Bil, båt og motorsykkel Bil med MYK fjæring?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.716
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
BMW 5-serie med normale dekk er omtrent til å sovne bak rattet av. Stillhet og komfort.
Det er også min erfaring. Bortsett fra det å sovne, da :)
Nå har jeg runflat-dekk, for bekvemmeligheten, er fornøyd med det, men vet at det er ennå litt å gå på. Støy får man aldri for lite av, men jeg er ikke sikker på om jeg ville ønsket noe mykere fjæring.
Underholder meg stadig oftere på lengre turer med å skifte modus mellom sport og comfort, og dempingen er markant mykere i comfort.
Min årlige kjørelengde er doblet etter den kom til gards, og jeg skylder på bilen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg tror han mente at etter du har kjørt en GL over en fartsdump, så er dumpen borte.

Jeg eide en S-klasse i 10 år. Luftfjæringen på den var uovertruffen.
GL? skal det være Geländewagen? mulig jeg har gått glipp av noe???, men i Geändewgen bør man vel helst ha festet fyllingene med locktite før prøvekjøring;)
Uansett har jeg en 1 serie f20 Msport med adaptiv fjæring, og hjul type runflat i dimensjon "syltestrikk på oljefat" - men i comfort er den som en gammel GS...nesten. Har også en 3serie Msport touring e91 i familien, og til og med med 205/55-16 som ikke er runflat, der er locktite std utstyr sammen med nyrebelte - eller burde være det.
Fattern har en 95 model Gelendewagen G350 Diesel. (Serdeles strøken sådan..)
Den svelger "pot-holes" og alt som er som om den er laget av 8 miliarder tonn med air suspension.

Selvsagt. Det er ikke så mykt som Citroen.
Men man har følelsen av at dette er laget av adamantium og ufølium. Hjulopphenget altså.
Ikke for å vær slem. Men ER dere sikker på at dere ikke har rimelig slitte hjuloppheng dere som opplever deres Gelendewagens som noe stumpete og stakkato luksusbiler?

Min opplevelse av nevnte luksus-drog var at her var det bare å gasse på underlaget nermest planet seg i ærbødighet.
Gelendewagen er kjent for å legge seg i svingene... Wallow-wagon? Ja, das ist wahr!
Skal den liksom være knallhard i hjulopphenget? Høh? Ani? Hchu-ull!!!

Godt mulig min opplevelse av hjuloppheng ikke sammenfaller med andres. Men dette er jeg ikke med på: Stakkato og grusom? Nei-hei ikke!! ??

mvh

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.644
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fattern har en 95 model Gelendewagen G350 Diesel. (Serdeles strøken sådan..)
Den svelger "pot-holes" og alt som er som om den er laget av 8 miliarder tonn med air suspension.

Selvsagt. Det er ikke så mykt som Citroen.
Men man har følelsen av at dette er laget av adamantium og ufølium. Hjulopphenget altså.
Ikke for å vær slem. Men ER dere sikker på at dere ikke har rimelig slitte hjuloppheng dere som opplever deres Gelendewagens som noe stumpete og stakkato luksusbiler?
Det er svært stor forskjell mellom en serie 460 Geländewagen (som jeg hadde) og en serie 463 (som din far har). 460 er i utgangspunktet "traktor," mens 463 er gira mot luksus.

Begge typene har stive aksler, men de er alikevel som natt og dag. Forøvrig er det mye å hente på forskjellig oppsett av fjærer og dempere, men serie 460 kan aldri kalles en bil med komfortabel fjæring...

Johan-Kr

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

xerxes:- du lurer på hvorfor benytte 35 profil også i vinterhalvåret;- samme grunn som om sommeren,- altså kjøreegenskaper;- valg av piggdekk i 35 profil / 19 tommer er enkel, da kun Nokian leverer slike,- hvilket er greit,- "Hakka" er jo det beste piggdekket;- en annen ting er det visuelle;- samme type BBS felger året rundt,- og felger er bilens smykker,- ikke sant. Senvinteren 08 kjørte jeg for morro skyld et par mnd med Conti piggfrie, 16 tommere,- du milde,- aldri mer;- kan ikke huske å ha vært borti mer svampete dekk, og farlige naturligvis;- for man vet jo aldri når det slipper.

Grace,- som setter pris på fin, nylagt asfalt

.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.608
Sted
Holmestrand
.

xerxes:- du lurer på hvorfor benytte 35 profil også i vinterhalvåret;- samme grunn som om sommeren,- altså kjøreegenskaper;- valg av piggdekk i 35 profil / 19 tommer er enkel, da kun Nokian leverer slike,- hvilket er greit,- "Hakka" er jo det beste piggdekket;- en annen ting er det visuelle;- samme type BBS felger året rundt,- og felger er bilens smykker,- ikke sant. Senvinteren 08 kjørte jeg for morro skyld et par mnd med Conti piggfrie, 16 tommere,- du milde,- aldri mer;- kan ikke huske å ha vært borti mer svampete dekk, og farlige naturligvis;- for man vet jo aldri når det slipper.

Grace,- som setter pris på fin, nylagt asfalt

.
Hvor brede er dekka dine?
Selv har jeg ikke noen spesielt positiv opplevelse av å kjøre med veldig lav profil, verken sommer eller vinter.
For egen del så synes jeg at f eks 60-profil fungerer helt utmerket på så godt som alle biler jeg har prøvd.
Mener at australsk TopGear "trimmet" en impreza ved å sette på gubbehjul. Deres lokale the Stig" grusa så den tida de klarte med mer sportslige hjul.
Å ha samme felger sommer og vinter ville også jeg ha foretrukket. men da med f eks 60-profil.

Nevnte min brors E320 tidligere. Han kjører med 20" og 30-profil. Han om det.
:)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg tar stivt understell med "svampete" dekk kontra "svampete" understell med stive dekk any day!

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Citroën C5 HDi 160 Tourer Exclusive Aut HYD 3+ 2013, 2 000

Hva slags C5 har du prøvekjørt? Hvis dette ikke er komfortabelt nok for deg så vet ikke jeg.. kjører selv en 2006 modell med hydnopneum..(hvordan det nå staves), dette nye hydraktiv 3 er vel en forbedring?

Alt annet blir stumpete synes nå jeg: har hatt flere citroen med dette systemet, og holder meg til det siden jeg kjører 400000 i året og liker å ha det komfortabelt, når jeg kjører biler med mekanisk fjæring merker jeg hvor komfortabelt jeg virkelig har det til daglig. Det er også greit med Mercedes E-klasse, men de helt nyeste er litt "stive" ?

Jeg merker ikke noe til å kjøre over brostein etc. det er ikke merkbart: men ja: skarpe kanter, og helst ujevnheter som går nedover i veibanen er merkbart.. men totalt sett kjører jeg mer komfortabelt med dette fjæringssystemet :)

JT

S

Syncrolux

Gjest
Det er C5 med Hydractive 3+ jeg har kjørt ja. Den er så langt "best i test". Men den er ikke perfekt. F.eks så "bånner" fjæringen hvis man kjører litt fort over en stor dump, noe som ikke er spesielt behagelig. Fjæringsveien på den er nok litt i korteste laget tror jeg. Dessuten synes jeg hydractive-systemet griper inn litt brått i enkelte situasjoner, slik at bilen brått blir stiv. Jeg kan ikke huske at brostein og skarpe kanter var noe problem med den heldigvis.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Har hørt rykter om det ja.. også i komfortlaget? Skal prøvekjøre en til uka.. selv har jeg ikke hydraktiv: jeg har toern tror jeg - den justerer seg kun ned i hastigheter over 110 km/t

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
I Formel-1 så kjører de på ballongdekk......

Stemmer det. Men i andre former for racing der bilene er basert på kjøretøy som faktisk er tilgjengelige for oss vanlige dødelige, så er det ikke mye ballong dekk å finne. :)

fia-gt-silverstone-emmanuel-collard-richard-westbrook.jpg Subaru_Monte-Carlo_2005.jpg BMW_M3_wtcc_by_Rugy2000.jpg

Topp Bunn