Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En ting som er litt merkelig er hvor dumme forsterkerprodusentene ser ut til å være. Om det er som det hevdes at en skikkelig kabel gir et så stort løft, er det jo helt uforståelig at en produsent av en forsterker til la oss si 25.000 ikke bare koster på seg en skikkelig strømkabel. Til kostpris for en produsent kan ikke det koste SÅ mye, og da kunne de løftet 25' kroners forsterkeren opp i langt dyrere prisklasser. Og slått knockout på absolutt alt i samme prisklasse! Merkelig at ingen av dem har tenkt på det...? ;)

    Her snakker vi tross alt om konstruktører, som vi må anta har både masse lytteerfaring, bra anlegg og referanser, og både tid og ressurser til å utforske dette skikkelig.
    Et eller annet som ikke helt stemmer her, lurer på hva..
    Ja det er underligt, at de ikke gør det. :D Specielt når man ved, hvad det kan give!

    Men det er jo for at holde prisen nede og mange har jo gode strømkabler selv liggende fra tidligere køb.
    Og jeg trodde jeg hadde hørt alt!

    Blir vel som å levere en Ferrari med tre pluggledninger for å holde kostnadene nede.
    Hvis du vidste, hvad der kan sidde af billige komponenter i apparaterne. Hvor man kan undre sig over det. Men der tænkes kroner.
    Niels Larsen, NLE, fortalte for nogle år siden, hvad der sad af billige skod komponenter i en Accuphase cd afspiller. Han skiftede dem til nogle der ikke var ekstrem billige, men dog stadig billige. Han undrede sig. Så ja, der tænkes i kroner også i meget dyre apparater.
    Jeg sidder og hygger mig og lytter til fremragende god musik med mine tre nye strømkabler. Alle de cd ér, af dem jeg har hørt, lyder bedre. Dyb nuanceret bas. Dynamik i musikken, som mange mangler.


    Derfor får jeg bygget de fleste af mine effektforstærkere af Drossel.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 3 x 240mm2 CU som forsterkerkabel,
    Den 3. lederen bruker jeg som jord og lodder ei kobberlisse mellom denne og blykappen....
    Pingle. Det er tilsvarende det jeg bruker til WiFi-ruteren, for å sikre at Spotify låter best mulig. Til forsterkeren min bruker jeg ankerkjettinger fra Alexander Kielland-plattformen kledd med lin og lær.
    Det er helt sant. Jeg kødder heller ikke, og det er ikke løgn. Ikke tull heller. Jeg fleiper ikke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Strømkabler har enormt mye å si for lyden. Gir en helt annen klarhet, oppløsning og dybde i lydbildet. Dessverre er de som er gode kostbare.
    Hvorfor må det være dyrt for en god strømkabel? Dette er jo enkel teknologi og billige materialer. Er som å påstå at gode vaffeljern må være dyre....
    Ja, det er jo dette som er brannfakkelen. Vi hadde ikke hatt disse slagvekslingene hvis ikke det var prisen som var problemet. Det virker som om folk tenker ‘hvis det var meg så hadde jeg heller brukt disse pengene på nnnnnnn’ og nærmest opptrer krenket siden eier kan prioritere sådan feil.

    Har lenge ønsket meg dette: https://youtu.be/3N6PeTMdhMM
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker 3 x 240mm2 CU som forsterkerkabel,
    Den 3. lederen bruker jeg som jord og lodder ei kobberlisse mellom denne og blykappen....
    Pingle. Det er tilsvarende det jeg bruker til WiFi-ruteren, for å sikre at Spotify låter best mulig. Til forsterkeren min bruker jeg ankerkjettinger fra Alexander Kielland-plattformen kledd med lin og lær.
    Det er helt sant. Jeg kødder heller ikke, og det er ikke løgn. Ikke tull heller. Jeg fleiper ikke.
    Ok, må innrømme at jeg at vurder 600mm2 massive kobberskinner limt sammen med dobbeltsidig tape for å undertrykke støy men kanskje går jeg for en slik kapslet skinne med enda større tverrsnitt. Om ikke annet for å imponere de som likevel ikke skjønner en dritt.....

    Blir vel egentlig ikke optimalt før en monterer isolatorer på forsterkerchassiset med gjennomføring og monterer forsterkeren direkte på skinnene....
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker 3 x 240mm2 CU som forsterkerkabel,
    Den 3. lederen bruker jeg som jord og lodder ei kobberlisse mellom denne og blykappen....
    Pingle. Det er tilsvarende det jeg bruker til WiFi-ruteren, for å sikre at Spotify låter best mulig. Til forsterkeren min bruker jeg ankerkjettinger fra Alexander Kielland-plattformen kledd med lin og lær.
    Det er helt sant. Jeg kødder heller ikke, og det er ikke løgn. Ikke tull heller. Jeg fleiper ikke.
    Ok, må innrømme at jeg at vurder 600mm2 massive kobberskinner limt sammen med dobbeltsidig tape for å undertrykke støy men kanskje går jeg for en slik kapslet skinne med enda større tverrsnitt. Om ikke annet for å imponere de som likevel ikke skjønner en dritt.....
    Det er smart. Tilsett også Totenflak og Pizza Grandiosa inni kapslingen rundt dobbeltteipen Da blir lyden ekstra crispy og du får et grandiost bakteppe i soundstagen. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt. Har allerede montert frityrkokeren rett på skinnene, den er omtrent bare resitiv last og støyer ikke :)

    Ok, termostaten litt da men om en kjører på eksakt 220 °C og hiver på en Karl Jularbo påTurbo plateslilleren sitter det rett i metronomen så det tåler en jo...

    Til tross for litt pizzautskeilelser i svingene synes jeg faktisk det låter litt bedre allerede, bare ved tanken....
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt. Har allerede montert frityrkokeren rett på skinnene, den er omtrent bare resitiv last og støyer ikke :)

    Ok, termostaten litt da men om en kjører på eksakt 220 °C og hiver på en Karl Jularbo påTurbo plateslilleren sitter det rett i metronomen så det tåler en jo...

    Til tross for litt pizzautskeilelser i svingene synes jeg faktisk det låter litt bedre allerede, bare ved tanken....
    Du har en knallgod suksessoppskrift der. (Suk sess opp skrift for dsyktlekikere) :)
    Gi tilbakemelding på resultatet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Yess, kobler opp en imaginary Märtha kabel kanal dosert med litt psycic, dissosiativ og selektiv prank rett inn denne pizzatråden så meldinger kommer. Nevnte jeg at jeg er Zynzk? Hwattever.... alt hjelper mot the wannabe armada of red-white meanies....
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg bruker 3 x 240mm2 CU som forsterkerkabel,
    Den 3. lederen bruker jeg som jord og lodder ei kobberlisse mellom denne og blykappen....
    Pingle. Det er tilsvarende det jeg bruker til WiFi-ruteren, for å sikre at Spotify låter best mulig. Til forsterkeren min bruker jeg ankerkjettinger fra Alexander Kielland-plattformen kledd med lin og lær.
    Det er helt sant. Jeg kødder heller ikke, og det er ikke løgn. Ikke tull heller. Jeg fleiper ikke.
    I Danmark er det klart ulovligt at have forbindelse mellem Jord og skærm. Altså det er lovligt i afsender men ulovligt i modtager. Tror du tager pis på os her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Jeg beklager om jeg nå tråkker på noen ømme tær. Dette innlegget kommer neppe til å endre denne bransjen på noen som helst måte, men det føles godt å få det ut. Man får strømkabler som koster langt mer enn noen av de beste høyttalerne som i år ble vist på Hortenmessa. Av en eller annen grunn er det mange som kjøper disse kablene uten en gang å stille spørsmål ved hvordan de har blitt så dyre.

    Her er problemene mine med dyre (strøm)kabler:

    1: Vi er enige om at lav impedans er viktig, men det koster ikke mye penger, og dessuten er det ikke mye man kan gjøre den siste meteren for å kompensere for impedansen før kabelen. Så om man er oppe på 4kvmm er man omtrent på det maksimale noen i praksis kan utnytte.

    2: Jeg har fått kabler presentert ved utallige anledninger. Jeg har også lest om kabler ved utallige anledninger i løpet av de siste tiårene. Ikke ved noe tilfelle har jeg opplevd at en som presenterer en slik kabel evne å forklare hvorfor kabelen er bra. Man finner opp nye begreper, evner ikke å svare på hvordan kabelen klarer seg på mer etablerte parametre, evner ikke å svare på hva slags transmisjonslinje kabelen danner osv. Jeg har muligens hatt uflaks, men alle som har forsøkt å forklare meg hva som er fantastisk med disse kablene kan ikke nok om kabler til å kunne lage en kabel som er bedre enn en vanlig installasjonskabel.

    3: Utallige ganger har vi sett eksempler på at kablene bare er re-emballerte standardkabler. Allikevel er de like dyre som, og sidestilles også i lyttetester med kabler der produsenten i det minste har forsøkt å lage noe eget. Med andre ord har det å gjøre en faktisk endring på kabelen like stor effekt som å bare pakke pent inn en standardkabel.

    4: Det finnes eksempler på at man skiller alle typer komponenter i blindtester, men ikke strømkabler av fornuftig tverrsnitt.

    5: Mange kabeltilbydere hevder å ha lyttet seg frem til den beste kabelen. Av variabler i kabler snakker vi for eksempel om geometri, ledermateriale, legeringer, lederoppbygning, lederantall, isolasjonsmateriale, skjerming eller ikke og type skjerming, tykkelse på isolasjon... Vel, om vi sier det er 20 varianter av hvert punkt, noe jeg ikke tror er å ta spesielt hardt i, så har altså disse produsentene bygget og testet 25 milliarder ulike kabler for så å finne den beste. I beste fall tenker jeg de har bygget 5 ulike kabler, og jeg er ikke en gang overbevist om at de egentlig hørte forskjell på de 5.

    6: Kabelteknologi er et viktig fagområde, og mange har tung utdannelse innen dette faget. De klarer å sende de utroligste signaler og energier over avstander de fleste ikke en gang evner å fantasere om. Allikevel forstår de ikke det skvatt av bransjen for hifikabler.

    7: De seriøse studioene har noen av de dyktigste lytterne i verden. Allikevel bryr de seg filla om dyre kabler. Noen studioer er kablet med dyre kabler fordi produsenten ønsket å plassere kablene sine i en markedsføringsmessig gunstig setting. Det er ikke det samme som at de som skal jobbe der ønsket disse kablene i oppsettet.

    8: Alle jeg har snakket med, som forfekter "superkabler", er også svært kritiske til blindtester. Mange hevder å ha gjennomført blindtester men er tilbakeholdne med detaljene om hvordan testen ble gjennomført.

    9: Slike kabler finnes i et enormt prisspekter. Til tross for at det mangler sammenheng mellom tekniske parametre og pris, blir ofte dyrere kabler kategorisk dømt mer positivt i lyttetester enn billigere kabler. I og med at forsterkere og andre komponenter belaster kabler ulikt, og i og med at det gang på gang avsløres at i det minste en stor prosentandel av disse kablene ikke inneholder noe som koster stort, gir det ikke mening at man skulle få et slikt utslag på ytelsen.

    10: De som leverer slike kabler forfekter også svært ofte andre ekstremt påfallende tweaks, slik som kabelløftere, gjerne i form av treklosser til flere tusen kroner, magiske stener, krimskrams som på en eller annen høyst udokumentert og svært magisk måte skal forbedre akustikken osv. Det er med andre ord en altfor klar sammenheng mellom vilje til å tro på uforklarlige magiske hififenomener og dyre kabler.


    Jeg minner alle som måtte tenke på min bransjetilhørighet om at jeg aldri har gjort business av verken dyre eller billige hifikabler, og at jeg over hodet ikke har noen tilknytning til den bransjen. Dessuten, om man selv tilhører den bransjen, er det superenkelt å slå ihjel hele innlegget mitt med litt vitenskaplig dokumentasjon, eller en skikkelig dokumentert blindtest, for da faller jo alle mine tåpelige antakelser umiddelbart, og da skal jeg love å umiddelbart legge meg flat, ta bilde av meg selv, liggende flat, og poste det her sammen med en formell unnskyldning. Her har dere muligheten til å drepe en demon en gang for alle!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Flott! Nå er det bare å vente i "spenning" for å se hvem som henter premien for den første idiotkommentaren....
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har er min idiot-take:
    Postulat 1: Det kan være lydmessig forskjell på kabler, men foretrukket valg har med subjektiv klangpreferanse å gjøre - ikke hvilken kabel som låter mest riktig mhp. naturtrohet (eksempelvis en innsmigrende EQ-effekt)
    Postulat 2: Resultat i eget anlegg kan ikke overføres som en objektiv sannhet for bruk av andre
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Har er min idiot-take:
    Postulat 1: Det kan være lydmessig forskjell på kabler, men foretrukket valg har med subjektiv klangpreferanse å gjøre - ikke hvilken kabel som låter mest riktig mhp. naturtrohet (eksempelvis en innsmigrende EQ-effekt)
    Det er definitivt slik at veldig tynne strømkabler setter sitt preg på ting med sin høye impedans. Men hvis det er dette man ønsker så burde det i hvertfall ikke koste mye penger, faktisk enda mindre enn en mer fornuftig dimensjonert kabel.

    Postulat 2: Resultat i eget anlegg kan ikke overføres som en objektiv sannhet for bruk av andre
    Jeg ser ingen som helst sammenheng mellom det og hvorvidt produsentene evner å forklare hvordan kablene deres faktisk virer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg fikk via ei venninne, som den gang jobbet på Lydrommet, laget en XLR signalkabel av deres beste signalkabel type (på rull) og påsatt topp XLR kontakter. Som liksom skulle stadfeste at jeg var idiot som holdt på med hi-fi... OK!

    Joda, jeg var forberedt på å innrømme at jeg ikke hørte forskjell på disse. Og Roald Mikkelsens blå væskefylte kabler.

    Dessverre, for Lydrommet, var forskjellen stor - sågar en forskjell som ikke kan karakteriseres som annen enn bedre lydmessig - "PA-kabelen" falt igjennom på alle områder. Igjen; dessverre.

    Hva strømkabler angår, så aner jeg ikke, men skjermede strømkabler må da være en fordel bak apparatene - overfor andre kabler. Og ny kablelføring fra sikringsskapet til stikk-kontakten bak anlegget bød på betydelig bedre bass (via mine 2 x 60 kg tunge danske kl. A amper).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har er min idiot-take:
    Postulat 1: Det kan være lydmessig forskjell på kabler, men foretrukket valg har med subjektiv klangpreferanse å gjøre - ikke hvilken kabel som låter mest riktig mhp. naturtrohet (eksempelvis en innsmigrende EQ-effekt)
    Det er definitivt slik at veldig tynne strømkabler setter sitt preg på ting med sin høye impedans. Men hvis det er dette man ønsker så burde det i hvertfall ikke koste mye penger, faktisk enda mindre enn en mer fornuftig dimensjonert kabel.

    Postulat 2: Resultat i eget anlegg kan ikke overføres som en objektiv sannhet for bruk av andre
    Jeg ser ingen som helst sammenheng mellom det og hvorvidt produsentene evner å forklare hvordan kablene deres faktisk virer.
    Nå var ikke mitt innlegg ment som et forsvar for kostnivået.

    Men som nevnt før, det er markedsprising og ikke kost-pluss som gjelder.
    Man tar det markedet er villig til å betale (jevnført 'there is a sucker born every minute'?)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nå tenkte jeg på Snickers-is og sluket, ref. innlegg 1051 og 1052.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Nu som Snikers-Is har nailet/neglet kabeldebatten for en stakket stund så kan en vel se på en annen oppgradering av anlegget(?)
    Hva med kontaktdeksler til bakplaten på forsterkere? Mine Luxman-ting har vært bedekket med grå plastpropper, men ikke visste jeg at slikt kunne ha med lyden å gjøre.

    Fra AudioQuest

    "You’ll be pleasantly rewarded with a blacker background, deeper soundstage, and a richer more satisfying overall experience"
    og fra Telos: dekkpropper som må spilles inn.

    "Made of copper, the best effective material to isolate EMI and RF noise absorption.
    The best 24 carat gold-plating techniques.
    Completely fit over unused connectors, protect them from oxidation,dust and corrosion. (Faktisk en vettug påstand)
    Pure Teflon inside, the best material for isolation.
    Non shorting design to reserve all signal from the source.
    Suggest run-in time: 100 hours."
    350 kr for et par.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Appropos Telos: Jeg trenger nesten jekk for å få ut IEC C13 fra apparatkontakten i forhold til andre kabler som nesten ramler ut bare man ser på kabelen. Her har noen noe å lære....
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Strømkabler har enormt mye å si for lyden. Gir en helt annen klarhet, oppløsning og dybde i lydbildet. Dessverre er de som er gode kostbare.
    Hvorfor må det være dyrt for en god strømkabel? Dette er jo enkel teknologi og billige materialer. Er som å påstå at gode vaffeljern må være dyre....
    Ja, det er jo dette som er brannfakkelen. Vi hadde ikke hatt disse slagvekslingene hvis ikke det var prisen som var problemet. Det virker som om folk tenker ‘hvis det var meg så hadde jeg heller brukt disse pengene på nnnnnnn’ og nærmest opptrer krenket siden eier kan prioritere sådan feil.

    Har lenge ønsket meg dette: https://youtu.be/3N6PeTMdhMM
    Det er da noget pjat! Jeg har da brugt mange penge på mit anlæg. Jeg har da heller ikke noget imod at købe en dyr pick up elller arm osv. Altså ting man tydeligt hører forskal på
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Strømkabler har enormt mye å si for lyden. Gir en helt annen klarhet, oppløsning og dybde i lydbildet. Dessverre er de som er gode kostbare.
    Hvorfor må det være dyrt for en god strømkabel? Dette er jo enkel teknologi og billige materialer. Er som å påstå at gode vaffeljern må være dyre....
    Ja, det er jo dette som er brannfakkelen. Vi hadde ikke hatt disse slagvekslingene hvis ikke det var prisen som var problemet. Det virker som om folk tenker ‘hvis det var meg så hadde jeg heller brukt disse pengene på nnnnnnn’ og nærmest opptrer krenket siden eier kan prioritere sådan feil.

    Har lenge ønsket meg dette: https://youtu.be/3N6PeTMdhMM
    Det er da noget pjat! Jeg har da brugt mange penge på mit anlæg. Jeg har da heller ikke noget imod at købe en dyr pick up elller arm osv. Altså ting man tydeligt hører forskal på
    Det er sikkert noen som sier det ikke låter bedre med en dyr pick up eller arm, men det har du erfart eller hva?
    Det er noen som sier det ikke er forskjell på cd-spillere. Noen mener at analog lyd er bedre enn digital. Tenkt på det noen gang: blindtest mellom ulike pickup eller tonearm, sikkert noen som hadde gått på en smell der og. Noen sier alle forsterkere låter likt.

    Jeg har erfart at 2 stk strømkabler har vært en super oppgradering på lyden her hjemme. Det er ikke pjat!!
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Her var det mye tullprat, men du har sikkert hatt kabelopplevelse som de aller aller fleste heldigvis ikke kan oppleve.
    Kan Mr. Psybient ha fått i seg noe slikt tro:

    IMG_0006.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Pick up og pladespillere er waist off money. For det en pladespiller til 30.000 kr koster kan man får 10 x bedre digital lyd.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Prøver å finne nivået ditt, men det greier jeg nok aldri. Beklager.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nei fanken heller om man gidder å omgås bygdetullinger og fjottskaller. De har jo helt overtatt her inne med kabelopplevelser som slår enhver åndenes makt episode.
    Helt spinnvilt sykt!

    Prøver å finne nivået ditt, men det greier jeg nok aldri. Beklager.
    Er godt klar over at hvad angår niveau så skraber du bunden.
    Hvorfor bruger du så meget tid her, når du alligevel er ude af stand til at blive klogere. Er den ene hjernecelle i vejen for den anden?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er herved stengt, og jeg tror ingen nærmere forklaring er nødvendig. Helt utrolig oppførsel fra voksne mennesker, og helt uavhengig av hvilken side en står på i "kabeldebatten", så er det ingen som har rett til å gå til personangrep som demonstrert i denne tråden.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn