Digitale avspillere Billig DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Har byttet utgangskondensatoren (470uF/10v) i veggvorta til en større (1000uF/16v). Denne større er paralellkoplet med en liten plastfilmkondensator. Lirket de på plass, det er trangt inni der. Resultat: en anelse bedre stabilitet i lydbildet, og et hakk bedre kontroll i bassen. Har også satt to plastfilmkondensatorer paralellt over de to ELNA utgangskondensatorene - anelse mykere og mere oppløst diskant.

    Nå gir jeg meg med modding. Noen dagers innspilling har også åpnet opp lyden endel. Det spiller så fint atte...

    :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke tatt noen lekre bilder..?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg får ikke lastet opp bilder på HFS. Jeg bruker 1 generasjon Mac Mini, med OSX 10.4.11, og Safari. Jeg får ikke opp de valgene som veiledningen for opplastnng av bilder henviser til. Derfor har jeg ikke tatt bilder heller.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Gjest skrev:
    Jeg får ikke lastet opp bilder på HFS. Jeg bruker 1 generasjon Mac Mini, med OSX 10.4.11, og Safari. Jeg får ikke opp de valgene som veiledningen for opplastnng av bilder henviser til. Derfor har jeg ikke tatt bilder heller.
    Du kan jo laste opp bildene til http://www.imageshack.us/ , da får du en url der som du bare kan lime rett inn i innlegget du lager.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gjest skrev:
    Jeg får ikke lastet opp bilder på HFS. Jeg bruker 1 generasjon Mac Mini, med OSX 10.4.11, og Safari. Jeg får ikke opp de valgene som veiledningen for opplastnng av bilder henviser til. Derfor har jeg ikke tatt bilder heller.
    Har du prøvd å skru av popup-blokkeren? (I Safari-menyen)

    Johan-Kr
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg får ikke opp knappen for ekstravalg, uansett metode.

    Denne DACen er god. Nøytal nesten til det kjedelige. Gode innspillinger er virkelig gode, men dårlige er nesten ikke til å holde ut. Den går både dypt og høyt i frekvens, og mellomtonen er virkelig åpen, present og detaljert. Uanstrengt lyd hele veien.

    :)
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Tror det var omtrent to uker. Jeg bruker medfølgende strømforsyning. Prøvde med to - tre andre, men den medfølgende gir faktisk best lyd av mine (både switchende og vanlige). DACen ble litt varm i starten, men nå er den passe lunken ved bruk.

    Veldig god!
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar.
    Det var jo ikke så lang frakttid, så det skal jeg klare å vente.

    Jeg glemte selvfølgelig å be om euro-stikk, så det er derfor jeg tenkte jeg evt kunne bruke den fra Biltema.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    På head-fi så er det flere som sier at det lureste man kan gjøre er å gå for en 9V 1000mA strømforsyning, da det viser seg at ikke alle tåler den medfølgende!?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har sett det. Jeg var også redd for overoppheting slik det er omtalt. Målte spenninger og sjekket varme i begynnelsen. Jeg har bare god erfaring med den som fulgte med.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Tosidig print. Ikke la deg lure av bildet, det kan se ut som om enkelte koplingspunkter ikke er loddet. Printet ser ut som det er loddet for hånd av en kyndig person.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Gjest skrev:
    Tosidig print. Ikke la deg lure av bildet, det kan se ut som om enkelte koplingspunkter ikke er loddet. Printet ser ut som det er loddet for hånd av en kyndig person.
    Ok bra. Da ser det ut til at det blir kjøp av en slik en.
    (beklager men jeg har tydeligvis trykket slett knappen på posten min...)
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Synes faktisk denne Dac'en fungerer veldig greit rett ut av boksen, Etter bitte litt A/B-prøving så hørte jeg ikke noe spesiell forskjell fra DacMagic, og den er mye lettere å gjemme bort.

    Jeg gir ingen dom enda, men jeg synes det var meget lovende å lytte til, for kr 300 og noe. Har ikke åpna opp og sett enda, men lyttinga fungerer helt utmerket.

    Tror også at, når den får spillt litt at den vil åpne seg noe mer. Foreløpig synes jeg det er helt greie nøytrale toner.
    Jeg bruker forøvrig en enkel strømforsyning fra Biltema, da jeg ikke var rask nok til å be om Euro-stikk på strømforsyningen som fulgte med.

    Foreløpig kan jeg bare gi mine beste anbefalinger til de som trenger en liten ekstern DAC, uten for mange "valgmuligheter".

    Rask levering var det og, det gikk unna på under 14 dager.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Funker den enda?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Min fungerer iallefall utmerket etter ca 1 mnd.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke turt å koble min til ennå ettersom jeg kun har den medfølgende 12V. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Min fungerer iallefall utmerket etter ca 1 mnd.
    Har du noen inntrykk du vil dele med meg og de andre?
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Min fungerer også helt utmerket, etter ca 14 dager. Jeg kjøpte Biltema strømforsyning som har stått på 12V siden oppstart, og hverken den eller DAC'en blir for varm.
    Synes nå at DacMagic separerer tonene hakket bedre og har derfor flyttet miniDac'en en til soverommet hvor Squeezebox Classic regjerer. Der gjør den en uovertruffen jobb, og er en meget god partner til SB Classic.

    Konklusjonen må derfor bli at jeg er meget godt fornøyd og at den ligger tett opptil DacMagic'en. Verdt hver eneste krone.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du 12V og ikke 9V?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    bjornh skrev:
    Gjest skrev:
    Min fungerer iallefall utmerket etter ca 1 mnd.
    Har du noen inntrykk du vil dele med meg og de andre?
    Jeg har alltid vært en ihuga Philips 16 bit - forkjemper, og det gjaldt TDA 1541, før, og gjelder nå også TDA 1543. De er etter min mening de mest naturlig lydende, dynamiske og veloppløste dacer. Jeg har ikke prøvd alt på markedet, -heller få egentlig, men har samme inntrykk som SP Wild på HeadFi-forumet.
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    everlong skrev:
    Kjører du 12V og ikke 9V?
    Ja jeg kjører 12V på den "variable" Biltema strømforsyninga. Den jeg har finner du link på tidligere i tråden ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    6arken skrev:
    Min fungerer også helt utmerket, etter ca 14 dager. Jeg kjøpte Biltema strømforsyning som har stått på 12V siden oppstart, og hverken den eller DAC'en blir for varm.
    Synes nå at DacMagic separerer tonene hakket bedre og har derfor flyttet miniDac'en en til soverommet hvor Squeezebox Classic regjerer. Der gjør den en uovertruffen jobb, og er en meget god partner til SB Classic.

    Konklusjonen må derfor bli at jeg er meget godt fornøyd og at den ligger tett opptil DacMagic'en. Verdt hver eneste krone.
    Så DacMagic er litt vassere altså? -ikke en dårlig beskrivelse av en sak til 350 kr. +/-.
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Så DacMagic er litt vassere altså? -ikke en dårlig beskrivelse av en sak til 350 kr. +/-.
    [/quote]

    Nei, jeg må si at jeg har blitt skikkelig imponert. Jeg håper det dukker opp flere slike produkter til en fornuftig penge. Det gjør i hvert fall til at jeg har lyst til å prøve mer.

    Jeg har i hvert fall ingen problemer å anbefale denne videre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er disse dacene noe a la de Aune dac/headampene som selges på ebay? Hadde stort sett bare gode erfaringer med min Aune. Mye for pengene. Usb-inngangen ble dog ikke brukt mye brukt.
    Nå bruker jeg Audio gd Fun, som er et steg eller tre opp, noe den skal være mtp at prisen er atskillig høyere enn dacen tråden handler om

    By the way: Var omtrent en slik jeg hadde... http://cgi.ebay.com/AUNE-HIFIDIY-NE...793?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c7df70d1

    Mvh
    Proffen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Min fungerer iallefall utmerket etter ca 1 mnd.
    Hva synes du om lyden? -bruker du annen PSU?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Samme psu, men litt tweaket som omtalt før.

    Ble så inspirert av 1543 at jeg fant frem en 20 år gammel Philips CD 610 (m/ TDA 1543) som jeg har hatt liggende noen år. Byttet op-amper til AD 827, byttet utgangskondensatorene til Sanyo OS-CON, fjernet mute-tranistorene og endret utgangsresitansen til 100k.

    Spiller to hakk mere dynamisk enn Muse, godt detaljert, varm lyd og perspektiv som du kan ønske deg. Jeg bruker 610 nå.

    Jeg har også en dac med pcm 1793, men Muse og Philips 610 spiser den til frokost.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje man skulle kjøpt en og sendt den til Roar Malmin for modd...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ser at prisene varierer ganske mye på ebay. Siden jeg aldri har handlet på ebay tidligere blir jeg litt skeptisk til de billigste. Er det noen som har gode erfaringer med en eller flere av de som tilbyr Muse?
    Ser også at det er flere utgaver, hvilken er den vanligste?

    Vidar
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vidarje skrev:
    Ser at prisene varierer ganske mye på ebay. Siden jeg aldri har handlet på ebay tidligere blir jeg litt skeptisk til de billigste. Er det noen som har gode erfaringer med en eller flere av de som tilbyr Muse?
    Ser også at det er flere utgaver, hvilken er den vanligste?

    Vidar
    Det som er det viktigste er at det er forskjellige varianter som du selv nevner. Noen kommer med 1 stk TDA1543, mens dac'en omtalt i denne tråden har 4 stk TDA1543. Det er flere som har handlet herfra uten problemer: http://rover.ebay.com/rover/0/e11400.m516.l1123/7?euid=667277676b874838a1894a8a8a2ab4a6&loc=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.com%2Fws%2FeBayISAPI.dll%3FViewItem%26item%3D190513558682%26ssPageName%3DADME%3AL%3AOC%3AUS%3A1123
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    6arken skrev:
    vidarje skrev:
    Ser at prisene varierer ganske mye på ebay. Siden jeg aldri har handlet på ebay tidligere blir jeg litt skeptisk til de billigste. Er det noen som har gode erfaringer med en eller flere av de som tilbyr Muse?
    Ser også at det er flere utgaver, hvilken er den vanligste?

    Vidar
    Det som er det viktigste er at det er forskjellige varianter som du selv nevner. Noen kommer med 1 stk TDA1543, mens dac'en omtalt i denne tråden har 4 stk TDA1543. Det er flere som har handlet herfra uten problemer: http://rover.ebay.com/rover/0/e11400.m516.l1123/7?euid=667277676b874838a1894a8a8a2ab4a6&loc=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.com%2Fws%2FeBayISAPI.dll%3FViewItem%26item%3D190513558682%26ssPageName%3DADME%3AL%3AOC%3AUS%3A1123
    Jeg har også handlet herfra og den funker utmerket sammen med 12V adapteret som følger med, husk å be om Europlug når du bestiller.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da er bestilling inne :) Jeg fikk ikke noen mulighet til å be om europlugg?
    Skal bli spennende å se/høre om en veldig billig DAC ala 2011 låter bedre enn enn en "dyr" (25.000) Hegel DAC ala 1996 (Holter's aller første DAC) ;D

    Vidar
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    vidarje skrev:
    Da er bestilling inne :) Jeg fikk ikke noen mulighet til å be om europlugg?
    Skal bli spennende å se/høre om en veldig billig DAC ala 2011 låter bedre enn enn en "dyr" (25.000) Hegel DAC ala 1996 (Holter's aller første DAC) ;D

    Vidar
    Send dem en melding angående kjøpet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    6arken skrev:
    Min fungerer også helt utmerket, etter ca 14 dager. Jeg kjøpte Biltema strømforsyning som har stått på 12V siden oppstart, og hverken den eller DAC'en blir for varm.
    Synes nå at DacMagic separerer tonene hakket bedre og har derfor flyttet miniDac'en en til soverommet hvor Squeezebox Classic regjerer. Der gjør den en uovertruffen jobb, og er en meget god partner til SB Classic.

    Konklusjonen må derfor bli at jeg er meget godt fornøyd og at den ligger tett opptil DacMagic'en. Verdt hver eneste krone.
    Så klangsignaturen er mer kjølig enn varm, slik som Arcam rDac?
     

    6arken

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2006
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    6arken skrev:
    Min fungerer også helt utmerket, etter ca 14 dager. Jeg kjøpte Biltema strømforsyning som har stått på 12V siden oppstart, og hverken den eller DAC'en blir for varm.
    Synes nå at DacMagic separerer tonene hakket bedre og har derfor flyttet miniDac'en en til soverommet hvor Squeezebox Classic regjerer. Der gjør den en uovertruffen jobb, og er en meget god partner til SB Classic.

    Konklusjonen må derfor bli at jeg er meget godt fornøyd og at den ligger tett opptil DacMagic'en. Verdt hver eneste krone.
    Så klangsignaturen er mer kjølig enn varm, slik som Arcam rDac?
    Ja, nøytral/kjølig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte min første Muse DAC 4 x TDA1543 DIR9001 for snart et år siden. Etter å ha testa den blindt mot Naim DACen, røyk Naimen ut :)

    Jeg foretrakk Muse 18 av 20 ganger på blindtest, kompisen min foretrakk Naimen 8 av 12 ganger. Men det skal sies at det hendte relativt ofte at vi ikke klarte skille.

    Muse minidacen har en "varmere" klang enn Naimen, som også går for å helle litt mot det varme (?).

    Naimen virker rørrere og luftigere, mens Musen har mer ro og klang. Naimen føles hakket mer detaljert, mens Musen har en mykere, mer naturlig klang som er svært forførende. En smakssak.

    Jeg kjører 9V fra en TeraDak "Upgraded Power Supply for Teralink X1 or X2" - http://www.ebay.com/itm/Upgraded-Po...ltDomain_0&hash=item3f0bdef284#ht_1160wt_1161 Denne kan reguleres med en liten justeringsskrue til å gi mellom 8 og 13 V.

    Det ser ut som det har kommet en "ny" versjon med hvitt PCB der det står 15-18v på inputen, selv om den leveres med 12V PSU. http://www.head-fi.org/t/512389/mini-dac-tda1543-x-4-nos/615#post_7683960. Den er kjøpt her http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120749244616#ht_3657wt_1161 , samme sted jeg kjøpte min. Torlig har de ikke byttet ut noe vesentlig, men gått tom for deler og tatt noe annet som var tilgjengelig.


    For de som er interessert i en litt dyrere, og bedre bygget NOS dac, er Metrum verdt å sjekke ut. Jeg har Quad Dacen - dan har samme klangkarakter som Musen - men jeg har ikke a/b-et dem (burde vel det, egentlig)

    Her er anmeldelse av toppmodellen
    http://www.6moons.com/audioreviews/metrum/1.html

    Dette utsnittet beskriver egentlig veldig godt forskjellen på en god NOS dac og en god OS dac
    For those accustomed to digital transparency where sharpness, speed and high contrast are king, this will be different. Going from the Octave to that would seem like a quickening but also thinner and diluted. Going from that to the Octave will seem meatier. Music will be in repose rather than attack mode. By extension the experiencer will feel rooted and grounded, not suspended. Even so with the Octave silvery decays of triangles are very long and the harmonics which determine instrumental timbre are clearly richer. It's not farfetched to say that this color richness mirrors why people usually pursue valves.

    En smakssak, altså. Fordeln med NOS er at de er enklere å lage siden de ikke driver med digital filtrering og oversampling, og derfor kan man få svært mye godlyd for lite penger :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn