Diverse Billig hifi med high end-kvaliteter?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tror faktisk ikke det skiller så mye på hva vi liker når det kommer til stykket. Ifølge Dr. Olive ble det utført mange blindtester verden rundt i forbindelse med forsøk på lyttepreferanse, 67 stk mener jeg de hadde tall på, hvor de relative resultatene viste det samme;
Høyttalere med jevn on-axis og off-axis respons uten kraftige resonanser blir foretrukket av "alle og enhver" sammenlignet med andre høyttalere uansett erfaringsgrunnlag og alder.

Når man får de samme resultatene uansett hvor og hvem man tester og over hundrevis av forskjellige rom, kan man da kalle lyd et stort mysterium?
Er det virkelig slik at alle tror at man selv er så spesiell og unik at ingen forskning gjelder for en selv?

Pris betyr ikke automatisk at høyttalere er laget med jevn frekvensrespons on og off-axis og betyr således null og niks for lydkvalitet i seg selv. Dermed er konklusjonen enkel, pris og "hi-end egenskaper" har liten reell sammenheng.

Mange rimelige høyttalere laget av folk som vet hvordan man skal lage en god høyttaler vil låte bedre enn dyre høyttalere laget av folk som ikke kan noe annet enn design. Kali IN-8 (laget av folka bak JBL M2) til 8000 kr vil sikkert låte bedre enn de fleste hifi-høyttalere til ti ganger prisen.
På samme måte vil Hypex Nc400 til 10k låte bedre enn de fleste garasjemekkede forsterkere med fint kabinett til 100k.

Som tips til de som ikke er teknisk interesserte eller villig til å bruke titusenvis av kroner på hifi ville jeg sagt følgende;

- Bass utgjør ca 30% av vår kvalitetsvurdering av lyd (Ref. Floyd Toole/Harman).
Derfor er bassdybde og basskvalitet veldig viktig. Enkleste vei til god bass er et par subwoofere og EQ. Større høyttalere gir mer bass, ikke nødvendigvis bedre bass og vil uansett ikke klare å erstatte dedikerte subwoofere.

- Høyttalere som har jevn respons både on-axis og off-axis *vil* låte bedre. De er også mye enklere å bruke EQ på ettersom man vil beholde samme relative lydforhold mellom direktelyd og indirekte lyd.

- Hifi-uttrykk som luft, scenestørrelse, holografi, kulde, varme osv er kvaliteter man i størst mulig grad finner i frekvensresponsen fra høyttalerne eller i tidsdomenet (akustikk) i rommet.

- Spesielle egenskaper som lav forvrengning, smekk osv er ting som er ganske irrelevant for vår vurdering av lydkvalitet i forhold til jevn, resonansfri respons fra høyttalerne. First things first.

- Elektronikk er i stor grad "godt nok" så lenge det er kompetent designet og egnet til å drive høyttalerne man vil bruke til volumet man trenger.

- Det meste av kompetent laget hifi låter bra. Også Sonos låter bra. Det trenger ikke være perfekt, bare godt nok til ens eget formål.
Glad det er variasjon over tema. Det du beskriver er på mange måter temmelig kjedelig. Hvis mantra hadde vært at "det meste låter bra" hadde ikke dette vært en hobby for meg. Men tipper disse forklaringene fenger av-folk med ønske om quick-fix.
Så, så,. Stor forskjell mellom teori og praksis. Virkeligheten er at man finner aldri to stk som har identiske anlegg (også her inne). Det mens de aller fleste er såre fornøyd med sitt valg, og vil knapt bytte det bort mot det andre har, iaf innenfor prisrammen. Det jeg har hørt av Kii 3 frister iaf ikke å bytte bort det jeg har mot, annet enn at Kii er mer praktisk/kompakt/konevennlig. Like låter de iaf ikke, uten å trenge å fortelle hva som jeg synes låter best.
Men det er alltid interessant å høre andre fortelle meg hva jeg liker, i teorien.:)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg tror faktisk ikke det skiller så mye på hva vi liker når det kommer til stykket. Ifølge Dr. Olive ble det utført mange blindtester verden rundt i forbindelse med forsøk på lyttepreferanse, 67 stk mener jeg de hadde tall på, hvor de relative resultatene viste det samme;
Høyttalere med jevn on-axis og off-axis respons uten kraftige resonanser blir foretrukket av "alle og enhver" sammenlignet med andre høyttalere uansett erfaringsgrunnlag og alder.

Når man får de samme resultatene uansett hvor og hvem man tester og over hundrevis av forskjellige rom, kan man da kalle lyd et stort mysterium?
Er det virkelig slik at alle tror at man selv er så spesiell og unik at ingen forskning gjelder for en selv?

Pris betyr ikke automatisk at høyttalere er laget med jevn frekvensrespons on og off-axis og betyr således null og niks for lydkvalitet i seg selv. Dermed er konklusjonen enkel, pris og "hi-end egenskaper" har liten reell sammenheng.

Mange rimelige høyttalere laget av folk som vet hvordan man skal lage en god høyttaler vil låte bedre enn dyre høyttalere laget av folk som ikke kan noe annet enn design. Kali IN-8 (laget av folka bak JBL M2) til 8000 kr vil sikkert låte bedre enn de fleste hifi-høyttalere til ti ganger prisen.
På samme måte vil Hypex Nc400 til 10k låte bedre enn de fleste garasjemekkede forsterkere med fint kabinett til 100k.

Som tips til de som ikke er teknisk interesserte eller villig til å bruke titusenvis av kroner på hifi ville jeg sagt følgende;

- Bass utgjør ca 30% av vår kvalitetsvurdering av lyd (Ref. Floyd Toole/Harman).
Derfor er bassdybde og basskvalitet veldig viktig. Enkleste vei til god bass er et par subwoofere og EQ. Større høyttalere gir mer bass, ikke nødvendigvis bedre bass og vil uansett ikke klare å erstatte dedikerte subwoofere.

- Høyttalere som har jevn respons både on-axis og off-axis *vil* låte bedre. De er også mye enklere å bruke EQ på ettersom man vil beholde samme relative lydforhold mellom direktelyd og indirekte lyd.

- Hifi-uttrykk som luft, scenestørrelse, holografi, kulde, varme osv er kvaliteter man i størst mulig grad finner i frekvensresponsen fra høyttalerne eller i tidsdomenet (akustikk) i rommet.

- Spesielle egenskaper som lav forvrengning, smekk osv er ting som er ganske irrelevant for vår vurdering av lydkvalitet i forhold til jevn, resonansfri respons fra høyttalerne. First things first.

- Elektronikk er i stor grad "godt nok" så lenge det er kompetent designet og egnet til å drive høyttalerne man vil bruke til volumet man trenger.

- Det meste av kompetent laget hifi låter bra. Også Sonos låter bra. Det trenger ikke være perfekt, bare godt nok til ens eget formål.
Hi-Fi til en billig penge kan man få til med tingene over. Helt enig. Men den viktigste tingen mangler i listen. Akustikk.

Du har skrevet "jevn, resonansfri respons fra høyttalerne", og det får man ikke til uten å ha gjort noe med rommet.
Man kan få til mye med enkle og billige tiltak hvis man setter seg inn i tema.
https://realtraps.com/art_room-setup.htm

1. Gratis. Jobb med plassering av lytteposisjon og plassering av høyttalere
2. 2000,- Akustikkplate i førsterefleksjon https://www.lydogakustikk.no/produkt/absorbor/. Kanskje en flyttbar som kan brukes foran et vindu når man skal lytte.
https://www.lydogakustikk.no/produkt/acoustic-screens/
3. 600-6000,- Bassfelle. Her kan man lage noe selv for 500 kroner hvis man er litt nevenyttig eller kjøpe ferdig. Google "bass trap diy" eller kjøp noe ferdig https://www.lydogakustikk.no/produkt/modex-plate-type-2/

Mange rynker på nesa når man begynner å snakke om dette og mener man kan slenge på et teppe og en gardin, men det er bare feil.
Skal man skal ha "billig" Hi-Fi kommer man like lite unna akustikken som når man beveger seg oppover i prisklassene. Det blir overraskende mye forsømt i 100k+ klassen også
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så, så,. Stor forskjell mellom teori og praksis. Virkeligheten er at man finner aldri to stk som har identiske anlegg (også her inne). Det mens de aller fleste er såre fornøyd med sitt valg, og vil knapt bytte det bort mot det andre har, iaf innenfor prisrammen. Det jeg har hørt av Kii 3 frister iaf ikke å bytte bort det jeg har mot, annet enn at Kii er mer praktisk/kompakt/konevennlig. Like låter de iaf ikke, uten å trenge å fortelle hva som jeg synes låter best.
Men det er alltid interessant å høre andre fortelle meg hva jeg liker, i teorien.:)
Tja, tjau. Teorien innenfor Audio er jo definert av praksis, så man kan jo like gjerne begynne med det man allerede vet. Kii Three er vel ikke det jeg ville definert som en standard for prisklassen, bare en standard for størrelsen. Kapasitet og forvrengning av forskjellige former (kabinett, elementer, resonanser) er hørbare kvaliteter jeg føler kan gjøres mye bedre enn hva Kii klarer for prisen.
Men det er ikke enkelt å gjøre noe med disse tingene med størrelsesbegrensningene Kii opererer med.

- Det meste av kompetent laget hifi låter bra. Også Sonos låter bra. Det trenger ikke være perfekt, bare godt nok til ens eget formål.

Hi-Fi til en billig penge kan man få til med tingene over. Helt enig. Men den viktigste tingen mangler i listen. Akustikk.

Du har skrevet "jevn, resonansfri respons fra høyttalerne", og det får man ikke til uten å ha gjort noe med rommet.
Man kan få til mye med enkle og billige tiltak hvis man setter seg inn i tema.

Mange rynker på nesa når man begynner å snakke om dette og mener man kan slenge på et teppe og en gardin, men det er bare feil.
Skal man skal ha "billig" Hi-Fi kommer man like lite unna akustikken som når man beveger seg oppover i prisklassene. Det blir overraskende mye forsømt i 100k+ klassen også
Jevn og resonansfri respons fra høyttalerne må vurderes uavhengig av romresponsen, man snakker da om høyttalerens anekoiske respons.
Forøvrig enig i at akustikken er viktig, men det er tross alt noe som ikke har sammenheng med hifi-anleggets iboende kvaliteter. Det påvirker i høyeste grad sluttresultatet, så kanskje den viktigste øvelsen vi gjør er å tilpasse høyttalere til rommet vi skal bruke det i?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ascend Acoustics Sierra-2EX er et godt tips for relativt rimelige høyttalere som har fått veldig gode tilbakemeldinger og som ser ut til å måle veldig bra etter standarden Spinorama CEA 2034-A-2015 (ANSI)

Disse høyttalerne vant uventet en blindtest mot Kef R3 gjennomført av en forumbruker i avforum.com, om det skulle være av interesse. Den største forskjellen på de to er spredningen, hvor Sierra-2EX sprer en del bredere oppover i frekvens. For de teknisk interesserte kan det være verdt å ta med at bredere (jevn) spredning som regel vinner frem i blindtester mot smalere (jevn) spredning. Oppleves ofte som luftigere og større lydbilde.

mainpage.jpg

SPIN.gif


https://speakerdata2034.blogspot.com/2019/02/spinorama-cea-2034-2015-ansi-data-format.html
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mente overhodet ikke at Gunners svar skal ses på som en spøk.
Har selv en dac som visstnok skal komme gunstig ut målemessig - Topping D70.
Har dog til gode å teste ut hvor "god" den er, sammenliknet med Devialetens integrerte dac - det kan jo bli spennende!

Kunne ellers vært morsomt å høre utstyr fra f x 70- og 80-tallet, gitt at man parer det med passende høyttalere i et greit rom....

mvh
Proffen
Når det gjelder Topping 70, så er den jo skrytt opp her inne, blant målegutta her inne og andre sider. . Hvor god den er, får vi aldri svar på, ei heller mot andre dac. Snodige greier.
Så ja, hadde vert greit å fått en beskrivelse :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Billigst mulig HI-End må jo være kjøpt brukt på finn, Musical Innovation pre og effekt. Blir jo solgt til hallejuja priser.
Ligg en MI25 som er lik min, og vent til en MI effekt dukker opp.
Da mangler en jo bare en god dac og høyttalere.
Hmm.. Blir vel noen kroner :)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.258
Antall liker
2.495
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Om en nybegynner bruker 20 k på et anlegg og er kjempe fornøyd , ja så bør det kunne vere High End for han eller henne..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Billigst mulig HI-End må jo være kjøpt brukt på finn, Musical Innovation pre og effekt. Blir jo solgt til hallejuja priser.
Ligg en MI25 som er lik min, og vent til en MI effekt dukker opp.
Da mangler en jo bare en god dac og høyttalere.
Hmm.. Blir vel noen kroner :)
Kan legge til at etter enormt med utstyr har jeg kun lagt i hifiland.
Nå med dac, PRE og effekt pluss ikke minst høyttalere, så var det som å ta heisen opp i HI-End land.
Kjelleren f. Eks er bare HiFi, men så langt unna HI-End en kan komme.
Skifter jeg ut effekt med en gammel Doxa 70SE f. Eks som spilte ringer rundt Hegel H100, så faller det ned 10 etasjer lett.

Kvalitet.

Drit i romma. Du får ikke HI-End uten godt utstyr
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rommet et t største og viktigste komponentet.
Att ht låter forskjellig i samme rom har ikke noe med det å gjøre.
Hvis folk hadde brukt litt mer tid og satt seg inn i de fysiske lover rundt dette med akustikk.
Så tror jeg mange hadde senket skuldrene og hørt mer på musikk.
Jeg har senket skuldrene og hører mer på musikk en å bytte komponenter.
Vel, rommet MPT har sine høyttalere i, er overhodet ikke akustikkbehandlet.
Så hvordan kan det da ha seg at et og samme par høyttalere presenterer musikk på så VANVITTIG TOTALT forskjellig måte, bare ved å bytte ut en cd-spiller, en effektforsterker og en pre med noe annet? Beats me.....

mvh
Proffen
Man kan godt få god lyd i høyttalerne uten dedikerte akustikk tiltak.
At du får enorm forskjell på bytte av CD-spiller er vel mye hvordan du veier det også. Klart det er forskjell. Men audiofile har en tendens til å bruke store ord for det andre vil se på som ubetydelige forskjeller.
Man trenger ikke ett godt rom for å høre direkte sammenlignings forskjeller . Men det vil låte bedre i ett godt rom. Spesielt om man har tatt litt/mye hensyn til akustikk.

Hadde en diskusjon om kabler vs akustikk med en audiofil venn. Han påstod at om han byttet en kabel så ville han få bedre lyd akkurat der han savnet det. Ved bruk av rett kabel.
Jeg prøvde å overbevise han om at med bedre akustikk kan han få mye bedre lyd enn hva en kabel kan gi. Og i ett mye større område. Og med mange prosent forskjell kontra promille, som man kanskje får med kabel.
Jeg prøvde å forklare at i rommet hans har han muligens dipper på over 10db. Som ingen kabel kan fikse. Men plassering og akustikk kan fikse.
Han har eget rom og har muligheten til å gjøre hva han vil. Kabelen var fortsatt viktigere da akustikk ikke kunne gi bedre oppløsning.
Informasjon om at enkelte frekvenser ikke engang er hørbare i rommet hans gikk tvers igjennom hodet hans .

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Det der er jeg helt enig i carisma. (min utheving).
For ca 1 år siden testet jeg Nordost Frey2 (2x3meter) opp mot Van den Hul CS-122 med WBT-terminering (samme lengde som Frey2). Forskjell var det, men den ene koster nesten 40.000kr og den andre koster 200kr pr meter. Forskjell ja, men ikke 35.000kr forskjell. Jeg har ikke Frey2 og det er ikke pga prisen og det er min mening ;)
Og for 35.000kr får man mye bra innen akustikk-tiltak eller bedre vinylrigg eller høytalere eller elektronikk eller... MYE musikk ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
High-End er enkelt og greit det beste utstyret produsentene greier å lage. All annen Hi-Fi er nedskalerte versjoner derav, og uten High-end-klassen hadde vi ikke hatt betalbare deler som slår fra seg over sin klasse. Profflyd har standarder som MÅ oppfylles for at utstyret skal kunne gjøre sin jobb som verktøy og referanse. Det samme gjelder for High-End Hi-Fi.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
High-End er enkelt og greit det beste utstyret produsentene greier å lage. All annen Hi-Fi er nedskalerte versjoner derav, og uten High-end-klassen hadde vi ikke hatt betalbare deler som slår fra seg over sin klasse. Profflyd har standarder som MÅ oppfylles for at utstyret skal kunne gjøre sin jobb som verktøy og referanse. Det samme gjelder for High-End Hi-Fi.
Litt som F1 og sånt, der det drysser på bilene våre.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
High-End er enkelt og greit det beste utstyret produsentene greier å lage. All annen Hi-Fi er nedskalerte versjoner derav, og uten High-end-klassen hadde vi ikke hatt betalbare deler som slår fra seg over sin klasse. Profflyd har standarder som MÅ oppfylles for at utstyret skal kunne gjøre sin jobb som verktøy og referanse. Det samme gjelder for High-End Hi-Fi.
Litt som F1 og sånt, der det drysser på bilene våre.
?? Da har min gamle Citroen Berlingo stått mye i garasjen gitt,ikke mye F-1 dryss over den hehe;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
High-End er enkelt og greit det beste utstyret produsentene greier å lage. All annen Hi-Fi er nedskalerte versjoner derav, og uten High-end-klassen hadde vi ikke hatt betalbare deler som slår fra seg over sin klasse. Profflyd har standarder som MÅ oppfylles for at utstyret skal kunne gjøre sin jobb som verktøy og referanse. Det samme gjelder for High-End Hi-Fi.
Litt som F1 og sånt, der det drysser på bilene våre.
?? Da har min gamle Citroen Berlingo stått mye i garasjen gitt,ikke mye F-1 dryss over den hehe;)
Poenget mitt er vel at din Citroen ikke kan bli en M5 selv om du gjør noen forbedringer med området den skal ferdes i
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
High-End er enkelt og greit det beste utstyret produsentene greier å lage. All annen Hi-Fi er nedskalerte versjoner derav, og uten High-end-klassen hadde vi ikke hatt betalbare deler som slår fra seg over sin klasse. Profflyd har standarder som MÅ oppfylles for at utstyret skal kunne gjøre sin jobb som verktøy og referanse. Det samme gjelder for High-End Hi-Fi.
Litt som F1 og sånt, der det drysser på bilene våre.
?? Da har min gamle Citroen Berlingo stått mye i garasjen gitt,ikke mye F-1 dryss over den hehe;)
Poenget mitt er vel at din Citroen ikke kan bli en M5 selv om du gjør noen forbedringer med området den skal ferdes i
Ok,ja du har retti det....:rolleyes:
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
;D

Har hatt noen Carlsson her hjemme i løpet av åra. Hørte en Musikal Fidelity elektra 10 på Carlsson Oa 50.2 og en gammel Philips platespiller 312.
Lyden var silkmyk og enn slappet virklig av. Nå har jeg fått tak i dette hos samme fyren som hadde dette og det blir satt på hytta. Forsterkeren blir gått over og det blir byttet transistorer. Carlsson er bare en høydare når det gjelder lyd.

Roar
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
LM: Trickle-down er en nøkkelfaktor, ja...Alle mid-fi og budsjettdelene har i varierende grad trekk fra produsentenes toppmodeller. Så er spørsmålet HVOR mye derav du får til en pris du kan forsvare. Samt hvor god du selv er til å utnytte det du får av kvaliteter. AKA Match.

2+2 er ikke 4 i Hi-Fi. Det skal helst være 8.

En Citroën hverken skal eller vil være noen M5, da franskmennene bygger biler med andre fokuspunkter enn tyskere- og de er med rette stolte av det. Citroëner er og blir Citroëner fordi de til evig tid skal være Citroëner.
 
Sist redigert:

Plodder57

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2016
Innlegg
52
Antall liker
46
Hvis lyd er det eneste vurderingskriteriet vil kanskje brukte diy-høyttalere kunne gi litt highendfeeling for lite penger. Kjøpte Gravesen's Obl 15 på Finn for godt under elementpris og driver dem med en brukt Xtz forsterker. Låter veldig fint, særlig på jazz og americana.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Denne på lettdrevne høyttalere låter flott.
Hvis det er denne jeg har på loftet på noen eldre B&W stativer


Kr 200
Billigere finn en vel ikke en forsterker med kvaliteter.


Screenshot_20200105_211356_no.finn.android.jpg
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har satt sammen et anlegg av kun brukte komponenter, bortsett fra en strømpadde og noen signalkabler, til under 13000 kroner.

2x20 watts rørforsterker (bygd av Toroidy i Polen, som startet og eier Fezz Audio)

Hegel HD11 DAC

Pylon Topaz 20 høyttalere

Cambridge Audio 540c CD-spiller

QED Silver Anniversary XT høyttalerkabler

Anlegget har sine begrensninger og er ikke high end, men godlyden er der, med musikalitet, dybde, bredde og realisme. I min leilighet er fet bass utelukket, men ved å følge Joachim Gerhards anbefalinger om lytteposisjon og plassering får jeg lirket ut det jeg trenger likevel.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915


LXmini
Minidsp 2x4HD
+ et par icepower 50asx2 fra ebay

stort scenebilde fra små høyttalere, av akustiske grunner (nesten ingen baffel)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
LM: Du kan jo prøve den Matsushitaboksen på Klipschene dine. Men vent ikke at den tar rotta på en førstegenreasjons Rega Brio 20-watter. Det gjør den nemlig ikke. Og den japaneren er langtfra noen high-ender..Men har den varmen som skal til for å funke med Klipsch. Lita forsyning, så den må såpass opp i følsomhet..

Parafinoksen: Gi det settet en førstegenerasjons Regadac, så blir det enda bedre. Hegelen er imo ekstremt lys..
 
P

parafinoksen

Gjest
Parafinoksen: Gi det settet en førstegenerasjons Regadac, så blir det enda bedre. Hegelen er imo ekstremt lys..
Takk for tipset. Hegelen føles ikke spesielt lys. Tester på nettet nevner at den er lys og har solid bass, men det føler jeg bare er en fordel med rørforsterkeren min og med papirdiskanter. Men hadde vært artig å prøve Rega.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
LM: Du kan jo prøve den Matsushitaboksen på Klipschene dine. Men vent ikke at den tar rotta på en førstegenreasjons Rega Brio 20-watter. Det gjør den nemlig ikke. Og den japaneren er langtfra noen high-ender..Men har den varmen som skal til for å funke med Klipsch. Lita forsyning, så den må såpass opp i følsomhet..

Parafinoksen: Gi det settet en førstegenerasjons Regadac, så blir det enda bedre. Hegelen er imo ekstremt lys..
Jeg kan jo teste hvis jeg gidd ja. Men gidd neppe, da de trives serdeles godt med PM17
Som jeg var inne på, så er ikke den Technicsen kraftig. Den gikk tom kl 9-10 på Spendor A9, men funker fint på de eldre 601mk2 B&W stativene.
Rega er oppskrytt utfra mine erfaringer. Men da snakker jeg om dac vs Abrahamsen V6
Rega forsterkeren har jeg ikke testet.
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rommet et t største og viktigste komponentet.
Att ht låter forskjellig i samme rom har ikke noe med det å gjøre.
Hvis folk hadde brukt litt mer tid og satt seg inn i de fysiske lover rundt dette med akustikk.
Så tror jeg mange hadde senket skuldrene og hørt mer på musikk.
Jeg har senket skuldrene og hører mer på musikk en å bytte komponenter.
Vel, rommet MPT har sine høyttalere i, er overhodet ikke akustikkbehandlet.
Så hvordan kan det da ha seg at et og samme par høyttalere presenterer musikk på så VANVITTIG TOTALT forskjellig måte, bare ved å bytte ut en cd-spiller, en effektforsterker og en pre med noe annet? Beats me.....

mvh
Proffen
Man kan godt få god lyd i høyttalerne uten dedikerte akustikk tiltak.
At du får enorm forskjell på bytte av CD-spiller er vel mye hvordan du veier det også. Klart det er forskjell. Men audiofile har en tendens til å bruke store ord for det andre vil se på som ubetydelige forskjeller.
Man trenger ikke ett godt rom for å høre direkte sammenlignings forskjeller . Men det vil låte bedre i ett godt rom. Spesielt om man har tatt litt/mye hensyn til akustikk.

Hadde en diskusjon om kabler vs akustikk med en audiofil venn. Han påstod at om han byttet en kabel så ville han få bedre lyd akkurat der han savnet det. Ved bruk av rett kabel.
Jeg prøvde å overbevise han om at med bedre akustikk kan han få mye bedre lyd enn hva en kabel kan gi. Og i ett mye større område. Og med mange prosent forskjell kontra promille, som man kanskje får med kabel.
Jeg prøvde å forklare at i rommet hans har han muligens dipper på over 10db. Som ingen kabel kan fikse. Men plassering og akustikk kan fikse.
Han har eget rom og har muligheten til å gjøre hva han vil. Kabelen var fortsatt viktigere da akustikk ikke kunne gi bedre oppløsning.
Informasjon om at enkelte frekvenser ikke engang er hørbare i rommet hans gikk tvers igjennom hodet hans .

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Nei da er det ikke håp. Da får han heller leve i sin egen boble.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
LM: Spør deg selv HVORFOR PM17 + CD17 er så god på Klipsch. Se på mine tidligere innlegg i tråd. Så drar du parallellen til hvorfor du ikke får til Rega hos deg. og liker Abrahamsen bedre. Det ER en parallell der;) Den samme som gjør at jeg selv er svært glad i begge kombinasjoner..Forutsatt våken tankevirksomhet rundt det å utnytte komponentenes kvaliteter. Har du forresten prøvd å få tak i en SM17?? ST17 er ingen vits- i Norge, iallefall...Men, helt ærlig: Du har tatt ut max 30% av hele 17-seriens potensial, imo...PM17, CD17 og SM17 sammen..se, det er ikke helt verst..Ekte New Vintage perler..
 
Sist redigert:
Topp Bunn