Bob Dylan: Hvilket album ansees som hans beste?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Siden jeg fikk sånn kjapp hjelp med leiting etter et Dylan-album, hiver jeg likegodt ut et par spørsmål til i samme farta:

1: Hvilket album av Dylan ansees som å være det beste, både innholdsmessig, musikalsk og innspillingsteknisk?
2: Finnes dette albumet fortsatt på vinyl?
3: I så fall, hvor kan det kjøpes?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Det første spørsmålet ditt må deles opp syns jeg.

Etter min mening er Dylans beste utgivelser fra midten av 60tallet:

Blonde on Blonde
Highway 61 Revisited
Bringing it All Back Home

Dette gjelder innhold og det musikalske.

Blood on the Tracks fra 75 er også en av Dylans største.

Beste lyd er det nok på de senere utgivelsene.

Tell Tale Signs
Modern Times
Love an Theft
Together Trough Life

Oh Mercy er også en av de med veldig bra lyd. Og innhold.

Egentlig er det noe med alle utgivelsene hans. Syns nå jeg da. ;D

Mange av de eldre innspillingene er nyutgitt på vinyl.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.071
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Det første spørsmålet ditt må deles opp syns jeg.

Etter min mening er Dylans beste utgivelser fra midten av 60tallet:

Blonde on Blonde
Highway 61 Revisited
Bringing it All Back Home
Yepp. Og dermed også tre av tidenes mest essensielle album, nærmest uansett lyd.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.782
Sted
Hus
Vil vel si at Blood on the tracks er noe av det beste han har gjort både inspillingsmessig og innholdsmessig. Desire som kom i 76 og Street legal som kom i 78 er like bra de, men ikke så god i innspillingene. Av de eldre er vel Highway 61 revisited, The times they are a-changing og Blonde on blonde som stikker seg ut både lydmessig og innholdsmessig. Av de nyere er Time out of mind fra 97 veldig bra. Synes faktisk at det han har gjort etter det er veldig bra også, men det er vel mere dissens om det. :)

R

Rojoh

Gjest
Lydmessig er Slow Train Coming en perle. Ellers koser jeg meg fælt med Dylan live (ørten liveplater å velge mellom).

Mvh. Johan

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Kan ikke si att jeg er Dylan fan, men Highway 61 synes jeg er en av de aller beste skivene i rockehistorien.
Finnes på vinyl, lyden er bra nok 8)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Rojoh skrev:
Lydmessig er Slow Train Coming en perle. Ellers koser jeg meg fælt med Dylan live (ørten liveplater å velge mellom).

Mvh. Johan
Jeg har blitt frastjælt det meste av Dylan på vinyl for noen år siden, MEN jeg har faktisk den første ( tror jeg..?) i sånn høvelig ok tilstand. Den heter bare "Dylan". Ellers har jeg berga "Live at Boudokhan" og "The Basemaent Tapes". Samt "Blonde on Blonde". Så her har jeg ei utfordring,ja...

"Together through Life" synes jeg er kjempebra, også lydmessig. Innspillingsteknisk og lydmessig kanskje hans beste?

;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Selv hans ikke så gode utgivelser inneholder perler.

F.eks. Shot of Love - Every Grain of Sand

Knocked out Loaded - Brownsville Girl

De to låtene er etter min mening blant hans beste og verdt prisen av hele platene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
rolfozzy skrev:

De to låtene er etter min mening blant hans beste og verdt prisen av hele platene.
De to du nevner her, har jeg faktisk aldri hørt i sin heilhet, altså heile skivene. Fleir utfordringer....

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.782
Sted
Hus
Oh mercy er veldig bra, men den mangler outtake låten Series of dreams som kom ut på en basemant tapes samling senere. :)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Blonde on Blonde er nok min Dylan favoritt.

Blood On The Tracks er en annen sterk skive.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
De 3 platene han slapp midt på 60-tallet anses jo som hans beste. Selv er jeg like glad i flere av platene hans fra 70-tallet, som jeg er i den utrolige (amfetamin) trekløveret Bringing it all back home, Highway 61, og Blonde on Blonde. Men Blood On The Tracks (1974) er min favoritt Dylan-plata.

Og som Rolfozzy skriver, Dylan har spredt gullkorn utover hele sin lange karriere. Brownsville Girl som også Rolf har blant sine favoritter er en godt gjemt perle i Dylan-diskografien.

Hele Dylan diskografien kan fås relativt billig i platebutikken (på cd) i dag, så det er egentlig bare å begynne og spille seg igjennom, men platene rundt 1965 og 1975 kan være et greit sted å starte. Da går du ikke på noen smeller tidlig.

Selv så finner jeg "dårlig" Dylan interessant også. Min siste Dylan-opplevelse er spillefilmen Hearts of Fire. (Kun for spesielt interesserte.) Rolfozzy har sikkert denne på en gammal vhs-kassett.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Oh mercy er veldig bra, men den mangler outtake låten Series of dreams som kom ut på en basemant tapes samling senere. :)
Series of Dreams finnes på disse:

To forskjellige versjoner. Begge er bra.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen som har heile rekka av utgivelser i rekkefølge? Eller en link til en sånn oversikt?

Desire var en av mine tidligere favoritter - på vinyl. Den ble desverre stjælt...den og! Sammen med masse Uriah Heep og Genesis komplett. Vinyl skal man meget motvillig bare låne til sine aller beste audiofile venner....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Noen som har heile rekka av utgivelser i rekkefølge? Eller en link til en sånn oversikt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Dylan_discography

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino skrev:
VilhelmW skrev:
Takker, Valentino! Bra link. Fytterakkern, for en merittliste den fyren har! 33 studioinnspillinger ( sikkert ekskl. den siste? ), og tretten live-album, pluss femtiåtte singler og hvem veit hvor mange bootleg's osv..?? Tror jeg konser om de essensielle, sånn til å begynne med.

;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.071
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Valentino skrev:
VilhelmW skrev:
Takker, Valentino! Bra link. Fytterakkern, for en merittliste den fyren har! 33 studioinnspillinger ( sikkert ekskl. den siste? ), og tretten live-album, pluss femtiåtte singler og hvem veit hvor mange bootleg's osv..?? Tror jeg konser om de essensielle, sånn til å begynne med.

;D
Likevel kan han ikke måle seg med MJ som har solgt mye mer..... :eek:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er John Wesley Harding nevnt?  Liker godt den, og Bootleg series vol. 1-3 (Jaktprat!), som er nevnt. Og de tre midt på 60-tallet selvfølgelig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Som sagt i en anna tråd: Den sammenligningen synes jeg ikke blir heilt relevant...men da er vi vel i gang igjen med en ny MJ-debatt. Let Michael R.I.P.....

;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Håneidu! Kunstnerisk verdi måles i salgstall! ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.071
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Håneidu! Kunstnerisk verdi måles i salgstall! ;D
Yep. Det er bare kabler som bir bedre desto færre det er solgt av de.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, noen meiner vel det....

Har inntrykk av at du har en mangeartet musikalsk interresse. Kjempe off-topic, men du har vel kke noen råtips til noe skikkelig afrikanske skiver som du vil anbefale?

???

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.071
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Ja, noen meiner vel det....

Har inntrykk av at du har en mangeartet musikalsk interresse. Kjempe off-topic, men du har vel kke noen råtips til noe skikkelig afrikanske skiver som du vil anbefale?

???
Det har jeg nok, men umulig å rekke over alt. World music har jeg ikke fått på radaren enda, eller rettere; når jeg interesserer meg for noe tar det tid, og den tiden har jeg ikke funnet enda.

R

Rojoh

Gjest
rolfozzy skrev:

Så sant, så sant! Hvilken artist har råd og overflod nok til å droppe en sang som denne på et album? En av mine favoritter:
Mvh. Johan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Flott låt det, Rojoh.

For tiden er dette min Dylanfavoritt. Fra Tell Tale Signs.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.859
Nå er jo jeg blant dem som mener at stort sett alt Dylan har gjort er essensielt, men skal man først plage seg selv til å gjøre et utvalg så MÅ The Freewheelin Bob Dylan med i tillegg til de tre platene rolfozzy nevner fra 60-tallet.

Får komme tilbake til afrikansk musikk i den andre tråden.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
noruego skrev:
Nå er jo jeg blant dem som mener at stort sett alt Dylan har gjort er essensielt, men skal man først plage seg selv til å gjøre et utvalg så MÅ The Freewheelin Bob Dylan med i tillegg til de tre platene rolfozzy nevner fra 60-tallet.

Får komme tilbake til afrikansk musikk i den andre tråden.
The freewheelin' er veldig bra. Har den på cd... Nå laster jeg "Tell tale Signs". Tror det er veldig mye bra der!

Og vedr. afrikanske rytmer: Bare pøs på! Jeg er ute etter musikk som svinger stive lemmer i sommernatta! Var det ikke det Jørn Hoel sang om,tro? Akkurat den ( combia ) er vel meir latinoamericano, og det er ikke det jeg er ute etter...

;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Dylan er ofte vanskelig å forstå seg på. Han har en enorm produksjon som favner alt fra det mest geniale til det mest traurige, ofte på samme skive. Et godt eksempel er "Knocked Out Loaded" som er en ganske bedriten plate med unntak av den fantastiske "Brownsville Girl". Og så har vi alle de uforståelige 'out takes' med "Blind Willie McTell" i spissen, hvorfor ble den ikke med på "Infidels" ? Forstå det den som kan.

I 1975 gjennomførte Dylan den orginale "Rolling Thunder Revue" turneen og 27 år etter kommer de offisielle opptakene ut ? "Bob Dylan Live 1975" er kanskje den mest fantastiske platen som noensinne er sluppet, Dylans beste med god margin etter min mening og vi måtte bare vente 27 år på den.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
rolfozzy skrev:
Bartesam skrev:
Series of Dreams finnes på disse:

To forskjellige versjoner. Begge er bra.

Fått lånt denne, men har bare hørt 50% - veeldig bra, så langt.Mulig noe av dt beste jeg har hørt av Dylan...

R

Rojoh

Gjest
Måtte kjøpe Tell Tale Signs etter denne tråden. Liker det jeg hører. :)

Mvh. Johan

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, her var det MYE bra. Mange låter som jeg ikke har hørt før. God innspilling også. Masse detaljer. Skikkelig rå bass-spilling på enklete kutt! Lurer på hvordan "The Rolling Thunder" høres ut? ha fatt i de to skivene også!! Må ha det, bare må ha det....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har lytta litt på Rolling Thunder Revue. Er det flere enn meg som meiner at denne innspillingen er vesentlig dårligere enn Tell, Tale, Signs - eller er det bare her hos meg det virker sånn?

???

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Har lytta litt på Rolling Thunder Revue. Er det flere enn meg som meiner at denne innspillingen er vesentlig dårligere enn Tell, Tale, Signs - eller er det bare her hos meg det virker sånn?

???
Er det produksjonen du tenker på ? Lyden ?

Eller musikken ?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Produksjonen & lyden. Veldig slank lyd, ikke på langt nær perspektivet, dybden og trøkket som det er i "tell Tale Signs". Mulig det er noe anna på vinyl, men jeg har ikke funnet disse på vinyl enda. Noen som har??

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Produksjonen & lyden. Veldig slank lyd, ikke på langt nær perspektivet, dybden og trøkket som det er i "tell Tale Signs". Mulig det er noe anna på vinyl, men jeg har ikke funnet disse på vinyl enda. Noen som har??
Nei jeg har denne på cd. Og diverse bootlegs av samme greiene. Men den er utgitt på vinyl. http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CK87047

Musikken er nå bra da. Skal det lyttes på Dylan så er ikke lyden så mye og henge seg opp i. Tell Tale Signs har en helt annen lyd, enig i det.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Bob Dylan er en artist jeg har et nært forhold til, og som jeg har fulgt siden midten av 70-tallet. Det var en periode der vi gled fra hverandre, men så de siste årene har vi igjen funnet tilbake til hverandre. Ofte er det sånn at den første kjærligheten er den som stikker dypest.

Mitt forhold til ham startet med Desire. Men jeg har også svært sterke kjensler til Blood on the Tracks. I motsetning til flere, liker jeg ikke amfetamintriologien fra 60-tallet så godt. Disse blir for meg for tidstypiske og masete. Nesten litt kalkulerte i sin treffsikkerhet på tidsånden.

Da har jeg hatt mye mer sansen for John Westley Harding og New Morning. Jeg liker til og med Selfportrait - som jo er virkelig surrealistisk, og ikke tilgjordt som "triologien" kan gi ett visst inntrykk av.

Street legal er også et album jeg har et sterkt forhold til, det samme med Slow train comming. De ble lyttet på in noen viktige og formende år.

Jeg er også glad i hans akustiske plater, og kanskje mest i Another side of Bob Dylan. Perioden med The Band er også full av perler.

I de senere årene har jeg likt veldig godt Time out of mind, Modern Times, Tell Tale Signs og den siste.

Det et hele er et vanskelig å finne album av Dylan som ikke har interessante spor eller perler. Han er en yppeprlig forfatter, og har hatt stor innflytelse på det kunstneriske nivå på tekstene i populærmusikken. Musikalsk har han aldri villet leve opp til forventinger om å bli værende i en bestemt bås, selv om folk-, blues og viserøttene hans alltid har skint igjennom.

Han har en inderlighet og tilstedeværelse på mange av sine låter, som gjør ham unik - samtidig som måten han fremfører sangene sine på, er med på å skape en helt spesiell atmosfære og intimitet. Samtidig er han særegen, slik at det er lett å forstå at noen ikke lar seg begeistre av ham.

Topp Bunn