Bob Dylan: Hvilket album ansees som hans beste?

P

Parelius

Gjest
Miles skrev:
jeg syns Desire er best

Den mest dårlige : Self Portrait
Det heter den minst beste. Men også der tar du feil. SP er da en ganske koselig plate på mange måter.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Parelius skrev:
Finn M skrev:
For meg er Bob Dylan oppskrytt. Ok på enkelte låter men ingen gud slik enkelte (som gjerne er ti år eldre enn meg) hevder.
Korsfest, korsfest, korsfest …
Måtte regne med den der, ja.... ;D
Men konserten hans i Molde var faktisk skikkelig dårlig. Riktignok må lydteknikerne ta sin del av ansvaret: lyden var helt på trynet. Et anslag på bassgitaren hørtes ut som et flyangrep. :eek: :eek: :eek:
Kombinert med munnspillet til Bob som bare hadde en tone så var enden på visa at det kun var sekstiåtterne som var salig i blikket..... ;D

Uff... nå går det vel med meg som med han derre Muhammed-tegneren... :p

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
459
Finn M skrev:
Parelius skrev:
Finn M skrev:
For meg er Bob Dylan oppskrytt. Ok på enkelte låter men ingen gud slik enkelte (som gjerne er ti år eldre enn meg) hevder.
Korsfest, korsfest, korsfest …
Måtte regne med den der, ja.... ;D
Men konserten hans i Molde var faktisk skikkelig dårlig. Riktignok må lydteknikerne ta sin del av ansvaret: lyden var helt på trynet. Et anslag på bassgitaren hørtes ut som et flyangrep. :eek: :eek: :eek:
Kombinert med munnspillet til Bob som bare hadde en tone så var enden på visa at det kun var sekstiåtterne som var salig i blikket..... ;D

Uff... nå går det vel med meg som med han derre Muhammed-tegneren... :p
Var selv på den konserten i Molde -96, sant nok ingen stor opplevelse, men en kan da ikke dømme mannen etter en konsert. Bidraget fra Van Morrison var ennå mindre å skryte om, han hadde ranglet solid natten i forveien og var ikke helt i strøk... Dylan selv tok det rolig både på og utenfor scenen og gjorde jobben sin i Molde. En god kollega og ivrig Dylan-tilhenger skrev følgende i lokalavisen om konserten: "Å få Bob Dylan til Romsdalsmuseet var for en dylanist fra Molde omtrent det samme som for en katolikk å få paven til hjembyen. At Dylan fikk besøk på scenen av Van Morrison, var rein bonus"

Nok om det, uansett er min påstand at Dylan er den viktigste bidragsyteren innen pop/rock de siste 50 årene. Vi snakker da både om tekster, musikk og fremførelse.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.853
Finn M skrev:
Var på konserten hans i Molde på tidlig 90-tall og det var ikke mye å rope hurra for. Hans munnspillsoloer gav meg hodepine, han spilte jo samme tone hele tiden... ::) Det beste på den konserten var faktisk at Van Morrison faktisk dukket opp uanmeldt på andre ekstranummer. Det fikk meg til å snu, jeg var nemlig på vei ut... ::)

For meg var Bob Dylan størst og best på 70-tallet. Og beste plata er Street Legal.
Og til alle som fortsatt har CD'en fra 80-tallet: kjøp den remastrede utgaven og få deg et lydsjokk!
Du tror det ikke før du.... osv. 8)
I tillegg kan man kjøpe Blood on the tracks og Desire. Da klarer det seg egentlig.

Oppskrytt?

Som du vil se av bildet under måtte selv Karol Józef Wojty?a (polakken i hvitt) vente i årevis før han endelig fikk audiens hos His Sublime Holiness:

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.143
Sted
Skien
HC skrev:
rolfozzy skrev:
HC skrev:
rolfozzy skrev:
Håper at de kan få ut noe av det han gjorde sammen med Grateful Dead. Der fins det utrolig mye bra som hadde fortjent og bli utgivelse i Bootleg serien.
Det finnes sikkert mye som hadde fortjent dagens lys men Dead? Synes du virkelig at Dylan&Dead plata var bra? Etter min mening er den plata noe av det mest traurige Dylan har gitt ut til dato.
Ja den plata ja. Det er derfor jeg ønsker det blir utgitt noe skikkelige greier fra det samarbeidet. Jeg har en 5CD samling "The Complete Rehearsels". Bootleg. Det du, det er snadder det.

Der er det nok og øse av med skyhøy kvalitet.
Ja det er jo typisk Dylan, utelate de virkelige perlene. Hvilken annen artist kunne finne på å utelate 'Blind Willie McTell' fra Infidels?
Empire Burlesque plata er et annet eksempel hvor alle andre versjoner og 'out takes' jeg har hørt av materiale overgår de forferdelige versjonene på plata.
Hei HC
på hvilken plate kan jeg finne "Blind Willie Mc Tell" ?
Mvh: Espen

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
på hvilken plate kan jeg finne "Blind Willie Mc Tell" ?
Mvh: Espen
[/quote]

The Bootleg Series, Vols. 1-3 : Rare And Unreleased, 1961-1991

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
noruego skrev:
Finn M skrev:
Var på konserten hans i Molde på tidlig 90-tall og det var ikke mye å rope hurra for. Hans munnspillsoloer gav meg hodepine, han spilte jo samme tone hele tiden... ::) Det beste på den konserten var faktisk at Van Morrison faktisk dukket opp uanmeldt på andre ekstranummer. Det fikk meg til å snu, jeg var nemlig på vei ut... ::)

For meg var Bob Dylan størst og best på 70-tallet. Og beste plata er Street Legal.
Og til alle som fortsatt har CD'en fra 80-tallet: kjøp den remastrede utgaven og få deg et lydsjokk!
Du tror det ikke før du.... osv. 8)
I tillegg kan man kjøpe Blood on the tracks og Desire. Da klarer det seg egentlig.

Oppskrytt?

Som du vil se av bildet under måtte selv Karol Józef Wojty?a (polakken i hvitt) vente i årevis før han endelig fikk audiens hos His Sublime Holiness:

Et bilde med store kontraster i sort og hvitt: Får en gud vs djevelen følelse. Så kan man diskutere hvem som er hvem på dette bildet... ;D

Men det er helt klart: Street Legal var en av de store og viktige utgivelsene på 70-tallet.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Espen L skrev:
Audio Art skrev:
@Espen L

Den er utgitt på denne samlingen

The Bootleg Series Volumes 1–3

www.wikipedia.org

Brian
Takker Brian :)
Espen
Et annet kuriøst eksempel på en Dylan out-take, som også finnes på The Bootleg Series Volumes 1–3, er 'Series of Dreams'. Denne perlen forsvarer etter min mening glatt en plass på 'Oh Mercy' men det syntes tydligvis ikke his Bobness.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
HC skrev:
Espen L skrev:
Audio Art skrev:
@Espen L

www.wikipedia.org

Brian
Espen
Et annet kuriøst eksempel på en Dylan out-take, som også finnes på The Bootleg Series Volumes 1–3, er 'Series of Dreams'. Denne perlen forsvarer etter min mening glatt en plass på 'Oh Mercy' men det syntes tydligvis ikke his Bobness.
Series of Dreams er nok en av Dylans beste låter syns jeg. Men "Oh Mercy" er også en helhetlig bra utgivelse. Så hvilken av låtene på Mercy ville du bytta utmed SoD?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
rolfozzy skrev:
HC skrev:
Espen L skrev:
Audio Art skrev:
@Espen L

www.wikipedia.org

Brian
Espen
Series of Dreams er nok en av Dylans beste låter syns jeg. Men "Oh Mercy" er også en helhetlig bra utgivelse. Så hvilken av låtene på Mercy ville du bytta utmed SoD?
Ut med "Political World" og mens vi er i gang så kan vi slenge ut "Disease of Conceit" også, inn med "Dignity". Er ellers enig i at "Oh Mercy" er en god og helstøpt plate 'as is'.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Jaggu kom det ikke en ny Dylan i posten i dag. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Jeg fant den på Ebay. Noe som heter Adaline Stores. Men det ser ikke ut som de har fler.

En bootleg av varierende lydkvalitet. Det meste er absolutt bra nok. Og hvem bryr seg forresten om lyd når det gjelder Dylan?

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Har intrykk av att The Freewheelin står høyt i kurs hos mange ,er selv blitt veldig glad i "Infidels" av alle,liker det albumet godt

Og ikke minst Dylan & the Dead fra 87 produsert av Jerry Garcia ,men det er jo litt mix da,men ett kjempealbum... imo

Topp Bunn