Cadenza Black vs. Lyra Delos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mulig du er inne på noe her. Nesten så jeg begynner å angre på dette impulskjøpet. Samtidig er det jo litt spennende å prøve selv, ikke minst siden mange faktisk anbefaler Delos, ut fra egne opplevelser.
    Synes jeg ikke du skal. Jeg har lien erfaring med merket, men har fått noen rapporter fra erfarne fjellfolk som mer enn antydet at noen av Lyras modeller nok ikke passet min smak. På den andre siden er det nok folk som liker produktene deres til at jeg ikke tror Lyra bare er skit.

    Men det ble nevnt kjedelige RIAAer (el.comp) og kjedelige pickuper (Ortofon). Jeg kan godt forstå hvorfor mange mener disse er kjedelige. De er nemlig veldig korrekte og transparente, uten alle de særtrekkene jeg opplever at mange japanske PUer og underutvikle RIAAer har. Nevner ingen merkenavn av hensyn til freden. :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    :) Ja den freden! En må huske å ta med hjertet og ikke bare hodet når en velger lyd … Samme gjelder når en skal kommunisere mennesker imellom. Vi har alle for skjellige meninger. Det er det som er gøy! Sorry OT.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.492
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Rart det der. Jeg byttet ut min to Lyra i en AT, og foretrekker sistnevnte. Den er dårligere i bassen (noe korpulent) enn Lyraene og dynamisk sett i mellom Argo "i" og Delos (Delos er best). AT gjør imidlertid underverker med live innspillinger. Feks Ginger Bakers Air Force dobble Live fra 1970 høres ut som en bootleg tatt opp via kasett med Lyra pick-upene, mens AT høres ut som om du sitter i Royal Albert Hall foran et PA anlegg - Det er faktisk en helt enorm forskjell. Dette er en røff innspilling; langt fra audiofil, men AT klarer å hente ut musikaliteten og du føler at du er vitne til en livehendelse.
    Joda ser den, merker ikke mye til heving av toppen på min Lyra kontra AT men mellomtonen derimot er av helt annen klasse :) min arm er sikkert også med å dra den i riktig retning.
    Godt vi er forskjellige :)

    mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har vært borti frekvensgangen til Cadenza Black? Finner den ikke noen steder. Kanskje er den like ille? Virker egentlig litt rart at denne utskriften ikke følger med alle pickuper, slik som i "gamle dager". Mon tro hvorfor.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har vært borti frekvensgangen til Cadenza Black? Finner den ikke noen steder. Kanskje er den like ille? Virker egentlig litt rart at denne utskriften ikke følger med alle pickuper, slik som i "gamle dager". Mon tro hvorfor.
    Her er ihvertfall Cadenza Bronze;

    This is an MC cartridge with the characteristic MC rise in the top octave. The Cadenza Bronze is known to be a slightly warm sounding cartridge. A touch on the warm side, but not excessively so. There is rise starting from the mid-treble, but the upper mids and to some extent the lower treble is muted - a very broad slight dip from 2kHz to 7-8kHz.

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Regner med at responsen på Delos og de andre kan temmes med tilpassing av last. Hvilken impedanse er de forskjellige målinger tatt?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Her er ihvertfall Cadenza Bronze;

    This is an MC cartridge with the characteristic MC rise in the top octave. The Cadenza Bronze is known to be a slightly warm sounding cartridge. A touch on the warm side, but not excessively so. There is rise starting from the mid-treble, but the upper mids and to some extent the lower treble is muted - a very broad slight dip from 2kHz to 7-8kHz.

    Ikke veldig fin, den heller. Ikke ulik den av Lyra Dorian vist tidligere. Likevel spiller Cadenza Bronze veldig behagelig, slik jeg kjenner den. Kanskje dette løftet i toppen ikke er så spesielt for Lyra likevel, og at dette derfor ikke burde brukes mot Lyra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den målingen er gjort ved 47k @K.H. Vet ikke om det er normen, men om så har man noe å gå på.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Å konkludere med hvordan en gitt pickup låter basert på en målegraf er bare tullball imho.
    Men man må jo selvsagt gjøre som man vil selv.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Å konkludere med hvordan en gitt pickup låter basert på en målegraf er bare tullball imho.
    Men man må jo selvsagt gjøre som man vil selv.
    Det er det vel heller ingen som gjør her direkte. Grafene ble vel mest dratt fram som en mulig forklaring på det noen hevder, nemlig at Lyra kan oppleves å fremheve toppen i større grad enn mange andre, noe som kan bli en utfordring i noen sammenhenger. Det som overrasker meg litt er at grafen for Cadenza Bronze egentlig ser ganske lik ut og denne pickupen kan vel på ingen måte karakteriseres som hissig i toppen. Med andre ord er det kanskje ingen grunn til å legge for mye vekt på slike grafer, noe du også sier. Skulle vært interessant å vite i hvor stor grad dette kan påvirkes ved forskjellig belastning.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lyra Delos er ikke hissig i toppen. De som synes sånt lider av A: Brukerfeil B: Defekt produkt i kjeden C: Defekt pickup D: Dårlig match

    Alle disse målingene er gjort på 47k, som er vanlig, Utstrekningen over 10k er helt normalt for en MC pickup og den justeres ved og laste pickup «optimalt». Les MC-Rise.
    Optimalt i hermetegn fordi dette er en smakssak, derfor vil man sjelden eller aldri få en 100% nøyaktig annbefaling av en produsent for hvilken last man skal bruke på pickupen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er det vel heller ingen som gjør her direkte. Grafene ble vel mest dratt fram som en mulig forklaring på det noen hevder, nemlig at Lyra kan oppleves å fremheve toppen i større grad enn mange andre, noe som kan bli en utfordring i noen sammenhenger. Det som overrasker meg litt er at grafen for Cadenza Bronze egentlig ser ganske lik ut og denne pickupen kan vel på ingen måte karakteriseres som hissig i toppen. Med andre ord er det kanskje ingen grunn til å legge for mye vekt på slike grafer, noe du også sier. Skulle vært interessant å vite i hvor stor grad dette kan påvirkes ved forskjellig belastning.
    Det er nettop det som skjer ved lasting av pickup. Målestandarden er 47Kohm som kommer frem på forskjellige målegrafer.
    Når da pickupen eksempelvis anbefales fra produsent fra f.eks 100-500 Ohm vil frekvensresponsen endre seg. Noe som regel hører svært godt. Og putter man en stepuptrafo in i bildet så kan kaoset bli komplett dersom man ikke har tunga beint i kjeften.
    Jeg har hatt mange gode pickuper, men Delos er nok en av de mest vellydende og mest fleksible jeg har hatt.
    Nå solgte jeg min Delos til en hyggelig kar som etter alt jeg kan tolke er sabla fornøyd med sin. Jeg oppgraderte til en Jan Allaerts mc1 som låter helt annerledes, som også responderer stort på forskjellig last og gain.

    At noen ikke liker Lyra er helt greit. Skjønner at det ikke er for alle. Og som nevnt noen ganger før.... Matching er Alfa og Omega når man driver med vinyl. Det er mange ting som skal passe sammen. Også en stor grunn til at lydnirvana ikke kommer rekende på ei fjøl. Altså en del av denne hobbyen som helt klart ikke er for alle. 😎
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kan du si noe om på hvilken måte Delos spiller forskjellig fra JA mc1? Og kanskje også fra andre pickuper du har hatt i senere tid?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er nettop det som skjer ved lasting av pickup. Målestandarden er 47Kohm som kommer frem på forskjellige målegrafer.
    Var faktisk ikke klar over at 47k var standard også for måling av MC, men må innrømme at jeg aldri har studert slike målebrev før kjøp noen gang. Som det påpekes kan man jo egentlig ikke vurdere dens endelige signatur før den har blitt plassert i systemet. Men kunne kanskje vært mer interessant å presenter målebrev fra 10k-50kHz når man først lar resonansene få fritt spillerom under måling. Sikkert bare bortkastet nerding uansett.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn