Blindtester

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
KW skrev:
Har KJ,Knutinh,Fush og de (objektivistene jeg eventuelt har glemt å ta med, noen har vel allerede sagt at de har hørt foeskjell) aldri noen gang hørt forskjell på to alternative kabler IC som HT.?
Jeg tenker da på en FORSKJELL som de bestemt mener å ha observert.
Jeg regner meg selv som del av den klubben, og ja, jeg har hørt forskjell på kabler. Men jeg har etter hvert insett hvor forskjellen sitter hen.
Den viktige lærdommen er ikke hvorvidt det er hørbare forskjeller på kabler, men hvor påvirkelig og upålitelig vår hørsel er.

O

om.s

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
Roysen skrev:
Fush skrev:
Roysen skrev:
Ikke helt off topic da et anlegg må være i stand til å skille på kabler dersom man skal kunne oppdage ulikheter i en blindtest.
Jo, men det er ingen her som har foreslått å bruke knutinhs, eller for den slags skyld noen annens, konkrete anlegg i denne testen. Vi diskuterer da blindtesting som sådan, og ikke debattantenes personlige HiFi-utstyr.
Det blir vel noe snodig dersom en person som er en av de mest kritiske til ulikheter ved kabler har et anlegg som ikke er i stand til å avdekke disse ulikhetene. Jeg sier imidlertid ikke at dette gjelder Knutinh - men det er relevant i forhold til ulikheter på kabler som jo også har vært noe av denne trådens tema.

Mvh
Roysen
Dette gjelder i höyeste grad andre enn bare Knutinh, det er nesten noe komisk sammenfallende med kritikken mot kabler fra visse kontra eget anlegg/erfaring, folk som selv ikke klarer/gidder ikke/ vet ikke å stille opp/inn sine egne höyttalere er blandt de sterkest teoriserte menneskene innen HiFi jeg har mött, teoristisk musikk nytelse er en gren jeg ikke gidder bruke tid/ressurser på, men det er meg.....

mvh
Jeg ville sette pris på om du fortalte meg nøyaktig hvilke komponenter jeg burde bytte ut for å ha bra nok stæsj til å høre disse betydelige forskjellene det snakkes så varmt om her.
Det tror jeg ikke ville hjulpet alikevel!, men jeg har vel heller ikke brukt ordet "betydelig" i denne konkrete sammenhengen, hva du skulle evnt oppleve som bedre mener jeg.

For ordens skyld siterer jeg meg heller selv igjen på fölgende: Det finnes vel knapt noen hobby som HiFi der det brukes så store ord for å beskrive små forskjeller".

mvh
mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Fush Skrev/svarte:
Jeg registrerer interessen for dette, men jeg har ikke så veldig lyst å diskutere mine personlige erfaringer i denne tråden. Vi diskuterer prinsipielt rundt blindtesting som metode, og eventuell sannsynliggjøring for at hørbare forskjeller på kabler skyldes kablenes ulike egenskaper. Jeg synes det er greit hvis vi holder oss til det.
Jeg må jo bare respektere hva du lyster ikke lyster, håper likevel at det ikke er begrunnet i "strengt" å holde seg til topic, for da kunne denne tråden vært på noen få sider.
Likevel er det mitt syn at det er litt feigt, siden jo andre diskuterer ut i fra at de hevder å høre forskjell.
Grunnen til mitt spørsmål er hvorvidt hver enkelt "deltager" er i noen grad åpen for forskjeller om enn svært små til ubetydelige, det siste vil jo likevel være et definisjonspørsmål om viktigheten av.

Skrev Fush.

Kanskje. Men en "god" kabel har vel alltid blitt definert som en som farger signalet minst mulig. Det i allefall det som har blitt løftet fram som idealet. Antagelsen som de fleste objektivister her holder som mest sannsynlig, er at det å lage en kabel som ikke farger signalet kan gjøres for et svært beskjedent beløp. Derfor burde en blindtest mellom f.eks. Nordost Odin og en kabel til 50 kr meteren ikke gi noen signifikante resultater.
Med fare for at det diskuteres litt forbi hverandre fra argument til argument, så er det nok ikke alltid slik at en kabel som farger signalet minst av alle her (les her:hvem vet hva som farger minst, siden det er så mye annet som farger i de forskjellige oppsett) blir oppfattet som den beste kabelen.
ref. topline sitt innlegg om at hvordan lydbildet blir (påvirket) er en delårsak om hvorvidt han synes en kabel er bedre enn en annen.
Dybden i lydbildet oppfattes ofte som bedre ved en "varmere" gjengivelse (kan selvfølgelig være forårsaket av farging)
Det er her jeg tror det ofte diskuteres forbi hverandre, noen snakker teknisk/teoretisk med minst mulig farging (målemessig sett) andre mer bare på hva de hører/oppfatter/like.
Derfor også min interesse for hva dere hører (eller hører dere overhodet forskjell, ikke hva som er mest riktig i følge målbare

Lakrissnører funker helt sikkert bra nok (Crystal Cable anyone..?), men de ser ikke alltid like kule ut. Det er ingen her som har kritisert det å handle dyre kabler som sådan. Men det er spørsmålet om de faktisk gir en reell heving i lydkvaliteten som har blitt løftet fram. Om man kjøper litt dyrere kabler av estetiske/praktiske årsaker, så har jeg ingen problemer med å skjønne det.
Du har i følge deg sjøl ikke kritisert det, men her er vi vel da inne på hvordan svarene blir oppfattet, men det er riktig en må jo forholde seg til det de enkelte skriver.
Likevel så er vi litt forskjellig i oppfatning om hvorvidt det er noen vits i å bruke penger på utsende på noe som likevel ikke vil synes (vanligvis)
Nysgjerrig ;) hvorfor (Crystal Cable anyone?)

Jeg trodde du var en person som var såpass fornuftig at du ikke "betalte" ekstra for design/stømpe/whatever, beløpet er vel i slike tilfeller uinteressant siden ei krone er ei krone, bare med den forskjell at 1k ikke er av samme betydning for samtlige hifikjøpere.
Jeg personlig ville ikke betalt/brukt tid ekstra for å pynte opp en "LMC" netkabel med strømpe, da jeg likevel ikke ser den.
Men andre får gjerne for meg legge ekstra penger på utseendet, ofte så leveres jo kabler med gitt utseende/strømpe ;)
Derimot er jeg absolutt villig til å betale tildels mye ekstra for den delen av et anlegg som synes.
Likevel velger jeg det jeg tror/føler gir meg mest vellyd etter min smak fremfor design, som kommer (litt) i annen rekke.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
nb skrev:
KW skrev:
;D ;D ;D ;D Hei ;D
Er det mulig å stille en del av deltagerne et mer konkret spørsmål (kabelrelatert) og samtidig pent be om et ærlig svar, alt annet er jo liten vits i.
Har KJ,Knutinh,Fush og de (objektivistene jeg eventuelt har glemt å ta med, noen har vel allerede sagt at de har hørt foeskjell) aldri noen gang hørt forskjell på to alternative kabler IC som HT.?

Kan det tenkes at det finnes kabler på markedet IC og HT, som noen hifibrukere har/har prøvd, som etter de samme herrer ikke kommer innunder fornuftig designede kabler (husk at det er mye og mange forskjellige konstruksjoner ute og går og at dere vel ikke kommer borti dem ;) og dermed ikke kjenner de eller vet noe om de.
Da kan jo selvfølgelig motargumentet være at såkalte "fornuftig" designede kabler som oftest kan lages/gjøres meget billig, slik at det er bare bortkastede penger å kjøpe de som evenuelt er ufonrnuftig designet.
Det siste kan jo sikkert være riktig, men her kommer det jo da inn det faktum at en eventuell "ufornuftig" (i følge dere) designet kabel, kan gjøre noe med lydgjengivelsen, (som sikkert kanskje kan tolkes som farging) og dermed av (noen av) de enkelte oppfattes som en lydforbedring ::) Rett eller galt (det er vel en annen diskusjon), men som erato i et innlegg sa, sånn ca. "ofte kan det være en form for anderledeshet/nyhet som virker positivt i starten" (for noen og kanskje videre for andre)
Jeg har nemlig min overbevisning om at den såkalte nøytraliteten som oftest kan oppfattes forskjellig fra mann til mann, og vi vet jo at noen også (litt på vei) liker et farget lydbilde (og at alle lydbilder faktisk er farget mer eller mindre).

Videre så er jeg enig med Knutinh i at det første og antagelig letteste er å kunne detektere forskjeller, så får eventuell neste diskusjon være å detektere hva som er best, som på sin side kan variere fra person til person.

Jeg får sjelden/aldri noe særlig respons på min problemstilling opp mot hva de herrer mener med fornuftig designede kabler og har lagt merke til at de vel i større grad har dukket opp i den senere tid (ca, året)
Er det som en egengaranti?
Eller kan vi (alle sammen) regne med at kabler flest beregnet for audiobruk, kommer innunder kategorien "fornuftig" designede kabler (FDK ;))
Ellers regner jeg jo med at vi kan være enige i at det er en fare for at det diskuteres forbi hverandre, noe det sikkert gjøres alleredepå andre områder i slike temaer.

Jeg leste Fush sitt innlegg om de teoretiske akseptene med signaloverføring (i data kabler)?
Det er vel ingen som benekter at de vel virker, men det er vel heller ingen som har sagt at lakrissnører ikke virker, men er det noen av de herrer KJ,Fush,knutinh som bruker de?
Dersom det er, så øker min sans for deres standpunkter og tillitten til de (standpunktene).
Mvh.KW som slettes ikke ser bort i fra at noe av det jeg danner mine intrykk på og fra, kan være en blanding og innbilt og reelt.
Jeg har aldri hørt forskjell på de ulike variasjonene over temaet "4 kvadrat kobber" jeg har prøvd hjemme. Ditto for ICer. Jeg kjører Clahs Ohlson rund baut. Jeg har de som ser litt eksklusive ut og som koster ca en hundrings pr IC, da jeg synes de ser tøffere ut enn de sorte lakrissnørene med rød og hvit plugg. Jeg bruker dog lakris mellom TV og preamp.

Og ja, jeg har råd til eksotisk kobber om jeg har lyst. Ser dog på det som totalt bortkastede penger
Hei!
Har du vært i mange opphetede diskusjoner med folk som hevder at de hører forskjeller på div. 4 kvadrat ht.kabler? ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
KW skrev:
Jeg regner meg selv som del av den klubben, og ja, jeg har hørt forskjell på kabler. Men jeg har etter hvert insett hvor forskjellen sitter hen.
Den viktige lærdommen er ikke hvorvidt det er hørbare forskjeller på kabler, men hvor påvirkelig og upålitelig vår hørsel er.
Hei!
Jeg jobber med saken, men får stadig tilbakefall. ;) Sist på OHFC, hvor jeg bestemt mente å høre forskjell i favør av Odin.
Legger til at ingen av de nevnte er noe jeg ville brukt penger på, og grunnen til det er et sykt høyt prisnivå, selv om det sikkert kan legges frem dokumentajon på at de har sin pris på vei til kunden i siste ledd, noe som er uniteressant for meg selv om jeg forsåvidt er en kabelkunde i og for seg.
Legger til at pågående/overivrig salgsprat virker mot sin hensikt på meg.
Mvh.KW

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
KW skrev:
Grunnen til mitt spørsmål er hvorvidt hver enkelt "deltager" er i noen grad åpen for forskjeller om enn svært små til ubetydelige, det siste vil jo likevel være et definisjonspørsmål om viktigheten av.
Når det gjelder HiFi er jeg åpen for det meste, så lenge det lar seg påvise på en pålitelig, forutsigbar og repeterbar måte. Det har så langt ikke vært tilfelle når det gjelder audiokabler.

KW skrev:
Med fare for at det diskuteres litt forbi hverandre fra argument til argument, så er det nok ikke alltid slik at en kabel som farger signalet minst av alle her (les her:hvem vet hva som farger minst, siden det er så mye annet som farger i de forskjellige oppsett) blir oppfattet som den beste kabelen.
ref. topline sitt innlegg om at hvordan lydbildet blir (påvirket) er en delårsak om hvorvidt han synes en kabel er bedre enn en annen.
Dybden i lydbildet oppfattes ofte som bedre ved en "varmere" gjengivelse (kan selvfølgelig være forårsaket av farging)
Det er her jeg tror det ofte diskuteres forbi hverandre, noen snakker teknisk/teoretisk med minst mulig farging (målemessig sett) andre mer bare på hva de hører/oppfatter/like.
Derfor også min interesse for hva dere hører (eller hører dere overhodet forskjell, ikke hva som er mest riktig i følge målbare
Dette er uansett ikke relevant. Diskusjonen går i første omgang på OM det er mulig å høre forskjell. Så kan vi etterpå diskutere HVA forskjellene var, og til slutt hva som evt var best.

KW skrev:
Nysgjerrig ;) hvorfor (Crystal Cable anyone?)
Crystle Cable-kablene er vel nesten like tynne som lakrissnører... :)

KW skrev:
Jeg trodde du var en person som var såpass fornuftig at du ikke "betalte" ekstra for design/stømpe/whatever, beløpet er vel i slike tilfeller uinteressant siden ei krone er ei krone, bare med den forskjell at 1k ikke er av samme betydning for samtlige hifikjøpere.
Så langt har jeg vel ikke sagt noe om dette hverken den ene eller andre veien. Men jeg har absolutt sans for det estetiske. Hvis en kabel ser og føles god og eksklusiv ut, så kan det gjerne være verdt den ekstra investeringen for min del. Men det betyr ikke at jeg samtidig forventer at den skal gjøre noe for å heve lydkvaliteten, sånn rent objektivt sett.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Når det gjelder HiFi er jeg åpen for det meste, så lenge det lar seg påvise på en pålitelig, forutsigbar og repeterbar måte. Det har så langt ikke vært tilfelle når det gjelder audiokabler.
Den er grei!
Dette er uansett ikke relevant. Diskusjonen går i første omgang på OM det er mulig å høre forskjell. Så kan vi etterpå diskutere HVA forskjellene var, og til slutt hva som evt var best.
Det kan jeg være enig i.

Crystle Cable-kablene er vel nesten like tynne som lakrissnører..
Vel, vi kan aldri "lese" ut i fra dimensjonen utvendig på kabler med sikkerhet på hvordan de innvendig er oppbygget, særlig ht.kabler kan lure mange her når det f.eks. tenkes kvadrat.

Så langt har jeg vel ikke sagt noe om dette hverken den ene eller andre veien. Men jeg har absolutt sans for det estetiske. Hvis en kabel ser og føles god og eksklusiv ut, så kan det gjerne være verdt den ekstra investeringen for min del. Men det betyr ikke at jeg samtidig forventer at den skal gjøre noe for å heve lydkvaliteten, sånn rent objektivt sett.
Nei, jeg har vel heller ikke påstått noe slikt, jeg sier at jeg "trodde" ut i fra den enkle "filosofien" (min) at "dere" objektivister" i utgangspunktet er/var mer fornuftige enn oss andre (les:plassere pengene der det kan være mest å hente for best mulig lydgjengivelse ;) Jeg tror (også fortsatt tror) dette gjelder på andre områder innen hifi, men kanskje jeg tar feil,kanskje jeg ikke skal tro alle under samme bås ;)

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
KW skrev:
;D ;D ;D ;D Hei ;D
Er det mulig å stille en del av deltagerne et mer konkret spørsmål (kabelrelatert) og samtidig pent be om et ærlig svar, alt annet er jo liten vits i.
...
Jeg har tidligere (den gang jeg var «ung» og «naiv» ;D) ment at det var forskjell på kabler, jeg har også tidligere argumentert «hardt og bestemt» for hva dette kan skyldes (stort sett ren spekulasjon), jf. gamle AudioForum, og jeg har tidligere ment at jeg hørte forskjell på kabler. Jeg har endog hørt forskjell på kabler uten å ha byttet kabel .... Jeg har sluttet med det.

Mine tidligere observasjoner og meninger var basert å rimelig utstrakt eksperimenteringn med DIY-kabler av ulike slag. Min nåværende mening er i stor grad basert på den samme eksperimenteringen, foruten et lite «forsøk» på realitetsorientering ift. teorier om overføring av lyd pr. kobberleder innpakket i plastikk. Utslagsgivende for endringen i standpunkt har også vært den åpenbaringen av svada som diverse kabel-pushere er i stand til å lire av seg, foruten den helt åpenbare mangelen på bekreftelser av evt. hørbare forskjeller vi bl.a. blindtester og tilsvarende. For egne del har jeg i stor grad tilskrevet «forskjellene» til endringer i hørsel, oppmerksomhet/fokus som skjer etterhvert som lyttesesjoner skrider fram.

...
Kan det tenkes at det finnes kabler på markedet IC og HT, som noen hifibrukere har/har prøvd, som etter de samme herrer ikke kommer innunder fornuftig designede kabler (husk at det er mye og mange forskjellige konstruksjoner ute og går og at dere vel ikke kommer borti dem ;) og dermed ikke kjenner de eller vet noe om de.
Da kan jo selvfølgelig motargumentet være at såkalte "fornuftig" designede kabler som oftest kan lages/gjøres meget billig, slik at det er bare bortkastede penger å kjøpe de som evenuelt er ufonrnuftig designet.
Det siste kan jo sikkert være riktig, men her kommer det jo da inn det faktum at en eventuell "ufornuftig" (i følge dere) designet kabel, kan gjøre noe med lydgjengivelsen, (som sikkert kanskje kan tolkes som farging) og dermed av (noen av) de enkelte oppfattes som en lydforbedring ::) Rett eller galt (det er vel en annen diskusjon), men som erato i et innlegg sa, sånn ca. "ofte kan det være en form for anderledeshet/nyhet som virker positivt i starten" (for noen og kanskje videre for andre)
Jeg har nemlig min overbevisning om at den såkalte nøytraliteten som oftest kan oppfattes forskjellig fra mann til mann, og vi vet jo at noen også (litt på vei) liker et farget lydbilde (og at alle lydbilder faktisk er farget mer eller mindre).
...
Det er ikke noen stor utfordring å lage kabler som farver lyden, eller endog forvrenger, samt påvirker tilknyttet utstyr på en eller annen mer eller mindre «bestemt» måte; man kan til og med ta seg godt betalt for slike kabler. Det er betydelig vanskeligere å gjøre dette på en måte som er rimelig konsistent fra oppsett til oppsett. Det er også helt legitimt å ønske seg noe annet enn «grå og kjedelig» nøytralitet/transparens. Som oftest er det imidlertid enklere å oppnå ønsket virkning/farving med andre remedier - tonekontroll, rørbuffer, justering av HT-/lytte-posisjon/vinkling e.l. En «fornuftig» kabel er for alle praktiske formål transparent, den kan ikke høres, «designerlyd» er noe helt annet ikke mindre «fornuftig» men det er et annet lydideal enn eksakt reproduksjon. Den enkleste måten å teste dette på er en forforsterker med dobbel rec-out, plugg inn to ulike sett kabler til hver sin REC-out og inngang. Sjekk om du hører forskjell (med og uten «bind» for øya). Ja, jeg har hørt om invendinger mot metoden, men ikke et eneste argument i mot at den er rimelig gyldig. Test evt. først med to par like kabler for evt. å utelukke evt. hørbare forskjeller mellom ulike kombinasjoner av REC-out og inngang.

...
Jeg får sjelden/aldri noe særlig respons på min problemstilling opp mot hva de herrer mener med fornuftig designede kabler og har lagt merke til at de vel i større grad har dukket opp i den senere tid (ca, året)
Er det som en egengaranti?
Eller kan vi (alle sammen) regne med at kabler flest beregnet for audiobruk, kommer innunder kategorien "fornuftig" designede kabler (FDK ;))
Ellers regner jeg jo med at vi kan være enige i at det er en fare for at det diskuteres forbi hverandre, noe det sikkert gjøres alleredepå andre områder i slike temaer.
...
Så lenge man holder seg unna de værste eksemplene av HaiEnd kabler (det er noen som helt åpenbart er designet med andre formål en korrekt reproduksjon), produsenter som abonerer på svært sære og rare designkriterier og lydidealer; så er det meste av «lyd» kabler rimelig formålstjenlige. (EDIT: burde også nevne de tarvelige eksemplene av suberbilbigkabel som ramler frahverandre bar man ser på dem) Som antydet tidligere så finnes det alltid spesielle tilfeller, men det er en annen skål. Jeg er forøvrig ofte helt sikker på at vi diskuterer forbi hverandre, og ofte med viten og vilje ...

...
Jeg leste Fush sitt innlegg om de teoretiske akseptene med signaloverføring (i data kabler)?
Det er vel ingen som benekter at de vel virker, men det er vel heller ingen som har sagt at lakrissnører ikke virker, men er det noen av de herrer KJ,Fush,knutinh som bruker de?
Dersom deter, så øker min sans for deres standpunkter og tillitten til de (standpunktene).
Mvh.KW som slettes ikke ser bort i fra at noe av det jeg danner mine intrykk på og fra, kan være en blanding og innbilt og reelt.
Det jeg bruker pt. av signal og HT kabler er resultatet av siste runde med DIY-eksperimenter, oppfattningen min om kablers vrikning på lyd hadde alle rede dreid langt i rettning av min nåværende holdning, og utvalget/designet av DIY-kablene kan muligens sees på som en siste krampetrekning for å evt. gjenopprette oppfatningen om at kabler kan gi en vesentlig påvirkning av lydgjengivelsen. DIY-kablene står der fordi de virker og de har noen annenhåndsverdi av betydning. Jeg bruker forøvrig lakkrissnører til digialisering av vinyl pr. PC, dvs. mellom PC og forforsterker. Etter litt manipulering og optimering av de digitaliserte lydfilene låter det slett ikke værst, tidvis meget bra faktisk, f.eks. digitalisering av DCC pressinga av Deep purple - Made in Japan.

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
KW skrev:
Rhesus skrev:
Hei!
Jeg jobber med saken, men får stadig tilbakefall. ;) Sist på OHFC, hvor jeg bestemt mente å høre forskjell i favør av Odin.
Jeg hører fremdeles forskjell, på hva det skal være. Kall det gjerne 'tilbakefall'. ;) Det viktige er bare å ha i bakhodet at forskjellen godt kan sitte mellom øra....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
KW skrev:
Rhesus skrev:
Hei!
Jeg hører fremdeles forskjell, på hva det skal være. Kall det gjerne 'tilbakefall'. ;) Det viktige er bare å ha i bakhodet at forskjellen godt kan sitte mellom øra....
Hmmmm!
Du hører fremdeles forskjell ???
Innbærer ikke det nødvendigvis at du fortsatt tester ut/ prøver forskjellige typer kabler?
Dersom det er kabler du har i tankene da , det står jo strengt tatt ikke noe om det, og dersom ikke synes jeg i så fall hele innlegget bare er kverulering imo.
Dersom du totalt sett har overbevist deg sjøl om at det kan være at det kun sitter i mellom øra så skjønner jeg ikke vitsen med videre utprøving.
Det hadde i hvert fall ikke jeg giddet.
Jeg for min del synes utprøving for ikke å snakke om testing blind eller seende er rimelig kjedelig.
Dermed noe jeg kun gjør for eventuelt å overbevise meg sjøl om det er noen vits i investeringen, noen ganger gidder jeg ikke det en gang og bare tar sjansen på at det skal være bedre.
Dette dersom prisen ikke er særlig høy, og videre får jeg prøvd det over lengre tid og dersom det etter egen oppfatning gjør lydbildet mindre atraktivt så kutter jeg det ut.
Skjer det ingen ting av betydning så lar jeg være å foreta meg noe og så lever jeg i trua om at det er greit nok.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei KJ!

Endelig et svar som ga meg mye (og kanskje burde gi andre mye som mener å høre forskjell på kabler)

Det er ikke noen stor utfordring å lage kabler som farver lyden, eller endog forvrenger, samt påvirker tilknyttet utstyr på en eller annen mer eller mindre «bestemt» måte; man kan til og med ta seg godt betalt for slike kabler. Det er betydelig vanskeligere å gjøre dette på en måte som er rimelig konsistent fra oppsett til oppsett. Det er også helt legitimt å ønske seg noe annet enn «grå og kjedelig» nøytralitet/transparens. Som oftest er det imidlertid enklere å oppnå ønsket virkning/farving med andre remedier - tonekontroll, rørbuffer, justering av HT-/lytte-posisjon/vinkling e.l. En «fornuftig» kabel er for alle praktiske formål transparent, den kan ikke høres, «designerlyd» er noe helt annet ikke mindre «fornuftig» men det er et annet lydideal enn eksakt reproduksjon. Den enkleste måten å teste dette på er en forforsterker med dobbel rec-out, plugg inn to ulike sett kabler til hver sin REC-out og inngang. Sjekk om du hører forskjell (med og uten «bind» for øya). Ja, jeg har hørt om invendinger mot metoden, men ikke et eneste argument i mot at den er rimelig gyldig. Test evt. først med to par like kabler for evt. å utelukke evt. hørbare forskjeller mellom ulike kombinasjoner av REC-out og inngang.
At det er vanskeligere å gjøre dette på en måte som er rimelig konsistent fra oppsett til oppsett, er jo akkurat hva mange mener er virkelig det som er tilfelle, les: "matching"
Sikkert riktig antydet at det kan være bedre å farge lyden med tonekontroller/rørbuffer og liknende, bare det at tonekontroller mer eller mindre er historie på mange forsterkere og ikke alle kjører med ekstrautstyr/ordninger for det.
Det er vel likevel ikke det som for mange er grunnlaget for diskusjonen, men at det selges og kjøpes "designerkabler" og at mange oppfatter forskjeller, noe du vel egentlig her nå hevder finnes? ::)
At det så kan forklares med at det dreier seg om "dårlig egnede" kabler, er vel ikke utgangspunktet for alle de som (kall det gjerne) blitt "lurt" til å kjøpe disse (typer kabler)

Så lenge man holder seg unna de værste eksemplene av HaiEnd kabler (det er noen som helt åpenbart er designet med andre formål en korrekt reproduksjon), produsenter som abonerer på svært sære og rare designkriterier og lydidealer; så er det meste av «lyd» kabler rimelig formålstjenlige. (EDIT: burde også nevne de tarvelige eksemplene av suberbilbigkabel som ramler frahverandre bar man ser på dem) Som antydet tidligere så finnes det alltid spesielle tilfeller, men det er en annen skål. Jeg er forøvrig ofte helt sikker på at vi diskuterer forbi hverandre, og ofte med viten og vilje ...
Liker å lese avslutningen her og kan bare for min del si at jeg IKKE gjør det med viten og vilje og som det er blitt fleipet med (for lenge siden ;D) av Vidar ;) (ikke P) (husker ikke nicket) da han kåret meg til "vinner" av "ikke bli misforstått" grenen derfor stadig bindestreker mellom alternative ord og tolkninger.
Derfor prøver jeg å diskutere ut fra min egen virkelige oppfatning av saken følelsesmessig og ærlig slik jeg mener og tror det forholder seg.
Det er nok derfor jeg en gang i blant stiller en type spørsmål for å finne ut av hvorvidt meningsmotstandere bare diksuterer ut i fra diskusjonens egen del (hva nå meningen måtte være med det) eller tar et standpunkt som de ikke 100% egentlig står inne for.
Tenker da her på de som tross alt sier at de hører forskjell, men at de synes at forskjellene (for seg) er så små og betydningsløse at de ikke bruker kroner på slikt.
Greit dersom det er for å få frem (nye ting/vinklinger/syn) også for egen del, mindre greit imo. dersom det bare er for å drite ut/latterliggjøre/"vinne" diskusjonkampen.
Skjønner likevel at det i blant kan være fristende ::)
For ordens skyld siden jeg her i utgangspunktet svarer KJ, at det ikke er han jeg har i tankene, kan sikkert likevel finne innlegg også av ham som kan komme i den kategorien i diskusjonens hete, men det gjelder jo begge (alle) veier.
Han sier jo forsåvidt (når jeg tenker meg om) at han (vi) diskuterer forbi hverandre med vitende og vilje ;) ;D
Jeg gjør det ikke, og det er også noe av grunnen til at jeg aldri har forandret nicket mitt (etter L&B), fordi jeg synes det er ok at deltagere skal vite hvem jeg er og hva jeg har stått for og ment (og trodd på ;D) over tid.
Her vet en jo ikke hvorvidt en diskuterer med en som en har diskutert liknende med før eller ikke, noe jeg synes er dumt og irriterende.
Selv om (f.eks.Løkken) var fast bestemt på at det egentlig var uinteressant, siden "problemstilling" rundt sak var det som burde bety noe.
Jeg er uenig, det blir alt for upersonlig/teoretisk/teknisk for meg, litt som å prate med en telefonsvarer eller sagt på en annen måte, tenk dere om en skulle diskutere i en lang tråd og alle fikk nytt nick ved hvert innlegg.
Det er jo likevel det samme som står i innleggene og en kan jo fortsatt bruke sitat (dette satt på SPISSEN selvfølgelig) ;D
Kanskje på tide å avslutte dette inlegget ;)
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Rhesus skrev:
KW skrev:
Hei!
Legger til at ingen av de nevnte er noe jeg ville brukt penger på, og grunnen til det er et sykt høyt prisnivå, selv om det sikkert kan legges frem dokumentajon på at de har sin pris på vei til kunden i siste ledd, noe som er uniteressant for meg selv om jeg forsåvidt er en kabelkunde i og for seg.
Mvh.KW
Dette er en ganske interessant obeservasjon. Vi som hører forskjell på kabler vet jo alle at hvor "godt" en kabel spiller er et resultat av riktig matching med resten av anlegget. Så hvem vet hvordan Odin hadde spilt i ditt anlegg KW? Kanskje hadde den gitt en forbedring i størrelsesorden "ny høytaler" eller "ny forsterker". Kabelen det ble sammenlignet med hos OFHC var tross alt Valhalla som er anerkjent som referanse blant mye av verdens hi-fi presse. Høytalerne som ble benyttet hadde en verdi som var omkring en halvpart av hva høytalerkablene kostet. CD-spiller og forsterker var i samme prisklasse som høytalerene. Normalt er det vel slik at kablene i anlegget har et prisnivå som ligger et godt stykke under prisen på de aktive komponentene. Kanskje var det slik at OHFC ikke hadde gode nok komponenter til å vise hva Odin virkelig er god for. Jeg kan imidlertid allikevel skjønne at Odin er utenfor prisklassen man vil legge ned i noen komponent eller forbedring i anlegget. Man skal imidlertid ikke undervurdere hva en kabel kan utrette i sitt eget anlegg før man har testen den.

Mvh
Roiysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hei KJ!

Endelig et svar som ga meg mye (og kanskje burde gi andre mye som mener å høre forskjell på kabler)
...
Å ... det var da så lite ... :)

At det er vanskeligere å gjøre dette på en måte som er rimelig konsistent fra oppsett til oppsett, er jo akkurat hva mange mener er virkelig det som er tilfelle, les: "matching"
Sikkert riktig antydet at det kan være bedre å farge lyden med tonekontroller/rørbuffer og liknende, bare det at tonekontroller mer eller mindre er historie på mange forsterkere og ikke alle kjører med ekstrautstyr/ordninger for det.
Det er vel likevel ikke det som for mange er grunnlaget for diskusjonen, men at det selges og kjøpes "designerkabler" og at mange oppfatter forskjeller, noe du vel egentlig her nå hevder finnes? ::)
At det så kan forklares med at det dreier seg om "dårlig egnede" kabler, er vel ikke utgangspunktet for alle de som (kall det gjerne) blitt "lurt" til å kjøpe disse (typer kabler)
...
Jeg burde muligens tilføye at man veldig fort ender opp med noe annet enn en «ren» kabel, dersom man ønsker en bestemt «lydsignatur». Jeg mistenker bl.a. mange av disse «nettverksboksene» som henges på kabler fra enkelte produsenter for å ha en «designer funksjon». Ut i fra et objektvit ståsted er slike «kabler» dårligere enn en «ren» kabel, hvis oppgave er å gjøre minst mulig utenom å lede signalet uforstyrret videre

Liker å lese avslutningen her og kan bare for min del si at jeg IKKE gjør det med viten og vilje og som det er blitt fleipet med (for lenge siden ;D) av Vidar ;) (ikke P) (husker ikke nicket) da han kåret meg til "vinner" av "ikke bli misforstått" grenen derfor stadig bindestreker mellom alternative ord og tolkninger.
Derfor prøver jeg å diskutere ut fra min egen virkelige oppfatning av saken følelsesmessig og ærlig slik jeg mener og tror det forholder seg.
Det er nok derfor jeg en gang i blant stiller en type spørsmål for å finne ut av hvorvidt meningsmotstandere bare diksuterer ut i fra diskusjonens egen del (hva nå meningen måtte være med det) eller tar et standpunkt som de ikke 100% egentlig står inne for.
Tenker da her på de som tross alt sier at de hører forskjell, men at de synes at forskjellene (for seg) er så små og betydningsløse at de ikke bruker kroner på slikt.
...
Jeg har faktisk stor sans for debattanter som er i stand til å uttrykke egen tvil i kampens hete .... noe jeg selv forsøker å bli litt flinkere til, selv om det sannsynlig vis ikke syns særlig godt.

...
Greit dersom det er for å få frem (nye ting/vinklinger/syn) også for egen del, mindre greit imo. dersom det bare er for å drite ut/latterliggjøre/"vinne" diskusjonkampen.
Skjønner likevel at det i blant kan være fristende ::)
For ordens skyld siden jeg her i utgangspunktet svarer KJ, at det ikke er han jeg har i tankene, kan sikkert likevel finne innlegg også av ham som kan komme i den kategorien i diskusjonens hete, men det gjelder jo begge (alle) veier.
Han sier jo for såvidt (når jeg tenker meg om) at han (vi) diskuterer forbi hverandre med vitende og vilje ;) ;D
...
Jeg er garantert ikke uten skyld i «kampens hete», på den andre siden er det svær forskjellig hvordan debattantene leser egne og andres tekster, samt «toleranse» for ulike formuleringer og «debatteknikker», enkelte «tar seg nær» av hva som helst mens andre lar vel mye passere. Bruken av hermetegn i det foregående skyldes at mye av «intoleransen» virker litt «påklistret», muligens en form for debatteknikk. Det med at «vi» ofte diskuterer forbi hverandre med viten og vilje var ikke rettet til noen spesielt, kun en observasjon av hvordan mange «debatter» utarter seg, spesielt prinsippdebatter og «kabeldebatter».

...
Jeg gjør det ikke, og det er også noe av grunnen til at jeg aldri har forandret nicket mitt (etter L&B), fordi jeg synes det er ok at deltagere skal vite hvem jeg er og hva jeg har stått for og ment (og trodd på ;D) over tid.
Her vet en jo ikke hvorvidt en diskuterer med en som en har diskutert liknende med før eller ikke, noe jeg synes er dumt og irriterende.
...
Var det KEWA?

Helt enig, folk som skifter nick i hytt og vær er en for dømt uting, på den andre siden så sier det mye om personlig integritet og intensjonen om å framstå med en rimelig grad av troverdighet. Gode unnskyldninger finnes selvsagt, til og med gode unnskyldninger som kan aksepteres

...
Jeg er uenig, det blir alt for upersonlig/teoretisk/teknisk for meg, litt som å prate med en telefonsvarer eller sagt på en annen måte, tenk dere om en skulle diskutere i en lang tråd og alle fikk nytt nick ved hvert innlegg.
...
Det foregår naturlig nok mange tilsynelatende monologer i slike debatter, det henger litt sammen med hvordan debattantene responderer på ulike innlegg. Telefonsvarere utstår jeg forresten ikke.

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
Etter en tid i tenkeboksen har jeg litt lyst til å gå tilbake til noe jeg skrev innledningsvis i denne tråden. Noe jeg tror er kjernen i hvorfor noen er overbevist om at det er forskjell på kabler på bakgrunn av egne erfaringer. Det forklarer også hvorfor andre ikke kan høre forskjell på kabler eller ikke kan forstå hvorfor noen benytter så mye penger på kabler og derfor ønsker å bli overbevist med harde fakta.

Jeg mener faktisk at vi som bedriver denne hobbien kan deles inn i to ulike kategorier - de som nyter musikken gjennom anlegget sitt og de som konstant lytter etter forbedringspotensialer i anlegget sitt.

Den sistnevnte kategorien vil etter noen års erfaring utvikle en helt annen måte å lytte på som jeg nok tror vil gi de en bedre evne til å høre forskjell på ustyr. Denne kategorien audiofile vil nok også være de som bruker mest penger på hobbien sin og også de som kjøper det dyreste utstyret. De er på konstant leting etter den perfekte lydgjengivelsen.

Den førstnevnte kategorien er de som kanskje ikke bryr seg om de små ulikhetene i anlegget så lenge musikken blir fremført på en tilfredsstillende måte for de. For disse personen vil en kabel av type Odin være helt utenkelig fordi hvordan skal Mozart eller Beethoven egentlig bli bedre gjennom avspillingen av et par kabler. Musikken er det viktigste. Hvordan den blir fremført er av mindre betydning så lenge det er tilfredsstillende.

Jeg tror førstnevnte kategori er de som gjerne vil ha fakta, dokumentasjon og blindtester for å først kunne verifisere at pengene deres fører til en bedre musikalsk opplevelse for de. Jeg tror den sistnevnte kategorien er villig til å forsøke det meste som høres interessant ut for å sjekke ut om det kan gi bedre lyd.

Det den sistenevnte kategorien anser som store lydforskjeller kan for den førstnevnte kategorien være nærmest umulig å høre. Sistnevnte kategori har gjerne et dyrere og mer oppløst anlegg som kan gjengi slike forskjeller noe tydligere, men det er ikke her oppfattelsen av de ulike gradene av forbedring blant de to kategoriene stammer fra. Jeg tror at oppfattelsen av hvor stor en lydforandring er stammer mer fra hvor viktig den er for sett i forhold til hvilken kategori man hører til.

I tillegg har forventning og placebo avgjørende betydning for hva sistnevnte kategori påvirkes av mens førstnevnte kategori har kanskje en holdning til ustyret som ikke lar det de oppfatter som små ulikheter få noen sjanse.

Mvh
Roysen

T

tjn

Gjest
Roysen skrev:
Etter en tid i tenkeboksen har jeg litt lyst til å gå tilbake til noe jeg skrev innledningsvis i denne tråden og som jeg tror noe av kjernen i hvorfor noen er overbevist om at det er forskjell på kabler på bakgrunn av egne erfaringer og hvorfor andre ikke kan høre forskjell på kabler, ikke kan forstå hvorfor noen benytter så mye penger på kabler og derfor ønsker bevis for å bli overbevist:

Jeg mener faktisk at vi som bedriver denne hobbien kan deles inn i to ulike kategorier - de som nyter musikken gjennom anlegget sitt og de som konstant lytter etter forbedringspotensialer i anlegget sitt.

Den sistnevnte kategorien vil etter noen års erfaring utvikle en helt annen måte å lytte på som jeg nok tror vil gi de en bedre evne til å høre forskjell på ustyr. Denne kategorien audiofile vil nok også være de som bruker mest penger på hobbien sin og også de som kjøper det dyreste utstyret. De er på konstant leting etter den perfekte lydgjengivelsen.

Den førstnevnte kategorien er de som kanskje ikke bryr seg om de små ulikhetene i anlegget så lenge musikken blir fremført på en tilfredsstillende måte for de. For disse personen vil en kabel av type Odin være helt utenkelig fordi hvordan skal Mozart eller Beethoven egentlig bli bedre gjennom avspillingen av et par kabler. Musikken er det viktigste. Hvordan den blir fremført er av mindre betydning så lenge det er tilfredsstillende.

Jeg tror førstnevnte kategori er de som gjerne vil ha fakta, dokumentasjon og blindtester for å først kunne verifisere at pengene deres fører til en bedre musikalsk opplevelse for de. Jeg tror den sistnevnte kategorien er villig til å forsøke det meste som høres interessant ut for å sjekke ut om det kan gi bedre lyd.

Det den sistenevnte kategorien anser som store lydforskjeller kan for den førstnevnte kategorien være nærmest umulig å høre. Sistnevnte kategori har gjerne et dyrere og mer oppløst anlegg som kan gjengi slike forskjeller noe tydligere, men det er ikke her oppfattelsen av de ulike gradene av forbedring blant de to kategoriene stammer fra. Jeg tror at oppfattelsen av hvor stor en lydforandring er stammer mer fra hvor viktig den er for sett i forhold til hvilken kategori man hører til.

I tillegg har forventning og placebo avgjørende betydning for hva sistnevnte kategori påvirkes av mens førstnevnte kategori har kanskje en holdning til ustyret som ikke lar det de oppfatter som små ulikheter få noen sjanse.

Mvh
Roysen
Lurer på i hvilken kategori du finner de som koser seg mest...

R

Roysen

Gjest
rico skrev:
Roysen skrev:
Etter en tid i tenkeboksen har jeg litt lyst til å gå tilbake til noe jeg skrev innledningsvis i denne tråden og som jeg tror noe av kjernen i hvorfor noen er overbevist om at det er forskjell på kabler på bakgrunn av egne erfaringer og hvorfor andre ikke kan høre forskjell på kabler, ikke kan forstå hvorfor noen benytter så mye penger på kabler og derfor ønsker bevis for å bli overbevist:

Mvh
Roysen
Kanskje de som ikke bryr seg om kabler, høytalere, forsterkere, CD spillere etc og har forstått at man skal bruke pengene på å gå på konsert i stedet.......

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Var det KEWA?
Det har du helt rett i ;)
Det var latskap som gjorde at jeg kuttet to bokstaver, da er man lat da ;D
Dessuten så forutså jeg produksjonsnavnet på det som ble hetende MF KW (serien) og trodde (tror jo så mye) at det ville være mulig å kreve en eller flere av komponentene tilnærmet gratis.
Det gikk ikke, heller ikke med trusler om rettigheter til KW, og derfor er det fare for at det blir plassert i kjellern eller solgt, kan ikke leve med et slikt nederlag ;D Daglig observere at noen har tatt for seg.
Så nå går jeg for bare K i stua, så får jeg heller slå av lyset i kjellern de ganger det blir lytting der.
Litt stolthet må en jo ha.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
KW skrev:
Rhesus skrev:
KW skrev:
Hei!
Mvh.KW
Dette er en ganske interessant obeservasjon. Vi som hører forskjell på kabler vet jo alle at hvor "godt" en kabel spiller er et resultat av riktig matching med resten av anlegget. Så hvem vet hvordan Odin hadde spilt i ditt anlegg KW? Kanskje hadde den gitt en forbedring i størrelsesorden "ny høytaler" eller "ny forsterker". Kabelen det ble sammenlignet med hos OFHC var tross alt Valhalla som er anerkjent som referanse blant mye av verdens hi-fi presse. Høytalerne som ble benyttet hadde en verdi som var omkring en halvpart av hva høytalerkablene kostet. CD-spiller og forsterker var i samme prisklasse som høytalerene. Normalt er det vel slik at kablene i anlegget har et prisnivå som ligger et godt stykke under prisen på de aktive komponentene. Kanskje var det slik at OHFC ikke hadde gode nok komponenter til å vise hva Odin virkelig er god for. Jeg kan imidlertid allikevel skjønne at Odin er utenfor prisklassen man vil legge ned i noen komponent eller forbedring i anlegget. Man skal imidlertid ikke undervurdere hva en kabel kan utrette i sitt eget anlegg før man har testen den.

Mvh
Roiysen
Hei Roysen!
Jeg har ingen tro på at forskjellen vil kunne være i en slik størrelsesorden.
Hadde det vært en så stor forskjell mellom kabler, så burde Tømmervik så absolutt være åpen for en form for duell, og dermed kunne overbevist både den ene og andre i løpet av et par timers demo.
Dersom Tømmervik eller andre i OHFC leser dette og er av samme overbevisning om hvor SUVERENE disse kablene er mot andre (gjerne såkalt fornuftig designede) eller kanskje kabler valgt av de her som virkelig er skeptiske (jeg er et sted i mellom her).
Dessverre så ser jeg ingen særlig stor sjanse for en slik konfrontasjon hverken fra OHFC eller den andre ytterkanten sin side.
Kan jo bare ta et eksempel på mulighetene for å spille medbrakt, uten kommentar om at ønskede plate ofte betegnes som svært dårlig innspilling og slikt han (T) gjerne kan spille i bilen på vei til jobben ;D
Jeg nevner det igjen, jeg har stor respekt for den lyden T stadig frembringer både på messer og i egen butikk, og det skyldes bl.a av at han er en perfeksjonist (og flink) ved siden av at han også er en særdeles flink selger, som kanskje ikke har like mye med argumentene å gjøre for hvorfor det eventuelt lyder som det gjør.
Tror du f.eks. at det vil være av hørbar kvalitet hvorvidt de cdene han brente inn kvelden før demo, ble brent på (nå husker jeg til og med navnet ;D) Tescam/Tascam? og da gjennom en digitalkabel fra Nordost (prisen er visst også viktig så han tok med den i samme slengen 12k)

Alt det som i slike sammenhenger blir brukt som forklaringsmodeller, bør man være villig til å bli konfrontert med, særlig dersom prisene er i en slik størrelsesorden og etter eget sigende i tillegg skal være så SUVERENE som påstått.
Er forskjellene så store at det blir som å få nye ht.og anlegg, så bør det vel kunne enes om at det vil være svært sannsynlig å detektere dette i en test selv med bind foran øya og sjokolade i munnen. Enig?
Det er i hvert fall min mening om eventuelt så store lydforskjeller, selv med noe kanskje dårlig lytterfaring, i sterkere grad med bedre lyttetrening ;)
Det er jo så langt jeg har skjønt også heller ikke lett å få prøvelånt disse kablene, heller ikke Valhalla ::)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hei!
Spør de som måler alt, alt kan jo måles ;)
Det er vel forsåvidt en kjennsgjerning i at mengden med penger ikke er en målestokk for "lykke" som kanskje her kan oversettes til kos.
Så jeg tror nok du bare må lure videre ;)
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Roysen skrev:
KW skrev:
Rhesus skrev:
KW skrev:
Hei!
Mvh.KW

Mvh
Roiysen
Hei Roysen!
Jeg har ingen tro på at forskjellen vil kunne være i en slik størrelsesorden.
Hadde det vært en så stor forskjell mellom kabler, så burde Tømmervik så absolutt være åpen for en form for duell, og dermed kunne overbevist både den ene og andre i løpet av et par timers demo.
Dersom Tømmervik eller andre i OHFC leser dette og er av samme overbevisning om hvor SUVERENE disse kablene er mot andre (gjerne såkalt fornuftig designede) eller kanskje kabler valgt av de her som virkelig er skeptiske (jeg er et sted i mellom her).
Dessverre så ser jeg ingen særlig stor sjanse for en slik konfrontasjon hverken fra OHFC eller den andre ytterkanten sin side.
Kan jo bare ta et eksempel på mulighetene for å spille medbrakt, uten kommentar om at ønskede plate ofte betegnes som svært dårlig innspilling og slikt han (T) gjerne kan spille i bilen på vei til jobben ;D
Jeg nevner det igjen, jeg har stor respekt for den lyden T stadig frembringer både på messer og i egen butikk, og det skyldes bl.a av at han er en perfeksjonist (og flink) ved siden av at han også er en særdeles flink selger, som kanskje ikke har like mye med argumentene å gjøre for hvorfor det eventuelt lyder som det gjør.
Tror du f.eks. at det vil være av hørbar kvalitet hvorvidt de cdene han brente inn kvelden før demo, ble brent på (nå husker jeg til og med navnet ;D) Tescam/Tascam? og da gjennom en digitalkabel fra Nordost (prisen er visst også viktig så han tok med den i samme slengen 12k)

Alt det som i slike sammenhenger blir brukt som forklaringsmodeller, bør man være villig til å bli konfrontert med, særlig dersom prisene er i en slik størrelsesorden og etter eget sigende i tillegg skal være så SUVERENE som påstått.
Er forskjellene så store at det blir som å få nye ht.og anlegg, så bør det vel kunne enes om at det vil være svært sannsynlig å detektere dette i en test selv med bind foran øya og sjokolade i munnen. Enig?
Det er i hvert fall min mening om eventuelt så store lydforskjeller, selv med noe kanskje dårlig lytterfaring, i sterkere grad med bedre lyttetrening ;)
Det er jo så langt jeg har skjønt også heller ikke lett å få prøvelånt disse kablene, heller ikke Valhalla ::)

Mvh.KW
Mitt innlegg var egentlig skrevet med et noe filosofisk glimt i øyet. Jeg har heller ingen tro på at Odin kan gi så store utslag, men man vet vel egentlig aldri så lenge man ikke har forsøkt. Det var dettte jeg forsøkte å formidle.

Jeg har heller ingen tro på at det vil være av hørbar kvalitetsforskjell hvorvidt de cdene han brente inn kvelden før demo, ble brent på Tescam/Tascam gjennom en digitalkabel fra Nordost til 12K. Jeg har imidlertid ved en anledning på en messe i New York hørt en sammenligning av en LP spilt over en rimelig bra vinylrigg og en CD brent hjemme hos Michael Fremer (fra Stereophile) hvor sistnevnte CD var brent gjennom avspilling på en Rockport Technologies System III platespiller og en Van den Hul Colibri pickup med samme LP. Det var ikke mange i rommet som ikke hørte forskjell i sistnevnte "hjemmebrente" CDs favør.

Når det gjelder selgertriksene du snakker om så synes ikke jeg at der er så vanskelig å skjønne når T eller andre selgere for den del legger på litt. Jeg klarer imidlertid å se gjennom fingerne med det. Jeg ser egentlig ingen grunn til å konfrontere selger med dette heller. Dersom jeg er seriøst interessert i et produkt vil en slik konfrontasjon kun føre til en forsuret atmosfære mellom selger og kjøper. Jeg synes det er smartere å la selger tro at selger har lurt meg. Så når selger er overbevist om at han har solgt produktet til meg for overpris drar jeg gjerne inn at produktet kan kjøpes til en mye billigere penge andre steder. Det fører som oftest til et prisavslag uten å måtte konfrontere selger med løgn eller oversalg.

Alt dette var imidlertid ganske off topic - så kanskje vi skal gå tilbake til å diskutere blindtester og ulikheter på kabler.

Mvh
Roysen

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
KW skrev:
Rhesus skrev:
Hmmmm!
Du hører fremdeles forskjell ???
Innbærer ikke det nødvendigvis at du fortsatt tester ut/ prøver forskjellige typer kabler?
...........
Dersom du totalt sett har overbevist deg sjøl om at det kan være at det kun sitter i mellom øra så skjønner jeg ikke vitsen med videre utprøving.
Mvh.KW
Jeg har sluttet å bruke tid og penger på kabel. Jeg tester ikke kabel lenger. Det er fordi selv om jeg har hørt forbedringer/forskjeller har jeg aldri klart å høre det i en selvregisert blindtest. Koblet med noen år på baken med design av elektronikk, der RLC holder i massevis hver gang, så blir det helt meningsløst å bruke noe annet enn standard vare.

Selvfølgelig bruker jeg øret når jeg er ute og snuser i markedet. Jeg bruker også øret når jeg hører på hvordan det jeg lager låter. Poenget er at selv om jeg mener å høre forskjell på noe, så kan man ikke være sikker før man på en eller annen måte kan verifisere at det virkelig finnes en forskjell, enten v.h.a. målinger, eller blindtester. De produsenter som baserer seg 100% på subjektive tester mangler selvinsikt, IMHO.

Ellers er det noen varsellamper man selv kan obs på. Det er:
1. 'Sortere bakgrunn'
2. Større 3D dybde og høyde
3. Bedre 'dynamikk'

Hvis man opplever noe av dette, spesielt nr.1 , så bør man kanskje være mer på vakt en ellers.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg tror ikke det er slik at man kan dele inn i "de som konstant lytter etter forbedringspotensiale i utstyret" og "de som benytter anlegget til å nyte musikken". Jeg mener at for de fleste hifiinteresserte så har man store doser av begge deler. Jeg tror de aller fleste har som mål å nyte musikken på best mulig måte, og da er det å forbedre anlegget gjennom å lytte etter forbedringspotensiale i utstyret og gjøre de rette oppgraderingene en del av veien til målet.
Problemet med en enten/eller-båsinndeling er at man ikke fanger spekteret mellom båsene, der de langt fleste befinner seg.

For øvrig vil jeg nok en gang poengtere at en ABX-test ikke har noe med å bedømme personene som lytter å gjøre. Så lenge de i utgangspunktet innehar de rette egenskapene (nemlig en viss trening i å lytte etter forskjeller), så er alt greit, og da er det egenskapene til produktene som sammenlignes som testes. En ABX-test kan ikke bevise at det ikke er forskjeller, for det kan være noe med det konkrete testoppsettet som ikke får fram forskjellene. Men en ABX-test kan bevise med statistisk signifikans at det ER hørbare forskjeller.
Når det er sagt. Hvis man gjennomfører mange blindtester på samme produkter uten at noen av testene avslører at det er reelle forskjeller, selv med ulike anlegg og ulike testpaneler, da vil man etterhvert få en indikasjon på at det sannsynligvis ikke er hørbare forskjeller.

T

tjn

Gjest
KW skrev:
rico skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hei!
Spør de som måler alt, alt kan jo måles ;)
Det er vel forsåvidt en kjennsgjerning i at mengden med penger ikke er en målestokk for "lykke" som kanskje her kan oversettes til kos.
Så jeg tror nok du bare må lure videre ;)
Mvh.KW
Må nok det ja...
De skal få måle i fred selv om jeg selvfølgelig er nyskjerrig på hvordan man måler kos... ;)
Alle koser seg helt sikker hele tiden selv om jeg lurer litt på om når de som sitat;"...er på konstant leting etter den perfekte lydgjengivelsen..." virkelig koser seg... :)

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Jeg tror ikke det er slik at man kan dele inn i "de som konstant lytter etter forbedringspotensiale i utstyret" og "de som benytter anlegget til å nyte musikken". Jeg mener at for de fleste hifiinteresserte så har man store doser av begge deler. Jeg tror de aller fleste har som mål å nyte musikken på best mulig måte, og da er det å forbedre anlegget gjennom å lytte etter forbedringspotensiale i utstyret og gjøre de rette oppgraderingene en del av veien til målet.
Problemet med en enten/eller-båsinndeling er at man ikke fanger spekteret mellom båsene, der de langt fleste befinner seg.

For øvrig vil jeg nok en gang poengtere at en ABX-test ikke har noe med å bedømme personene som lytter å gjøre. Så lenge de i utgangspunktet innehar de rette egenskapene (nemlig en viss trening i å lytte etter forskjeller), så er alt greit, og da er det egenskapene til produktene som sammenlignes som testes. En ABX-test kan ikke bevise at det ikke er forskjeller, for det kan være noe med det konkrete testoppsettet som ikke får fram forskjellene. Men en ABX-test kan bevise med statistisk signifikans at det ER hørbare forskjeller.
Når det er sagt. Hvis man gjennomfører mange blindtester på samme produkter uten at noen av testene avslører at det er reelle forskjeller, selv med ulike anlegg og ulike testpaneler, da vil man etterhvert få en indikasjon på at det sannsynligvis ikke er hørbare forskjeller.
Nå tror jeg du missforsto meg noe. Jeg sier ikke at holdningene til de to kategoriene er den eneste holdningen de har når de lytter til musikk over anlegget. Det jeg mener er at dette er en overveiende instilling de har til sitt eget anlegg. Jeg sier videre ikke at absolutt alle passer inn i disse kategoriene, men at de er ganske beskrivende for en stor del audiofile.

Når det gjelder din kommentar om ABX-test vil jeg spørre følgende. Hvordan vet du at personen som skal utføre testen innehar de rette egenskapene som jeg mener må være mer enn en viss trening i å lytte etter forskjeller. Hva om personen aldri har klart å høre forskjell på høytalere eller forsterkere heller? Det må da vitterlig være slik at dersom testen skal være av gyldighet må man være sikker på at personen som skal foreta testen er i stand til å detektere de forskjellene som evt. måtte være på de kablene som skal testes. Hvordan kan du være sikker på det?

Mvh
Roysen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Greven skrev:
Nå må vi passe på så ikke diskusjonen blir for personlig gutter.... ;)
Dette gikk selvfølgelig ikke og folk begynte drittslenging om hørsel/økonomi/anlegg. Skjerpings!!! :mad: Dette hører ikke hjemme i en prinsippiell tråd om blindtester.... :p

Roysen skrev:
Dersom du ikke finner min argumentasjon mot blindtester for å finne ulikheter på kabler må du lese gjennom tråden en gang til. Jeg har i denne tråden aldri hatt noe fokus på hvordan man skal finne ut hva som er "best". Det vil alltid være en individuell subjektiv vurdering.

Mvh
Roysen
Her har jeg funnet tilbake til dine argumenter mot blindtester og mine svar som du fortsatt ikke har kommentert..... er det slik å forstå at du etter mine motargumenter nå ikke har noe imot blindtester?

Roysen skrev:
Greven skrev:
Roysen: Du sier at du har kommet med mange gode argumenter mot blindtester. Jeg kan ikke finne noen holdbare. Ettersom tråden har blitt så lang, lurer jeg på om du kan komme med et lite sammendrag og liste opp dine hovedargumenter mot blindtester?
Vel for det første så benyttes argumentet om blindtester oftest av objktivistene i et forsøk på å bevise eller sannsynliggjøre at det ikke er forskjell på utstyr. Dette er det ikke mulig å sannsynliggjøre i en blindtest.
Dette er det vel ingen uenighet om? Forskjellen ligger vel i det at "subjektivistene" vil trekke dette til ytterste konsekvens og hevde at det fortsatt er forskjell på kabler selv med utallige tester som indikerer det motsatte.

For det andre er det en rekke faktorer ved en blindtest som kan forstyrre resultat:

1) Stress ved at det ofte er subjektivister som stilles til veggs for å bevise sine synspunkter.
Personlig så kan jeg ikke forstå hva som er så stressende ved å ikke vite hva man lytter til. Forøvrig blander du blindtest og ABX test. Uansett vil jeg ikke se dette som en konkurranse der poenget er å drite ut kabeltilhengerene.
2) For mange ukjente faktorer i testsystemet som gjør at man ikke er kjent med lyden i systemet og derfor ikke er i stand til å huske hvordan de andre testobjektene spilte når man skal vurdere om det innkoblede testobjektet spiller ulikt.
Hvorfor kan man ikke benytte sitt eget anlegg?
3) Ukjent testmusikk som gjør at man ikke husker hvordan detaljene i musikkstykket ble gjengitt på de ikke innkoblede testobjektene når man skal vurdere om det innkoblede testobjektet spiller ulikt.
Hvorfor i alle dager skal man benytte ukjent testmusikk eller innspillinger?

Synes du fortsatt, etter 29 siders debatt, at det er hold i argumentene dine?

PS: Synes det er et paradoks at dere klarer å finne så mye potensielt negativt rundt blindtester, men fortsatt velge å stole på subjektive tester.

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Dette gikk selvfølgelig ikke og folk begynte drittslenging om hørsel/økonomi/anlegg. Skjerpings!!! :mad: Dette hører ikke hjemme i en prinsippiell tråd om blindtester.... :p
Det var over hode ikke meningen å slenge dritt om noen som helst. Det som ble skrevet var forøvrig et gydlig argument og ikke off topic.

Greven skrev:
Her har jeg funnet tilbake til dine argumenter mot blindtester og mine svar som du fortsatt ikke har kommentert..... er det slik å forstå at du etter mine motargumenter nå ikke har noe imot blindtester?
Du har ikke klart å motbevis eller overbevise meg om at ditt syn er mer korrekt. Av den grunn mener jeg fortsatt på bakgrunn av mine tidligere argumenter at blindtester ikke er godt nok instrumenter for å måle ulikheter på kabler.

Greven skrev:
Dette er det vel ingen uenighet om? Forskjellen ligger vel i det at "subjektivistene" vil trekke dette til ytterste konsekvens og hevde at det fortsatt er forskjell på kabler selv med utallige tester som indikerer det motsatte.
Så lenge man ikke kan verifisere på forhånd at personen som skal foreta testen kan høre forskjell på kabler er det vel av liten betydning. Jeg vil også gjenta det jeg har sagt tidligere - at en blindtest er ikke et verktøy for å finne ut at det ikke er ulikheter. Den skal benyttes for å finne likheter. Dersom du tolker det slik at det ikke er ulikheter etter en blindtest har du tolket resultatet feil.

Greven skrev:
Personlig så kan jeg ikke forstå hva som er så stressende ved å ikke vite hva man lytter til. Forøvrig blander du blindtest og ABX test. Uansett vil jeg ikke se dette som en konkurranse der poenget er å drite ut kabeltilhengerene.
Det er temmelig enkelt å tenke seg at en som ikke tror på forskjeller på kabler og dermed ikke kan høre forskjell på kabler ikke ville bli stresset av en slik test. En som derimot er stilt opp mot veggen for sine erfaringer av andre som mener at han er en lettlurt og naiv person stiller til en slik i en noe annen setting.

Greven skrev:
Man kan gjerne spille i sitt eget anlegg. De blindtestene som er offentliggjort og som du og andre benytter som grunnlag for å hevde at det ikke er forskjell på kabler er imidlertid oftest ikke utført på en person i hans anlegg. Jeg vil også gjerne spørre deg om du ville stolt på resultatet av en blindtest som ble utført hjemme av en person som hevder han hører forskjell på kabler?

Greven skrev:
Publiserte blindtester for å finne forskjell på kabler er i de fleste tilfeller utført på flere personer som dermed ikke kjenner testmusikken like godt alle sammen.

Greven skrev:
Definitivt!!!!!!!!

Greven skrev:
Synes det er et paradoks at dere klarer å finne så mye potensielt negativt rundt blindtester, men fortsatt velge å stole på subjektive tester.
Der har du missforstått noe. Jeg har ikke like lite behov for å stole på subjektive tester som blindtester. Jeg klarer fint å høre forskjell på kabler selv. Jeg trenger derfor ikke overbevisning gjennom tester for å finne ut av det. De eneste evalueringene jeg gjør er de jeg gjør selv til mitt foremål. Der stoler jeg på min egen hørsel. Jeg sitter ikke hjemme og foretar blindtester hver gang jeg skal bytte en komponent eller kabel.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Vel for det første så benyttes argumentet om blindtester oftest av objktivistene i et forsøk på å bevise eller sannsynliggjøre at det ikke er forskjell på utstyr. Dette er det ikke mulig å sannsynliggjøre i en blindtest.
Etter min mening så er det mulig å sannsynliggjøre nettop det i en eller flere blindtester. Det er derimot ikke mulig å bevise det, som kanskje var poenget ditt?

Forøvrig så kan ikke kritikk av bruken av resultatet fra en blindtest brukes som kritikk mot selve blindtesten - like lite som at noen bruker B&W høyttalere til å spille svensktoppar kan brukes som kritikk mot B&W.
For det andre er det en rekke faktorer ved en blindtest som kan forstyrre resultat:

1) Stress ved at det ofte er subjektivister som stilles til veggs for å bevise sine synspunkter
2) For mange ukjente faktorer i testsystemet som gjør at man ikke er kjent med lyden i systemet og derfor ikke er i stand til å huske hvordan de andre testobjektene spilte når man skal vurdere om det innkoblede testobjektet spiller ulikt
3) Ukjent testmusikk som gjør at man ikke husker hvordan detaljene i musikkstykket ble gjengitt på de ikke innkoblede testobjektene når man skal vurdere om det innkoblede testobjektet spiller ulikt.
Betyr dette at du ikke har noen innvendinger mot Ivars blindtest, siden den har kjent musikk (avstemning), kjent anlegg (sitt eget) og "uendelig" lyttetid uten fremmede i nærheten?

Hvorfor tror du at den feilet på å gi et positivt resultat, på tross av at den tilfredsstiller dine krav? Er det _resultatet_ som avgjør om metodikken er gyldig? Vil du mao avfeie enhver blindtest som dårlig inntil den understøtter din mening?

Roysen skrev:
Der har du missforstått noe. Jeg har ikke like lite behov for å stole på subjektive tester som blindtester. Jeg klarer fint å høre forskjell på kabler selv. Jeg trenger derfor ikke overbevisning gjennom tester for å finne ut av det. De eneste evalueringene jeg gjør er de jeg gjør selv til mitt foremål. Der stoler jeg på min egen hørsel. Jeg sitter ikke hjemme og foretar blindtester hver gang jeg skal bytte en komponent eller kabel.
Avviser du at det å sette seg ned i sofaen og "bruke øra" for å bedømme om man skal kjøpe ny kabel i seg selv er en metodikk? På hvilken måte er det i større grad å "stole på øra" enn i en blindtest der man eliminerer (variasjon i) synsinntrykk?

-k

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Roysen skrev:
Det var over hode ikke meningen å slenge dritt om noen som helst. Det som ble skrevet var forøvrig et gydlig argument og ikke off topic.
Det er overhodet ikke et gyldig argument hva diskusjonsdeltakerne har hjemme i sin egen stue. Det virker som om "objektivistene" her i diskusjonen har et mer korrekt vitenskapelig ståsted og derfor klarer å argumentere både rasjonellt og prinsippielt, noe som gjør at argumentene står på egne ben uavhengig av hva debattanten har av eget utstyr.

Greven skrev:
Så lenge man ikke kan verifisere på forhånd at personen som skal foreta testen kan høre forskjell på kabler er det vel av liten betydning. Jeg vil også gjenta det jeg har sagt tidligere - at en blindtest er ikke et verktøy for å finne ut at det ikke er ulikheter. Den skal benyttes for å finne likheter. Dersom du tolker det slik at det ikke er ulikheter etter en blindtest har du tolket resultatet feil.
Det er jo det jeg sier: Dette er det ingen uenighet omkring. Du kan ikke, selv med 1000 blindtester med negativt resultat, bevise at det ikke kan være forskjell. En blindtest med positivt resultat, beviser at det kan være forskjell. Poenget er allikevel at ettersom antallet tester med negativt resultat stiger, vil også sannsynligheten for at "det ikke er forskjell på kabler" stige. Sannsynligheten går mot 1, men vil aldri bli 1.

Greven skrev:
Det er temmelig enkelt å tenke seg at en som ikke tror på forskjeller på kabler og dermed ikke kan høre forskjell på kabler ikke ville bli stresset av en slik test. En som derimot er stilt opp mot veggen for sine erfaringer av andre som mener at han er en lettlurt og naiv person stiller til en slik i en noe annen setting.
Tør jeg anbefale en anelse mindre selvhøytidlighet...? Poenget er jo ikke å "ta" noen. Ser du for deg en blindtest der et helt panel står å gnir seg i hendene og bare venter på å sette fast Roysen? Det er i allefall ikke slik jeg ser på det.

Hva med om Fidelity hver måned hadde testet IC med bare den lille forskjellen at kabelen var strukket i en strømpe som gjorde at testeren ikke kjente den igjen. Han lyttet og gjorde alt på vanlig måte, men først når testen var ferdigskrevet ble det offentliggjort hvilke kabel som var testet. Tror du i en slik setting det ville være noen som helst korrelasjon mellom forskjellige parametre som pris/merke osv?

Greven skrev:
Man kan gjerne spille i sitt eget anlegg. De blindtestene som er offentliggjort og som du og andre benytter som grunnlag for å hevde at det ikke er forskjell på kabler er imidlertid oftest ikke utført på en person i hans anlegg. Jeg vil også gjerne spørre deg om du ville stolt på resultatet av en blindtest som ble utført hjemme av en person som hevder han hører forskjell på kabler?
Om jeg ville stolt på en slik test, kommer jo helt an på hvordan testen var gjennomført. En test som er gjennomført er jo Ivar Løkkens blindtest. Men selvfølgelig er jo et gyldig argument mot dette resultatet at ingen kontrollerte testeren og at han dermed hadde mulighet til å manipulere resultatet.

Greven skrev:
Publiserte blindtester for å finne forskjell på kabler er i de fleste tilfeller utført på flere personer som dermed ikke kjenner testmusikken like godt alle sammen.
De er visst ikke så store disse påståtte kabelforskjellene.... Vil dette si at om du kjøper en ny CD, samtidig som at noen bytter kablene dine, ville du ikke kunne høre forskjell?

Greven skrev:
Definitivt!!!!!!!!
"Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme."

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
[/quote]
Betyr dette at du ikke har noen innvendinger mot Ivars blindtest, siden den har kjent musikk (avstemning), kjent anlegg (sitt eget) og "uendelig" lyttetid uten fremmede i nærheten?
Hvorfor tror du at den feilet på å gi et positivt resultat, på tross av at den tilfredsstiller dine krav? Er det _resultatet_ som avgjør om metodikken er gyldig? Vil du mao avfeie enhver blindtest som dårlig inntil den understøtter din mening?
[/quote]

I diskusjonen om blindtest på ulike kabler koblet opp i et anlegg er IL sin blindtest CD irrellevant, den har vært kommentert før, testet av flere her, og ja - forskjellene på platen var minimale derfor resultatet.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Så lenge man ikke kan verifisere på forhånd at personen som skal foreta testen kan høre forskjell på kabler er det vel av liten betydning.
Hvordan verifiserer man på forhånd at den aktuelle personen kan høre forskjell på kabler?

Roysen skrev:
Man kan gjerne spille i sitt eget anlegg. De blindtestene som er offentliggjort og som du og andre benytter som grunnlag for å hevde at det ikke er forskjell på kabler er imidlertid oftest ikke utført på en person i hans anlegg. (...) Publiserte blindtester for å finne forskjell på kabler er i de fleste tilfeller utført på flere personer som dermed ikke kjenner testmusikken like godt alle sammen.
At det er publisert blindtester som ikke fyller alle dine krav er vel ikke noe argument for at det ikke er mulig å lage en test som faktisk gjør det.

Roysen skrev:
Jeg vil også gjerne spørre deg om du ville stolt på resultatet av en blindtest som ble utført hjemme av en person som hevder han hører forskjell på kabler?
Hvis testen er etterprøvbar, f.eks. ved at den lar seg reprodusere flere ganger, er det lite grunn til å tvile på den.

P

Parelius

Gjest
Roysen I dag kl. 09:47:25:
Når det gjelder din kommentar om ABX-test vil jeg spørre følgende. Hvordan vet du at personen som skal utføre testen innehar de rette egenskapene som jeg mener må være mer enn en viss trening i å lytte etter forskjeller. Hva om personen aldri har klart å høre forskjell på høytalere eller forsterkere heller? Det må da vitterlig være slik at dersom testen skal være av gyldighet må man være sikker på at personen som skal foreta testen er i stand til å detektere de forskjellene som evt. måtte være på de kablene som skal testes. Hvordan kan du være sikker på det?

Roysen I dag kl. 10:08:10:
Så lenge man ikke kan verifisere på forhånd at personen som skal foreta testen kan høre forskjell på kabler er det vel av liten betydning.

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen din, hvis du da ikke bare går i ring her (sirkelslutninger).

Jeg kan jo være enig i at det er best om testdeltakeren er i stand til å høre forskjeller. Noen hører aldri forskjeller, andre hører dem hele tiden. Roysen hører forskjell (i det minste av og til). La oss derfor (hypotetisk sett) bruke deg Roysen, og andre som deg. Dere er jo mange. (Vi kan jo tenke oss at vi ikke lar kableskeptikere bli med.)

Det at du nå hører forskjell, betyr jo ikke at forskjellen du hører har sitt opphav i at kablingen er forskjellig. Blindtesten er nå et middel for å få sannsynliggjort at den forskjellen du hører har sitt opphav i (er forårsaket av) kablingen.

Men av og til får jeg inntrykk av at du forutsetter ikke bare 1) at personen skal kunne høre forskjell på kabler, men også at du 2) stilltiende mener at de personene som faller inn under 1) – og skal få være med i testen - også er personer som hører forskjell fordi det er forskjell på kablene. Hvis det siste er tilfellet, så forutsetter du det som skal bli prøvd vist, og all testing er egentlig overflødig, og om den viser null forskjell, så er testen ugyldig.

Så, problemet består bare i å få tak i folk som mener de hører forskjell på kabler. Så får testen vise om den forskjellen de hører har sitt opphav i kablingen, eller kommer annet steds fra. Er det så vanskelig da? Helt uproblematisk om du nå skulle foreta din egen lille private blindtest. Alle dine forutsetninger er tilfredsstilt; bare resultatet vet vi intet om ennå.

Eller har jeg helt misforstått deg?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
Man har jo få beviser for en persons evne til å lytte kritisk og skjelne små forskjeller fra hverandre. Men for å være ærlig så har jeg heller ikke slike beviser når det gjelder deg heller, ut over at du faktisk sier at du hører forskjell på kabler. Det i seg selv er jo en god indikasjon på at man har egenskapene man er ute etter når slike tester skal gjennomføres. Problemet er at de som sier de hører forskjell på kabler ofte har en iboende motvilje mot å delta i blindtester. Det er synd, for det er jo nettopp disse man trenger for å gjennomføre disse testene på en god måte.
I AB-fasen av en ABX-test så får jo paneldeltakeren selv en indikasjon på hvilken vei det bærer. Hører man ikke forskjell da, så kan man jo velge om man ønsker å fortsette. Det betyr jo ikke at man har dårlig hørsel eller noe, siden hele målet med testen er å finne ut om det faktisk er hørbare forskjeller. Det sier altså mer om utstyrets egenskaper enn om lytteren. Mener man i den fasen å konsistent høre forskjell på kablene, så er man jo definitivt kvalifisert til X-fasen, der man flere ganger forsøker å identifisere hvilken kabel som er koblet inn. Og det er da man også får svar på om forskjellene man mener å identifisere i AB-fasen skyldes kabelens egenskaper eller andre forhold.

Den store misforståelsen om blindtesting av kabler tror jeg bunner i at "subjektivistene" har en stolthet for sin evne til å høre forskjell på kabler, og de ønsker ikke å få såret denne stoltheten ved at de i en blindtest ikke hører forskjellene. For meg er det ingen grunn til såret stolthet her. Det er ikke bare vitenskap rundt teknikken i kabler og utstyr som underbygger at det skal være vanskelig å høre slike forskjeller. All forskning på menneskelig hørsel og sanseapparat viser at det er mange faktorer som påvirker hva man mener å oppfatte. Min egen lille favoritt i så måte er McGurk-effekten. Den viser hvordan visuelle og auditive sansepåvirkninger sammen skaper en illusjon av å høre noe annet enn det signalet som øret oppfatter. Dette er helt menneskelig, og det er altså ikke noe mindreverdig over å la seg påvirke slik. Forventninger kan ha noe av den samme effekten.

Her er en lenke til dette. Jeg anbefaler å ta en titt på videoen det lenkes til og å se den to ganger, først med øynene åpne, og deretter med øynene lukket.
http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect

Her er en annen lenke til andre fenomener som viser hvordan sanseapparatet omformer det ørene oppfatter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_illusion

K

knutinh

Gjest
topline skrev:
I diskusjonen om blindtest på ulike kabler koblet opp i et anlegg er IL sin blindtest CD irrellevant, den har vært kommentert før, testet av flere her, og ja - forskjellene på platen var minimale derfor resultatet.
Det du sier er at dersom jeg kobler CD-spilleren opp til en opptaker med biltema-kabel, lager en CD av resultatet og spiller den av på anlegget ditt så skiller det seg ikke nevneverdig fra om samme CD avspilles på din CD-spiller?

Jeg har inntrykk av at denne tråden er en generell diskusjon om blindtesting av mer enn bare kabler. Jfr første post:
Roysen skrev:
Jeg ønsker å føre et emne fra kabeltesten (som ble låst) videre - og det er dette med blindtester for å påvise lydforskjeller på hi-fi utstyr.
Subjektivistene stiller stadig (ubegrunnede) krav om hvordan blindtester bør utføres. Ivar Løkkens test tilfredsstilte roysens krav, uten at den overhodet vekker oppsikt i subjektive kretser.

Er det fordi blindtester uansett er uinteressante så lenge de ikke beviser det du og roysen har bestemt dere for som fasit før forsøket er utført, eller fordi dere stadig har tro på blindtester men kritikk av utførelsen?

-k

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Etter min mening så er det mulig å sannsynliggjøre nettop det i en eller flere blindtester. Det er derimot ikke mulig å bevise det, som kanskje var poenget ditt?
Det var poenget ja.

knutinh skrev:
Forøvrig så kan ikke kritikk av bruken av resultatet fra en blindtest brukes som kritikk mot selve blindtesten - like lite som at noen bruker B&W høyttalere til å spille svensktoppar kan brukes som kritikk mot B&W.
Det vil vel si noe om hvor relevant blindtesten er i denne sammenhengen.

knutinh skrev:

Vi har ingen forutsetning for å si noe om resultatet i det hele tatt kunne blitt positivt. Av den grunn synes jeg det er lite mening i å legge vekt på slikte tester.

knutinh skrev:
Avviser du at det å sette seg ned i sofaen og "bruke øra" for å bedømme om man skal kjøpe ny kabel i seg selv er en metodikk? På hvilken måte er det i større grad å "stole på øra" enn i en blindtest der man eliminerer (variasjon i) synsinntrykk?
Nå tror jeg du må lese det jeg skrev en gang til. Jeg ikke så interessert i hvilken metodikk som måtte være den beste for egen del så lenge ørene fungerer utmerket som redskap. Jeg ingen behov for å benytte noen annen metodikk.

Mvh
Roysen

P

Parelius

Gjest
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Det var poenget ja.
Nå forstår jeg ingenting lengre. Er du av den formening at fordi noe ikke kan bevises i en blindtest, så er den "meningsløs" å benytte?

Eller har jeg helt misforstått din insistering på bevis?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Stress er en årsak som gjør at fokuset ofte ikke er 100% rettet mot det som burde vært objektivet. Jeg har liten tro på at det kan føre til at du hører noe som er innbilt, men jeg har tro på at det kan føre til at du overhører detaljer fordi du ikke er fullt ut konsentrert.

Stress kan føre til at man ikke legger merke til detaljer når det gjelder alle sansene. Jeg har imidlertid til gode å høre om et eksempel som hør ført til at stress har ført til at man har sett eller hørt ting som ikke er reelle.

Mvh
Roysen
"stress har ført til at man har hørt ting som ikke er reelle"

Dette har jeg opplevd mange ganger både som musiker og ikke minst som dirigent.
Mang en gang har jeg fått hakeslepp ved å lytte på opptak av konserter, der jeg hadde en helt annen oppfattning av det som skjedde der og da på scenen i forhold til opptaket.

Når det er sagt er mitt syn på dette med blindtester, at dette er noe som umulig lar seg formulere i en fasit.
Dette grunnet alt for mange faktorer som vi mennesker er "skyldige i"

For meg er blindtest en måte å utfordre mine egne ferdigheter på hukommelse, lytteevner og nysgjerrighet på.
Det jeg får ut av det, er det samme som gjør at jeg sitter med de komponentene jeg til enhver tid sitter med hjemme.
Det er de JEG liker best og har råd til på nåværende tidspunkt
For meg er det dette som er hobbyen min.

Som det blir nevnt mange ganger i denne lange tråden, er vi mennesker utrolig sammensatte.
Derfor vil de fleste av oss aldri enes om noe som helst som har med sanseinntrykk å gjøre.
(Noen "sjelefrender" finnes det selvfølgelig :))
Om vi i hverfall kan enes om dette, blir det kanskje lettere å respektere andres syn og opplevelser innenfor denne fine men ofte utfordrende hobbyen vår.

Personlig har jeg stor respekt for fagfolk og deres kunnskaper.
Skulle ønske at jeg kunne sette meg ned noen timer og snakket med foreks. en ingeniør som har som felt dette med utvikling av kabler til div. bruk.

Til slutt må jeg nevne at jeg ikke har lest hele tråden inngående. Til det er det alt for mange innlegg som jeg bare lar passere uten å bruke for mye energi på dem.
Jeg tror nok at vi nordmenn har mye å lære av å lese tilsvarende forum i utlandet.
Her på berget har vi en lei tendens til å misstolke, ikke tenke oss om og ikke minst gå i selvforsvar for den minste ting etc. etc.
Hva kan vi gjøre for å snu dette?
Jeg har med glede registrert at vi brukere av HFS er blitt flinkere de siste månedene. Ikke fullt så mange "personangrep" frem og tilbake.
Håper dette er en trend som vil utvikle seg videre i riktig retning.

PS:
Håper jeg ikke fremstår som noe "moralpoliti"
Bare min mening som blir litt frustrert uttrykt her :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.652
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis feks 99% av befolkningen skal utelukeks fra å utføre en blindtest forsi de ikke hører forskjell på testobjekter så oppnår du ikke annet gjennom testen din enn å dokumentere at de som hører forskjell, hører forskjell. Det visste vi vel egentlig fra før. eet interessante er hvor mange i et typisk og representativt testutvalg som konsekvent og systematisk klarte å skille testobjektene fra hverandre.

Og fortsatt har man ikke vist hva som er "best" - sett i kontekst av det anlegg og rom som oppsettet er matchet inn i.

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Det er overhodet ikke et gyldig argument hva diskusjonsdeltakerne har hjemme i sin egen stue. Det virker som om "objektivistene" her i diskusjonen har et mer korrekt vitenskapelig ståsted og derfor klarer å argumentere både rasjonellt og prinsippielt, noe som gjør at argumentene står på egne ben uavhengig av hva debattanten har av eget utstyr.
Dette betyr t du ugydliggjør et argument som bygger på erfaringer (som er det vi subjektivister forfekter). Det har du ingen forutsetning for å gjøre.

Greven skrev:
Det er jo det jeg sier: Dette er det ingen uenighet omkring. Du kan ikke, selv med 1000 blindtester med negativt resultat, bevise at det ikke kan være forskjell. En blindtest med positivt resultat, beviser at det kan være forskjell. Poenget er allikevel at ettersom antallet tester med negativt resultat stiger, vil også sannsynligheten for at "det ikke er forskjell på kabler" stige. Sannsynligheten går mot 1, men vil aldri bli 1.
Det må du gjerne hevde, men det beviser ingen ting. Det beviser faktisk like lite som når jeg hevder at jeg hører forskjell på kabler.

Greven skrev:
Tør jeg anbefale en anelse mindre selvhøytidlighet...? Poenget er jo ikke å "ta" noen. Ser du for deg en blindtest der et helt panel står å gnir seg i hendene og bare venter på å sette fast Roysen? Det er i allefall ikke slik jeg ser på det.
For det første så refererte jeg ikke til meg selv. Så dette har ikke noe med selvhøytidlighet å gjøre. Var det ikke du som nettopp forfektet en litt mindre personlig tone og å unngå skittkasting?

For det andre bør du kanskje lese gjennom denne tråden en gang til å se hvor mange og i hvilke ordlag og tone det blir forsøkt å overbevise meg om at jeg tar feil. Det er litt vanskelig å ikke ta det personlig.

Greven skrev:
Om jeg ville stolt på en slik test, kommer jo helt an på hvordan testen var gjennomført. En test som er gjennomført er jo Ivar Løkkens blindtest. Men selvfølgelig er jo et gyldig argument mot dette resultatet at ingen kontrollerte testeren og at han dermed hadde mulighet til å manipulere resultatet.
Et annet gyldig argument mot denne testen er som jeg skrev lenger opp at ingen hadde på forhånd verifisert at resultatet i det hele tatt hadde noen sjanse for å bli positivt i og med at man ikke visst om personen som skulle utføre testen var i stand til å skille på kabler.

Greven skrev:
De er visst ikke så store disse påståtte kabelforskjellene.... Vil dette si at om du kjøper en ny CD, samtidig som at noen bytter kablene dine, ville du ikke kunne høre forskjell?
Dersom du leser tilbake i tråden vil du se at jeg mener at musikk er så uhyre komplekst med så mange små detaljer som er det som vil avsløre ulikehetene både i komponenter og kabler. Ved bruk av ukjent eller ny musikk vil man ikke være i stand til å erindre hvordan testobjekt som ikke er koblet inn i anlegg spilte når man skal evaluere dette mot den som er koblet inn i øyeblikket.

Greven skrev:
"Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme."
Så du påstår at du kan bevise at du har rett? Da må du i så fall vise meg hvor jeg har overett dette beviset. Hovmod og bedrevitenhet er ikke særlig passende når man ikke klarer å hverken bevise eller argumentere godt nok for sitt syn til å overbevise de med et annet syn.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
knutinh skrev:

Vi har ingen forutsetning for å si noe om resultatet i det hele tatt kunne blitt positivt. Av den grunn synes jeg det er lite mening i å legge vekt på slikte tester.
Hvis lakriskabler generelt endrer lyden på en signifikant hørbar måte, så kunne man kanskje tro at folk ville høre det på stua si?
knutinh skrev:
Nå tror jeg du må lese det jeg skrev en gang til. Jeg ikke så interessert i hvilken metodikk som måtte være den beste for egen del så lenge ørene fungerer utmerket som redskap. Jeg ingen behov for å benytte noen annen metodikk.
[/quote]
Altså er du ikke interessert i metodikk så lenge du bruker en metodikk som gir det resultatet du har bestemt deg for på forhånd?

-k

P

Parelius

Gjest
erato skrev:
Hvis feks 99% av befolkningen skal utelukeks fra å utføre en blindtest forsi de ikke hører forskjell på testobjekter så oppnår du ikke annet gjennom testen din enn å dokumentere at de som hører forskjell, hører forskjell. det visste vi vel ehgentlig fra før.
Dette blir feil, vil jeg tro. Om 99% av befolkningen utelukkes, så er det greit nok. Spørsmålet er om de resterende 1% ikke bare mener å høre forskjell, men at denne forskjell kan tilbakeføres til kablingen. Det er det jo testen som skal avgjøre. Om denne 1% virkelig greier å påvise disse forskjellen i en blindtest, vel da er det en forskjell. At vi andre ikke hører det samme har da sitt opphav i dårlig hørsel, dårlig trening eller hva det nå skal være.

Topp Bunn