Roysen skrev:
Etter litt tankegang vil jeg forsøke å omformulere meg slik at det er litt lettere å forstå hva jeg mener:
Dersom testen skal avdekke om det er ulikheter mellom kabel A og kabel B er vel ikke resultatet gitt på forhånd selv om man har verifiert at testobjektet kan høre forskjell på kabler. Resultatet vil derfor ikke være gitt på forhånd. Det man imidlertid har verifisert er at testen har mulighet for å gi begge svaralternativene (Ja-det er forskjell, Nei-det er ikke forskjell). Dersom det ikke er verifisert at tester hører forskjell på kabler vet man ikke om det ene alternativet noensinne kan bli resultatet. Når man imidlertid ikke kan verifisere på forhånd at tester kan høre forskjell på kabler vil etter min mening testen være ganske uinteressant.
En blindtest kan vel aldri benyttes til å finne ut om en person kan høre forskjell på kabler generellt. Det må være om det er mulig å høre forskjell mellom de kablene som er med i testen. Kan man da dra en sluttning om at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler på generell basis av at en eller flere blindtester med spesifikke personer (som kanskje ikke innehar den nødvendige erfaringen/treningen) og spesifikke kabler gir negative resultater.
Jeg synes det blir feil å kalle testpanelet/lytteren for "testobjektet". Det er kablene som er testobjektene. Blindtester tester ikke personene som lytter. Det er riktig at det er to utfall, men de er som følger: "Ja, det er en hørbar forskjell" eller "Vi klarte ikke å påvise noen forskjell i denne testen". Sistnevnte utfall er selvfølgelig litt utilfredstillende. Men hvis vi ser på legemiddelbransjen, så betyr et slikt utfall at de faktisk ikke har belegg for å hevde at et legemiddel virker, selv om det kanskje kan gjøre det i sjeldne enkelttilfeller. Men det er en digresjon.
Uansett: Hvis man gjennomfører en komplett dobbel blindtest, og den gir positivt resultat, så er det helt uvesentlig hva man visste om testpanelet på forhånd. Da er påstanden om hørbare kabelforskjeller bevist, og det er samtidig bevist at anlegget er bra nok til å avsløre slike forskjeller og at lytterpanelet er godt nok trent til å gjenkjenne slike forskjeller.
Det du sier om testing av lyttepersonellet er en annen historie, men hvis du ser over, så kan deltakelse i et lyttepanel i en test med positivt utfall gjøre at man faktisk også beviser at personen kan høre forskjell på kabler (men den sier ikke noe om dette gjelder alle kabelforskjeller i alle anlegg). Man motbeviser altså en evt. generell påstand om at personen ikke kan høre forskjell på kabler.
Men når alt dette er sagt, så er det jo også slik at dersom man gjennomfører MANGE slike tester uten positivt resultat, så øker sannsynligheten for at forskjeller mellom kabler ikke er hørbare for hver slik test som gjennomføres med negativt resultat. Men for hvert positivt resultat, spesielt med overbevisende statistisk signifikans, så torpederes påstandene om at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler ganske effektivt. Men da kreves det også at man gjennomfører blindtester etter boka.