Blindtesting eller "seende" testing

Når hører DU lettest forskjell på kabler?

• I en blindtest ( du vet ikke hva du lytter til)

Stemmer: 0 0.0%
  • I en "seende" test (du vet hva du lytter til)

• Begge deler like lett

• Begge deler like vanskelig

• Det er ikke lydmessig forskjell på kabler, alt er placebo.

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mulig du ikke fikk med deg hva som i sin tid gjorde at Forskjeller & Testmetodikk ble til?

Poenget er kanskje at innlegg som de under, som tråden er full av, ikke bidrar større til en ev. diskusjon? Hele denne tråden skulle ligget i kabelhjørnet kanskje, men det står altså noe som er relevant for denne seksjonen i tittellinjen ...:

musicus skrev:
    rolfozzy skrev:
    Det er så jævli mange onkler her som vet akkurat hva som er det beste for alle andre.
    Spot on!!

mvh

Lyngen skrev:
    maverick skrev:
    Ja det er litt rart at det aldri blir noe av disse blindtestene.... ::)
    De er redde for å misslykkes og miste all ære ... :-[
    Halve problemet ville vært løst med tråden i kabelhjørnet, den andre halvparten hadde vært løst om folkeopplysningens misjonærer klarte holde seg unna tråder de alikevel ikke synes noe om, men kraften i misjonsånden skal man tydeligvis ikke undervurdere.

Selv holder jeg meg langt unna tech, diy, data hjørnet m.fl, helt enkelt for at jeg ikke har noen som helst interesse av det, og enda mindre av å gjøre andre oppmerksomme på hva jeg ikke finner interessant og ikke har noe å bidra med i en diskusjon.

mvh

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Fra regelverket:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse.

Dersom denne regelen hadde blitt praktisert ville vi ikke hatt disse kabeldiskusjone. Vi ville heller ikke hatt mange medlemmer her... ;D

V

vredensgnag

Gjest
    La oss få inn en klok betraktning, underlig nok må jeg nå sitere Dilldalltråden.

coolbiz skrev:
    Artig liten anekdote fra James Bongiorno, mannen bak Spread Spectrum Technologies og Ampzilla-forsterkerne:

"Many years ago I did a round robin listening experiment with a couple of friends. I had them over to my place wherein I had selected 6 recordings that I considered absolutely spectacular relative to miking, tonal color, etc. We played these recordings and indeed they sounded tremendous on my system. We then went over to the first friend’s house and my six records sounded absolutely LOUSY. He then pulled out six of his favorite records which indeed sounded glorious on his system. We then went to the third friend’s house and lo and behold, both my six and my first friend’s six recordings sounded just terrible at our third friend’s house. But then he pulled out HIS six favorite records which sounded incredible on his system. We then came back to my place and wouldn’t you know it, both of my two friend’s six recordings (each) sounded like absolute crap on my system whereas my original 6 sounded great. The point of all this is to show all of you just how much we are still in the stone age and just how far we have yet to go. It’s going to be a long and bumpy ride but hopefully someday this industry can clean out the cobwebs of egotism and get down to some truthful scientific discipline and come up with credible answers to this very enigmatic audio puzzle."

(fra http://www.ampzilla2000.com/thequest2.html)

Ikke rart det krangles.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    musicus skrev:
    Vel, forsøpling er ett interessant begrep her, når man ikke engang på kabelhjørnet får ha sitt kabelprat ifred, men bombaderes med deres antikabel snakk og ber de som ikke har noen slike interesser om å holde seg vekk, blir man fortalt ett par tre ting om deres rettigheter, så fortoner din oppfordring seg nokså merkelig.
    Er det slik at på kabelhjørnet er det bare lov å si positive ting om alle kabler? Trodde faktisk at det var der man skulle diskutere alt som har med kabler å gjøre, jeg.

Minner om at vi ikke er på Kabelhjørnet.
    ;)
    Sant, men kabelhjørnet ble omtalt i avsnittet jeg svarte på og siterte.

M

musicus

Gjest
    Dazed skrev:
    musicus skrev:
    Vel, forsøpling er ett interessant begrep her, når man ikke engang på kabelhjørnet får ha sitt kabelprat ifred, men bombaderes med deres antikabel snakk og ber de som ikke har noen slike interesser om å holde seg vekk, blir man fortalt ett par tre ting om deres rettigheter, så fortoner din oppfordring seg nokså merkelig.
    Er det slik at på kabelhjørnet er det bare lov å si positive ting om alle kabler? Trodde faktisk at det var der man skulle diskutere alt som har med kabler å gjøre, jeg.
    Det var vel tanken, men det har blitt ett slagfelt der noen føler de stadig må opplyse andre om at de har feil, og ikke har så mye mer å komme med selv, da sporer det fort og gæli ut....

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Det var vel tanken, men det har blitt ett slagfelt der noen føler de stadig må opplyse andre om at de har feil, og ikke har så mye mer å komme med selv, da sporer det fort og gæli ut....
    Ja, vi har vel alle gjort oss skyldige i en kjapp ridetur på en kjepphest i ny og ne. ;)

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    musicus skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når kabeltilhengere bruker mengder av energi på å så tvil om metodene for testing av kablers effekt, og dette så brukes mot dem som stiller seg tvilende til påstandene, begynner det å bli vanskelig å følge med.
    Du leser da virkelig det du vil lese også gnaget, å si at man ikke gidder, bryr seg om dbt osv osv for å ha en opplevelse av hifi er da virkelig ikke det samme som å så tvil og fornekte?
    Med tanke på vilke tilbøyligheter folk ellers rent generellt i livet har, er det ikke vanskelig å se at noen foretrekker dbt, abx mm..for at det skal funke for dem, de om det og fair enough, men det er ikke sikkert det er tingen for alle.

mvh
    Men er det ikke akkurat her diskusjonen ligger? Folk er ulike - noen vil at deres subjektive opplevelser skal godtas ukritisk av alle; andre søker allmenne opplevelser med generell gyldighet.

Og vi er alle redde for å ha gjort noe dumt.
    ;)
    Folk er ulike, og takk for det, og jeg holder med deg veldig langt i det du her sier.
    Selv er jeg sterkt for den subjektive opplevelsen og ikke noe annet, det er ikke noe empiri, ikke for meg selv engang, for imorgen er jeg i ett annet humør/form og opplever det samme annerledes, så enkelt.

Jeg er vel over det punktet der jeg er redd for å dumme meg ut, har gjort tabber og gått videre og forhåpentligvis lært noe av det, også innen hifi, så det er ikke noen drivkraft for meg, frykten for å drite seg ut mener jeg, tydeligvis er det ikke slik for alle.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Musicus - jeg tror faktisk mange gjør samme feil jeg gjør, ved å ikke sjekke hvor tråder ligger. Denne tråden har undertekst om kabler, men handler om noe som hører hjemme her.
    Når jeg ser "De fysiske lovene kan ikke ..." på forsiden så må jeg tilstå at jeg ikke dobbeltsjekker hvor tråden ligger, og så ser jeg at jeg bryter mitt forsett om å ikke skrive noe inne på Kabelhjørnet.

Denne opplevelsen gjorde meg til kabelskeptiker, etter at jeg innen hadde vært mottakelig for propagandaen:

Noen år tilbake konkurrerte vi om et oppdrag for B&O med en del andre. I innledende runder var vi nede i Struer og møtte noen av dem vi skulle jobbe sammen med. En i vårt team ønsket å skåre poeng som hifi-interessert og nevnte en venn som nettopp hadde gått til anskaffelse av "bildyre kabler."

B&O mannen fra audioavdelingen smilte, og sa det var synd hans venn hadde "smidt sine pænge væk." Vi ba om en forklaring, og da sa audioingeniøren at de hadde jevnlige henvendelser fra kabelprodusenter som ønsket å inngå samarbeid med B&O "som brukte altfor tynne kabler". De hadde hatt flere av dem innom med sine kabler, og de ble bedt om å plukke ut disse i blindtest med B&Os tynne strekk. Noe ingen av dem hadde evnet å gjøre.

Inntil det tidspunktet hadde jeg trodd på kabelpåstandene, og latt meg imponere av tykke strekk i anlegg som hadde slike. Og jeg spurte senere audioingeniøren om han ikke selv var påvirket av et ønske om at tynne kabler var gode nok, gitt B&Os ønske om å skjule kabler.
    Dette hadde de testet inntil det latterlige, sa han. Med måleinstrumenter og med gullører - og var det noe B&O var flinke til å gjøre, så var det å ta seg betalt for ting, så om de mente det var legitime penger å hente i dyre kabler, ville de solgt dyre kabler.
    Men det fantes ikke hold i påstanden om bedre effekt, og derfor gjorde de ikke det.

Der ble min skepsis til rådyre kabler født, og jeg har ikke opplevd noe siden som endrer på den. Men jeg er åpen for det motsatte. Må likevel tilstå jeg syns det er underlig at Nordost må gå superomstendelig til verks for å bevise noe som reklamen deres i årevis har påstått var tydelig som forskjellen på natt og dag ... men jeg skal være åpen og mottakelig når deres dokumentasjon presenteres.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvor mange kabelnisser har B&O? Ikke mange antar jeg..

Historien forteller like mye om et B&O- anlegg som den gjør om kablene som ble testet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Kule-Trygve skrev:

Historien forteller like mye om et B&O- anlegg som den gjør om kablene som ble testet.
    Nå er det jo det med å kaste stein i glasshus.

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Musicus - jeg tror faktisk mange gjør samme feil jeg gjør, ved å ikke sjekke hvor tråder ligger. Denne tråden har undertekst om kabler, men handler om noe som hører hjemme her.
    Når jeg ser "De fysiske lovene kan ikke ..." på forsiden så må jeg tilstå at jeg ikke dobbeltsjekker hvor tråden ligger, og så ser jeg at jeg bryter mitt forsett om å ikke skrive noe inne på Kabelhjørnet.

Denne opplevelsen gjorde meg til kabelskeptiker, etter at jeg innen hadde vært mottakelig for propagandaen:

Noen år tilbake konkurrerte vi om et oppdrag for B&O med en del andre. I innledende runder var vi nede i Struer og møtte noen av dem vi skulle jobbe sammen med. En i vårt team ønsket å skåre poeng som hifi-interessert og nevnte en venn som nettopp hadde gått til anskaffelse av "bildyre kabler."

B&O mannen fra audioavdelingen smilte, og sa det var synd hans venn hadde "smidt sine pænge væk." Vi ba om en forklaring, og da sa audioingeniøren at de hadde jevnlige henvendelser fra kabelprodusenter som ønsket å inngå samarbeid med B&O "som brukte altfor tynne kabler". De hadde hatt flere av dem innom med sine kabler, og de ble bedt om å plukke ut disse i blindtest med B&Os tynne strekk. Noe ingen av dem hadde evnet å gjøre.

Inntil det tidspunktet hadde jeg trodd på kabelpåstandene, og latt meg imponere av tykke strekk i anlegg som hadde slike. Og jeg spurte senere audioingeniøren om han ikke selv var påvirket av et ønske om at tynne kabler var gode nok, gitt B&Os ønske om å skjule kabler.
    Dette hadde de testet inntil det latterlige, sa han. Med måleinstrumenter og med gullører - og var det noe B&O var flinke til å gjøre, så var det å ta seg betalt for ting, så om de mente det var legitime penger å hente i dyre kabler, ville de solgt dyre kabler.
    Men det fantes ikke hold i påstanden om bedre effekt, og derfor gjorde de ikke det.

Der ble min skepsis til rådyre kabler født, og jeg har ikke opplevd noe siden som endrer på den. Men jeg er åpen for det motsatte. Må likevel tilstå jeg syns det er underlig at Nordost må gå superomstendelig til verks for å bevise noe som reklamen deres i årevis har påstått var tydelig som forskjellen på natt og dag ... men jeg skal være åpen og mottakelig når deres dokumentasjon presenteres.
    Skjønner den vg, jeg har selv blitt mer skeptisk til pris/prestanda på kabler etter å ha fulgt disse trådene noen år (så noe posityivt er det da ved de), og tro det eller ei, jeg er skeptisk, spesiellt om det begynner koste mye penger, selv har jeg redusert mitt kabel budsjett med nesten 75% på bare noen år, og tilsvarende økt fornøydheten, jeg mener det kan være forskjeller, men at det ikke alltid kan forsvares med fantasi priser, men, jeg kan ikke/vil ikke/ kommer ikke sette meg til noen slags dommer over de/den som betaler mye og er fornøyd med det, såpass forliter jeg meg på at vedkommende har sjekket og tatt ett aktivt bevisst valg selv, jeg vil ikke prakke på ham min oppfatning, og jeg kan meget vel leve med at han har sin, no probs!

Jeg tror mer på å tenke helhet/system og der finne den/de som passer en best, selvsagt er det en hjelp å lytte til erfarne og kunnskapsrike, men avgjørelsen om hva som er rett for meg, i mitt oppsett, i mitt rom osv...er det jeg som tar og jeg som skal leve med, om dette ikke passer visse andre Herrer med ett anti forhold til kabler, vel, det interesserer meg midt i der sola aldri skinner.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kule-Trygve skrev:

Har du noe som underbygger dette? Jeg synes det er blitt mange Allvitere her inne nå som kommer med sine substansfrie postulater og absolutter :mad:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Har du noe som underbygger dette? Jeg synes det er blitt mange Allvitere her inne nå som kommer med sine substansfrie postulater og absolutter :mad:
    Det gjelder vel begge leire?

"Dersom jeg hører at det er slik, så er det slik", (uansett alt vi måtte vite om hørselens utilstrekkelighet), er vel minst like substansfritt og absolutt som at "dersom teorien ikke viser noen forskjell, er det ingen forskjell"? Eller er det slik at det bare er de som er uenige med deg som er substansfrie fundamentalister?

Jeg synes en av de tingene som plager diskusjonene om kabler er manglende respekt for motpartens synspunkter. Og utsagn som dette er blant de verste jeg ser enten de kommer fra den ene eller andre siden i diskusjonen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:

"Dersom jeg hører at det er slik, så er det slik", (uansett alt vi måtte vite om hørselens utilstrekkelighet), er vel minst like substansfritt og absolutt som at "dersom teorien ikke viser noen forskjell, er det ingen forskjell"? Eller er det slik at det bare er de som er uenige med deg som er substansfrie fundamentalister?

Jeg synes en av de tingene som plager diskusjonene om kabler er manglende respekt for motpartens synspunkter. Og utsagn som dette er blant de verste jeg ser enten de kommer fra den ene eller andre siden i diskusjonen.
    Selvfølgelig gjelder det begge leire. Nå har jeg lest innlegget mitt en gang til, og kan fremdeles ikke se at det står noe om valg av leir fra min side.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette området bør kanskje legges dødt?

Muligens bør vi erkjenne at det er umulig å høre rett uten å vite hva man lytter til?
    ;D

I Audioholics-linken over er det en interessant ting. Viser hvordan B&O har gått bort fra å skille mellom "bedre/dårligere," siden det er subjektive vurderinger.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Selvfølgelig gjelder det begge leire. Nå har jeg lest innlegget mitt en gang til, og kan fremdeles ikke se at det står noe om valg av leir fra min side.
    og det kan jeg vel egentlig ikke se står i svaret mitt heller? Om du tror på/ikke tror på kabler, så er vel kommentaren min gyldig?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:

og det kan jeg vel egentlig ikke se står i svaret mitt heller? Om du tror på/ikke tror på kabler, så er vel kommentaren min gyldig?
    Siden du siterte, og besvarte, mitt innlegg, og skriver "uenige med deg, tolket jeg det i min enfoldighet som at du mente meg. Og jeg skrev ingenting om jeg tror på/ikke tror på kabler. Jeg reagerte på innsenderens bombastiske utsagn, uavhengig av hvilken side han står på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Siden du siterte, og besvarte, mitt innlegg, og skriver "uenige med deg, tolket jeg det i min enfoldighet som at du mente meg. Og jeg skrev ingenting om jeg tror på/ikke tror på kabler. Jeg reagerte på innsenderens bombastiske utsagn, uavhengig av hvilken side han står på.
    Jepp - jeg mente deg - uansett om du står på den ene eller andre siden, hvilket jeg nok kan finne ut om jeg bruker tid på det, men ikke vet. Den holdningen du refererer til er meget utbredt på begge sider i debatten og den bidrar ikke akkurat med noe positivt.

PS: Det er mulig vi snakker forbi hverandre her og at jeg har formulert meg upresist, men ser ikke helt at jeg har plassert deg i noen leir. Dersom det var en generell kommentar til absoluttister i alle leire er vi nok mer enige enn jeg trodde i akkurat det poenget, at det er mye bombastiske erklæringer med liten substans hos mange..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    erato skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Jepp - jeg mente deg - uansett om du står på den ene eller andre siden, hvilket jeg nok kan finne ut om jeg bruker tid på det, men ikke vet. Den holdningen du refererer til er meget utbredt på begge sider i debatten og den bidrar ikke akkurat med noe positivt.

PS: Det er mulig vi snakker forbi hverandre her og at jeg har formulert meg upresist, men ser ikke helt at jeg har plassert deg i noen leir. Dersom det var en generell kommentar til absoluttister i alle leire er vi nok mer enige enn jeg trodde i akkurat det poenget, at det er mye bombastiske erklæringer med liten substans hos mange..
    Jeg var i ferd med å skrive svar, men så leste jeg PSet ditt, og det speiler det jeg hadde tenkt å skrive. Det som fikk meg til å skrive det første innlegget, var Kule-Trygves utsagn. Jeg synes det er blitt mange ytringer av denne typen på forumet i det siste - og det gjelder alle leire. Og det er etter min mening en uting. Man slenger ut en påstand uten å ha snev av belegg for den. Slikt blir det postulater av, men det blikke noen serriøse debbatter a' det! ;D

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Viser hvordan B&O har gått bort fra å skille mellom "bedre/dårligere," siden det er subjektive vurderinger.
    Her er det i hvertfall en ting vi kan være enige om. Det som er bra for meg er ikke nødvendigvis bra for deg.

Hvis vi holder oss til kabler kan det være slik at noen kabler (elektronikk/kabelkombinasjoner) fremhever ting som jeg opplever som posistivt ved (detaljer? i) lyden. Det behøver ikke nødvendigvis være store forskjellene, men for meg trekker dette akkurat nok i riktig retning til at jeg foretrekker denne kabelen. Jeg får altså en øket effekt av det jeg liker, og hevder derfor at det er stor forskjell. Altså subjektiv forskjell.

For deg og dine preferanser kan disse forskjellene være helt ubetydlige og gir ingen ekstra gevinst.

Phonic

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    4
    For en avsporing!!

Er det ingen som har noe relevant å si om blindtest/seendetest? Det er tross allt en artig topic. Jeg har levert mitt innlegg, og har testet blindt og seende, og det er klart du blir farget av å vite hva som er koblet opp, men den hørbare forskjellen er det som er interesant, og den er subjektiv :)

A

atledreier

Gjest
    Det er mye lettere å høre forskjeller med seende testing. Da hører man det man vil høre.

Om man spør om det er lettere å høre REELLE forskjeller så er det blindtesting som er eneste måten. Da får man vite at det ikke bare er noe man tror man hører.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.025
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    maverick skrev:
    Det er mye lettere å høre forskjeller med seende testing. Da hører man det man vil høre.

Om man spør om det er lettere å høre REELLE forskjeller så er det blindtesting som er eneste måten. Da får man vite at det ikke bare er noe man tror man hører.
    Og nok engang; dette vet du selvsagt av egen erfaring?
    For vi lar det vel ikke flomme over av slik argumentasjon om man IKKE har testet ut mange kabler selv, gjør vi vel?

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    maverick skrev:

For vi lar det vel ikke flomme over av slik argumentasjon om man IKKE har testet ut mange kabler selv, gjør vi vel?
    Nå sier vel ikke maverick noe som helst om kabler. Og det behøver vel ikke heller å være veldig kontroversielt at det å kutte ut en sans som strengt tatt kunn kan gi intrykk som ikke er nødvendig (du har vel ikke artisten i stua, og da ødelegger vel det å måtte se et stereoanlegg det intrykket som musikken skal gi deg), bare kan være en fordel.

Når jeg tester komponenter, eller bare hører på musikk foretrekker jeg å gjøre det med øyne lukket. Synet har jo ingen ting med opplevelsen å gjøre, og de intrykk man får igjennom øynene er bare i veien.

U

utgatt60135

Gjest
    Phonic skrev:
    For en avsporing!!

Er det ingen som har noe relevant å si om blindtest/seendetest? Det er tross allt en artig topic. Jeg har levert mitt innlegg, og har testet blindt og seende, og det er klart du blir farget av å vite hva som er koblet opp, men den hørbare forskjellen er det som er interesant, og den er subjektiv :)
    Ikke lett å komme med noe relevant når de færreste tør å blindteste. Flott at du har gjort det. Kan du utdype hvordan du utførte testen?

M

musicus

Gjest
    Lyngen skrev:
    Phonic skrev:
    For en avsporing!!

Ikke lett å komme med noe relevant når de færreste tør å blindteste. Flott at du har gjort det. Kan du utdype hvordan du utførte testen?
    Nå begynner du å bli gnålete om dette å våge Lyngen, tull! hvordan forventer du man skal forholde seg seriøst til en blindtest når selv tilhengerene begynner å krangle seg imellom om gjennomføringen når det er kandidater villige å stille opp?, dette handler ikke om å tørre eller ikke, inntil noen kan sette opp en bt som er tilfredstillende for alle (jeg deltar gjerne om det er praktisk mulig for meg) så bruker jeg tiden til det jeg synes er viktigst med hifi, jeg lytter til musikk, på ett anlegg med kabler som tilfredstiller mine krav til en god opplevelse.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
    musicus skrev:
    Lyngen skrev:
    Phonic skrev:
    For en avsporing!!

Nå begynner du å bli gnålete om dette å våge Lyngen, tull! hvordan forventer du man skal forholde seg seriøst til en blindtest når selv tilhengerene begynner å krangle seg imellom om gjennomføringen når det er kandidater villige å stille opp?, dette handler ikke om å tørre eller ikke, inntil noen kan sette opp en bt som er tilfredstillende for alle (jeg deltar gjerne om det er praktisk mulig for meg) så bruker jeg tiden til det jeg synes er viktigst med hifi, jeg lytter til musikk, på ett anlegg med kabler som tilfredstiller mine krav til en god opplevelse.

mvh
    Gnålete?

Hvor lenge har denne kabeldiskusjonen foregått? Det er gnåling det! Er det rart man blir lettere oppgitt når de færre gidder å gjennomføre en blindtest? Det er jo bare å få kona, barna eller noen venner til å bytte for seg så det er ingen hokus pokus. Man trenger da ikke å gjennomføre noen vitenskapelig test sammen med andre hifi folk eller skeptikere. Klarer man å skille mellom kablene endel ganger så er det godt nok for meg, og er det mange nok som klarer det samme så burde det vært god nok indikasjon for at de som tror det ikke er forskjeller i det hele tatt.

Så jeg vil ikke gnåle mindre, men mer 8)! Jeg klarer ikke å finne noen annen logisk forklaring annet enn at mange er redde for å feile. Det synes jeg er feigt og det må jeg få lov til å synes ;).

Har du testet musicus? Hvis ikke, hvorfor ikke?

M

musicus

Gjest
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:
    Lyngen skrev:
    Phonic skrev:
    For en avsporing!!

mvh
    Gnålete?

Hvor lenge har denne kabeldiskusjonen foregått? Det er gnåling det! Er det rart man blir lettere oppgitt når de færre gidder å gjennomføre en blindtest? Det er jo bare å få kona, barna eller noen venner til å bytte for seg så det er ingen hokus pokus. Man trenger da ikke å gjennomføre noen vitenskapelig test sammen med andre hifi folk eller skeptikere. Klarer man å skille mellom kablene endel ganger så er det godt nok for meg, og er det mange nok som klarer det samme så burde det vært god nok indikasjon for at de som tror det ikke er forskjeller i det hele tatt.

Så jeg vil ikke gnåle mindre, men mer 8)! Jeg klarer ikke å finne noen annen logisk forklaring annet enn at mange er redde for å feile. Det synes jeg er feigt og det må jeg få lov til å synes ;).

Har du testet musicus? Hvis ikke, hvorfor ikke?
    Ja jeg har testet, for lenge siden, det var som du beskriver det noen hifi kompiser som byttet uten at man visste hva som ble spillt på.
    Personlig finner jeg det viktigere å finne den/de kablene jeg trives best med over tid, jeg aksepterer at det er forskjeller og velger derfor bort blindtestingen, men bruker langtids evalueringen som det som passer meg.

I min verden er det forskjell på å tørre og å gidde, det ene kan være av frykt for å feile som du nevner (det tror jeg ikke er min motivasjon for å velge bort bt) derimot gidder jeg ikke bruke tid på noe jeg kjenner jeg ikke har bruk for, jeg velger på en annen måte, at noen da synes at placeboen råder osv osv.. ja, velkommen placebo, jeg tror meg heller positivt fornøyd (placebo) enn negativt misfornøyd (nocebo) som synes være den "rette" holdningen, man skal liksom være så tidsriktig kritisk til alt, vel, det tror jeg hva jeg vil om, mye rævdilting ute og går her blandt mange bt forespråkere, de skryter nok på seg mer enn de kan stå innefor når det gjelder den tekniske/vitenskaplige kompetanse de stadig henviser til, imo.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
    musicus skrev:
    Ja jeg har testet, for lenge siden, det var som du beskriver det noen hifi kompiser som byttet uten at man visste hva som ble spillt på.

Kan du fortelle hvordan den foregikk og hva som ble resultatet?

Det har blitt tatt noen spørreundersøkelser på hvor mange som har testet blindt og det var veldig, veldig få.

A

atledreier

Gjest
    lars_erik skrev:
    maverick skrev:

Jeg har sagt det flere ganger i tråden at jeg har testet mye kabel. Var kabel'troende' på min hals i mange år. Og når man i tillegg jobber i hifisjappe har man en unik mulighet til å prøve mange forskjellige kombinasjoner. Har prøvd mye forskjellig kabel i mitt eget anlegg, og i anlegg på jobben. Har også gjort blindtester med andre entusiaster, samt seende tester. Så ja, jeg synes jeg har ganske godt grunnlag til å uttale meg.

M

musicus

Gjest
    Lyngen skrev:
    musicus skrev:

Kan du fortelle hvordan den foregikk og hva som ble resultatet?

Det har blitt tatt noen spørreundersøkelser på hvor mange som har testet blindt og det var veldig, veldig få.
    Det foregikk ved at vi hadde 2-3 par signalkabler, og en byttet uten at to visste hva som ble spillt på, ikke noe vitenskapelig, og resultatet er jeg litt mer usikker på, minnet strekker ikke helt til (dette var før det mote på hfs med bt) men tror vi klarte 2 av 3.

Det tilfredstiller vel strengt tatt ikke kravet på noen formell test, men det duger for å kunne si jeg har testet, men som nevnt, det er ikke min måte å velge kabel på når jeg i utgangspunktet aksepterer at det er forskjeller.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.025
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    maverick skrev:
    lars_erik skrev:
    maverick skrev:

Jeg har sagt det flere ganger i tråden at jeg har testet mye kabel. Var kabel'troende' på min hals i mange år. Og når man i tillegg jobber i hifisjappe har man en unik mulighet til å prøve mange forskjellige kombinasjoner. Har prøvd mye forskjellig kabel i mitt eget anlegg, og i anlegg på jobben. Har også gjort blindtester med andre entusiaster, samt seende tester. Så ja, jeg synes jeg har ganske godt grunnlag til å uttale meg.
    Ok ;D
    Tror deg på ditt ord.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Her var det veldig mye interrresant, men det tar vel litt tid å gå igjennom alt sammen, men uansett takk for linken :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg undrer meg på hvordan en «kabelentusiast» ville gå fram for å kartlegge hørselens begrensinger og muligheter ... noen som tar utfordringen? (i først omgang er jeg fornøyd med en metodebeskrivelse eller ti)

nvh
    KJ

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    KJ skrev:
    Jeg undrer meg på hvordan en «kabelentusiast» ville gå fram for å kartlegge hørselens begrensinger og muligheter ... noen som tar utfordringen? (i først omgang er jeg fornøyd med en metodebeskrivelse eller ti)

nvh
    KJ
    Mener du kabeltroende, eller kabelentusiast?

Det liksom bare blir sånn, man kan da ikke ha kabler totalt til 1000 Kr. Hvis man har et anlegg til 500000, eller???

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Som sagt tidligere, det er veldig mye humbug der ute, og man skal passe godt på lommeboka (kortet) si :D

Phonic

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    4
    Lyngen skrev:
    Phonic skrev:
    For en avsporing!!

Det er gjort i flere omganger med min bror, som også har en over snitte høy intereresse i god lyd. Vi har gjort det på følgende måte:
    Anlegge settes opp slik at du uten problemer kan gå bak anlegge og bytte kabler. Så har vi selvførgelig noen plater vi kjenner veldig godt, så bruker vi noen låter som referanser. En sitter og lytter, den andre administrerer kabelbyttingen. Du trenger selvsagt å være fler en en for å få til dette, men det er ikke vanskligere en så. Just for the reccord, så har jeg testet div. monster, kimber, audioquest, van den hul, qued, dali, og mange "no name" kabler, mot hverandre i forskjellige omganger. Det er virkelig morro, og det er forskjeller ute å går.

Jeg har da landet på audioquest signalkabler fra 1996, Dali høytalerkabler fra 2008, og en liten Van Den Hul mellom preout-front og processor-in (da jeg ikke har funnet en Audioquest lik de jeg har, brukt, enda).

Kablene er heller ikke av de dyreste, men heller i prisleie rundt 700,- for signal, og 120,-/meter for høytalerkabel.

Så verre en så var ikke historien bak min testing. Jeg anbefaller flere å gjøre dette, det er forskjeller ute å går, og du trenger å teste en del før du finner ut hva som passer deg og ditt anlegg.

Lykke til alle sammen, og riktig god helge krangling videre :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn