Først:
Synes det er synd at det blir såpass sterke (og småstygge) innlegg i denne tråden jeg startet.
Nevner det fordi man kan ha godt av å ta et steg tilbake og huske på at dette tross alt bare en en hobby.
Jeg har selv vært rimelig hissig og rett og slett forbannet på Back-Door. Men etter å ha "snakket" med han på PM har jeg funnet ut at vi ikke er så langt fra hverandre allikevel. Det er meget hyggelig og nyttig å lære av hverandre istedet for å kun forsvare våre synspunkter.
Jeg innser at min omtale av Noise Harvester var for unyansert og burde vært etterprøvd i flere settinger før jeg skrev "Løp og kjøp".
I mitt anlegg (og i enda større grad hos om.s) var det klare endringer/forbedringer å høre. Men jeg har også hørt den i anlegg hvor den gjør null og niks, og jeg har hørt at den gjør mindre hos meg selv også etter innføring av andre tweaks samt nytt strømopplegg (kabler, stikk-kontakter og lys). Jeg tar dette til etteretning, og gjør endringer i testprosedyrer for å unngå slikt i fremtiden. NH er fortsatt bra, men det er helt nødvendig å teste i eget anlegg og JA jeg angrer på at jeg skrev LØP OG KJØP!
Kabler er og blir et hett diskusjonstema innen hobbyen vår. Her på hifisentralen i så stor grad at andre tråder som ikke omhandler dette tema i en eller annen form blir forvist til side to og tre før dagen er omme. Det er så mye av det at hifisentralen ikke lengre er et sted hvor folk som oppdager hifi som hobby kan komme for å lære mer. Jeg håper og tror vi alle, uansett på hvilken side vi står i kabelkrigen, synes dette er synd. Hifisentralen er et nettsted som i større grad enn de andre norske tiltrekker seg tokanals stereoentusiaster og folk med dyrere/bedre anlegg. Jada, jeg skal komme til grunnen til hvorfor jeg startet denne tråden....
Hørbare forskjeller på kabler.
Mange audiofile, tror ikke jeg tar hardt i hvis jeg sier flesteparten, mener de hører forskjell på kabler i stereoanlegget. Dette hører man ved å bytte kabler og lytte etter endringer. Noen hører disse endringene, andre gjør det ikke. Dermed er krigen igang.

Det er ikke nok at Hugh Hiend i Australia, Lo Fi i Kina og Ola Dunk i Norge beskriver forskjellene likt uten å vite om hverandre, eller at man også beskriver etter blind lytting hvordan det låter. Alt dette avfeies som synsing, innbildning og moteordet "placebo". Det er også stor enighet blant skeptikerne at blind abx-test er det som må til for å påvise med stor sannsynlighet at det er reelle hørbare forskjeller ute og går. Noe som jeg synes er litt å tenke på er forestillingen om at man ser hvordan en kabel låter. Dette burde tyde på at kabelprodusenter har sin stryrke innen psykologi. Hvordan ser en feit bass ut, eller åpen topp?
ABX.
Noe av min skepsis til abx går på at jeg ikke tror det er mulig å skille annet enn relativt store forskjeller med denne metoden. Mange forsterkere og cd-spillere vil låte likt, selv om det er stor enighet om at de låter forskjellig tross alt. Selv om man skal avstå fra synsing og istedet påvise med abx, virker det som om man tillater seg litt synsing likevel. Det er etter min mening, dersom man setter abx som det beste verktøy for å påvise forskjeller, ikke av betydning om man snakker om lytterom, høyttalere, cd-spillere, pickuper, vacuumrør eller kabler, ikke tillatt å la vær å abx-teste fordi almenn fornuft og kjent vitenskap tilsier at det er mer logisk at det er hørbare forskjeller. Er abx svaret, så er det svaret. Punktum.
Jeg tror en stor del av uenigheten skyldes forskjellig måte å lytte på, samt at vi vektlegger forskjellige deler ved gjengivelsen.
Abx ser jeg på som en idrettsgren, hvor man har behov for trening og erfaring for å kunne delta med best mulig pålitelighet.
Kranglingen rundt hvorvidt det er forskjeller på kabler eller ei har dreid litt i det siste. Nå sies det mer at det ikke er forskjeller på lydmessig transparente eller fornuftig konstruerte kabler.
Dette la jeg til grunn i min utforming av utfordringen.
Jeg trodde da i min naivitet at vi skulle være enige om den hørbare forskjellen på disse to kablene. Men dengang ei.
Har vi nå beveget oss tilbake igjen? Er det nå meningen til skeptikerne at alle signalkabler som er i salg låter 100% identisk?
Jeg forstår at denne meningen er nødvendig for å kunne nekte for at min utfordring er interessant. Men jeg er også oppgitt og litt deppa over dette "bevegelige målet" som gjør at vi ikke kommer nærmere hverandre.
For dersom vi hadde vært enige om at den lydmessige endringen vi hører ved å bytte fra Clas-kabel til noe lignende BM-kabelen så kunne skeptikerne overbevist meg om at abx er brukbart til å påvise endringer i den størrelsesorden.
Dersom abx ikke kan påvise dette, så åpner det for å diskutere hvorfor. Er testen ikke riktig lagt opp? Er testen utført feil? Eller må vi sammen forsøke å finne en verifiseringsmetode som fungerer?
Men når vi ikke engang kan enes om at det sannsynligvis er forskjeller på disse kablene og når skeptikerne ikke er interessert i å vise oss tvilerne til abx-test at den er en fin metode for å påvise hørbare endringer, så faller hele utfordringen i bakken.
Jeg konstaterer at ingen står frem og forteller at de bruker Clas-lignende kabler i anlegget, og at unnskyldningene er mer eller mindre fantasifulle.
Jeg vil til slutt komme med et konkret spørsmål til skeptikerne:
- Klarer dere å plukke frem to signalkabler man kan kjøpe i en eller annen butikk som dere tror låter forskjellig? Og i så tilfelle ønsker noen av dere å vise oss andre at dette klarer dere å påvise med stor sannsynlighet i en abx-test?
Mvh
Rolf