nb skrev:
oddgeir skrev:
Roysen skrev:
Jeg er enig i konklusjonen.
Mvh
Roysen
Hva om Roysen med letthet kunne plukke ut riktig kabel 10 av 10 ganger?
Kan man da si at blindtesten har vist at Roysen hører forskjell på Kabel A og kabel B?
I så fall, kan man si at blindtester er en velegnet måte å avgjøre om man (Roysen) kan detektere lydmessige forskjeller mellom kabler?
Personlig er jeg hellig overbevist at dersom noen prikker inn 10 av 10 eller et annet tilstrekkelig høyt antall treff så gjelder en av følgende
- vedkommende har jukset / testen er feil designet
- det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)
Jeg er hellig overbevist om at klassisk fysikk ikke blir veltet av noen fra Hi-Fi-miljøet.
Hei!
Enda en grei oppklaring og samtidig en grunn til at jeg aldri kunne tenke meg å bruke tid på en blindtest.
Hovedgrunnen er at det er kjedelig og tidkrevende.
Den andre grunnen er at dersom jeg likevel skulle gidde, så måtte hovedgrunnen være at jeg kunne bevise at det er mulig å skille mellom to kabler (i en blindtest) i tillegg til at jeg først ville føle meg overbevist om at jeg virkelig skulle ha en mulighet for å greie det.
Når jeg da leser ditt resonnement her og da med tanke på punkt 2.
det er greit forklarbart med grunnleggende signaloverføringsteori (dvs at minst en av kablene er temmelig uegnet til oppgaven)
slik forstått at dersom jeg da hadde brukt en masse tid i et forsøk på å overbevise andre om at jeg kanskje og eventuel har greid det, så ville det hele bare blitt avfeid med at den ene kabelen ikke er "egnet" til signaloverføring.
Skjønner du problemet?
Problemet er akkurat det jeg har skjønt konturene av for lenge siden, og i tillegg har ant i sterkere grad etterhvert som fler og fler bruker uttrykk som "fornuftig designede" eller sågar "designerkabler".
Denne diskusjonen er for meg i utgangspunktet helt formålsløs, før det er blitt enighet om at de kablene som subjektivistene mener at de har kunnet skjelne fra andre, av samtlige andre også får godkjent/kommer i gruppe med fornuftige konstuerte kabler.
Jeg regner med at noen av dere har sett denne mulige misforståelsen gjennom hele tråden og jeg synes dermed at det er en svært dårlig moral og trekke denne så langt uten å gjøre forsøk på å opplyse bl.a. Roysen om dette.
Videre så kan det være verdt å nevne for bl.a. Roysen at den såkalte Løkken testen er i form av en cdplate hvor sporene av de forskjellige typene, som deltagere som ønsket kunne få hver sin og delta om de sjøl ønsket.
Utover det, så vet jeg at Topline stokket om på rekkefølgen å lagde en ny test cd for de i OAS som ikke deltok i første runde.
Dersom Roysen ønsker denne, så kan han kontakte Topline å høre om han har en kopi av denne med omstokkede spor+ fasit på den nye rekkefølgen.Fasiten holdes jo da selvfølgelig igjen.
Her kan du da Roysen sitte i fred og ro aleine uten noe bind foran øynene uten andre tilstede samt bruke så lang tid du vil, dersom du ønsker.
Jeg fikk en kopi, men må bare innrømme at jeg gikk dønn lei førstekvelden og ga opp. ble vel også forsåvidt lei hele det sporet for all ettertid ;D
Legger da til at jeg lyttet på en helt gal måte for å finne evenutelle forskjeller, testen til theStig var mindre (tre spor) og jeg gikk frem på en helt annen måte og greide hovedmålet som (for meg) var å skille ut MP3 sporet og det begge gangene og legger til at jeg syntes det var vanskelig.
Er det noen som gidder å lage ei liste over hvilke ht. og ic. kabler som ikke kommer innunder gruppen godkjente for formålet, her mener jeg godkjente for formålet om å få de godkjent som en såkalt "fornuftig konstruert" kabel for/som "deltager i en test hver og en måtte tenke seg å foreta.
Jeg hadde i hvert fall blitt KJEMPESUR dersom det hadde blitt lagt ned masse arbeid i from av en slik blindtest, som jeg for min del kun hadde giddet å foreta til bruk i diskusjonen opp mot de som tror/mener det er umulig.
Det var nettopp derfor jeg i utganspunktet i sin tid forlangte at dette eventuelt skulle dreie seg om en form for veddemål (mener å huske at det dreide seg om 5k) fikk aldri noe napp på det, burde ikke det være letttjente penger da.
Jeg husker også at jeg, dersom det ville bli aktuelt, først ville prøveteste dette for min egendel, noe jeg strengt tatt forstatt ikke har gjort (snakker da om et ordentlig forsøk likt det som ville bli forlangt.
Dette er noe jeg ikke gidder å bruke tid på kun for egen del, da følger jeg heller min egen overbevisning og taper de pengene som jeg muligens kunne ha spart ;D
Trenger uansett så godt som alle de kablene jeg har kjøpt, har ennå tilgode å selge noen secondmarket kabler (edit: feil har solgt noe supra HTkabel :

), har likevel forsåvidt et lite overskudd av ht,kabler noe jeg synes er greit, da jeg bestemt mener å høre forskjell på de og bytter litt frem og tilbake ved prøvelån/nytt (før og etter innspilling)
IC kabler (secondmarket) er jeg faktisk short på når alt jeg har skal kobles til de to (tre :

) anleggene jeg har.
Kan jo forsøksvis spørre om de Ht.kablene jeg har vil komme innunder båsen godkjent (som fornuftig konstruerte).
Jeg har et sett med AU24, et med Black Magic, et med Nordost Flatline Gold (single), et sett med EKKJ.Edit:+ Audio Magic (rød 4kvadrat)
Mvh.KW