O
OivindJ
Gjest
Tenkt til å skrive om resultatet, enten det blir det ene eller det andre?RoDa skrev:Noen som tar utfordringen?
Mvh
Rolf
|
Tenkt til å skrive om resultatet, enten det blir det ene eller det andre?RoDa skrev:Noen som tar utfordringen?
Mvh
Rolf
Det får tiden vise.OivindJ skrev:Tenkt til å skrive om resultatet, enten det blir det ene eller det andre?
Ingen som sier at det ikke er hørbare forskjeller. Les hva som står for F***..RoDa skrev:Det får tiden vise.OivindJ skrev:Tenkt til å skrive om resultatet, enten det blir det ene eller det andre?
Foreløpig har jeg ikke tro på at noen kommer til å gjennomføre dette.
At det er flere som prøver seg på at det ikke er hørbare forskjeller på disse to kablene jeg listet opp viser med all tydelighet hva dette forumet har blitt.
Masse tomprat og null egne erfaringer fra de "tekniske".
Når jeg så gir dem en utfordring og sjanse til forbrødring så ender det om med enda mer tomprat.
Har ikke mye sans for Ari Behn, men en ting er vi enige om. Dette er trist som faen!
R
Kanskje han sitter med bind for øynene ;D ;D, sorry, klarte ikke dy meg..musicman skrev:Etter å ha lest igjennom tråden hittil, er jeg meget overrasket over at blindtestenes talsmann nr,1
( dere vet hvem jeg tenker på ) hittil har bare ett innlegg. Hvorfor det mon tro ?
Du kan kanskje bidra litt i denne tråden også:musicman skrev:Etter å ha lest igjennom tråden hittil, er jeg meget overrasket over at blindtestenes talsmann nr,1
( dere vet hvem jeg tenker på ) hittil har bare ett innlegg. Hvorfor det mon tro ?
Comprendo!RoDa skrev:omholt:
Poenget her er at det SKAL være innlysende at Clas-kabelen ikke er optimal og dermed låter dårligere enn BM. (eller andre tilsvarende).
Vi legger lista lavt og får først dokumentert at abx er brukbart til å detektere slike forskjeller.
Deretter kan den store abx-bølgen starte.
Capishe?
R
Jeg har lest tråden. Jeg skjønner godt at RoDa samt flere andre inkl meg sjøl mener at Black Magic kabelen låter bedre, men og teste blindtest på et grunnlag av det blir feil.Ludo skrev:Eller??? Synes kanskje du PKS bør lese hva denne tråden handler om før du slenger ut guffe...
Nope, kabler skal det være og det skal være denne fra Clas!Ivaols skrev:Er det ikke da nær likegyldig for deg HVA som testes? Dvs at det kan testes noe som ALLE er enige i låter forskjellig
Feil.pks skrev:1: Ingen hører forskjell, abx blir en udugelig test.
Det tidligere uttalte "Det er ikke hørbar forskjell på kabler" har dreiet seg til å bli "Det er ikke hørbar forskjell på lydmessig transparente kabler".Ivaols skrev:Sett at en ikke klarte å skille de to overnevnte kabler i en ABX blindtest. Da ville ikke diskusjonen ha beveget seg en millimeter videre fordi noen tvilte på forhånd om det i utgangspunktet var forskjell.
Hva er det egentelig du vil med denne tråden?? Har sagt flere ganger nå at om du vil vite hvordan du går frem for å gjennomføre en vanntett blindtest av kabler, bør du kontakte en forskningsinstitusjon. Eller rett og slett lese deg litt opp på emnet.RoDa skrev:Foreløpig har jeg ikke tro på at noen kommer til å gjennomføre dette.
At det er flere som prøver seg på at det ikke er hørbare forskjeller på disse to kablene jeg listet opp viser med all tydelighet hva dette forumet har blitt.
Masse tomprat og null egne erfaringer fra de "tekniske".
Når jeg så gir dem en utfordring og sjanse til forbrødring så ender det om med enda mer tomprat.
Har ikke mye sans for Ari Behn, men en ting er vi enige om. Dette er trist som faen!
R
Anser det som overveiende sannsynlig at det ikke skjer noen som helst fysisk degradering av signalkvaliteten i noen av disse kablene. Tips: Kjøp en 30 eller 50 meter lang versjon av den billige, da er reelle fysiske avvik langt mer sannsynlig.RoDa skrev:Er du ikke sikker på at det er hørbare forskjeller på disse to kablene?? Seriøst?knutinh skrev:Jeg er ikke overbevist om at det vil være hørbar forskjell. Har du målinger eller data på de to?
Har du renget på hva dette tar av tid? La oss si tre dager til forarbeidet. Man skal plukke utstyret, sette det sammen fysisk og få det til å spille som et godt matchet oppsett med minst en av kablene. Man skal sette opp en random generator, samt en switch som er lydmessig akseptabel og funksjonell for den som skal switche. Man skal koble dette sammen for så å få den opp og gå i oppsettet, og rigge alt stasjet som blender oppsettet osv. Så skal man kalle inn minst et par observatører og et lyttepanel på minst 4 personer.RoDa skrev:Ja, da er det bare å sette igang?
Hvilket utgangspunkt?RoDa skrev:Går ut fra du er enig i utgangspunktet?
Jo større forskjell du er i stand til å høre på disse kablene jo bigger time suger komponentmatchen din. Det er såre enkelt å sette opp et oppsett som får kablene til å låte svært forskjellig. Det er såre enkelt å få til et oppsett som får dem til å låte likt, og det er usannsynlig enkelt å få tilhørerne til å foretrekke den kabelen du vil de skal foretrekke.RoDa skrev:Disse to kablene er det hørbare forskjeller på og jeg ønsker at noen fra "den andre siden" viser at abx duger til å hente frem disse forskjellene.
...Og du ber om en blindtest for å få verifisert om den er i stand til å levere et testresultat av like høy kvalitet som en høyst subjektiv test? Ikke bare skal du sammenlikne med en test der placebo er fullstendig inntakt, men du har ennå ikke oppgitt hvilket utstyr som var påkoblet da dere hørte de beskrevne forskjellene.RoDa skrev:EN test mellom disse to kablene som viser at det er hørbare forskjeller.
Nei, til daglig bruker jeg ikke så mye verifiserbare testmetoder i lyttesammenheng. Det er uinteressant for meg å ha lange tabeller som viser om det er forskjell eller ikke på noe man allikevel kan måle forskjeller på. Da finner man samtidig ut hva som faktisk er forskjell og man slipper å lage lange avhandlinger om dynamikk, kjapphet, 3D, plassering osv for å forsøke å finne ut at for eksempel en kabel i delefilteret har falt av.RoDa skrev:Som konstruktør med spesialitet innen for det måletekniske og verifiserbare regner jeg med du benytter abx-testing daglig og dermed kan få til dette?
Absolutt.Necroth skrev:Viss man har to rør av ulik fabrikat, man putter dem i en rørtester som tar for seg de fleste data. Man er så heldig at de to måler akkurat elektrisk likt. Man putter dem i samme forsterker med samme bias-strømming. Vil det da kunne måles lydforskjeller?
Hva vil du med resultatet av den testen?RoDa skrev:Å få abx-ens venner til å gjennomføre en abx-test av de kablene jeg listet opp.
Består "den andre siden" i de samme trådene av fler personer da? Du kan jo ikke inkludere alle som holder kjeft på den siden du finner det mest passende for ditt eget ståsted.LydMekk skrev:Går så langt som å hevde følgende: Etter all skrikingen om blindtesting av rundt 10-15 personer her på forumet, og ja dere er nok ikke flere, har faktisk TELT antall signaturer i enkelte tråder:
Hva er så ditt forslag til testing av kabler? Du mener vel ikke at det er greit å fremstå som sannhetsvitne basert på en placebotynget test?LydMekk skrev:Hvis ingen tar en godt dokumentert blindtest så bør INGEN NOENSINNE skrive om krav til blindtesting i NOEN tråder betreffende kabel heretter.
1. - Nei. Det er fordi jeg ikke er overbevist om at abx er den hele og fulle sannhet når det gjelder å stadfeste hva som er hørbart eller ei innen hobbyen vår.Snickers-is skrev:1. - Du etablerer en "sannhet" før testen. Det er det samme som å stadfeste at du har null respekt for resultatet av testen du ber om.
2. - Du vedtar testobjektene i all offentlighet. Kanskje litt dumt å legge bias til testpanelet før man over hodet har blitt enig om å gjennomføre en blindtest.
3. - Jo større forskjell du er i stand til å høre på disse kablene jo bigger time suger komponentmatchen din.
4. - Da finner man samtidig ut hva som faktisk er forskjell og man slipper å lage lange avhandlinger om dynamikk, kjapphet, 3D, plassering osv for å forsøke å finne ut at for eksempel en kabel i delefilteret har falt av.
5. - Dersom du finner temaet blindtesting interessant, hvorfor skal du hele tiden skyve ansvaret for å tilegne deg kunnskap over på alle andre?
6. - Dersom du ikke er interessert i verifiserbar testing så er det greit, men hvordan skal en leser kunne skille ut hvorvidt testen er farget av at du digger konstruktøren fordi han spanderer pils på deg, digger samme fotballag og lager pene kabler med sexy prislapp?
7. - Det etterspørres stadig styrket troverdighet hos Fidelity, og den aktive distanseringen fra verifiserbare tester signaliserer en synkende troverdighet. Husk at det er fler enn de på HiFisentralen som legger merke til det.
1: Du innleder med å si at det er stor hørbar forskjell på de to kablene uavhengig og åpner ikke for at det er en sannhet med store modifikasjoner. Er ikke det å etablere en sannhet direkte knyttet til resultatet av blindtesten?RoDa skrev:1. - Nei. Det er fordi jeg ikke er overbevist om at abx er den hele og fulle sannhet når det gjelder å stadfeste hva som er hørbart eller ei innen hobbyen vår.Snickers-is skrev:1. - Du etablerer en "sannhet" før testen. Det er det samme som å stadfeste at du har null respekt for resultatet av testen du ber om.
2. - Du vedtar testobjektene i all offentlighet. Kanskje litt dumt å legge bias til testpanelet før man over hodet har blitt enig om å gjennomføre en blindtest.
3. - Jo større forskjell du er i stand til å høre på disse kablene jo bigger time suger komponentmatchen din.
4. - Da finner man samtidig ut hva som faktisk er forskjell og man slipper å lage lange avhandlinger om dynamikk, kjapphet, 3D, plassering osv for å forsøke å finne ut at for eksempel en kabel i delefilteret har falt av.
5. - Dersom du finner temaet blindtesting interessant, hvorfor skal du hele tiden skyve ansvaret for å tilegne deg kunnskap over på alle andre?
6. - Dersom du ikke er interessert i verifiserbar testing så er det greit, men hvordan skal en leser kunne skille ut hvorvidt testen er farget av at du digger konstruktøren fordi han spanderer pils på deg, digger samme fotballag og lager pene kabler med sexy prislapp?
7. - Det etterspørres stadig styrket troverdighet hos Fidelity, og den aktive distanseringen fra verifiserbare tester signaliserer en synkende troverdighet. Husk at det er fler enn de på HiFisentralen som legger merke til det.
2. - Bias? Skal ikke dette være en abx-test hvor alt slikt er utelukket?
3. - Takk for opplysningen. Det høres jo helt jævlig ut også, så du har nok rett....
4. - LOL Hvor tar du det fra?
5. - Finner ikke temaet så interessant. Det interessante her er at man angriper testmetodikken til Fidelity uten å angripe eller ta stilling til konklusjonene. Fortell først hvilke feil Fidelity gjør i sine beskrivelser av lyden til en komponent, og ut fra det angrip metodikken. Det er LETT å høre forskjell på lakris og velfungerende audiokabler, er det like lett å gjøre det når du skal gjennom ABX - ABX - ABX - ABX - ABX - ABX - ABX - ABX - ABX - ABX?
6. - Igjen, hvor tar du det fra? Du begynner å nærme deg ganske stygge insinuasjoner....
7. - Aktiv distansering? Forstår jo at du ikke har sett det, men i denne tråden åpner jeg jo for å bli overbevist om at abx fungerer og dermed er noe som Fidelity i større grad bør ta i bruk ved omtaler av komponenter.
Du skriver "Husk at det er fler enn de på HiFisentralen som legger merke til det". Er det en slags skremselspropaganda? Slutt med dette og stopp denne tråden ellers vil Fidelity selge mindre blader? Kremt, du skulle lest de PM-ene jeg har fått siden denne tråden ble startet.
R
Utrolig som kabelmafiaen driver og drar Sopranospråk i denne tråden. Capisce, fra RoDa (som forøvrig stavet det feil; Clear? fra LydMekk; o.a.LydMekk skrev:Går så langt som å hevde følgende: Etter all skrikingen om blindtesting av rundt 10-15 personer her på forumet, og ja dere er nok ikke flere, har faktisk TELT antall signaturer i enkelte tråder: Hvis ingen tar en godt dokumentert blindtest så bør INGEN NOENSINNE skrive om krav til blindtesting i NOEN tråder betreffende kabel heretter.
Clear?
Ja, du overbeviser noen, men ikke alle, og diskusjonen vil pågå friskt i uoverskuelig fremtid... Synd du ikke ser dette.RoDa skrev:Det tidligere uttalte "Det er ikke hørbar forskjell på kabler" har dreiet seg til å bli "Det er ikke hørbar forskjell på lydmessig transparente kabler".Ivaols skrev:Sett at en ikke klarte å skille de to overnevnte kabler i en ABX blindtest. Da ville ikke diskusjonen ha beveget seg en millimeter videre fordi noen tvilte på forhånd om det i utgangspunktet var forskjell.
Det er overveiende sannsynlig (uten dobbel abx) at vi er enige om følgende:
Claskabelen er ikke like lydmessig transparent som BM-kabelen.
Derfor er det snakk om flere centimeter dersom abx ikke påviser at "Claskabelen er ikke like lydmessig transparent som BM-kabelen", og ikke kun millimeter. Hvorfor? Jo fordi alle på "målesiden" som er enige i utsagnet ""Claskabelen er ikke like lydmessig transparent som BM-kabelen" må begynne å tenke gjennom saker og ting.
R
RSnickers-is skrev:.....null respekt for det faglige. Hvorfor begynner du ikke som konstruktør?.....Min hverdag, var det ikke den du spurte om?.....forsøker å forstumme kritikken.....deg som lytter?..........Hvorfor er det piggene ut når noen foreslår at du gjør testen selv?........Jeg skriver dette om folk utenfor forumet utelukkende av den enkle grunn at hver gang noen kritiserer Fidelity for noe som helst kommer argumentet det er jo bare 4-5 stk på HiFisentralen som mener det.......Jeg ser heller ikke noe poeng i å lage en konkurranse i hvem som får de kuleste PM-ene.
RSoundproof skrev:......som forøvrig stavet det feil................Hvorfor i heite helvete skal jeg bruke tid på å gjennomføre en ABX-test, når det er dere som er uvillige til å skjønne tegninga?..........underlig at en skribent i Fidelity er såpass villig til å svine seg til som han gjør i denne tråden. Men jeg tror faktisk ikke RoDa skjønner hvor dum han gjør seg med denne "utfordringen."........
Jeg kan ta utfordringen.RoDa skrev:Jeg er av de som ikke er overbevist om abx-blindtestens fortreffelighet når det gjelder å påvise hørbare forskjeller innen hifi.
Men jeg har også fått med meg at "det er ikke forskjell på kabler" har over tid endret seg til "det er ikke forskjell på riktig konstruerte / transparente kabler"
Jeg tillater meg derfor å anta at det sannsynligvis vil være enighet om at det er hørbare forskjeller på denne:
Artikkelnummer 32-1374 hos www.clasohlson.no til kr 39,-
og denne:
Black Magic Revelation IC hos PM Audio til ca kr 4000,-
(Kan selvfølgelig byttes ut med tilsvarende kabler)
Dersom mine antakelser er korrekt, så har jeg følgende ønske/ utfordring:
Gjennomfør og dokumentér en 100% vanntett abx-blindtest som holder vann også for statistikere som med overveiende sannsynlighet påviser hørbare forskjeller mellom disse to kablene.
Dette vil både være lærerikt for hvordan korrekt utføre en abx-test i tillegg til at det vil bidra til å styrke abx-test som velfungerende for å påvise hørbare forskjeller innen hifi.
Noen som tar utfordringen?
Mvh
Rolf
Jeg leste nå testen jeg, men nå har jeg lest den på nytt og merker meg følgende fra testen (sitater):Soundproof skrev:Da bør du lese videre i linken.ch skrev:Så vidt jeg forstod ble testen gjennomført som noen lyttinger til A og B, så ble X testet, og panelet måtte "gjette" om X var A eller B.Soundproof skrev:Denne tråden inneholder en god diskusjon om hva som skal til:
http://hometheaterhifi.com/forum/showthread.php?t=1448&page=16
Har linket inn i tråden.
Og her er selve testen som ble gjort:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html
Og her er utdrag fra Protocol & Procedures. Merk at A og B ikke er samme kabel gjennom testen. I hver sekvens så har man på forhånd bestemt hvilken kabel som skal være A eller B, og hvilken av disse som så skal være X. Så identiteten på A og B skifter fra hver gjennomgang.
Denne testmetodikken har en svakhet hvis mennesker har dårlig hukommelse i forhold til hørselsinntrykk, og i tillegg (og kanskje på grunn av det) har en bias til å gjette det som sist ble spilt av A eller B i en usikker situasjon. Hvis der er en slik bias, og A og B blir tilfeldig spilt sist, vil man helt naturlig forvente et tilsvarende tilfeldig resultat. Jeg mener det ville være bedre om testpanelet kunne få spilt både A og B etter at X var spilt, og gjerne også repetert X.
mvh
Først spilte man alle musikkstykkene, ved A eller B. Slik at man skulle komme inn i musikken. (Det tar tid å gjennomføre en skikkelig blindtest. Personlig mener jeg det var unødvendig med så mange ulike typer musikk, men det er en annen sak.)
Deretter gikk man over i selve testfasen, hvor et utdrag ble avspilt, med kabel A og med kabel B, for så å bli avspilt som X for identifikasjon av hvorvidt det var A eller B. Her går det mye kortere tid mellom hver avspilling, og man bør ha musikkminne nok til å klare av å sammenligne ... (Tross alt leser man jo ofte anmeldelser der skribent sammenligner en lytteopplevelse med en vedkommende hadde for måneder og år siden med et annet oppsett).
Hver musikkbit var på ett minutt, om jeg husker riktig. Enkelte mener at 30 sekunder er nok, mens andre vil sitte hjemme i noen måneder og tenke på saken. ;D
Dette er jo å kreve litt i overkant av en forumgjeng spredt over hele skandinavia. I tillegg tilsier all mulig teori at "tvilerne" vil være en feil testgruppe.RoDa skrev:Hva er det egentelig du vil med denne tråden??
Å få abx-ens venner til å gjennomføre en abx-test av de kablene jeg listet opp.
Hva med denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5001.0.htmlOm du synes det er "tvilernes" jobb og samle sammen en representativ gruppe og så gjennomføre testen, synes jeg det er en rimlig useriøs holdning av en som er skribent i Fidelity (om jeg har forstått det rett). Den holdningen bygger jeg på det faktum at det allerede er gjennomført flere blindtester her som viser nullresultat og at "tvilerne" ikke er rett gruppe for å teste disse påståtte forskjellene. Det burde jo tvert om være en perfekt reportasje hos Fidelity.
Hvor "her" på HFS? Min holdning er at det er useriøst å rope abx ved enhver anledning, og ikke vise vilje til å demonstrere hvor fortreffelig denne metoden er.
Du er meg en underlig skrue du Parelius. ( Du er også en racer på tastaturet, i positiv forstand)Parelius skrev:Du kan kanskje bidra litt i denne tråden også:musicman skrev:Etter å ha lest igjennom tråden hittil, er jeg meget overrasket over at blindtestenes talsmann nr,1
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15627.0.html
Skulle man kunne gjøre slike gjentagelser, så ville ikke testen være repetérbar over flere testgrupper - her er det heller ikke snakk om individuell lytting, selv om dette nok ville være å foretrekke, siden hver testperson dermed kunne være i "sweetspot."ch skrev:Jeg leste nå testen jeg, men nå har jeg lest den på nytt og merker meg følgende fra testen (sitater):
"Manny LaCarrubba chose to conduct an ABX blind test. (You listen to product "A", then to product "B", then you are presented with "X", which is either "A" or "B" and you indicate which product you think it is.)"
"We chose ten musical selections, intentionally varied in musical content. Each selection was repeated thrice, first using Power Cords A, then Power Cords B, finally Power Cords X. The cords used in the A and B listening sessions were always different. If As cords were all-generic, for example, then Bs were all-Nordost Valhalla, or vice versa. X was either all-generic or all-Nordost. Participants were asked to determine if X was A or B."
Det er litt uklart for meg om en måtte velge X etter hver enkelt av de tre spillingene, eller etter alle 3, men for meg blir likevel den siste varianten fremdeles en ABX test som jeg trodde, bare med den forskjell at en har tre repetisjoner før en må velge. Den avgjørende forskjellen for meg er at testdeltakeren ikke hadde anledning til å repetere A, B eller X etter eget valg inntil en følte seg komfortabel med et valg.