BYOB! åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte helt nude uten å henge den inn i rammen bare for å verifisere mige0 sine målinger. Men det er kanskje det du allerede har gjort?
    Tror egentlig at en form for kantete minimumsbaffel distribuerer diffraksjoner slik at det summere "bedre" enn en ren nude løsning.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    stripset bare elementet fast i to hylleknekter når jeg målte nude.
    kan jo prøve en fritthengende firkantet baffel med samme høyde og bredde som elementet, isteden for den jeg har nå som er høyere enn den er bred, siden den er festet i bunn.
    kanskje også på tide å involvere minidsp'en, for å se hvor mye den kan fikse med EQ.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    koblet opp minidsp, med raal og JA8008 på hver sin monoblokk.
    justerte ikke volum, og delte ved 2000hz 12db LR

    begge elementer 2k 12 lr.jpg

    det ser da lovende ut.
    får prøve litt EQ, og måle off axis.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    RAAL delt ved 2k 24db LR.
    først med horn og dempeputer bak, deretter uten horn med dempeputer fremme og bak.
    med og uten horn 2k 24lr.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    og horn uten pads bak, off axis. fortsatt delt ved 2k 24db LR
    0, 15, 30, 45 og 60

    raal horn off-axis.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Er det ikke slik at cardioid demping reduserer/fjerner dipolpeaken også?
    Gradient Helsinki har en slik løsning.
    Funderer litt på å prøve det selv. Tenker gjennomgående bolter som både holder driveren og den runde bakplata. Så kan jeg rulle et skumgummimateriale pent rundt.
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    RAAL delt ved 2k 24db LR.
    først med horn og dempeputer bak, deretter uten horn med dempeputer fremme og bak.
    Vis vedlegget 203951
    Dette så jo veldig smooth ut! Nesten i overkant glatt ut spør du meg? Ser du bruker 1/12 glatting, men målingene ser ut som 1/2. Kjør en måling med defualt tidsvindu bare for å sammenlikne. 1/24db eller 1/48 glatting med og uten WG hadde vært spennende å se. :)

    Den ekstra følsomheten du får under 5kHz må jo være gull verdt for å senke fovrengningen som hos de fleste bånddiskanter øker ganske mye nedover i frekvens. Du burde nok måle 1 oktav forbi tilteknt delefrekvens. Så sett delefilteret på 700hz / 48db LR og mål både on og off axis.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Dette så jo veldig smooth ut! Nesten i overkant glatt ut spør du meg? Ser du bruker 1/12 glatting, men målingene ser ut som 1/2. Kjør en måling med defualt tidsvindu bare for å sammenlikne. 1/24db eller 1/48 glatting med og uten WG hadde vært spennende å se. :)
    med og uten horn, ingen gating, men fortsatt 1/12.
    med og uten horn uten gating.jpg


    målingene uten horn blir nok forstyrret av at båndet ikke sitter flush med fronten uten hornet, så jeg må skru det ut av baffelen før jeg måler det på nytt.

    Den ekstra følsomheten du får under 5kHz må jo være gull verdt for å senke fovrengningen som hos de fleste bånddiskanter øker ganske mye nedover i frekvens. Du burde nok måle 1 oktav forbi tilteknt delefrekvens. Så sett delefilteret på 700hz / 48db LR og mål både on og off axis.
    det høres ut som en god idé.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Er det ikke slik at cardioid demping reduserer/fjerner dipolpeaken også?
    Gradient Helsinki har en slik løsning.
    Funderer litt på å prøve det selv. Tenker gjennomgående bolter som både holder driveren og den runde bakplata. Så kan jeg rulle et skumgummimateriale pent rundt.
    er vel det som er undersøkt i linken audiodiakt postet lengre oppe.
    har bare lest halvveis, men tror ikke det funket så bra med baffel i tillegg til muffleren.

    surreal sound fifth row bruker en dempet u-baffel i mellomtonen.
    kanskje verdt å prøve det også, bare sånn for sikkerhets skyld :p
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    raal med waveguide, delt 700hz 48db LR uten gating, 1/48 smooth
    raal 1:48.jpg


    med gating og off axis
    raal 700hz 48db lr.jpg


    noen som kan forklare off axis dippen mellom 12k og 14k?
    eller hvorfor nivået stiger fra 60 til 90 grader off axis?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Supert med masse målinger. Gjør prosjektet utrolig nyttig for andre som kommer etter ;)

    Har ingen entydige svar til deg men her er noen tanker;

    -Prøv å dempe bakutstrålingen fra RAAL og se om det påvirker responsen nedover.
    - Off-axis dippen på 13kHz kan skyldes en diffraksjonseffekt mellom båndet og hornet. Prøv med lengre måleavstand og se om det forandrer seg.
    - At du har mer spredning på 90 enn 60 grader kan også ha noe med diffraksjon å gjøre fra kanten på waveguiden, eksperimenter med skum/dempemateriale rundt og se hva som skjer.
    - Ser at autotech avbilder disse waveguidene liggende horisontalt: Horns, Horns. Er dette bevist?
    - Ser også at det er litt krøll på grafen for fountek waveguiden.Men noe lavere i frekvens. Den er også bredere enn RAAL båndet. 40.5 vs 27mm. Kan rett og slett være at drivernes fysiske størrelse hindrer dem i å danne en "korrekt" bølgefront som kobler skikkelig til hornet.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    lagde en 20cm dyp U-baffel av papp bakpå den smale rammen og fylte den med noe gammel høyttalerstuffing jeg hadde liggende.

    20cm dempet u-baffel.jpg

    målingene er 0, 15, 45, 60 og 90.

    veldig interessant... kan dessverre ikke måle mer i kveld, men dette må forskes videre på i morgen.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hmm... ser ut som om du har fått flyttet dipole peaken opp i frekvens. Dersom dette er tilfelle, så er det helt fantastisk (les: løsning på ett av mine potensielle problemer). Skjønner dog ikke helt hvordan dette henger sammen fysisk. Strider mot mitt audiodidakte hode, men det er ikke første gang... ;-) Handler kanskje om utjevning av peaken?

    90-graderen har dog gått motsatt vei?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja dette må kontrollmåles i morgen: men hvis disse målingene stemmer, og dipolpeak er flyttet opp får jeg litt Deus ex machina vibber :cool:
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Etter mine begreper er dipolpeaken flyttet ned i frekvens sammenlignet med tidligere målinger. Men, det ser også ut som om det er en utjevning som Audiodidakt sier. Ser iallfall steike interessant ut. Du har fanken ikke tid å gå og legge deg nå!! :cool:
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Ser nå at den er flyttet nedover ja :)

    Men hva gjør det dersom den er blitt jevnet ut over peaken slik som dette? :) ser lovende ut..
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det betyr i mitt hode at han er i ferd med å få til det vi begge ønsker :) at elementets naturlige spredning ved høye frekvenser avløses (sømløst) med U-baffelens spredning nedover.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    vel, hvis jeg først ender opp med cardioide mellomtone er det vel kanskje like greit å gjøre hele driten om til en cardioide isteden for dipol?
    altså gå for u-baffel bass og dempe baken til diskanten også?
    krever jo litt hjernetrim med tanke på demping, men når man først er så godt i gang...
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg har størst egeninteresse i cardioid løsning. Ikke fordi at det nødvendigvis er bedre enn dipol, men fordi det har en mer brukervennlig tilnærming. Det sagt, så lurer jeg fortsatt på om det er mulig å få tilsvarende resultat som det mige0 tilsynelatende har gjort med Jantzen i OB.
    Det blir kanskje litt feil å pakke inn diskanten når den først er konstruert for OB? :rolleyes:

    Edit: BTW, jeg venter på en bestilling 15um AISI316L felt metal som jeg skal teste med egen cardioidløsning. Får jeg det snart så kan jeg sende en prøve til deg.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kunne du tatt målinger med den U-baffelen uten demping også? Greit å dempe veggene innvendig, men uten stuffing?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Det blir kanskje litt feil å pakke inn diskanten når den først er konstruert for OB? :rolleyes:
    nei, det er vel egentlig ikke noen spesiell grunn dempe baksiden av diskanten så vidt jeg vet; med mindre det hjelper på dippen ved 13k.
    får vel teste ut diffraksjonsteorien først.

    Edit: BTW, jeg venter på en bestilling 15um AISI316L felt metal som jeg skal teste med egen cardioidløsning. Får jeg det snart så kan jeg sende en prøve til deg.
    det er det bare å gjøre :)

    skal teste u-baffelen med forskjellige grader av stuffing senere.
    akkurat nå har jeg to slappe folk med skallebank i stuen, så det spørs om de setter pris på øredøvende testtoner ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    får kanskje ikke målt akkurat nå, men saging er det alltids tid til :)

    har laget en 30cm bred baffel som er like dyp som elementet, med vegg bak og åpninger på siden.
    så får vi se hvordan det funker med sideportet cardioide også.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    noen som vet om det betyr noe hvor stort bakkammeret er på en "variable volume resistance enclosure", eventuelt hvordan man regner det ut?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Hm, det ser ut som en dempet helmholz-resonator. Er det en slags sugekrets (for å bruke elektrotermer)?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil tro at å finne rett tuningfrekvens på porten er av langt større betydning enn størrelsen på tuningkammeret.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    tror uansett jeg dropper den varianten.
    vanskelig nok å finne ut av U-rammer og sideporter :rolleyes:
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kammerets størrelse og åpningens areal og eventuell lengde er alle faktorer for å bestemme resonansfrekvensen. Akkurat som for en bassrefleksport. Eller en hvilkensomhelst fjær og massesystem. Litt googling på helmholz burde gi svar på matematikken. F.eks her: Helmholtz Resonance

    Et (eller flere) justerbare bassrefleksporter vil kanskje gjøre det lettere å finjustere etter at beregningene er utført? Alternativt kan vel kammeret utformes med flyttbare vegger, slik at åpningsarealet kan justeres. Graden av demping, om dette er ønsket, må vel bestemmes gjennom prøving og feiling vil jeg tro.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Det skal ikkje mykje til for å få litt motstand, her er elektrostatane med bare tynn filt:
    filt.JPG

    Det ga følgande resultat(1/12 smoothing), sjekk resonansdempinga ved 30Hz. Dette er høgtalaren og ikkje rommet, bare så det er sagt:
    Frekvensrespons uten filt kontra med filt høgare oppløysing.jpg

    No har jo elektrostaten veldig låg masse, dette gjer nok til at dei er veldig lett påverkelege for dette.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    For egen del hvor ønske er høyest mulig dipole peak (i frekvens) kombinert med best mulig bunndrag (dvs i sum mest mulig bredbåndet) så:

    -høyttalerelement uten baffel (gir høyest dipole peak)
    -dempemateriale/resistive kanter (hjelper på i bunn + synes å jevne ut responsen over dipole peak)

    tror kanskje dempematerialet skal være litt mindre resistive nærmest elementet, for å sikre høyest dipole peak og så muligen tjukkere lenger bakover. Se hvordan hullene i kassen på amphiob krypton er; men det er nok på den høyttaler mer et design/waf-hensyn som har styrt utforming.

    jeg tror ikke jeg skal bruke bakplate , men heller ekstra lag med dempemateriale, da jeg ønsker å unnå refleksjoner som slår tilbake i konens bakside. Mulig man heller kan lede bakutstrålingen til sidene med skråstilt bakstykke (V)?

    my 2 cents :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg er offisielt forvirret.
    målte den smale baffelen igjen.

    smal baffel v2.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    og så har jeg målt RAAL med og uten horn igjen.
    raal waveguide v2.jpg

    raal uten horn.jpg

    raal med og uten horn v2.jpg


    uten horn målingen blir selvfølgelig påvirket av at den ikke sitter flush i front uten hornet.
    DSC_0913.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    men hvorfor ting måler annerledes er et stort mysterium...
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Når du måler polarrespons; roterer du da høyttaleren rundt sin egen akse, eller flytter du mikrofonen?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg bruker en justerbar vinkel-linjal og flytter mikrofonen, av praktiske årsaker.
    det beste er vel kanskje å lage et dreiebrett med vinkler markert; for å være helt sikker på at man ikke får noe avstandsforskjeller mellom HT og mikrofon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn