Blindtestverifikasjon?

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato
Status
Stengt for ytterligere svar.
P

Parelius

Gjest
musicman skrev:
Etterlyser bare mere engasjement fra vår alles blindtest-talsmann av den enkle grunn at jeg ikke har tall på alle de gangene han har figurert i tråder som omhandler dette tema.

Når det er sagt er han nok like hyggelig som de fleste av oss som er her inne. Men som jeg diskuterte med Roy Ervin, så er det nok lett for at "nettet" ikke alltid får fram det beste i oss.
Dette tror jeg ofte bunner i ett sterkt engasjement hos mange av oss som er her inne.
Bare følg denne tråden, så skal du få se om jeg ikke har rett.

Hilsen en som koste seg foran anleggett lørdagskvelden, da kona var borte ;D
:)

Ja, nettkommunikasjon er ikke alltid like lett å hanskes med. En av de tingene som jeg finner litt usmakelig er mye av den ad hominem argumentasjon vi finner, samt negative personkrakteristikker. Ikke alltid like lett å unngå i alle sammenhenger, men i det minste noe vi bør bestrebe oss på. Det jeg reagerte på her var vel at det må kunne være opp til enhver å få delta i de tråder som en selv vil. Hvis nå den tenkte person i dette tilfellet ikke hadde noe mer å si - forståelig nok, gitt tema! -, så får det være opp til ham. Når en så etterlyser hans tilstedeværelse - sånn litt ut av det blå - fungerer slikt på en helt spesiell måte; det blir liggende en ikke udelt positivt karakterisering av personen i det, og som vi vel ikke helt liker å være gjenstand for selv, vil jeg tro. (Jeg blir ganske så oppgitt i det minste.)

(Kanskje er det bare meg som ser det slik, men det var nå slik jeg leste det.)

Jeg koste meg også foran anlegget lørdagen. Skulle vært og hørt blues på Muddy, men "helsen" tillot det ikke.

Parelius, som ikke alltid er mors beste barn, men som ikke er så stolt over det heller.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
musicman skrev:
Etterlyser bare mere engasjement fra vår alles blindtest-talsmann av den enkle grunn at jeg ikke har tall på alle de gangene han har figurert i tråder som omhandler dette tema.
Selv fant jeg de ulike etterlysningene etter "blindtestmannen" litt usmakelige -- billige poenger. Det er en utrolig vakker høsthelg, og jeg unner ham noen runder utendørs før han kaster seg over oppgaven, som jeg er temmelig sikker på at han vil gjøre når han sitter ved tastaturet igjen.

Selv har jeg vært tastaturbunden grunnet deadline på onsdag, og det er simpelhen fortærende å se hvor sinnsykt vakkert det er utenfor!

K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Er du ikke sikker på at det er hørbare forskjeller på disse to kablene?? Seriøst?
Jeg er ikke sikker på at det er hørbare forskjeller.

Hvis du kan henvise til tekniske data som sannsynliggjør hørbar forskjell så ville jeg vurdere det som mer sannsynlig med hørbar forskjell. For alt jeg vet er kabelen til 4000,- i praksis samme kabel som den fra Clas Olson men med en fet strømpe rundt.

Hvis du kan henvise til en blindtest der du eller noen andre kan skille mellom de to med god signifikans så ville jeg være rimelig sikker på at det er mulig å høre forskjell.
Jeg er overbevist om at 99% (minst) av de som frekventerer dette forum er enige med meg om at det er hørbare forskjeller!
Javel. De om det.

Hvis vi utvider meningsmålingen til å gjelde de som konstruerer hifi-bokser, musikere og lydteknikere så spår jeg at andelen skeptikere øker. Hvis vi også tar med resten av verden...

Avstemninger her på forumet tyder forøvrig på at ganske mange her inne er interessert i hifi men skeptisk til sterke, ubegrunnede meninger som ofte forekommer i vårt miljø.
Fasit er ikke tilstede i dine ører / din verden på dette.
For resten av oss er det lett å høre.
Men da har det heller ingen hensikt å drive med blindtester. Når du er fornøyd med dagens virkelighetsforståelse så er det da bortkastet å etterprøve den.
Mitt utgangspunkt er jo om abx-test vil gi indikasjoner på at det er forskjeller eller ikke.
Og det er hva en blindtest vil besvare. Rettere sagt vil en blindtest med positivt resultat bevise med gitt signifikans at nettopp test-personene, med det gitte anlegget og det gitte materialet greide å høre en forskjell.

Hva resten av verdens befolkning vil være i stand til å høre i andre situasjoner kommer ikke fra blindtesten men fra en tolkning av blindtesten. Hvis blindtesten beviser at to kabler har hørbar forskjell i ett realistisk scenario så kan man ikke utelukke at de gjør det i andre, og skeptikerne har fått en grunn til å være mindre skeptisk.
Etter at dette er utført kan vi begynne å diskutere videre.
Javel? Da blir det vel lite snakking en stund da.
Hvorfor utfordrende?
Det er vanskelig å bytte mellom høyttalerkabler eller høyttalere uten at noen i rommet vet hva som er hva. Ikke umulig men det krever litt forarbeid.

Det krever også litt omtanke å matche nivåer og å sikre seg at subjektene er komfortable og ikke føler press. I følge Roysen er det tilsynelatende ingen grenser for hvor presset folk blir av å delta i en test, og hvor midlertidig "døv" man blir av dette. Det er dog en ekstrem holdning som jeg ikke har funnet i vitenskaplige fora, men det er opplagt at man må tilstrebe postive forhold.

Å finne de "beste" lytterne kan være svært vanskelig hvis man ser etter egenskaper som bare 1% av audiofile tenkes å ha, og som ikke korrelerer godt med påstander om egne lytte-egenskaper.
Du selv har jo fortalt at det er så enkelt å abx-teste alt her i verden.
Over flere år og det er jo ikke grenser for hvordan det kan utføres?
Nå har det blitt vanskelig å utføre en enkel kabeltest?
Hvor har jeg sagt at det er "enkelt"? Jeg har sagt at det er fullt mulig og at resultatene som kan leses i utallige fora ikke støtter euforiske utsagn fra hifi-pressen og enkelte forum-deltakere.

Jeg har videre sagt at hvem som helst på gutterommet kan lage enkle blindtester som vel nok ikke er sikre nok til å løse evige krangler som dette, men som ofte har sprengkraft nok til at man ser på kabel-tester med helt nye øyne.
Mitt utgangspunkt er at dere skal bytte kabel på eksakt samme sted i avspillingskjeden, ergo ut med en kabel og inn med en annen.
Det er vel bare å sørge for at lyttepanelet ikke ser hverken personen som bytter kablene, eller kablene som byttes?
Men kutt praten om metodikk og utfør testen, så kan vi snakke om utførelsen etter at resultatet er presentert.
Du kommer med en påstand, så ber du meg som er skeptiker om å utføre testen? Hvis jeg er blant de 1% av forumet som ikke hører denne effekten så er neppe jeg selv prima materiale til å bevise noe?

Tolkningen av at knutinh ikke hører forskjell på skitt og kanel vil selvsagt være at knutinh er døv. Hvordan avhjelper det debatten? Et mye mer interessant resultat ville være at journalisten i et magasin som lever av at det er hørbare forskjeller på kabler selv bare kan høre forskjellen når han ser kabelen, eller hva?
Jeg protesterer også på ditt siste forslag.
Videre diskusjon om dette tas ikke i denne tråden.
Som trådstarter mener jeg at du skal ha vide fullmakter til å definere trådens tema. Dersom du utdefinerer en del av debatten som andre mener er essensielle, så kan hverken du eller andre "klage" på at f.eks undertegnede ikke deltar i den grad dere måtte ønske?

-k

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Enkleste måten og utføre en kablel ABXtest på, som også tilfredstiller audiofile kriterier virker (for meg ihvertfall) å koble opp to identiske cdspillere med ulike kabler til samme preamp.

Man kan da først koble de opp med like kabler for å forvisse seg om at de låter likt, for så og koble de opp med Clas vs BM i ABX testen. Evt først kjøre test med like kabler, deretter med ulike.

Da slipper man alt som heter switcher og annen styggedom som vi audiofile er sikker på at kan ødelegge resultatet. Samtidig som det er lett å bytte om, eneste kravet er 3 innganger på pre.

Samtidig hadde det vært greit om noen definerte hva en "ikke transparant" kabel er for noe. Ettersom jeg tror det er en del som mener at også ClasO kabelen er transparant nok.

K

knutinh

Gjest
topline skrev:
Samtidig hadde det vært greit om noen definerte hva en "ikke transparant" kabel er for noe. Ettersom jeg tror det er en del som mener at også ClasO kabelen er transparant nok.
Et enkelt forslag:
Dersom man greier å skille kabel A fra kabel B i en blindtest med realistiske inngangs/utgangstrinn så er minst en av dem ikke transparent.

Dersom man greier å høre forskjell (ABX) mellom signalet direkte, og en utgave som er patchet gjennom verdens antatt beste ADC og DAC forbundet med den aktuelle kabelen så er den ikke transparent.

-k

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
OK, RoDa.. Etter all masingen har jeg bestemt meg. Jeg ønsker å foreta testen i mitt anlegg, dog med andre kabler. Jeg har i mitt anlegg, pga dac'n, måtte lage kabler sjøl. Stereo Jack i ene enden, XLR i andre enden.

Har brukt supra mikrofonkabel til 30 kroner meter'n som kabel, og biltema plugger. For 6 signalkabler ble det ca 500 kroner. dvs ca 100 kroner stk.

Får du laget 6 stk signalkabler til meg i to meters lengder i akkurat den kvaliteten du mener er "superbra", så skal jeg gjennomføre blindtesten. Audiofile på hedmarken er invitert. theStig, el_mariachi og Valentino (åpent tilbud her og nå). Jeg kan kjøre testen på en og en. De tar med egen musikk. Alle får 8 forsøk.

Hjelper du meg, skal jeg hjelpe deg.. Skaff meg kablene, jeg fikser blindtesten.

PK

K

kbwh

Gjest
Jeg er redd for at svitsjetiden blir for lang her, men jeg har en ide til fix:
Både jeg og el_mariachi har RME ADI-2. Hvis begge tar med sin kan vi fore FF800 med analogt signal fra disse og få hurtig svitsjing mellom kabler og kontrollerte nivåer.
RoDa ville måtte akseptere bruk av RCA til Monojack-overganger.

(Jeg ser et problem med denne lyttegjengen, riktignok. Skeptisk, ja! ;D)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hører selv til kategorien for de som VET at det er vesentlige forskjeller på kabler, trenger ikke annet enn ørene mine for å vite det ;D

Men å skaffe til veie 6 ganger 2 meters lengder i "superkabel" kategorien, wow, det må jeg si blir litt av en utfordring, får RoDa til dette så blir jeg virkelig imponert.!
Hvem er det som har anledning til å låne bort slike lengder å attpåtil 6 av dem med XLR og Jack.?

Slik jeg ser dette, så ville det vært utrolig mye lettere å tatt dette med et "normalt" anlegg der det ikke trengs spesielle lengder og plugger, dette er jo noe som RoDa antageligvis må betale for selv, hva i all verden er det han skal bruke dette til etterpå.?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Interesant forslag pks, men den siste vendingen i saken her på HFS er att det ikke spiller noen rolle hva som sitter i mellom pluggene bare disse er av et mystisk merke og koster flesk.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Valentino skrev:
Jeg er redd for at svitsjetiden blir for lang her, men jeg har en ide til fix:
Både jeg og el_mariachi har RME ADI-2. Hvis begge tar med sin kan vi fore FF800 med analogt signal fra disse og få hurtig svitsjing mellom kabler og kontrollerte nivåer.
RoDa ville måtte akseptere bruk av RCA til Monojack-overganger.

(Jeg ser et problem med denne lyttegjengen, riktignok. Skeptisk, ja! ;D)
Genialt ...

Hvem sender meg dyre kabler?

Hele lyttepanelet som jeg har foreslått er av den skeptiske typen, men det vil ikke by på problemer ved en blindtest.

Høres det greit ut?

Og, ja, det vil ta litt tid å få gjennomført.

PK

K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
- Hvis du kan henvise til en blindtest der du eller noen andre kan skille mellom de to med god signifikans så ville jeg være rimelig sikker på at det er mulig å høre forskjell.

- Avstemninger her på forumet tyder forøvrig på at ganske mange her inne er interessert i hifi men skeptisk til sterke, ubegrunnede meninger som ofte forekommer i vårt miljø.

- Men da har det heller ingen hensikt å drive med blindtester. Når du er fornøyd med dagens virkelighetsforståelse så er det da bortkastet å etterprøve den.

- Det krever også litt omtanke å matche nivåer

- Du kommer med en påstand, så ber du meg som er skeptiker om å utføre testen? Hvis jeg er blant de 1% av forumet som ikke hører denne effekten så er neppe jeg selv prima materiale til å bevise noe?

- Som trådstarter mener jeg at du skal ha vide fullmakter til å definere trådens tema. Dersom du utdefinerer en del av debatten som andre mener er essensielle, så kan hverken du eller andre "klage" på at f.eks undertegnede ikke deltar i den grad dere måtte ønske?

-k
- Hehe, morroklumpen!
Hele min utfordring er basert på at jeg ikke har tiltro til abx som indikasjon på forskjell / ikke forskjell.
Dersom disse to kablene ikke lar seg skille i abx, mål så på dem og bekreft hvorfor.
Dersom disse to kablene lar seg skille i abx, mål så på dem og bekreft hvorfor.

- Javisst, og med sterke hentydninger om at det bør abx-es for å sikre resultatet.

- Blant andre du avviser denne virkelighetsoppfattelsen som ikke hørbar og henviser til abx som bedre verktøy for å detektere virkelige hørbare endringer. Det er stor enighet om at å bytte kabel fra "lakris" og til en mer påkostet signalkabel er det lettest hørbare kabelbyttet du kan gjøre. BM er et eksempel på en mer påkostet, mange andre og mindre kostbare kabler kan brukes istedet. Men kan dette (som jeg tror er hørbart) detekteres i en abx-blindtest? Ikke se på dette som en slåsskamp, se på det som en mulighet til å hjelpe til å få en felles forståelse for abx som verktøy.

- Skal du matche nivåer på signalkabler? Nei, la det ligge til du skal begrunne resultatet. Kommer deteksjonen via abx som en følge av forskjellig lydnivå på to forskjellige signalkabler, så ta det med i begrunnelsen etter testen.

- Kan hende ikke, men du er jo selvutnevt til ikke å ta noen stilling til dette personlig. Kan ikke tenke meg noen bedre til å gjennomføre en abx-test.

- Fortell meg hva som er essensielt for denne tråden/utfordringen og som ikke er knadd tilstrekkelig i andre tråder, så skal jeg fortelle om du kan diskutere det her.

Mvh
Rolf

K

Konrad_Johnsen

Gjest
@pks:
Jeg kommer ikke til å sende noen kabler.
For det første sitter jeg ikke på store antall (og i alle fall ikke spesial-lagde) og for det andre har jeg ikke økonomi til å kjøpe slikt for at du skal teste. Beklager.

Mvh
Rolf

K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Hele min utfordring er basert på at jeg ikke har tiltro til abx som indikasjon på forskjell / ikke forskjell.
Dersom disse to kablene ikke lar seg skille i abx, mål så på dem og bekreft hvorfor.
Dersom disse to kablene lar seg skille i abx, mål så på dem og bekreft hvorfor.
Note:
Jeg snakker om "forskjeller som ikke lar seg forklare med min forståelse av fysikken". At 30 meter høyttalerkabel koblet til en vanskelig last med hhv sytråd og 4kv kabel kan gi hørbare forskjeller er lite omstridt, derfor behandles det ikke videre fra min side.

Blindtester kan bevise forskjeller (med gitt signifikans), men bare indikere fravær av forskjeller. Noen godtar heller ikke at det siste er en indikasjon. Altså er verdien av utfallet i en blindtest veldig asymmtrisk, positive utfall sier oss veldig mye, negative utfall sier oss mye mindre. Det er derfor fornuftig å teste tema som har størst mulig sjanse for positivt utfall, for deretter å si noe lurt om andre tilfeller.

Dersom det gjennomføres enda en blindtest som svikter i å finne forskjeller, hvilken verdi har det å se på målingene og konstatere at "jepp, 0.01dB variasjon ved 18kHz ser ikke ut til å bety stort". Dersom man får positivt resultat er det selvsagt svært interessant å finne ut hvorfor, men la oss bruke tid på det når slike resultater oppstår.
- Blant andre du avviser denne virkelighetsoppfattelsen som ikke hørbar og henviser til abx som bedre verktøy for å detektere virkelige hørbare endringer. Det er stor enighet om at å bytte kabel fra "lakris" og til en mer påkostet signalkabel er det lettest hørbare kabelbyttet du kan gjøre. BM er et eksempel på en mer påkostet, mange andre og mindre kostbare kabler kan brukes istedet. Men kan dette (som jeg tror er hørbart) detekteres i en abx-blindtest? Ikke se på dette som en slåsskamp, se på det som en mulighet til å hjelpe til å få en felles forståelse for abx som verktøy.
Jeg ser ikke på det som en slåsskamp, men jeg innser at min og din forståelse av en evt negativ blindtest mellom de to kablene du nevner er diametralt forskjellig. Dermed vil en blindtest som svikter i å bekrefte forskjeller mellom disse to kablene ikke bidra til noe i diskusjonen vår. Jeg vil se det som en bekreftelse på min tro om at kabelforskjeller i praksis ikke er et stort problem, og du vil se det som en bekreftelse på din tro om at blindtester er uegnet til ditt behov.

En positiv blindtest vil derimot gi et resultat som vi begge kan enes om: for dette konkrete forsøket er det faktisk hørbar forskjell. Dersom utformingen av testen er skreddersydd for å kunne generaliseres så vil vi begge si at det å hevde at denne forskjellen neppe/ikke er hørbar er i strid med empirien.
- Fortell meg hva som er essensielt for denne tråden/utfordringen og som ikke er knadd tilstrekkelig i andre tråder, så skal jeg fortelle om du kan diskutere det her.
At hørbare forskjeller mellom signalkabler er blindtestet før? At en kabel neppe kan forstå selv om den står mellom en CD-spiller og forsterker, eller mellom en CD-spiller og en opptaker, og at en test-CD derfor er en enkel å grei måte å blindteste ting på rundt om i landet og spredt i tid?

-k

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
RoDa skrev:
@pks:
Jeg kommer ikke til å sende noen kabler.
For det første sitter jeg ikke på store antall (og i alle fall ikke spesial-lagde) og for det andre har jeg ikke økonomi til å kjøpe slikt for at du skal teste. Beklager.

Mvh
Rolf
Men i din kraft av å være skribent i Fidelity kunne du kanskje prøve å overtale en eller annen leverandør til å låne ut noe?
Når noen forlanger en verifikasjon av en slik test hadde det jo vært fint om det også var en liten vilje til å skaffe frem noe av det som trengs. Særlig når noen stiller både lokaler og anlegg til disposisjon.

RoDa skrev:
el_mariachi skrev:
Interesant forslag pks, men den siste vendingen i saken her på HFS er att det ikke spiller noen rolle hva som sitter i mellom pluggene bare disse er av et mystisk merke og koster flesk.
Foreslår du diskuterer dette i denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15687.0.html
og kutter slike sleivbemerkninger her.
Ikke vær så nærtagene nå da, resten av tråden er vel ikke så dødsseriøs den heller.( På generelt grunnlag deltar jeg ikke i diskusjoner vedrørende kabler eller tweeks. Men må komme med noen bemerkninger innimellom)

Og hva er forresten problemet med denne: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1152615359;start=

K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
- At 30 meter høyttalerkabel koblet til en vanskelig last med hhv sytråd og 4kv kabel kan gi hørbare forskjeller er lite omstridt, derfor behandles det ikke videre fra min side.

- Dersom man får positivt resultat er det selvsagt svært interessant å finne ut hvorfor, men la oss bruke tid på det når slike resultater oppstår.

- Jeg ser ikke på det som en slåsskamp, men jeg innser at min og din forståelse av en evt negativ blindtest mellom de to kablene du nevner er diametralt forskjellig. Dermed vil en blindtest som svikter i å bekrefte forskjeller mellom disse to kablene ikke bidra til noe i diskusjonen vår. Jeg vil få bekreftet min tro om at kabelforskjeller i praksis ikke er et stort problem, og du vil få bekreftet din tro om at blindtester er totalt uegnet til ditt behov.

- At en kabel neppe kan forstå selv om den står mellom en CD-spiller og forsterker, eller mellom en CD-spiller og en opptaker?

-k
- Så du mener det er forskjeller på kabler bare det er ekstremt nok?
Vel, for meg er de hørbare forskjeller på lakris kontra BM i alle fall store nok til å legge merke til.

- Ikke sant!? Derfor utfordringen.

- Du innser? Du TROR knutinh! Hvorfor denne vegringen, bortforklaringen og tilsynelatende redselen? Kan det bli mer steile flanker enn det er nå? Neppe. Jeg øyner faktisk et håp om at dette lar seg detektere i abx, og at det kan hjelpe folk å vite hvordan man skal lytte og hva man skal lytte etter i en blindtest.

- Slike utsagn er bare egnet til å skape mer harme og krangel. Prøv å unngå det er du snill.

-R

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hvis formålet kun er å vise at blindtesting kan brukes for å påvise forskjell på lyder, så skjønner ikke jeg heller hvorfor man absolutt må starte med noe så vanskelig og omstridt som signalkabler. Jeg kan gjerne stille opp og vise at (og hvordan) blindtestformatet fungerer, men jeg vil i såfall gjøre det med noe mye enklere enn kabler.

En analogi: For å bevise at båter laget av metall også kan flyte, så er det ikke nødvendig å bygge et cruiseskip. Det holder lenge å bruke en kano.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
el_mariachi skrev:
- Men i din kraft av å være skribent i Fidelity kunne du kanskje prøve å overtale en eller annen leverandør til å låne ut noe?

- ( På generelt grunnlag deltar jeg ikke i diskusjoner vedrørende kabler eller tweeks. Men må komme med noen bemerkninger innimellom)

- Og hva er forresten problemet med denne: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1152615359;start=

- Sorry, den kraften er ikke så stor, og jeg har ikke tenkt å på noen måte være en del av denne abx-en.
(Synes heller ikke pks sitt forslag er så interessant, til det er anlegget for langt unna hvermannsens oppsett. Vil helst ha en anlegg type "kilde-forsterker-høyttaler" hvor man fysisk bytter kabel mellom kilde og forsterker)

- Har forstått det. Men kan ikke erindre å ha sett annet enn bemerkninger som bidrar til krangel.

- Ikke stort, men ser det er noen spørsmål om gjennomføringen. Men knutinh eller andre like kunnskapsrike om emnet bak spakene ryddes slikt av veien.

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fush skrev:
Hvis formålet kun er å vise at blindtesting kan brukes for å påvise forskjell på lyder.
Formålet er å finne ut om abx kan benyttes til å høre forskjell på clas-kabelen og BM-kabelen.

En analogi: I noen tråder må man lese alt for å få med seg hva det handler om, i denne tråden rekker det med første innlegg.

R

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
RoDa skrev:
Formålet er å finne ut om abx kan benyttes til å høre forskjell på clas-kabelen og BM-kabelen.
Så du tar som premiss at det er hørbar forskjell på disse kablene, og skal bruke dem som prøvestein for blindtestformatet? Sorry, men da er jeg, og sikkert flere med meg, uenig i premisset ditt. Hvis vi skal ha som mål å lære noe nytt her, så må vi nok stille med litt åpnere sinn enn som så, og ikke på forhånd ha definert bort deler av løsningsrommet.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
For å utdype det forrige innlegget: Det er greit å anta at det hørbare forskjeller. Men det må ikke bli en forutsetning som resten av testen hviler på. Hele poenget med en blindtest er jo nettopp å bruke ørene for å undersøke om man hører forskjell. Gjør man ikke det, så er det ingen hørbar forskjell. Derav ordet...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fush:
Jeg ønsker at noen av abx-ens forkjempere kjører en abx-test på disse to kablene.
Utfallet kan du unnlate å kommentere før det er et utfall.

Basert på resultatet av det kan du synse, tenke, tro og omdefinere så mye du vil.

R

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
RoDa skrev:
Fush:
Jeg ønsker at noen av abx-ens forkjempere kjører en abx-test på disse to kablene.
Det er et ærlig ønske, men allerede her bryter du med et viktig element i blindtestprotokollen: Testen bør nemlig gjennomføres med testpersoner som har tro på at det er forskjeller. Hvis testpersonene ikke venter å høre noen forskjell, så det større sjanse for at de ikke vil gjøre det. Og om det finnes uredelige testpersoner som ønsker et null-resultat, så kan de bare svare feil med vilje. Derfor bør testpanelet være de som har størst sannsynlighet for å faktisk finne eventuelle forskjeller.

En annen utfordring er ressursspørsmålet. Det er ikke mange som har tilgang til det utstyret som faktisk kreves for å gjennomføre en slik test. Mange "abx-forkjempere", som du kaller det, har valgt relativt nøkterne oppsett, nettopp fordi man ikke har tro på de store forskjellene som de mest esoteriske komponentene skal utgjøre. Skal en slik test, om den gir nullresultat, ha noen tyngde hos kabeltilhengerne, så stiller det store krav til anlegg og lytterom.

Derfor vil en god løsning være om du stiller med utstyr og lyttepanel. Så kan en eller to "abx-mennesker" være med som kvalitetssikrere av gjennomføringen av testen. Da vil man få det beste fra to verdener, og kunne møtes i et konstruktivt samarbeid om dette.

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Fush:
Utfallet kan du unnlate å kommentere før det er et utfall.

Basert på resultatet av det kan du synse, tenke, tro og omdefinere så mye du vil.

R
Så det du ønsker er noe ala følgende:

- En eller flere personer, som av enkelte på forhånd antas å være tilnærmet døv, skal teste disse to kablene for å sjekke om det er mulig å høre statistisk signifikant forskjell i en ABX-test
- Dersom resultatet er positivt, har du fått styrket troen på det du allerede vet, nemlig at det er stor forskjell på kablene. Hvorfor det er så opplagt skjønner jeg heller ikke, men det er jo en annen diskusjon.
- Dersom resultatet er negativt, har du fått styrket synet på en ting du tydligvis(?) har bestemt deg for på forhånd, nemlig at ABX ikke duger nevneverdig til HiFi. I tillegg har sikkert noen fått bekrftet sin antagelse om at noen i ABX-mafiaen har varig svekkede lyttevner.

Jeg sliter med å skjønner hvor du egntlig vil hen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
topline skrev:
Enkleste måten og utføre en kablel ABXtest på, som også tilfredstiller audiofile kriterier virker (for meg ihvertfall) å koble opp to identiske cdspillere med ulike kabler til samme preamp.

Man kan da først koble de opp med like kabler for å forvisse seg om at de låter likt, for så og koble de opp med Clas vs BM i ABX testen. Evt først kjøre test med like kabler, deretter med ulike.

Da slipper man alt som heter switcher og annen styggedom som vi audiofile er sikker på at kan ødelegge resultatet. Samtidig som det er lett å bytte om, eneste kravet er 3 innganger på pre.

Hei!
En slik cdspillerrigg har jeg, slik at man slipper å ha to ;D
Riktignok med to helt separate kretser, men Fremer klarte ikke å detektere forskjeller selv om han gjerne "ville"
Så eksemplet med to helt like ic kabler for først å sjekke ut om noen av deltagerne i det hele tatt klarer å høre noen forskjell på de to kretsene kan jo gjøres først.
Dersom noen klarer det (i en blindtest ;) ) så er det kanskje ikke brukandes.
Jeg klarer i likhet med Fremer ikke det.
Deretter kan en ha muligheter for å teste som du nevner, kun å svitsje, og for å ta en dobbelsjekk så kan en bytte (kryssbytte) om de (aktuelle) kablene for å sjekke om kretsene likevel påvirker (da skulle jo eventuelle forskjeller øke/minske i forhold til at det eventuelt er forskjell både på anvendte kabler og kretser)
Hjemme hos meg har vi da en mulighet for å få forenklet dette.

Utover dette, så stiller jeg meg noe forundret til at det er noen som ikke (vil) skjønne(r) hva roda prøver å få til.

Pks f.eks. roda sier at det finnes en del som IKKE tror på abx test, som godt nok egnet middel for å vise sannsynligheten for eventuelle forskjeller på kabler.
Han prøver da med en omvendt bevisførsel, noe som imo er helt legalt/greit ut i fra alle harde diskusjoner/krangler/påstander her på HFS i lange tider nå.
Jeg skyter inn her at dersom forskjellene er hevdet å være "store" og tydelige, så har undertegnede vanskelig for å ikke tro på en slik test for å vise det, så jeg hører ikke til de "som IKKE tror at en slik test kan og bør være godt nok for å kunne detektere slike foskjeller".
Husk at det kun dreier seg om å ikke vite hva som blir brukt.
Det kan da ikke være meget stressende imo ::)
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Mvh.KW
Til KW:
Det virker da som om de som påstår at blindtester er den eneste virkelig gode metoden for å vurdere ulikehter på (bortsett fra målinger) ikke våger å sette testen på prøve. Det kan vel tyde på at det er temmelig stressende ;)

Til massene:
Det virker ikke som om noen kommer til å ta denne testen. Kanskje vi da skal konkludere med at blindtester ikke er egnet fordi halvparten av de audiofile ikke har tro på testen og den andre halvparten ikke våger å benytte den?

PS! Jeg kan stille en dyr signalkabel til rådighet, men den er balansert (Stealth Audio Indra). Jeg håper den tilfredsstiller kravene for å være en transparent og "korrekt konstruert" kabel.

http://www.stealthaudiocables.com/products/indra/indra.html
http://www.6moons.com/audioreviews/stealth/indra.html
http://www.6moons.com/audioreviews/stealth2/indra.html
http://www.6moons.com/audioreviews/stealth3/indra.html
http://www.positive-feedback.com/Issue14/indra.htm

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Det virker da som om de som påstår at blindtester er den eneste virkelig gode metoden for å vurdere ulikehter på (bortsett fra målinger) ikke våger å sette testen på prøve.
Det er ikke sant. Jeg har sagt at jeg gjerne kan demonstrere at blindtester fungerer. Men jeg vil bruke noe enklere enn kabler, som jeg ikke er sikker på at jeg kan høre forskjell på.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
KW skrev:
Mvh.KW
Det virker da som om de som påstår at blindtester er den eneste virkelig gode metoden for å vurdere ulikehter på (bortsett fra målinger) ikke våger å sette testen på prøve. Det kan vel tyde på at det er temmelig stressende ;)

Det virker ikke som om noen kommer til å ta denne testen. Kanskje vi da skal konkludere med at blindtester ikke er egnet fordi halvparten av de audiofile ikke har tro på testen og den andre halvparten ikke våger å benytte den?

PS! Jeg kan stille en dyr signalkabel til rådighet, men den er balansert (Stealth Audio Indra).

Mvh
Roysen
Jeg kan gjerne ta den, men jeg er ganske sikker på konklusjonen på forhånd - i motsatt retning av hva RoDa mener er den opplagte, følgelig egner jeg meg ganske dårlig som testperson, eller hur? Om jeg ville,kunne jeg jo lett manipulere resultatet til å bli som jeg ville, ved ganske enkelt å slå kron og mynt istedenfor å i det hele prøve å detektere forskjeller.

Noen som påstår å høre det ene eller andre må jo gjøre det, da det tydligvis er en stor fordel med et åpent sinn, manglende teknisk utdannelse (ref Fidelity), gode ører (ref diskusjoner her) og åpen lommebok (ref bl.a. meg) for å kunne høre dette;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fush skrev:
For å utdype det forrige innlegget: Det er greit å anta at det hørbare forskjeller. Men det må ikke bli en forutsetning som resten av testen hviler på. Hele poenget med en blindtest er jo nettopp å bruke ørene for å undersøke om man hører forskjell. Gjør man ikke det, så er det ingen hørbar forskjell. Derav ordet...
Poenget her er vel 2 ting.

1. Det er nå enighet om at det forskjell på kabler (også i følge målemafian). Uenigheten går på mellom hvilke kabler det er forskjell på. Hvor dårlig må f.eks en kabel være før den ikke lenger er "transparant"?

2. En ikke transparant kabel gir dårligere lyd.

3. Hvis en ABX test er brukbar som redskap for formålet vårt, så skal det være mulig å plukke ut den ikke transparante kabelen i en test.

Utfordringen slik jeg ser det blir å finne en "ikke transparant" kabel (utfra målemafian sine definisjoner). Evt om det må være 50m med sprengtråd før den hemmer signalet, så bruker man en slik kabel i blindtesten da.

Hvis man i en ABX test klarer å plukke ut den kabelen så kan det kanskje være enighet om at blindtester fungerer også til kabeltesting?

B

Back_Door

Gjest
Jeg føler at man her har en tendens til å sette ting på hodet.
En person som ikke hører en påstått forskjell seende, vil neppe høre den blindt heller ;)
Det er jo et slikt scenarie vi risikerer med det forslaget som er presentert her.
Det interessante men blindtest, er da i det motsatte tilfellet: Dersom en person som hører forskjell seende,dvs når han kjenner pris og merke, ikke klarer å høre den samme forskjell når han ikke har disse opplysninger tilgjengelig, da har vi en situasjon som må få enhver audiofil til å lure. Jeg tar det som en selvfølge at alle som hører forskjeller på kabler, vil undres dersom de ikke klarer å høre forskjellene når de ikke har tilgjengelige opplysninger om hvilke kabler som er koblet til? Jeg kan derfor ikke forstå annet, enn at blindtester må kunne være en nyttig selvtest for oss alle?
For min del krever jeg ikke vitenskapelig 100 % riktig gjennomført blindtest, for at jeg skal anse den som nyttig for meg. (ref. min egen test av Noise Harvester) Vi gjør nok det hele mer vanskelig enn nødvendig.
Vi er alle opptatt av hva vi hører. Blindtest er da bare en test på om vi lar psykologiske faktorer lure oss i visse tilfeller. For meg var derfor Fidelitys blindtest av cd-spillere nyttig. Dette på tross av at den kanskje ikke var 100% vitenskapelig gjennomført ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Liten vits å la nb være deltager. Argumentet etter testen (som formodentlig ender med nullresultat for nb's del) vil jo bli at han ikke ville hørt forskjell uansett.

Nei, gullører må til. ;)

Hvis bare kilde har lav utgangsimpedans, og mottakerenden ikke er helt på jordet når det gjelder inngangsimpedans, holder jeg det for svært usannsynlig at man vil få et positivt resultat. Men, jeg har tatt feil før.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Det virker da som om de som påstår at blindtester er den eneste virkelig gode metoden for å vurdere ulikehter på (bortsett fra målinger) ikke våger å sette testen på prøve.
Det er ikke sant. Jeg har sagt at jeg gjerne kan demonstrere at blindtester fungerer. Men jeg vil bruke noe enklere enn kabler, som jeg ikke er sikker på at jeg kan høre forskjell på.
Hvorfor det dersom blindtesten er den eneste gode og objektive måten å dektektere forskjeller OGSÅ PÅ KABLER på ???

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
En person som ikke hører en påstått forskjell seende, vil neppe høre den blindt heller ;)
Jeg trodde nå at det var enighet blant de fleste audiofile her om at det er hørbare forskjeller på "transparente" og "ikke transparent/feil konstruerte" kabler? Er det ikke en slik enighet lenger?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Hvofor det dersom blindtesten er den eneste gode og objektive måten å dektektere forskjeller OGSÅ PÅ KABLER på ???

Mvh
Roysen
Fordi RoDa vil sjekke om ABX i det hele er brukandes til noe som helst, da ville det jo være en fordel med noe det ikke er noen disputt om det er forskjell på. Om du tar åpningseksempelet til RoDa, så antar jeg at han ikke har noensomhelst teknisk begrunnelse for hvorfor ledningen fra Clas er dårligere enn den fra PM Audio.

Kanskje Rehsus kan mekke en "feilkonstruert" kabel til testen, noe sier meg at det ikke er så veldig enkelt å finne noe som er riv ruskende galt i butikken.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
topline skrev:
Utfordringen slik jeg ser det blir å finne en "ikke transparant" kabel (utfra målemafian sine definisjoner). Evt om det må være 50m med sprengtråd før den hemmer signalet, så bruker man en slik kabel i blindtesten da.

Hvis man i en ABX test klarer å plukke ut den kabelen så kan det kanskje være enighet om at blindtester fungerer også til kabeltesting?
Joda, men hvis formålet er å demonstrere at blindtestformatet fungerer, hvorfor bruke komponenter det er marginal, om noen, forskjell på? Hvorfor ikke bruke testmateriale som man er sikker på vil gi utslag? For eksempel to ulike musikkstykker. Eller RoDas dyreste kabel mot en kabel av (ekte) lakris.

Hvis man som RoDa ønsker å teste "om blindtester kan brukes for å undersøke om det forskjell på disse kablene", så tester man jo to ting samtidig. Og det er lite praktisk, siden man da mister oversikten over hva de eventuelle resultatene skyldes. Først må man finne en god testprotokoll. kan man bruke denne for å påvise eventuelle forskjeller.

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Back_Door skrev:
Jeg trodde nå at det var enighet blant de fleste audiofile her om at det er hørbare forskjeller på "transparente" og "ikke transparent/feil konstruerte" kabler? Er det ikke en slik enighet lenger?

Mvh
Roysen
Etter min tro, har du helt rett. Jeg skriver mer generelt i et tenkt tilfelle. Det finnes jo de som påstår å ikke høre noen forskjeller uansett. Jeg oppfatter at de er i klart mindretall.
Min forrige meldings "budskap" bør imidlertid være relevant for de fleste.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
KW skrev:
Mvh.KW

PS! Jeg kan stille en dyr signalkabel til rådighet, men den er balansert (Stealth Audio Indra).

Mvh
Roysen
Hei Roysen!
Vi er nok en tanke uenig i dette emnet ja.
Jeg sier "tanke" ut i fra at det (kanskje) kan sies å være uegnet dersom forskjellene er svært små, men dersom noen sier at forskjellene er svært tydelige++, så tilsier fornuften min at de (forskjellene) ikke bør bli borte dersom en sitter på samme sted med øynene åpne uten skjerf rundt hue og kun at en annen person svitsjer (sort plate foran lysene som viser inngang) mellom kablene.

Nå har jeg dessverre ikke balansert ut i fra min MFKW cd.rigg
Og så må du ikke glemme at jeg er av den mening at det er forskjeller (om enn kanskje ikke store).

Det er jo her RoDa etter min mening gjør et greit trekk, nemlig å "snu" bevisførselen av hvor godt egnet abx test er for kabler.
Jeg er forsåvidt enig i Fush sin anmerkning om at de som mener/tror det ikke er forskjell på ickabler, lett kan "ødelegge" forsøke med nullresultat (hvis de vil) eller rett og slett ikke greier det.
Men da hadde det jo (eventuelt) vært ekstra morsomt om (vi) gullørene i etterkant kunne ha vist til (kanskje) har litt gull i ørene og ikke bare andre mer vanlige steder ;D.

Nevner til slutt at jeg tror det forholder seg slik at det er en blanding av placebo og reelle lydforskjeller.
Da forstått slik at dersom det er forskjeller (som jeg mener det er) at styrkegraden av opplevde forskjell (meget stor til svært liten)
avhenger av hvor mye/sterk placeboeffekten er (les godfølelsen).
Dette er min egen subjektive mening/tro på hordan dette forholder seg.

Til slutt vil jeg be alle om å lese innlegget ti snickers-is (herregud for et komplisert nick ;D ) en gang (til) om hvor han skisserer hvor mye og omstendelig det vil være å foreta en slik test uten at det skal kunne stilles spørsmålstegn til hvorvidt den er riktig gjennomført.
Kanskje nettopp derfor så mange (i begge ) leiere "kvier" seg og ikke gidder.

Her er jeg da helt på linje med knutinh, som sier at i det øyeblikk noen hevder at noe er bedre/anderledes (særlig meget bedre) så må de gjerne mene/hevde det så lenge det er ja, for eget bruk, men i det øyeblikk de hevder det som en udiskuterbar sannhet i det offentlige rom så må en godta at det vil bli tatt som synsing og dermed risikere å kunne bli motargumentert av en del. Slik jeg har forstått det.
Mvh.KW

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Back_Door skrev:
Nå begynner vi å nærme oss noe. ;)

Vi hører forskjellene seende, og vi hører forskjellene blindt. (Det vil si beskriver hva som skjer ved å bytte kabel)
Men de har ikke latt seg påvise med abx, som ifølge den harde kjerne her inne er det som må til.

Derfor min utfordring.

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
omholt:
Poenget her er at det SKAL være innlysende at Clas-kabelen ikke er optimal og dermed låter dårligere enn BM. (eller andre tilsvarende).
Vi legger lista lavt og får først dokumentert at abx er brukbart til å detektere slike forskjeller.

Deretter kan den store abx-bølgen starte.
Capishe?

R
Problemet er jo som mange andre her hevder at det ikke er åpenbart at forskjellene er så klare som du hevder mellom kablene du ønsker å verifisere ABX-testing med.

Ønsker du erfaring med praktiske resultater fra ABX-testing, så kan du se en del resultater her:
http://www.provide.net/~djcarlst/abx_data.htm
Det går fram av disse resultatene at 100% resultater er svært sjeldne dersom forskjellene er svært små. Og for kabler vil alltid forskjellene være enten svært små eller ikke hørbare, gitt at kabler selv om de har målbare forskjeller er en såpass enkel komponent at det er grenser for hvor store forskjellene kan være, sett ut fra variansen i målbare parametre og hvor mye de påvirker signalet.
Premissene dine for verifisering av ABX som testmetodikk holder derfor ikke.

Det er en ting jeg synes er meget interessant ut fra testresultatene på http://www.provide.net/~djcarlst/abx_data.htm , og det er at man ved flere av testene kan vise til ulike resultater avhengig av hva slags kildemateriale man benytter. Det kan jo bety at grunnen til at enkelte hevder å høre forskjeller der andre ikke hører forskjeller er at man rett og slett har ulik musikksmak.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn