Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
    Hvilke produsenter er det du sikter til?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
    Så rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig?
    Rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig match.
    Så hvordan vet kabelen om rommet innehar denne evnen?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.507
    Antall liker
    84.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
    Så rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig?
    Rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig match.
    Du mener vel anlegget?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ferdig med å gjøre meg opp noen mening. Foreløpig får jeg best resultat med nordost red dawn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Produsenten av forsterkeren og produsenten av tweakeriet er gjerne ulike firmaer. Det er lite grunn for forsterkerprodusenten å legge til rette for at andre skal kunne innkassere den ekstra marginen. Det kan de gjøre selv ved å selge ferdig «oppgraderte» «signatur-versjoner» av produktet til høyere pris. Det normale f eks i bilbransjen er lange tilbehørslister hvor kjøperen selv kan bruke opp hele sin betalingsvilje.

    Av en eller annen grunn tilbyr ikke forsterkerprodusentene en og samme forsterker med ulike alternativer til «oppgraderte» strømkabler. Det er kanskje en grunn til det, men den grunnen er neppe at de vil sikre fortjenesten til glorifiserte DIY-prosjekter fra forskjellige kabelprofeter. Vi har nylig sett eksempler her inne på grisedyre strømkabler som paradoksalt nok aldri burde være tilkoblet sterkstrøm. Da hjelper det ikke hvor mye selvutnevnte gullører skryter av «lyden», det er og blir overpriset alminnelig installasjonskabel med akutt kortslutningsfare innebygget. Caveat emptor.
    Av en eller annen merkelig grunn så vil ikke flere her inne lese dette og forstå innholdet, for meg er det fullstendig ubegripelig at oppegående mennesker ikke ser dette poenget. Produsenten legger selvfølgelig med en kabel med tilstrekkelig tverrsnitt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det skapes et inntrykk av at alle kabelprodusenter er banditter, selv om noen utvilsomt er det - jaja....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.962
    Antall liker
    11.373
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det skyldes vel i stor grad at opptil flere debattanter her opphøyer kabelprodusenter til å være de eneste til å skjønne og forstå en rekke faktorer fullstendig uten dekning i generell fysikk og elektroteknikk..... i vanlige fagtermer ellers kjent som BS...
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur nok du skal sende veldig mykje straum gjennom straumkabelen for at kabelen skulle vise seg annleis enn andre kablar. Men det er ting som skjer med straumen, og i visse samanhengar skjer det positive ting ved ulike former for straumreinsing. Eg har vore med på å legge trefasekabel frå kontakt i kjellaren til eit sett ML 33, og merka stor endring i dynamikken. Eg har også prøvd eit par straumfilter, og har ein ASR Emitter 2 Ex, som har straumforsyningar som effektivt held styggedom ute (iallfall byr det på godlyd).

    Det er mykje som skjer med straum, særleg i straumforsyninga, men det er ikkje i leidningane det meste skjer.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det skyldes vel i stor grad at opptil flere debattanter her opphøyer kabelprodusenter til å være de eneste til å skjønne og forstå en rekke faktorer fullstendig uten dekning i generell fysikk og elektroteknikk..... i vanlige fagtermer ellers kjent som BS...
    Ikke uenig i deler av dette, men jeg lurer på om alle som er overbevist om sitt syn har erfaring med bytting av strømkabler, eller om om det bunner i den sedvanlige konklusjonen ‘det må jo bare være slik ut fra min egen overbevisning’.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Min plan er å legge opp nye 3 nye kurser for anlegget (1 for pre, appleTV, kabel-tuner, blu-ray-spiller, TV og aktive sub'er; 2 dedikerte for effektforsterkere); har også samme plan for hodetelefonanlegget; 1 dedikert kurs som kun brukes til dette (frikoblet fra PC, lys og annet)..
    Hvorfor vil du egentlig det?
    Jeg vil helst ha alt dette som skal kobles sammen på samme kurs! Om man ser på jordingen, så vil jord være nærmest sammenkoblet til de forskjellige apparatene. Da vil jord gå i jord istedet for HDMI, Coax, nettverk og annen kobber kabling..
    Man vil ikke ha forskjellige jordingspotensialer koblet til sammen. Nå er nok forskjellige kurser samme jord internt i huset. Spørsmålet er dog hvor nytt er huset man bor i og er det jordete kontakter (som idag er et krav, men det var ikke et krav før).
    Hadde en lærer på elektronikk på videregående for endel år tilbake, han brukte å klippe jordingen på apparater for å slippe å få jordingsfeil fra naboen. Men han anbefalte å ha jordet sammen de apparatene som skal kobles sammen for å slippe å ha forskjellig jordingspotensiale.
    Jordingen vil man ha nærmest mulig, slik at den ikke går andre veier enn den skal.

    16A sikring er forøvrig så mye effekt at de færreste her inne overgår den, selv med heftige hjemmekinoer eller high end utstyr.
    Startstrøm er jo en ting, men klasse A er ofte noe som drar 16A kurs over ende (da ofte gamle sikringer og strømnett) men man bruker ikke mange prosenter av kursen når de har fått skrudd seg på ordentlig og man spiller musikk.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Isolasjonsmateriale rundt leder har også betydning. All plast/pvc bør unngås, akkurat som på signalkabler.

    All Imo :)
    Her sliter jeg litt - til tross for metervis med diskusjoner og debatter og beviser og motbeviser omkring dette - på den måten at jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor isolasjon skal påvirke det som går gjennom selve metallet i kabler? Skulle man jo fått strøm - om man holdt i en plastikkisolert kabel - tenker jeg.
    Du er ikke alene , jeg forstår heller ikke dette :confused:


    mvh
    Og det er mange av oss!
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.838
    Antall liker
    16.072
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
    Ingen som har påstått dette.
    Jeg har eid produkter hvor det ikke en gang har fulgt med en powerkabel fordi fabrikanten/leverandøren vet at eier allikevel vil sørge for å oppgradere til en anstendig kabel.
    Med ‘anstendig’ menes selvsagt en grisedyr, en :p >:D
    Produsenten av min forsterker har gjort det helt motsatt. Der er strømledningen fastmontert. Forsterkeren kan dra en del strøm ved hard belastning. Så de ønsker ikke at brukeren monterer en ukjent kabel som kanskje/kanskje ikke er egnet til oppgaven.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Produsenten av forsterkeren og produsenten av tweakeriet er gjerne ulike firmaer. Det er lite grunn for forsterkerprodusenten å legge til rette for at andre skal kunne innkassere den ekstra marginen. Det kan de gjøre selv ved å selge ferdig «oppgraderte» «signatur-versjoner» av produktet til høyere pris. Det normale f eks i bilbransjen er lange tilbehørslister hvor kjøperen selv kan bruke opp hele sin betalingsvilje.

    Av en eller annen grunn tilbyr ikke forsterkerprodusentene en og samme forsterker med ulike alternativer til «oppgraderte» strømkabler. Det er kanskje en grunn til det, men den grunnen er neppe at de vil sikre fortjenesten til glorifiserte DIY-prosjekter fra forskjellige kabelprofeter. Vi har nylig sett eksempler her inne på grisedyre strømkabler som paradoksalt nok aldri burde være tilkoblet sterkstrøm. Da hjelper det ikke hvor mye selvutnevnte gullører skryter av «lyden», det er og blir overpriset alminnelig installasjonskabel med akutt kortslutningsfare innebygget. Caveat emptor.
    Av en eller annen merkelig grunn så vil ikke flere her inne lese dette og forstå innholdet, for meg er det fullstendig ubegripelig at oppegående mennesker ikke ser dette poenget. Produsenten legger selvfølgelig med en kabel med tilstrekkelig tverrsnitt.
    Paradox er skandalekabel, men det betyr IKKE at alle kabelprodusenter er amatørnisser. Ellers så er jeg enig med deg, strømkabler er overpriset. De aller fleste her inne er vel enig om følgende regel: Alle audiofil profet kabelprodusent strømkabler er overpriset. Men som regel har alle regler noen få unntak.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min erfaring med strømkabler er at Interconnects og høyttalerkabler gir større effekt per krone i de fleste tilfeller.
    Når det er sagt så er de siste, dyrere innkjøpene mine av det lange slaget for å rekke frem til min p10 regenerator, slik at strømkilden blir den samme (jordsløyfe). Med P10 som feeder, så er det også mulig at forskjeller mellom kabler blir mindre fremtredene.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    De fleste strømkabler kan muligens være feilkonstruert for audio bruk. Paradox kbl. er stjernedokumentasjon på det. Hvorfor all denne loddingen på sterkstrømkabler?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De fleste strømkabler kan muligens være feilkonstruert for audio bruk. Paradox kbl. er stjernedokumentasjon på det. Hvorfor all denne loddingen på sterkstrømkabler?
    Hva er forskjellen på "audio bruk" og annen bruk når det gjelder strømkabler?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Langesund
    De fleste strømkabler kan muligens være feilkonstruert for audio bruk. Paradox kbl. er stjernedokumentasjon på det. Hvorfor all denne loddingen på sterkstrømkabler?
    Hva er forskjellen på "audio bruk" og annen bruk når det gjelder strømkabler?
    Ved Audiobruk tillegges mange følelser og andre sanser, som f eks synet
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørt flere som har kjøpt stereokomponenter hos Soundgarden butikker fortelle at de fikk med en ekstra inntakskabel - gratis!

    Den kostet noen hundrelapper - hvorfor har Soundgarden gjort dette?
    For selv å tjene mindre penger?
    For å tøffe seg overfor kunden?
    For å slanke ned strømkabel-lagerbeholdningen?

    Eller kan det tenkes de selv mener dette gir kunden resultat?
    I verste fall - kan det tenkes det ER tilfelle at det spiller bedre?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.883
    Antall liker
    38.739
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hørt flere som har kjøpt stereokomponenter hos Soundgarden butikker fortelle at de fikk med en ekstra inntakskabel - gratis!

    Den kostet noen hundrelapper - hvorfor har Soundgarden gjort dette?
    For selv å tjene mindre penger?
    For å tøffe seg overfor kunden?
    For å slanke ned strømkabel-lagerbeholdningen?

    Eller kan det tenkes de selv mener dette gir kunden resultat?
    I verste fall - kan det tenkes det ER tilfelle at det spiller bedre?
    Eller rett og slett litt god service fra Soundgarden? :)

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fordi det koster Soundgarden "next to nothing" i stedet for å godta tilsvarende pruting på produktet som faktisk har en reell verdi ;) For mange heves også seriøsiteten til butikken. "Disse gutta kan sakene sine"..
    Samtidig så kan potensielt kunden havne på kabelkjøret og "oppgradere" til dyrere senere....
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.919
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Sortland
    Hørt flere som har kjøpt stereokomponenter hos Soundgarden butikker fortelle at de fikk med en ekstra inntakskabel - gratis!

    Den kostet noen hundrelapper - hvorfor har Soundgarden gjort dette?
    ....
    Enten
    1) ta denne - så slipper du å bruke ressursene dine på strømkabel, eller
    2) ta denne du - den er bedre enn den i esken men duger bare såvidt, så får du heller komme tilbake å kjøpe en skikkelig en senere.

    Er såpass naiv at jeg har tro på alternativ 1 :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.566
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kabler er faktisk noe av det enkleste å teste ut. Det er "bare å" få tak i dem og sette inn i anlegget å høre etter. Hvis en ikke hører noe forskjell eller forbedringer, så er du ikke rett kandidat. Dem som hører dette er heldig og rett kandidat.

    Det er umulig og ikke legge merkelig til at det er de samme som reagerer krast i kabeldiskusjoner. Tipper dem ikke har testet ut nok eller ikke minst vil innrømme det. Dem har liksom bestemt seg på forhånd.

    For min del fikk jeg et helt annet driv og innsikt i anlegget mitt med Audience looms. Trust me, jeg har testet mye kabler. Ikke minst DIY. Sikkert brukt hundrevis av timer for å finne koden.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Paradox er skandalekabel, men det betyr IKKE at alle kabelprodusenter er amatørnisser. Ellers så er jeg enig med deg, strømkabler er overpriset. De aller fleste her inne er vel enig om følgende regel: Alle audiofil profet kabelprodusent strømkabler er overpriset. Men som regel har alle regler noen få unntak.
    Nja, noen av dem tror sikkert på det de selv sier, men hvor mange behøver å avsløres som enten tullebukker eller sjarlataner før vi begynner å legge til grunn at «audiofile» kabler formodentlig er tull og tøys inntil produsent og selger legger frem bevis på at produktene gjør det som blir lovet?

    Det er et interessant sammentreff at ingen av dem er i stand til å gjøre det. De subjektive effektene forsvinner sporløst hvis man ikke får lov til å titte samtidig med at man lytter, og de objektive forklaringene henger enten ikke på greip eller gjelder bare i helt andre frekvensbånd enn for audio. Unntatt de helt opplagte LCR-egenskapene som ikke koster mange kronene å gjøre riktig.

    Etter hvert burde vi kanskje legge merke til et mønster her, heller enn å behandle enhver avslørt sjarlatan som et enkeltstående unntakstilfelle.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er noe med eierglede som aldri tas med i ligningen hos enkelte.
    De hadde gjerne satt på høyprofil vinterdekk på stålfelger på Ferrarien, hvis kjøreegenskapene hadde vært eksakt de samme.
    Jeg respekterer dette, men forståelsen går aldri den andre veien.
    Synes heller ikke eierglede utelukkende kan sidestilles med ‘pretensiøst bling’ slik mange oppfatter det som.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.962
    Antall liker
    11.373
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel også dette gjentatt inntil det fembobbelt kjedsommelige, at ingen har problemer med eierglede - men da kaller man det for det det faktisk er, og lar være å pøse ut en haug med kvasivitenskap...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Eierglede er da noe alle kjenner til. Det er blant annet en av grunnene til egne valg, men jeg later ikke som det skal være en ufovitenskapelig lydforbedring bak valget. Ikke bland kortene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Greit, men hvorfor tas aldri eierglede med som en av kriteriene?
    Synes man stock kabel på dette bildet er det mest elegante til denne forsterkeren?

    A60EEF54-5A18-4DFE-8FE7-91E21E27CB89.jpeg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja faktisk, de ampene der er grisestygge og utrolig harry
    tiltredes og innvendig ser de rent hjemmesnekrede ut og ikke en gang som om komponentene er hentet i hyllene på Clas Ohlsson ....finnes ikke ikke fnugg av noe ekstraordinært der ....
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jepp, smaken er vel som baken her også
     
    Sist redigert av en moderator:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Helt som forventet, dette.
    Har ikke noen problemer med enkeltes syn rundt WAF, men det skal liksom ikke være lov å synes det motsatte.
    Lokker virkelig frem enkelte, dette her.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Helt som forventet, dette.
    Har ikke noen problemer med enkeltes syn rundt WAF, men det skal liksom ikke være lov å synes det motsatte.
    Lokker virkelig frem enkelte, dette her.....
    Hvorfor skal ikke det være lov? Uenighet betyr ikke at noe ikke er lov..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med eierglede som aldri tas med i ligningen hos enkelte.
    De hadde gjerne satt på høyprofil vinterdekk på stålfelger på Ferrarien, hvis kjøreegenskapene hadde vært eksakt de samme.
    Jeg respekterer dette, men forståelsen går aldri den andre veien.
    Synes heller ikke eierglede utelukkende kan sidestilles med ‘pretensiøst bling’ slik mange oppfatter det som.
    Jeg forstår da godt «eierglede», eksklusivitet og design, men si det da heller enn å etterplapre pseudovitenskapelig svada fra produsenten og bedyre at det gjør underverker for lydkvaliteten.

    Det er ingen som påstår at de kjøper et mekanisk Patek Philippe armbåndsur fordi den gir mer presis tidsangivelse enn en radiokontrollert Casio. Det gjør den bare ikke, men det er helt andre ting som gjør at noen vil kjøpe den.

    Med hifi er det påfallende hvordan alt begrunnes i lydkvalitet (men enkelte blir blodig fornærmet når de blir bedt om å demonstrere dette med øynene lukket), og at alt ha en teknisk forklaring (men de samme tar det som en personlig krenkelse å få høre at den forklaringen bare ikke kan stemme i dette universet).

    Si heller at du kjøpte dingsen fordi du likte utseendet og ville vise frem at du hadde råd til den. Da får du ihvertfall ingen motargumenter fra meg. Det er ikke sikkert jeg deler smaken, men det er et helt annet utgangspunkt for diskusjon.

    Jeg mener at vi har diskutert dette før. Det har visst vanskelig for å synke inn.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Greit, men hvorfor tas aldri eierglede med som en av kriteriene?
    Synes man stock kabel på dette bildet er det mest elegante til denne forsterkeren?

    A60EEF54-5A18-4DFE-8FE7-91E21E27CB89.jpeg
    Helt OK med en hvilken som helst kabel i bakenden, spør dere meg. Her hjemme pleier jeg å ha fronten på boksene mine synlig ut mot lytteposisjon, mens bakenden med alle kablene står inn mot veggen bak - slik at både bakenden og kablene i det store og hele vil være helt usynlig. Men det er hjemme hos meg, det....
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Ligger ikke hemmeligheten i støpselet og apparatkontakten?
    Ledningtype er vel revnende likegyldig.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn