Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg tviler på at du har erfaring bortsett fra det du har lest.
    Au, den svir ;) Jeg skal ikke legge ut om jeg har brutt loven eller ei på et offentlig forum, sorry.

så hvorfor blir mange cannabis-røykere etterhvert glade i "drops"?
    Er det mange som blir det? Det er mulig at mange pillebrukere røyker cannabis også, men det er ingen ting som tilsier at det er cannabis som får folk til å ta piller. Hvorfor i allverden skulle det det?

Ingen seriøse kommentarer på sitatene jeg kom med lenger opp altså?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ingen seriøse (slik du bruker begrepet) ser det ut som. Grei retorikk det, at alle du er uenig i ikke er seriøse. Så slipper du å argumentere mot.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Ingen seriøse (slik du bruker begrepet) ser det ut som. Grei retorikk det, at alle du er uenig i ikke er seriøse. Så slipper du å argumentere mot.
    Kan du fortelle meg hvilke av innleggene du mener er seriøse? Det om Bellona-Hauge? Det om piller? Eller kanskje det som anklager meg for å ikke vite hva jeg snakker om? Jeg undres... ???

Du liker veldig godt å angripe meg og/eller saken virker det som, men du kommer stadig med sleivspark. Hva med å faktisk lese det som står og debattere saklig? Det virker som om du har bestemt det for å være uenig med meg uansett hva jeg sier, og da blir det ikke veldig lett å føre en saklig debatt :mad:

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Kanskje jeg ikke oppfattter deg så saklig da?

TOHA

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    0
    Tjobang!

Cannabis ja. Jeg minnes tilbake til den glade studietid, hvor vi et par ganger forsøkte oss litt med plantedyrking på hybelen. Det var fascinerende å dyrke frem verdens mest avanserte plante, blant hybelkaniner, sure sokker og ølbokser. Hvilken enorm veksthastighet! Etter at plantelampen fra Grønland var på plass tok det jo bare helt av. Dette var definitivt noe annet enn mors kruspersille og et morsomt avbrekk fra lesesalen.

Vi slaktet plantene, og kokte restene i smørsaus før vi helte opp i en halv flaske vodka. Deretter silte vi fludiumet og helte det over i vinglass, i henhold til den indiske oppskriften vi hadde fått fra vår mediterende vaktmester i etasjen over. Han hadde forøvrig bygd om hele leiligheten til et tempel med bilde av sin indiske guru i sentrum, og var noe helt annet enn den kjedelige fyren i Tertitten borettslag.

Det var imidlertid den verste drinken jeg noensinne har smakt. Til vår skuffelse ga den heller ingen nevneverdig rus. Så det ble pils på Frokostkjelleren i stedet.

Det beste var definitivt å røyke den. Fikk mange morsomme opplevelser av det. I I dag foretrekker jeg heller det andre lette rusmiddelet, nemlig alkohol. Forøvrig kan jeg ikke se noen tungtveiende argumenter for å ikke likestille disse lette rusmidlene full ut, eller for at Høvdingen skal sensurere dette eller andre innlegg av denne art. Jeg deler gjerne en fredspipe om nødvendig.

Mvh.

TOHA

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Kanskje jeg ikke oppfattter deg så saklig da?
    Kan du utdype spesifikt hva det er du mener er usaklig? Jeg prøver så godt jeg kan å føre en saklig, voksen debatt. Jeg henviser til alle kilder jeg har, svarer så godt jeg kan på alle innlegg og syns jeg jevnt over oppfører meg ganske bra. Jeg tar imidlertid alltid imot konstruktiv kritikk, så om du kan komme med det blir det satt pris på.

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Tusen takk for et fint innlegg helt på linje med trådens opprinnelige filosofi :)

Det har jo utviklet seg til en legaliseringstråd, dette.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Jeg oppfatter den måten du argumenterer på som usaklig i en viss forstand. Du avfeier andres velbegrunnede argumenter med at de ikke er seriøse. Det er å møte sine debattanter på en usaklig måte.
    En saklig måte å debattere på er å ta informasjonen du får fra andre inn over deg, ta den informasjonen på alvor og så føre tanker og ideer videre ut fra dette.
    Andres erfaringer teller ikke for deg - iallefall er det ikke det du gir uttrykk for. Når jeg og andre som har opplevd 70-tallet prøver å fortelle deg hva vi har sett argumenterer du deg bort fra det. Når vi henviser til hva slags erfaringer helsepersonell (som jobber daglig med rusproblemer) har så tar du ikke det innover deg heller.
    Det virker som du har en målsetting som handler om å fremme liberalisering, og at det er viktigere enn å lære i denne debatten.
    Som om det er viktigst å "vinne" debatten.

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg oppfatter den måten du argumenterer på som usaklig i en viss forstand. Du avfeier andres velbegrunnede argumenter med at de ikke er seriøse. Det er å møte sine debattanter på en usaklig måte.
    En saklig måte å debattere på er å ta informasjonen du får fra andre inn over deg, ta den informasjonen på alvor og så føre tanker og ideer videre ut fra dette.
    Andres erfaringer teller ikke for deg - iallefall er det ikke det du gir uttrykk for. Når jeg og andre som har opplevd 70-tallet prøver å fortelle deg hva vi har sett argumenterer du deg bort fra det. Når vi henviser til hva slags erfaringer helsepersonell (som jobber daglig med rusproblemer) har så tar du ikke det innover deg heller.
    Det virker som du har en målsetting som handler om å fremme liberalisering, og at det er viktigere enn å lære i denne debatten.
    Greit, jeg skjønner hva du mener. Som jeg allerede har påpekt er imidlertid ikke anekdoter fra 70-tallet veldig viktig for den store sammenhengen når man diskuterer ruspolitikk. Det finnes enkelte tilfeller av folk som har havnet på skråplanet etter å ha røyket hasj, men betyr det at de har havnet på skråplanet FORDI de har røyket hasj eller finnes det sterkere underliggende krefter i spill her? Dette er viktig å tenke på.

Jeg føler også at du ignorerer mange av argumentene mine. Cannabis er veldig tilgjengelig i dag, og det er ikke noe problem for folk som er predisponert for psykoser og schizofreni og få tak i det. Vi endrer ikke genene deres ved å forby cannabis!

Det virker også som at du tillegger meg mange meninger jeg ikke har ytret. Jeg mener ikke at cannabis er helt ufarlig for alle eller at alle bør bruke det. Jeg prøver å komme frem til en måte å takle problemet på bedre enn det takles i dag! Forbudspolitikken fungerer åpenbart ikke når man ser på antallet misbrukere i Norge.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Netopp: anekdoter! Det er å nedvurdere de du argumenterer med. Når du ikke engang tar helsevesenet alvorlig, da er du ikke seriøs.

Nei vi endrer ingen gener. Derfor er det viktig at vi bare tar inn det som kroppen er tenkt for. Forgiftninger uansett formål er det best å spare kroppen for - særlig når noen kan bli syke av det.

Som sagt før: jeg har snakket med mange hasjliberalere før. De vokser opp de også, og noen av de blir voksne på mentalsykehuset. De skulle vært spart for det. At du vil ha et rusregime som er behagelig for deg vil bety at noen får betale dyrt. Så mye er ikke jeg villig til å gi for at du skal ruse deg.

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Mye av den musikken vi lytter til er komponert av cannabisbrukere. Louis Armstrong er visstnok et godt eksempel. Tror ikke han gikk over på hardere stoffer.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Netopp: anekdoter! Det er å nedvurdere de du argumenterer med. Når du ikke engang tar helsevesenet alvorlig, da er du ikke seriøs.
    anekdo`te m1 (gj fr fra gr, eg 'det som ikke er utgitt') kort, karakteristisk ikke-dokumentert historie om en kjent person el. begivenhet

Kan du dokumentere noen av historiene fra 70-tallet? Hvis ikke forblir de anekdoter! Det er mulig du tolker det som et negativt ladet ord, men det er brukt helt korrekt. Jeg tar absolutt helsevesenet alvorlig, men jeg krever litt bedre dokumenterte argumenter enn at "helsevesenet mener all narkotika er farlig".

Nei vi endrer ingen gener. Derfor er det viktig at vi bare tar inn det som kroppen er tenkt for. Forgiftninger uansett formål er det best å spare kroppen for - særlig når noen kan bli syke av det.
    Noen er allergiske mot epler også, betyr det at epler bør være ulovlige? Eller bør man prøve å fraråde allergikerne fra å spise epler og spre objektiv informasjon om skadevirkningene?

Og fungerer forbudspolitikken tilfredsstillende begrensende for cannabisbruk i Norge?

Som sagt før: jeg har snakket med mange hasjliberalere før. De vokser opp de også, og noen av de blir voksne på mentalsykehuset. De skulle vært spart for det. At du vil ha et rusregime som er behagelig for deg vil bety at noen får betale dyrt. Så mye er ikke jeg villig til å gi for at du skal ruse deg.
    Og her gjør du akkurat det du anklager meg for i begynnelsen av ditt innlegg. Min alder og mine rusvaner er helt irrelevant for debatten, og jeg vil ha meg frabedt at du nevner det igjen. Dette handler ikke om at jeg vil ruse meg i fred, og det er utrolig at jeg er nødt til å påpeke det igjen. Vi har et stort narkotikaproblem i Norge, og dagens politikk bedrer ikke situasjonen. Enig/uenig?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Skal jeg liksom dokumentere det jeg har opplevd selv?

Å sammenligne med epleallergi er enda et useriøst trekk.

Les litt om hvorfor vi fikk forbudspolitikken. Det er mere interessant.

Dette handler om privatpersoners (dine og andres) ønsker om rus. De er jeg ikke villig til å innfri. En psykotisk ungdom er for høy pris for at ti andre skal kunne ruse seg.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Skal jeg liksom dokumentere det jeg har opplevd selv?
    Eller akseptere at det er anekdoter. Enkelttilfeller av folk på skråplanet er ikke nok til å påvirke mitt politiske syn i større grad. Selvfølgelig er det trist at det går galt med folk, men da syns jeg man skal prøve å finne ut hvorfor og gjøre noe med det i stedet for å lukke øynene og skylde på cannabis.

Å sammenligne med epleallergi er enda et useriøst trekk.
    Du forstår ikke sammenligningen? Det jeg prøver å få deg til å forstå er at forbud ikke er den beste måten å få folk som ikke har godt av cannabis til å ikke bruke det.

Les litt om hvorfor vi fikk forbudspolitikken. Det er mere interessant.
    Forslag til hvor jeg kan finne noe å lese på?

Dette handler om privatpersoners (dine og andres) ønsker om rus. De er jeg ikke villig til å innfri. En psykotisk ungdom er for høy pris for at ti andre skal kunne ruse seg.
    Menneskers ønske om rus har alltid vært der og kommer etter all sannsynlighet til å forbli. Dette handler om å takle det på best mulig måte. Folks trang til rus ble ikke mindre av at man gjorde rusmidler ulovlig!

Hvor har du tallene dine fra? Hvis du kunne dokumentere at 9.1% av cannabisbrukere blir psykotiske hadde du hatt et sterkt argument.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet i mitt forrige innlegg:

Vi har et stort narkotikaproblem i Norge, og dagens politikk bedrer ikke situasjonen. Enig/uenig?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    He, he, Karl, dette er nøyaktig samme argumentasjonsform du pleier bruke overfor meg.

Hakk i plata, eller bare mono?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er to krav som er viktige i en argumentsajon: redelighet(gyldighet) og etterrettelighet (dokumentasjon).

Det du kaller anekdote gjelder påfallende mange. Jeg kjenner flere eksempler, flere historier, med flere personer som "lekte" på 70 tallet. De argumenterte slik du gjør, så noe er altså uforandret. Til forskjell fra deg så har de noen erfaringer du bør ta inn over deg. Jeg kan lete fram statistikk, og historikk om det er viktig. Det er forøvrig kjent stoff som liberalere gjerne avviser som ikke gyldig.

Epleeksemplet bryter med gyldighetskravet. Epler er ikke en rusgift og ikke til å sammenligne. (Noen er allergisk mot melk)

Jeg er ikke fornøyd med narko-politikken. Jeg har ingen fasit. Jeg tror ikke å liberalisering. Det har vært liberalisering på alkohol, og forbruket har økt skremmende mye. Som følge av det har alkoholrelaterte problemer også økt skremmende mye. Jeg har tidligere vist til kjente forhold omkring hvordan omsetning av varer virker. De avviser du som ugyldig. Da skal du merke deg at enhver pusher/dealer opererer med samme logikk. Dette er seriøse argumenter som er både gyldige og etterrettelige.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Det er to krav som er viktige i en argumentsajon: redelighet(gyldighet) og etterrettelighet (dokumentasjon).

Det du kaller anekdote gjelder påfallende mange. Jeg kjenner flere eksempler, flere historier, med flere personer som "lekte" på 70 tallet. De argumenterte slik du gjør, så noe er altså uforandret. Til forskjell fra deg så har de noen erfaringer du bør ta inn over deg. Jeg kan lete fram statistikk, og historikk om det er viktig. Det er forøvrig kjent stoff som liberalere gjerne avviser som ikke gyldig.
    Statistikk og historikk hadde vært fint! En eller annen slags form for dokumentasjon av at det er cannabis som har forårsaket problemene deres og at det ikke er problemene deres som har forårsaket cannabisbruken hadde vært strålende.

Epleeksemplet bryter med gyldighetskravet. Epler er ikke en rusgift og ikke til å sammenligne. (Noen er allergisk mot melk)
    Jeg syns ikke sammenligningen er helt på jordet. Folk spiser epler fordi de liker det, og folk bruker cannabis fordi de liker det. Et mindretall av de som kan spise epler får en allergisk reaksjon av det, og et mindretall av de som kan bruke cannabis tåler det ikke og misbruker det. Cannabis er ikke mer dødelig enn epler.

Men greit, hvis du vil overse den sammenligningen skal du få lov til det.

Jeg går ut ifra at en sammenligning med fett, sukker, fallskjermhopping eller motorsykkelkjøring også vil bli erklært ugyldig?

Jeg er ikke fornøyd med narko-politikken. Jeg har ingen fasit.  Jeg tror ikke å liberalisering. Det har vært liberalisering på alkohol, og forbruket har økt skremmende mye. Som følge av det har alkoholrelaterte problemer også økt skremmende mye. Jeg har tidligere vist til kjente forhold omkring hvordan omsetning av varer virker. De avviser du som ugyldig. Da skal du merke deg at enhver pusher/dealer opererer med samme logikk. Dette er seriøse argumenter som er både gyldige og etterrettelige.
    Jeg avviser dem som ugyldig fordi varene du snakker om ikke er rusgifter. Hadde du begynt å bruke cannabis om det hadde vært lovlig og tilgjengelig for deg? Både ved dekriminaliseringen av cannabis i 11 stater i USA på 70-tallet og i Nederland så man det samme mønsteret: cannabisbruken fikk en liten "spike" før den gikk ned igjen og fortsatte å følge samme mønster som de omkringliggende stater/land. Hvis du kan dokumentere at dekriminalisering/legalisering fører til økt forbruk på lang sikt vil jeg gjerne se det.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Epler er et næringsmiddel. Cannabis er et rusmiddel. Det er ikke sammenlignbart da vi må ha næringsmidler for å overleve. Vi må ikke ha rusmidler.

Du snakker igjen mot dokumenterte fakta ang omsetning av varer. Alkoholomsetning følger samme mønster. Det er lettere å se mønsteret på lovlige varer, da det er med lovlige varer det er god stistikk - av forståelige grunner. Dette har vært dokumentert i årevis og av så mange instanser at du havner på jordet fullstendig om du argumenterer mot. Det blir som om du påstår at jorda er flat. Hvis du ikke ser dette som gyldig så slår det bare tilbake mot deg selv. Ingen vil ta deg alvorlig.

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Epler er et næringsmiddel. Cannabis er et rusmiddel. Det er ikke sammenlignbart da vi må ha næringsmidler for å overleve. Vi må ikke ha rusmidler.
    Vi må slett ikke ha epler for å overleve. Cannabis er en plante, og vi trenger planter for å overleve.

Du snakker igjen mot dokumenterte fakta ang omsetning av varer. Alkoholomsetning følger samme mønster. Det er lettere å se mønsteret på lovlige varer, da det er med lovlige varer det er god stistikk - av forståelige grunner. Dette har vært dokumentert i årevis og av så mange instanser at du havner på jordet fullstendig om du argumenterer mot. Det blir som om du påstår at jorda er flat. Hvis du ikke ser dette som gyldig så slår det bare tilbake mot deg selv. Ingen vil ta deg alvorlig.
    Så jeg skal gå ut ifra at markedsteorien din stemmer på tross av at all empiri tilsier det motsatte? Teorier skal kunne etterprøves, og i de tilfellene man har av dekriminalisering/legalisering har teorien vist seg å være feilaktig. Det kan ikke ignoreres.

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Vi må slett ikke ha epler for å overleve. Cannabis er en plante, og vi trenger planter for å overleve.

Så jeg skal gå ut ifra at markedsteorien din stemmer på tross av at all empiri tilsier det motsatte? Teorier skal kunne etterprøves, og i de tilfellene man har av dekriminalisering/legalisering har teorien vist seg å være feilaktig. Det kan ikke ignoreres.
    Om du tror forbruket av cannabis ikke øker hvis det legaliseres, på sikt, tror jeg du har røykt litt for mye.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er ikke min markedsteori. Den er alles. All empiri bekrefter denne teorien. Den er anerkjent av alle som vet noe om dette.

Det er et langt sprang å omdefinere cannabis til å være som en annen pante. Vi diskuterer rusmidler. Hold deg til tema. Epler er et av mange næringsmidler.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Det er ikke min markedsteori. Den er alles. Den er anerkjent av alle som vet noe om dette.

Det er et langt sprang å omdefinere cannabis til å være som en annen pante. Vi diskuterer rusmidler. Hold deg til tema. Epler er et av mange næringsmidler.
    Han er ute å ror nå, bare tenk på dødsfall i trafikken, og andre indirekte årsaks sammenhenger. Akkurat som at cannabis ikke har drepte fler enn epler har. ::)

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Om du tror forbruket av cannabis ikke øker hvis det legaliseres, på sikt, tror jeg du har røykt litt for mye.
    Prøv å droppe personangrep er du grei.

Har du lest statistikken jeg har vist til tidligere? Med fare for å gjenta meg selv:

Både ved dekriminaliseringen av cannabis i 11 stater i USA på 70-tallet og i Nederland så man det samme mønsteret: cannabisbruken fikk en liten "spike" før den gikk ned igjen og fortsatte å følge samme mønster som de omkringliggende stater/land. Hvis du kan dokumentere at dekriminalisering/legalisering fører til økt forbruk på lang sikt vil jeg gjerne se det.

Det er ikke min markedsteori. Den er alles. All empiri bekrefter denne teorien. Den er anerkjent av alle som vet noe om dette.
    All empiri bortsett fra den jeg viser til? Kan du dokumentere at disse markedsteoriene gjelder cannabis?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    De gjelder alle varer, også rusmidler. De har vært anerkjent i mange hundre år. Disse teoriene er ikke så spesielle som du later til å tro. Det regnes som allmenkunnskap. Du liker bare ikke at jeg bruker de på cannabis.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    De gjelder alle varer, også rusmidler. De har vært anerkjent i mange hundre år. Disse teoriene er ikke så spesielle som du later til å tro. Det regnes som allmenkunnskap. Du liker bare ikke at jeg bruker de på cannabis.
    Jeg liker ikke at du bruker den fordi den er motbevist i alle kjente tilfeller av dekriminalisering/legalisering! Hvordan går det an å ignorere det? Jeg har dokumentert dette. Kan du dokumentere at jeg tar feil?

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Prøv å droppe personangrep er du grei.

Har du lest statistikken jeg har vist til tidligere? Med fare for å gjenta meg selv:

Både ved dekriminaliseringen av cannabis i 11 stater i USA på 70-tallet og i Nederland så man det samme mønsteret: cannabisbruken fikk en liten "spike" før den gikk ned igjen og fortsatte å følge samme mønster som de omkringliggende stater/land. Hvis du kan dokumentere at dekriminalisering/legalisering fører til økt forbruk på lang sikt vil jeg gjerne se det.

All empiri bortsett fra den jeg viser til? Kan du dokumentere at disse markedsteoriene gjelder cannabis?
    Jeg trenger det ikke. Du viser til en både tider og steder hvor holdningen var at det i "praksis" var lov, og svært utbredt før det ble lov på grunn av hvordan det var på den tiden. Har du hørt om blomsterbarna? Se på Norge i stedet, og år 2006 og bruk hodet fremfor statistikk. Det er ingen tvil om at cannabis ville få en stor oppblomstring, og at det så ville roe seg ned igjen, på et nivå høyere enn idag fordi nye brukergrupper ville bli skapt, og det ville være lettere å få tak i, lavere pris, lavere terskel fordi det ville være lov.

L

Lydtekniker

Gjest
    Jeg trenger det ikke.
    Det kan godt hende du selv ikke synes du trenger dette, men for debattens del kan det være greit å komme med dokumentasjon på påstander istedenfor å bare slenge dem ut og si "dette burde jo alle skjønne".

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Det kan godt hende du selv ikke synes du trenger dette, men for debattens del kan det være greit å komme med dokumentasjon på påstander istedenfor å bare slenge dem ut og si "dette burde jo alle skjønne".
    Det har jeg ikke tålmodighet og tid til, men jeg har forklart mitt syn.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Jeg liker ikke at du bruker den fordi den er motbevist i alle kjente tilfeller av dekriminalisering/legalisering! Hvordan går det an å ignorere det? Jeg har dokumentert dette. Kan du dokumentere at jeg tar feil?
    Jeg synes bevisbyrden må tilfalle deg i dette tilfellet, nettopp fordi markedslovene/teoriene er så anerkjent. Jeg har forøvrig gitt deg referanser før.

Du kan ta på deg å bevise at markedslovene ikke gjelder for cannabis. Det er et rimelig krav, og helt på sin plass.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg synes bevisbyrden må tilfalle deg i dette tilfellet, nettopp fordi markedslovene/teoriene er så anerkjent. Jeg har forøvrig gitt deg referanser før.

Du kan ta på deg å bevise at markedslovene ikke gjelder for cannabis. Det er et rimelig krav, og helt på sin plass.
    Har jeg ikke gjort dette allerede?

Despite the impression presented in the international media, most studies suggest that the policies implemented in The Netherlands have not resulted in any significant increase in drug use or changes in patterns of use ([40]Engelsmann 1989; Wijingaart 1988a cited in [41]Wardlaw 1992, p23). A recent study combined the results of over 20 Dutch studies that examined the percentage of the population who had 'ever used' cannabis and compared them with data from Norway, Sweden and the USA. The period from 1970 to 1988 was examined and the authors concluded that:

The results of the time analysis show that the prevalence of cannabis use since 1970 decreased, whereas the policy became more tolerant. Since 1979 a slight increase in the use of cannabis can be observed. A comparison with data from other countries with a more restrictive policy reveals that the use of cannabis in The Netherlands is on the same level as in Sweden and Norway (around 10-15 per cent), but far lower than that in the US (exceeding 50 per cent).
    These early survey estimates are our only window into the effects of the 1976 policy change on cannabis use. The trend line implies that among Dutch adolescents, can-nabis use was actually declining somewhat in the years before the 1976 change, and that the change had little if any effect on levels of use during the first 7 years of the new regime.
    Jeg tror ikke disse markedslovene fungerer likt for cannabis som for andre handelsvarer nettopp fordi, som du har poengtert, at cannabis er en rusgift. Folk forstår farene forbundet med det og har i de fleste tilfeller gjort seg opp en mening uavhengig av lovgivningen rundt det.

Jeg har forresten lagt merke til at dere totalt har unnlatt å kommentere de mulige positive effektene av en legalisering. Hvorfor det? Har dere gjort dere opp en mening om saken før dere har veid de eventuelle positive effektene mot de negative, fordi dere i utgangspunktet mener cannabis er ondt og farlig?

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Har jeg ikke gjort dette allerede?

Jeg tror ikke disse markedslovene fungerer likt for cannabis som for andre handelsvarer nettopp fordi, som du har poengtert, at cannabis er en rusgift. Folk forstår farene forbundet med det og har i de fleste tilfeller gjort seg opp en mening uavhengig av lovgivningen rundt det.

Jeg har forresten lagt merke til at dere totalt har unnlatt å kommentere de mulige positive effektene av en legalisering. Hvorfor det? Har dere gjort dere opp en mening om saken før dere har veid de eventuelle positive effektene mot de negative, fordi dere i utgangspunktet mener cannabis er ondt og farlig?
    Jeg tror du  lever i en fantasiverden hvis du tror at det røykes like mye cannabis i Oslo, per person i snitt, sammenlignet med Amsterdam. Jeg tror du har mistolket studien hvis det er det du tror studien sier, jeg tipper den forteller noe om hvem som har tatt et drag, ikke hvor mye og ofte.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg tror du  lever i en fantasiverden hvis du tror at det røykes like mye cannabis i Oslo, per person i snitt, sammenlignet med Amsterdam. Jeg tror du har mistolket studien hvis det er det du tror studien sier, jeg tipper den forteller noe om hvem som har tatt et drag, ikke hvor mye og ofte.
    Kan du droppe de usaklige kommentarene dine, lionstar?

Uten at jeg nå har sjekket det, la oss for diskusjonens skyld si at du har rett i at en som røyker cannabis i Nederland røyker mer cannabis enn en som røyker cannabis i Norge. Er det noe problem i seg selv? Er det verre enn de problemene Norge har med tungt narkotikamisbruk i dag?

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0

Uten at jeg nå har sjekket det, la oss for diskusjonens skyld si at du har rett i at en som røyker cannabis i Nederland røyker mer cannabis enn en som røyker cannabis i Norge. Er det noe problem i seg selv? Er det verre enn de problemene Norge har med tungt narkotikamisbruk i dag?
    Det bare sier at resultatene i studien er ubrukelige til din argumentasjon. Om tonen var hard, var det bare fordi jeg hadde 666 poster isted.

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0

Om du ønsker særdeles godt underbygget statistikk (+ mye annen saklig info) er det boka "Rus" av Hans Olav Fekjær som er selve "bibelen". Der vises uten mange promille av tvil sammenhenger mellom tilgang og forbruk. Interessant lesning, for øvrig.

Honkey

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Det bare sier at resultatene i studien er ubrukelige til din argumentasjon. Om tonen var hard, var det bare fordi jeg hadde 666 poster isted.
    Hehe, la merke til det ;)

Lyst til å svare på spørsmålet mitt da..?

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Om du ønsker særdeles godt underbygget statistikk (+ mye annen saklig info) er det boka "Rus" av Hans Olav Fekjær som er selve "bibelen". Der vises uten mange promille av tvil sammenhenger mellom tilgang og forbruk. Interessant lesning, for øvrig.

Honkey
    Den ser absolutt interessant ut, ja! Jeg skal kjøpe den neste gang jeg har penger til overs. Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted man kan få kjøpt den billigere enn 400 kroner?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Den ser absolutt interessant ut, ja! Jeg skal kjøpe den neste gang jeg har penger til overs. Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted man kan få kjøpt den billigere enn 400 kroner?
    Kjenner ikke prisen, men på den fantastiske stalinistiske ordningen "Biblioteket" er den gratis i en hel måned! :D

Honkey

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Kjenner ikke prisen, men på den fantastiske stalinistiske ordningen "Biblioteket" er den gratis i en hel måned! :D
    Sant nok! Nei, jeg tror nok heller jeg punger ut og kjøper den. Sikkert greit å ha stående som en referanse :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn