BYOB! åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Faen - dette blir dyrt.
    Japsene har en sjuk håndtverkskultur.
    Se på verktøyene og se hvordan de sliper disse. Liggende vannstein, bla.
    Detta blei en fin start på dagen.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.882
    Torget vurderinger
    23
    Bjarne & BB, dere MÅ jo bare ha den boka jeg la inn. Pleier å være tilgjengelig på Amazon, jeg jar kjøpt tre stykker der tidligere, og gitt bort til et par snekker kompiser som også driver med treskjæring. Det er helt hinsides å se på disse japanske gutta (mange bilder fra verkstedene osv) - fanken, de splitter MYGGEKUKKEN med sagene sine.... i LUFTA!!! :D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    utendørsmålinger er ikke så lett å utføre her i bakgården, så det spørs om det blir noe av.
    mulig metoden Audiodidakt har foreslått gjør at man lettere ser ulinjariteter i direktelyden?
    Ja hvis du ikke har mulighet til utendørsmålinger så er nærfeltsmålinger, gjerne i kombinasjon med gating, en metode for bedre å isolere høyttaler fra rommet.
    Det blir alltid noen kompromisser, men så lenge man vet hva som er hva og hva begrensningene i det, så er det jo greit.
    Vil forresten ikke kalle dette trial and error metoden, men en systematisk fremgang for å dokumentere optimal løsning... og det gir også oss andre enda bedre innsikt i hva som skjer når løsninger settes opp mot hverandre - veldig interessant å følge med :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluket;
    Takk for tipset - skal shoppe så snart jeg lander - garantert.
    Akkurat nå spiller jeg MYGGEKUKKEN nedi grytene Skedsmo Audio- og kakeklubb skal spise utav.
    Jeg er ikke så god på Kanji eller de andre - håper det er mye bilder - det er jeg minst hundre prosent bedre på.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.882
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. kaker... er jo nesten på Skedsmo.. kan kle meg ut som Retep..

    Skanner et par-tre bilder du kan kose deg med.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er forskjellen på en KUK og en KUKK?

    Kongetråd bjarnetv! Hvilket program er det du tegner i?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Fikk låne en bil i dag, vintage rød avensis stasjonsvogn, akkurat passe slitt i lakken; rat rod tror jeg de kaller det i usa.
    følte meg uansett såpass tøff at jeg har rånt rundt i oslo hele dag.
    som et biprodukt av all råningen og slush-puppy drikkingen endte jeg opp med masse pappesker.
    DSC_0913.jpg


    i fire av eskene lå det sånne.
    DSC_0913.jpg


    flaks, siden det var akkurat sånne jeg ville ha.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dæven! Det var mye bra inne på Storedyret. Du er en kreativ sjel :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Vannvittig mye bra inne på Storedyret. Med en slik iboende kreativitet må jo Høyttaler prosjektet bli bra :)
    Jeg bruker samme element som deg i mellomtonen på mitt ubaffel prosjekt. Dog i lukket kasse.
    Og jeg har blitt veldig fornøyd med den. Ett veldig godt element etter min mening.
    Lykke til med prosjektet :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    godt å høre at du er fornøyd med jantzen elementet nikko.
    er ikke så mange erfaringer å finne på nettet, så man begynner jo fort å tenke at man burde gått for noe litt mer dokumentert og "vedtatt bra" element.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    godt å høre at du er fornøyd med jantzen elementet nikko.
    er ikke så mange erfaringer å finne på nettet, så man begynner jo fort å tenke at man burde gått for noe litt mer dokumentert og "vedtatt bra" element.
    Jeg skjønner hva du mener. Jeg har hatt mine opp og nedturer med elementet. Men når det jeg først fikk det til å svinge så har jeg ikke sett meg tilbake.
    Det finnes sikkert mye annet bra der ute. Men den mellomtonen elementet presterer er iallefall helt etter min smak :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    skal til å bestille hypex moduler for å erstatte icepower rotelen siden den ikke har nok power til seas bassene: kommer plutselig på at jeg har en sumo andromeda på 200w stående ubrukt...

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Imponerende animasjoner. Kunne vært artig å se om vi kunne engasjert dere til å lage noe for å promotere Norges ledende "all in one" fugelim :)

    Artig tråd også. Som dipol-digger har jeg også sansen for slanke Linkwitz varianter med 10 tommere. Doble Seas Excel låt utrolig smooth og dypt i min lille slanke baffel, problemet var at jeg ikke kunne dra på. Med X maxen i de driverne du har blir det vel andre boller. 2 x 10" tilsvarer nesten en 15" i areal så det er absolutt potent :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Imponerende animasjoner. Kunne vært artig å se om vi kunne engasjert dere til å lage noe for å promotere Norges ledende "all in one" fugelim :)
    (selgermodus på) Bare å ta kontakt hvis dere trenger noe 2d animasjon! (selgermodus av) :cool:

    Artig tråd også. Som dipol-digger har jeg også sansen for slanke Linkwitz varianter med 10 tommere. Doble Seas Excel låt utrolig smooth og dypt i min lille slanke baffel, problemet var at jeg ikke kunne dra på. Med X maxen i de driverne du har blir det vel andre boller. 2 x 10" tilsvarer nesten en 15" i areal så det er absolutt potent :)
    ja, de er ganske ekstreme disse Leroy elementene; jeg går fra 3,25mm xmax på 15" jeg har nå, til 2,8cm lineært, eller 5,5cm max!
    det og H-baffel burde veie opp ganske bra for manglende membranareale ;)

    driver å bygger en ny mock-up baffel nå, så forhåentligvis blir det mer måling snart.
    har også skaffet meg en vinkelguide, så jeg kan ta mer nøyaktige off-axis målinger.

    gikk forresten for de vanlige L26ROY'ene, ikke varianten med firelags svingspole.
    linkwitz har vel sikkert en god grunn til å velge de i sine konstruksjoner, men for meg som skal dele høyere enn 100hz virket standarversjonen bedre.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    2,8cm er nok tur retur. Det vil si 14mm en vei x-max. Det er fortsatt bra, og L26ROY skal lydmessig være meget bra. Heldig at de var på tilbud nå da!

    Meget spennende prosjekt det her!

    Du har en utfordring med målingene. Å måle en en sånn konstruksjon nøyaktig nok innendørs er rimelig vanskelig under 1kHz. Nærfeltsmålinger forteller ikke alltid sannheten fordi forholdet mellom en del kanselleringer og diffraksjonseffekter forandrer seg på avstand. Floor-bounce er et eksempel på dette. På tenkt lytteavstand bør du jobbe med å plassere driveren og delefrekvensen slik at problemet blir så lite som mulig. Samtidig kan du ha kanseleringer og trøbbel på -1m som ikke gjør seg gjeldende på avstand.

    Jeg ville kontrollmålt med Arta, eventuelt Holm med gating. Jeg syntes Arta er det beste i grunnen. Holm begrenser seg til 3 målinger synlig om gangen og grensesnittet til Arta fugnerer faktisk veldig bra når man har lært seg det.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Med 4 ohm bør du vel ha en forsterker pr kanal.
    Jeg har forresten 4 stk kliss nye 400 Watt Hypex liggende som kan lånes bort :)

    Å dele noe særlig høyere enn 150hz med U eller H baffel kan være skummelt mtp ressonanser i følge M J King

    Hvis jeg har forstått det riktig så vil en seriekobling av bassene øke effekt og mens impedansen står på stedet hvil. Men...... Q verdien øker og da får du dypere bass uten EQ.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Digger tegningene! Kult prosjekt også, ob er tøft!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Seas oppgir xmax til 14mm. 28mm er peak-peak. Xmech er vel mest interessant til rølp og fyll? :eek:
    Et par ting som sikkert er unødvendig å kommentere, men... du må regne med at elementet ikke er like linjært ved 14mm som ved mindre konutslag. I tillegg pådrar elementet seg andre forvrengningsfenomen ved slike store konutslag som kan påvirke opplevd basskvalitet og nivå. Over 14mm så avgår linjariteten kjapt med døden. H-baffelen bør uansett tilpasses slik at kvartbølgeresonansen havner godt over skisserte 200Hz. Du må derfor regne ca 6dB/oktav tapt output hele veien nedover fra cut-off og kapasiteten ved for eksempel 40Hz vil derfor fortsatt være like lav sammenlignet med en for eksempel en litt bred åpen baffel. Som Sluket sier så er det vanskelig/umulig å regne på dette i rommet, men vi kan tenke oss at hvis H-baffelen har sin resonans rundt 250-300Hz, så vil du ved 38Hz anekoisk ligge ca 15-18dB lavere (ca 3x økning i slaglengde for å opprettholde nivået). Anbefaler derfor at du tester hvor langt ned du kan trekke JA8008 og deretter bestemmer H-baffelen/deling slik at du får maksimert utnyttelsen nedover. Det blir fort bassene som begrenser dynamikkområdet.
    Tror forresten det var et godt valg å gå for standardutgaven av LROY.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Var mange innlegg her før jeg klarte å sette mitt på trykk. Sorry HEL og FredrikC
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    2,8cm er nok tur retur. Det vil si 14mm en vei x-max. Det er fortsatt bra, og L26ROY skal lydmessig være meget bra. Heldig at de var på tilbud nå da!

    Meget spennende prosjekt det her!

    Du har en utfordring med målingene. Å måle en en sånn konstruksjon nøyaktig nok innendørs er rimelig vanskelig under 1kHz. Nærfeltsmålinger forteller ikke alltid sannheten fordi forholdet mellom en del kanselleringer og diffraksjonseffekter forandrer seg på avstand. Floor-bounce er et eksempel på dette. På tenkt lytteavstand bør du jobbe med å plassere driveren og delefrekvensen slik at problemet blir så lite som mulig. Samtidig kan du ha kanseleringer og trøbbel på -1m som ikke gjør seg gjeldende på avstand.

    Jeg ville kontrollmålt med Arta, eventuelt Holm med gating. Jeg syntes Arta er det beste i grunnen. Holm begrenser seg til 3 målinger synlig om gangen og grensesnittet til Arta fugnerer faktisk veldig bra når man har lært seg det.
    problemet mitt er at jeg har en macbook air, og for liten disk til å installere windows, men hvis du mener ARTA er mye bedre så burde jeg kanskje prøvd å få lånt en windos laptop?

    prøver nå iallefall å finne ut av hvordan Gating fungerer i REW.
    her er elementet målt 40cm unna i smal baffel, en vanlig, og en med 166hz frequency resolution. (5ms)
    er jeg på villspor med disse instillingene eller har de noe for seg?
    40cm 166hz gate.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Å dele noe særlig høyere enn 150hz med U eller H baffel kan være skummelt mtp ressonanser i følge M J King
    Det er ikke allmenn en sannhet dersom kvartbølgeresonansen kan legges høyere. Man taper selvfølgelig kapasitet nedover jo mindre baffelen blir. Som en digresjon så mener jeg Tangen med sine 21"-ere deler ved 200Hz.

    Hvis jeg har forstått det riktig så vil en seriekobling av bassene øke effekt og mens impedansen står på stedet hvil. Men...... Q verdien øker og da får du dypere bass uten EQ.
    Hvorfor øker Q ved seriekobling?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Seas oppgir xmax til 14mm. 28mm er peak-peak. Xmech er vel mest interessant til rølp og fyll? :eek:
    Et par ting som sikkert er unødvendig å kommentere, men... du må regne med at elementet ikke er like linjært ved 14mm som ved mindre konutslag. I tillegg pådrar elementet seg andre forvrengningsfenomen ved slike store konutslag som kan påvirke opplevd basskvalitet og nivå. Over 14mm så avgår linjariteten kjapt med døden. H-baffelen bør uansett tilpasses slik at kvartbølgeresonansen havner godt over skisserte 200Hz. Du må derfor regne ca 6dB/oktav tapt output hele veien nedover fra cut-off og kapasiteten ved for eksempel 40Hz vil derfor fortsatt være like lav sammenlignet med en for eksempel en litt bred åpen baffel. Som Sluket sier så er det vanskelig/umulig å regne på dette i rommet, men vi kan tenke oss at hvis H-baffelen har sin resonans rundt 250-300Hz, så vil du ved 38Hz anekoisk ligge ca 15-18dB lavere (ca 3x økning i slaglengde for å opprettholde nivået). Anbefaler derfor at du tester hvor langt ned du kan trekke JA8008 og deretter bestemmer H-baffelen/deling slik at du får maksimert utnyttelsen nedover. Det blir fort bassene som begrenser dynamikkområdet.
    Tror forresten det var et godt valg å gå for standardutgaven av LROY.
    tanken var å designe mellomtonebaffelen først og så tilpasse bassen, så kommer helt klart til å dele JA8008 så lavt jeg kan.
    det avhenger vel sikkert en del på hvor mye EQ man kan tilsette med minidsp før det begynner å låte dårlig.

    anngående bassene så tenkte jeg en størrelse på ca. 30X30cm, og naboene blir sikkert glade hvis jeg holder meg over 30hz ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    smal baffel, off axis respons med 166hz resolution, 1 meters avstand.
    målt ved 0, 30, 45, 60 og 90 grader.
    166hz_off axis_1m.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    etter å ha lest litt mer, så virker det som om 6ms gating vil fjerne alle refleksjoner 1 meter unna, noe som betyr at 5ms passer meg perfekt, siden elementet er 1m fra bakvegg og 1 meter fra gulvet.

    altså er den forrige målingen slik elementet måler i smal baffel uten rompåvirkning.

    med mindre jeg har misforstått noe...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    samme målemetode som over av smal baffel med ramme.

    smal baffel ramme_off axis.jpg

    sammen med uten ramme, så man kan se forskjellen.
    smal baffel med og uten ramme_off axis.jpg


    DSC_0913.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hmm... ser ut som om dipolpeaken blir litt vel markant rundt 15-1600Hz
    tanken var å designe mellomtonebaffelen først og så tilpasse bassen, så kommer helt klart til å dele JA8008 så lavt jeg kan.
    det avhenger vel sikkert en del på hvor mye EQ man kan tilsette med minidsp før det begynner å låte dårlig.

    anngående bassene så tenkte jeg en størrelse på ca. 30X30cm, og naboene blir sikkert glade hvis jeg holder meg over 30hz ;)
    30+30cm gir resonans rundt 280Hz. Hvis du klarer å trekke Jantzen noe lavere enn 200, så er det jo en mulighet å lage H-baffelen litt dypere - hvis interiørarkitekten tillater det. Jeg er mye mer bekymret for bassene enn naboene dine om du legger deg under 30Hz :D Har du tenkt HP-filter på bassene eller er ikke dette tema mtp musikken du spiller?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    skal jo bruke minidsp til å dele mellom bass og topp, så et HP-filter i bassen er vel ikke noe problem å legge til.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Skal vingene ha virkning så må du tette igjen området mellom baffel og vinge.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    poenget med "vingene" i front er å representer rammen som som støtter baffelen og holder stoffgrillen på plass.
    bare for å måle om de gjør noe ugang eller ikke :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    2,8cm er nok tur retur. Det vil si 14mm en vei x-max. Det er fortsatt bra, og L26ROY skal lydmessig være meget bra. Heldig at de var på tilbud nå da!

    Meget spennende prosjekt det her!

    Du har en utfordring med målingene. Å måle en en sånn konstruksjon nøyaktig nok innendørs er rimelig vanskelig under 1kHz. Nærfeltsmålinger forteller ikke alltid sannheten fordi forholdet mellom en del kanselleringer og diffraksjonseffekter forandrer seg på avstand. Floor-bounce er et eksempel på dette. På tenkt lytteavstand bør du jobbe med å plassere driveren og delefrekvensen slik at problemet blir så lite som mulig. Samtidig kan du ha kanseleringer og trøbbel på -1m som ikke gjør seg gjeldende på avstand.

    Jeg ville kontrollmålt med Arta, eventuelt Holm med gating. Jeg syntes Arta er det beste i grunnen. Holm begrenser seg til 3 målinger synlig om gangen og grensesnittet til Arta fugnerer faktisk veldig bra når man har lært seg det.
    problemet mitt er at jeg har en macbook air, og for liten disk til å installere windows, men hvis du mener ARTA er mye bedre så burde jeg kanskje prøvd å få lånt en windos laptop?

    prøver nå iallefall å finne ut av hvordan Gating fungerer i REW.
    her er elementet målt 40cm unna i smal baffel, en vanlig, og en med 166hz frequency resolution. (5ms)
    er jeg på villspor med disse instillingene eller har de noe for seg?
    Vis vedlegget 203839
    Jeg har ikke drevet med REW på en stund så har faktisk glemt at man også der kan juster tidsvinduet. My bad... Trekker tilbake den anbefalingen. Jeg bruker litt forskjellig, men begynmte med ARTA for å kunne lage polar-plots og gjøre forvrengningsmålinger og så har jeg bare blitt vant til det. Fortsett med REW du. Kanskje du skal teste en baffel med samme form som LX-521?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Kanskje du skal teste en baffel med samme form som LX-521
    tja, akkurat nå er vel det store problemet at jeg ikke får dipolpeaken høyere opp enn 1600hz på grunn av elementets størrelse, så å forandre formen har vel ikke noe for seg.
    linkwitz har vel løst problemet med en mindre 4" mellomtone over 8".
    RAAL waveguiden har jo minimum crossover på 1200hz, så kanskje man kan dele bratt ved 1600hz istedenfor 2000hz?
    eller eksperimentere med bredere/dypere baffler på mellomtonen :cool:
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Sant nok.

    Men jeg lurer litt: Hva er tanken bak en waveguide når du kjører di-pol? Du vil få en usymetrisk respons foran og bak og i praksis jobbe over di-pol peaker hele veien? Jeg hadde enten droppet waveguiden og dermed fått relativt konstant spredning opp til der hvor RAAL blir for bred (Linkwitz, John K, Tangen filosofi) eller så ville jeg beholdt waveguiden og dempet bakutstrålingen. Har du gjort deg noen tanker om dette? 1.5kHz-3.5kHz er det mest følsomme område å dele i. Her bør man unngå brå overganger i power respons IMO.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ikke sikkert dette er relevant til dette men vil nevne det :)
    Mine Infinity RS1 som er dipol med 6 emim mellomtone bånd i hver høyttaler så spilte de klart bedre med litt tykk filt hengende et par cm fra bånda på baksiden. Hvofor vet jeg ikke, men slik er det :)
    De spiller fra ca 200 hz til 14-1500hz.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Sant nok.

    Men jeg lurer litt: Hva er tanken bak en waveguide når du kjører di-pol? Du vil få en usymetrisk respons foran og bak og i praksis jobbe over di-pol peaker hele veien? Jeg hadde enten droppet waveguiden og dermed fått relativt konstant spredning opp til der hvor RAAL blir for bred (Linkwitz, John K, Tangen filosofi) eller så ville jeg beholdt waveguiden og dempet bakutstrålingen. Har du gjort deg noen tanker om dette? 1.5kHz-3.5kHz er det mest følsomme område å dele i. Her bør man unngå brå overganger i power respons IMO.
    raal dipolen vil vel jobbe over dipolpeak uansett om man bruker waveguide eller ikke, siden den nesten er like bred som mellomtonen (19,5cm)
    tanken var derfor å bruke waveguide for å fortsette det jevne spredningsmønsteret fra JA8008, som var målt til å ha ganske fint spredningsmønster opp til 2khz.
    men det kan godt hende RAAL'ene har godt av litt demping i bakkant når man bruker waveguide.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Han mige0 duden, tror du han har lurt oss litt og eq-et bort peaken? Hva om du tok elementet og hengte det opp nude og tar de samme spredningsmålingene som han?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    har allerede målt de nude 0, 45 og 90 grader, så jeg gatet målingene til 5ms.
    nude_0,45,90.jpg


    sammenlignet med smal ramme blir dippen etter peak mye mildere.
    kanskje helt nude er veien å gå allikevel?

    nude vs smal baffel.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    får lage en ny nude baffel i morgen og måle på nytt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn