Med min bruk er det en evighet. Sikker på at det ikke delvis bare er ørene som blir mer og mer vant med lyden? Jeg har hatt en rekke pickuper i min tid og syns alle har spilt helt greit fra ny og heller ikke merket noen endring etter hvert, i alle fall ikke vesentlig.Ja. Lyra Delos trenger ca 100 timer før den er innspilt. Det samme med Lyra Kleos.
Da er vi to K.H. Om en pickup låter råttent ut av esken blir den returnert. Kjøper faen ikke halvferdige produkter. Med de prisene forventer jeg at de 100 timene går på produsentens regning.Med min bruk er det en evighet. Sikker på at det ikke delvis bare er ørene som blir mer og mer vant med lyden? Jeg har hatt en rekke pickuper i min tid og syns alle har spilt helt greit fra ny og heller ikke merket noen endring etter hvert, i alle fall ikke vesentlig.
Jo, det er mange ting som taler for at det skjer endringer med innspilling, så det tror jeg på, selv om jeg sliter med å høre det selv. Men 100 timer syns i alle fall jeg er drøyt. Dessuten; hvordan husker man med sikkerhet hvordan det låt på forrige lytteøkt, som kanskje var i går eller forleden, når man kan ha problemer med å huske lyden for noen minutter siden ved f.eks kabelbytter og andre tester. Slik er det i alle fall for meg.Kan ihvertfall si at Delos låter knallbra. Hvordan den var rett ut av esken aner jeg ikke.
Min nye Jan Allaerts MC1 skulle i følge produsenten ha 50 timer innspilling.
Jeg har nå 28,5 timer, og har loggført hver eneste time. Har notert meg endringer underveis. Kan si at det dreier seg om store forskjeller fra 0 til to timer. Derretter tok det litt tid før det ble mer endringer.
Det sier seg selv at ting må gå seg til i en pickup oppheng og foringer mykner litt de første timene.
Da vil også VTA endre seg litt etter litt, og ting bør justeres litt underveis. Det er selvsagt på nerdenivå, og enkelte kan sikkert være happy med en set og forget holdning. Men man vil aldri få det beste utav utstyret på den måten.
Tviler på det finnes en eneste pickup som ikke endrer seg til det bedre de første timene.
Har en mistanke om at det kan forekomme en del variasjon i produksjonen når det gjelder Delos, siden ikke alle har opplevd dette løftet. Mener også å ha lest at du var tilfreds med din Delos i begynnelsen, uten å nevne noe om denne diskanthevningen. Kanskje var den ikke veldig hørbar?Har hatt Delos. Hurtig med tørr bass av CD kvalitet. Desverre er den langt fra nøytral. Kraftig løft i toppen. Bortimot 6bd antar jeg.
Den trenger lang innspilling ja. Men jeg mener det er nærmere 50 timer enn 100.....
Kanskje du kan få NRK til å kjøpe den og de kan lage Delos minutt for minutt - 100 timer. Lenge siden vi har slow tv.Har bestilt en Delos og nå håper jeg bare at toppen ikke blir altfor slitsom og at jeg slipper unna månedsvis med innspilling.
Starter denne hevingen allerede langt nede, slik at den også påvirker mellomtonen, eller har den en bratt stigning til + 6db bare helt øverst, f.eks over 15000hz? Kan du se denne hevningen på frekvenskurven som gjerne følger med pickupen?Har hatt Delos. Hurtig med tørr bass av CD kvalitet. Desverre er den langt fra nøytral. Kraftig løft i toppen; ikke så mye som Argo "i" (har hatt den også) men ikke langt unna. Bortimot 6db antar jeg utfra lytting og målinger av andre Lyra pick-uper..
Den trenger lang innspilling ja, men jeg mener det er nærmere 50 timer enn 100.....
Neida. Men rart ikke YT har gerpet den..... regner med at det er ROM 4 en Ør-liten sporing...??Kanskje du kan få NRK til å kjøpe den og de kan lage Delos minutt for minutt - 100 timer. Lenge siden vi har slow tv.
Jeg noterer alltid antall timer jeg spiller på pu’ene. Gjør ofte noen stikkord om lyden også. Cadenza Bronze har spilt 34 timer. Den har gravis blitt bedre. Vet ikke når den kan være innspilt, men den låter betraktelig bedre nå enn da den var ny.Med min bruk er det en evighet. Sikker på at det ikke delvis bare er ørene som blir mer og mer vant med lyden? Jeg har hatt en rekke pickuper i min tid og syns alle har spilt helt greit fra ny og heller ikke merket noen endring etter hvert, i alle fall ikke vesentlig.
Ser du har en Cadenza Bronze som du mener ikke er skikkelig innspilt enda. Hvor lenge har den gått, tror du, og når vil den spille optimalt? Min erfaring med Cadenza Bronze er som beskrevet over, nemlig meget god rett ut av esken. Er usikker på om jeg har merket noen bedring i ettertid. Mange faktorer som kan spille inn sannsynligvis, både når det gjelder utstyret for øvrig og også hørselen, men jeg har alltid syns dette med behovet for timevis med innspilling har virket litt rart. Kanskje noen få timer og også en gradvis bedring de neste timene, men ikke denne seigpiningen på opp til 100 timer. Enda rarere syns jeg det er når det påstås at på et eksakt timetall løsner det og man kjenner nesten ikke igjen pickupen sin. Blir helt ulogisk for meg.
Nå er det vel 3-4 år siden jag hadde Delos (vel, jeg har den ennå men nåla er knekt!). Mener å huske at løften begynte i øvre mellomtone. Fulgte ikke med noen frekvensmålinger med mine to Lyra Pick-uper.Starter denne hevingen allerede langt nede, slik at den også påvirker mellomtonen, eller har den en bratt stigning til + 6db bare helt øverst, f.eks over 15000hz? Kan du se denne hevningen på frekvenskurven som gjerne følger med pickupen?
De kurvene må da være perfekt for tilårskomne ører og anlegg som låter kjedelig. Kurvene er et resultat av et bevist valg og det er ikke så rart at Lyra høres friske ut med en slik heving allerede fra 4000hz.Det der så ikke bra ut, nei! Nesten så jeg avbestiller straks.
Just presis, og derfor sikkert midt i blinken for meg å velge en Delos, mener du? En god match med Electrocompaniets kjedelige riaa også?De kurvene må da være perfekt for tilårskomne ører og anlegg som låter kjedelig. Kurvene er et resultat av et bevist valg og det er ikke så rart at Lyra høres friske ut med en slik heving allerede fra 4000hz.
-BB-
Det må du nesten vurdere selv. Har du allerede et anlegg som befinner seg på den lyse, analytiske siden så er kanskje ikke Lyra førstevalg. Som mye annet så handler det om matching og skreddersøm. Jeg har lyttet til flere Lyra P.U’ er og jeg har tilgode å høre noen som låter dårlig.Just presis, og derfor sikkert midt i blinken for meg å velge en Delos, mener du? En god match med Electrocompaniets kjedelige riaa også?
Spørs om ikke det har sammenheng med det etterfølgende leddets kapasitet og egenskaper. De to viste kurvene for PUene angjeldende denne tråd vil garantert låte ille på et skikkelig lineært system.Tror egentlig ikke frekvenskurven i seg selv forteller så mye om hvordan en pickup låter. Se f.eks den for Dynavector Karat 23R som jeg hadde en gang. Den er enda flatere og jevnere, nærmest perfekt. Like fullt har jeg hatt flere pickuper i ettertid som jeg har syntes spilte bedre.
Enig i at de kurvene så grusomme ut. Får nesten håpe dette er fra noen år tilbake og at senere konstruksjoner er blitt bedre i så måte. Kanskje er det også variasjoner Delos'ene i mellom, siden flere hevder de ikke har merket noe til dette løftet i toppen.Spørs om ikke det har sammenheng med det etterfølgende leddets kapasitet og egenskaper. De to viste kurvene for PUene angjeldende denne tråd vil garantert låte ille på et skikkelig lineært system.
Når det gjelder ADCn er den ekstremt balansert, lineær i signalbehandlingen og detaljrik med fenomenal dybde, attakk, rom, perspektiv samt leken og tonal bass like nothing else bare for å belyse det litt nærmere.
Kan det ha noe med at pickupene endrer karakter og frekvenskurve etter hvilken last man laster den med?!Enig i at de kurvene så grusomme ut. Får nesten håpe dette er fra noen år tilbake og at senere konstruksjoner er blitt bedre i så måte. Kanskje er det også variasjoner Delos'ene i mellom, siden flere hevder de ikke har merket noe til dette løftet i toppen.
ARC RIAAen min kan man sitte i stolen og forandre lasten med fjernkontrollen. Det er svært små forskjeller.Kan det ha noe med at pickupene endrer karakter og frekvenskurve etter hvilken last man laster den med?!
Merkelig. Har ikke hatt i nærheten av slike opplevelser med noen av mine pickuper.ARC RIAAen min kan man sitte i stolen og forandre lasten med fjernkontrollen. Det er svært små forskjeller.
Dorian låter bra den på de rette innspillingene. Man får inntrykk av å høre detaljer man aldri har lagt merke til før. Dessuten er den hurtig og dynamisk (når den er innpillt).
Og hvilken rimelige elementer er det?Jeg hadde faktisk ikke klart å velge mellom disse. Har hatt begge, men da i litt forskjellige oppsett. RIAA og oppsettet ellers påvirker stort. Jeg har kvittet meg med begge og ville ikke valgt dem igjen. Det vil vel si at jeg ville valgt noe annet for å kommer mer i «mål» ifm med mine preferanser. Jeg har opplevd å får vel så god lyd med rimeligere elementer.
Jeg ville testet ut Hana, AT og eks litt rimeligere MC Ortofon i første omgang. Ville heller anbefale å kjøre løpet ifm RIAA.Og hvilken rimelige elementer er det?
mvh
Rimelig Ortofon ville jeg ikke hatt i hus, har hatt mange og AT kjenner jeg godt og de når ikke Lyra til ankelen en gang Hana kjenner jeg ikke annet en ifra omtale.Jeg ville testet ut Hana, AT og eks litt rimeligere MC Ortofon i første omgang. Ville heller anbefale å kjøre løpet ifm RIAA.
Er du følsom for støy - ville jeg, basert på vedlagte kurver, vegret meg litt for å satse på Lyra. At den reiser seg i toppenden gjør ihvertfall meg skeptisk i forhold til hvordan en RIAA tar signalene fra den. Det skjer så mye rart oppe over det hørbare som lett moduleres og opptrer som hørbar støy. Responsen i seg selv er nok ufarlig, men grunne til dette løftet og hvilke konsekvenser dette har for totalen... Tipper det ikke er løftet alene som er årsaken til rapporter om opplevd skarphet fra disse Lyraene, men supersoniske artefakter som forplanter seg nedover i registeret.Tror egentlig ikke frekvenskurven i seg selv forteller så mye om hvordan en pickup låter. Se f.eks den for Dynavector Karat 23R som jeg hadde en gang. Den er enda flatere og jevnere, nærmest perfekt. Like fullt har jeg hatt flere pickuper i ettertid som jeg har syntes spilte bedre.
Rimelig Ortofon ville jeg ikke hatt i hus, har hatt mange og AT kjenner jeg godt og de når ikke Lyra til ankelen en gang Hana kjenner jeg ikke annet en ifra omtale.
Hvilken spiller og riaa er det du har som kan komme med slike uttalelser?
mvh
Eks Michell Gyro SE /SME V, VPI Classic med Valhalla og RP8... Rogue, Einstein, Dynavector, Parks +++
Blandt de litt dyrere elementene jeg har hatt er: Kleos, Delos, VDH Grasshopper.... ++ stort sett testet alle i toppen av Ortofon med Anna!
Så er dette min mening da.
Jeg syns at «skarpe» elementer, da i den kostbare enden, stort sett ikke svarer til forventingene om lydmessig avansement. Spesielt da sett i forhold til prisen. IMO. Der er fort gjort at du får presentert det som ligger i rillene litt brutalt, for å si det sånn. Et større utvalg av vinylsamlingen blir liggende. Vet ikke helt om det blir meningsfullt på denne måte.
Så tilbake til start: …men det hele kommer an på resten av anlegget.
Mulig du er inne på noe her. Nesten så jeg begynner å angre på dette impulskjøpet. Samtidig er det jo litt spennende å prøve selv, ikke minst siden mange faktisk anbefaler Delos, ut fra egne opplevelser.Er du følsom for støy - ville jeg, basert på vedlagte kurver, vegret meg litt for å satse på Lyra. At den reiser seg i toppenden gjør ihvertfall meg skeptisk i forhold til hvordan en RIAA tar signalene fra den. Det skjer så mye rart oppe over det hørbare som lett moduleres og opptrer som hørbar støy. Responsen i seg selv er nok ufarlig, men grunne til dette løftet og hvilke konsekvenser dette har for totalen... Tipper det ikke er løftet alene som er årsaken til rapporter om opplevd skarphet fra disse Lyraene, men supersoniske artefakter som forplanter seg nedover i registeret.
Er du følsom for støy - ville jeg, basert på vedlagte kurver, vegret meg litt for å satse på Lyra. At den reiser seg i toppenden gjør ihvertfall meg skeptisk i forhold til hvordan en RIAA tar signalene fra den. Det skjer så mye rart oppe over det hørbare som lett moduleres og opptrer som hørbar støy. Responsen i seg selv er nok ufarlig, men grunne til dette løftet og hvilke konsekvenser dette har for totalen... Tipper det ikke er løftet alene som er årsaken til rapporter om opplevd skarphet fra disse Lyraene, men supersoniske artefakter som forplanter seg nedover i registeret.