Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor.
    1. Dersom anlegget ditt er av svært bra kvalitet, og forsterkerne dine er relativt store og trekker mye strøm - få lagt opp opp egen kurs/ledninger fra sikringsskapet til anlegget med tykkere kabler enn vanlig slik elektrikeren sier du med dette må ha 16 A sikring - du hører UMIDDELBAR forskjell i bassen (du bruker selvfølgelig INGEN skjøtekontakter av noe art mellom veggkontakten og apparatkabalen).

    2. Etter punkt. 1 er gjennomført, kjøp INGEN apparatkabel før du selv har prøvd hjemme om den medfører forskjell i ditt oppsett.

    De av dere som måtte le av punkt 1 - oppsøk en som har gjort dette her FØR jeg evt. idioterklæres :)
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor.
    1. Dersom anlegget ditt er av svært bra kvalitet, og forsterkerne dine er relativt store og trekker mye strøm - få lagt opp opp egen kurs/ledninger fra sikringsskapet til anlegget med tykkere kabler enn vanlig slik elektrikeren sier du med dette må ha 16 A sikring - du hører UMIDDELBAR forskjell i bassen (du bruker selvfølgelig INGEN skjøtekontakter av noe art mellom veggkontakten og apparatkabalen).

    2. Etter punkt. 1 er gjennomført, kjøp INGEN apparatkabel før du selv har prøvd hjemme om den medfører forskjell i ditt oppsett.

    De av dere som måtte le av punkt 1 - oppsøk en som har gjort dette her FØR jeg evt. idioterklæres :)
    Som elektriker har jeg selvfølgelig egen 16Amp kurs, forsterker Prima Luna DiaLogue Premium
    Forforsterker / DiaLogue Premium HP effektforsterker.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor. Vis vedlegget 516484
    Jeg ville ha brukt pengene på en aktiv strømrenser med flere utganger. Da trenger du bare en enhet og OEM kabler mellom strømrenser og utstyr.
    Jeg tror ikke slikt utstyr påvirker lydkvaliteten, men at støy og transienter i strømnettet demps/fjernes er en stor fordel. Jeg sprengte to Canton diskanter engang da husverten slo på vaskemaskin samtidig som jeg hadde høyt volum på forsterkeren, gnistene sto ut av diskantene :-D
    Jeg bruker en Monster HTS2600, den har forskjellige filter i forhold til type utstyr du har koblet til++++ ikke dyr heller, kanskje litt for billig til å blir akseptert i dette selskapet?? :p
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    .....

    Som jeg skrev: "Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor" Det er dette jeg lurer på om er riktig da jeg ble anbefalt ny strømkabel når jeg kjøpte ny forsterker for selger påstod at det ble mye bedre.
    Du har vel helt sikkert like gode kunnskaper om elektrisitet som selgeren du snakket med?
    Neste gang ber du han forklare 1) hvorfor du trenger den kabelen (dvs hvorfor gir den bedre lyd) og
    2) om forsterkeren trenger den kabelen for å prestere optimalt hvorfor sørger ikke produsenten for å levere en som er bra nok?
    (Her hadde det jo vært sjef om du kunne si at ''jeg har hørt med produsenten og de sier at ditt forslag er bare tull''.)

    Egen 16A kurs skulle vel dekke behovet?
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor.
    1. Dersom anlegget ditt er av svært bra kvalitet, og forsterkerne dine er relativt store og trekker mye strøm - få lagt opp opp egen kurs/ledninger fra sikringsskapet til anlegget med tykkere kabler enn vanlig slik elektrikeren sier du med dette må ha 16 A sikring - du hører UMIDDELBAR forskjell i bassen (du bruker selvfølgelig INGEN skjøtekontakter av noe art mellom veggkontakten og apparatkabalen).

    2. Etter punkt. 1 er gjennomført, kjøp INGEN apparatkabel før du selv har prøvd hjemme om den medfører forskjell i ditt oppsett.

    De av dere som måtte le av punkt 1 - oppsøk en som har gjort dette her FØR jeg evt. idioterklæres :)
    Som elektriker har jeg selvfølgelig egen 16Amp kurs, forsterker Prima Luna DiaLogue Premium
    Forforsterker / DiaLogue Premium HP effektforsterker.
    Hva med å sette inn en skilletrafo dersom det er plass til det? Du får jo disse latterlig billig fra Noratel gjennom jobben din.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Skilletrafoer bør etter min mening aldri stå i serie med en effektforsterker. De dreper effekt/dynamikk/fun-faktor!
    Jeg har lagt opp 4 kvadrat kabel fra sikringsskapet til eget støpsel og det var merkbart med en gang. Gode kontakter og nok tverrsnitt, samt sjekk at jording er i orden!

    Funbunny
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Siden du er "trikker", kan du ikke bare lage en selv? Prøv noen av variantene her: https://www.venhaus1.com/diymains.html

    Jeg har ikke vært med på blindtester, har ikke godt nok musikkminne til å kunne sammenligne mine egne kabler (går for lang tid mellom hvert skifte), og anlegget mitt har muligens ikke god nok oppløsning til å avdekke (minimale) forskjeller, men jeg er likevel med på tanken om at større tverrsnitt og skjerming (koblet til jord på stikkontaktsiden) er fordelaktig.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.940
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Siden du er "trikker", kan du ikke bare lage en selv? Prøv noen av variantene her: https://www.venhaus1.com/diymains.html

    Jeg har ikke vært med på blindtester, har ikke godt nok musikkminne til å kunne sammenligne mine egne kabler (går for lang tid mellom hvert skifte), og anlegget mitt har muligens ikke god nok oppløsning til å avdekke (minimale) forskjeller, men jeg er likevel med på tanken om at større tverrsnitt og skjerming (koblet til jord på stikkontaktsiden) er fordelaktig.
    Her har jeg gjort motsatt, laget alle kablene selv med 2,5 kvaderat ølflex men har jord i apparat enden som forlengelse av kabinett :)Jeg var plaget med støy og det forsvant som solen med bedre skjermede kabler :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Hvis du er elektriker har du vel peiling på dette selv? Er det noen som helst grunn til at en strømkabel skal kunne endre ytelsen til en forsterker så lenge tverrsnittet er tilstrekkelig?
    Som jeg skrev: "Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor" Det er dette jeg lurer på om er riktig da jeg ble anbefalt ny strømkabel når jeg kjøpte ny forsterker for selger påstod at det ble mye bedre.
    Logikksjekk: Ville fabrikkanten sende med en strømledning som ikke gir apparatet best mulig ytelse?
    Et meget godt spørsmål :) men klart at det ville dem aldri ha gjort

    mvh
    Ikke sikkert det er så logisk :) hifi-fabrikanter vet at de som er kabeltilhengere vil eksperimentere med nye kabler, mens de som ikke tror på slikt vil være fornøyd med lakrissnører. Litt sånn som rørutstyr, som nesten alltid(bortsett fra stratosfæreproduktene), blir levert med "bra nok" rør (f.eks. JJ). Entusiastene vil rulle rør i vilden sky, likevel.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her har jeg gjort motsatt, laget alle kablene selv med 2,5 kvaderat ølflex men har jord i apparat enden som forlengelse av kabinett :)Jeg var plaget med støy og det forsvant som solen med bedre skjermede kabler :)

    mvh
    Hensynsløst!:mad:
    Så bare fordi du har litt støy, så skal det gå utover oss soltilbedere?!

    Fjas til side :). Bruker ikke "lakris" her. Alle strømkablene har seilt hit på sin fjøl med årene. Noen er det gitt noen hundringser for. Aner ikke om det ble bedre. Testing av strømkabler er et ork som jeg ikke ønsker å bruke tid på. Men litt sjelero får man antagelig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.567
    Antall liker
    7.522
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du er elektriker har du vel peiling på dette selv? Er det noen som helst grunn til at en strømkabel skal kunne endre ytelsen til en forsterker så lenge tverrsnittet er tilstrekkelig?
    Som jeg skrev: "Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor" Det er dette jeg lurer på om er riktig da jeg ble anbefalt ny strømkabel når jeg kjøpte ny forsterker for selger påstod at det ble mye bedre.
    Logikksjekk: Ville fabrikkanten sende med en strømledning som ikke gir apparatet best mulig ytelse?
    Nei det er klart, er nok derfor de også legger ved signalkabler som er så gode at det ikke er noe å hente på oppgradering heller ;)

    God fredag :)


     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå kan vi snart ta frem popcorn og fredagspilsen. Dette er god underholdning.
    Hey, nå er det min tur til å fremstå som et geni her!

    Logikksjekk 1: ville ikke naturen ha poppet ferdig maiskornene hvis det hadde smakt best slikt fremfor tørre korn?

    Logikksjekk 2: ville ikke ølprodusentene sørget for at (fredags)pilsen alltid hadde vært kaldt - du slipper å kjøle den ned selv - hvis det hadde smakt bedre slikt enn lunkent?

    ;D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.940
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nå kan vi snart ta frem popcorn og fredagspilsen. Dette er god underholdning.
    Logikksjekk 1: ville ikke naturen ha poppet ferdig maiskornene hvis det hadde smakt best slikt fremfor tørre korn?

    Logikksjekk 2: ville ikke ølprodusentene sørget for at (fredags)pilsen alltid hadde vært kaldt - du slipper å kjøle den ned selv - hvis det hadde smakt bedre slikt enn lunkent?

    ;D
    ;)

    mvh
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor.
    1. Dersom anlegget ditt er av svært bra kvalitet, og forsterkerne dine er relativt store og trekker mye strøm - få lagt opp opp egen kurs/ledninger fra sikringsskapet til anlegget med tykkere kabler enn vanlig slik elektrikeren sier du med dette må ha 16 A sikring - du hører UMIDDELBAR forskjell i bassen (du bruker selvfølgelig INGEN skjøtekontakter av noe art mellom veggkontakten og apparatkabalen).

    2. Etter punkt. 1 er gjennomført, kjøp INGEN apparatkabel før du selv har prøvd hjemme om den medfører forskjell i ditt oppsett.

    De av dere som måtte le av punkt 1 - oppsøk en som har gjort dette her FØR jeg evt. idioterklæres :)
    Ja, har lagt opp flere 16A kurser/stikk ifbm oppussing/rehabilitering i 2017, har eg "lov" til å ha en mening om det da ?
    Ps. ikke merket noen forskjell i forhold til et 10A nett fra 1972
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Strøm fungerer ikke som vann; strømmen pulserer gjennom siste ledd - og strømkabelen blir en del av selve strømforsyningen. Strøm renner ikke; men pulserer. Så min påstand er at strømkabel faktisk påvirker.

    Edit:
    Naturligvis er det smart å ha egen kurs for anlegget (eller flere). Så slipper man at dårlige lamper og annet støyer på samme kurs.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis du er elektriker har du vel peiling på dette selv? Er det noen som helst grunn til at en strømkabel skal kunne endre ytelsen til en forsterker så lenge tverrsnittet er tilstrekkelig?
    Som jeg skrev: "Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor" Det er dette jeg lurer på om er riktig da jeg ble anbefalt ny strømkabel når jeg kjøpte ny forsterker for selger påstod at det ble mye bedre.
    Logikksjekk: Ville fabrikkanten sende med en strømledning som ikke gir apparatet best mulig ytelse?
    Nei det er klart, er nok derfor de også legger ved signalkabler som er så gode at det ikke er noe å hente på oppgradering heller ;)

    God fredag :)


    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Min plan er å legge opp nye 3 nye kurser for anlegget (1 for pre, appleTV, kabel-tuner, blu-ray-spiller, TV og aktive sub'er; 2 dedikerte for effektforsterkere); har også samme plan for hodetelefonanlegget; 1 dedikert kurs som kun brukes til dette (frikoblet fra PC, lys og annet)..
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Min plan er å legge opp nye 3 nye kurser for anlegget (1 for pre, appleTV, kabel-tuner, blu-ray-spiller, TV og aktive sub'er; 2 dedikerte for effektforsterkere); har også samme plan for hodetelefonanlegget; 1 dedikert kurs som kun brukes til dette (frikoblet fra PC, lys og annet)..
    Da er du ihvertfall sikker.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.567
    Antall liker
    7.522
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Logikksjekk: Ville fabrikkanten sende med en strømledning som ikke gir apparatet best mulig ytelse?
    Nei det er klart, er nok derfor de også legger ved signalkabler som er så gode at det ikke er noe å hente på oppgradering heller ;)

    God fredag :)


    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Logikksjekk: Ville fabrikkanten sende med en strømledning som ikke gir apparatet best mulig ytelse?
    Nei det er klart, er nok derfor de også legger ved signalkabler som er så gode at det ikke er noe å hente på oppgradering heller ;)

    God fredag :)


    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.


    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For å gå tilbake til spm.
    Spør jo bare om det blir bedre med en ny en.
    Prøv å kjøp en ny en av samme slaget da vel. Hvis du tror den er "slitt" :)
    Kunne ikke dy meg;)
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Skilletrafoer bør etter min mening aldri stå i serie med en effektforsterker. De dreper effekt/dynamikk/fun-faktor!
    Jeg har lagt opp 4 kvadrat kabel fra sikringsskapet til eget støpsel og det var merkbart med en gang. Gode kontakter og nok tverrsnitt, samt sjekk at jording er i orden!

    Funbunny
    Det er bedre å legge 4 kvadrat kabel fra sikringsskapet til egen stikkontakt fremfor eget støpsel.
    STIKK.jpeg
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns alltid det er litt snodig når diskusjoner som denne sklir ut i ren krangel basert på folks forskjellige opplevelser. Husk at to personers opplevelser av en og samme situasjon vil være forskjellige, og det å definere objektive egenskaper fra ustrukturerte, subjektive opplevelser vil være problematisk.

    Selv er jeg midt på treet i kabeldebatten, men ikke undervurder kvalitetsfølelsens effekt på opplevelsen av anlegget i sin helhet (feks lakrissnøre vs en solid kabel). Når det er snakk om forskjeller i opplevelse er altså målbar forskjell i lyd bare en av mange faktorer.

    Deler denne igjen da jeg følte kranglingen roet seg litt når man minnes på at de objektive forskjellene som etterspørres er indikert av subjektive erfaringer:
    https://www.hifisentralen.no/forume...ekst-om-subjektivitet-hi-fi-og-psykologi.html

    God helg :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.567
    Antall liker
    7.522
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.


    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
    Ingen som har påstått dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.


    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
    Ingen som har påstått dette.
    Jeg har eid produkter hvor det ikke en gang har fulgt med en powerkabel fordi fabrikanten/leverandøren vet at eier allikevel vil sørge for å oppgradere til en anstendig kabel.
    Med ‘anstendig’ menes selvsagt en grisedyr, en :p >:D
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Ja, det kan bli bedre lyd med ny strømkabel.
    Effekttrinn og minimalistiske «rett igjennom» rør-pre profiterer mest.

    Pris på kabelen har tilnærmet ingen betydning.

    Jeg testet en god del for rundt 10 år siden. For at jeg skulle få en tilstrekkelig god kabel måtte det bli DIY.
    Det er tverrsnittet som er viktig her. Min kabel er ikke tillatt solgt. Selv de Furutech kontaktene som tar tjukkest leder, måtte en liten overgang til inni selve kontakten.
    Det ble klart mindre «flaskehals» på dynamikken med mine DIY kabler. Mer «fri»,lyd, mindre fortrengt.

    Isolasjonsmateriale rundt leder har også betydning. All plast/pvc bør unngås, akkurat som på signalkabler.

    All Imo :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
    Ingen som har påstått dette.
    Jeg har eid produkter hvor det ikke en gang har fulgt med en powerkabel fordi fabrikanten/leverandøren vet at eier allikevel vil sørge for å oppgradere til en anstendig kabel.
    Med ‘anstendig’ menes selvsagt en grisedyr, en :p >:D
    Tør man spørre hvilket merke det var?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Isolasjonsmateriale rundt leder har også betydning. All plast/pvc bør unngås, akkurat som på signalkabler.

    All Imo :)
    Her sliter jeg litt - til tross for metervis med diskusjoner og debatter og beviser og motbeviser omkring dette - på den måten at jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor isolasjon skal påvirke det som går gjennom selve metallet i kabler? Skulle man jo fått strøm - om man holdt i en plastikkisolert kabel - tenker jeg.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.940
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Isolasjonsmateriale rundt leder har også betydning. All plast/pvc bør unngås, akkurat som på signalkabler.

    All Imo :)
    Her sliter jeg litt - til tross for metervis med diskusjoner og debatter og beviser og motbeviser omkring dette - på den måten at jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor isolasjon skal påvirke det som går gjennom selve metallet i kabler? Skulle man jo fått strøm - om man holdt i en plastikkisolert kabel - tenker jeg.
    Du er ikke alene , jeg forstår heller ikke dette :confused:

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor.
    Nei. Fordi det ikke er noen grunn til at det skulle bli det. Derimot kan det ha noe for seg med et strømfilter, men da er dette en absurd dyr måte å gjøre det på.

    Jeg dissekerte selv en moderat dyr Transparent Audio strømkabel for noen år siden. Den besto av vanlig installasjonskabel med pyntestrømpe og krympeslange rundt. Inni den magiske boksen var det tredd noen stålringer rundt ledningen, festet med mer krympeslange og mye smeltelim. Det var alt.

    Jeg har ingen erfaring med den på bildet, men i beste fall er det et lite filter med kondensatorer og spoler inni boksen. Det vil være langt billigere å kjøpe en grenkontakt med overspenningsvern og filter. Slike koster gjerne under tusenlappen, og du trenger bare en til et helt anlegg.

    Hvis du vil ha noe mer «hifi» kan du prøve med en filtrert padde fra Supra. Jeg har en slik bak racket, men effektforsterkerne står i en ufiltrert padde fra Brennenstuhl. Ingen hørbar forskjell hos meg med de forsterkerne jeg har nå, mens det gjorde en lett hørbar forskjell med de forsterkerne jeg hadde tidligere.
    https://www.kjell.com/no/produkter/...grenuttak-med-overspenningsvern-8-veis-p69755

    Your mileage may vary, som det heter. Men en strømledning med eller uten filterboks på til 19 kNOK er bare tull, uansett.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har en følelse av at trådstarter er enig med deg; Asbjørn. Egentlig trenger han vel ikke svar på spørsmålet som jeg oppfatter som rent retorisk, og kanskje for å sette i gang en ny tråd før en ganske grå helg - i alle fall her i sørøst.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.


    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!

    Svelger ikke utgangspunktet ditt om at komponenter blir utviklet med tanke på å fungere optimalt med "en xxx-ledning". Kabler med bestemte "x"-faktorer eksisterer rett og slett ikke, med mindre de da er så dårlig laget at de forringer signalet på hørbar måte. Det finnes jo noen tråder om juks og fanteri på den fronten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Produsenten av forsterkeren og produsenten av tweakeriet er gjerne ulike firmaer. Det er lite grunn for forsterkerprodusenten å legge til rette for at andre skal kunne innkassere den ekstra marginen. Det kan de gjøre selv ved å selge ferdig «oppgraderte» «signatur-versjoner» av produktet til høyere pris. Det normale f eks i bilbransjen er lange tilbehørslister hvor kjøperen selv kan bruke opp hele sin betalingsvilje.

    Av en eller annen grunn tilbyr ikke forsterkerprodusentene en og samme forsterker med ulike alternativer til «oppgraderte» strømkabler. Det er kanskje en grunn til det, men den grunnen er neppe at de vil sikre fortjenesten til glorifiserte DIY-prosjekter fra forskjellige kabelprofeter. Vi har nylig sett eksempler her inne på grisedyre strømkabler som paradoksalt nok aldri burde være tilkoblet sterkstrøm. Da hjelper det ikke hvor mye selvutnevnte gullører skryter av «lyden», det er og blir overpriset alminnelig installasjonskabel med akutt kortslutningsfare innebygget. Caveat emptor.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!
    Ingen som har påstått dette.
    Jeg har eid produkter hvor det ikke en gang har fulgt med en powerkabel fordi fabrikanten/leverandøren vet at eier allikevel vil sørge for å oppgradere til en anstendig kabel.
    Med ‘anstendig’ menes selvsagt en grisedyr, en :p >:D
    Tør man spørre hvilket merke det var?
    Nei, men det er ingen bløff.
    Dette gjelder både nytt og brukt.

    Jeg antar at man forstår min siste kommentar som ‘pulling your leg’
    Jeg bruker også kostnadseffektiv DIY kabling i mitt oppsett.

    Post note:
    Klippet fra Kitsune Holo Spring DAC sin webside:
    ‘Does not include power cord, printed manuals, or remote control (the option for one is unavailable). Front panel controls only. Package includes DAC only! This speeds up the custom process. And most people won’t use generic power cords.’
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    For ikke å si faktasjekk. Ingen grunn for produsentene til å sende med dyre kabler, rør eller andre greier som kjøperne likevel enkelt bytter for å tilfredsstille sin personlige smak og sitt behov. Dette ville kun fordyre svinedyre komponenter enda mer.
    Helt enig, var det jeg mente også. Som du sier ville det dratt opp prisen, så derfor blir det litt enkelt å si at dersom produktet hadde prestert enda bedre med annen kabel så hadde det fulgt med i esken.


    Så da vil det si at den eventuelle forsterkeren blir utviklet for å fungere optimalt med en xxx-ledning og så slenger de med en ledning som forringer ytelsen på apparatet fordi "de vet" at eier vil "oppgradere" dette selv?

    Yeah right!

    Svelger ikke utgangspunktet ditt om at komponenter blir utviklet med tanke på å fungere optimalt med "en xxx-ledning". Kabler med bestemte "x"-faktorer eksisterer rett og slett ikke, med mindre de da er så dårlig laget at de forringer signalet på hørbar måte. Det finnes jo noen tråder om juks og fanteri på den fronten.
    Ut av det jeg leste i det jeg siterte forstod jeg det slik at produsenten sendte med en ledning som ikke var god nok pga kostnaden.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
    Så rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har holdt på med hi-fi siden nittitallet og har prøvd en hel del ulike strømkabler opp igjennom og vært på utrolig mange demonstrasjoner av kabler og strømfilterutstyr. Men det er bare noen få produsenter som klarer å lage strømkabler som får en helt vanlig forsterker og cd/streamer/dac til å låte mer naturlig og åpent i en helt vanlig stue.
    Så rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig?
    Rommet er det som kan avsløre om en strømkabel er god eller dårlig match.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn