Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Oppe lenge eller stått opp tidlig? :eek:

Jeg tror du bør droppe disse forslagene, jeg vet virkelig ikke hva du prøver å oppnå med dem ???
    Det var forsøk på en ironisk analogi.
    For meg som er motstander av hasj legalisering så ville det også være mest effektivt å prøve å avvepne A og B gjengen.

For deg som er pro legalisering så blir det som å si: la gjengene beholde våpnene sine, men gi de skikkelig skyteopplæring slik at de A. treffer den de sikter på. B. dreper vedkommende isteden for å såre, det blir mindre kostnader for samfunnet på den måten samtidig som drap gir høyere fengselstraff enn forsøk på drap...

Litt sær spøk kanskje ;)

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Det virker bortimot umulig for enklte å ta innover seg at nettopp det faktum at det er ulovlig, er grunnen til den store rekruttering blant de svært unge.
    Når vi antar at det er like lett å få tak i kokain og heroin som hasj eller alkohol, forteller det oss at en legalisering ville være et gode.
    Lavere rekruttering i ung alder gir færre voksne misbrukere på sikt.
    For ikke å snakke om de enorme summene samfunnet ville spare på mindre kriminalitet (tyveri, ran etc. som er dirkekte forbundet med høye svartebørspriser).

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Det virker bortimot umulig for enklte å ta innover seg at nettopp det faktum at det er ulovlig, er grunnen til den store rekruttering blant de svært unge.
    Når vi antar at det er like lett å få tak i kokain og heroin som hasj eller alkohol, forteller det oss at en legalisering ville være et gode.
    Lavere rekruttering i ung alder gir færre voksne misbrukere på sikt.
    For ikke å snakke om de enorme summene samfunnet ville spare på mindre kriminalitet (tyveri, ran etc. som er dirkekte forbundet med høye svartebørspriser).
    Jeg skønner ikke hvordan du får det regnestykket til å gå opp.
    Det eneste som vil fungere er å ha nulltolleranse på narkotika og gjøre straffene og bøtene så høye at det ikke frister.
    Slik som det er idag med åpenlys hasjselging og politiets resurser heller blir brukt til å passe ambasader enn å slå ned på ulovelig aktivitet slik f.eks salg og oppevaring av hasj er så har det blitt et gråmarked som lever godt fordi etterspørselen er høy og muligheten for å havne i fengsel er minimal.

Jeg ble for en stund siden stoppet av en politibil i enden av torggt (kjørte scooter). Politimannen ba om å få se legitimasjon osv, noe han fikk. Jeg spurte så hvorfor jeg ble stoppet. Da sa han: dette gikk vel litt fort, litt fort? sa jeg, ja sa politimannen. Men jeg kjørte jo i 30Km/t kan du motbevise dette spurte jeg. Øøø nei sa politimannen, han begynte så å spørre om jeg hadde drukket osv. jeg fortalte at jeg hadde vært på jobb og var på vei hjem og at hvis han klødde veldig etter å skrive noen bøter eller arrestere noen så kunne han følge etter meg til eventyrbrua, men det var tydligvis ikke av interesse for den overivrige politimannen...

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    Hva med de som ikke er voksne dvs myndige hvor skal de gå å kjøpe "driten" (hasjen) evt. annet stoff da? Det er jo 18 årsgrense på tobakk. Det kan jo du komme med forslag på. Så får jeg se hvor seriøs du er. Har desverre en jobb hvor jeg tar i mot ungdom fra 13 år som bruker det du forherliger som ufarlig. Jobbet i snart 10 år og de aller fleste begynner for det er ufarlig å røyke cannabis/hasj sier de. De har gått videre på andre ting etterhvert som rusen/forstand er blitt dårligere.Og kommet tilbake hos oss. (Barnevernet) Kanskje det er andeledes når det er voksne personer som driver med det. Håper dette var litt mere seriøst.

Høres ut som en særdeles usympatisk og dårlig løsning. Klarer du ikke å fremkalle et snev av seriøsitet kan du finne deg en annen tråd å drite på.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det eneste som vil fungere er å ha nulltolleranse på narkotika og gjøre straffene og bøtene så høye at det ikke frister.
    Politistaten er første skritt på veien til totaliarisme. Hvis du vil la ordensmakten klubbe ned alle som ikke tar "riktige" valg, så ender du fort som nedklubbet selv.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er ikke det at narkotika er ulovlig som fører til rekruttering, andelen som drikker alkohol er tross alt mye større og dette er lovlig og tilgjengelig for alle. Det eneste som vil gi lavere rekruttering til narkotika må være vanskeligere tilgang og strengere straffer.

Merkelig å se at en del ser ut til å tro at lykken i livet er å dope seg, lever man et mindreverdig liv og mangler noe om man ikke doper seg?
    Vil tro at mange av de som går på tunge stoffer i dag hadde den innstillingen som bla. Styx har til hasj. Det er sikkert mulig å ha et greit forhold til narkotika for noen, eller en stund, eller mens livet er greit, men hva med den dagen livet går en i mot, det er mye lettere å slukke sine sorger i dopen om dette er en vane fra før, og er det noe som er sikkert så er det at vi har nok av de som allerede gjør dette til at det burde skremme folk fra å prøve slikt.
    Jeg er imot legalisering av all narkotika, så får det heller gå litt på bekostning av friheten, kan ikke se at noen tar skade av det. Narkotika er ulovlig i de fleste land uten at dette går ut over andre demokratiske rettigheter, det får være måte på å male fanden på veggen, det er lov å bruke hodet også.
    Lovlige midler som røyk og alkohol fører allerede til store utgifter for samfunnet økonomisk, for ikke å snakke om all menneskelig lidelse både synlig og usynlig, ser ingen grunn til å gjøre disse problemene enda større.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Et "innside" argument fra filmen Trainspotting (som er basert på en sann historie) er:
    We would have injected vitamin C, if they only had made it illegal.

Ungdom i opprør gjør ikke ting fordi det nødvendigvis er gøy, men fordi det er ulovlig.
    Derfor, blant annet, tror jeg rekrutteringen blandt de yngste ville reduseres sterkt om det ble lovlig.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Et "innside" argument fra filmen Trainspotting (som er basert på en sann historie) er:

Ungdom i opprør gjør ikke ting fordi det nødvendigvis er gøy, men fordi det er ulovlig.
    Derfor, blant annet, tror jeg rekrutteringen blandt de yngste ville reduseres sterkt om det ble lovlig.
    Det syns jeg ikke var noe godt argument. Tobakk er lovlig. Ungdom røyker. Alkohol er lovlig. Ungdom drikker.
    (Jeg mener ikke all ungdom røyker og drikker.)

Og hvis det er slik at de begynner med cannabis p.g.a. det er ulovlig, og det blir legalisert, vil de da i følge hva du mener gå rett på sterkere stoffer som ikke er legalisert ?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Og hvis det er slik at de begynner med cannabis p.g.a. det er ulovlig, og det blir legalisert, vil de da i følge hva du mener gå rett på sterkere stoffer som ikke er legalisert ?
    Det tror jeg nok, hvilket bebuder at all narkotika bør legaliseres.

Å gjøre det mer ulovlig medfører egentlig en ting, fengslene fylles opp. Mengden og rekrutteringen fortsetter.
    For 20 år siden fikk man 15 års fengsel for å ha 1 kilo hasj, narkotika var et like stort problem da, som nå hvor straffen er betinget fengsel og bot.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2

Å gjøre det mer ulovlig medfører egentlig en ting, fengslene fylles opp. Mengden og rekrutteringen fortsetter.
    For 20 år siden fikk man 15 års fengsel for å ha 1 kilo hasj, narkotika var et like stort problem da, som nå hvor straffen er betinget fengsel og bot.
    Hva med ødelagte liv ? Er det bedre at narko legaliseres slik at folk blir ødelagt på lovlig måte ?
    Hva slags samfunn får vi da ?
    Og at hjelpeapparatet vil bli bedre har jeg ingen tro på.
    Eller skal de få seile sin egen sjø ?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5

Å gjøre det mer ulovlig medfører egentlig en ting, fengslene fylles opp. Mengden og rekrutteringen fortsetter.........
    Med denne argumentasjonen er det jo bare å innføre anarki. Et bedre samfunn? Nei, men vi slipper jo å ha fengsler i det hele tatt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Dette er den gamle visa om individets rett som liberalere terper på i det uendelige. Individets rett til å gå under!

Kyss meg bak!

Til alle tider har folk holdt sammen, dannet samfunn med regler og normer for å sørge for at alle kan få noe meningsfullt ut av livet. Sørge for at den enkelte ikke havner ille ut og at samfunnet dekker de menneskelige behov. Meningen med livet finnes i fellesskapet. Det er bare det at noen er umodne nok til å tro at livet er en evig selvrealisering, og at regler sperrer for denne realiseringen. Det er meg først hele veien.

Vi har fått mange store unger i dette samfunnet etterhvert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor denne endeløse servilitet ovefor politikere og lover. Hvis man røyker en fjodde når man har lyst til det er det jo bare å vise litt diskresjon og forsiktighet. Samme gjelder det meste annet...

La svimete politikere finne på alle de lovene de vil. Hvis man velger å ignorere dem mister de sin kraft uansett.

La nykteristene få lage lovene sine. La politiet sysle med sine greier, og la dophuene røyke seg skeve. Så får alle det de vil..

Med litt diskresjon og en dose hykleri  holder man seg unna bråk.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Det er greit å røyke en "fjodde"?

Svimete politikere?

Nykterister?

Litt av et språk dette her. Det er heller du som er svimete spør du meg. Hvis du titter ut fra røykskyene og trekker nok frisk luft til å tenke klart vil du kansje finne at det samfunnet som du sløver rundt i ikke er skapt av slike som deg, men at du lever høyt på andres innsats og tålmodighet. Det er du som er den hykleren som er nedlatende mot de som skaper de verdiene som du også nyter godt av, og som gir deg romslighet nok til å leve som du gjør.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Wow, her har det skjedd saker og ting mens jeg har vært ute. Trist at mange her ikke klarer å debattere dette som en hvilken som helst annen politisk sak, men hopper i skyttergravene med en gang og anklager motparten for å være narkiser, ha en personlig agenda eller å forherlige rusmisbruk. Er det så vanskelig å forstå at en liberal politikk faktisk kan ha et positivt utfall i det store og det hele? Kan noen vise meg et eneste tilfelle av totalforbud av rusmidler som faktisk har fungert som planlagt? Har dere satt dere inn i saken i det hele tatt, og lest den tilgjengelige dokumentasjonen av andre tilfeller av legalisering/avkriminalisering?

Jeg prøvde å starte en saklig debatt igjen, og ble bombardert med drit, personangrep og anklager om å være så egoistisk at jeg setter mitt eget antatte rusmisbruk foran alt annet. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle si dette i en alder av 21 år, men: maken til barnslighet, jeg kommer tilbake når dere klarer å diskutere som voksne mennesker.

(Beklager til de av dere som har vært saklige og flinke, dere kan overse den siste kommentaren :p)

B

Back_Door

Gjest
    Utgangspunktet for debatten bør være forståelse og aksept for at mennesket i hele sin eksistens har hatt trang til en form for rus.
    Siden dette er et "Hififorum", nevner jeg at kombinasjonen av musikk og rus er uslåelig. Dermed har jeg ikke sagt noe om cannabis..
    Den største fare med dette stoffet, er når det røykes, og man slik flerdobler risikoen for lungekreft både i forhold til å røyke kun tobakk og selvsagt det å ikke røyke i det hele tatt.
    Selv er jeg overlykkelig for for lenge siden å ha sluttet med faenskapen som heter røyk ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Med denne logikken er det vel heller bedre å forby alkohol og tobakk, så kan ungdommen røyke og drikke litt ulovlig og få utløp for sine lyster om å trå over streken om det er det som er det viktigste.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Stakkars misforståtte pothead-Styx. Ikke lett å forstå for deg at temaet vekker følelser. Du får jo noia med en gang noen argumenterer med fynd og klem. Typisk reaksjon fra en pothead. Se på David Crosby. Slik er du om 30 år om du holder ut samme linje like lenge.

Jeg tror du røyker pot. Hvorfor skulle du ellers argumentere for det? Bildet ditt forteller også en historie.

Dette var vel ikke noe særlig pent sagt ?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Dette var vel ikke noe særlig pent sagt ?
    Det var ikke meningen heller. Temaet innbyr ikke til borgerlige høflighetsfraser og liksomforståelse.

P

Parelius

Gjest
    Jeg tror du røyker pot. Hvorfor skulle du ellers argumentere for det? Bildet ditt forteller også en historie.
    Drikker De melk? Bildet antyder noe...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Løsningen på hele problematikken må da bli å forby kriminalitet. Hvis man forbyr og straffer krininalitet vil samfunnet bli fritt for lovbrudd! Man bør også forby forslag som legaliser noen form for kriminalitet.

Hvis det bare ble forbudt å være kriminell ville Norge vært fritt for kriminalitet.

La oss også forby politikere og politikk som ikke vil forby kriminalitet og kriminelle.

Så!

:p

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Kriminalitet er allerede forbudt. Hva slags svada er dette?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Kriminalitet er allerede forbudt. Hva slags svada er dette?
    Han mener vel at det ikke blir slått hardt nok ned på kriminelle handlinger. Mange nok blir ikke straffet, og mange blir ikke straffet hardt nok.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hvorfor denne endeløse servilitet ovefor politikere og lover.
    I Norge stoler vi blindt på at staten til enhver tid vet det beste for alle og enhvert tilløp til selvstendighet bør slås ned på. Vi bor i fotformsamfunnet, hvor det er en fasit for hvordan alle skal leve, hva alle skal prioritere, hvordan de skal kle seg, hvordan de skal se ut (beklager Styx, avataren din viser en person med feil utseende for fotform-Norge, slike vil vi ikke ha), kort sagt hvem de skal være. Politikerne vet best, hvis du ikke underkaster deg er du en egoist, velkommen til den siste Sovjet-staten.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Nei vi stoler ikke blindt på politikere i Norge. Vi bytter de ut med jevne mellomrom (hvert fjerde år), noen må gå før tida også. Vi har tilogmed fått et eget "klage på politikere og innvandrere parti" i Norge. Det heter Fremskrittspartiet.

Det var på 70 tallet fotform - begrepet oppsto, og dette begrepet har ingen betydning i dag.

For Løkken er det enten eller: Sovjet eller frihet, og ingenting imellom. Dette sier litt om Løkkens teoretiske verden, og lite om virkeligheten.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Det er greit å røyke en "fjodde"?

Svimete politikere?

Nykterister?

Litt av et språk dette her. Det er heller du som er svimete spør du meg. Hvis du titter ut fra røykskyene og trekker nok frisk luft til å tenke klart vil du kansje finne at det samfunnet som du sløver rundt i ikke er skapt av slike som deg, men at du lever høyt på andres innsats og tålmodighet. Det er du som er den hykleren som er nedlatende mot de som skaper de verdiene som du også nyter godt av, og som gir deg romslighet nok til å leve som du gjør.
    Med respekt å melde, dette her vet du altfor lite om. Ok, du jobber med folk som har kommet skeivt ut, og skylder på cannabis. Noe jeg også tror er en altfor enkel slutning. De fleste blir først kjent med rusmidler gjennom alkohol eller tobakk.

Altså, jeg kjenner ti-tyve personer som røyker hasj jevnlig, og som har utmerkede jobber, familieliv med barn og hele pakka. Mange av dem har holdt på med dette i tyve-tredve år. Flesteparten av de som røyker hasj klarer seg helt utmerket. Disse ser du aldri noe til, Gjest.

Personlig tror jeg at alkohol og tobakk er et langt større samfunnsproblem enn cannabis. Men det har jeg ikke dokumentasjon for.

Kunne sagt mye om dette her. Synes Styx, og noen av de mest seriøse motdebattantene hans, har sagt det meste. Jeg synes ikke Gjest bidrar noe særlig med sin rettferdige harme-retorikk. Det blir bare tull.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    I Norge stoler vi blindt på at staten til enhver tid vet det beste for alle og enhvert tilløp til selvstendighet bør slås ned på. Vi bor i fotformsamfunnet, hvor det er en fasit for hvordan alle skal leve, hva alle skal prioritere, hvordan de skal kle seg, hvordan de skal se ut (beklager Styx, avataren din viser en person med feil utseende for fotform-Norge, slike vil vi ikke ha), kort sagt hvem de skal være. Politikerne vet best, hvis du ikke underkaster deg er du en egoist, velkommen til den siste Sovjet-staten.
    Nå er det vi som velger politikerne. Hadde det vært et ønske fra flertallet av befolkningen å legalisere narkotika, så hadde vi stemt frem de politikerne som støtter dette. Det er dette som er demokrati. Flertallet ønsker et samfunn som er best for flest mulig, hvor vi tar oss av de som faller utenfor, og hvor vi prøver å hindre at menensker kommer skjevt ut. I dette ligger også det å prøve å forhindre at mennesker får et rusproblem, om det nå er alkohol eller narkotika. Alkohol er så innarbeidet og vanlig at dette kan vi ikke fjerne, men prøve å begrense skadevirkningene best mulig. Men narkotika har vi et forbud mot som sannsynligvis flertallet av befolkningen føler er riktig, derfor er det sånn.
    Du og alle andre står selvsagt fritt til å kjempe mot dette, men som i andre saker så bestemmer flertallet, og sånn må det også være, vi er alle del av samfunnet og bør være med å bestemme reglene sammen. At noen ruser seg er ikke bare deres egen sak, det kan gå ut over jobb, familie, og også andre som kan blir skadelidende på grunn av gjerninger utført at rusete personer.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Med respekt å melde, dette her vet du altfor lite om. Ok, du jobber med folk som har kommet skeivt ut, og skylder på cannabis. Noe jeg også tror er en altfor enkel slutning. De fleste blir først kjent med rusmidler gjennom alkohol eller tobakk.

Altså, jeg kjenner ti-tyve personer som røyker hasj jevnlig, og som har utmerkede jobber, familieliv med barn og hele pakka. Mange av dem har holdt på med dette i tyve-tredve år. Flesteparten av de som røyker hasj klarer seg helt utmerket. Disse ser du aldri noe til, Gjest.

Personlig tror jeg at alkohol og tobakk er et langt større samfunnsproblem enn cannabis. Men det har jeg ikke dokumentasjon for.

Kunne sagt mye om dette her. Synes Styx, og noen av de mest seriøse motdebattantene hans, har sagt det meste. Jeg synes ikke Gjest bidrar noe særlig med sin rettferdige harme-retorikk. Det blir bare tull.
    Her står det at jeg ikke vet noe om hasj og at jobber med folk som har kommet skeivt ut. Videre at alkohol og tobakk er større problem enn hasj. Det første er feil, jeg vet endel om dette, men jeg jobber ikke med folk som har kommet skeivt ut. Slike gjetninger har ikke noe for seg. Det andre er riktig mht alkohol, men feil mht røyk. I dag fylles de psykiatriske mottakene opp med folk som har ruset seg til psykiske problemer. Både alkohol og hasj, og ofte kombinert.

Hvorfor fylles disse institusjonene opp? Jo fordi samfunnet har blitt mere liberalt. Det er tre ganger så mange alkoholbevilginger nå enn for 20 år siden. Ungdom mellom 16 og 20 år drikker dobbelt så mye som for 5 år siden (antall alkoholenheter) Det er mange flere som synes det er greit "å røyke seg en fjodde", og som gjør det.
    Nei vi ser ikke folkene som ruser seg -ikke før de får problemer. Men de får problemer, og nå øker det dramatisk med slike som kommer for å få hjelp i psykiatrien.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Her står det at jeg ikke vet noe om hasj og at jobber med folk som har kommet skeivt ut. Videre at alkohol og tobakk er større problem enn hasj. Det første er feil, jeg vet endel om dette, men jeg jobber ikke med folk som har kommet skeivt ut. Slike gjetninger har ikke noe for seg. Det andre er riktig mht alkohol, men feil mht røyk. I dag fylles de psykiatriske mottakene opp med folk som har ruset seg til psykiske problemer. Både alkohol og hasj, og ofte kombinert.

Hvorfor fylles disse institusjonene opp? Jo fordi samfunnet har blitt mere liberalt. Det er tre ganger så mange alkoholbevilginger nå enn for 20 år siden. Ungdom mellom 16 og 20 år drikker dobbelt så mye som for 5 år siden (antall alkoholenheter) Det er mange flere som synes det er greit "å røyke seg en fjodde", og som gjør det.
    Unnskyld, gir inntrykk av å vite lite er mer korrekt. Det er godt å se at det ikke er tilfelle.

Nei vi ser ikke folkene som ruser seg -ikke før de får problemer. Men de får problemer, og nå øker det dramatisk med slike som kommer for å få hjelp i psykiatrien.
    Hvis det er rett vil nær halvparten av Norges befolkning (tar kanskje litt i nå, men.....for å understreke mitt poeng) bli psykiatriske pasienter.
    Jeg tror snarere det handler om dette: De fleste takler greit både alkohol, tobakk og cannabis. Andre sterkere narkotiske stoffer er det nok annerledes med. De som ender opp som psykiatriske pasienter er vel de som sliter med andre ting i livet sitt også og for dem vil utvilsomt rus være med på å forsterke disse problemene. Og det er her jeg heller mot å være mot legalisering, selv om jeg er usikker.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. ...som i andre saker så bestemmer flertallet, og sånn må det også være...
    2. Men narkotika har vi et forbud mot som sannsynligvis flertallet av befolkningen føler er riktig, derfor er det sånn.
    3. At noen ruser seg er ikke bare deres egen sak, det kan gå ut over jobb, familie, og også andre som kan blir skadelidende på grunn av gjerninger utført at rusete personer.
    1. Så flertallet står fritt til å inndra alle dine rettigheter? Hvis flertallet støtter feks. rasesegregering eller folkemord, så er det helt greit om det gjennomføres? Den er jeg overhodet ikke med på, det er flertallsdiktatur. Jeg forbeholder meg retten å ta valg som "storebror" ikke liker.

2. Flertallet i Norge er sneversynte og introverte bedrevitere som isolerer seg fra omverdenen og har bygdedyret som kjæledegge ved sine føtter. Til kvelds leser de jante. Jeg forbeholder meg retten til å være uenig med flertallet og å gå dem imot når det enn måtte passe meg.

3. Rus har vært en essensiell del av alle kulturer siden menneskehetens barndom. Uten rus hadde platehyllene vært tomme, TV-stasjonene hadde kun sendt knusktørre dokumentarer om sauesyken Medi, alle kultursentra fulle av stormannsgalskapens praktbygg hadde vært erstattet av grå, livløse betongklosser. Uten rus og andre produkter av menneskets ufornuft, hadde verden vært så trist og grå at man like så gjerne kunne spasert rett i graven først som sist. Det er fornuften som holder oss i live, men det er ufornuften som gjør livet verdt å leve.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    Vel, det er mange som tror de behersker alkohol, hasj eller andre rusmidler. Dette tror de som regel lenge etter at omgivelsene har forstått at det er noe usunt og farlig som ha foregått lenge...

Det er noe av problemet at det tar så lang tid, og ofte at det skal så mye innsats til for at en rusmisbruker skal fostå at hun har et problem.

Jeg er tror det er feil signal med legalisering, det betyr at myndighetene på en måte godkjenner bruk.
    På den annen side er det en forlokkende tanke å slå bunnen ut av narkomarkedet. Om apotekene tok på seg salg av narko ville jo fortjenesten bli borte, og dermed kriminaliteten også.

Kanskje vi skulle kutte schengensamarbeidet og ta opp igjen tollkontrollene slik de var før?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    2. Flertallet i Norge er sneversynte og introverte bedrevitere som isolerer seg fra omverdenen og har bygdedyret som kjæledegge ved sine føtter. Til kvelds leser de jante. Jeg forbeholder meg retten til å være uenig med flertallet og å gå dem imot når det enn måtte passe meg.
    Javel - et asosialt iv er ditt ønske. Flertallet er sneversynte? Litt av en posisjon du velger her. Jeg synes du er nedlatende og bedrevitende. Jeg tror du trenger en dose jante for å løfte deg ned til det nivået du hører hjemme - og det er vel omtrent der vi andre sneversynte befinner oss.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    3. Rus har vært en essensiell del av alle kulturer siden menneskehetens barndom. Uten rus hadde platehyllene vært tomme, TV-stasjonene hadde kun sendt knusktørre dokumentarer om sauesyken Medi, alle kultursentra fulle av stormannsgalskapens praktbygg hadde vært erstattet av grå, livløse betongklosser. Uten rus og andre produkter av menneskets ufornuft, hadde verden vært så trist og grå at man like så gjerne kunne spasert rett i graven først som sist. Det er fornuften som holder oss i live, men det er ufornuften som gjør livet verdt å leve.
    Dette er feil, vi har hatt flere kulturer uten rus. De har greid seg fint.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    925
    1. Så flertallet står fritt til å inndra alle dine rettigheter? Hvis flertallet støtter feks. rasesegregering eller folkemord, så er det helt greit om det gjennomføres? Den er jeg overhodet ikke med på, det er flertallsdiktatur. Jeg forbeholder meg retten å ta valg som "storebror" ikke liker.
    Hvis du ikke godtar demokratiet, hva slags styreform vil du ha da? Hva slags diktatur? "Flertallsdiktatur" er en artig språklig konstruksjon, vi andre kaller dette demokrati. Dette ordet er helt misvisende, men egner seg for umodne og bortskjemte unger.

B

Back_Door

Gjest

Her må jeg faktisk si meg ganske så enig ;)
    Hitler hadde f.eks. utvilsomt flertallet bak seg..

Personlig kunne jeg tenkt meg enda et "ubehagelig" punkt på din liste: 4. Det er et faktum at klasseskillet opp gjennom historien har vært en viktig drivkraft bak den kulturelle og økonomiske utvikling. Hadde samfunnet til en hver tid vært rettferdig, hadde vi levd i et meget grått og trist samfunn.

S

slowmotion

Gjest
    Faktisk ganske enig......

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Javel - et asosialt iv er ditt ønske.
    2. Jeg tror du trenger en dose jante for å løfte deg ned til det nivået du hører hjemme - og det er vel omtrent der vi andre sneversynte befinner oss.
    3. Dette er feil, vi har hatt flere kulturer uten rus. De har greid seg fint.
    4. "Flertallsdiktatur" er en artig språklig konstruksjon, vi andre kaller dette demokrati. Dette ordet er helt misvisende, men egner seg for umodne og bortskjemte unger.
    1. Det finnes andre oppskrifter på et sosialt liv enn å være mønsterfamiliefaren med 1.7 barn, Volvo stasjonsvogn og en elskverdig svigermor i nabohuset.

2. Kommer ikke til å skje, jeg tror ikke på nivåer. Hvis det mot formodning skulle finnes et erkenorsk nivå, og jeg noen gang havner der, da flytter jeg vekk fra denne dynga.

3. Hah - hvem? Amishene? Noen tullinger finner man vel over alt.

4. Tocqueville snur seg i graven. Mill snur seg i graven. Demokratiet var i utgangspunktet en fin tanke, men har i hodet på noen tydeligvis utviklet seg til et monster.

B

Back_Door

Gjest
    Dette er feil, vi har hatt flere kulturer uten rus. De har greid seg fint.
    Er ikke så sikker på om dette er en riktig konklusjon..
    Selv om noen kulturer skulle ha klart seg uten rusMIDLER, vil ikke det si det samme som å klare seg uten rus.Bare ta deg en kikk inn i møtelokalet til en eller annen helfrelst sekt. Når du ser hvordan de veiver med armene og himler med øynene, er de tydeligvis i rus, selv om de ikke har inntatt rusmidler ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn