Blindtesting eller "seende" testing

Når hører DU lettest forskjell på kabler?

• I en blindtest ( du vet ikke hva du lytter til)

Stemmer: 0 0.0%
  • I en "seende" test (du vet hva du lytter til)

• Begge deler like lett

• Begge deler like vanskelig

• Det er ikke lydmessig forskjell på kabler, alt er placebo.

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    musicus skrev:
    Det er ment brukt som en motvekt mot alt tjafset og bruken av placebo, som mange strør om seg med, det har gått inflasjon i begrepet brukt av de "kloke" her i deres egen ufeilbarlighet.

mvh
    Placebo: Les frustrasjon.

Fra Wiki:
    Frustrasjon er en følelse som ofte fremkalles når man ikke kan nå et personlig mål. Dette gjør seg i særlig grad gjeldende hos personer med høye krav til seg selv eller sin egen utførelse av en oppgave, men de aller fleste opplever frustrasjon til tider. Ofte er mye ansvar, høye krav til seg selv eller høye forventninger en årsak til at frustrasjon oppstår.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    ayaboh skrev:
    musicus skrev:
    Det er ment brukt som en motvekt mot alt tjafset og bruken av placebo, som mange strør om seg med, det har gått inflasjon i begrepet brukt av de "kloke" her i deres egen ufeilbarlighet.

mvh
    Placebo: Les frustrasjon.

Fra Wiki:
    Frustrasjon er en følelse som ofte fremkalles når man ikke kan nå et personlig mål. Dette gjør seg i særlig grad gjeldende hos personer med høye krav til seg selv eller sin egen utførelse av en oppgave, men de aller fleste opplever frustrasjon til tider. Ofte er mye ansvar, høye krav til seg selv eller høye forventninger en årsak til at frustrasjon oppstår.
    Du kan gjerne klargjøre, men du mener denne frustrasjonen oppstår hos de som ANKLAGER andre for å lide av placebo? (De blir frustrert fordi de ikke hører det andre hevder å høre..)

Ellers takker jeg alle for å ha lært meg så mange nye begreper... placebo, nocebo, recibo..disse skal jeg vite å bruke når jeg ønsker å lage bråk i en tråd der den ene hevder forsterker ditten er bedre enn forsterker datten...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    maverick skrev:
    Beklager, men jeg klarte ikke å få noe mening ut av setningen din, Musicus.

Skal jeg bevise at det er placebo i det tilfellet du nevnte over?

Jeg kan beskrive et annet tilfelle av placebo. Jeg er såpass trygg på mine evner som observatør at jeg kan skille hva som er placebo og ikke, i de fleste tilfeller. Jeg er også såpass ærlig med meg selv at jeg har innsett hvor lett jeg er å lure.

I en annen kabeldiskusjon ble jeg lei av synsing og mening, og satte igang med faktiske målinger. Denne tråden kan jeg finne igjen til deg, hvis du er interessert. Jeg antar du ikke er det, for det er målinger i den.

Kort fortalt ville jeg måle påvirkning av høyttalerkabel i et normalt akustisk scenario. Jeg har en forsterker med rele på utgangene, så jeg kunne veksle mellom kablene (A og B utgang) uten å røre koblinger og kabler.

Uansett, jeg kjørte målesveip fra bak en sofa så jeg ikke skulle påvirke målingene. Først en billig kabel fra Clas. Greit nok, lagret målingen, switchet kabel og kjørte nytt målesveip. Og så kom skrekken! Dette hørtes jo TOTALT annerledes ut! Kunen det være SÅ stor forskjell på kabler? Jeg som hadde satt meg fore å dokumentere at det ikke var målbare akustiske forskjeller på kabler! Lettelsen var selvfølgelig stor når jeg så at målingene var identiske.

Poenget er at selv i en sånn setting spiller placebo en ENORM rolle i det vi oppfatter. Er det da naturlig å tenke at det IKKE spiller en rolle når man AKTIVT forventer en forskjell, helst til det bedre? Tvert imot! En studie som pågår i England i disse dager antyder at placebo fungerer selv om man VET man blir lurt. Dette er riktignok i medisin, men man kan dra paralellen. Her får en gruppe pasienter sukkerpiller istedet for medisin mot en lidelse, og blir fortalt at de får sukkerpiller. Allikevel fungerer 'medisinen'....

Jeg kan få et svart-hvittbilde til å se ut som et fargebilde, jeg kan få to nåler til å kjennes om en, jeg kan få varmt til å kjennes kaldt ut. Er det så vanskelig å tro at hørselen og sanseapparatet bak denne også kan lures relativt lett?
    Så du tror ikke på noe du har hørt med mindre ditt sikkert digitale måleapparat har fanget det opp på et vis? Herlig ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.028
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    maverick skrev:
    Beklager, men jeg klarte ikke å få noe mening ut av setningen din, Musicus.

Skal jeg bevise at det er placebo i det tilfellet du nevnte over?

Jeg kan beskrive et annet tilfelle av placebo. Jeg er såpass trygg på mine evner som observatør at jeg kan skille hva som er placebo og ikke, i de fleste tilfeller. Jeg er også såpass ærlig med meg selv at jeg har innsett hvor lett jeg er å lure.

I en annen kabeldiskusjon ble jeg lei av synsing og mening, og satte igang med faktiske målinger. Denne tråden kan jeg finne igjen til deg, hvis du er interessert. Jeg antar du ikke er det, for det er målinger i den.

Kort fortalt ville jeg måle påvirkning av høyttalerkabel i et normalt akustisk scenario. Jeg har en forsterker med rele på utgangene, så jeg kunne veksle mellom kablene (A og B utgang) uten å røre koblinger og kabler.

Uansett, jeg kjørte målesveip fra bak en sofa så jeg ikke skulle påvirke målingene. Først en billig kabel fra Clas. Greit nok, lagret målingen, switchet kabel og kjørte nytt målesveip. Og så kom skrekken! Dette hørtes jo TOTALT annerledes ut! Kunen det være SÅ stor forskjell på kabler? Jeg som hadde satt meg fore å dokumentere at det ikke var målbare akustiske forskjeller på kabler! Lettelsen var selvfølgelig stor når jeg så at målingene var identiske.

Poenget er at selv i en sånn setting spiller placebo en ENORM rolle i det vi oppfatter. Er det da naturlig å tenke at det IKKE spiller en rolle når man AKTIVT forventer en forskjell, helst til det bedre? Tvert imot! En studie som pågår i England i disse dager antyder at placebo fungerer selv om man VET man blir lurt. Dette er riktignok i medisin, men man kan dra paralellen. Her får en gruppe pasienter sukkerpiller istedet for medisin mot en lidelse, og blir fortalt at de får sukkerpiller. Allikevel fungerer 'medisinen'....

Jeg kan få et svart-hvittbilde til å se ut som et fargebilde, jeg kan få to nåler til å kjennes om en, jeg kan få varmt til å kjennes kaldt ut. Er det så vanskelig å tro at hørselen og sanseapparatet bak denne også kan lures relativt lett?
    Så du tror ikke på noe du har hørt med mindre ditt sikkert digitale måleapparat har fanget det opp på et vis? Herlig ;D
    ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg var redd du kanskje ville indikere at jeg var feig, for det var allerede et annet medlem her som antydet noe slik. Så jeg tenkte jeg skulle komme deg i forkjøpet her..jeg blir gjerne med på en sammenkomst eller test eller hva du vil arrangere, men jeg vil høre og, ikke bare bytte kabler..
    Da må vi begynne litt planlegging og få tak i nok folk. Vil du foretrekker at blindtesten gjennomføres hos deg? Virker som du mener ditt eget anlegg holder den standarden du mener et anlegg bør ha for å kunne skille mellom kabler.

Hvilke kabler ser du helst at vi tester? Signalkabel eller høyttalerkabel?
    Resultatet av testen vil bli offentligjort.
    Du får planlegge hvor det skal være (blir ikke hos meg), invitere folk (jeg kjenner ingen "audiofile" eller folk på forumet her). En lørdag hadde kanskje vært bra. Jeg kan ta med bra høyttalerkabel og signalkabel. Muligens kan begge kobles inn i kjeden samtidig. Anlegget bør sikkert være best mulig, men man tar det man haver..

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:
    Å blindt tro på alt man "hører", "ser" og "føler", er nok det viktigste grunnlag for alle verdens religioner. Tror du det også kan ha noe med denne hobbyen å gjøre?

Eller er ikke rettroende audiofile lenger mennesker på godt og vondt? Her gjelder hverken fysikk eller psykologi?

L

larkus

Gjest
    Karma skrev:
    Å blindt tro på alt man "hører", "ser" og "føler", er nok det viktigste grunnlag for alle verdens religioner. Tror du det også kan ha noe med denne hobbyen å gjøre?
    Grunnlaget for de fleste av verdens religioner er vel frykten for å ende opp i helvete. Og en skal slettes ikke se bort fra at det er det samme fenomenet som gjør seg gjeldende på enkelte områder innen "hifi" ;D ;D

mvh
    larlus

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg tror man får ta utgangspunkt i det man hører, siden det å høre på musikk stort sett består av å få dyttet lyd inn i ørene. Så kan det jo være at man hører feil, eller at andre hører litt annerledes eller tolker det de hører litt annerledes..
    Jeg har i hvert fall ikke tenkt å anskaffe meg noen måleapparater med det første, for å sjekke om jeg har rett. For meg er dette bare en hobby.
    Han andre så ut som han drev firma innen kalibrering, så han er forståelig nok mer opptatt av måleinstrumenter.
    Visse aspekter av lyd er nok instrumentene best til, som å måle frekvens og lydtrykk, mens andre aspekter er kanskje ørene best til ofte (som å skjelne nyanser mellom kabler eller andre komponenter)

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg tror man får ta utgangspunkt i det man hører, siden det å høre på musikk stort sett består av å få dyttet lyd inn i ørene. Så kan det jo være at man hører feil, eller at andre hører litt annerledes eller tolker det de hører litt annerledes..
    Jeg har i hvert fall ikke tenkt å anskaffe meg noen måleapparater med det første, for å sjekke om jeg har rett. For meg er dette bare en hobby.
    Han andre så ut som han drev firma innen kalibrering, så han er forståelig nok mer opptatt av måleinstrumenter.
    Visse aspekter av lyd er nok instrumentene best til, som å måle frekvens og lydtrykk, mens andre aspekter er kanskje ørene best til ofte (som å skjelne nyanser mellom kabler eller andre komponenter)

Du har jo tidligere i denne tråden sakt "at bassen slo mye hardere og ble mer dominerende da jeg byttet til Audioquest Volcano høyt. kabler". En slik opplevelse vil jo si at du fikk mange flere db i bassen med denne kabelen. (Du kan vel umulig mene at bassen blir mere dominerende og slår mye hardere uten at basse øker med flere db i forhold til resten).

En økning på flere db vil være veldig enkelt å måle selv med et enkelt verktøy som XTZ sitt. Får du frem slike målinger som kan etterprøves klarer du vel å overbevise alle skeptikere her på forumet, og vil til all sansynlighet kunne skape ganske mye furore på flere hifi fora. Så da er det jo bare å ordne den målingen.

A

atledreier

Gjest
    uob skrev:
    Du har jo tidligere i denne tråden sakt "at bassen slo mye hardere og ble mer dominerende da jeg byttet til Audioquest Volcano høyt. kabler". En slik opplevelse vil jo si at du fikk mange flere db i bassen med denne kabelen. (Du kan vel umulig mene at bassen blir mere dominerende og slår mye hardere uten at basse øker med flere db i forhold til resten).
    Det er det som er så fint med å være kabelentusiast. man har alltid ørene med seg, og de tar aldri feil og kan ikke påvirkes. Så man TRENGER ikke målinger! og om en eller annen jypling kommer med måleapparatet sitt og sier at det ikke ER noen forskjell, så kan jeg bare avfeie det som sprøyt, for MINE ører lyver ikke. Ånei, ikke DENNE karen, nei!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg fikk besøk fra noen meget bevisste og hyggelige hifi-entusaster en tid tilbake. Etter flere timer enn planlagt måtte vi bryte opp, og en tankevekkende kommentar falt: "Jeg kan ikke huske når jeg sist har hørt så mye musikk på et hifi-treff. Vanligvis sitter vi og skal høre forskjell på ting, og da hører vi på de samme kuttene."

Her får jeg lyst til å si noe om auto-suggesjon, evnen vi har til å hensette oss i sammenhenger der vi opplever stimuli på bestemte vis.
    "Vanligvis sitter vi og skal høre forskjell på ting..."

Kanskje det ingen forskjell er på noen "ting," men man har på forhånd bestemt seg for å høre forskjell, og da dukker den opp, helt i tråd med rådende dogme rundt akkurat den komponenten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    maverick skrev:
    de tar aldri feil og kan ikke påvirkes.
    Det er vel det som er hele poenget med blindtester, at jo, det kan de.

Selvsagt skal man IMO velge komponenter etter hvordan de HØRES ut, og ikke (bare) hvilke måleresultater man får av dem, men siden øret altså KAN lures av psykoakustikk, fordommer, etc, bør man (også IMO) aller helst ta valgene sine etter hva man hører i blindtester.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Er det så vanskelig å sette i sammen en blindtest.Er det ikke bare og samle en gjeng her inne så er det vel raskt unnagjort.Måling er vel bare bullshit da det er ørene vi hører med?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Man kan være mørkeredd uten å tro på troll.....

Eller sagt på en annen måte, man kan bille seg mye inn uten at man dermed tror på det.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Man kan være mørkeredd uten å tro på troll.....

Eller sagt på en annen måte, man kan bille seg mye inn uten at man dermed tror på det.
    Hvor kommer alle disse påstandene om digitale måleapparat fra? Jeg har riktignok en dB-måler i lytterommet, men det er sjelden den brukes. Jeg vet om en hifi-skribent som bruker en room-analyzer, men han er neppe regnet som medlem i Målemafiaen av den grunn, merkelig nok.

Det man tror og det som er kan være helt forskjellige. Vannet kan se ut til å holde romtemperatur, men det kan være iskaldt, og det kan være skoldende hett - er det varmt nok i luften ser du ikke dampen. Derfor er det også til tider praktisk å ha et termometer tilgjengelig.
    ;D

Det jeg har lært av min lille bruk av dB-måler er at effekten av comb-filtering, i ethvert lytterom, er så ekstrem at disse diskusjonene blir litt latterlige, såfremt man ikke bruker lyttestol der hodet settes i skrutvinge og andre står for byttene.

Ved en komponentsammenligning la jeg merke til lytterens kroppsspråk. (1) tilbakelent avventende og skeptisk, det eneste som manglet var armene i kors. (2) foroverlent forventningsfull. Det var minst 40cm forskjell i hodets lytteposisjon mellom (1) og (2), og han lo da jeg gjorde ham oppmerksom på hva han ubevisst hadde gjort og uttrykt.

Slikt gjør vi alle, alt etter våre fordommer - og det er disse vi har lyst til å granske, snarere enn forsterke.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Har et forslag til blindtest for målehuer:

1. Skaff til veie en state-of-the-art cd-spiller fra 2010 (noe tilsvarende det jeg har i anlegget) og en budsjettspiller fra Elkjøp fra 1993.

2. Ordne med et ellers oppegående anlegg og en skjerm slik at komponentbytter kan skje bak skjermen uten at du selv kan se hva som kobles til eller fra.

3. Sett deg i sofaen, finn frem ditt lydmåleapparat og sett det i en passende posisjon. (Om det må stå på et stabilt stativ, kan det skaffes til veie.)

4. Plugg ørene med øreplugger.

5. Ta hørselsvern utenpå der igjen.

6. Kjør test! Audiofile innspillinger kan gjerne brukes, om det foretrekkes. Det burde nå være en LETT sak å avgjøre hvilken cd- spiller som er hvilken og ikke minst hvilken som er best. Dere har jo måleapparater dere stoler mer på enn deres egen hørsel, så denne testen burde være a piece of cake.

Til slutt må dere gjerne forklare oss kabelnisser hva dere vil måle med apparatene deres i denne testen og hva disse målingene vil si dere.

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Det burde nå være en LETT sak å avgjøre hvilken cd- spiller som er hvilken og ikke minst hvilken som er best. Dere har jo måleapparater dere stoler mer på enn deres egen hørsel, så denne testen burde være a piece of cake.
    Du har sikkert sett den spanske testen hvor de klarte å høre forskjell på Audio Note DAC og Discman? Problemet, sett med HiFI-øyne er dog at ALLE lytterene foretrakk discmanen når de ikke visste hvilken de lyttet til;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Har et forslag til blindtest for målehuer:

1. Skaff til veie en state-of-the-art cd-spiller fra 2010 (noe tilsvarende det jeg har i anlegget) og en budsjettspiller fra Elkjøp fra 1993.

2. Ordne med et ellers oppegående anlegg og en skjerm slik at komponentbytter kan skje bak skjermen uten at du selv kan se hva som kobles til eller fra.

3. Sett deg i sofaen, finn frem ditt lydmåleapparat og sett det i en passende posisjon. (Om det må stå på et stabilt stativ, kan det skaffes til veie.)

4. Plugg ørene med øreplugger.

5. Ta hørselsvern utenpå der igjen.

6. Kjør test! Audiofile innspillinger kan gjerne brukes, om det foretrekkes. Det burde nå være en LETT sak å avgjøre hvilken cd- spiller som er hvilken og ikke minst hvilken som er best. Dere har jo måleapparater dere stoler mer på enn deres egen hørsel, så denne testen burde være a piece of cake.

Til slutt må dere gjerne forklare oss kabelnisser hva dere vil måle med apparatene deres i denne testen og hva disse målingene vil si dere.
    Så du er såpass seriøs ja. Beklager at jeg kastet bort tiden på å svare deg. Det skal ikke gjenta seg.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "I am trying to turn you over to the...dark side of the force..."

(Puster tungt gjennom en svart hjelm mens knuser et måleapparat i min mekaniske hånd)

V

vredensgnag

Gjest
    Et vanlig stadium når man er på tapende front i en debatt er å prøve å debattere på motstanderens premisser, men bevisst dårligere enn det motstanderen ville gjort.
    Og så setter man seg tilfreds tilbake beroliget over hvor dårlige argumenter motstanderen har mobilisert, og ser bort fra at man selv kom opp med disse dårlige argumentene.

;D

Kule-Trygves største bidrag her er vel i likhet med et annet bindestreksnick å bevise hvor ufunderte overbevisningene er. Prinsippet om at antallet nuller før komma på kvitteringen avgjør lydkvalitet er hinsides det absurde, dessverre, fordi HaiFai er fylt med luringer som vet hva de skal agne med.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    I den grad det er noen debatt her er det vel ikke jeg som er den tapende part?

Skal bli spennende å se om det kommer inn noen fornuftige svar på blindtest- forslaget mitt. Om ikke har jeg i hvert fall kanskje lagt måle/ høre- debatten død for en stund. Kabeldebatten kommer vel uansett til å fortsette i det uendelige, med eller uten mine bidrag.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:

Skal bli spennende å se om det kommer inn noen fornuftige svar på blindtest- forslaget mitt. Om ikke har jeg i hvert fall kanskje lagt måle/ høre- debatten død for en stund. Kabeldebatten kommer vel uansett til å fortsette i det uendelige, med eller uten mine bidrag.
    Kult Trygve! Du må være genial!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.214
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Har du vært med på noen blindtest, Karma? Bare et vennlig spørsmål.
    Jeg orker ikke mer kabel/blindtestdebatter, fra min side.

Jeg har aldri.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Jeg har aldri.
    I vitenskapelig forstand: Nei

Personlig konsentrerer jeg meg om det som gir så store forskjeller/forbedringer, at det ikke er nødvendig med blindtester. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Personlig konsentrerer jeg meg om det som gir så store forskjeller/forbedringer, at det ikke er nødvendig med blindtester. ;)
    Ja, men det er jo forskjeller i den størrelsesordenen mange mener å oppleve med esoteriske kabler også. ...Sånn apropos!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.214
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Jeg har aldri.

Det er ingen dum løsning. Jeg gjør det samme.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som er så kjekt med kabeldiskusjsoner er at siden man ikke er enig om noen form for verken måle- eller testmetodikk så er man garantert å ikke bli enige.

Og så kan den ene siden hevde at den andre har for dårlige ører/anlegg/økonomi, mens den andre siden kan hevde at den ene ikke har nok kunnskaper. Og det kan man holde på med i det uendelige.....

Jeg hører til den kategori som er overbevist om at mye av det vi hører skapes inni hodene våre, i tillegg til det som faktisk oppfattes av ørene. NB og andre har på en utmerket måte redegjort for hvor store avvik man i en lyttesituasjon kan utsettes for uten at lytteutfallet endres - noe som jeg anser som et bevis på hodets innvirkning på resultatet. Hodet både kompenserer og legger til og påvirkes av et utall faktorer. Jeg tror ikke det er tilfeldig at de som faktisk vet mest om dette også er de som faktisk hører minst forskjell; og dermed heller ikke er villig til å bruke penger på dette. Kunnskap ligger i hodet, og bidrar effektivt til å skrelle vekk mye innbilning og kompensasjon i hodets prosessering.

Pussig nok forvant englene fra folks daglig liv i stor grad også parallelt med utdannelsesnivået.

Kunnskap kan ikke bare skape inntekter, men i dette tilfellet også forhindre at man kaster penger ut av vinduet. Så kan man forøvrig for min del gjerne innbille seg at man hører både det ene og andre, ikke noe problem for meg ut over at jeg reagerer på sjarlatanene i bransjen som unytter dette faktum.

Uvitenhet er kostbart, enten det fører til kabelinvesteringer eller at man innretter daglivlivet sitt etter engler og annen overtro.

Dermed ikke sagt at det ikke er forskjell på kabler, men forskjellene er uhyre marginale, og effektene kan stort sett oppnåes på billigere måter enn ved å kjøpe dyrt mumbo-jumbo, og de fleste av oss er bedre tjent med å bruke pengene på noe annet.

I stedet for å bruke alt for mye penger på kabler har jeg brukt de på ganske mange tusen CDer og LPer, og er fornøyd med det. Samt hytte, båt, ferier og annet.......

Så får de som vil bruke penger på kabler i trygg forvissning om at det er greiest å ikke vite noe som helst om det man bruker pengene sine på, gjerne fortsette med det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Du får planlegge hvor det skal være (blir ikke hos meg), invitere folk (jeg kjenner ingen "audiofile" eller folk på forumet her). En lørdag hadde kanskje vært bra. Jeg kan ta med bra høyttalerkabel og signalkabel. Muligens kan begge kobles inn i kjeden samtidig. Anlegget bør sikkert være best mulig, men man tar det man haver..
    Den é god. Vi kan gjerne bytte både signalkabler og høyttalerkabler. Da kan heller ingen skylde på synergien eller at det sto igjen enkelte dårlige kabler som ble en brems. Er så vidt i gang med planlegging. Får starte en ny tråd om dette etterhvert. Litt usikker på om vi skal gjennomføre AB eller ABX. Sistnevnte tar mer tid. Vi får se. I første omgang er det i alle fall viktig å finne høvelig anlegg og tilstrekkelig med lyttere. God elektronikk skal ikke være vanskelig å få tak i. Litt verre er det med høyttalere og rom, men det må vi jo få til.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.505
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Letter modifisert. Var et par misforståelser med tilhørende tolking som ble endret/fjernet. Beklager det inntrufne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.028
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Jeg har aldri.

Det er ingen dum løsning. Jeg gjør det samme.
    Samme her. Deriblant da selvfølgelig kabler!

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Karma skrev:
    Me too!

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    Godt alle er enige. Da er det kanskje på tide å la de som mener at kabler også betyr noe for lyden, få lov til å diskutere kabler i fred?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    audionut skrev:
    Godt alle er enige. Da er det kanskje på tide å la de som mener at kabler også betyr noe for lyden, få lov til å diskutere kabler i fred?
    Jeg er redd for at det ønsket er i overkant optimistisk.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.214
    Torget vurderinger
    2
    audionut skrev:
    Beklager men jeg fikk ikke med meg at dette var en kabeltråd.

Hvorfor er den ikke plassert i kabelhjørnet da?

L

larkus

Gjest

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde det var en tråd om blindtesting jeg - det er det som fremkommer når man går inn på nytt fra vårt forum. Vil man drøfte kabler så er det kanskje greiest om tittelen handler om kabler - som man kan mene hva man vil om for min del - og ikke testmetodikk - som jeg defintivt har synspunkter på?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    For å avklare bedre:

Jeg konsentrerer meg om forskjeller/forbedringer som er så store, at personer fra "alle leire" klarer å høre det, og at det dermed ikke genererer slike debatter som dette.

U

utgatt60135

Gjest
    audionut skrev:
    Ja, men slutt å overdrive sier nå jeg. Dere tror ikke dere overdriver? Ta en blindtest sa vel, eller er dere feige? Tenker nok det ja.

A

atledreier

Gjest
    Ja det er litt rart at det aldri blir noe av disse blindtestene.... ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn