Blindtest. Michael Fremer tar jobben!

K

knutinh

Gjest

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
knutinh skrev:
Jaja. Poenget er vel ikke å "ta" Fremer (eller noen andre egentlig) som (såvidt jeg har forstått) i det minste viste en begynnende vilje til å demonstrere effektene han mener å høre.

Det er vel så interessant hvorfor alle hans kolleger er dørgende stille.

Dette med unntak av redaktøren i Lyd og Bilde som "I en blindtest med to andre kabler jeg kjenner til tror jeg at jeg skulle greie å høre forskjellen" men såvidt vites ikke har tatt kontakt med Randi.

-k
Det jeg lurer på er hvorfor den nevnte redaktør og andre ikke gidder å finne ut av det på egenhånd slik at de kan si at de vet de kan høre forskjell i stedet for å tro. Tipper svaret er at alle de som vet har fått seg en overraskelse.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
I følge Fremers versjon i Stereophile så var han hele tiden innstilt på å gjennomføre testen. Han skriver at det var Randi som kom med alle mulige innvendinger etter Pears Cable trakk seg ut. I det hele tatt så omtaler han Randi i lite pene ordlag, og siterer en del av de e-mailene han har mottatt. Fremer var innstilt på å ta testen på en annen kabel, men dette turte ikke Randi. I det hele tatt virker det som denne Randi bare er ute for å sverte oss audiofile.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Kjære folk...når alt kommer til alt; it`s only rock´n´roll. And we like it!
Det være seg glossy hifi-blekker, fine kabler med esoteriske metaller, ikke fullt så fine kabler med ordinære metaller - det er jaggu samme debatt(blindtesting eller ei) og samme historie som for 20 år siden! Jeg er stadig forbauset. Jeg heier på Fremer fordi han har så fin platespiller! :D

O.

K

kbwh

Gjest
EiK skrev:
I det hele tatt virker det som denne Randi bare er ute for å sverte oss audiofile.
Ikke skjær alle audiofile over en kam. Er man ikke audiofil dersom man ikke hører forskjell på Monster og Transparent i sitt eget oppsett?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
Valentino skrev:
EiK skrev:
I det hele tatt virker det som denne Randi bare er ute for å sverte oss audiofile.
Ikke skjær alle audiofile over en kam. Er man ikke audiofil dersom man ikke hører forskjell på Monster og Transparent i sitt eget oppsett?
Audiofil kan man vel også være, men jeg velger å kalle en slik person normal.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.008
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eller man kan høre forskjell og gi f.... fordi det innspillte signal allerede har vært gjennom så mange kilometer med kabel at jakten på det opprinnelige signal er meningsløs.

N

nb

Gjest
erato skrev:
Eller man kan høre forskjell og gi f.... fordi det innspillte signal allerede har vært gjennom så mange kilometer med kabel at jakten på det opprinnelige signal er meningsløs.
I følge mine kilder i studiobransjen er en god kabel en som er lang nok, har riktige plugger til formålet og ikke er knekt.

B

bobskrei

Gjest
Målinger eller ikke målinger!

Jeg synes oppriktig synd på dere som ikke hører forskjell på kabler!! (uavhengig av pris).
Det må antakelig være noe fundamentalt feil med enten ørene, eller oppsettet deres (snakker ikke om prisen/kvaliteten på anlegget, men plassering og sammensetning).
Det slår meg at mange av de som ikke hører forskjell på kabler er de samme som ikke greier å oppfatte lyd på utsiden av høyttalerne. ;)

Men uansett, hver mann sin medisin. Dersom jeg mener at jeg hører forskjell på kabler, så er det det som er viktig. At en som sitter og måler med sinuskurver ikke gjør det, er meg rivende likegyldig!

Når det kommer til Fremers kabel test, så er jo han egentlig uten skyld i dette, da den opprinnelige kabelprodusenten trakk seg. Randi gav ham ikke anledning til å stille med egne kabler.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
bobskrei skrev:

Jeg synes oppriktig synd på dere som ikke hører forskjell på kabler!! (uavhengig av pris).
Det må antakelig være noe fundamentalt feil med enten ørene, eller oppsettet deres (snakker ikke om prisen/kvaliteten på anlegget, men plassering og sammensetning).
Det slår meg at mange av de som ikke hører forskjell på kabler er de samme som ikke greier å oppfatte lyd på utsiden av høyttalerne. ;)

Men uansett, hver mann sin medisin. Dersom jeg mener at jeg hører forskjell på kabler, så er det det som er viktig. At en som sitter og måler med sinuskurver ikke gjør det, er meg rivende likegyldig!

Når det kommer til Fremers kabel test, så er jo han egentlig uten skyld i dette, da den opprinnelige kabelprodusenten trakk seg. Randi gav ham ikke anledning til å stille med egne kabler.
Ja, det er synd på meg, har ikke på lenge stått å kasta penger ut av vinduet.. Synd det igrunn :(

Pk

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
bobskrei skrev:
Jeg tror du trygt kan anta at antakelsen din er feil. De fleste som frekventerer dette forumet har god nok hørsel til å verdsette lydkvaliteten fra godt sammensatte hifi-oppsett. Matching er uansett stikkordet, og det er faktisk slik at noen komponenter påvirker hverandre lydmessig, mens andre ikke gjør det. Noen komponenter er mindre følsomme for kablers varierende parametre enn andre. Jeg er en av dem som mener å høre subtile forskjeller på signalkabler, men ikke på høyttalerkabler i mitt oppsett.
Det kan jo ikke være legitimt å hevde at det å høre forskjeller på kabler skal være noe absolutt kriterium for å kalle seg audiofil og ha en mening om lydkvalitet i et anlegg.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
bobskrei skrev:
Jeg tror du trygt kan anta at antakelsen din er feil. De fleste som frekventerer dette forumet har god nok hørsel til å verdsette lydkvaliteten fra godt sammensatte hifi-oppsett. Matching er uansett stikkordet, og det er faktisk slik at noen komponenter påvirker hverandre lydmessig, mens andre ikke gjør det. Noen komponenter er mindre følsomme for kablers varierende parametre enn andre. Jeg er en av dem som mener å høre subtile forskjeller på signalkabler, men ikke på høyttalerkabler i mitt oppsett.
Det kan jo ikke være legitimt å hevde at det å høre forskjeller på kabler skal være noe absolutt kriterium for å kalle seg audiofil og ha en mening om lydkvalitet i et anlegg.
Skulle man være usikker er det bare å følge rådet fra Fidelity: Bruk mest mulig penger.

B

bobskrei

Gjest
bobskrei skrev:

Hvem er det som snakker om pris og penger/dyre kabler/billige kabler?
Det nevnes å kaste penger ut av vinduet, og råd om å bruke mest mulig penger. Det er ikke det jeg hevder. Jeg hevder det er forskjell på kabler UAVHENGIG AV PRIS, samt at jeg hører forskjell på kablene.

At noen ikke gjør det, er vel og bra, men kom ikke og fortell meg hva jeg hører/ikke hører!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.008
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
bobskrei skrev:
At noen ikke gjør det, er vel og bra, men kom ikke og fortell meg hva jeg hører/ikke hører!
Men da bør du ikke poste at du synes synd på de heller; ikke rart piggene kommer ut. De som ikke hører forskjell slipper jo jaget etter nye kabler, det kan da ikke være synd på de da?

K

kbwh

Gjest
bobskrei skrev:
Beklager OT, men jeg må spørre:
Har du tenkt på at fenomenet "lyd på utsiden av høyttalerne" faktisk kan ha noe med rom, høyttaler- og lytterplassering å gjøre?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
bobskrei skrev:
Det nevnes å kaste penger ut av vinduet, og råd om å bruke mest mulig penger. Det er ikke det jeg hevder. Jeg hevder det er forskjell på kabler UAVHENGIG AV PRIS, samt at jeg hører forskjell på kablene.

Og det hører du selvfølgelig også hvis du ikke vet hva det er du hører på, eller?

B

bobskrei

Gjest
Valentino skrev:
bobskrei skrev:
Har du tenkt på at fenomenet "lyd på utsiden av høyttalerne" faktisk kan ha noe med rom, høyttaler- og lytterplassering å gjøre?
Selvfølgelig har det noe med rom, høyttaler og lytterplassering. Det er tøvete å hevde noe annet, men dette er jo noe jeg antar att de fleste jobber med, og "eliminere" veggene, slik at lyden presenteres i "øpna landskap" ;)

Dette i kombinasjon med kabler som er "oppløste" slipper alt igjennom.

B

bobskrei

Gjest
Rhesus skrev:
bobskrei skrev:

Og det hører du selvfølgelig også hvis du ikke vet hva det er du hører på, eller?
JA!
Gjør ikke du?

Dette er ting jeg og mine kamerater har drevet med i årevis. Nå har vel alle innsett sannheten om at kabler kan ha forskjellig signatur. Og har innfunnet oss med at kabler må matches i anlegget for best mulig resultat.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
bobskrei skrev:
Valentino skrev:
bobskrei skrev:
Selvfølgelig har det noe med rom, høyttaler og lytterplassering. Det er tøvete å hevde noe annet, men dette er jo noe jeg antar att de fleste jobber med, og "eliminere" veggene, slik at lyden presenteres i "øpna landskap" ;)

Dette i kombinasjon med kabler som er "oppløste" slipper alt igjennom.
Lyd på utsiden av høytalerene er vel igrunn refleksjoner og drit. Hvor langt sitter du unna dine høytalere? For at du skal kunne få lyd på utsiden av høytalerene må begge høytalere jobbe sammen, og lage en illusjon av at lyden er utenfor, alá Roger Waters. Q-sound, er det det det heter?

Har du satt opp anlegget så fatalt feil at du har lyd i hytt og pine er det vel ikke i kabelavdelinga du bør oppholde deg. Se i avdelingen for akustikk.

Pk

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Slik jeg har forstått det er stereo grunnleggende sett en illusjon. Vi lures til å høre ett lydbilde, men det er jo i røynda snakk om to kilder, ikke?. Lyd utenfor høytalerne er en mulig opplevlese stereoteknikk gir. Det er vel ikke mer hokus pokus det enn stereo i seg selv?

Mvh
Sniff

B

bobskrei

Gjest
Når det kommer til akustikk, var det svar på et direkte spørsmål fra Valentino.
Jeg har hatt proff hjelp i lytterommet mitt, og har kostruert det med diffusorer, og absorbenter nogenlunde på samme måte som i det nye Marten senteret.

Når det kommer til illusjon, så er det jo det denne hobbyen handler omm. Gi en illusjon om at du sitter og lytter til en konsert f.eks.

Men det aner meg at vi nok har forskjellige tilnærminger i denne hobbyen.

Min relasjon til kabler, og lydbilde har rett og slett med informasjonen som slippes igjennom, og hvordan dette lager lydbilde.

Men nok OT for min del! Tilbake til kampen mellom Randi og Fremer! ;)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Sniff skrev:
Slik jeg har forstått det er stereo grunnleggende sett en illusjon. Vi lures til å høre ett lydbilde, men det er jo i røynda snakk om to kilder, ikke?. Lyd utenfor høytalerne er en mulig opplevlese stereoteknikk gir. Det er vel ikke mer hokus pokus det enn stereo i seg selv?

Mvh
Sniff
Rent teoretisk:
kjører man to like sterke lyder fra begge høytalerene, midten.
fullt output på en, ikke no på den andre, all lyd fra en høytaler.
Skal man få lyd ut på siden av høytaleren må ma kjøre fullt output på én, og samme lyd i annen fase på den andre. Da vil det høres ut som lyden kommer fra utsiden av den ene høytaleren.

Enklet å grett.

PK

K

kbwh

Gjest
Lydprojeksjon er et stort og flott tema. Noen av oss er hekta på "bare" å høre direktelyden fra høyttalerne. Da blir det selvfølgelig lite lyd å høre fra utsiden av høyttalerne. Andre, som bobskrei, har en annen tilnærming, som vist. Ikke verd en krangel, men absolutt verd en opplysende debatt, synes jeg.

/ot

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Pks, ditt svar trigger til et lengre svar enn det vi kan ta her i en ot-bakevje. I kortform: Tror ikke det er så enkelt. Det finnes vel en tråd med et lignende tema her på sentralen, eller kanskje det skal startes en ny, muligens under teknikk-fanen?

Enig med Valentino i at dette er et tema vel verdt en opplysende debatt. Hører da gjerne fra folk som lever et profesjonelt liv som teknikkere som arbeider mye med ulike stereokoblinger av mikrofoner og/eller miksing av produksjoner av ulike sjangere.

Mvh
Sniff

K

knutinh

Gjest
pks skrev:
Rent teoretisk:
Skal man få lyd ut på siden av høytaleren må ma kjøre fullt output på én, og samme lyd i annen fase på den andre. Da vil det høres ut som lyden kommer fra utsiden av den ene høytaleren.

Enklet å grett.

PK
Jeg anbefaler disse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stereo
http://en.wikipedia.org/wiki/Surround
http://en.wikipedia.org/wiki/Wavefield_synthesis

Dersom du sender en lyd i motfase mellom de to kanalene så vil du typisk miste all bass. Det finnes "psykoakustiske pannere" som prøver å utnytte kjennskap til hørselen vår til å styre kilder rundt og mellom de to høyttalerne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qsound
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Retrieval_System

Roland var tidlig ute med slike enheter på tidlig 90-tall.

-k

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Hvis dette er sannheten, så stiller jo saken seg helt annerledes.

Begynte å lure på hvorfor M. Fremer ikke ville prøve seg?

Han burde da ha meget god erfaring innen "vårt" område.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
pks skrev:
Rent teoretisk:

Enklet å grett.

PK
Av med skinnlua!!

During two-channel stereo recording, two microphones are placed in strategically chosen locations relative to the sound source, with both recording simultaneously. The two recorded channels will be similar, but each will have distinct time-of-arrival and sound-pressure-level information. During playback, the listener's brain uses those subtle differences in timing and sound-level to triangulate the positions of the recorded objects.

Fra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
bobskrei skrev:
bobskrei skrev:

Det er begrepet "høre" som kan være problematisk. Kan du si det slik at ingen skal komme å fortelle deg hva du "opplever"/"ikke opplever" når det gjelder forskjell på kalbler? Slik implementer du de andre sansene også - jeg tenker spesielt på synet. Selv opplever jeg at det er meget lettere å SE forskjell på kabler enn å HØRE en forskjell. Personlig OPPLEVER jeg grei forskjell på alle typer kabler, men jeg kan ikke banne på at det kun er ørenes sansning som ligger til grunn for dette. Jeg finner det blant annet umulig å koble ut de andre sansenes påvirkning på hjernen og kun slippe hørselen gjennom.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Michael Fremer kan når som helst gjennomføre en blindtest med egen kabel opp mot Monsters, i eget lytterom, på egen musikk, med en skikkelig protokoll - og publisere resultatet i Stereophile.
Siden han er skråsikker på at han skal klare å skille mellom kablene, i motsetning til hva Lavigne erfarte, vil sikkert Stereophiles annonsører sette pris på støtten.

P

Parelius

Gjest
Sa M.F:

"But what if you can't hear differences?" friends cautioned. Better to find out now than later, I figured.

nåh, hvorfor gjorde han ikke det? Ellers masse prat irrelevant til det nevnte.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
For å være helt ærlig så var jeg mindre opptatt av selve blindtesten, men mer at denne Randi-fyren oppførte seg noget labilt. Spesielt morsomt med sykdomshistorien oppi det hele :D

Om Fremer kan høre forskjell eller ei, i en godtatt test(internt i Stereophile er vel neppe godtatt blant de som er opptatt av å godkjenne),er jeg faktisk ikke så opptatt av. Hvor mange år har man kranglet om blindtester & audio nå? 20? 30? Både om metode, gjennomføring, protokoller og what not...ingen grunn til å tro at det endrer seg med det første.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis du hadde en såpass tydelig profil som Fremer har, og opplevde at "utfordreren" ikke var ryddig på noen måte når din troverdighet skulle testes/settes på prøve - hadde du gjort det Parelius?

Dessuten var det vel opptil flere som trakk seg her før Fremer, bl.a Pear eller hva faen de heter :)

Anyway...vann under broen som det meste annet.

O.
Parelius skrev:
Sa M.F:

"But what if you can't hear differences?" friends cautioned. Better to find out now than later, I figured.

P

Parelius

Gjest
Dog skrev:
Hvis du hadde en såpass tydelig profil som Fremer har, og opplevde at "utfordreren" ikke var ryddig på noen måte når din troverdighet skulle testes/settes på prøve - hadde du gjort det Parelius?
Som vennen sa, finn ut av det! Trenger ikke Randi til det.

De folka "lever" på sin "troverdighet". Vil en ikke stille den til doms, så er det vel fordi det ikke er så troverdig under all parfymen, vil jeg tro. Selv ville jeg aldri ha gjort et levebrød på en troverdighet som ikke kunne se dagslys. Min egen troverdighet - hva gjelder levebrød - stilles til skue hver dag! Ikke noe problem.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Enig i at en forbindelse med Randi neppe er hverken nødvendig eller smart med tanke på å få verifisert/falsifisert troverdighet - men nå var det nå engang slik at det var historien her. Denne millionen og slikt... Personlig har jeg begrenset tro på blindtester som metode i audiosammenheng(både på tross av og på grunn av knutinh :D), men er åpen og fin.

O.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Sa M.F:

MF har IKKE trukket seg frat testen. Det er Randi som ikke lenger vil. Du får heller filisofere på hvorfor han ikke ønsker å gjennomføre testen. Kanskje er fordi det ER forskjeller på kabler...... :eek: :eek:

K

knutinh

Gjest
EiK skrev:
Kanskje er fordi det ER forskjeller på kabler...... :eek: :eek:
Jepp, det høres ut som en sannsynlig forklaring.

Randi skjelver nok i buksene og håper at sannheten ikke kommer fram :)

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Når var det Michael Fremer skulle i testboksen igjen?
Eller har han allerede utført testen?

Har ikke fulgt med her på en stund....

Vidar

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
EiK skrev:
Parelius skrev:
Sa M.F:

MF har IKKE trukket seg frat testen. Det er Randi som ikke lenger vil. Du får heller filisofere på hvorfor han ikke ønsker å gjennomføre testen. Kanskje er fordi det ER forskjeller på kabler...... :eek: :eek:

Det er også det undertegnede har av erfaringer!

Les forøvrig høytaler testen i kommende Fidelity.

Det vil komme en senere også, men da skal vi ta oss litt bedre tid.

Som mange har sagt før, det er matchingen som er det viktigste, men at det er forskjeller på kabler, det er hevet over enhver tvil.

Topp Bunn