Føler jeg sitter litt beklemt i denne sammenhengen. Jeg har alltid vært veldig skeptisk med denne kabel-problematikken, og har holdt meg til de kablene jeg har fått på billigsalg av venner. Bruker singelcore, sølv RCA og Synergistic Research-HT kabel oppbygget med mangeleder i plussleder og mere grovere ledere i minusleder.
Prøvde fintrådet kobber-RCA, hørte ikke det døyt forskjell i mitt oppsett.
Hører stor forskjell på HT-kablene mine kontra Heybrook Haywire.
I går testet jeg Nordost Heimdall HT-kabler med bananer i begge ender. Sitter i "mid-felt", med akustikkplater i førsterefleksjonspunktene, og føler anlegget mitt er såpass oppe i lydkvalitet at jeg burde kunne høre forskjeller.
Jeg ble faktis litt paff da jeg hørte disse kablene. Det skal nevnes at jeg som skeptisker IKKE vil høre forskjell, jeg tror rett og slett ikke på dette. Men her var altså med ro i lydbildet, mer luft rundt instrumenter\vokaler, lettere å peke ut intstrumenter og vokal, strammere bass. Sitter å lytter og blir veldig engasjert av musikken. Det går litt tid, jeg hører på et par referansespor og bytter tilbake til mine kabler.
Det er ikke revolusjonerende forskjeller det er snakk om, men ca som å gå fra Mullard til Siemens-rør i CD-spillern min. Så jeg bytter tilbake igjen til Heimdall. Ja, jo, det er litt bedre. Kjæresten min kommer og mener det er bedre enn før. Bytter tilbake til mine kabler, og hun mener fortsatt det samme. Jeg fortalte ikke henne hva jeg mente først.
Det er frusterende fatisk, dette med kabler. Jeg har kanskje ikke så troa på mer eller mindre konvensjonelle kabler og den ufattelige prisen noen skal ha for disse. Har de siste dagene lest litt på Anti-Cables og Nordost, som har en litt lik tilnærming av teori, lav induktans. Jeg kan få litt troa på dette. Enda mer troa har jeg på gode kontaktpunkter. Har terminert oversize Van Den Huul-kabler for en kompis, som rett og slett ser ut som industriell, dårlig isolert kabel. Mine Synergistic Research har dobbel kappe, vanlig kobberledere og dårlig (!) montert spader som jeg byttet ut selv. Skal man måtte betale dyrt for dette? Jeg tror mange kabelprodusenter farer med løgn og pisspreik, men gjør ALLE det?
Jeg må innrømme jeg begynner å bli LITT overbevist. Jeg tror forskjellene som er der, er marginale. Jeg tror forskjeller i konstruksjon kan ha noe å si. Jeg tror IKKE prisen kan rettferdiggjøres, men hei, man har jo bruktmarkedet. Mitt lille møte med Nordost har i alle fall gitt mersmak til må dykke videre ned i denne suppa. Jeg vil finne ut, på egen hånd, hva jeg hører forskjell på.
Vet ikke helt hva poenget mitt var, men jeg skrev det nå uansett.
Er det noe nytt mht overskriften i denne tråden? Har det foregått en test, eller står tilbudet der fortsatt?