Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.720
Endre Askeland skrev:
Men å bedømme ett produkt uten selv å ha prøvd det. Det er jo ganske fantastisk. Det må jo være mulig å tjene seg rik på den evnen. Jeg skulle ønske at jeg kunne sitte i godstolen min og skrive sannferdige innlegg og kritikker av produkter som jeg ikke har prøvd selv.
Kunnskap i fysikk og matematikk gir evnen til å forutsi hvordan naturen vil oppfører seg uten selv å måtte erfare det. Tenk det.
Det beste er selvsagt å teste teori med empiri.
Men det er ikke alltid nødvendig. Selv har jeg f.eks. så stor tiltro til tyngdekraften at jeg ikke trenger å teste den i praksis hver gang for å stole på at den alltid virker.
Om det i et gitt tilfelle ikke er mulig eller praktisk med empiri, betyr det vel ikke at teorien er ugyldig eller unyttig?
Det er kanskje ikke så lett å bli rik på fysikk og matematikk kunnskaper som f.eks. kunnskapen i hvordan å selge finansprodukter, men et brukbart utkomme er fullt mulig.

mvh

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
[
Så hva skjer hvis vi kobler 0,025 ohm og 0,3 microhenries i serie med en effektforsterker, et par meter høyttalerkabel og en vanlig høyttaler? Tja, dempingsfaktoren kan f eks falle fra rundt 400 til rundt 175 og den økte induktansen kan få lyden til å rulle av litt øverst i frekvensene. Sier læreboka. Og kanskje det vil oppleves som litt mindre hardhet, litt avrundet dynamikk og litt mer organisk klang, på samme måte som noen foretrekker lydfargingen av Au24 høyttalerkabler med høy resistans?

Kanskje det ikke er vanskeligere og mer mystisk enn det, men da er det fortsatt fordømrade dyrt for en effektmotstand med litt parasittisk induktans.
Jeg mener ikke å kaste vrak på din kunnskap – den er sikkert korrekt. Men er den utfyllende for å forstå lytteropplevelsen?

Det du foretar er en bottom-up argumentasjon basert på bokas beskrevne sammenhenger. Mitt utgangspunkt er en top-down tilnærming: Det man hører (med visse forbehold) er det som er reelt. Treffer ikke din bottom-up argumentasjon min top-down erfaring som lytter (summert effekt i mine ører) gir jeg deg ikke bestått. Vi er uenige om den konseptuelle tilnærmingen.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Svindelen ligger i prisen og de kvakksalverske forklaringene. Ingen sier at en ekstra liten motstand i signalveien behøver være uten virkning.

Det er viktig å huske på at alt utstyret vi bruker virker fordi det er konstruert av ingeniører og ikke av magikere. Hver eneste av de tilsammen tusenvis av små komponenter som finnes i utstyret på innspillings og avspillingsside er valgt fordi de har en virknig som baserer seg på kjente data og fysiske lover. En ingeniør som hadde foreslått å gå til innkjøp av Bybee dimser o.l. for å motere inn i utstyret ville fått sparken øyeblikkelig. (Hva marketing-folkene kunne tenkes å finne på er en annen sak). No

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Dr.No skrev:
Det er viktig å huske på at alt utstyret vi bruker virker fordi det er konstruert av ingeniører og ikke av magikere.
Hvordan tror du Nikola Teslas teorier ble oppfattet av den vanlige jevne ingeniør, og på basis av det som stod skrevet i lærebøkene, på den tiden han levde? Kan vi dra noen paraleller mot vår tid ?

NIKOLA TESLA

"GENI OG GRØFTEGRAVER
Tesla’s første elektro-laboratorium, som lå midt i New York, ga folk visjoner om Dantes Inferno. Enorme transformatorer og kondensatorer og generatorer produserte spenninger på millioner av volt, frekvenser opp til hundre tusener av Hertz og store strømstyrker. Vanlige lyn og kulelyn gnistret alt i ett mellom veggene og i ett eksperiment lagde han lokalt jordskjelv i New York og knuste glassvinduer i kilometers avstand ved hjelp av lavfrekvens. Ingen har greid, så vidt jeg vet, å produsere kunstige kulelyn utenom Tesla.

Han jobbet i ensomhet, stolte knapt på noen og tok bare ut patent på produksjonsklare oppfinnelser. Og selv disse kan være vonde å forstå idag for mange ingeniører: Siden han var enerådende på sitt felt, og uhyre stolt over å være pioner, skapte han sitt eget fagspråk som gjør mange av hans beskrivelser svært vanskelig tilgjengelig. Det er åpenbart at Tesla var ganske eksentrisk. Han var et født geni, som alt i sine tidlige skoledager holdt foredrag for sine fysikklærerer om hvordan datidens primitive likestrømsteknologi kunne forbedres.

Det var synd å si han ble populær av dette : Det ville være omtrent som om en yrkesskoleelev i Målselv ga seg til å påpeke hvor primitiv dagens atomteknologi er, for så å gi seg til å skissere nødvendige forandringer. De fleste av Tesla’s patenter fremkom tilsynelatende nærmest som «åpenbaringer». Plutselig kunne han gi seg til å tegne i sand eller på servietter og mumle for seg selv. Inne i hodet sitt kunne han konstruere fullt ferdige maskiner, ned til den minste detalj, teste dem og utføre forbedringer, får så å gi de komplette spesifikasjoner muntlig til et mekanisk verksted. Og i praksis fungerte det meste av det han fikk bygget, selv om begrensninger i materialvalg og byggemetoder forhindret enkelte av hans prosjekter. "

http://www.eutopia.no/nikola.html

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Svindelen ligger i prisen og de kvakksalverske forklaringene. Ingen sier at en ekstra liten motstand i signalveien behøver være uten virkning.

Det er viktig å huske på at alt utstyret vi bruker virker fordi det er konstruert av ingeniører og ikke av magikere. Hver eneste av de tilsammen tusenvis av små komponenter som finnes i utstyret på innspillings og avspillingsside er valgt fordi de har en virknig som baserer seg på kjente data og fysiske lover. En ingeniør som hadde foreslått å gå til innkjøp av Bybee dimser o.l. for å motere inn i utstyret ville fått sparken øyeblikkelig. (Hva marketing-folkene kunne tenkes å finne på er en annen sak). No
Nå tror jeg heller ikke så mye på tilfeldigheter i lengden, så vi får tro Mr. Bybee vet hva han holder på med (i konstruktiv forstand!). Si nå at han faktisk har kommet over en ny sammenheng som har betydning for lytteropplevelsen og som ikke er omtalt i boka: Hvordan forklarer man så dette for omverdenen?

- ved å forklare dette inngående ved hjelp av boka som allikevel ikke omtaler denne effekten?

Hva forventer du egentlig?

At noen får sparken fordi de ikke tenker identisk som andre synes jeg er leit. Jeg har kjent et par slike miljøer (uten sammenlikning forøvrig) – der er det frodig forhold for hakkeordenen og ensretting, egentlig basert på manglende iboende faglig trygghet. Alternativ tanke betyr trussel. På din plass-frykt gjør at alle snakker sjefs-kyllingen etter nebbet – og å tenke for seg selv gjør man i ensom stillhet. Men dette var en digresjon, og ikke noe med deg å gjøre.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Espen R skrev:
Dr.No skrev:
Det er viktig å huske på at alt utstyret vi bruker virker fordi det er konstruert av ingeniører og ikke av magikere.
Hvordan tror du Nikola Teslas teorier ble oppfattet av den vanlige jevne ingeniør, og på basis av det som stod skrevet i lærebøkene, på den tiden han levde? Kan vi dra noen paraleller mot vår tid ?
Tesla beveget seg inn på ukjent terreng i en nokså fjern fortid. Idag er elektronikken vi snakker om her fullstendig gjennomforklart, "for all practical purposes". Spør en hvilken som helst fysiker. Hva som skjer kvantemekanisk og på subatomært nivå hører ikke til i sammenhengen, like så lite som Einstein og Lobachevsky hører hjemm nå skoleelever lærer geometri. Det er helt forskjellige verdener, på en måte.

Hovedpoenget i diskusjonen burde i fortsettelsen være "motstand pakket inn i lurium" versus "vanlig motstand". (pluss de andre ubetydeligee dimsene). For eksempel: Har noen av de som er begeistret for denne dimsen satt seg ned og sammenlignet med og uten lurium? Eller uttaler de seg bare ut fra løse antagelser? (Disse små passive komponentene som inngår kan umulig koste mer enn en tier eller to). No

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Dr.No skrev:
Espen R skrev:
Dr.No skrev:
Tesla beveget seg inn på ukjent terreng i en nokså fjern fortid. Idag er elektronikken vi snakker om her fullstendig gjennomforklart, "for all practical purposes". Spør en hvilken som helst fysiker. Hva som skjer kvantemekanisk og på subatomært nivå hører ikke til i sammenhengen, like så lite som Einstein og Lobachevsky hører hjemm nå skoleelever lærer geometri. Det er helt forskjellige verdener, på en måte.
Du sier det.
Alt begynner på subatomnært nivå, her ligger nok selve nøkkelen. "Jo mer man skjønner, jo mere er det å skjønne."

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
tom-a skrev:
..........
At noen får sparken fordi de ikke tenker identisk som andre synes jeg er leit. Jeg har kjent et par slike miljøer (uten sammenlikning forøvrig) – der er det frodig forhold for hakkeordenen og ensretting, egentlig basert på manglende iboende faglig trygghet. Alternativ tanke betyr trussel. På din plass-frykt gjør at alle snakker sjefs-kyllingen etter nebbet – og å tenke for seg selv gjør man i ensom stillhet. Men dette var en digresjon, og ikke noe med deg å gjøre.

Jeg sympatiserer med det du sier her, tom-a, og med de som tør å tenke i nye baner. Men det hører med til bildet at kvakksalvere og svindlere også forekommer regelmessig. Til og med innen tung vitenskap (stikkord "kold fusion", Lysenko, selektiv bruk av medisinsk data osv). No

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
tom-a skrev:
Det du foretar er en bottom-up argumentasjon basert på bokas beskrevne sammenhenger. Mitt utgangspunkt er en top-down tilnærming: Det man hører (med visse forbehold) er det som er reelt. Treffer ikke din bottom-up argumentasjon min top-down erfaring som lytter (summert effekt i mine ører) gir jeg deg ikke bestått. Vi er uenige om den konseptuelle tilnærmingen.
Nå er vel det å dele ut karakterer som bestått/ikke bestått også en nokså boklig tilnærming, synes du ikke? Jeg er helt enig i at empirien, altså det man virkelig hører, er det som er reelt. Jeg tror helt og fullt på Endres og Espens beskrivelse av hva de hører - du finner ingen utsagn fra min side som trekker opplevelsene i tvil, selv om jeg kan være nokså sarkastisk til betalingsviljen.

Så kan man ha ulike teorier om hvorfor man hører det man hører. Og teoriene må igjen testes mot virkeligheten for å gi mening. Når en produsent legger frem teorier som, ut fra alt annet jeg mener å vite, er ren og skjær b.s., så må det finnes en annen forklaring på hvorfor man hører det man hører.

Og nå tror jeg at denne diskusjonen har ført til at det er mulig å komme med en slik annen forklaring: 0,025 ohm motstand og 0,3 mikrohenries induktans i serie med signalet vil forandre lyden, og det er kanskje bare det som skjer. Det som står igjen er å gjøre et kontrollert forsøk, hvor vi sammenligner effekten av "ekte" Bybees med egenproduserte duppeditter med samme motstand og induktans. Hvis de viser seg å påvirke lyden noenlunde likt, så vet vi at det ikke er noe mer mystisk her enn hva som allerede står i boka. Hvis de ikke påvirker lyden likt, så må noen (bl.a. jeg) tilbake i tenkeboksen igjen. Noen som vil donere et sett Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets til et slikt forsøk?

Espen R skrev:
Hvordan tror du Nikola Teslas teorier ble oppfattet av den vanlige jevne ingeniør, og på basis av det som stod skrevet i lærebøkene, på den tiden han levde?
Wikipedia sier at:
After his demonstration of wireless communication (radio) in 1893 and after being the victor in the "War of Currents", he was widely respected as America's greatest electrical engineer.[2] Much of his early work pioneered modern electrical engineering and many of his discoveries were of groundbreaking importance. During this period, in the United States, Tesla's fame rivaled that of any other inventor or scientist in history or popular culture,[3] but due to his eccentric personality and unbelievable and sometimes bizarre claims about possible scientific and technological developments, Tesla was ultimately ostracized and regarded as a mad scientist.[4][5]
Sånn kan det gå. Jfr min avatar. :)

T

Tannlegen

Gjest
Det var da voldsomt til krangel da! Noen er åpenbart mest opptatt av å skaffe seg meningsfeller for å idiotforklare den "andre part". Hva med trådens tema?

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva jeg mangler i mitt oppsett som disse dingsene kan tilføre, og hvorfor jeg og alle andre mangler akkurat dette når vi ikke har slike filtre?

Er det noen som finner spørsmålet mitt så saklig at det er verdt å avbryte en krangel for det?

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Mitt fagfelt er innen en begrenset del av økonomi/finans -

For ikke altfor lenge siden sto en meget respektert økonom frem å meddelte verden at nå - nå - var en like før å kunne forklare alle økonmiske sammenhenger - altså kunne fremskrive den økonomiske utvikling ganske presist.

Dette har vel vist seg rimelig usant. Det inngår nemlig en meget ustadig parameter i formeluniverset - den menneskelige faktor. Dessverre en bevegelig figur. Slik er det også med elektronikk-funderte lytteropplevelseforklaringer - man tar ikke den menneskelige faktor helt på alvor, selve lytteren. Når noen sier (med kvalitative forutsetninger) at de opplever lyd annerledes enn en selv, bør det pirre nysgjerrigheten, ikke primært utløse et ønske om å rettlede en villfaren.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Tannlegen skrev:
Det var da voldsomt til krangel da! Noen er åpenbart mest opptatt av å skaffe seg meningsfeller for å idiotforklare den "andre part". Hva med trådens tema?

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva jeg mangler i mitt oppsett som disse dingsene kan tilføre, og hvorfor jeg og alle andre mangler akkurat dette når vi ikke har slike filtre?

Er det noen som finner spørsmålet mitt så saklig at det er verdt å avbryte en krangel for det?

Hvorfor kaller du det krangel? Er det ikke bare en naturlig, til tider litt frisk diskusjon? Har det forekommet ukvemsord deltageren imellom, eller noe? Og mener du at vi har beveget oss langt fra tema? Jeg mener at her kommer de forskjellige oppfatningen godt frem, og hver og en får noe å forholde seg til, om han er interessert.
Hvordan skulle det eller se ut? At man delte emnet opp i en tråd med bare positive kommentarer, og en med kritiske? No

T

Tannlegen

Gjest
Fordi det er en rekke innlegg som forsøker å drepe motpartens ståsted i stedet for å argumentere saklig.

Om du leser gjennom hele tråden og setter deg i en informasjonssøkendes sted vil du nok forstå hva jeg mener.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Jeg sympatiserer med det du sier her, tom-a, og med de som tør å tenke i nye baner. Men det hører med til bildet at kvakksalvere og svindlere også forekommer regelmessig. Til og med innen tung vitenskap (stikkord "kold fusion", Lysenko, selektiv bruk av medisinsk data osv). No
Ja, svindlere er det - men er det ikke ofte slik at nettopp den personen er i en sjefs-kylling posisjon? Det å stå i et åpent miljø med transparens og hvor man må argumentere for sine synspunkter, og hvor det å stå i potensiell uklarhet er akseptert og mestret som en naturlig ting, tror jeg gir svindlerne mindre rom for å kunne operere. Det å skjerpe den kritiske evne er sånn sett en meget god ting, men man må ikke samtidig kaste alle babyer ut med badevannet som en ren refleksøvelse.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Tannlegen skrev:
Fordi det er en rekke innlegg som forsøker å drepe motpartens ståsted i stedet for å argumentere saklig.

Om du leser gjennom hele tråden og setter deg i en informasjonssøkendes sted vil du nok forstå hva jeg mener.
OK, jeg skjønner hva du mener.
(jeg beundrer hemmelig de som greier å uttrykke seg saklig og rolig, uten overdrivelser).No

PS
Hvis emnet er nogenlunde utdebattert, ville det mon være mulig for debattantene å bli enig om en sluttformulering? Det virker nesten utenkelig, etter så steile motsetninger, men jeg kan faktisk forestille meg en slags salomonisk vri, noe som alle kunne nikke smilende til, både "de forutintatte gledesdreperne" og "de lettlurte": (Stilen er riktignok hentet mer fra hifibladene enn fra Salomos Ordspråk:)
" Den som finner det naturlig å investere mye i kabler, vil også finne denne dingsen vel verdt et nærmere bekjentskap".

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Trøsten får være at kjøpere av produktet har 30 dagers full returrett på produktet hvis de ikke er fornøyd.
Det var jo omtenksomt gjordt av denne svindleren, som noen her i denne tråden omtaler Jack Bybee som.
Rart at Høvdingen ikke reagerer på denne ordbruken, ref. regel 3 her på sentralen.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Endre Askeland, jeg er enig at det er vel og bra med returretten. Men gad vite om f.eks forbrukerombudet ikke ville være enig i karakteristikken jeg brukte, hvis de i en eller annen hypotetisk forbindelse skulle undersøke hva dingsen inneholder, arrangere blindtester, inkalle et antall eksperter osv? Jeg tipper ja. No

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
På dette forumet er det visse regler som gjelder, og som alle skal følge. Jeg mener at reglene er blitt brutt i denne tråden. Utenforstående instanser har ingen påvirkningskraft på disse reglene. Her er det Høvdingen som er utøvende og dømmende makt.

mvh

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Endre Askeland skrev:
På dette forumet er det visse regler som gjelder, og som alle skal følge. Jeg mener at reglene er blitt brutt i denne tråden. Utenforstående instanser har ingen påvirkningskraft på disse reglene. Her er det Høvdingen som er utøvende og dømmende makt.

mvh
Ingen innsigelser på det. Det med forbrukerinstansen var bare gjetning fra min side, og gikk mer på det hva som ville være adekvat bruk av karakteristikken, rent språklig altså. Forøvrig har jeg ikke kalt mannen for noe (han kan jo tro på det han gjør), men brukt ordet "svindel" mer for å uttrykke at jeg synes produktet mangler substans (teknisk og i forhold til pris). Se forøvrig mitt forsøk på et noe forsonende inlegg på forrige side. Det er sef ikke noen grunn for skeptikerne til å kaste seg over akkurat dette produktet, i forhold til mye annet.No

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Vet ikke om frittgående ører har noen forbindelse med frittgående høner, men sistnevnte er vistnok forbundet med frihet, selvutfoldelse og høy livskvalitet. :)
w.o.t.

... og et kortere liv, omlag 1/3 del av ikke fult så fritgående høns, «pecking order».

mvh
KJ

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
tom-a skrev:
He-he, må nok skuffe dere ;D

Jeg tror – at kanskje kranglingen i seg selv har en kjærkommen kjerne som pleier enkelte audiophile sinn. Det er vel noen innlegg her som ikke er annet en kun en isolert subjektiv ytring uten noen form for kontekst – slik er jo ikke akkurat veldig krevende, ei heller særlig opplysende? At jeg X (med stor bokstav), mener at Y (dette ut av en annen verdens vås) er tull, punktum.

Jeg har sympati med de som har et nysgjerrig sinn. Noen har ikke særlig sans for slik tilnærming; Det forveksles med naivitet, eller at det – i logisk svart/hvitt mønster – samtidig må innebære en plutselig analog tro på Nigeria-brev (mottok mitt første i 1988, forresten :) ). Nå er jeg sikkert urettferdig, men se det i så fall i lys av min første innledende setning – jeg bærer selv alle skavanker. Men jeg prøver å bedre meg – lære, forstå. F.eks at det av og til finnes ting som ikke nødvendigvis står i en lærebok. At den vanligvis ikke er uttømmende.

Noen imponerer meg ikke i debatten. At man kan gjengi det som står i læreboka, som en selv ikke kunne noe om før en ble fortalt det, og på basis av dette tror at man uttale seg autoritativt om fagfeltet anlegg og lydoppfattelse – spesielt basert på et konsept hvor alle andre mennesker kun er begrenset til å oppfatte det en selv som lytter kan høre - er jo en skjønn naivitet. Å la boken dominere ens egen tanke, til og med være foretrukket fremfor egne sanser, er jo en anakronisme i forhold til den menneskeskapte verden. At man kan distanse-evaluere Bybees uten å lytte til produktet, bør jo ikke være annet enn skivebom på dette forum (man bør i det minste være konsekvent til sitt eget konsept om blindtest). For hva bringer det av ny innsikt at X mener Y? Heller ikke det å ikle seg ”redde naive kjøpere fra produktet”-frakken er særlig påkrevet på dette forum – slik misjonering og redde verden-holdning er vel strengt tatt mer rettet mot eget sinn enn de stakkars potensielle ofrene her på sentralen? (og her er jeg kanskje kynisk til forumdeltakerne: Hvis de ikke har blitt lurt før, så la dem nå – denne lærdommen trengs i livet hvis det skal gå dem vel! Har man råd, både følelsesmessig og økonomisk, til å stadig la seg lure – vel, da har man vel råd til det! Merk dog: Ingen aksept for uetterrettelig produsentinformasjon (dvs. lureri) fra min side).

Vel, distanse-evaluister (?): Hva tilfører dere egentlig debatten annet enn å si at person Z bør se å komme seg tilbake til koranen?

Mvh,

tom-a
M+

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Endre Askeland skrev:
Trøsten får være at kjøpere av produktet har 30 dagers full returrett på produktet hvis de ikke er fornøyd.
Det var jo omtenksomt gjordt av denne svindleren, som noen her i denne tråden omtaler Jack Bybee som.
Rart at Høvdingen ikke reagerer på denne ordbruken, ref. regel 3 her på sentralen.
'Fornøyd eller pengene tilbake' er et av punktene på sjekklisten for å avsløre svindel, f.eks. i helsekostbransjen. Det er et mye brukt triks.

Synes ikke at Bybees garanti gir noe særlig mer kredibilitet til produktet hans jeg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Regel 3 sier altså at
Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Ubegrunnet kritikk av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke.
Jeg synes den fremlagte kritikken av produktet er både saklig og begrunnet. Siden du åpenbart ikke er enig i det synspunktet, så håper jeg du har varslet moderatorene direkte om de innleggene du reagerer sterkest på, heller enn bare å si det her i tråden. Det vil være nyttig for oss alle å få trukket opp noen klare grenselinjer nå som det er et revidert regelverk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Rhesus skrev:
Endre Askeland skrev:
'Fornøyd eller pengene tilbake' er et av punktene på sjekklisten for å avsløre svindel, f.eks. i helsekostbransjen. Det er et mye brukt triks.
Jepp, samme svindelen som Coop for tiden driver med..

"Du skal være fornøyd!
I Coops dagligvarebutikker er det vårt ansvar at du er fornøyd. Har du kjøpt en matvare du ikke er 100% fornøyd med, kan du derfor få nytt produkt eller pengene tilbake. Det kaller vi garantert fornøyd matvaregaranti "

Sikkert mye snusk og humbug hos Coop.. ::)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.602
Torget vurderinger
2
Jeg kan heller ikke se at noen regler er overtrådt i noen særlig grad, og tråden blir lagt ut igjen etter en vurdering.

Jeg oppfordrer alle til å diskutere på en saklig måte. Det er forøvrig ikke noe galt i å sette spørsmålstegn ved prissettingen av et produkt, men husk at det som du betaler for er utvikling, driftskostnader av lokaler, ansatte, osv., og ikke nødvendigvis kostnaden på selve produktet. Mange hifi produkter blir også dyre pga. små volum, og jeg synes en skal være forsiktig med å bruke ordet svindel helt uten videre.

Jeg synes også enkelte skal være litt forsiktige med å diskuere effekten uten å ha hørt på produktet. Det samme kunne jeg sagt i diverse kabeldebatter. Det er helt ok å si at du ikke hørte forskjell på noe etter og faktisk ha hørt på det, men det er så kjedelig med alle påstandene om at det ikke kan være forskjeller basert på at de ikke har noe tro på produktet. Det er forøvrig greit å vise skepsis til et produkt, men på en saklig måte.

Da er det bare å diskutere videre...

Mvh
Høvdingen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Høvdingen skrev:
Jeg kan heller ikke se at noen regler er overtrådt i noen særlig grad, og tråden blir lagt ut igjen etter en vurdering.

Jeg oppfordrer alle til å diskutere på en saklig måte. Det er forøvrig ikke noe galt i å sette spørsmålstegn ved prissettingen av et produkt, men husk at det som du betaler for er utvikling, driftskostnader av lokaler, ansatte, osv., og ikke nødvendigvis kostnaden på selve produktet.

Mvh
Høvdingen
Men det er faktisk slik Høvding at det er lett å bli litt trangsynt, liksom komme inn i et spor, også blir du der. Dette med prissetting av varer. Jeg nevnte i en annen tråd at det er kommet noen tabeletter på markedet som skal sinke utviklinga av MS. Et årsforbruk av medisinen koster 220.000 kroner. Det er ETT firma som leverer denne medisinen. Noen som tror at denne medisinen inneholder spesielt dyre og eksklusive råvarer som rettferdiggjør prisen ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å sammenligne med et produkt som, for å kunne selges på det norske markedet, må godkjennes av sentrale organer, blir litt søkt.
Kravet til dokumentasjon av legemidler som skal legges ut på markedet er stort.
Jeg kan ikke se at en produsent av HIFI-duppeditter har det samme kravet. Her kan man selge hva man vil, kalle det hva man vil, og påberope seg de effekter man måtte ønske, uten et snev av relevant dokumentasjon.

En legemiddelprodusent som gjør dette vil bli straffet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Å sammenligne med et produkt som, for å kunne selges på det norske markedet, må godkjennes av sentrale organer, blir litt søkt.
Jeg kan ikke se at en produsent av HIFI-duppeditter har det samme kravet. Her kan man selge hva man vil, kalle det hva man vil, og påberope seg de effekter man måtte ønske, uten et snev av relevant dokumentasjon.

... på den andre siden ... dersom HiFi-dingser skulle underlegges det samme kravet om dokumenterbare virkninger og bivirkninger m.v, da hadde kanskje noen segmenter av Hifi-markedet blitt tynnet ut litt ...

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
KJ skrev:
oddgeir skrev:

... på den andre siden ... dersom HiFi-dingser skulle underlegges det samme kravet om dokuemnterbare virkninger og bivirkninger m.v, da hadde kanskje noen segmenter av Hifi-markedet blitt tynnet ut litt ... 

mvh
KJ
Ikke umulig at en del av oss hadde begynt med litt egenmedisinering. Ser det for meg: HFS-klientellet jages fra gatehjørne til gatehjørne av Gjengedal og co. Turistnæringen bærer seg over at 'dette er det første turistene får se når de går av flytoget'.

Det hadde ikke blitt pent!  ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
oddgeir skrev:
Legemiddler er til for å forbedre helse og redde liv. 1000'vis av enkeltmennesker gjør seg vanvittig rike på å prise legemiddler veldig høyt, noe som gjør at kun et fåtall av mennesker i verden er i stand til å kjøpe.

Bybeefiltre og audiokabler derimot er luxusvarer hvor man godt kan betale for det lille ekstra, og hvor allikavel veldig få blir rike av det.

Noe å tenke over...

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Espen R skrev:
Rhesus skrev:

"Du skal være fornøyd!
I Coops dagligvarebutikker er det vårt ansvar at du er fornøyd. Har du kjøpt en matvare du ikke er 100% fornøyd med, kan du derfor få nytt produkt eller pengene tilbake. Det kaller vi garantert fornøyd matvaregaranti "

Jeg mener ikke at pengene-tilbake garanti i seg selv er humbug. Poenget er at selv om en leverandør har en slik garanti, så er ikke det noe godt argument mot at det som selges er humbug, siden garantien også er hyppig brukt av de som vitterlig selger humbug.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å gi 'fornøyd-garanti' på placebo er ganske smart, egentlig.

Da slipper man billig unna alt som har med bevisførsel å gjøre. De som hører forskjell tilskriver det produktet, og beholder og betaler for det. De som ikke hører forskjell sender tingene tilbake, og føler at de ikke har lidd noe tap (selv om de sikkert har betalt porto to veier).

Elegant!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Rhesus skrev:
Espen R skrev:
Rhesus skrev:

"Du skal være fornøyd!

Jeg mener ikke at pengene-tilbake garanti i seg selv er humbug. Poenget er at selv om en leverandør har en slik garanti, så er ikke det noe godt argument mot at det som selges er humbug, siden garantien også er hyppig brukt av de som vitterlig selger humbug.
Men de som selger humbug får vel mye av varene i retur da ? Det er ingenting som tyder på at Jack bybee er like vanskelig som "Lur & Kjøp AS" i det at de viser en symaskin til kr. 399,- i postordrekatalogen, og hvor kunden får tilsendt en Barbie-symaskin å sy klær på, og hvor "Lur & Kjøp AS" har gjort det til en sport å gjøre det vanskeligst mulig for kunden å få pengene tilbake? Eller sitter du med annen informasjon ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Man kan ikke annet enn å la seg fasinere. Hvis Jack Bybee IKKE hadde gitt 30 dagers returrett på produktet hadde dette blitt tatt til inntekt for at produktet ikke holder mål. Når Jack Bybee vitterlig GIR 30 dagers returrett på produktet blir dette tatt til inntekt for en argumentasjon om at det er slik svindlerne opererer.
What to say..? ::)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.602
Torget vurderinger
2
Man kan ikke annet enn å la seg fasinere. Hvis Jack Bybee IKKE hadde gitt 30 dagers returrett på produktet hadde dette blitt tatt til inntekt for at produktet ikke holder mål. Når Jack Bybee vitterlig GIR 30 dagers returrett på produktet blir dette tatt til inntekt for en argumentasjon om at det er slik svindlerne opererer.
What to say..?
Må si meg enig i dette.

Hvis det er slik tråden skal fortsette så stenges den igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ordens skyld mener jeg at returrett ikke beviser noe som helst.

Jeg bare påpeker at det er en service som neppe koster selger så mye som man kan få inntrykk av.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Espen R skrev:
Når Jack Bybee vitterlig GIR 30 dagers returrett på produktet blir dette tatt til inntekt for en argumentasjon om at det er slik svindlerne opererer.What to say..? ::)
Jeg tror det som menes er at dette er en taktikk som ofte blir brukt i blant annet helsekostbransjen for å "bevise" at produktet fungerer. Folk tenker jo generelt at "det må jo fungere når produsenten gir 30 dager fri retur"..... Det er jo helt åpenlyst at enkelte produsenten bruker slike ting som sitt største salgsargument for å få solgt. De er nok av de som aldri benytter seg av angreretten, selv om de kanskje ikke fikk full uttelling på produktet. Men det satt til side så er det selvfølgelig en langt bedre ordning for forbruker å ha en slik mulighet, man må bare ikke se på det som noe argument for at produktet faktisk fungerer.

Om det virkelig er slik at en tråd kan stenges bare fordi noen poengterer dette, så må jeg jammen si at takhøyden ikke er spesielt høy her inne... ::)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.602
Torget vurderinger
2
Om det virkelig er slik at en tråd kan stenges bare fordi noen poengterer dette, så må jeg jammen si at takhøyden ikke er spesielt høy her inne...
Hvis vi skal stemple Jack B som svindler fordi han gir 30 dagers returrett så stenges den, ikke pga. diskusjon rundt returrett.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Espen R skrev:
Men de som selger humbug får vel mye av varene i retur da ? Det er ingenting som tyder på at Jack bybee er like vanskelig som "Lur & Kjøp AS" i det at de viser en symaskin til kr. 399,- i postordrekatalogen, og hvor kunden får tilsendt en Barbie-symaskin å sy klær på, og hvor "Lur & Kjøp AS" har gjort det til en sport å gjøre det vanskeligst mulig for kunden å få pengene tilbake? Eller sitter du med annen informasjon ?
Tror du misforstår litt. Returretten på Bybees er sikkert 100% reell og seriøs. Jeg tviler ikke på at eventuelt misfornøyde kunder får alle sine utlegg dekket. Det jeg argumenteret mot er å ta denne garantien til inntekt for at produktet reelt sett er noe annet enn en effektmotstand.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Høvdingen skrev:
Om det virkelig er slik at en tråd kan stenges bare fordi noen poengterer dette, så må jeg jammen si at takhøyden ikke er spesielt høy her inne...
Hvis vi skal stemple Jack B som svindler fordi han gir 30 dagers returrett så stenges den, ikke pga. diskusjon rundt returrett.
Da tror jeg du må lese innleggene litt nøyere. Det er ingen som har stemplet han som en svindler pga dette, men det ble påpekt at 30 dagers returett er et typisk triks brukt av svindlere, og kan derfor ikke brukes som noe argument for at produktet fungerer.

Men for all del, de som vil betale 30 000kr for det som ikke ser ut til å være annet enn en pent innpakket effektmotstand til 30 øre, så skal ikke jeg være den som stopper de. Det viktigste er at man er fornøyd.

Mon tro hvor langt hvor langt man var kommet dersom man hadde betalt tilsvarende sum til et firma som spesialisert seg på akustikk..... :)

Topp Bunn