Roysen skrev:
Greven skrev:
"Erfaring" har jo ingen ting med saken å gjøre. Her diskuteres blindtester på et prinsippielt grunnlag. En persons egen erfaring med kalber har ingen relevans til personens argumentasjon med tanke på gyldigheten av blindtester.
Dette er direkte feil. Vi diskuterer også nødvendigheten av blindtester. En person med erfaring fra å lytte til kabler kan synes selv at blindtest er unødvendig. Erfaring er også relatert til hvorvidt personen er i stand til å høre ulikheter på kabler. Dette er en forutsetning for at en blindtest skal være relevant.
Det er jo sagt flere ganger at i utgangspunktet må man jo testen inkludere folk som mener å høre forskjell.
Greven skrev:
I tillegg er det meningsløst å trekke slutninger om en persons "erfaring" med "dyrt" (går ut ifra at du mener "kostbart") utstyr på grunnlag av hva personen har nå i sin egen stue.
Her tillegger du meg meninger som jeg blir litt opprørt over. Jeg har ikke nevnt pris en eneste gang.
Beklager, da har jeg misforstått deg. Det begynte med at noen mente at argumentene til Knutinh ikke kunne være gyldige fordi han visstnok hadde lagt ut bilde av sitt eget anlegg som tydet på at anlegget hans ikke var bra nok. Siden ingen her har hørt Knutinhs anlegg (?), vil jeg da anta at man på grunnlag av prisklasse osv tenker seg hvor "bra" anlegget er og derfor hvor godt Knutinh hører. Uansett et irrelevant poeng i denne sammenhengen.
Greven skrev:
Poenget var at om noen synes dette er stressende, må det være fordi man ikke er så sikker på at man "klarer" blindtesten. Det igjen må jo være frykt for at ens oppfatning viser seg å være feil. Derfor mener jeg at man kanskje ikke skal være så selvhøytidlig å tro at man kan høre "alt".
Må det bety at man tviler på at man klarer blindtesten? Det må det vel ikke en slik setting kan fremkalle stress på bakgrunn av andre faktorer. En er at man i utgangspunktet ikke synes testen er nødvendig, men at man blir satt i en situasjon hvor andre nærmest presser en inn i en slik test. En annen er prestasjonsangst - noe som er vanlig i mange andre sammenhenger også men som ikke behøver å bety at en ikke har evnen til å få til et positivt resultat.
Jeg tror du overdiver hvor stressende det er å delta i et forsøk. Hva med feks medisinsk forskning? Tenk hvor stressende det er å ikke vite om man får medisin (som kanskje virker, kanskje ikke virker), eller sukkerpille. Skal man ta anta at forsøkene ikke er gyldige?
For å trekke analogien videre, vil jeg sette stor pris på korrekt gjennomførte tester som viser om healing, aromaterapi, homeopati, kiropraktikk osv har noen effekt. Dette på tross av at menneskene som driver dette kanskje mener at effekten er så åpenbar at kontrollerte tester er unødvendig.
Greven skrev:
Dette er vel ikke et gyldig argument? Kan ikke helt se at noen forstår argumentasjonen din.
Dersom testen aldri hadde hatt noen sjanse for å gi et positivt resultat for personen som i dette tilfellet utfører testen ikke kan høre forskjell på kabler, vil det da være en interessant test? At denne personen ikke kan høre forskjell på kabler betyr imidlertid ikke at dette gjelder alle personer. Testen er derfor avhengig av at vi kan påvise før testen at personen er i stand til å høre forskjell på kabler. Dette vet jeg imidlertid ikke om noen god metode for å verifisere.
Les Parelius forklaring av sirkelargumentasjon.
Om man skal teste om "lakrissnøre" forringer lyden, er det logisk å anta at "lakrissnøre" i signalveien vil påvirke resultatet? Om man da får negativt resultat, er en logisk slutning at det sansynligvis ikke gjør det.
Greven skrev:
Det finnes ingen ting som kan bevises....
Nettopp derfor bør du kanskje holde hovmodet utenfor denne diskusjonen?
Mvh
Roysen
Jeg forsøker ikke å være hovmodig, så det må du unnskylde. Når du deltar i en prinsippiell diskusjon om blindtester (dette ser ut til å bety ABX tester i dagligtale), må du tåle å få motargumenter?