K
knutinh
Gjest
Og Ivars test??Roysen skrev:Dersom du leser hva jeg har skrevet er min kritikk mot blindtester rettet mot det faktum at de benyttes som et argument for at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler. De publiserte blindtestene med negativt resultat benyttes som et argument for dette synet. I disse blindtestene er det ikke spilt i hjemmelig trygge omgivelser.
Jeg er ingen psykolog, men jeg kan lett se for meg blindtester av vin (elle av vintestere) hvor det er stort psykologisk stress inne i bildet.Det har du ingen forutsetning for å si noe om. Så stort trykk som det er fra kabelpolitiet i denne tråden vil nå i mine øyne kunne skape en ganske stresset subjektivist dersom en slik ble stilt overfor en blindtest. Finner du et så stort trykk fra personer som hevder det ikke er smaksmessig forskjell på vin eller at medisiner bare er svada?Fush skrev:- Det er ingen grunn til å anta at stress spiller noen større rolle i en blindtest av audiokabler enn i blindtester av andre ting, som f.eks. medisiner, vin etc..
Spørsmålet blir da evt hvorfor vinsmakere er så mye "proffere" enn testpanelet i Lyd & Bilde som plutselig mister hørselen av at en som kan Ohms lov er i nærheten...
Jeg ser ikke meg selv som noe kabelpoliti, det er mulig at jeg blir oppfattet slik. Folk må gjerne få bruk kabler med den geometrien de måtte føle for. I det folk står fram offentlig og hevder et syn mener jeg at det er rett og rimelig at jeg får poengtere at jeg er uenig, og vise til huller i argumentasjonen. At hele fenomenet kan observeres utelukkende i usikre, ikke repeterbare tester er i mine øyne et kjempehull i hele kabel-bobla. Dette er mye "verre" enn at kjent fysikk og målinger ikke bekrefter fenomenet - fysikk er under stadig utviklg, enkel vitenskapsmetodikk er tilsynelatende mye sikrere grunn.
-k