Beste rene mellomtone 4"-6,5"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ja for målinger er jo helt verdiløse når man skal konstruere noe, og rør, vinyl og tape er jo kjent for å ikke ha forvrengning...

    Det ringer ikke en bjelle her eller?

    Eller hvordan var nå dette @Sluket , TAD 1201 funker vel ikke på transistor og digital avspilling det?
    :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Da får jeg vel bare kaste det ut og begynne på nytt da....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    TAD TM 1201 12" er jo en ren mellomtone, men den passer kanskje dårlig sammen med en dome diskant.
    Men jeg har fått låne en horn/driver kombo som jeg tror spiller godt sammen med TAD.
    SB Acustics har jo rene mellomtoner (og dette er ikke kombinerte bass-mellomtoner) opp til 6,5" størrelse både i 4 og 8 ohm:
    To av disse burde jo by på en del membranmateriale og samtidig lekent kunne gjengi med "krisp" da hver av dem byr på MMS kun 10,6 gram


    Denen også, er jo en ren mellomtone i 4 og 8 Ohm versjoner og med litt størrelse (du digger vel nettopp det):
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja, det var bra detaljert! Men dette bærer preg av å være full range, der de tillater moder. De begynner jo allerede under 1kHz. Det kunne vært interessant å sett denne driveren med en anelse kraftigere membran og kraftigere motor.
    Se der ja, det var bra detaljert! Men dette bærer preg av å være full range, der de tillater moder. De begynner jo allerede under 1kHz. Det kunne vært interessant å sett denne driveren med en anelse kraftigere membran og kraftigere motor.

    Kraftigere motor

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er dessverre ikke alle drivere som er tilgjengelige. F.eks. coax med textreme membran optimisert som wg for graphene tweeter (Seas):
    Six-pack uten at noen trenger vedde i mot - dette viser Seas hopp ned fra 10-tommer Extreme til samme konsept i 8" størrelse.
    Ny six-pack, på at den coaxen låter grisebra! Skal vi gjette nytt membran tilskudd i Excel familien?
    Siste six-pack - Seas må da tilhøre øvelsen verdens fremste produsent av drivere - sett i lys av alt de (faktisk) holder på med. Bare siden årsskiftet 2018/2019 har de kommet med 11 nye drivere - not bad!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Screenshot_20210910-135850_Samsung Internet.jpg

    Denne vil jeg gjerne stifte et nærmere bekjentskap med ila vinteren. Har 6" utgaven med papyrus i Wvt's, og det låter utrolig bra..- Så foreks 12 5" textreme i linjekilde (med dedikert diskant i senter) hadde jo vært spennende 🎵🎶😊☕
    Kanskje med en hypex fusion fa 503 som gir mulighet til påkobling for ekstern sub..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenkt litt på den samme men da i en klassisk 3veis 1" - 5" - 10" konfigurasjon. Blir nok med tanken....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I en klassisk 3-veis kan jo denne 2" domen være aktuell?
    Dayton Audio RS52AN-8

    IMG_20210824_204449__01.jpg


    Jeg har de råvarene av jeg trenger til en tre veis sammen med denne 2".
    BlieSma T34A, og bassmellomtonen fra Event Opal.
    Det tror jeg blir en kompakt, men slem liten TV høyttaler.

    Beklager, tråden gjelder 4" ->
    Men jeg synes denne bør få være med. God lyd i fht pris.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva tror man om denne?


    Den er vel mer eller mindre en ny versjon av B&G Neo8.. og det er samme designer som står bak visstnok.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 747847
    Denne vil jeg gjerne stifte et nærmere bekjentskap med ila vinteren. Har 6" utgaven med papyrus i Wvt's, og det låter utrolig bra..- Så foreks 12 5" textreme i linjekilde (med dedikert diskant i senter) hadde jo vært spennende 🎵🎶😊☕
    Kanskje med en hypex fusion fa 503 som gir mulighet til påkobling for ekstern sub..
    Kverna er i gang....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vis vedlegget 747847
    Denne vil jeg gjerne stifte et nærmere bekjentskap med ila vinteren. Har 6" utgaven med papyrus i Wvt's, og det låter utrolig bra..- Så foreks 12 5" textreme i linjekilde (med dedikert diskant i senter) hadde jo vært spennende 🎵🎶😊☕
    Kanskje med en hypex fusion fa 503 som gir mulighet til påkobling for ekstern sub..
    OBS; husk MR utgavene i Satori serien, da, tross alt rene mellomtoner. Har snakket med de i Danmark, de sier TeXtreme har klare fordeler men også klare bakdeler sett opp mot papyrus utgavene. Ikke sikker på at TeXtreme umiddelbart slår papyrus dersom man snakker mellomtone. Bass-mellomtone, mener jeg er noe annet.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    OBS; husk MR utgavene i Satori serien, da, tross alt rene mellomtoner. Har snakket med de i Danmark, de sier TeXtreme har klare fordeler men også klare bakdeler sett opp mot papyrus utgavene. Ikke sikker på at TeXtreme umiddelbart slår papyrus dersom man snakker mellomtone. Bass-mellomtone, mener jeg er noe annet.
    Har de en MR-utgave av textreme 5"? Link?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har de en MR-utgave av textreme 5"? Link?
    Nei, det har de ikke, men heller ikke sikker på at det spiller bedre med TeXtreme i mellomtonen - husker jeg ikke feil fra samtalen med de i fjor.
    Har selv tenkt linjekilde med 8 stk. 6,5" Satori drivere på tre-veis FA-amp, 4 av dem som MW versjoner (på den ene kanalen begrenset oppover) og de 4 siste (på den andre kanalen) som MR spillende opp til diskantnivå. Men, Satori MW 6,5" spiller jo så høyt i seg selv at man nesten ikke trenger rene mellomtone drivere, men (!) MR utgavene har lavere spolehøyde, kortere slaglengde og lavere MMS - klart dette er positivt for mellomtoneområdet.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har troa på en så flott 5" som textreme vil hamle opp med den litt større 6 1/3" papyrus. Taim vill sjåvv🎵🎶🤓
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har troa på en så flott 5" som textreme vil hamle opp med den litt større 6 1/3" papyrus. Taim vill sjåvv🎵🎶🤓
    Handler kun om nyanser av forskjell, de to alternativene membraner, i følge dem selv. Med plusser og minuser for begge deler. Ring de, de er lette å snakke med. Ikke sikkert de kommer med TeXtreme i mellomtone versjoner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    I stedet for å fokusere på hvilket materiale man "liker lyden av", burde man i større grad fokusere på hvilken masse som er festet til membranen, hvilken form den har, og hvordan dette påvirker membranens oppførsel og ikke minst lyden. For eksempel kan beryllium skryte av en lydhastighet på 13500m/s, men i en vanlig 4" kompresjonsdriver faller dette til nær lydhastigheten i luft. Da kan man jo bare tenke seg hvor dårlig det står til med for eksempel aluminium og titanium, for ikke å snakke om polyester, peek etc.

    Så lenge man ikke kan få armen ut av en viss plass og lage en mellomtone som ikke har slept med seg massevis av komponenter fra bass-broren kan man bare glemme å få skikkelig mellomtoneytelse. Har man i tillegg pålagt seg formmessige begrensninger på grunn av materialet (textreme egner seg ikke til koniske membraner) blir begrensningene ekstremt store. Da hjelper det ikke med eksotiske materialer, dyre filterkomponenter, super-dempede kasser, DSP og hva det måtte være. Selve transduceren kommer alltid i første rekke.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    I stedet for å fokusere på hvilket materiale man "liker lyden av", burde man i større grad fokusere på hvilken masse som er festet til membranen, hvilken form den har, og hvordan dette påvirker membranens oppførsel og ikke minst lyden. For eksempel kan beryllium skryte av en lydhastighet på 13500m/s, men i en vanlig 4" kompresjonsdriver faller dette til nær lydhastigheten i luft. Da kan man jo bare tenke seg hvor dårlig det står til med for eksempel aluminium og titanium, for ikke å snakke om polyester, peek etc.

    Så lenge man ikke kan få armen ut av en viss plass og lage en mellomtone som ikke har slept med seg massevis av komponenter fra bass-broren kan man bare glemme å få skikkelig mellomtoneytelse. Har man i tillegg pålagt seg formmessige begrensninger på grunn av materialet (textreme egner seg ikke til koniske membraner) blir begrensningene ekstremt store. Da hjelper det ikke med eksotiske materialer, dyre filterkomponenter, super-dempede kasser, DSP og hva det måtte være. Selve transduceren kommer alltid i første rekke.
    Hvilken mellomtone er i dine øyne den optimale?
    Da beregnet for linjekilder
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hifi Compass og Vance Dickanson her gitt den (6,5") utmerkede anmeldelser.
    Konstruktørene hos Satori legger vel ikke hodet på blokka for kun drive gimmick.
    Med dybdeanalyser vil det alltid være noe å pirke borti, men likevel dukker div. enheter opp i meget vellykkede kommersielle konstruksjoner.
    (Teoretiske mellomtoner spiller jo ikke).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Finnes det virkelig mer musikalske mellomtoner en de største fra ATC?

    Well, if you take a midrange driver that has a very smooth linear bandpass response, extremely low non-
    linear distortion, no energy storage issues, relatively high sensitivity and dynamic range, and nice controlled
    directivity and power response, what more could you really ask for? Yes, in my opinion, on an absolute basis, this is an exceptional driver and one of the finest midrange transducers I have ever listened to or measured. The SM75-150S may be difficult to find and may be very
    expensive when you do find it, so it may not be a good value in everyone’s mind, but if you are looking for
    cost-no-object midrange performance then you may want to begin looking for a pair of ATC SM75-150S
    midrange drivers.


    -BB-
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er en skrikende mangel på virkelig gode mellomtoner på markedet.
    ....og nettopp derfor gikk jeg heller for ett par komp.drivere jeg putter på noen mellomtonehorn.
    Med min dårlige kompetanse/kunnskap, er det mye enklere å få god mellomtone med denne løsningen.
    Slipper unna resonanser fra dårlig bygde kasser og feil valg av elementer.
    Og dessuten kan man spille grisehøyt uten at lyden blir stresset og anstrengt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ....og nettopp derfor gikk jeg heller for ett par komp.drivere jeg putter på noen mellomtonehorn.
    Med min dårlige kompetanse/kunnskap, er det mye enklere å få god mellomtone med denne løsningen.
    Slipper unna resonanser fra dårlig bygde kasser og feil valg av elementer.
    Og dessuten kan man spille grisehøyt uten at lyden blir stresset og anstrengt.
    Seas mellomtonene du kjøpte av meg, prøvde du de egentlig skikkelig ut?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, de var blant de bedre jeg har testet.
    Men kommer til kort på høye lydnivå.

    31Jpa4YvEIL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255__01.png


    Det finnes vel en annen Seas 5" mellomtone som ser helt lik ut, men som ikke er i produksjon lenger.
    Denne skulle visstnok være mye bedre om jeg husker Snickers-is rett.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lærerikt! Den må jeg sjekke ut nærmere.
    Kult! Hva fant du ut? Hehe

    Det var en flåsekommentar, men jeg skal svare seriøst. Best mellomtone har jeg ikke hørt fra elementer med kon-membran, uansett om det er papir eller metall. Quad ESL63 eller Magnepan 3.7 er eksempler som jeg liker.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Siden det var ok å slenge inn ting man bare synes var spennende; hva med Audax PR170 / PHL 1120?



     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, de var blant de bedre jeg har testet.
    Men kommer til kort på høye lydnivå.

    Vis vedlegget 747921

    Det finnes vel en annen Seas 5" mellomtone som ser helt lik ut, men som ikke er i produksjon lenger.
    Denne skulle visstnok være mye bedre om jeg husker Snickers-is rett.
    Men med en hel søyle blir det vel bra;=)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde jeg hatt ræva full av penger ville jeg laget meg linjekilder av Accuton C173-6-090 6,5" med en Accuton D20-6 i midten av hvert tårn .... men det blir kostende "litt". :(
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Accuton C173 låter svært likt Seas Excel W18... som nok er litt billigere.

    Hvis du vil ha en dyr diskant, så har vi jo Seas sin diamant-dome....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Accuton C173 låter svært likt Seas Excel W18... som nok er litt billigere.

    Hvis du vil ha en dyr diskant, så har vi jo Seas sin diamant-dome....
    Eneste grunnen til at jeg har forkjærligheten for akkurat den mellomtonen er fordi den sitter i de høyttalerne jeg har, men selv de noe billigere mellomtonene (også 6,5" som sitter i stativhøyttalerne mine) er meget gode i mine ører.

    I følge Olle kunne jeg oppgradere nåværende høyttalere med Diamant-diskanten fra Accuton uten å endre delefiltre, men synes 27k innkjøpspris er litt i meste laget .... :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn