erato skrev:
Blindtesttilhengerne sier at blindtesten gjelder fordi dette (altså forventninger osv) er irrelevant informasjon ift lyden,
Subjektivistenes ståsted er at dette er relevant informasjon, dvs at dersom hjernen på en eller annen måte klarer å overbevise oss om at dette er bedre fordi det er noe vi har tro på (for å si dette forferdelig enkelt), ja så er det faktisk bedre.
Fra noen års bakgrunn fra å følge med på ymse kabeldebatter er det i hvert fall denne forståelsen av de to ytterpunktene i debatten jeg står igjen med.
Tja, er ikke helt enig i det.
Blindtest-tilhengerne mener selvfølgelig at blindtest er det ultimate for å påvise eller forkaste påståtte forskjeller innen hifi.
"Subjektivistene" (noe som jeg har hørt/lest refererer til å kaste all fornuft på båten?) mener at det er grunn til nysgjerrighet og undring over at blindtestene ikke klarer å påvise det som vi mener er hørbare (og i noen tilfeller overraskende store) forskjeller.
Jeg, og andre med meg, har prøvd å følge fornuften. Lempa vekk kabler og kobla opp med "gode nok" siden det ikke skal være noe forskjell å bry seg om.
Men dessverre havner jeg gang på gang på galeien igjen. :-[
Selv har jeg tidligere bedt om eksempler på små (relavtivt sett, det meste er jo smått i denne hobbyen) forskjeller som er påvist med abx-testing.
Det jeg har sett hittil er kun innlysende greier som ikke trengs og testes. (Meg om det sikkert, så la ikke debatten dreie seg rundt det)
Det Lavigne-greiene er meget interessant, og selvfølgelig overraskende!
Er det virkelig mulig at man med svartmalte briller ikke hører forskjell på usannsynlig dyre Transparent og billige Monster?
Var typen så hovmodig? Hadde han prøvd å blindteste tidligere?
Min synsing går på at dette er en øvelse som man blir bedre på med trening, og at man behøver å gjøre seg kjent med metoden før man er "tøff i trynet" og begir seg ut på abx-ing.
Argumentet om at Lavigne-testen bekrefter at kabelforskjeller uansett er små, og ikke så "enorme" som pressen og brukere hevder er i mine øyne klart godkjent.
Kabelforskjeller er små, og kan nok ikke tippe båten.
Men for oss "troende" så er det deilige små forskjeller og nyanser som "snepper det på plass" med
litt mer åpenhet og
litt strammere bass for eksempel.
Ikke like merkbart som +10dB ved 100Hz på det elektroniske delefilteret, men det forstår alle.
Det mest spennende med kabelpraten er vel hvordan forskjellige mennesker verden over, uten å prate med hverandre, rapporterer tilnærmet likt om de forskjellige kablene?
Selv hadde jeg en morsom opplevelse med en kamerat for noen år siden.
Han hadde kjøpt en kabel fra et engelsk firma, en no-nonsense-kabel som ingen av oss hadde hørt tidligere.
Selv fikk han kabelen og la den til side uten å høre på den. Jeg spurte etter noen uker om å få låne kabelen, siden han ikke hadde fått brukt den uansett.
Fikk det, og sammenlignet med min daværende Silk MkI.
Hørte på kabelen en tid, og gjorde meg opp noen inntrykk.
Fortalte kameraten om mine inntrykk etterpå, og fikk det overraskende svaret om at akkurat slik opplevde han kabelen også!
(Han hadde spilt på den uten å fortelle meg om det, kult påfunn!)
Er det så at vi er like mennesker og derfor sanset/så/følte det samme da vi hørte på denne kabelen?
Er det så at alle kabelprodusenter er offer for det samme under "utvikling"?
Lyder derfor grått utseende som Oblivion?
Tror ikke det
R