- Ble medlem
- 03.12.2006
- Antall liker
- 2
Flertallets tyranni.
1.Ja, og derfor er det et veldig tynt grunnlag, som strengt tatt kan ha andre grunner enn legalisering.1.Det er naturligvis begrenset hvor mange land man kan forske på dette i, da de fleste fortsatt har en veldig restriktiv narkotikapolitikk. Jeg har kommet med to eksempler så langt, men kan godt komme med ett til. På syttitallet (tror det var i 1973?) avkriminaliserte 11 Amerikanske stater cannabis. Forbruket fikk en liten økning rett etter avkriminaliseringen, men det sank raskt igjen og stabiliserte seg på et nivå som var lavere eller like lavt som det var før avkriminaliseringen.
2.Nei, jeg har ikke funnet noe statistikk som antyder at forbruket av andre stoffer går opp ved legalisering av cannabis. I Nederland har for eksempel "rekrutteringen" til de tyngre miljøene praktisk talt stoppet helt opp, og gjennomsnittsalderen til heroinmisbrukere er rundt 40 år mener jeg å huske. Dette er naturligvis ikke bare et resultat av cannabisreguleringen, men en generelt fornuftig rusmiddelpolitikk.
3.En regulering av cannabis utelukker ikke objektiv informasjon rundt stoffet. Skikkelige undersøkelser av skadevirkningene kan fortsatt utføres og publiseres, og jeg vil tro myndighetene ville satt igang informasjonskampanjer for å informere folket om de faktiske skadevirkningene til cannabis. Overdreven propaganda som vi har sett alt for mye av hittil gjør ikke noe annet enn å svekke folks tro på myndigetene og deres ærlighet.
4.Det tror jeg så gjerne. Du må huske på at det ikke er snakk om å introdusere noe nytt stoff, men å kontrollere distribusjonen av et allerede veldig utbredt stoff. I dag sjekker ingen doplangere hvor gamle kundene er, og det er ikke noe problem for en fjortenåring å skaffe hasj. Hvis salget ble regulert ville det åpnet for ID-sjekk av alle kjøpere, og mindreåriges tilgang til cannabis hadde blitt vanskeliggjort og sannsynligvis dramatisk redusert.
Javisst, og en regulering av cannabissalg har ingen ting å si for hvorvidt folk generelt vil praktisere fornuftig rusmiddelbruk. Som nevnt tidligere, en regulering er ikke det samme som et påbud, og folk vil fortsatt kunne velge hvorvidt de vil bruke cannabis eller ei.
Så langt i år har USA brukt over 40 milliarder dollar på sin krig mot narkotika. Det må vel sies å være ganske alvorlig? Resultatet er katastrofalt, og narkotikamisbruket i USA er mye høyere enn de fleste andre land.
5.Dette er ren synsing, og jeg tviler på at du kan finne noen som helst dokumentasjon på at det er sannsynlig at dagens hasjrøykere vil gå over til amfetamin eller heroin om det blir lovlig. Det virker rett og slett totalt usannsynlig spør du meg!
All statistikk tilsier at det vil fungere, men siden man bare har tall fra tre andre land skal man ignorere forslaget og heller fortsette med narkotikapolitikken som sørget for at Oslo ble kåret til verdens heroin-hovedstad og vente på at resten av verden skal gå foran? Det virker for meg som konservativisme for konservativismens skyld.1.Ja, og derfor er det et veldig tynt grunnlag, som strengt tatt kan ha andre grunner enn legalisering.
Personlig tror jeg det er omvendt; at bruken er høyere i dag enn de fleste tall tilsier. Dette er riktignok kun basert på personlig observasjon, men jeg føler meg allikevel rimelig sikker på at det kan stemme. Tallene kommer vel i stor grad fra spørreundersøkelser, og mange vil vegre seg for å innrømme at de bryter loven i slike undersøkelser. Jeg vil heller tro at en legalisering vil kunne dytte tallene oppover, nettopp fordi det da blir lovlig og kanskje mer sosialt akseptert å innrømme at man røyker hasj.Jeg vil tro det er bort i mot umulig å ha et korrekt tall på den ulovlige bruken, dette må basere seg på beregninger og antagelser, men når man får noe inn i lovlige former så er det også mye lettere å få frem korrekte tall. Kanskje man rett og slett har trodd at bruken var større enn den var.
Konvensjonell logikk ser ikke ut til å gjelde her, og jeg innrømmer gjerne selv at jeg ikke vet sikkert hva som forårsaker disse nedgangene i rusbruk. Teoriene er dog mange, og jeg syns ikke vi skal forkaste et forslag bare fordi vi som lekmenn ikke helt har kartlagt mekanismene bak det.Og all logikk tilsier ( i alle fall meg) at her ligger det noe under som ikke kommer frem. At det å legalisere et stoff, vil føre ikke bare til at bruken av stoffet minskes, men at bruken av andre stoffer ikke økes, det virker for godt til å være sant.
Hva er grundig nok? Jeg er ikke Den Ufeilbarlige Cannabislegaliseringsmaskinen, så for alt jeg et kan jeg ha oversett hauger av relevant informasjon. Jeg prøver alltid å orientere meg så godt jeg kan før jeg går god for et politisk standpunkt, men det er ingen ting i veien for at motdebattanter kan vise meg dokumentasjon som slår huller i argumentasjonen min.2.Du har ikke sett tall som sier at bruken av andre stoffer har økt, men har du lett etter det, eller har dette vært grundig nok sjekket?
Cannabisrøyking vil naturligvis gå under de samme røykelovene, og det er ingen ting i veien for å ha en tilsvarende lov for offentlig røyking av cannabis som i dag gjelder for konsumering av alkohol. Det er blitt bevist gang på gang at forbud ikke forhindrer folk i å røyke cannabis. Hvis objektiv informasjon om skadevirkningene til et stoff ikke er nok til å forhindre folk i å bruke et stoff, hva sitter vi igjen med da? Er det riktig å lukke øynene for forskning og statistikk og tre våre egne verdier over hodene på folk bare fordi vi er redde for noe vi ikke vet nok om? ???3.Så mye informasjon om skadevirkninger fra tobakk som vi har fått har det så å si ikke hjulpet. Veldig mange røyker fremdeles, og veldig mange begynner. De jeg kjenner som har sluttet, har gjort det på grunn av de nye røykelovene, som rett og slett har gjort det upraktisk og tungvindt å røyke. Å stå ute i regn og vind er ikke like koselig som å sitte med sneipen foran pc’en, jeg er evig takknemlig for at disse lovene kom, etter å ha sittet i kontorlandskap med bare røykere.
Med all respekt å melde, hva vet du om det? Hasj er over alt. Det selges på skoler, fritidsklubber, konserter, over alt. Jeg har faktisk personlig pratet med flere mindreårige som har fortalt at det er mye lettere å skaffe hasj en alkohol, men jeg innser at dette blir en av de personlige anekdotene jeg har villet ha meg frabedt tidligere i tråden.4.Det er mye lettere for en 14-åring å skaffe seg alkohol enn det er å skaffe hasj, kan ikke se at legalisering vil forandre noe på det, dette er for naivt. Om noen kan få kjøpe, så vil de også selge videre til andre som ikke har lov.
Hehe, så lenge det ikke var mitt argument ser jeg ikke stor grunn til å påpeke det. Teoriene er mange. Jeg kan i alle fall ikke forestille meg at noen av mine hasjrøykende venner vil gå over til speed, heroin eller kokain hvis cannabis blir lovlig. Effektene og skadevirkningene er så totalt forskjellige at ideen virker absurd.5. Det var i alle fall argumentet til lomt tidligere, at mange bruker det fordi det er ulovlig.
Helt i orden, og ja, jeg regner med at flere land vil hive seg på legaliseringsbølgen fremover. Forhåpentligvis blir Norge et foregangsland for en gangs skyld!Men nå gir jeg meg i denne tråden, gidder ikke mer… om det er så rosenrødt som man kan få inntrykk av så regner jeg med at flere land vil hive seg på legalisering, noe som vil gi mer bakgrunnsmateriale for å undersøke om dette stemmer.
Så er ikke politisk teori så underutviklet som markedsteorien, slik den omtrent alltid blir presentert.I politisk teori har jeg aldri sett krav til at rasjonelle valg må baseres på fullstendig informasjon. Valgene man treffer på faktisk tilgjengelig informasjon er da rasjonelle, selv om de naturligvis er beheftet med usikkerhet...
Jeg mener å ha lest at du ikke synes cannabis er et problem.Du har ikke svart på innlegget mitt heller, Komponenten
For ørtende gang: denne saken har ingenting med forherligelse av rusmisbruk å gjøre, det handler om å finne en pragmatisk løsning på problemet. Forbud fungerer ikke, så det er på tide å se seg om etter andre alternativer.
Jaha? Da foreslår jeg at du viser meg hvor jeg har påstått dette. Jeg har søkt igjennom tråden nå og kan ikke finne et slikt utsagn noe sted.Jeg mener å ha lest at du ikke synes cannabis er et problem.
A: Dette er meget godt dokumentert i Fekjærs bok "Rus" fra 2004, samt flere andre steder. Finnene har gjort dette eksperimentet 2 ganger, begge ganger med noe som best kan beskrives med fryktelige resultater.A. Angående Finland: "Så vidt jeg har hørt" er et ganske tynt grunnlag å argumentere og/eller trekke konklusjoner på. Legg frem noe mer håndfast og det vil tas til etteretning.
B. Jeg har allerede redgjort for min foretrukne samfunnsdoktrine i andre tråder, hvis du ikke husker så klikk her.
Jeg synes det er viktig å vise deg hvordan du blir forstått. Du har skrevet at mange brukere behersker bruken. Husk at det er et tidsspørsmål før problemer med cannabis melder seg.Jaha? Da foreslår jeg at du viser meg hvor jeg har påstått dette. Jeg har søkt igjennom tråden nå og kan ikke finne et slikt utsagn noe sted.
Du er forresten fantastisk selektiv og flisespikkende i argumenteringen din. Kan du ikke prøve å bidra konstruktivt i debatten i stedet for å komme med latterlige personangrep og sleivspark?
Kan du nekte for at mange brukere behersker bruken? En undersøkelse utført av SIRUS i 2002 fastslo at 28% av nordmenn mellom 21 og 30 år har brukt cannabis. Det er mange! Hvordan har det seg at disse grusomme skadevirkningene alle disse narkisene må lide under ikke er bredt dokumentert? Hvis 28% av befolkningen i en stor aldersgruppe bruker et rusmiddel som har stor sjanse for å forårsake problemer for brukeren skulle man tro at noen hadde klart å dokumentere utbredte skadevirkninger nå, eller hva?Jeg synes det er viktig å vise deg hvordan du blir forstått. Du har skrevet at mange brukere behersker bruken. Husk at det er et tidsspørsmål før problemer med cannabis melder seg.
Fekjær er en blåkorsaktivist som skriver partsinnlegg. Finlands National Research and Development Centre for Welfare and Health forteller en annen historie. Hvis du vil fremstå som balansert bør du støtte deg på flere kilder.A: Dette er meget godt dokumentert i Fekjærs bok "Rus" fra 2004, samt flere andre steder. Finnene har gjort dette eksperimentet 2 ganger, begge ganger med noe som best kan beskrives med fryktelige resultater.
Hvis noen flytter utelukkende på grunn av politisk overbevisning har engasjementet tatt overhånd. Da burde vedkommende enten søke profesjonell hjelp eller bli politiker. Gaustad eller Stortinget, omtrent samme mentalhelse bringer deg begge steder. At jeg flytter utenlands av faglige hensyn er dog langt fra noen umulighet, og jeg har ennå til gode å besøke et land som er mer livløst enn Norge.B: Jeg ser at du stadig opererer med "den siste Sovjetstat". I så fall har jeg et forslag. Sjekk om det er lett å forlate dette diktatoriske helvete. Kanskje er ikke Norge så jævlig som du tror.
Fekjær er en blåkorsaktivist som skriver partsinnlegg. Finlands National Research and Development Centre for Welfare and Health forteller en annen historie. Hvis du vil fremstå som balansert bør du støtte deg på flere kilder enn det.
Hvis noen flytter utelukkende på grunn av politisk overbevisning har engasjementet tatt overhånd. Da burde vedkommende enten søke profesjonell hjelp eller bli politiker. Gaustad eller Stortinget, omtrent samme mentalhelse bringer deg begge steder. At jeg flytter utenlands av faglige hensyn er dog langt fra noen umulighet, og jeg har ennå til gode å besøke et land som er mer livløst enn Norge.
Du glemte f eks gratis skolegang, gratis helsevesen, betalt fødselspermisjon, relativt lav kriminalitet, lav arbeidsløshet og generellt gode levevilkår.Hva Norge er? 70-kroners-pilsen, 400-tusen-kroners-Golfen, presenninger i butikkene fra 20.00, folk som hutrer rundt terassevarmere på utesteder, slåssing i taxikø, fartshumper, fotobokser og plagsomme parkeringsvakter...hmmm, høyborgen for plager i hverdagen?
Du får ignorere ivei, men jeg argumenterer ikke ut fra dine dokumentasjoner. Det jeg har lest av din dokumentasjon virker oftest tilfeldig og tatt fra kilder som jeg er lei av å motgå, -hasjliberalersider er det nok av på nettet. De trekker ut det som passer for dem selv, og den statistikken de ikke liker lar de ligge. Det ender dessuten bare med endeløse krav om bevis. Cannabis er skadelig, det er dokumentert til overmål, selv om du ikke liker det.Leser du i det hele tatt hva jeg skriver, Gjest? Ærlig talt, du overser poengene mine helt. Du kommer med helt udokumenterte og irrelevante anekdoter, og frastår systematisk fra å kommentere argumentene mine. Beklager så mye, men nå går jeg tilbake til å ignorere deg helt til du presterer å utvise bedre evner til å bidra konstruktivt i en debatt. :![]()
Og verdens høyeste levestandard, og verdens beste land å bo i i følge FN.Hva med Finlands National Research and Development Centre for Welfare and Health? Fikk ingen respons på den.
Hva Norge er? 70-kroners-pilsen, 400-tusen-kroners-Golfen, presenninger i butikkene fra 20.00, folk som hutrer rundt terassevarmere på utesteder, slåssing i taxikø, fartshumper, fotobokser og plagsomme parkeringsvakter...hmmm, høyborgen for plager i hverdagen?
The Daily Mail beskriver Norge svært treffende i denne artikkelen.
Åh. Så LaGuardia-kommisjonen i USA, den regjeringsoppnevnte Nederlandske kommisjonen i 1972, Shafer-kommisjonen i USA, LeDain-kommisjonen i Canada, WHO, Det Franske Folkehelseinstituttet, Federal Commision for Drug Issues i Sveits, The Police Foundation i Storbritannia, den Norske Straffelovskommisjonen, den Britiske House of Commons Home Affair Comittee, Canadas Senatskommité, Centrum voor Drugsonderzoek ved Amsterdams Universitet og European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction er alle sammen hasjliberalere som er kjøpt og eid av cannabislobbyen? Greit, jeg skal huske på det til neste gang :Du får ignorere ivei, men jeg argumenterer ikke ut fra dine dokumentasjoner. Det jeg har lest av din dokumentasjon virker oftest tilfeldig og tatt fra kilder som jeg er lei av å motgå, -hasjliberalersider er det nok av på nettet. De trekker ut det som passer for dem selv, og den statistikken de ikke liker lar de ligge. Det ender dessuten bare med endeløse krav om bevis. Cannabis er skadelig, det er dokumentert til overmål, selv om du ikke liker det.
Hva med Finlands National Research and Development Centre for Welfare and Health? Fikk ingen respons på den.
Hva Norge er? 70-kroners-pilsen, 400-tusen-kroners-Golfen, presenninger i butikkene fra 20.00, folk som hutrer rundt terassevarmere på utesteder, slåssing i taxikø, fartshumper, fotobokser og plagsomme parkeringsvakter...hmmm, høyborgen for plager i hverdagen?
The Daily Mail beskriver Norge svært treffende i denne artikkelen.
Vel... ettersom det er en KJENNSGJERNING, så er det åpenbart noe jeg har gått glipp av. Kunne du opplyse meg om nøyaktig HVA som er U-lands preget med vår sivilisasjon? Her har jeg definitivt noe å lære!Det eneste Norge har å vise til er vår fantastiske natur, når det gjelder kultur og sivilisasjon er vi et u-land. Dette er jo en kjensgjerning!
Ja vel?F.eks. har vi så mangelfull undervisning i morsmålet i skolen at det i innlegg i div. diskusjonsfora vrimler av stave- og skrivefeil. Det heter KJENSGJERNING Honkey! ;D
Når vi så har gjort unna den biten foreslår jeg at du forsøker en gang til å forklare meg hva problemet er med vår sivilisasjon.Bokmålsordboka
Fritekstsøk etter kjennsgjerning i ordboksteksten.
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
belegg beleg'g n1 (av belegge, i bet. 3 etter ty.)
1 dekkende lag plastb- / ha b- på tunga
2 på sykehus, hotell: opptatte senger ha fullt b-
3 kjennsgjerning som bekrefter en påstand el. antakelse ha vitenskapelig b- for noe / den påstanden har du ikke b- for / sitat, kilde e l som dokumenterer et bestemt forhold det eldste b-et på et ord