Jeg titter bare innom igjen for å igjen påpeke et veldig viktig punkt som de fleste motstandere ser ut til å elegant overse: dette handler om å regulere et fritt, svart marked. Jeg tror faktisk at hele "legaliseringsbevegelsen" hadde hatt større fremgang om de hadde brukt ordet "regulere" i stedet for "legalisere" fra dag en. Det handler ikke om å legalisere noe ulovlig, og det handler i alle fall ikke om å legitimere skadelig misbruk. Det handler om å regulere et åpent, kriminelt marked hvor alt overskudd går til organiserte kriminelle. Jeg mener at man faktisk kan utelukke diskusjonen om hvorvidt cannabis er skadelig eller ikke helt til noen klarer å dokumentere at en kriminalisering av cannabis har gjort noe som helst for å redusere bruken av det, eller at en avkriminalisering vil føre til det motsatte.
Jeg vil gjerne gå tilbake til en noe mislykket analogi wotg presenterte tidligere i tråden og modifisere den litt. Her er den originale analogien:
Jeg vil gjerne gå tilbake til en noe mislykket analogi wotg presenterte tidligere i tråden og modifisere den litt. Her er den originale analogien:
Og dette er hvordan jeg ser det:Det var forsøk på en ironisk analogi.
For meg som er motstander av hasj legalisering så ville det også være mest effektivt å prøve å avvepne A og B gjengen.
For deg som er pro legalisering så blir det som å si: la gjengene beholde våpnene sine, men gi de skikkelig skyteopplæring slik at de A. treffer den de sikter på. B. dreper vedkommende isteden for å såre, det blir mindre kostnader for samfunnet på den måten samtidig som drap gir høyere fengselstraff enn forsøk på drap...
Høres dette så utrolig urimelig ut?Våpenmarkedet er i dag helt åpent og ukontrollert, og hvem som helst kan med letthet oppdrive hva som helst av våpen. A- og B-gjengen løper rundt og skyter hverandre konstant fordi det ikke finnes noen som helst form for regulering av våpenmarkedet. Jeg støtter ideen om at staten skal regulere dette svarte markedet og kontrollere salget, slik at våpnene ikke faller i de gale hender, og slik at profitten fra våpenomsetning går til staten i stedet for organiserte kriminelle miljøer.