Bil, båt og motorsykkel Bil med MYK fjæring?

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kan jo f.eks. kjøpe den bilen du har mest lyst på og få et proft tuningverksted til å skifte fjærer/dempere som passer dine preferanser?
Mange gjør jo det andre veien når mer sportslige egenskaper er ønskelig.

S

Syncrolux

Gjest
Jo.. men jeg tror ikke det er helt så enkelt. Se f.eks på Peugeot 508, den er ganske myk i oppsettet, men det hamrer og slår på asfaltskjøter. Man må i såfall gjøre mye mer enn bare fjærer og dempere, f.eks gummibussinger i oppheng med mer. Så har man det problemet at nesten ingen biler har nok fjæringsvei for virkelig myk fjæring - det vil "bånne" rimelig fort, noe jeg opplevde f.eks med Citroen C5 eller den litt eldre Peugeot 607.

S

Syncrolux

Gjest
"...the most stupidest thang I've seen in all my life.." hehehehe :)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3
C6 mener jeg å huske var eksepsjonell god til å suge ujevnt underlag. Det var en video av Top Gear gutta for en stund siden der man testet C6 som kamerastativ langs en veddeløpsbane. Den bilen hadde nesten heeelt stødige opptak, mens en annen bil (Ford av en eller annen utgave?) medførte at opptaket ble seende ut som en epilepsitest.

Det var en BMW 5-er, som til min forundring trekkes fram som et alternativ i tråden:

042 Top Gear - Citroen C6 by J1MZ - Car Videos on StreetFire

Hadde jeg ikke hatt sykkelvei til kontoret, to små barn, uferdige byggeprosjekter og en småkjørende kone, ville jeg ikke nølt.
Nå har vi en Xantia ( snart 300.000km ) og en C3.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
1984 modell Rolls Royce Silver Spirit/Spur. Veteran straks.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Legg merke til at fler forhandlere fyller opp dekkene med altfor mye luft slik at de får ned drivstofforbruket. Kun for å imponere kunder med kunstige tall. Det blir som å kjøre tog med bilen da bilen sporer og blir ukomfortabel.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
En jeg kjenner var og hentet sin nye bil etter ett par mnd med venting. Da han fikk den var den så stiv at han måtte levere den tilbake slik at verkstedet kunne finne ut av feilen. Det viste seg at bilen ble levert med fraktklosser i fjærene som var glemt under klargjøringen. DET var nok stivt ja.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3
Denne fjærer sikkert nesten like godt som C6 , da de bruker en variant av samme patent på lisens fra Citroën.

red: Eller iallefall brukte, i 1984, idag vet jeg ikke.

S

Syncrolux

Gjest
Noen få gamle Rolls'er har Citroen gassfjæringskuler bak, og det er vel alt. Dette kan nok ikke sammenlignet med dagens aktive system (som de kaller "Hydractive") fra Citroen. Det har nok tross alt skjedd noe de siste 30 åra.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg har som sagt prøvd MB E-klasse. Det var en Elegance, med 16" vinterdekk. Ikke bra nok synes jeg, i hvertfall ikke på nivå med Citroen C5. BMW 5'er jeg testet var en helt standard 520d sedan uten sportsunderstell eller adaptivt understell. Husker ikke hva slags dekk det var på den, men ikke veldig lav profil i hvertfall. Den var ikke ille, men likevel for stiv synes jeg.

Avventer test av Opel Insignia, så får vi se hvordan det blir.
Her må en huske at omtrent alle BMW har som standard runflat dekk som er betydelig hardere en vanlige dekk.

Eks MICHELIN Primacy 3 er et stille og komfortabelt dekk som jeg nå bruker selv i dim 205/55-16 på en 3 serie, som nevnt stille og komfortabelt uten å oppleves som svampete, og jeg er veldig kritisk på dekk.

Michelin og BMW=synergi.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Denne fjærer sikkert nesten like godt som C6 , da de bruker en variant av samme patent på lisens fra Citroën.

red: Eller iallefall brukte, i 1984, idag vet jeg ikke.

Jeg har kjørt Rolls Royce Siver Spur, og jeg vil nok i dette tilfeldet IKKE anbefale den!! Nå satt jeg de gangene jeg gjorde det i baksetet og opplevde ikke hvordan den var bak rattet, men tror ikke akkurat det gjorde noen stor forskjell. Jeg vil påstå at min gamle SAAB9000 var vel så bekvem! Helt seriøst så ble jeg ikke imponert av Rollsen da den tilhørte omtrent samme tidsepoke som min SAAB. Humper i veien og brostein ble ikke "borte" på noen som helst måte. Den er ( ilikhet med mange US biler ) pateisk liten innvendig sett i forhold til at den utvendig er på størrelse med USS Nimitz! Bagasjerommet var heller ikke imponerende, så vurdert som bruksbil, NEI! Men jeg tenker likevel stadig på om jeg skal kjøpe en, men det er ikke fordi den er praktisk eller veldig behagelig, mere fordi den er et ikon og veldig cool.

Var innom taken på C6 for noen år siden, men en Citroenforhandler anbefalte meg å styre unna.Det er etter sigende endel feil på dem. Som forhandleren sa: "De har sendt ut en uferdig bil på markedet." Veldig synd fordi den er en av ganske få store biler som har personlighet og særpreg. Så anbefalingen herfra må vel være å prøvekjøre en, og at du setter deg veldig godt inn i hva du kjøper! Det er jo designmessig en fantastisk bil!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg har kjørt Rolls Royce Siver Spur, og jeg vil nok i dette tilfeldet IKKE anbefale den!!
Den hadde vel ikke spiralisfjærer?
Spiralisfjærer hadde den garantert ikke!!;)

Men om den hadde spiralfjærer vet jeg faktisk ikke. Det var en leid limo jeg brukte i Køben. Men hvis jeg ikke tar helt feil så har vel den modellen luftfjæring?? Må ikke glemme at luftfjæring ikke er synonymt med myk fjæring. Den var ikke på noen måte hva jeg ville kalle ubehagelig, den var bare ikke noe bedre enn den SAAB9000 jeg hadde hjemme på den tiden.

En av de mer behagelige bilene jeg har blitt transportert i var en Jaguar XJ LWB vi leide i London, den var utrolig behagelig. Men vi kjørte ikke på brostein den gangen.

Et lite tips til dere som reiser i det store landet som heter Utlandet. En limo med sjåfør koster gjerne ikke mer enn en taxi fra flyplassen inn til byen. Og har du først leid den for "airport transfer" koster det ikke så vanvittig mye å bruke den til og fra mellom hotell og teater evt shoppinggate. Det krever litt forberedelser på nettet hjemmfra før man drar avgårde. Irland er et unntak, der koster limo noe mer. I Hellas kan du til og med få politieskorte med blå blink når du leier limo, hvis man synes slikt er morro!:cool:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Et lite tips til dere som reiser i det store landet som heter Utlandet. En limo med sjåfør koster gjerne ikke mer enn en taxi fra flyplassen inn til byen. Og har du først leid den for "airport transfer" koster det ikke så vanvittig mye å bruke den til og fra mellom hotell og teater evt shoppinggate. Det krever litt forberedelser på nettet hjemmfra før man drar avgårde. Irland er et unntak, der koster limo noe mer. I Hellas kan du til og med få politieskorte med blå blink når du leier limo, hvis man synes slikt er morro!:cool:
Har prøvd det der et par ganger. En Lincoln Town Car i NY. En forferdelig skranglekasse. Har også leid airport-transfer i London. Prius, og den var ikke myk. En rattkjelke er komfortabel til sammenligning.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I USA er limo riktig gunstig. Det koster ofte mindre å bli hentet på Newark i limo og kjøre et par timer enn å ta fly det siste strekket til småbyer i New York og Pennsylvania. Det kan også være bedre og billigere å kjøre limo mellom byer som Pittsburgh/Cleveland/Buffalo/Detroit enn å stresse med de små skranglekassene av noen rutefly som går de strekkene. De siste årsmodellene av Lincoln Town Car er slett ikke så verst. Den morsomste "black car" jeg har brukt var forøvrig en Buick Roadmaster med Corvette-motor. En dinosaur, men en morsom dinosaur.

Forresten, min erfaring med diverse hydrauliske Citroëner er at de fjærer godt over litt lengre ujevnheter (tenk fartsdempere), men slipper gjennom litt for mye av de korteste ujevnhetene (f eks broskjøter).

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Komfortmessig så er det jo ikke så mye som overgår MB E-klasse Elegance m/"høyprofil" dekk da. Om den oppleves som "ille" så skal du nok slite med å finne noe som er akseplabelt innen prisrange og ekskludering av SUV.
Men, de aller fleste fjæringskarakteristikker i dag (uansett merke) har jeg inntrykk av at kan "slå" litt over brå kanter. Selv de som oppleves som ellers grenerelt myke.

Enkelte bilmodeller m/senket sportsunderstell, og breie lavprofilhjul er ubehagelig stive og følsomme. Ikke nok med at du fint kjenner om du kjører over en maur - du kan tilogmed kjønnsbestemme den;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Til max 600' ? Jeg tviler.
Jeg har kjørt Gelendewagens og de bare flyter bortover...
Ok ok, så koster de 3x prisen du vil gi for nye, men det er da drøsser med dem til 250 - 550 lapper der ute og de kommer fremdeles til å være kjørbare når det du har kjøpt er høgd opp, selv om du kjøpte det nytt...

Mest behagelige jeg har kjørt over humper, 80 -90 talls Gelendewagen. Echt mann, Ganz echt!
Ellers så kan e-klasser utrustes med mykere originalfjædring og oljedempere istedenfor gass. Da svelger de til og med feilmekka fartshumper uten å mukke. Bare ikke kjør fort da, da bånner det med et knas...

Alternativet, selv om de aller aller fleste desverre er rusthauger var Nissan Laurel 2.8dlx. Det var glidare det! Kjørt sånn og, men det er lenge siden nå! Den var deilig den!

Her f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45006671
Jeg har kjørt en tilsvarende bil, og det var ikke til å fatte å begripe hvor behagelig den doningen traverser all form for vei.

Har du aldri prøvd en velholdt Gelendewagen, da må du prøve det altså. Bare sier det.

Det er forresten ikke snakk om å ha mykest mulig fjedring, men bra designet oppheng som klarer å traversere ting uten å straffe ræva av en stakkar! Det er jo viktig det og!

Mvh

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
80-90-talls geländewagen er da alt annet enn glidare. Stive aksler og understell utviklet på 70-tallet er ikke forenlig med høy komfort på dårlige veier. Den nye 463-serien (fra 93) er riktig nok vesentlig bedre, men alikevel ingen glider....

Har hatt en '86-modell 300 GD i mange år .

Johan-Kr

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Ny BMW 5 Serie har jo regulerbar fjæring. i Comfort er den svææææært så myk, bestiller du med Comfort seter, så får de nedre regioner både massasje og avkjøling/sommer varme/vinter. Samme fjæring er tilgjengelig på 1,2,3,4,6,7 - serien. Noen av disse havner vel utenfor budsjett, men prøv 3Serie GT, med denne adaptive fjæringsopsjonen. Er dette for hardt for stompen din, så er du prinsessen på erten - også har du en slump til andre komfort detaljer som 15 toms hjul med 70 profil...;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror han mente at etter du har kjørt en GL over en fartsdump, så er dumpen borte.

Jeg eide en S-klasse i 10 år. Luftfjæringen på den var uovertruffen.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Jeg tror han mente at etter du har kjørt en GL over en fartsdump, så er dumpen borte.

Jeg eide en S-klasse i 10 år. Luftfjæringen på den var uovertruffen.
GL? skal det være Geländewagen? mulig jeg har gått glipp av noe???, men i Geändewgen bør man vel helst ha festet fyllingene med locktite før prøvekjøring;)
Uansett har jeg en 1 serie f20 Msport med adaptiv fjæring, og hjul type runflat i dimensjon "syltestrikk på oljefat" - men i comfort er den som en gammel GS...nesten. Har også en 3serie Msport touring e91 i familien, og til og med med 205/55-16 som ikke er runflat, der er locktite std utstyr sammen med nyrebelte - eller burde være det.

S

Syncrolux

Gjest
Bra med aktivitet her gitt, fine greier det! :) Ser ut som jeg burde sondere terrenget litt bedre når det gjelder BMW 5-serie og MB E-klasse. Kommer tilbake til saken.

I mellomtida har jeg kjørt BMW M3... Det var svinaktig morro men ikke spesielt komfortabelt.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Vær obs på at du må få prøvd den varianten med adaptiv fjæring, ettersom std. sikkert er for hard for silke-fua di.;)

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Ny BMW 5 Serie har jo regulerbar fjæring. i Comfort er den svææææært så myk, bestiller du med Comfort seter, så får de nedre regioner både massasje og avkjøling/sommer varme/vinter. Samme fjæring er tilgjengelig på 1,2,3,4,6,7 - serien. Noen av disse havner vel utenfor budsjett, men prøv 3Serie GT, med denne adaptive fjæringsopsjonen. Er dette for hardt for stompen din, så er du prinsessen på erten - også har du en slump til andre komfort detaljer som 15 toms hjul med 70 profil...;)
3 Serie GT er slettes ikke dumt komfort forslag, da den er mykere satt opp en normale 3 serien, dog får en ikke komfort stolene i noen BMW lavere en 5 serie.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Jeg har kjørt 5-serie GT en god del og den er ikke myk i comfortmodus.

Blaa

Medlem
Ble medlem
01.07.2008
Antall liker
2
Ikke for å kuppe tråden, men hva syns du om 5-serie GT, har vurdert å oppgradere fra 3-serie til 5-serie GT, helst 530d xDrive.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Ikke for å kuppe tråden, men hva syns du om 5-serie GT, har vurdert å oppgradere fra 3-serie til 5-serie GT, helst 530d xDrive.
Jeg vil heller ikke kuppe tråden, men hvem stiller du spørsmålet til??

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Jeg har kjørt 5-serie GT en god del og den er ikke myk i comfortmodus.
Myk er en generell betraktning, med myk mente jeg ikke "amerikaner" myk, eller Citroen CX myk. Jeg har til sammenligning en e91 M-sport, og der er nyrebelte påkrevd på småveier selv med "ballongdekk" - den er ultra-stiv. sammenlignet med denne er det nye adaptive opphenget "mykt" eler mer "compliant" i mangel av bedre ord på norsk. Den er ikke japansk 70-talls-stasjonsvogn-myk heller, men den slår ikke tilbake hardt når veien ikke er perfekt stuegulvsjevn. BMW sine touringmodeller før de kom med adaptiv variabel fjæring så var touring variantene notorisk stive, men hadde til gjengjeld veldig gode kjøreegenskaper til stasjonsvogn å være. Min e39 touring 2000 mod 530d oppførte seg på alle måter eksemplarisk når det gikk friskt unna.
Jeg tok min e91 touring på Autobahn gjennom tyskland i fjor sommer, og da kom poenget med fjæringen frem aldeles krystallklart. Der andre dempet farten til 110-120 i svingene, der kunne jeg peise på i 150 uten særlig antydning til krengning.
Jeg har som nevnt dette adaptive undertellet på min 1-serie F20 M-Sport. Og sammenlignet med e87 modellen er denne myk. E87 var som en go-cart å regne (og hadde ikke justerbart understell - ihvertfall ikke tidlige modeller), F20 er mer "compliant" og krenger i svingene selv med SPORT+ innstilling.
Jeg håper dette var et mer nyansert og opplarende bilde av hva jeg mente med myk. Den har fremdeles meget gode kjøreegenskaper, men oppleves langt mykere. Men igjen så er mykt et ikke kvantifiserbart uttrykk, og oppleves selvsagt subjektivt.:)

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
3 Serie GT er slettes ikke dumt komfort forslag, da den er mykere satt opp en normale 3 serien, dog får en ikke komfort stolene i noen BMW lavere en 5 serie.
Lurer på om det er mulig å starte en aksjonsgruppe for å få sport/comfort-stolene inn i 1,2,3,og 4 serien. Disse stolene er IMHO de aller beste bilverdenen har klart å hoste opp noensinne. Synd og skam egentlig at kun sports varianten er å få til disse. Er man normalt vosken og ahem kommet til skjells år og alder, er ikke sportstolene komfortable lenger. (de er litt smale, og nei, jeg er ikke spesiellt bred over... 33" i buksestørr.) Pussig nok er stolene i M3 langt romsligere enn den vanlige sports-stolene:confused:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.242
Sted
Holmestrand
Har kjørt både BMW 5 og MB E.

Ingen av disse har vært spesielt komfortable. Tvert i mot har eierne understreket hvor fantastisk sportslig de er.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Prøv MB E elegance og ikke avantgarde - forskjell i nettopp; oppheng.

Jeg prøvekjørte avantgarde og vraket den. Prøvekjørte elegance og kjøpte den.
Komfort og sportslighet i en og samme bil. Har hatt Citroen XM med hydraulisk fjærsystem og den var bare litt bedre...

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Lurer på om det er mulig å starte en aksjonsgruppe for å få sport/comfort-stolene inn i 1,2,3,og 4 serien. Disse stolene er IMHO de aller beste bilverdenen har klart å hoste opp noensinne. Synd og skam egentlig at kun sports varianten er å få til disse. Er man normalt vosken og ahem kommet til skjells år og alder, er ikke sportstolene komfortable lenger. (de er litt smale, og nei, jeg er ikke spesiellt bred over... 33" i buksestørr.) Pussig nok er stolene i M3 langt romsligere enn den vanlige sports-stolene:confused:
Jeg har spurt om det er mulig å spesialbestille stolen ifb BMW Individual pakker men ikke fått klart svar, en F31 med litt M bling og komfortstolene hadde vært gildt.;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
BMW 5-serie med normale dekk er omtrent til å sovne bak rattet av. Stillhet og komfort.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Grace på avveier!

Her befinner man seg sannelig i ukjent farvann,- men vel;- tar chansen på et kontraproduktivt innslag:- har alltid interessert meg for felger og dekk,- i utgangspunktet antagelig pga en fortid som motorsyklist;- når man kjørte mc var det naturlig å være oppmerksom på dekk i et sikkerhetsperspektiv. Da man av praktiske årsaker gikk over til kjøring på fire hjul, ble interessen for dekk videreført. Da første bil ble anskaffet var 70 profil noe nytt og radikalt;- efterhvert er det blitt flatere og flatere dekk;- i dag kjører jeg med 35 profil på 19 tommere sommer som vinter,- Michelin sommer,- Hakka pigg om vinteren. Dette er naturligvis hårde dekk, og det støyer;- det er imidlertid stor forskjell på slike dekk hva komfort angår,- min erfaring faller entydig ut til fordel fo Michelin. Felger er viktig;- man må ikke spare her;- for det er ikke alltid lett å få lavprofildekk perfekt ballansert. Beveggrunner:- kort og godt kjøreegenskaper;- et 19" lavprofildekk gjør utrolig forskjell fra f.eks. et mer normalt 16" alternativ;- man får en helt annen styrefølelse,- langt mindre krenging,-og kortere bremselengder;- dette må bare oppleves. Tyske bilseter er dessverre tilpasset selvpiskere,- min løsning er en spesiell pute til bruk i rullestoler,- slike puter finnes i en masse størrelser og konsepter;- er man interessert i slike puter vil man finne en mengde informasjon på internet;- slike puter kjøpes eventuelt direkte fra produsent, eller importør;- lokale Hjelpemiddelsentraler vet forøvrig alt om dette.

Grace,- som ikke slipper opp noe særlig i svingene.

.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.242
Sted
Holmestrand
Hvorfor kjører du 35-profil om vinteren? Eller i det hele tatt for den saks skyld.
Min bror har en MB E320 og kjører rundt på slike hjul, og jeg skjønner godt hvorfor den ikke er levert slik fra fabrikken for å si det på den måten...
:)

S

Syncrolux

Gjest
For noenlunde brukbar komfort bør man vel neppe lavere enn 60-profil, det er min erfaring. Men det kommer litt an på type dekk også.

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
Jeg har både en 2012 5 serie og en 2014 E klasse , 5 serien er en fullutstyrt Msport med lavprofildekk. mens E klassen er rigget for komfort med balong dekk.
Likevell er 5 serien med demperne instilt i comfort+ modus mer komfortabel på dårlig vei enn E klassen. Eneste E klassen er bedre på er Fartshumper , men der er 5 serien direkte dårlig..

Topp Bunn