Det vet du best.lars_erik skrev:Valhalla er ingen dårlig prioritering hos meg, men en velsignelse og en av grunnene til at jeg koser meg glugg i hjel med musikk.
Geir Arne
Det vet du best.lars_erik skrev:Valhalla er ingen dårlig prioritering hos meg, men en velsignelse og en av grunnene til at jeg koser meg glugg i hjel med musikk.
Det vet jeg ikke. Men koser du deg like mye som meg, så er du en veldig lykkelig musikkelsker ;DBrasse skrev:Men kosar du deg meir enn meg?
:![]()
Jeppganilsen skrev:Det vet du best.lars_erik skrev:Valhalla er ingen dårlig prioritering hos meg, men en velsignelse og en av grunnene til at jeg koser meg glugg i hjel med musikk.
Geir Arne
syting og lite popcornlarkus skrev:Helvete, hva gikk jeg glipp av nå da?
Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
Alikevel tør de ikke ta en enkel blindtest :larkus skrev:Hvis jeg tolker debatten her korrekt, så er de argeste kabeltroende her på hfs 110% skråsikre på at de skal klare å identifisere kabler i en blindtest. Stemmer det?
Lyngen skrev:Alikevel tør de ikke ta en enkel blindtest :larkus skrev:Hvis jeg tolker debatten her korrekt, så er de argeste kabeltroende her på hfs 110% skråsikre på at de skal klare å identifisere kabler i en blindtest. Stemmer det?...
Så nå er det din standard alt ogalle skal måles opp mot? siden du kan hevde noe slikt, hvem er du tror du, hifi Jesus? :orso skrev:Da har du og mange andre i så fall gjort dårlige prioriteringer hittil. Men det er håp for alle! Ber om at du må se lyset.lars_erik skrev:Det vi er opptatt av, er best mulig lyd,
Store mengder grenseløs svada stort sett. Fysiske variabler ser de ut til å gi blanke i (samt at det som kunne være relevant, elektriske parametere til selve kabelen og utstyret den kobles mellom vises null oppmerkomhet) . Hvor mye saken koster har lang større prediksjonskraft for hvor bra de måtte synest saken er enn noe annet.sinep skrev:Hva sier hi-fi anmeldere om kabler?
Ganske normalt å reagere på direkte lureri. Synes det er synd at det finnes slikt i denne bransjen. Som tidligere nevnt; man fokuserer mye på komponenter som har lite eller ingen betydning. Og man fokuserer knapt noe på det som virkelig betyr noe. Det man ender opp med å føre folk på ville veier. Det som kabelprodusentene bedriver strider egentlig mot markedsføringsloven, og jeg håper en gang myndighetene gjør noe med det.HCS skrev:Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
Smatt! Smatt!orso skrev:Ganske normalt å reagere på direkte lureri. Synes det er synd at det finnes slikt i denne bransjen. Som tidligere nevnt; man fokuserer mye på komponenter som har lite eller ingen betydning. Og man fokuserer knapt noe på det som virkelig betyr noe. Det man ender opp med å føre folk på ville veier. Det som kabelprodusentene bedriver strider egentlig mot markedsføringsloven, og jeg håper en gang myndighetene gjør noe med det.HCS skrev:Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
De låter garantert helt likt helt vanlig kobber kabler som man får kjøpt for under 100 lappen. Vis meg en blindtest som viser noe annet.
Jeg har aldri hørt Zenzatikablene, og har heller ikke noen blindtest å vise til. Men på bakgrunn av en annen tråd på forumet der det sies at Stereophile for tiden benytter Zenzati som sine referansekabler, lurer jeg litt på om du har noe informasjon som underbygger ditt noe bombastiske utsagn om at "De låter garantert helt likt helt vanlig kobber kabler som man får kjøpt for under 100 lappen"?orso skrev:Ganske normalt å reagere på direkte lureri. Synes det er synd at det finnes slikt i denne bransjen. Som tidligere nevnt; man fokuserer mye på komponenter som har lite eller ingen betydning. Og man fokuserer knapt noe på det som virkelig betyr noe. Det man ender opp med å føre folk på ville veier. Det som kabelprodusentene bedriver strider egentlig mot markedsføringsloven, og jeg håper en gang myndighetene gjør noe med det.HCS skrev:Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
De låter garantert helt likt helt vanlig kobber kabler som man får kjøpt for under 100 lappen. Vis meg en blindtest som viser noe annet.
Garantert? ;D... Og hva med å vise en blindtest andre veien ? Uansett, det er flere som har hørt disse kabelene og sier de er gode. Pris tilside.. At du kommer med norkse myndigheter og lovverk er jo og intr. Hvem skal bedømme hva som er humbug eller ei ?orso skrev:HCS skrev:Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
Skal ikke underslå dette faktum, men det er en grov overforenkling i beste fall... Mener du at mengden annonsering er proposjonal med komponent-kostnaden ? Ekesmpelvis ,hvor var da isåfall zensati annonseringen i siste Fidelity eksempelvis..?vredensgnag skrev:Det er et direkte forhold mellom en hifi-kabels pris og dens rapporterte effekt i hifi-autorative fora. Dette skyldes at prisen tillater tillegsaktiviteter som bidrar til finansiering av aktivitetene i slike fora: salgsledd, media, utstillingsaktiviteter, osv.
Jeg minner om Upton Sinclairs visdomsord:
"It is difficult to get a man to understand something when his salary depends on his not understanding it."
Omsatt: Ikke skyt kua som før deg.
Vel heller at hele HiFi-bransjen som helhet har ganske stor interesse av at det er et aktivt assesoarmarked med sannsynligvis astronomiske marginer, i alle fall for noen ledd i verdikjeden. Jeg aner ikke hvordan pengene fordeles i dette markedet, men at den totale kaka som skal deles er veldig stor er jeg helt sikker på.HCS skrev:Skal ikke underslå dette faktum, men det er en grov overforenkling i beste fall... Mener du at mengden annonsering er proposjonal med komponent-kostnaden ? Ekesmpelvis ,hvor var da isåfall zensati annonseringen i siste Fidelity eksempelvis..?
Mye må isåfall henge igjen av pengesummen hos produsent/utvikler...Når en ser hvor sørgelig det står til med deler av norske hifibutikker...nb skrev:Vel heller at hele HiFi-bransjen som helhet har ganske stor interesse av at det er et aktivt assesoarmarked med sannsynligvis astronomiske marginer, i alle fall for noen ledd i verdikjeden. Jeg aner ikke hvordan pengene fordeles i dette markedet, men at den totale kaka som skal deles er veldig stor er jeg helt sikker på.HCS skrev:Skal ikke underslå dette faktum, men det er en grov overforenkling i beste fall... Mener du at mengden annonsering er proposjonal med komponent-kostnaden ? Ekesmpelvis ,hvor var da isåfall zensati annonseringen i siste Fidelity eksempelvis..?
Og la meg gjøre noe klart - påslag er helt nødvendig for at en omsetningskjede skal fungere. Og i tillegg fullstendig nødvendig for at mange av de biaktivitetene vi setter pris på skal kunne gjennomføres: messer, fine brosjyrer, gratis vin og kanapéer, spesialorientering for pressen med tilflyving av journalister til en produktavsløring, god "after sales service", osv.nb skrev:Vel heller at hele HiFi-bransjen som helhet har ganske stor interesse av at det er et aktivt assesoarmarked med sannsynligvis astronomiske marginer, i alle fall for noen ledd i verdikjeden. Jeg aner ikke hvordan pengene fordeles i dette markedet, men at den totale kaka som skal deles er veldig stor er jeg helt sikker på.HCS skrev:Skal ikke underslå dette faktum, men det er en grov overforenkling i beste fall... Mener du at mengden annonsering er proposjonal med komponent-kostnaden ? Ekesmpelvis ,hvor var da isåfall zensati annonseringen i siste Fidelity eksempelvis..?
Godt mulig, slikt selges vel ofte til laaangt under villedende pris og jeg tror på ingen måte man blir rik av å drive HiFi-sjappe bare så det er sagt - empirien her til lands er jo ganske klar på det området. Selv om enhetsprisen til tider er svært høy er det jo også en viss grense for hvor mange enheter som blir solgt i løpet av et år.HCS skrev:Mye må isåfall henge igjen av pengesummen hos produsent/utvikler...Når en ser hvor sørgelig det står til med deler av norske hifibutikker...
Det høres fornuftig ut etter min mening. Hvis en produsent lager 10 forskjellige høyttalermodeller som koster fra 10 000,- opp til 500 000,- ville i hvertfall jeg anta at den dyreste var best. Vi kunne kanskje snudd på det spurt hvem du ville valgt av disse hvis prisen var den samme for alle.vredensgnag skrev:Det er et direkte forhold mellom en hifi-kabels pris og dens rapporterte effekt i hifi-autorative fora.
Absurditeten blir total når vidt ulike konstruksjonsprinsipper til ca samme pris gir ca samme mengde vellyd i et gitt system.ayaboh skrev:Det høres fornuftig ut etter min mening. Hvis en produsent lager 10 forskjellige høyttalermodeller som koster fra 10 000,- opp til 500 000,- ville i hvertfall jeg anta at den dyreste var best. Vi kunne kanskje snudd på det spurt hvem du ville valgt av disse hvis prisen var den samme for alle.
Jeg synes det er rart hvis ikke de fleste hifi interesserte ikke tror at innbildning kan forekomme når det er snakk om virkelige små forskjeller. I den sammenheng er blindtest det riktige for å avdekke dette om det kan skje. Etter mitt skjønn burde dette være veldig interessant og ikke minst lærerikt. Men at så få er interessert i dette forteller meg mest at mange antagelivis er redde for å misse fordi de har investert gode beløp i kabler med intensjon i markante forbedringer. Men det er kanskje ikke så lett å innse dette? For min del ville jeg ta blindtest med en gang det ble investert i litt dyre kabler fordi jeg ikke ville bli lurt. Helt logisk tanke for meg og jeg hadde ikke noe å "tape i ære". Mulig jeg heller ikke hadde likt blindtester om jeg hadde vært kabelfantast i en årrekke uten å prøvd blindtest eller hadde misslyktes.Lyngen, at du tror blindtester er det riktige så er det greit.
Hvorfor skal jeg argumenter for blindtest som metode? Jeg ser ikke noen grunn til det.
Håvard
Dette sa meg lite ... (ikke fornøydHar prøvd blindtest jeg, iet ukjent anlegg. Kjente ikke igjen kablene mine. Fornøyd?
Jeg oppfattet det slik som at hvis han fikk velge et dårlig rom til et anlegg med dårlig matchende komponenter til Kr 250.000, og et godt rom til et anlegg med godt matchede komponenter til 30.000, så ville sistnevnte kunne spille bedre.lars_erik skrev:Hvordan går det så med prosjektet ditt, maverick?
Har du skaffet rom og de to anleggene- et til 30k og et til 250k?
Jeg antar du mente at begge skulle testes ut i det samme rommet?
Eller mente du kanskje at vi med dyre anlegg bryr oss mindre om rommet enn de med billigere anlegg?
Du får si i fra.
I en tidligere tråd, tror det var i forbindelse med blidtest på Mike Lavignes anlegg, mente noen at blindtesting gjorde lytteren stresset, og dermed ute av stand til å foreta en god vurdering. Men hvordan man kan være sikker på at den seende lytteren/anmelderen ikke påvirkes av stress, forventinger, deadline, ol?Steinar_Lund skrev:Jeg har aldri hørt Zenzatikablene, og har heller ikke noen blindtest å vise til. Men på bakgrunn av en annen tråd på forumet der det sies at Stereophile for tiden benytter Zenzati som sine referansekabler, lurer jeg litt på om du har noe informasjon som underbygger ditt noe bombastiske utsagn om at "De låter garantert helt likt helt vanlig kobber kabler som man får kjøpt for under 100 lappen"?orso skrev:Ganske normalt å reagere på direkte lureri. Synes det er synd at det finnes slikt i denne bransjen. Som tidligere nevnt; man fokuserer mye på komponenter som har lite eller ingen betydning. Og man fokuserer knapt noe på det som virkelig betyr noe. Det man ender opp med å føre folk på ville veier. Det som kabelprodusentene bedriver strider egentlig mot markedsføringsloven, og jeg håper en gang myndighetene gjør noe med det.HCS skrev:Helt standard som lyder veldig bra... Prisen er drøy, men det frarøver ikke de dyreste kablene fra Zensati er med å lager god lyd...Ilfg en av testdeltagerne formlig knuste Zensati Kimber uten at dette skal tas som bevis for noe som helst... Hypotetisk, hadde du vært så ute etter Zensati om de kostet det du synes de burde koste orso ? For lyden er sikkert bra den, eller tror du ikke det heller ?orso skrev:Sier ikke det først og fremst noe om kabel testene i Fidelity? Alt tyder på at disse kablene er helt standard kabler produsert i Kina. Men prisen trekker tydeligvis ytelsen opp.f skrev:Tar vi et eksempel med Zenzati kablene, så var det bred enighet her inne om at de ikke var verdt pengene sine, men Fidelity kom jo til en noe annen konklusjon?
Fordi en i opplevelsenes og «matchingens» verden ikke trenger å stå inne for noe som helst.OAlex skrev:I en tidligere tråd, tror det var i forbindelse med blidtest på Mike Lavignes anlegg, mente noen at blindtesting gjorde lytteren stresset, og dermed ute av stand til å foreta en god vurdering. Men hvordan man kan være sikker på at den seende lytteren/anmelderen ikke påvirkes av stress, forventinger, deadline, ol?
Fint! Da har vi endelig kommet fram til en konklusjon i dette spørsmålet. Og det på årets siste dagParelius skrev:Fordi en i opplevelsenes og «matchingens» verden ikke trenger å stå inne for noe som helst.OAlex skrev:I en tidligere tråd, tror det var i forbindelse med blidtest på Mike Lavignes anlegg, mente noen at blindtesting gjorde lytteren stresset, og dermed ute av stand til å foreta en god vurdering. Men hvordan man kan være sikker på at den seende lytteren/anmelderen ikke påvirkes av stress, forventinger, deadline, ol?
Krangle om kabler istedenfor alt annet som er interessant og faktisk har en innvirkning på lyden.OAlex skrev:Fint! Da har vi endelig kommet fram til en konklusjon i dette spørsmålet. Og det på årets siste dagParelius skrev:Fordi en i opplevelsenes og «matchingens» verden ikke trenger å stå inne for noe som helst.OAlex skrev:I en tidligere tråd, tror det var i forbindelse med blidtest på Mike Lavignes anlegg, mente noen at blindtesting gjorde lytteren stresset, og dermed ute av stand til å foreta en god vurdering. Men hvordan man kan være sikker på at den seende lytteren/anmelderen ikke påvirkes av stress, forventinger, deadline, ol?![]()
Hva skal vi bruke 2011 til?
OT,men la gå: Gjelder ikke dette reklame generelt? Hvor mange produkter mener du har edruelig reklame? Shampoo, vaskepulver, brus, alt på tv-shop osv?orso skrev:Det som kabelprodusentene bedriver strider egentlig mot markedsføringsloven, og jeg håper en gang myndighetene gjør noe med det.