Blindtester

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Ja. Da kunne vi at Roysen med y% sannsynlighet kan skille mellom de to kablene, og at det med z% sannsynlighet faktisk VAR forskjell på kablene.

Og om 200 andre gjorde det kunne vi også si med x% sannsynlighet (og nå er x MYE større enn z over) at det ER forskjell på kablene
Det er selvfølgelig korrekt. Jeg har nå antatt at denne testen til Løkken var noe som ble gjort på et lite utvalg her på sentralen og ikke en stor vitenskapelig test med et stort utvalg testpersoner. Tar jeg feil?

Mvh
Roysen
Som sagt- hvor god Løkkens test er vet jeg ikke. Men det forhindrer ikke at slike tester kan lages svært gode - og jeg lurer fortsatt på hvorfor industrien ikke gjør det. De må¨jo være interessert i å dokumentere at produktene deres virker?
Da kanskje du kan holde deg for god til for eksempel å skrive noe slikt som sitatet nedenfor. Så vidt meg bekjent er det kun moderatorene som kan kaste ut folk fra forumet.

"Så lenge du benekter dette har denne diskusjonen ingen mening. Les en lærebok i statistikk i stedet for å skrive innlegg her."

Mvh
Roysen
Dette var knyttet til din påstand "Man kan ikke generalisere noe som helst på bakgrunn av en test. Det forstår du vel?" - noe som er feil, feil, feil, og som lesing av en hver lærebok i statistikk bør kunne forklare deg. Og som et hvert grunnkurs i statistisk metode grundig forklarer. Beklager om du ikke likte det, men slik er det og det må du tåle.
Mye mulig at det var feil på et generellt grunnlag, men ikke når vi snakker om testen til Løkken (som var basert på et lite utvalg av personer). Forøvrig står det ikke noe i forumreglene om at man ikke har lov til å ta feil når man skriver noe på dette forumet og dermed skal slutte å skrive innlegg. Dersom du ikke kan holde deg på et nivå der du diskuterer sak og begynner med personangrep så er det faktisk du som bryter forumreglene og evt burde vært kastet ut.

Mvh
Roysen
Det er oppsiktsvekkende at du vil ha en motdebattant kastet ut av forumet fordi han henviser deg til faglitteratur.
Nesten litt OT stemning her nå. Mangler bare noen krigerske muslimer. ;D

R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Ta f.eks Løkkens test, om flere hadde klart å identifisere bitreduksjon, ...
Dette er jo litt interessant fordi det jevnlig er påstander her på forumet om at CD er underlegen pga en konkret teknisk attributt: antall bit. Det fremføres at DVD-A er betydelig bedre pga mediets høyere antall (24bit), og SACD bl.a. pga egenskaper som kan regnes om i et ekvivalent antall bits.

Når det er argumentet så burde man forvente at 16bit CD redusert til 14bit ville være veldig lett å skille. Så var ikke tilfellet i den testen.

Hvis 24 er bedre 16 i det hele tatt så ville man forvente en betydelig forskjell mellom 14 og 16. Hvis 14 og 16 ikke skiller seg nevneverdig (for en gitt case) så er det rimelig å anta at enda mer presisjon slett ikke har betydning.

-k
Litt OT egentlig. 14 bit gir 14x6.02+1.761=86dB S/N. Det er mer en nok for vanlige komprimerte innspillinger, spesielt ved normale volumer i vanlige rom. Så ikke så rart egentlig.....
Rhesus du nevnte i et annet innlegg at du konstruerer egne komponenter. Betyr det at du har bransjetilknytning? I så fall står det noe i forumreglene om at dette skal fremgå i din profil. Dersom du ikke er bransjetilknyttet beklager jeg så meget for feiltolkningen.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
oddgeir skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Ja. Da kunne vi at Roysen med y% sannsynlighet kan skille mellom de to kablene, og at det med z% sannsynlighet faktisk VAR forskjell på kablene.

Og om 200 andre gjorde det kunne vi også si med x% sannsynlighet (og nå er x MYE større enn z over) at det ER forskjell på kablene
Det er selvfølgelig korrekt. Jeg har nå antatt at denne testen til Løkken var noe som ble gjort på et lite utvalg her på sentralen og ikke en stor vitenskapelig test med et stort utvalg testpersoner. Tar jeg feil?

Mvh
Roysen
Som sagt- hvor god Løkkens test er vet jeg ikke. Men det forhindrer ikke at slike tester kan lages svært gode - og jeg lurer fortsatt på hvorfor industrien ikke gjør det. De må¨jo være interessert i å dokumentere at produktene deres virker?
Da kanskje du kan holde deg for god til for eksempel å skrive noe slikt som sitatet nedenfor. Så vidt meg bekjent er det kun moderatorene som kan kaste ut folk fra forumet.

"Så lenge du benekter dette har denne diskusjonen ingen mening. Les en lærebok i statistikk i stedet for å skrive innlegg her."

Mvh
Roysen
Dette var knyttet til din påstand "Man kan ikke generalisere noe som helst på bakgrunn av en test. Det forstår du vel?" - noe som er feil, feil, feil, og som lesing av en hver lærebok i statistikk bør kunne forklare deg. Og som et hvert grunnkurs i statistisk metode grundig forklarer. Beklager om du ikke likte det, men slik er det og det må du tåle.
Mye mulig at det var feil på et generellt grunnlag, men ikke når vi snakker om testen til Løkken (som var basert på et lite utvalg av personer). Forøvrig står det ikke noe i forumreglene om at man ikke har lov til å ta feil når man skriver noe på dette forumet og dermed skal slutte å skrive innlegg. Dersom du ikke kan holde deg på et nivå der du diskuterer sak og begynner med personangrep så er det faktisk du som bryter forumreglene og evt burde vært kastet ut.

Mvh
Roysen
Det er oppsiktsvekkende at du vil ha en motdebattant kastet ut av forumet fordi han henviser deg til faglitteratur.
Nesten litt OT stemning her nå. Mangler bare noen krigerske muslimer. ;D
Nei, nå gir jeg opp. Hvor står det at jeg vil ha ham kastet ut. Jeg vil bare at personangrepene skal slutte. Jeg sikter da ikke til at han synes jeg burde lese en bok men at han hentydet at jeg burde slutte å legge inn innlegg her.

Mvh
Roysen

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Roysen skrev:
Rhesus skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Dette er jo litt interessant fordi det jevnlig er påstander her på forumet om at CD er underlegen pga en konkret teknisk attributt: antall bit. Det fremføres at DVD-A er betydelig bedre pga mediets høyere antall (24bit), og SACD bl.a. pga egenskaper som kan regnes om i et ekvivalent antall bits.

Når det er argumentet så burde man forvente at 16bit CD redusert til 14bit ville være veldig lett å skille. Så var ikke tilfellet i den testen.

Hvis 24 er bedre 16 i det hele tatt så ville man forvente en betydelig forskjell mellom 14 og 16. Hvis 14 og 16 ikke skiller seg nevneverdig (for en gitt case) så er det rimelig å anta at enda mer presisjon slett ikke har betydning.

-k
Litt OT egentlig. 14 bit gir 14x6.02+1.761=86dB S/N. Det er mer en nok for vanlige komprimerte innspillinger, spesielt ved normale volumer i vanlige rom. Så ikke så rart egentlig.....
Rhesus du nevnte i et annet innlegg at du konstruerer egne komponenter. Betyr det at du har bransjetilknytning? I så fall står det noe i forumreglene om at dette skal fremgå i din profil. Dersom du ikke er bransjetilknyttet beklager jeg så meget for feiltolkningen.

Mvh
Roysen
Jeg lager stort sett min egen hifi. på jobb lager jeg audio og kommunikasjonsutstyr for bruk i profesjonell sammenheng, spesielt for offshore og militært bruk. Derfor synes jeg ikke at jeg kvalifiserer til bransjeaktør.

R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
Roysen skrev:
Rhesus skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:

-k

Mvh
Roysen
Jeg lager stort sett min egen hifi. på jobb lager jeg audio og kommunikasjonsutstyr for bruk i profesjonell sammenheng, spesielt for offshore og militært bruk. Derfor synes jeg ikke at jeg kvalifiserer til bransjeaktør.
Helt enig i det.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Rhesus skrev:
Jeg diskuterte ikke teknikken som er enkel nok, men den vitenskapsteoretiske biten for de som blank avviser teknikk. Formelen din er vel strengt tatt nøyaktig bare for fullscale sinus, og ikke nødvendigvis musikk, men nært nok.

Hvis du regner ut SNR for CD til forumets hirez-fantaster så får du et blasst uttrykk i øynene før kvasi-vitenskap om direkte koblinger til ADC og DAC renner ut. I slike situasjoner er blindtester alfa og omega.

-k

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
nb skrev:
oddgeir skrev:
Roysen skrev:
Jeg er enig i konklusjonen.

Mvh
Roysen
Hva om Roysen med letthet kunne plukke ut riktig kabel 10 av 10 ganger?

Kan man da si at blindtesten har vist at Roysen hører forskjell på Kabel A og kabel B?

I så fall, kan man si at blindtester er en velegnet måte å avgjøre om man (Roysen) kan detektere lydmessige forskjeller mellom kabler?
Personlig er jeg hellig overbevist at dersom noen prikker inn 10 av 10 eller et annet tilstrekkelig høyt antall treff så gjelder en av følgende

- vedkommende har jukset / testen er feil designet
- det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)

Jeg er hellig overbevist om at klassisk fysikk ikke blir veltet av noen fra Hi-Fi-miljøet.
Hei!
Enda en grei oppklaring og samtidig en grunn til at jeg aldri kunne tenke meg å bruke tid på en blindtest.
Hovedgrunnen er at det er kjedelig og tidkrevende.
Den andre grunnen er at dersom jeg likevel skulle gidde, så måtte hovedgrunnen være at jeg kunne bevise at det er mulig å skille mellom to kabler (i en blindtest) i tillegg til at jeg først ville føle meg overbevist om at jeg virkelig skulle ha en mulighet for å greie det.
Når jeg da leser ditt resonnement her og da med tanke på punkt 2.

det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)
slik forstått at dersom jeg da hadde brukt en masse tid i et forsøk på å overbevise andre om at jeg kanskje og eventuel har greid det, så ville det hele bare blitt avfeid med at den ene kabelen ikke er "egnet" til signaloverføring.
Skjønner du problemet?
Problemet er akkurat det jeg har skjønt konturene av for lenge siden, og i tillegg har ant i sterkere grad etterhvert som fler og fler bruker uttrykk som "fornuftig designede" eller sågar "designerkabler".
Denne diskusjonen er for meg i utgangspunktet helt formålsløs, før det er blitt enighet om at de kablene som subjektivistene mener at de har kunnet skjelne fra andre, av samtlige andre også får godkjent/kommer i gruppe med fornuftige konstuerte kabler.
Jeg regner med at noen av dere har sett denne mulige misforståelsen gjennom hele tråden og jeg synes dermed at det er en svært dårlig moral og trekke denne så langt uten å gjøre forsøk på å opplyse bl.a. Roysen om dette.

Videre så kan det være verdt å nevne for bl.a. Roysen at den såkalte Løkken testen er i form av en cdplate hvor sporene av de forskjellige typene, som deltagere som ønsket kunne få hver sin og delta om de sjøl ønsket.
Utover det, så vet jeg at Topline stokket om på rekkefølgen å lagde en ny test cd for de i OAS som ikke deltok i første runde.
Dersom Roysen ønsker denne, så kan han kontakte Topline å høre om han har en kopi av denne med omstokkede spor+ fasit på den nye rekkefølgen.Fasiten holdes jo da selvfølgelig igjen.
Her kan du da Roysen sitte i fred og ro aleine uten noe bind foran øynene uten andre tilstede samt bruke så lang tid du vil, dersom du ønsker.
Jeg fikk en kopi, men må bare innrømme at jeg gikk dønn lei førstekvelden og ga opp. ble vel også forsåvidt lei hele det sporet for all ettertid ;D
Legger da til at jeg lyttet på en helt gal måte for å finne evenutelle forskjeller, testen til theStig var mindre (tre spor) og jeg gikk frem på en helt annen måte og greide hovedmålet som (for meg) var å skille ut MP3 sporet og det begge gangene og legger til at jeg syntes det var vanskelig.

Er det noen som gidder å lage ei liste over hvilke ht. og ic. kabler som ikke kommer innunder gruppen godkjente for formålet, her mener jeg godkjente for formålet om å få de godkjent som en såkalt "fornuftig konstruert" kabel for/som "deltager i en test hver og en måtte tenke seg å foreta.

Jeg hadde i hvert fall blitt KJEMPESUR dersom det hadde blitt lagt ned masse arbeid i from av en slik blindtest, som jeg for min del kun hadde giddet å foreta til bruk i diskusjonen opp mot de som tror/mener det er umulig.
Det var nettopp derfor jeg i utganspunktet i sin tid forlangte at dette eventuelt skulle dreie seg om en form for veddemål (mener å huske at det dreide seg om 5k) fikk aldri noe napp på det, burde ikke det være letttjente penger da.

Jeg husker også at jeg, dersom det ville bli aktuelt, først ville prøveteste dette for min egendel, noe jeg strengt tatt forstatt ikke har gjort (snakker da om et ordentlig forsøk likt det som ville bli forlangt.
Dette er noe jeg ikke gidder å bruke tid på kun for egen del, da følger jeg heller min egen overbevisning og taper de pengene som jeg muligens kunne ha spart ;D
Trenger uansett så godt som alle de kablene jeg har kjøpt, har ennå tilgode å selge noen secondmarket kabler (edit: feil har solgt noe supra HTkabel ::) ), har likevel forsåvidt et lite overskudd av ht,kabler noe jeg synes er greit, da jeg bestemt mener å høre forskjell på de og bytter litt frem og tilbake ved prøvelån/nytt (før og etter innspilling)
IC kabler (secondmarket) er jeg faktisk short på når alt jeg har skal kobles til de to (tre ::) ) anleggene jeg har.

Kan jo forsøksvis spørre om de Ht.kablene jeg har vil komme innunder båsen godkjent (som fornuftig konstruerte).
Jeg har et sett med AU24, et med Black Magic, et med Nordost Flatline Gold (single), et sett med EKKJ.Edit:+ Audio Magic (rød 4kvadrat)

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
nb skrev:
oddgeir skrev:
Roysen skrev:
Jeg er enig i konklusjonen.

Mvh
Roysen
Hva om Roysen med letthet kunne plukke ut riktig kabel 10 av 10 ganger?

Kan man da si at blindtesten har vist at Roysen hører forskjell på Kabel A og kabel B?

I så fall, kan man si at blindtester er en velegnet måte å avgjøre om man (Roysen) kan detektere lydmessige forskjeller mellom kabler?
Personlig er jeg hellig overbevist at dersom noen prikker inn 10 av 10 eller et annet tilstrekkelig høyt antall treff så gjelder en av følgende

- det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)

Jeg er hellig overbevist om at klassisk fysikk ikke blir veltet av noen fra Hi-Fi-miljøet.
Hei!
Enda en grei oppklaring og samtidig en grunn til at jeg aldri kunne tenke meg å bruke tid på en blindtest.
Hovedgrunnen er at det er kjedelig og tidkrevende.
Den andre grunnen er at dersom jeg likevel skulle gidde, så måtte hovedgrunnen være at jeg kunne bevise at det er mulig å skille mellom to kabler (i en blindtest) i tillegg til at jeg først ville føle meg overbevist om at jeg virkelig skulle ha en mulighet for å greie det.
Når jeg da leser ditt resonnement her og da med tanke på punkt 2.

det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)
slik forstått at dersom jeg da hadde brukt en masse tid i et forsøk på å overbevise andre om at jeg kanskje og eventuel har greid det, så ville det hele bare blitt avfeid med at den ene kabelen ikke er "egnet" til signaloverføring.
Skjønner du problemet?
Problemet er akkurat det jeg har skjønt konturene av for lenge siden, og i tillegg har ant i sterkere grad etterhvert som fler og fler bruker uttrykk som "fornuftig designede" eller sågar "designerkabler".
Denne diskusjonen er for meg i utgangspunktet helt formålsløs, før det er blitt enighet om at de kablene som subjektivistene mener at de har kunnet skjelne fra andre, av samtlige andre også får godkjent/kommer i gruppe med fornuftige konstuerte kabler.
Jeg regner med at noen av dere har sett denne mulige misforståelsen gjennom hele tråden og jeg synes dermed at det er en svært dårlig moral og trekke denne så langt uten å gjøre forsøk på å opplyse bl.a. Roysen om dette.

Videre så kan det være verdt å nevne for bl.a. Roysen at den såkalte Løkken testen er i form av en cdplate hvor sporene av de forskjellige typene, som deltagere som ønsket kunne få hver sin og delta om de sjøl ønsket.
Utover det, så vet jeg at Topline stokket om på rekkefølgen å lagde en ny test cd for de i OAS som ikke deltok i første runde.
Dersom Roysen ønsker denne, så kan han kontakte Topline å høre om han har en kopi av denne med omstokkede spor+ fasit på den nye rekkefølgen.Fasiten holdes jo da selvfølgelig igjen.
Her kan du da Roysen sitte i fred og ro aleine uten noe bind foran øynene uten andre tilstede samt bruke så lang tid du vil, dersom du ønsker.
Jeg fikk en kopi, men må bare innrømme at jeg gikk dønn lei førstekvelden og ga opp. ble vel også forsåvidt lei hele det sporet for all ettertid ;D
Legger da til at jeg lyttet på en helt gal måte for å finne evenutelle forskjeller, testen til theStig var mindre (tre spor) og jeg gikk frem på en helt annen måte og greide hovedmålet som (for meg) var å skille ut MP3 sporet og det begge gangene og legger til at jeg syntes det var vanskelig.

Er det noen som gidder å lage ei liste over hvilke ht. og ic. kabler som ikke kommer innunder gruppen godkjente for formålet, her mener jeg godkjente for formålet om å få de godkjent som en såkalt "fornuftig konstruert" kabel for/som "deltager i en test hver og en måtte tenke seg å foreta.

Jeg hadde i hvert fall blitt KJEMPESUR dersom det hadde blitt lagt ned masse arbeid i from av en slik blindtest, som jeg for min del kun hadde giddet å foreta til bruk i diskusjonen opp mot de som tror/mener det er umulig.
Det var nettopp derfor jeg i utganspunktet i sin tid forlangte at dette eventuelt skulle dreie seg om en form for veddemål (mener å huske at det dreide seg om 5k) fikk aldri noe napp på det, burde ikke det være letttjente penger da.

Jeg husker også at jeg, dersom det ville bli aktuelt, først ville prøveteste dette for min egendel, noe jeg strengt tatt forstatt ikke har gjort (snakker da om et ordentlig forsøk likt det som ville bli forlangt.
Dette er noe jeg ikke gidder å bruke tid på kun for egen del, da følger jeg heller min egen overbevisning og taper de pengene som jeg muligens kunne ha spart ;D
Trenger uansett så godt som alle de kablene jeg har kjøpt, har ennå tilgode å selge noen secondmarket kabler (edit: feil har solgt noe supra HTkabel ::) ), har likevel forsåvidt et lite overskudd av ht,kabler noe jeg synes er greit, da jeg bestemt mener å høre forskjell på de og bytter litt frem og tilbake ved prøvelån/nytt (før og etter innspilling)
IC kabler (secondmarket) er jeg faktisk short på når alt jeg har skal kobles til de to (tre ::) ) anleggene jeg har.

Kan jo forsøksvis spørre om de Ht.kablene jeg har vil komme innunder båsen godkjent (som fornuftig konstruerte).
Jeg har et sett med AU24, et med Black Magic, et med Nordost Flatline Gold (single), et sett med EKKJ.Edit:+ Audio Magic (rød 4kvadrat)

Mvh.KW
Hei, KW.

Det har også ant meg hele tiden at selv om mine motdebatanter velger å kalle seg objektivister så er de egentlig ikke det. Argumentasjonsmåten og tonefallet i det som blir skrevet tyder på at de blir mer og mer irritert over at jeg ikke blir overbevist av deres syn på saken desto lenger tråden blir. Jeg har også i svært stor grad tro på at det NB sier gjelder flere objektivister. De ville ha forklart bort en eventuell påvisning av forskjeller på kabler i en blindtest som juks eller at det enten var noe galt med noen av kablene eller selve testen og dermed ugyldiggjort den. Jeg har derfor en viss tro på at alle egentlig er til dels enige i at blindtester ikke er så godt egnet til dette foremålet da ingen uansett har noe tiltro til et resultat som viser noe annet enn det man selv er overbevist om. Dette kommer også til en viss grad frem når de sier at det skal mer til for å bevise at det er ulikheter på kabler enn likheter selv om en enkelt blindtest kun er et verktøy for å påvise ulikheter og ikke likheter. Denne diskusjonen blir da egentlig mer rettet mot om det er forskjeller på kabler eller ikke. Når man ser på hvem som deltar i tråden så er det også betegnende at det er de samme som går igjen når man skal diskutere nettopp dette temaet.

Listen du forespør om fornuftig konstruerte kabler er interessant. Dersom man har den på forhånd vil ingen kabel i ettertid kunne ugyldiggjøre en test fordi den ikke er fornuftig konstruert. Et annet dilemma blir da hvem som skal påberope seg å inneha nok kunnskap til å avgjøre hvilke kabler som er fornuftig konstruert. Her kommer vi til å få en voldsom debatt dersom det finnes medlemmer på sentralen som hevder at de på teoretisk grunnlag kan påberope seg å vite mer om kabelkonstruksjon en produsentene og dermed avvise kabler som ufornuftige konstruksjoner (kanskje til og med med innblandinger fra bransjen i diskusjonene).

Forøvrig Topline - dersom du leser dette og har den CD'en kunne jeg vært interessert i å få brent en kopi til eget foremål.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Jeg har derfor en viss tro på at alle egentlig er til dels enige i at blindtester ikke er så godt egenet til dette foremålet da ingen uansett har noe tiltro til et resultat som viser noe annet enn det man selv er overbevist om.
Dette er med all mulig respekt å melde, bare tull. Du kan ikke ta ett utsagn fra en foumdeltaker og anta at det gjelder for alle andre. For min egen del vil definitivt en kontrollert, vel utført blindtest med positive resultater være svært interessant. Jeg har sagt før at jeg er veldig åpen for å forkaste antagelsen min dersom det kommer dokumentasjon på bordet som tyder på at den er feil. Men så lenge all dokumentasjonen består i "jeg hører forskjell, derfor er det det", så er det foreløpig ikke veldig aktuelt.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Jeg har derfor en viss tro på at alle egentlig er til dels enige i at blindtester ikke er så godt egenet til dette foremålet da ingen uansett har noe tiltro til et resultat som viser noe annet enn det man selv er overbevist om.
Dette er med all mulig respekt å melde, bare tull. Du kan ikke ta ett utsagn fra en foumdeltaker og anta at det gjelder for alle andre. For min egen del vil definitivt en kontrollert, vel utført blindtest med positive resultater være svært interessant. Jeg har sagt før at jeg er veldig åpen for å forkaste antagelsen min dersom det kommer dokumentasjon på bordet som tyder på at den er feil. Men så lenge all dokumentasjonen består i "jeg hører forskjell, derfor er det det", så er det foreløpig ikke veldig aktuelt.
Jeg visste at det kom til å komme noe slikt fra deg. Alt jeg sier er i dine øyne tull. Jeg velger derfor å ganske enkelt se bort fra det du skriver.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Det har også ant meg hele tiden at selv om mine motdebatanter velger å kalle seg objektivister så er de egentlig ikke det. Argumentasjonsmåten og tonefallet i det som blir skrevet tyder på at de blir mer og mer irritert over at jeg ikke blir overbevist av deres syn på saken desto lenger tråden blir. Jeg har også i svært stor grad tro på at det NB sier gjelder flere objektivister. De ville ha forklart bort en eventuell påvisning av forskjeller på kabler i en blindtest som juks eller at det enten var noe galt med noen av kablene eller selve testen og dermed ugyldiggjort den. Jeg har derfor en viss tro på at alle egentlig er til dels enige i at blindtester ikke er så godt egnet til dette foremålet da ingen uansett har noe tiltro til et resultat som viser noe annet enn det man selv er overbevist om. Dette kommer også til en viss grad frem når de sier at det skal mer til for å bevise at det er ulikheter på kabler enn likheter selv om en enkelt blindtest kun er et verktøy for å påvise ulikheter og ikke likheter. Denne diskusjonen blir da egentlig mer rettet mot om det er forskjeller på kabler eller ikke. Når man ser på hvem som deltar i tråden så er det også betegnende at det er de samme som går igjen når man skal diskutere nettopp dette temaet.

Listen du forespør om fornuftig konstruerte kabler er interessant. Dersom man har den på forhånd vil ingen kabel i ettertid kunne ugyldiggjøre en test fordi den ikke er fornuftig konstruert. Et annet dilemma blir da hvem som skal påberope seg å inneha nok kunnskap til å avgjøre hvilke kabler som er fornuftig konstruert. Her kommer vi til å få en voldsom debatt dersom det finnes medlemmer på sentralen som hevder at de på teoretisk grunnlag kan påberope seg å vite mer om kabelkonstruksjon en produsentene og dermed avvise kabler som ufornuftige konstruksjoner (kanskje til og med med innblandinger fra bransjen i diskusjonene).

Forøvrig Topline - dersom du leser dette og har den CD'en kunne jeg vært interessert i å få brent en kopi til eget foremål.
Mener du at jeg ikke ville ha referert til f.eks den såkalte "Løkken-testen" i fremtidige diskusjoner hvis resultatet hadde vært et annet?

Jeg håper og mener at så ikke er tilfelle. Jeg har en genuin interesse av å få fram tester med positivt resultat som motbeviser min nåværende overbevisning. Det hadde vært faglig oppsiktsvekkende, og personlig spennende.

Er det ikke mye mer givende å finne ut noe genuint nytt enn å bare få bekreftet gamle sannheter?

Grunnen til at jeg deltar i debatten er at det ikke finnes slike bevis, og uansett hva påstandene til hifi-industrien, tvilsomme "guruer" og genuint interesserte audiofile (som deg selv?) er, så finnes ingen dokumentasjon som underbygger (mange av) påstandene.

Som NB og Fush er inne på så vil ikke en enkelt blindtest være et endelig bevis. Vi har f.eks mengden av tidligere tester som har vært negative - som enten må forklares med lav generalitet (dvs at den aktuelle positive testen bare gjelder akkurat disse kablene, dette anlegget, disse lytterene etc), eller at den aktuelle testen er en statistisk "freak case". Uærlighet er alltid en mulighet men jeg tror ikke at diskusjonen tjener på at vi diskuterer akkurat det. Den vanlige løsningen på dette er at andre gjentar forsøket uavhengig. Eksempelet nevnt av en eller annen med gravitasjon, hvor man må ha stor sikkerhet for å kunne hevde at eplet faller ut fra jorden og ikke inn som alle andre forsøk tyder på, er et godt eksempel.

Men det vil være et viktig skritt i retning av å torpedere "de lærdes" analyse av hvordan signal-overføring arter seg i hifi-systemer. Det ville også være et viktig skritt for å unngå latterliggjøring når noen yttrer seg om sine kabler. Når du ser deg lei på unge elektro-spirer som hevder at R,L OG C er alt som trengs så ville du kunne paste inn en link som med god sannsynlighet viser at verden ikke er så sort-hvit...

Jeg ville ha startet med en test som med størst sannsynlighet gav positive resultat. F.eks en svært lang høyttalerkabel med lavt tverrsnitt og en høyttaler som er en vanskelig last. Etterhvert som man beviser "de enkle ting" vil man opparbeide seg kunnskap og evnen til å analysere egen hørsel, og kunne gå over til de vanskeligere casene.

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Alt jeg sier er i dine øyne tull.
Hehe, denne setningen er faktisk en logisk umulighet. Fordi: Dersom den er sann, så betyr det jeg måtte ha vært uenig i også denne. Dermed måtte det finnes utsagn jeg ikke syntes var tull. Noen som igjen betyr at setningen over ikke ville være sann... :)

Men nok tull... Det må være tillatt å arrestere deg på ting som er direkte feil. Hvis det er språkbruken du har noe å utsette på, så får du heller si ifra om det. Det har fra min side ikke vært meningen å gå over noen grense der.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Alt jeg sier er i dine øyne tull.
Hehe, denne setningen er faktisk en logisk umulighet. Fordi: Dersom den er sann, så betyr det jeg måtte ha vært uenig i også denne. Dermed måtte det finnes utsagn jeg ikke syntes var tull. Noen som igjen betyr at setningen over ikke ville være sann... :)

Men nok tull... Det må være tillatt å arrestere deg på ting som er direkte feil. Hvis det er språkbruken du har noe å utsette på, så får du heller si ifra om det. Det har fra min side ikke vært meningen å gå over noen grense der.
Latterlig

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I denne tråden diskuterer ikke jeg om det er forskjell på kabler, men om tester virker. Diskusjonene om tester er en langt viktigere diskusjon enn kabeldiskusjonen - hvis vi ikke kan bli enig om det er mulig å avdekke forskjeller gjennom tester - så er det jo også umulig å diskutere om det er forskjell på kabler. Da kan vi alle gå rundt og synes det vi vil - og det vi synes er fullstendig uinteressant for alle andre fordi det er umulig å dokumentere gjennom noen form for testing.

Og igjen: Når du Roysen, sitter og hører på to kabler, og svitsjer mellom de, ikke blindt, og gjentatte ganger og mener du hører forskjell, er det en gyldig test. Testen er gyldig - spørsmålet er om resultatet er etterprøvbart - hvis det ikke kan etterpøves er testen av liten verdi.

Problemet med testen er flg:

1. Det finnes haugevis av forklaringsfaktorer ut over en evt lydmessig forskjell, som kan forklare at du oppfatter en forskjell mellom de.
2. Fordi du bare er ett testsubjekt har testen liten generalitet.

En statistisk analyse vil fortelle at det er relativt lav sannsynlighet for at det faktisk er en forskjell (pga få testsubjekter), og enda lavere sannsynlighet for at denne forskjellen skyldes lyden (pga alle de ukontrollerte forklaringsfaktorene). Det betyr ikke at du ikke registrerer en forskjell, bare at resultatet er høyst usikkert.

Denne testen rapporterer du i div tråder på sentralen, og forventer at vi skal akseptere at det er forskejll på disse kablene (antar jeg, hvis ikke har det vel liten hensikt å fortelle om dine erfaringer). Så iflg deg fungerer denne testen.

Dersom man designer en god blindtest vil antall forklaringsfaktorer reduseres dramatisk. Et godt testdesign med bruk av for eksempel kontrollgrupper osv kan til og med eliminere faktorer som stress under lytting (man kan lytte uten å bli observert og uten at resultatene kan spores til den enkelte lytter, man kan bruke kontrollgrupper med ett annet stressnivå og se om det påvirker resultatene signifikant osv). Å kontrollere denne type usikre forklaringsfaktorer er helt uproblematisk gjennom slike teknikker, og det gjøres daglig når slike tester gjennomføres på andre områder. Og man kan bruke ett høyt antall lyttere, gjerne erfarne audiofile som mener å høre forskjell på kabler ved ikke-blind lytting, for å få høy signifikans på testen.

Dersom for eksempel 19 av 20 lyttere under slike forhold hører forskjell ved gjentatte forsøk, har vi også en gyldig test. Statistikeren vil berette om en dramatisk høyere sannsynlighet både for at det er en forskjell mellom disse to kablene, og at forskjellen faktisk er lydmessig betinget.

Når vi begynner å snakke om slike tester er det langt mer usikkert om de fungerer. I hvert fall har du flere postingter i denne tråden som antyder at du mener dette. Det betyr at en usikker test som gir det resultatet du har bestemt deg for virker, mens du avviser at en langt mer presis test som kan gi et annet resultat enn det du har bestemt deg for, kan virke. Skjønner du at noen av oss blir frustrerte av denne type diskusjon?

Hvilken test vil du at jeg skal tro på? Klart jeg tror på testen med høyest sannsynlighet for å være korrekt. Og jeg er åpen for at en godt designet blindtest kan gi både det ene og det andre resultatet - selv om det er mye dårlig vitenskap i kabelprodusentenes markedsmateriale.

Og for ørtende gang: Bare i Norge bruker legemiddelindustrien titalls millioner årlig på slike tester, for ikke å snakke om hva som brukes i andre bransjer. Hvis du besitter revolusjonerende ny kunnskap om at slike tester ikke virker – noe du flere steder sier – burde du fortelle det til de slik at de slutter å kaste bort pengene sine.

Og hvis slike tester virker alle andre steder – hvorfor skulle de ikke virke i HiFi bransjen? Testmetodikken er uavhengig av hva som testes. Og hvorfor bruker ikke kabelbransjen litt ressurser på å fremskaffe vitenskapelig dokumentasjon på at produktene deres virker når det er så mange skeptiske lydinteressert?

Legemidler er vitenskapelig dokumentert gjennom slike tester, helsekost ikke. Det er derfor de heller ikke får selges som legemidler.

K

knutinh

Gjest
erato skrev:
Legemidler er vitenskapelig dokumentert gjennom slike tester, helsekost ikke. Det er derfor de heller ikke får selges som legemidler.
Men helsekostbransjen har nøyaktig de samme debattene som vi har her. "blindtester funker ikke, stol heller på meg" sier Knut Bjørnsen, sannhetsvitne.

Også der finnes sterke økonomiske aktører, sammen med ærlige interesserte som gjør seg forskjellige erfaringer med det ene og det andre.

Også der mumles det om at blindtester ikke fungerer - "bevist" ved at resultatene ikke er som man ønsker. En sirkel argumentasjon som vi vel også ser her?

Dette betyr ikke at helsekost aldri fungerer, eller at ikke moderne legemiddelindustri har hentet mye fra folkemedisinen. Men kravene til bevisføring er helt fraværende altså må man ta alle påstander som tvilsom inntil bevis kommer på bordet.

-k

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Denne testen rapporterer du i div tråder på sentralen, og forventer at vi skal akseptere at det er forskejll på disse kablene (antar jeg, hvis ikke har det vel liten hensikt å fortelle om dine erfaringer). Så iflg deg fungerer denne testen.
Dette er misforstått. Du må tro hva du vil om mine erfaringer. Jeg forventer ikke at du skal akseptere mine erfaringer som sannheten. Jeg vet imidlertid at det finnes en god del her på sentralen som er like overbevist om at det er forksjell på kabler som meg. Av den grunn vet jeg at mine observasjoner er nyttige og interessante for disse. Dersom du ikke klarer å finne deg i at noen har synspunkter og erfaringer som ikke kan bevises uten å måtte forlange en bevisførsel tror jeg du vil ha store problemer med å tilpasse deg et hvert hi-fi forum.

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
Dette er misforstått. Du må tro hva du vil om mine erfaringer. Jeg forventer ikke at du skal akseptere mine erfaringer som sannheten. Jeg vet imidlertid at det finnes en god del her på sentralen som er like overbevist om at det er forksjell på kabler som meg. Av den grunn vet jeg at mine observasjoner er nyttige og interessante for disse. Dersom du ikke klarer å finne deg i at noen har synspunkter og erfaringer som ikke kan bevises uten å måtte forlange en bevisførsel tror jeg du vil ha store problemer med å tilpasse deg et hvert hi-fi forum.

Mvh
Roysen
Har du da noen ideer om (sitat): "Og hvorfor bruker ikke kabelbransjen litt ressurser på å fremskaffe vitenskapelig dokumentasjon på at produktene deres virker når det er så mange skeptiske lydinteressert?" når det er så enkelt å designe tester som med vesentlige høyere signifikans enn dine erfaringer kan indikere om dette stemmer?

Dette skrevet av undertegnede som prøver å ha et åpent sinn til kabler, og gjerne ser at andre lager skikkelige tester fremfor å drive med min egen synsing som jeg innrømmer kan være gjenstand for mange rare påvirkninger - og hvor jeg heller ikke vil påstå hverken at jeg har verdens beste hørsel eller verdens beste anlegg å teste på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:

Mvh
Roysen
Og PS det du egentlig skriver er at dine lite verifiserbare påstander (se min post om hvordan man bygger opp verifiserbare tester) er nyttige for andre som gjennom like lite verifiserbare tester har bestemt seg for å mene det samme som deg. Det er sikkert hyggelig for dere at dere kan backe hverandre opp - men det sannsynliggjør ingenting. 10 dårlige og ukontrollerbare tester er fortsatt ikke bedre enn en god og kontrollerbar test.

T

tjn

Gjest
Da var vi kommet til side 45, er vi egentlig kommet noe særlig lengre enn side 1?
Du har kondis roysen, den skal du ha, men kanskje spille plater nå, gi f.. i gjengen, og call it a day?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Da var vi kommet til side 45, er vi egentlig kommet noe særlig lengre enn side 1?
Du har kondis roysen, den skal du ha, men kanskje spille plater nå, gi f.. i gjengen, og call it a day?
Det har vi nok ikke nei. Og jeg har vært på nippet til å melde meg ut mange ganger. Men jeg har fortsatt tro på opplysningstidens ideer, og at moderne vitenskap skal være veien fremover i kampen mot tro og overtro og at dersom kabler lyer forskjellig må det kunne være mulig å dokumentere det i motsetning til å si "jeg har hørt forskjell, derfor er det forskjell, og alle som ikke hører forskjell vet ikke hva de snakker om".

Og for ordens skyld, uten å ha brukt mye tid på det, mener jeg selv å ha hørt forskjell i en spesiell situasjon, men kunne tenkt meg en bekreftelse på om forskjellen var rell, jeg utelukker IKKE at jeg tok feil, eller at det var andre effekter enn det lydmessige ute og gikk......tilbake til musikken ja, god ide. Tenker å spille litt Dire Straits nå.

K

knutinh

Gjest
Dette minner egentlig litt om en fotballkamp der man stikker innom og "heier litt" på laget sitt før man forsvinner ut igjen.

Heia brann... Det er bra dere holder ut mot overmakten. Jeg vet dere kan vinne... kom igjen!

-k

T

tjn

Gjest
Vært her hele tiden jeg... ;)

Og ellers så er det slettes ikke Brann...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Dette minner egentlig litt om en fotballkamp der man stikker innom og "heier litt" på laget sitt før man forsvinner ut igjen.

Heia brann... Det er bra dere holder ut mot overmakten. Jeg vet dere kan vinne... kom igjen!

-k
For meg minner denne kampen litt mer om Monty Pythons fotballkamp mellom greske og tyske filosofer. Mye stillingskrig og få scoringer. Så aldri slutten av kampen, men regner med at de døde av utmattelse.

"Hadde vi ikke hatt Kant, hadde vi ikke hatt kantiner. " Tom Trippestad.

R

Roysen

Gjest
Når mine venner spør meg hva jeg gjorde i ferien må vel svaret bli at jeg kranglet om det er ulike lydmessige forskjeller på kabler. Neste stopp blir vel da tvangsinnleggelse på sinssykehussamtidig som de selger anlegget mitt og donerer inntektene til deres nystartede frivillige organisasjon for kampen mot sinnsykdommen audiofili ;D

Mvh
Roysen

T

tjn

Gjest
Grunnen til innlegget mitt ang. "call it a day" er at på ett forum deltar man i debatter hvor man kan bidra/hente ny lærdom, i andre debatter følger man med for å se hva som kommer ut av debatten for selv å ta ett eventuelt standpunkt (hvis nødvendig...) basert på bakgrunn av innleggene. I denne tråden er det, med all respekt, ikke kommet noen vei, her er fronter som blir steilere etterhvert som debatten går selv om jeg synes det er positivt at det ikke er blitt så personlig som i andre kabeldebatter. Folk kan diskutere temaer for å hente lærdom og kanskje revurdere sitt syn basert på andre sine erfaringer, eller man kan forsøke å diskutere helt til den andre parten er enig uavhengig om hva som er "rett", det vil aldri skje her. Selvfølgelig må debatten fortsette, den plager ikke, det var bare ett forslag fra en som har fulgt med men som forum medlem og hifi/musikk interesert gir den meg ikke noe lenger. Jeg mener jo mye om kabler selv men det er internt...Når det er sagt er det mange gode og forklarende innlegg (for eget syn...) i debatten men det nytter ikke når "de andre" ikke vil. Jeg har forøvrig ikke tatt parti her men synes som sagt at nå er det på tide og kose litt, spille plater og d.i..e i kabler og andre ting som påvirker/ikke påvirker lyden.

T

tjn

Gjest
Roysen skrev:
Når mine venner spør meg hva jeg gjorde i ferien må vel svaret bli at jeg kranglet om det er ulike lydmessige forskjeller på kabler. Neste stopp blir vel da sinssykehus ;D

Mvh
Roysen
Da får vi ble bedre kjent der da, du blir nok ikke den eneste.. ;)

R

Roysen

Gjest
rico skrev:
Grunnen til innlegget mitt ang. "call it a day" er at på ett forum deltar man i debatter hvor man kan bidra/hente ny lærdom, i andre debatter følger man med for å se hva som kommer ut av debatten for selv å ta ett eventuelt standpunkt (hvis nødvendig...) basert på bakgrunn av innleggene. I denne tråden er det, med all respekt, ikke kommet noen vei, her er fronter som blir steilere etterhvert som debatten går selv om jeg synes det er positivt at det ikke er blitt så personlig som i andre kabeldebatter. Folk kan diskutere temaer for å hente lærdom og kanskje revurdere sitt syn basert på andre sine erfaringer, eller man kan forsøke å diskutere helt til den andre parten er enig uavhengig om hva som er "rett", det vil aldri skje her. Selvfølgelig må debatten fortsette, den plager ikke, det var bare ett forslag fra en som har fulgt med men som forum medlem og hifi/musikk interesert gir den meg ikke noe lenger. Jeg mener jo mye om kabler selv men det er internt...Når det er sagt er det mange gode og forklarende innlegg (for eget syn...) i debatten men det nytter ikke når "de andre" ikke vil. Jeg har forøvrig ikke tatt parti her men synes som sagt at nå er det på tide og kose litt, spille plater og d.i..e i kabler og andre ting som påvirker/ikke påvirker lyden.
Et usedvanlig godt forslag og jeg tror vel egentlig at temperaturen og interessen for denne tråden har dalt kraftig det siste døgnet. De fleste har vel skjønt at dette ikke kommer noen vei og benyttet ferietiden på noe som er mer givende.

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Når mine venner spør meg hva jeg gjorde i ferien må vel svaret bli at jeg kranglet om det er ulike lydmessige forskjeller på kabler. Neste stopp blir vel da tvangsinnleggelse på sinssykehus samtidig som de selger anlegget mitt og donerer inntektene til deres nystartede frivillige organisasjon for kampen mot sinnsykdommen audiofili ;D

Mvh
Roysen
Jeg diskuterte målemetoder og ikke kabelforskjeller - men ellers kommer vi nok ikke lengre ;D

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
knutinh skrev:

-k
For meg minner denne kampen litt mer om Monty Pythons fotballkamp mellom greske og tyske filosofer. Mye stillingskrig og få scoringer. Så aldri slutten av kampen, men regner med at de døde av utmattelse.

Erato,

Frem til nå har jeg ikke lagt merke til hva du som står skrevet i signaturen din og anlegget ditt. Jeg ser nå hva du har og antar at det som står der om Black Magic er kabler. Dette er jo relativt kostbare kabler for en person som ikke tror på forskjeller på kabler. Hva synes du om de? Er de kjøpt inn for å sikre seg i tilfelle det skulle være lydmessige ulikheter på kabler?

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har også i svært stor grad tro på at det NB sier gjelder flere objektivister. De ville ha forklart bort en eventuell påvisning av forskjeller på kabler i en blindtest som juks eller at det enten var noe galt med noen av kablene eller selve testen og dermed ugyldiggjort den.
Jeg ser ikke bort fra det, men det får de i så fall bekjentgjøre sjøl ;)
Jeg går videre ut i fra at du som meg, når det diskuteres kabler tenker på en kabel som en kabel uten å vite for mye om dataene på hver enkelt.
De snakker bl.a. om R,L og C ,jeg vet ikke en gang hva det er forkortelse for (kanskje induktans o.s.v.?)
Dersom de da diskuterer ut i fra hvorvidt det skal være tilnærmet umulig å høre forskjell dersom de måler likt, mens andre bare diskuterer av egen erfaring og hva vi (andre) har hørt/erfart med de kablene vi har prøvd, så blir det et noe forskjellig utgangspunkt.
Det er her min erfaring at de med teknisk kompentanse ikke (frivillig) gir ved dørene for eventuelt på et tidlig tidspunkt å unngå misforståelser.
Jeg har her mitt eget inntrykk av hvem som er mer eller mindre redelige (reale/greie)
Derfor går jeg noen ganger ut og hevder at jeg har inntrykk av at å "vinne" diskusjonen/skåre poeng er av større viktighet enn å overbevise i størst mulig grad (gi og ta poenger).
Nok om det, kanskje er det bare menneskelig :)

Jeg har derfor en viss tro på at alle egentlig er til dels enige i at blindtester ikke er så godt egnet til dette foremålet da ingen uansett har noe tiltro til et resultat som viser noe annet enn det man selv er overbevist om.
Jeg føler vel at du kanskje har rett i dette, tatt antallet som tross alt hevder at det er løsningen satt opp mot alle de andre som forholder seg tause (uten at det er noe som helst slags bevis) du er jo nærmest aleine mot de 5-7 andre ;D
Jeg synes at den linja som knutinh for en tid siden hadde (nederst) under sine innlegg, var interssant.

"Dersom du ikke hører forskjell med bind for øya, er det store muligheter for at du heller ikke vil høre det uten"

Den har jeg lagt til noen av de få ram jeg fortsatt har inntakt ;D

Jeg synes helt ærlig det veldig ofte er vanskelig å høre forskjeller på kabler.
Jeg synes helt ærlig det veldig ofte er små forskjeller det dreier seg om.
Jeg synes helt ærlig at det er mulig å høre forskjell på kabler (etter min erfaring mest på HTkabler)

Jeg mener helt ærlig at dersom noen påstår at eventuelle forskjeller er betydelig og stor (enorm ::)), at de burde kunne "bevise" det i enten en blindtest eller abx test, DETTE DERSOM de i diskusjon hevder dette hårdnakket, og eventuelt vil overbevise "skeptikerne"
Hva hver og en velger å gjøre/kjøpe/tro/mene om en kabel har ingen andre noe med (det hevder vel strengt tatt ingen heller)
Derfor har jeg sluttet å diskutere (prøver i hvert fall ::) ) hvorvidt det er forskjell på kabler eller ikke i kabelhjørnet mot de som hevder det ikke er (fordi jeg mener det er, og ikke interessert i å bruke tid på å "bevise" det.
I langt mindre grad nå, som jeg har skjønt at vi antagelig ikke "diskuterer" med samme utgangspunkt.

Dette kommer også til en viss grad frem når de sier at det skal mer til for å bevise at det er ulikheter på kabler enn likheter selv om en enkelt blindtest kun er et verktøy for å påvise ulikheter og ikke likheter.
Denne skjønte jeg bare ikke.
Kan det være noe å hevde da? Så åpenbart imo at det knapt er verdt å nevne (tenker da på første del av setningen)

Listen du forespør om fornuftig konstruerte kabler er interessant. Dersom man har den på forhånd vil ingen kabel i ettertid kunne ugyldiggjøre en test fordi den ikke er fornuftig konstruert. Et annet dilemma blir da hvem som skal påberope seg å inneha nok kunnskap til å avgjøre hvilke kabler som er fornuftig konstruert.
Ser ikke ut som de er så interessert i å kommentere den biten nei, heller ikke å svare på mine få innlegg i denne tråden, selv om jeg muligens beveger meg litt i ytterkanten av det egentlige "temaet".
Grunnen til at jeg gjør det er at jeg over mange sider nå har hatt en følelse av at det grunnleggende for diskusjonen er (som ofte nevnt) dreier seg om blindtest (med tanke på kabelforskjeller og dermed hvorvidt det er forskjell eller ei og i mindre grad om eventuelt hvilken som er best).

Da avslutter jeg dette innlegget med å spørre (alle deltagerne her) om det (underforliggende) dreier seg om (i blindtest) å sannsynliggjøre (for en persons evne) til å høre forskjell på/mellom ic/ht.kabel som måler dønn likt (eventuelt uavhengig av design/konstruksjon ellers)

Eller (alternativt) (underforliggende) i blindtest å sansynliggjøre (for en persons evne) til å høre forskjell mellom de samme (alternativene) uavhengig av hvordan de måler/er konstruert (så lenge de selges som audiokabler tiltenkt markedsført område/bruk)?
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Hei,

KW skrev:
Eller (alternativt) (underforliggende) i blindtest å sansynliggjøre (for en persons evne) til å høre forskjell mellom de samme (alternativene) uavhengig av hvordan de måler/er konstruert (så lenge de selges som audiokabler tiltenkt markedsført område/bruk)?
Ovenstående er nesten mitt ugangspunkt. De kablene jeg snakker om behøver nødvendigvis ikke være tiltenkt eller markedsført som audiokabler heller. Noen snakker om både lakrissnører og lampettledninger i disse debattene. Når jeg snakker om kabler i denne sammenhengen snakker jeg da om hvilken som helst kabel som er i stand til å lede strøm fra den ene enden av kabelen til den andre eller som er tiltenkt å gjøre dette.

Jeg vil også tillegge at jeg har lært noe av denne tråden. Jeg skal tie om mine kabelsyn på sentralen. Det fører bare til krangel og de som jeg vet deler mitt syn tier da de allerede har lært dette.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
KW skrev:
Listen du forespør om fornuftig konstruerte kabler er interessant. Dersom man har den på forhånd vil ingen kabel i ettertid kunne ugyldiggjøre en test fordi den ikke er fornuftig konstruert. Et annet dilemma blir da hvem som skal påberope seg å inneha nok kunnskap til å avgjøre hvilke kabler som er fornuftig konstruert.
Ser ikke ut som de er så interessert i å kommentere den biten nei, heller ikke å svare på mine få innlegg i denne tråden, selv om jeg muligens beveger meg litt i ytterkanten av det egentlige "temaet".
Temaet her var vel blindtester og ikke fysisk kontra subjektivistisk tilnærming til lyd.

Jeg kan svare likevel.

Den faktiske konstruksjonen på en kabel vil selvsagt variere med om det er en digital, analog signal eller høyttalekabel. Det springede punktet er at :
1. Alle parametre som i følge kjent fysikk burde ha betyning er tilgjengelig til lav pris fra Eltek etc. Når noen velger å kjøpe en kabel til 10.000 så kan det ikke forsvares med vanlig fysikk siden tilsvarende elektriske egenskaper kan kjøpes til en billig penge. Altså må det enten være ikke forståtte parametre som ligger til grunn, eller så er det fargen og brandingen som skaper merverdien.

2. For de fleste interfacer tilstreber man uavhengighet av kabelen i signaloverføring, og det hypotetiske idealet for en kabel er ganske opplagt.

Unntaket fra 2) er når man innfører kabler med aktiv elektronikk eller kretser som har til hensikt å modifisere lyden. Da har man bevegd seg bort fra det jeg tenker på som kabel og har egentlig en equaliser.

Men alt dette er ting som man slipper å diskutere ved blindtester. Jeg modifiserer gjerne min fysikk når det triller inn beviser på at fysikken min er feil. Det skulle bare mangle.
-k

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
knutinh skrev:

-k

Erato,

Frem til nå har jeg ikke lagt merke til hva du som står skrevet i signaturen din og anlegget ditt. Jeg ser nå hva du har og antar at det som står der om Black Magic er kabler. Dette er jo relativt kostbare kabler for en person som ikke tror på forskjeller på kabler. Hva synes du om de? Er de kjøpt inn for å sikre seg i tilfelle det skulle være lydmessige ulikheter på kabler?

Mvh
Roysen
Har Audioquest Dragon og. Kall det dobbeltsikring - eller eierglede. Vet ikke om jeg kunne fått bedre enn Wadia 835 heller til den opisen jeg betalte. Kjøper ting jeg er fornøyd med og lytter på musikk i stedet for å lure på om det fins noe bedre - eller om jeg har kastet bort penger. Liker skikkelige kvaklitetsting uansett.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
knutinh skrev:

-k

Erato,

Mvh
Roysen
PS: Jeg har sagt at jeg ikke tror på forklaringene som kabelprodusentene legger frem som forklaring for hvorofor akkurat deres kabler skal være bedre enn andre , og at det bør være mulig å lage tester som beviser det i tilfelle det er korrekt. Ut over det er jeg en agnostiker i kabeldiskusjonen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Den faktiske konstruksjonen på en kabel vil selvsagt variere med om det er en digital, analog signal eller høyttalekabel. Det springede punktet er at :
Det regnet jeg med at du faktisk kankje tenkte deg at jeg skjønte (i hvert fall signal/digital kontra ht.kabel),
men greit å være nøye ;)

Alle parametre som i følge kjent fysikk burde ha betyning er tilgjengelig til lav pris fra Eltek etc. Når noen velger å kjøpe en kabel til 10.000 så kan det ikke forsvares med vanlig fysikk siden tilsvarende elektriske egenskaper kan kjøpes til en billig penge. Altså må det enten være ikke forståtte parametre som ligger til grunn, eller så er det fargen og brandingen som skaper merverdien.
Her begynner det å bli tåkete igjen.
Ingen snakker om pris, noen av oss kan ikke alt om målbare data og slikt, vi snakker om forskjellige kabler uavhengig av pris/konstruksjon o.l., slik at selv om det nå ikke kan forsvares med vanlig fysikk (som du sier) fordi det kan kjøpes for billig penge.
Hva mener du da med ikke forståtte parameter som ligger til grunn? Parametere på/for hva? Dersom det i et tenkt tilfelle kan påvises forskjeller i en korrekt foretatt blindtest, så prøver du og si forannnevnte? Eller misforstår jeg her?
"fargingen og brandingen" som skaper merverdien, igjen prisdiskusjon, som vel er uinteressant i en eventuell positiv blindtest.
Du pleier da å være blant de jeg misforstår minst her ;)

2. For de fleste interfacer tilstreber man uavhengighet av kabelen i signaloverføring, og det hypotetiske idealet for en kabel er ganske opplagt.
Det er vel riktig og det er vel nettopp (betydningen av å slippe mest mulig i gjennom ufarget) som f.eks. Nordost mener de er bedre enn andre på (uten at jeg vet noe om det) men mange er jo enig i det. F.eks. B. Holter. Ingeniør/audiokomponentkonstruktør/Hegel og av mange annerkjent som en dyktig en ( så vidt jeg vet bruker Løkken utstyr konstruert av ham bl.a.) og som bruker Nordost kabler til sine demoer (B. Holter altså)

Unntaket fra 2) er når man innfører kabler med aktiv elektronikk eller kretser som har til hensikt å modifisere lyden. Da har man bevegd seg bort fra det jeg tenker på som kabel og har egentlig en equaliser.
Det er jeg enig i, jeg snakker også om "rene" kabler" så lenge jeg ikke nevner annet, har heller ikke eid andre.

Men alt dette er ting som man slipper å diskutere ved blindtester. Jeg modifiserer gjerne min fysikk når det triller inn beviser på at fysikken min er feil. Det skulle bare mangle.
Vel, da er i hvert fall ikke jeg klokere ::)
Jeg har ikke alminnelige kabler fra eltek i tankene, når slike ting diskuteres, derimot slike kabler som en del av dere nærmest latterliggjør fordi de ikke er verdt pengene gjerne da opp mot slike du nevner.
Jeg vil bare finne ut av at det ikke er forsøk på tåkelegging/bortforklaring dersom det en dag skulle foreligge resultat av en blindtest som sannsynliggjør at en gitt person evner å høre forskjell på billig Eltekkabel og en "ufornuftigpriset kabel fra f.eks Nordost.
Detn problemstillingen var du ikke imo. flink til å klargjøre for meg med ditt svar, men det kan kanskje være min skyld.
Skjønner du hva jeg lurer på, det burde du ;)

Er Au 24, Nordost Valhalla, Flatline Gold MKII. Høyttalerkabler du i etterkant av en eventuell blindtest vil godkjenne som "fornuftig "nok" konstruerte" kabler til formålet.
Dette er alle ht.kabler som er solgt som det og av en del brukt som det.
Kan du være snill å svare ja eller nei på det?
Snill på tross av at det ikke er strengt topic, men det er det jo ganske så mye som ikke er i denne tråden og mange andre også, så den blir sikkert ikke stoppet av den grunn, det er bare å legge godviljen til :D
Mvh.KW

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ch skrev:
KW skrev:
Jeg synes helt ærlig det veldig ofte er vanskelig å høre forskjeller på kabler.
Jeg synes helt ærlig det veldig ofte er små forskjeller det dreier seg om.
Jeg synes helt ærlig at det er mulig å høre forskjell på kabler (etter min erfaring mest på HTkabler)
Men så foretrekker jeg også vinyl, så hva forteller det?
Det forteller at du synes 1-tall har store problemer med å komme helskinnet gjennom trange signalkabler.

R

Roysen

Gjest
ch skrev:
Roysen; du har en beundringsverdig utholdenhet og entusiasme, jeg synes det vil være et tap om du slutter å gi uttrykk for dem her, men dine argumenter mot blindtester henger dessverre ikke på greip. Overhodet ikke i det hele tatt.
Men forsett gjerne med å publisere dine observasjoner om lyden av kabler.
Det er flott at det finnes ulike meninger om ting her i verden. Den ville vært kjedelig ellers. Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du sikter til, men å dra denne diskusjonen igang igjen ser jeg ikke noe produktivt i.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:

Jeg for min del ville tatt resultatet alvorlig og forsøkt å finne en forklaringsmodell. Skal man først stå på barrikadene å forlange en positiv blindtest, så får man også forholde seg til resultatet når den foreligger.

Topp Bunn