Beklager, men jeg klarte ikke å få noe mening ut av setningen din, Musicus.
Skal jeg bevise at det er placebo i det tilfellet du nevnte over?
Jeg kan beskrive et annet tilfelle av placebo. Jeg er såpass trygg på mine evner som observatør at jeg kan skille hva som er placebo og ikke, i de fleste tilfeller. Jeg er også såpass ærlig med meg selv at jeg har innsett hvor lett jeg er å lure.
I en annen kabeldiskusjon ble jeg lei av synsing og mening, og satte igang med faktiske målinger. Denne tråden kan jeg finne igjen til deg, hvis du er interessert. Jeg antar du ikke er det, for det er målinger i den.
Kort fortalt ville jeg måle påvirkning av høyttalerkabel i et normalt akustisk scenario. Jeg har en forsterker med rele på utgangene, så jeg kunne veksle mellom kablene (A og B utgang) uten å røre koblinger og kabler.
Uansett, jeg kjørte målesveip fra bak en sofa så jeg ikke skulle påvirke målingene. Først en billig kabel fra Clas. Greit nok, lagret målingen, switchet kabel og kjørte nytt målesveip. Og så kom skrekken! Dette hørtes jo TOTALT annerledes ut! Kunen det være SÅ stor forskjell på kabler? Jeg som hadde satt meg fore å dokumentere at det ikke var målbare akustiske forskjeller på kabler! Lettelsen var selvfølgelig stor når jeg så at målingene var identiske.
Poenget er at selv i en sånn setting spiller placebo en ENORM rolle i det vi oppfatter. Er det da naturlig å tenke at det IKKE spiller en rolle når man AKTIVT forventer en forskjell, helst til det bedre? Tvert imot! En studie som pågår i England i disse dager antyder at placebo fungerer selv om man VET man blir lurt. Dette er riktignok i medisin, men man kan dra paralellen. Her får en gruppe pasienter sukkerpiller istedet for medisin mot en lidelse, og blir fortalt at de får sukkerpiller. Allikevel fungerer 'medisinen'....
Jeg kan få et svart-hvittbilde til å se ut som et fargebilde, jeg kan få to nåler til å kjennes om en, jeg kan få varmt til å kjennes kaldt ut. Er det så vanskelig å tro at hørselen og sanseapparatet bak denne også kan lures relativt lett?