RoDa skrev:
Er du ikke sikker på at det er hørbare forskjeller på disse to kablene?? Seriøst?
Jeg er ikke sikker på at det er hørbare forskjeller.
Hvis du kan henvise til tekniske data som sannsynliggjør hørbar forskjell så ville jeg vurdere det som mer sannsynlig med hørbar forskjell. For alt jeg vet er kabelen til 4000,- i praksis samme kabel som den fra Clas Olson men med en fet strømpe rundt.
Hvis du kan henvise til en blindtest der du eller noen andre kan skille mellom de to med god signifikans så ville jeg være rimelig sikker på at det er mulig å høre forskjell.
Jeg er overbevist om at 99% (minst) av de som frekventerer dette forum er enige med meg om at det er hørbare forskjeller!
Javel. De om det.
Hvis vi utvider meningsmålingen til å gjelde de som konstruerer hifi-bokser, musikere og lydteknikere så spår jeg at andelen skeptikere øker. Hvis vi også tar med resten av verden...
Avstemninger her på forumet tyder forøvrig på at ganske mange her inne er interessert i hifi men skeptisk til sterke, ubegrunnede meninger som ofte forekommer i vårt miljø.
Fasit er ikke tilstede i dine ører / din verden på dette.
For resten av oss er det lett å høre.
Men da har det heller ingen hensikt å drive med blindtester. Når du er fornøyd med dagens virkelighetsforståelse så er det da bortkastet å etterprøve den.
Mitt utgangspunkt er jo om abx-test vil gi indikasjoner på at det er forskjeller eller ikke.
Og det er hva en blindtest vil besvare. Rettere sagt vil en blindtest med positivt resultat bevise med gitt signifikans at nettopp test-personene, med det gitte anlegget og det gitte materialet greide å høre en forskjell.
Hva resten av verdens befolkning vil være i stand til å høre i andre situasjoner kommer ikke fra blindtesten men fra en tolkning av blindtesten. Hvis blindtesten beviser at to kabler har hørbar forskjell i ett realistisk scenario så kan man ikke utelukke at de gjør det i andre, og skeptikerne har fått en grunn til å være mindre skeptisk.
Etter at dette er utført kan vi begynne å diskutere videre.
Javel? Da blir det vel lite snakking en stund da.
Det er vanskelig å bytte mellom høyttalerkabler eller høyttalere uten at noen i rommet vet hva som er hva. Ikke umulig men det krever litt forarbeid.
Det krever også litt omtanke å matche nivåer og å sikre seg at subjektene er komfortable og ikke føler press. I følge Roysen er det tilsynelatende ingen grenser for hvor presset folk blir av å delta i en test, og hvor midlertidig "døv" man blir av dette. Det er dog en ekstrem holdning som jeg ikke har funnet i vitenskaplige fora, men det er opplagt at man må tilstrebe postive forhold.
Å finne de "beste" lytterne kan være svært vanskelig hvis man ser etter egenskaper som bare 1% av audiofile tenkes å ha, og som ikke korrelerer godt med påstander om egne lytte-egenskaper.
Du selv har jo fortalt at det er så enkelt å abx-teste alt her i verden.
Over flere år og det er jo ikke grenser for hvordan det kan utføres?
Nå har det blitt vanskelig å utføre en enkel kabeltest?
Hvor har jeg sagt at det er "enkelt"? Jeg har sagt at det er fullt mulig og at resultatene som kan leses i utallige fora ikke støtter euforiske utsagn fra hifi-pressen og enkelte forum-deltakere.
Jeg har videre sagt at hvem som helst på gutterommet kan lage enkle blindtester som vel nok ikke er sikre nok til å løse evige krangler som dette, men som ofte har sprengkraft nok til at man ser på kabel-tester med helt nye øyne.
Mitt utgangspunkt er at dere skal bytte kabel på eksakt samme sted i avspillingskjeden, ergo ut med en kabel og inn med en annen.
Det er vel bare å sørge for at lyttepanelet ikke ser hverken personen som bytter kablene, eller kablene som byttes?
Men kutt praten om metodikk og utfør testen, så kan vi snakke om utførelsen etter at resultatet er presentert.
Du kommer med en påstand, så ber du meg som er skeptiker om å utføre testen? Hvis jeg er blant de 1% av forumet som ikke hører denne effekten så er neppe jeg selv prima materiale til å bevise noe?
Tolkningen av at knutinh ikke hører forskjell på skitt og kanel vil selvsagt være at knutinh er døv. Hvordan avhjelper det debatten? Et mye mer interessant resultat ville være at journalisten i et magasin som lever av at det er hørbare forskjeller på kabler selv bare kan høre forskjellen når han ser kabelen, eller hva?
Jeg protesterer også på ditt siste forslag.
Videre diskusjon om dette tas ikke i denne tråden.
Som trådstarter mener jeg at du skal ha vide fullmakter til å definere trådens tema. Dersom du utdefinerer en del av debatten som andre mener er essensielle, så kan hverken du eller andre "klage" på at f.eks undertegnede ikke deltar i den grad dere måtte ønske?
-k