Blindtest. Michael Fremer tar jobben!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
nb skrev:
Tja... i utgagnspunktet er det jo fint om "journalister" mener det de skriver, men akkurat i dette tilfelle (Fidelity nr 28) er man etter min mening i noen av artiklene i nærheten av det absolutte lavmål, således hadde det vært bedre for nevnte blekke om de faktisk ikke mente det som stod der.
Registrerer i allefall at så langt er det ingen her som har kommet med støtte til sitatene fra nr. 28 som har blitt postet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Fush skrev:
nb skrev:
Tja... i utgagnspunktet er det jo fint om "journalister" mener det de skriver, men akkurat i dette tilfelle (Fidelity nr 28) er man etter min mening i noen av artiklene i nærheten av det absolutte lavmål, således hadde det vært bedre for nevnte blekke om de faktisk ikke mente det som stod der.
Registrerer i allefall at så langt er det ingen her som har kommet med støtte til sitatene fra nr. 28 som har blitt postet.
hvem var det som skrev det?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
joaquin skrev:
Jeg tenker på disse to utsagnene, hentet fra en anmeldelse av Jorma Prime:

1. Vi har derfor ingen problemer med å forsvare at kabler kan være like viktige for lyden som en hovedkomponent i lydkjeden. Derfor kan den også være verdt det samme i kroner, altså en fjerdedel av totalbudsjettet. For noen blir dette kabler for 3-4 tusen kroner, for andre kan en pris på over 100 tusen kroner være en "fornuftig" investering.

2. Selv med forbausende rimelig utstyr vil en enkelt Jorma Prime kabel kunne trekke opp lydkvaliteten i anlegget like mye som de fleste andre oppgraderinger i anlegget til samme pris!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fush skrev:
nb skrev:
For å kunne støtte (eller ta avstand fra) så måtte vi vært der når opplevelsen skjedde. Det var vel de færreste her, altså har vi ikke grunnlag for å gjøre verken det ene eller andre. ???

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Fush skrev:
joaquin skrev:

1. Vi har derfor ingen problemer med å forsvare at kabler kan være like viktige for lyden som en hovedkomponent i lydkjeden. Derfor kan den også være verdt det samme i kroner, altså en fjerdedel av totalbudsjettet. For noen blir dette kabler for 3-4 tusen kroner, for andre kan en pris på over 100 tusen kroner være en "fornuftig" investering.

2. Selv med forbausende rimelig utstyr vil en enkelt Jorma Prime kabel kunne trekke opp lydkvaliteten i anlegget like mye som de fleste andre oppgraderinger i anlegget til samme pris!
jeg har ikke lest artikkelen i fidelity, lurer derfor på hvem som er opphavsmannen bak dette vanvittige utsagnet.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
topline skrev:
For å kunne støtte (eller ta avstand fra) så måtte vi vært der når opplevelsen skjedde. Det var vel de færreste her, altså har vi ikke grunnlag for å gjøre verken det ene eller andre. ???
Det er ganske generelle påstander da synes du ikke? Og hvis du mener at de ikke har relevans for andre enn forfatteren selv, hva er da poenget med å trykke dette opp og distribuere det land og strand til tusenvis av lesere?

N

nb

Gjest
topline skrev:
Nei, det trenger man ikke. Det holder lenge å lese lederartikkelen samt enkelte av påstandene i "testene" rundt om i bladet for å konstatere at dette er lavmål. Det hadde jeg for øvrig også ment om jeg hadde tiltro til HiFi-kablers egenskaper. Lederartikkelen, omtalen av Jorma Prime, av Odin og av Vidar er så proppfull tull og tøys, hårreisende påstander og faktiske feil at - som KoB sier, dette kunne Fidelity ha spart seg.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
joaquin skrev:
Fush skrev:

jeg har ikke lest artikkelen i fidelity, lurer derfor på hvem som er opphavsmannen bak dette vantvittige utsagnet.
Anmeldelsen er signert Knut Vadseth.

N

nb

Gjest
joaquin skrev:
Fush skrev:
joaquin skrev:

jeg har ikke lest artikkelen i fidelity, lurer derfor på hvem som er opphavsmannen bak dette vantvittige utsagnet.
Redaktøren.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for info.

ble faktisk litt småkvalm her jeg sitter.

K

knutinh

Gjest
topline skrev:
Fush skrev:
nb skrev:
Dette er vel ikke en opplevelse, men et råd.

Når et hifi-magasin gir råd til leserne om hvor dyre kabler det lønner seg for den enkelte å kjøpe, så må vel det bety at magasinet mener at de har innsikt i mine og dine opplevelser?

-k

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Føler jeg sitter litt beklemt i denne sammenhengen. Jeg har alltid vært veldig skeptisk med denne kabel-problematikken, og har holdt meg til de kablene jeg har fått på billigsalg av venner. Bruker singelcore, sølv RCA og Synergistic Research-HT kabel oppbygget med mangeleder i plussleder og mere grovere ledere i minusleder.
Prøvde fintrådet kobber-RCA, hørte ikke det døyt forskjell i mitt oppsett.

Hører stor forskjell på HT-kablene mine kontra Heybrook Haywire.

I går testet jeg Nordost Heimdall HT-kabler med bananer i begge ender. Sitter i "mid-felt", med akustikkplater i førsterefleksjonspunktene, og føler anlegget mitt er såpass oppe i lydkvalitet at jeg burde kunne høre forskjeller.

Jeg ble faktis litt paff da jeg hørte disse kablene. Det skal nevnes at jeg som skeptisker IKKE vil høre forskjell, jeg tror rett og slett ikke på dette. Men her var altså med ro i lydbildet, mer luft rundt instrumenter\vokaler, lettere å peke ut intstrumenter og vokal, strammere bass. Sitter å lytter og blir veldig engasjert av musikken. Det går litt tid, jeg hører på et par referansespor og bytter tilbake til mine kabler.

Det er ikke revolusjonerende forskjeller det er snakk om, men ca som å gå fra Mullard til Siemens-rør i CD-spillern min. Så jeg bytter tilbake igjen til Heimdall. Ja, jo, det er litt bedre. Kjæresten min kommer og mener det er bedre enn før. Bytter tilbake til mine kabler, og hun mener fortsatt det samme. Jeg fortalte ikke henne hva jeg mente først.

Det er frusterende fatisk, dette med kabler. Jeg har kanskje ikke så troa på mer eller mindre konvensjonelle kabler og den ufattelige prisen noen skal ha for disse. Har de siste dagene lest litt på Anti-Cables og Nordost, som har en litt lik tilnærming av teori, lav induktans. Jeg kan få litt troa på dette. Enda mer troa har jeg på gode kontaktpunkter. Har terminert oversize Van Den Huul-kabler for en kompis, som rett og slett ser ut som industriell, dårlig isolert kabel. Mine Synergistic Research har dobbel kappe, vanlig kobberledere og dårlig (!) montert spader som jeg byttet ut selv. Skal man måtte betale dyrt for dette? Jeg tror mange kabelprodusenter farer med løgn og pisspreik, men gjør ALLE det?

Jeg må innrømme jeg begynner å bli LITT overbevist. Jeg tror forskjellene som er der, er marginale. Jeg tror forskjeller i konstruksjon kan ha noe å si. Jeg tror IKKE prisen kan rettferdiggjøres, men hei, man har jo bruktmarkedet. Mitt lille møte med Nordost har i alle fall gitt mersmak til må dykke videre ned i denne suppa. Jeg vil finne ut, på egen hånd, hva jeg hører forskjell på.

Vet ikke helt hva poenget mitt var, men jeg skrev det nå uansett.

Er det noe nytt mht overskriften i denne tråden? Har det foregått en test, eller står tilbudet der fortsatt?

B

Back_Door

Gjest
Det kan være forskjell på kabler.
Man må ha riktige kabler til sitt spesifikke anlegg.

Ellers merker jeg meg at mange tilhengere av dyre kabler, er mer preget av hva de ønsker skal være sant, enn å finne frem til den virkelige sannhet. De samme personer mener seg unntatt psykologiske fenomener som er en realitet for alle andre mennesker.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gutsy innlegg, emokid. Kudos. Så vidt jeg skjønner har du ikke prøvd ute nå vite hva som er hva?

Det har ikke skjedd mer med Randis million $.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Valentino skrev:
Gutsy innlegg, emokid. Kudos. Så vidt jeg skjønner har du ikke prøvd ute nå vite hva som er hva?

Det har ikke skjedd mer med Randis million $.
Jo, takk. Jeg har ikke blindtestet enda. Dessuten er det litt problematisk å bytte fort, siden røreffekten skal stå et minutt eller to før jeg drar av kablene, og likeså ha et par oppvarmingsminutter. Går fort 4-5 minutter mellom seansene. Skal prøve å få blindtestet i morgen om jeg får besøk. Sitter i skrivende stund med mine egne kabler, byttet nettopp fra Nordost igjen. Samme effekt. Nordostene drar bort en del "grums". Men fortsatt så lite at jeg ikke setter min egen hørsel, placebo-svakhet etc i tvil. Men jeg hører NOE. Og jeg blir mer engasjert med Nordost. Virker som Amy Winehouse får mer "rasp" i stemmen, man hører mer av "fukten" i Odd Børretzens strupe. Eidsvåg får mer av det samme, og mer flytende og korrekt romklang. Det slo meg nettopp at jeg tester hifi med ræva musikk. Uansett; jeg vil til bunnen i dette!

Hadde evt vært interessant med et par Anti-Cables her i samme slengen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anticablesekvivalent får du på rull hos Elfa. Kjøp en rull til Lauget.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Anticablesekvivalent får du på rull hos Elfa. Kjøp en rull til Lauget.
Det har flere av oss i lauget testet, det holder ikke mål. Kanskje jeg kjøper en dvd-spiller på Elkjøp, er jo like bra det også i følge mange "vitende" her på sentralen.....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da kan jo emokid få låne. Husk å fortelle hmat at de ikke holder mål da, slik at han får god hjelp til å gjøre opp sin egen mening.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Da kan jo emokid få låne. Husk å fortelle hmat at de ikke holder mål da, slik at han får god hjelp til å gjøre opp sin egen mening.
Det trenger han ikke, dere har jo fortalt at forskjeller på kabler er bare PLACEBO......

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hører du fremdeles tydelig forskjell på hifielektronikk når den ikke er nivåmatchet?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Valentino skrev:
SAL skrev:
Det trenger han ikke, dere har jo fortalt at forskjeller på kabler er bare PLACEBO......
Såså, placeboeffekten jeg har vært ute for har ikke hatt noe med hva hverken skeptikere eller mer "troende" high-end folk har sagt. De gangene jeg har trodd jeg vil høre forskjelle har det motsatte skjedd. Og visa versa. Så jeg stoler mer og mer på egne lytteinntrykk.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
Hører du fremdeles tydelig forskjell på hifielektronikk når den ikke er nivåmatchet?
OT: Med hifielektronikk mener du feks. effektforsterker?
Burde vel ikke være så vanskelig..

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Jeg merker ikke forskjell mellom to etasjer i ett bygg en gang.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
General8 skrev:
Valentino skrev:
Jeg hører ganske lett forskjell på to bokser som ikke spiller like høyt. Det er faktisk slik at de to boksene da kan være identiske og jeg hører allikevel forskjell på dem. Spooky.

/ot og gammelt grums

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Val. Tror du vi hadde klart å skille mine siste Kreller mot min første DP 600 om de var nivå-machet til dine elskede 0,15 db? ;)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
General8 skrev:
Valentino skrev:
Jeg hører ganske lett forskjell på to bokser som ikke spiller like høyt. Det er faktisk slik at de to boksene da kan være identiske og jeg hører allikevel forskjell på dem. Spooky.

/ot og gammelt grums
Jeg tar poenget om nivåmatching, men hører du ikke forskjell på to ulike effektforsterkere?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@SAL
Det kan godt være dere hadde klart det. Tror du?
Jeg er tilhenger av å gi ørene de beste arbeidsbetingelser. Derfor mener jeg nivåmatching og enda bedre "prøv å høre hva som spiller" er sunn sammenlikningsmåte. Kanskje ikke moro, men det er mye annen trening som er kjedelig også.

@General8
Jeg har ikke blindtestet forsterkere. Jeg har hørt forskjeller nivåmatchet seende.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
@SAL
Det kan godt være dere hadde klart det. Tror du?
Jeg er tilhenger av å gi ørene de beste arbeidsbetingelser. Derfor mener jeg nivåmatching og enda bedre "prøv å høre hva som spiller" er sunn sammenlikningsmåte. Kanskje ikke moro, men det er mye annen trening som er kjedelig også.

@General8
Jeg har ikke blindtestet forsterkere. Jeg har hørt forskjeller nivåmatchet seende.
Om vi hadde klart det? Nei, tror jeg ikke, gamle DP`n fra før krigen hadde nok gjort jobben like bra! Drevet 15"èrene med stålkontroll, gitt samme enorme dybde og bredde i lydbildet som Evo One, for å ikke glemme varmen og engasjement? Glemte jeg nyanser og utklinging? Nei, vi hadde nok slitt der...........

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Åh, lyrikken hadde dere fått til helt utmerket! ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Åh, lyrikken hadde dere fått til helt utmerket! ;D
Nei, dette kopierte jeg fra Krell sin propaganda! Er jo umulig å høre slikt..........

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Dette sitatet fra Jorma Koski fra intervjuet i fidelity 28 er jo også noe å tenke på/irritere seg over:

"Det som forundrer meg", mener Jorma," Og som bekymrer meg en god del, er hvordan mange ellers fornuftige mennesker ikke stoler på egne sanser. Og hvordan enkelte blir så provosert over prisen på kablene, at de nekter å innrømme at lyden blir bedre, selv når forskjellene kan være ganske dramatiske og entydige. Om en kabel virkelig forbedrer lyden eller om en kabel er for dyr, er da to helt forskjellige diskusjoner?"
Kabelbygger Jorma Koski setter øynenen rett på oss idet han kommer med et dyptfølt sukk: "Jeg blir mest sjokkert over relativt godt utdannede mennesker som konsekvent benekter det de utvilsomt må høre med egne hører bare fordi det ikke kan forklares med noe de tidligere har lært. Eller fordi det ikke kan måles med noe annet enn det mest ømfindtlige instrument vi vet om for evaluering av lyd; det menneskelige øret!
For min del forundrer jeg meg mer over hvordan mange ellers fornuftige mennesker faktisk stoler så blindt på egne sanser, når man burde vite hvor upålitelige og lett påvirkbare de faktisk er.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Dette med nivåmatching er da veldig relevant, men kanskje først og fremst ved testing av elektronikk med relativt små forskjeller. Og dette skjer jo veldig ofte! En MER dynamisk CD-spiller vil låte mindre dynamisk om den faktisk spiller litt lavere enn den den testes mot. Men MÅ man alltid nivåmatche? Jeg trengte ikke engang sette tilbake min gamle Bladelius da jeg byttet til min nåværende effekt-del. Det låt så mye bedre at noen testing, nivåmatch eller ikke, ikke var nødvendig. Når det er i en annen klasse, må man "få lov" til å stole såpass på det man hører.

Når det er sagt skulle jeg GJERNE hatt denne muligheten da jeg testa meg frem til ny CD-spiller. Det tok litt tid, men jeg mener jeg valgte rett. Desverre er det få av oss som har muligheten til å nivåmatche.

En litt annen ting, for nå tester jeg jo en passiv komponent, kabler.

Kan ting som utklingning, holografi etc. måles? Dette er jo begrep alle bruker om høyttalere og annet utstyr, men om en kabel evt. bringer slike kvaliteter med seg, eller forsterker disse, er dette noe som burde kunne måles? Burde målemafiaen roe nerva? Kan alle hifi-parametere måles?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er veldig vanskelig å måle høyttalere og rom, iallefall sammenliknet med elektronikk og ikke minst kabler. Problemet oppstår i det to endimensjonale signaler forvandles til et to tredimensjonale signal som attpåtil tøyses med i tidsdomenet i overgangen. Hifi er gøy.

K

knutinh

Gjest
emokid skrev:
Dette med nivåmatching er da veldig relevant, men kanskje først og fremst ved testing av elektronikk med relativt små forskjeller. Og dette skjer jo veldig ofte! En MER dynamisk CD-spiller vil låte mindre dynamisk om den faktisk spiller litt lavere enn den den testes mot. Men MÅ man alltid nivåmatche? Jeg trengte ikke engang sette tilbake min gamle Bladelius da jeg byttet til min nåværende effekt-del. Det låt så mye bedre at noen testing, nivåmatch eller ikke, ikke var nødvendig. Når det er i en annen klasse, må man "få lov" til å stole såpass på det man hører.
Du får selvsagt "lov" til å gjøre akkurat som du vil.

Nivå er imidlertid såpass viktig (og vi mennesker er ikke alltid så flinke til å skille mellom "nivåforskjell" og "lydforskjell") at jeg mener at nivåmatching er påkrevet for at resultatet av en blindtest skal si noe.

I tilfellet kabler er det jo ofte slik at teorien tilsier at det ikke skal være signifikant nivåforskjell. I det tilfellet er det selvsagt ikke nødvendig å nivåmatche dersom man bare vil bevise at det er hørbar forskjell.
Kan ting som utklingning, holografi etc. måles? Dette er jo begrep alle bruker om høyttalere og annet utstyr, men om en kabel evt. bringer slike kvaliteter med seg, eller forsterker disse, er dette noe som burde kunne måles? Burde målemafiaen roe nerva? Kan alle hifi-parametere måles?
Dersom det kan tas opp og gjengis med en CD-spiller så kan det også måles.

I praksis så overstiger meg bekjent måleinstrumenter mennesket med god margin i alle "lydkvalitetsøvelser". Dvs at vi kan måle kabel#1 og kabel#2 og finne at det er en forskjell lenge før noen er i stand til å høre at det er en forskjell (gitt at vi tester blindt). Men det er langt ifra det å måle at to kabler er fysisk forskjellig, til å måle hvor godt de vil høres ut for en gitt lytter, eller si med 100% sikkerhet om forskjellen er hørbar eller ikke. Det er da også den eneste grunnen til at man bruker blindtester.

Spørsmålet er om det finnes en algoritme som ut fra et stort "målingsrom" kan skille ut en enkelt parameter som stemmer nøyaktig overens med det du klassifiserer som "holografi". Der tror jeg nok at svaret er nei. Jeg har utfordret subjektivister til å prøve å forme et koherent språk som gjør at et ord er definert ved en unik endring i lyden.

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
f skrev:
Low-Q skrev:
high-end og low-end har vel bare med pris å gjøre, og fint lite om den teknologiske delen i spillerne? Det meste er laget stort sett på samme fabrikk, med samme toleranser, men innpakningen og prisen er jo så svært forskjellig. Leste jo om at en norsk importør selger vann for 590 kroner for 0,75 liter. Det er ikke vannet som koster, men flaska - der merkenavnet strår skrevet med krystaller av eksklusiv art.

Sånn er det vel absolutt med kabler og spillere også. Innholdet er det samme, men pris og innpakning er så svært forskjellig. Sikker på at vannet i de dyre flaskene ikke er det spor bedre eller værre enn noe annet vann. Det samme gjelder jo selvsagt for kabler også. Kobber er kobber, sølv er sølv, og tverrsnitt er tverrsnitt. Det er bare det at noen har brukt så mye tid på å overbevise seg selv om at kobber i annen innpakning gjør så mye forskjell fra eller til, at veien tilbake å si a det faktisk ikke spiller noen rolle likevel er nokså smertefull og lang... Det har vel noe med å stå for egne meninger, men det skal vi alle selvsagt respektere.

Vidar

Det er forskjeller i renhetsgraden både når det gjeder sølv og kobber!
Det er nok rett, men renhetsgraden har svært lite med de lydmessige egenskaper disse metallene har - i motsetning til at renhetsgraden i vann faktisk påvirker smaken.
Det er ingen grunn til, overhodet, at rustent jern og 100% rent sølv utgjør noen som helst forskjell lydmessig. Det handler ene og alene om ledningsevne, og en liten kompensasjon i tverrsnitt gjør rustent jern til en like god musikkformidler som 100% rent sølv. Sånn er det bare, men for noen vil opplevelsen være viktigere enn vitenskap og tørre fakta - og all respekt for det.

Vidar

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
emokid skrev:

Når det er sagt skulle jeg GJERNE hatt denne muligheten da jeg testa meg frem til ny CD-spiller. Det tok litt tid, men jeg mener jeg valgte rett. Desverre er det få av oss som har muligheten til å nivåmatche.

En litt annen ting, for nå tester jeg jo en passiv komponent, kabler.

Veldig bra! Når det gjelder dette med nivå-match er det slik at om man har tid til å lytte over en lengre periode betyr i ikke nivået en puck..

PS. Regner med at flere enn meg bruker volumknappen når man lytter og hygger seg med musikk?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
emokid skrev:
Først bør vi se på hva holografi, utklingning etc. kommer av. Så kan man begynne å systematisere målinger som etterhvert bekrefter/avkrefter forskjeller. Sett veldig enkelt på det, så er holografi et produkt, og en sum, av to eller flere energikilder hvis opphav, form og styrke ikke er like. Dette kan måles når vi vet hvor kilden er. Og hvis jeg har rett, så ligger kilden i signalet vi får på høyre og venstre kanal. I stereo er energien, formen på den, og styrken, forskjellig i disse kanalene for å oppleve den som stereo. I mono vil alltid signalene være like fordi mono representerer bare én kanal.

For å gi deg en enkel oppgave i å teste forskjellen i holografi og utklingning på kabler, så spiller du i mono ved å koble et par kabler til samme utgang på forsterkeren din, og ut til hver sin høyttaler som står plassert som du pleier å ha dem. Du tester først et par kabler som hevdes å ha dårlig/annerledes holografi. Hvis du hører antydning til et stereo, kan årsaken ligge to steder: Avvik mellom høyre og venstre høyttaler, og/eller avvik mellom kablene i samme kabelsett. Sett så på et par eksklusive kabler, og hør igjen. Føler du nå at du er nærmere mono enn tidligere? Hvis ja, vil disse kablene gjengi holografien og utklingningen riktigere enn forrige par.

Antageligvis hører du ikke forskjell - ikke en gang fordi det er ufattelig mye større avvik i holografi og utklingning mellom høyttalerne enn du vil få med et hvilken som helst kabelsett. Men prøv testen, og hør om du kan bestemme hva som er best/riktigst/etc.

Holografi og utkligning kan altså måles.

Vidar

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Low-Q skrev:
emokid skrev:
Først bør vi se på hva holografi, utklingning etc. kommer av. Så kan man begynne å systematisere målinger som etterhvert bekrefter/avkrefter forskjeller. Sett veldig enkelt på det, så er holografi et produkt, og en sum, av to eller flere energikilder hvis opphav, form og styrke ikke er like. Dette kan måles når vi vet hvor kilden er. Og hvis jeg har rett, så ligger kilden i signalet vi får på høyre og venstre kanal. I stereo er energien, formen på den, og styrken, forskjellig i disse kanalene for å oppleve den som stereo. I mono vil alltid signalene være like fordi mono representerer bare én kanal.

For å gi deg en enkel oppgave i å teste forskjellen i holografi og utklingning på kabler, så spiller du i mono ved å koble et par kabler til samme utgang på forsterkeren din, og ut til hver sin høyttaler som står plassert som du pleier å ha dem. Du tester først et par kabler som hevdes å ha dårlig/annerledes holografi. Hvis du hører antydning til et stereo, kan årsaken ligge to steder: Avvik mellom høyre og venstre høyttaler, og/eller avvik mellom kablene i samme kabelsett. Sett så på et par eksklusive kabler, og hør igjen. Føler du nå at du er nærmere mono enn tidligere? Hvis ja, vil disse kablene gjengi holografien og utklingningen riktigere enn forrige par.

Antageligvis hører du ikke forskjell - ikke en gang fordi det er ufattelig mye større avvik i holografi og utklingning mellom høyttalerne enn du vil få med et hvilken som helst kabelsett. Men prøv testen, og hør om du kan bestemme hva som er best/riktigst/etc.

Holografi og utkligning kan altså måles.

Vidar
Med målestokk? Kunne ikke dy meg.

Kan ikke kjøre rørampen uten belastning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.345
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
...
Det er nok rett, men renhetsgraden har svært lite med de lydmessige egenskaper disse metallene har - i motsetning til at renhetsgraden i vann faktisk påvirker smaken.
...
O.t. ... og det til en viss grad negativt ... prrøv og smak på destilert vann ... platt og «kjedelig».

mvh
KJ

Topp Bunn