S
Slubbert
Gjest
Høyst lesverdig artikkel (for de som gidder).
Nå fikk jeg et aldri så lite Deja Vu.Slubbert skrev:Høyst lesverdig artikkel (for de som gidder).
Så da vedkjenner du at hasj kanskje ikke er farligere enn alkohol, men at vi bør beholde forbudet av hasj fordi det rent pragmatisk lar seg gjøre? (mens alkohol er så kulturelt inngrodd at ingen politiker tørr å komme med et nytt forbud)?Gjest skrev:Knutinh: ikke noe poeng i å påstå at hasj er farligere enn alkohol. Begge disse rusgiftene er farlige nok som det er. Jeg synes ikke det er intressant å sammenligne.
Jeg er i gruppe 2. For meg er rus (alkohol) en glede som jeg deler med mine venner når jeg føler for det, eller et glass cognac alene sammen med en god plate når jeg føler for det. Med hvilken rett setter du deg over min vurdering av at det hever min livskvalitet?Din erfaring med mennesker deler jeg. Likevel har jeg motsatt syn: gruppe 2 greier seg fint (bedre) uten rus. Da er sjansen større for at det skal bli få som havner i gruppe 1. Friheten til å kjøpe rusgifter er unødvendig. Det er ingen som virkelig trenger disse giftene (med unntak fra de som har blitt avhengige, -men slikt har vi leger til)
Etterspørselen er ikke noe som må opparbeides. Etterspørselen eksisterer i aller høyeste grad fra før. Det det hele handler om er til hvem man må henvende seg får å få dekket etterspørselen.Gjest skrev:Artikkelen har gode poenger, men forfatteren sitter fast i 70-tallsretorikk. Dette minner om det jeg leste i "Gateavisa" i 1977.
Forfatteren mangler et pespektiv som er viktig: Enhver narkoselger må opparbeide et marked av avhengige for at det skal bli penger av dette.
Hvordan vil du verne dem da. De er jo ikke vernet i dag selv om vi bruker store ressurser på politi og rettsvesen. Vi må da kunne stille oss litt høyere mål enn å være fornøyd med dagens situsasjon.Hvis vi gjør som jeg har foreslått: å la legene ta seg av de avhengige, så vil det ikke bli et slikt marked. Samtidig kan et forbud opprettholdes for å verne de svake sjelene som kan fristes til å prøve.
Dagen situasjon medfører alt for mye elendighet. Det er på tide å se på andre løsninger.En liberal løsning vil medføre alt for mye elendighet.
Det er dagens situasjon som skaper kriminaliteten. Hvis de avhengige slipper pengemaset og de rekreative brukerne slipper å bli kriminelle har vi kommet dit hen. Da har vi frigjort de ressursene som kan brukes på mye bedre måter.De pengene vi sparer på narkoomsorg og mindre kriminalitet kan vi bruke på gratis fritidstilbud og gratis utdanning. Stimulere det som er sunt og forby det som skader.
???Gjest skrev:Forfatteren mangler et pespektiv som er viktig: Enhver narkoselger må opparbeide et marked av avhengige for at det skal bli penger av dette.
Hvorfor er da Norge på Europatoppen i antall overdosedødsfall? Hvorfor er det fem ganger fler som dør av overdose i Oslo enn i Amsterdam? Hvorfor har Nederland mindre problemer med narkotikakriminalitet enn Norge? Hvorfor er Oslo den byen i vest-Europa med mest narkotikarelatert elendighet i forhold til innbyggertall?En liberal løsning vil medføre alt for mye elendighet.
Hva er det som ikke skader? Dette er helsetyranni, du har ingen rett til å bestemme hvordan andre skal leve sine liv.Stimulere det som er sunt og forby det som skader.
Både mescalin og mescalinholdige planter som Peyote og San Pedro står på forbudslisten. Det samme gjelder Salvia divinorum. Men alle disse plantene er lovlig vare i Nederland og mange andre opplyste stater.Slubbert skrev:(nå står vel kanskje ikke meskalin og salvia på narkotikalisten, men det er "narkotika" i den forstand at det er psykoaktive stoffer),
Det er jo et greit ugangspunkt. Men når noen reguleringer virker mot sin hensikt er det ingen grunn til å tviholde på dem. Da blir det bare personlig prestige på bekosting av mennseker. Flere og flere land går nå bort i fra nulltolereanseutopiene sine og prøver en mer pragmatiske linje. Vi får følge med hvordan det går og lære av dem om dette er en bedre vei enn vår. Viser det seg å være det er det nok bare et spørsmål om tid for forandringene når oss også.Gjest skrev:Vi er grunnleggende uenig i en ting: at samfunnet skal regulere livet for menneskene. Det finnes ikke et samfunn som ikke gjør det.
Mescalin står visst på narkotikalisten ja (fikk ikke treff fordi jeg skrev med "k"). Salvia står på urtelisten under kategori LR, dvs. er det definert som reseptpliktig legemiddel. Blir reseptpliktige legemidler stoppet i tollen avkreves man resept, hvis man ikke kan fremvise sådan blir forsendelsen returnert til avsender.Gjestemedlem skrev:Både mescalin og mescalinholdige planter som Peyote og San Pedro står på forbudslisten. Det samme gjelder Salvia divinorum. Men alle disse plantene er lovlig vare i Nederland og mange andre opplyste stater.
Du bør lære deg å nyansere argumentene og påstandene dine. Alkohol er IKKE den sterkeste nervegiften vi kjenner til.Gjest skrev:Alkohol er den sterkeste nervegiften vi kjenner til.
Ser riktig ut det ja. Da kan man sikkert bestille over internett. Det er nok ingen krav til at resepten skal være skrevet av en norsk lege. Finner man en Dr.Feelgood på nettet har man loven på sin side.Slubbert skrev:Mescalin står visst på narkotikalisten ja (fikk ikke treff fordi jeg skrev med "k"). Salvia står på urtelisten under kategori LR, dvs. er det definert som reseptpliktig legemiddel. Blir reseptpliktige legemidler stoppet i tollen avkreves man resept, hvis man ikke kan fremvise sådan blir forsendelsen returnert til avsender.Gjestemedlem skrev:Både mescalin og mescalinholdige planter som Peyote og San Pedro står på forbudslisten. Det samme gjelder Salvia divinorum. Men alle disse plantene er lovlig vare i Nederland og mange andre opplyste stater.
Litt snodig at Aloe også er kategori LR.
Er VX en nervegift? Jeg har påstanden min fra en venn som har hovedfag i biologi. Han bruker alkohol til å drepe insekter. Alkohol er iallefall farlig nok. Det ser vi på alle problemene knyttet til alkohol.roffe skrev:Du bør lære deg å nyansere argumentene og påstandene dine. Alkohol er IKKE den sterkeste nervegiften vi kjenner til.Gjest skrev:Alkohol er den sterkeste nervegiften vi kjenner til.
Ref:
http://no.wikipedia.org/wiki/VX
"Så lite som 200 mikrogram er nok til å drepe et gjennomsnittsmenneske avhengig av måten stoffet inntas."
Uææææ. Hvis du kan drepe et insekt ved å putte det i et drammeglass må man jo på det sterkeste advare mot denne livsfarlige nervegiften.Gjest skrev:Er VX en nervegift? Jeg har påstanden min fra en venn som har hovedfag i biologi. Han bruker alkohol til å drepe insekter. Alkohol er iallefall farlig nok. Det ser vi på alle problemene knyttet til alkohol.
Regner med det er rødbetjuice du sikter til nå. Ellers får du nok ta bind for øynene før du heller i glasset.Gjest skrev:Hmmm, nå kan jeg vel drikke raddis-rødvin igjen. 8)
Det hullet blir nok tettet, hvis det ikke er det allerede. Merkelig klassifisering forresten, hva slags lege skriver ut resept på noe som later til å sende folk til et annet univers? Nuvel, for meg er diskusjonen av prinsipiell og ikke praktisk art.Gjestemedlem skrev:Da kan man sikkert bestille over internett. Det er nok ingen krav til at resepten skal være skrevet av en norsk lege.Blir reseptpliktige legemidler stoppet i tollen avkreves man resept, hvis man ikke kan fremvise sådan blir forsendelsen returnert til avsender.
Er du også skeptisk til velferdsstat og overformynderi? Ron Pauls uttalte mål er jo å avskaffe den (mer).Nostrum skrev:Jeg legger merke til at Ron Paul som er den presidentkandidaten jeg håper vinner valget i 2008 i USA er positiv til medisinsk Cannabis, og det fra et ståsted som lege...
Kanskje en lege som synes de har godt av å komme seg ut litt? Litt morro å lese slike trip reports. Men det hele er nå over og man er tilbake til baseline etter 15-20 minutter så det er vel mindre praktiske problemer forbundet med dette enn det meste annet.Slubbert skrev:Det hullet blir nok tettet, hvis det ikke er det allerede. Merkelig klassifisering forresten, hva slags lege skriver ut resept på noe som later til å sende folk til et annet univers? Nuvel, for meg er diskusjonen av prinsipiell og ikke praktisk art.
Javisst er jeg det! Det begynner etter hvert å nærme seg en grense... http://www.bt.no/innenriks/article439364.ece?start=1Nostrum skrev:Er du også skeptisk til velferdsstat og overformynderi? Ron Pauls uttalte mål er jo å avskaffe den (mer).
Ser ikke helt sammenhengen mellom velferdsmotstand og flyplasskontroller..Gjestemedlem skrev:Javisst er jeg det! Det begynner etter hvert å nærme seg en grense... http://www.bt.no/innenriks/article439364.ece?start=1Nostrum skrev:Er du også skeptisk til velferdsstat og overformynderi? Ron Pauls uttalte mål er jo å avskaffe den (mer).
Nei men den er der Gjestemedlem . Kan gjerne diskutere det mer i en annen tråd en denne forsåvidt. Men driver å sjekker litt info som du ga i en annen tråd atm.Nostrum skrev:Ser ikke helt sammenhengen mellom velferdsmotstand og flyplasskontroller..Gjestemedlem skrev:Javisst er jeg det! Det begynner etter hvert å nærme seg en grense... http://www.bt.no/innenriks/article439364.ece?start=1Nostrum skrev:Er du også skeptisk til velferdsstat og overformynderi? Ron Pauls uttalte mål er jo å avskaffe den (mer).
Jeg er ikke alene...Nostrum skrev:Javisst er jeg det! Det begynner etter hvert å nærme seg en grense... http://www.bt.no/innenriks/article439364.ece?start=1Er du også skeptisk til velferdsstat og overformynderi? Ron Pauls uttalte mål er jo å avskaffe den (mer).
Da er du vel snill og poster en link til der RBL der de tar til orde for færre bevilgninger og at det er for mange skjenkesteder? Slik at vi kan se om teksten viser noe annet eller om du har minforstått noe igjen.Jeg har søkt litt og teksten du snakker og den er ikke lett å finne. Jeg har sett at de er tilhengere av ordnede forhold og kontroller av lover og regler, men aldri for kutt i antall skjenkesteder og bevilgninger. Så jeg mistenker deg for å trekke dine egne konlusjoner nå, og ta dem til inntekt for ditt sin på ubegrunnet grunnlag.Gjest skrev:Jeg foreslår jo at legene skal kunne skrive ut på resept. Det er faktisk et trekk i slubberts retning. Videre mener jeg at dagens lovgiving ellers er ok, bortsett fra at bevillingspolitikken er for liberal. Vi har altfor mange skjenkesteder, og det er lovløse tilstander i restaurantbransjen. Færre bevillinger og strengere krav til driver er nødvendig. Selv RBL mener jo det (reiselivsbedriftenes landsforbund) og de representerer driverene i bransjen.
Folk leser det de tror jeg mener, selv om teksten viser noe annet.
Færre sjenkesteder vil garantert føre til mindre gatevold, for er det noe fulle folk liker så er det å stå i kø...Gjest skrev:Vi har altfor mange skjenkesteder
Lykkepiller er jo ikke misbruk, de blir jo forskrevet av en doktor ;Df skrev:Alt misbruk av rusmidler er skadelig, men finner man sin egen middelvei, så går det nok bra!
Se bare på lykke piller som skal være helt ufarlig, og uten noen form for farlig substans, søppel spør du meg!
Enig. De narkomane er vår tids spedalske. De som vi ønsker å unngå for enhver pris.lomt skrev:Lykkepiller er jo ikke misbruk, de blir jo forskrevet av en doktor ;Df skrev:Alt misbruk av rusmidler er skadelig, men finner man sin egen middelvei, så går det nok bra!
Se bare på lykke piller som skal være helt ufarlig, og uten noen form for farlig substans, søppel spør du meg!
Det er jo bare de som ikke evner å rundsnakke doktorene som er narkomane
De som ble mobbet og spyttet etter i barndommen og ikke evnet å forsvare seg
Hvem var de "flinkeste" mobberne?
I flere tilfeller i min omgangskrets, de som var rike og "vellykkede", de som hadde doktorer som foreldre.
Mange trenger noen å se ned på for å stadfeste sin egen "vellykkedhet"
De beste offerne for voksne mobbere er de narkomane
"Alle" synes at de nakomane er utskudd, uønsket, ekle, skitne