Bil, båt og motorsykkel Bil med MYK fjæring?

S

Syncrolux

Gjest
Hjertesukk: biler i dag skal tydeligvis kjøres så fort som mulig rundt Nürburgring, i stedet for å frakte rompa mi komfortabelt over typisk Norsk veistandard. I gamle dager kunne man kjøpe vanlige biler med myk og komfortabel fjæring. Jeg husker med glede gamle skrothauger som Citroën GS og Austin Allegro. De gled pent over humpene. Begge to hadde hydro-pnaumatiske fjæringssytemer. Ergonomi, sittekomfort og støynivå er selvsagt svært forbedret på nye biler, men jeg registerer at man stort sett hopper og spretter over underlaget. Prøvde nylig en MB E-klasse.. en skuffelse når vi snakker fjæringskomfort. BMW 5-serie.... no go. Toyota ett eller annet... jeg fikk vondt i ryggen. Så spørsmålet er: hvilke nye biler i dag kan tilby MYK og komfortabel fjæring?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.611
Antall liker
611
Franskmenn genelrellt? De store peugeottene mener jeg skal være riktig så behagelige?
 
S

Syncrolux

Gjest
Har prøvd nye Peugeot 508... nope, den er ikke god nok. Den er stivere enn BMW 5-serie.
Citroën C5 med hydractive understell synes jeg var bra, omenn ikke perfekt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg trodde det var et dødt bilmerke, men mulig jeg tar feil? :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Sjekka opp litt... Cadillac sprenger nok budsjettet og vel så det.

Jeg burde vel sagt ca følgende:
1. NY bil
2. Max 600' kr.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.744
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - Mercedes og Range Rover m.fl. tilbyr luftfjæring som opsjon på flere modeller. Kanskje noe å tenke på?

Johan-Kr
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.518
Antall liker
4.429
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kanskje du rett og slett er for kravstor?

Prøvd å ringe en Mercedesforhandler og spurt hvor rimelig bil du kan få med det mest behagelige dempingssystemet?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.744
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Airmatic koster 20' som ekstrautstyr på Mercedes E-Klasse. Når du tar med avantgarde-opsjonen og automatgir som er krav for å få Airmatic, ender du opp med en E200CDI sedan for 530'. Da har du 70' til mere goodies før du sprenger budsjettet...

Johan-Kr
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.910
Antall liker
5.917
Sted
oslo
du har nok ikke noe annet valg enn å bruktimportere en 2012 modell C6 fra frankrike.

hvis det blir for slitsom er vel kanskje volvo S80 verdt et forsøk?
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi
S

Syncrolux

Gjest
Takk for info. Da skal jeg be om en testride på en MB med Airmatic.

Jaguar XF hadde jeg notert i margen også.
 
S

Syncrolux

Gjest
du har nok ikke noe annet valg enn å bruktimportere en 2012 modell C6 fra frankrike.

hvis det blir for slitsom er vel kanskje volvo S80 verdt et forsøk?
C6 ja... det er en våt drøm egentlig.

S80 er ikke verst, men ikke på det nivået jeg vil ha.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.910
Antall liker
5.917
Sted
oslo
C6 ja... det er en våt drøm egentlig.
heller tvilsomt at det kommer noen ny padde fra citroen, så det er ingenting å gruble over!
man må smi mens smia fortsatt eksisterer.

så får du en tur til frankrike i samme slengen :cool:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.765
Antall liker
11.415
Luftfjæring er da ikke mykere enn konvensjonell fjæring.
 
C

Cyber

Gjest
Mercedes E-klasse, Volvo S80.

Ellers kommer vel forskjellig fjæringsteknologi i både faste og myke utgaver.
 
S

Syncrolux

Gjest
Luftfjæring er da ikke mykere enn konvensjonell fjæring.
Som oftest er det lavere uavfjæret vekt på slike løsninger, noe som gir bedre komfort. Men hovedgevinsten er jo at det er mulig å sette fjæringen langt mykere enn med tradisjonelle løsninger med stålfjær og vanlig demper, fordi man har mulighet for aktiv styring og nivåregulering.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ble overasket når jeg prøvde Opel Insignia med adaptivt(husker ikke betegnelsen) understell. Denne var utrolig fin i comfort-modus, spesielt over lange ujevheter(typ motorvei). Over stumpe ujevnheter er de fleste av dagens biler relativt dårlig. Insignia er godt under budsjett og har billig ekstrautstyr. Jeg sammenlignet mot BMW.


Geir Arne
 
S

Syncrolux

Gjest
Endelig et interessant forslag! Skal sjekkes ut.

Ja som du sier så er mange av dagens biler dårlige over skarpe kanter. Peugeot 508 er et godt eksempel. En annen froskebil er Citroën DS5, som er tragisk dårlig på dette, snodig nok.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har vært ute å prøvd den helt nye insignia til Opel og den var rimelig myk ja. Såpass at jeg synes det ble litt vel komfortabelt. Nå liker jeg at det er litt feedback fra understell og ratt. Insignia opplevde jeg som nummen og lite responsiv.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.332
Antall liker
3.644
Torget vurderinger
3
Jeg kjørte en Insignia i sommer og innrømmer at den var god å kjøre på komfy langtur (riktignok i England ) men da snakker om fjæring og veigrep. Snakket vi om totalopplevelsen bak rattet synes jeg du burde unne deg å sette deg i en C6, jeg ville bli veldig overrasket om de brukte som ligger ute er veldig merket av sin alder, og vi snakker om ganske høy kvalitet og litt særhet. Som jeg er glad i ..
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Subaru Forrester. De eldre er myk i fjæring, men vet ikke om de nye er det
De nye er STIVE! Samme gjelder egentlig alt av høye biler fra Subaru for tiden.

Hvis du vurderer Insignia, ta en prøvetur i en nyere Saab også hvis du kan (styr unna alt med Aero eller Viggen i betegnelsen)
BMW 7-serie er fryktelig comfy, men i største/tørste laget for mange
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
101
Hvis Volvo er et alternativ mener jeg XC70 er den mest komfortable modellen de har.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hm. Det er jo ikke bare fjæringssystem som er avgjørende her, vel. Kan være prikken over i-en til en del av forslegene her er å prøve andre dekk / felgkombinasjoner. Men, det er jo litt stress. Imidlertid være litt fokusert på hvilke dekk bilen man prøver har, før man avfeier / godtar en gitt bilmodell. :)

C6 mener jeg å huske var eksepsjonell god til å suge ujevnt underlag. Det var en video av Top Gear gutta for en stund siden der man testet C6 som kamerastativ langs en veddeløpsbane. Den bilen hadde nesten heeelt stødige opptak, mens en annen bil (Ford av en eller annen utgave?) medførte at opptaket ble seende ut som en epilepsitest.
 
Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
2.994
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Tips BMW 5 serie uten runflatt dekk og på så liten felg som mulig, adaptivt hjuloppheng i komfort modus.

Komfort stoler er også meget bra på 5 serie hvis rumpa og hele kroppen skal ha det bra.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.744
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et godt poeng Johnny tar frem: ikke kjøp bilen med for lav profil på dekkene...

Johan-Kr
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.052
Antall liker
312
Sted
Tranby
Mercedes C og E klasse med komfort chassis (Standard på Elegance, kan bestilles på Avantgarde og Classic) og standard dekk burde slå det meste.
BMW 5 serie uten sports-fjæring og runflat-dekk burde også ha bra komfort, da 5 serie har enda større akselavstand enn selv E-klasse.
De fleste demo-biler er utstyrt med AMG/M-pakker og tilhørende dekk og det gjør stor forskjell på humpete grusveier.
Man kan også bestille 15 mm forhøyet understell for dårlig veier.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har som sagt prøvd MB E-klasse. Det var en Elegance, med 16" vinterdekk. Ikke bra nok synes jeg, i hvertfall ikke på nivå med Citroen C5. BMW 5'er jeg testet var en helt standard 520d sedan uten sportsunderstell eller adaptivt understell. Husker ikke hva slags dekk det var på den, men ikke veldig lav profil i hvertfall. Den var ikke ille, men likevel for stiv synes jeg.

Avventer test av Opel Insignia, så får vi se hvordan det blir.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.052
Antall liker
312
Sted
Tranby
Da kan du prøve Ford Galaxy. Myk og komfortabel.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Rexton = alt for myk, så da er den nok midt i blinken
 
S

Syncrolux

Gjest
Ah... skulle vel ha sagt det, men SUV er ikke bil for meg. Vanlig sedan er det jeg er ute etter.
 
Topp Bunn