Beste rene mellomtone 4"-6,5"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har et par 10NTLS2000 i en kasse her. Det er bare 2" spole på dem, men de kan gjøre ting ingen Dayton RS-driver kan gjøre. Det handler selvsagt ikke om magi, men lar man dem slippe å spille bass og utnytter den relativt høye virkningsgraden gjør de ganske imponerende ting med 1500W i ræva.
    Nå påsto jeg ikke at RS er mellomtonene over alle mellomtoner, altså. Det er helt klart for budsjettdrivere å regne sammenliknet med mye annet, men de yter og låter innmari bra når de brukes riktig.

    Kanskje vi kunne møttes for en felles prøvelytt av RS270 versus 18Sound? Har et par treveis-saker som skal bygges snart, og det er alltid trivelig å få utvidet horisonten 😊
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mange billige eller en dyr?
    Min mening er førstnevnte i linje.
    Ja, hvis man skal/vil ha linje.
    Men om man skal ha kun 1, 2 eller 4 pr side, så koster det faktisk en del penger for ultimat og uanstrengt lydgjengivelse.
    Nå skal jeg snart teste doble 18Sound 6,5" til medium pris...så får vi høre om det duger.

    6nd410 fra 600 til 3000 Hz.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvordan gikk det med Dali / Vifa C17 da?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis man skal/vil ha linje.
    Men om man skal ha kun 1, 2 eller 4 pr side, så koster det faktisk en del penger for ultimat og uanstrengt lydgjengivelse.
    Nå skal jeg snart teste doble 18Sound 6,5" til medium pris...så får vi høre om det duger.

    6nd410 fra 600 til 3000 Hz.
    18 har jeg hørt mye godt om.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan gikk det med Dali / Vifa C17 da?
    Etter litt tweaking med delepunkt, steilhet, og stuffing, så ble resultatet faktisk mye bedre enn jeg fryktet.
    Men....for mine krav til plutselighet og andre ting, så når dem dessverre ikke opp.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg har et par 10NTLS2000 i en kasse her. Det er bare 2" spole på dem, men de kan gjøre ting ingen Dayton RS-driver kan gjøre. Det handler selvsagt ikke om magi, men lar man dem slippe å spille bass og utnytter den relativt høye virkningsgraden gjør de ganske imponerende ting med 1500W i ræva.
    Du får si ifra når du er lei dem da ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Nå påsto jeg ikke at RS er mellomtonene over alle mellomtoner, altså. Det er helt klart for budsjettdrivere å regne sammenliknet med mye annet, men de yter og låter innmari bra når de brukes riktig.

    Kanskje vi kunne møttes for en felles prøvelytt av RS270 versus 18Sound? Har et par treveis-saker som skal bygges snart, og det er alltid trivelig å få utvidet horisonten 😊
    Det var ikke sånn jeg oppfattet deg heller. Bare at hva som er bra varierer voldsomt avhengig av oppgaven som skal løses. Ta gjerne en tur i helgen så kan du få høre treveis litt utenom det vanlige.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Her er den nye Meyer Panther:

    1643912899389.png


    Den bruker 18s 12NTLW3500 i bassrefleks tunet til ca 65Hz. Det er slikt disse driverne er gode på. Til haifi er de ikke så ofte noe opplagt valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    purifi m.jpeg


    Ja, nå har jeg fått testet 6,5 M i lengre tid, og kan bekrefte at dette er den beste ape-mellomtonen som finnes på markedet i dag, iallefall i sitt forholdvis vide bruksområde...svært kapabel fra 2-300 Hz til drøye 3 kHz....selv som singel driver.
    Imponerende rett og slett.

    Anbefales på sterkeste i eks. en tre-veis sak.

    Godt mulig at andre mellomtoneløsninger fungerer/låter bedre enn denne...eks BliesMa m74b, men ikke ned til 3-400 Hz.
    Jeg gjetter på at doble Purifi 6,5m i Shy sin rigg ville låte bedre enn quattro Morel pr. i dag. ;)

    ...men siden doble m74b er på inngående der i gården, er det en uaktuell utfordring.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Vis vedlegget 832343

    Ja, nå har jeg fått testet 6,5 M i lengre tid, og kan bekrefte at dette er den beste ape-mellomtonen som finnes på markedet i dag, iallefall i sitt forholdvis vide bruksområde...svært kapabel fra 2-300 Hz til drøye 3 kHz....selv som singel driver.
    Imponerende rett og slett.

    Anbefales på sterkeste i eks. en tre-veis sak.

    Godt mulig at andre mellomtoneløsninger fungerer/låter bedre enn denne...eks BliesMa m74b, men ikke ned til 3-400 Hz.
    Jeg gjetter på at doble Purifi 6,5m i Shy sin rigg ville låte bedre enn quattro Morel pr. i dag. ;)

    ...men siden doble m74b er på inngående der i gården, er det en uaktuell utfordring.
    Det har du sikkert rett i men får vel prøve disse BlieSMa M74B først. Har egentlig ikke lyst til å kjøre de lavere enn 800 Hz. Lurer på å trikse litt med middbass-løsningen og la elementet i midten møte mellomtonene alene og la de andre kanskje bare spille opp til 250-300 Hz.
    Hvordan løses det best hvis en fortsatt vil drive alle tre elementene med samme forsterker? En kondensator på øverste og nederste?

    Edit: det må jo i så fall bli en spole på øverste og nederste middbass.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Med ett så godt utvalg av alskens eksklusive drivere pr i dag...er det deilig å være selvbygger.
    Føkk ferdige butikkhøyttalere.
    ;) 🤭
    Også fuck ferdig-mat, med utgangspunkt i alle de fristende rettene du har presentert her opp gjennom :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det har du sikkert rett i men får vel prøve disse BlieSMa M74B først. Har egentlig ikke lyst til å kjøre de lavere enn 800 Hz. Lurer på å trikse litt med middbass-løsningen og la elementet i midten møte mellomtonene alene og la de andre kanskje bare spille opp til 250-300 Hz.
    Hvordan løses det best hvis en fortsatt vil drive de alle tre med samme forsterker? En kondensator på øverste og nederste?
    Høres ut som en svært god ide, Shy.
    Selv tror jeg M74B ikke har så mye å jobbe med under 800 Hz når det kommer til kapasitet på "festlig" volum.
    Men spør Snickers-is, Haglund, Oks, eller H.R.
    Dem har sikkert en god oppskrift på en passiv deling med midbass driverne.

    T34B skal jo etter sigende fungere ned til 1,2 kHz.
    I mine ører er det en tullete vits.
    Uten waveguide synes jeg dem ikke har noe å gjøre under 3 kHz....(på festlige volum)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Også fuck ferdig-mat, med utgangspunkt i alle de fristende rettene du har presentert her opp gjennom
    Drit i waguye og sjøkreps.
    Her er det den ultimate lyd som gjelder.
    Mellomtone er den vanskeligere delen å få til som selvbygger.
    Dette er seriøs forskning på høyeste plan.

    🤪
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Høres ut som en svært god ide, Shy.
    Selv tror jeg M74B ikke har så mye å jobbe med under 800 Hz når det kommer til kapasitet på "festlig" volum.
    Men spør Snickers-is, Oks, eller H.R.
    Dem har sikkert en god oppskrift på en passiv deling med midbass driverne.

    T34B skal jo etter sigende fungere ned til 1,2 kHz.
    I mine ører er det en tullete vits.
    Uten waveguide synes jeg dem ikke har noe å gjøre under 3 kHz....(på festlige volum)
    Waveguiden øker følsomheten med omtrent 7 db ved 2500Hz. Har brukt den så langt ned , men trompetnerden synes det var en litt hissig hardhet, så han flyttet delingen helt opp til 4kHz før han ble fornøyd. Nå har jeg selv gått ned til 3kHz.:oops:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I en mmtmm løsning vil vel muligens 3 kHz være smertegrensen på din lytteavstand i den ultimate AL setup.
    Hos meg, i enda mindre/trange lytte omgivelser, med 1,5 m lytte avstand fungerer t34b faktisk ganske overbevisende med 3 k deling uten waveguide.

    Ja, jeg får mer av rombidrag og refleksjoner fra rommet i sin helhet vs. radian hønn med sin ultimate dynamikk.
    Men jeg tåler nok mer av rom-signaturen enn det du gjør. (jævla glava-freak) så jeg kan sannsynligvis leve godt med en Snickers coax, eller Purifi/BlieSma topp.
    ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Husk på at jeg stiller ikke så store krav.
    Jeg streber kun etter litt bedre lyd enn det du får kjøpt i butikken for x antall kroner.
    Verken mer eller mindre...så er jeg fornøyd.

    ;)
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en svært god ide, Shy.
    Selv tror jeg M74B ikke har så mye å jobbe med under 800 Hz når det kommer til kapasitet på "festlig" volum.
    Men spør Snickers-is, Haglund, Oks, eller H.R.
    Dem har sikkert en god oppskrift på en passiv deling med midbass driverne.

    T34B skal jo etter sigende fungere ned til 1,2 kHz.
    I mine ører er det en tullete vits.
    Uten waveguide synes jeg dem ikke har noe å gjøre under 3 kHz....(på festlige volum)
    Jeg deler 400Hz på en M74B og 3khz til en t34b 6db
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Dear Michael,



    Sorry I’ve ignored your question about 6 db crossover and 20W power. Basically, to stay on the safe Xmax, you can use 1st order crossover even at 400 Hz with 20W amp. Electrically and mechanically M74 will survive it. But for the better sound quality, I would recommend you to combine 6 db electrical slope with M74B natural low pass slope to reach something like 12db combined acoustical slope.



    Mit freundlichen Grüßen / With kind regards,

    Stanislav Malikov
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vis vedlegget 832343

    Ja, nå har jeg fått testet 6,5 M i lengre tid, og kan bekrefte at dette er den beste ape-mellomtonen som finnes på markedet i dag, iallefall i sitt forholdvis vide bruksområde...svært kapabel fra 2-300 Hz til drøye 3 kHz....selv som singel driver.
    Imponerende rett og slett.

    Anbefales på sterkeste i eks. en tre-veis sak.

    Godt mulig at andre mellomtoneløsninger fungerer/låter bedre enn denne...eks BliesMa m74b, men ikke ned til 3-400 Hz.
    Jeg gjetter på at doble Purifi 6,5m i Shy sin rigg ville låte bedre enn quattro Morel pr. i dag. ;)

    ...men siden doble m74b er på inngående der i gården, er det en uaktuell utfordring.
    har
    I en mmtmm løsning vil vel muligens 3 kHz være smertegrensen på din lytteavstand i den ultimate AL setup.
    Hos meg, i enda mindre/trange lytte omgivelser, med 1,5 m lytte avstand fungerer t34b faktisk ganske overbevisende med 3 k deling uten waveguide.

    Ja, jeg får mer av rombidrag og refleksjoner fra rommet i sin helhet vs. radian hønn med sin ultimate dynamikk.
    Men jeg tåler nok mer av rom-signaturen enn det du gjør. (jævla glava-freak) så jeg kan sannsynligvis leve godt med en Snickers coax, eller Purifi/BlieSma topp.
    ;)
    Jeg deler mine på 2500 på en 10 cm bred plate 12 db, avstand ca 2 meter.liker faktisk t34b bedre en Tad2001
    skulle gjærne likt å prøve m74b, men tenkte å teste Tad2001 under først, dele ca 1000/4000
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er overraskende (skuffende) langt mellom underhengte mellomtoner.
    Det begynner å bli noen år siden jeg skrev dette. På den ene siden holder jeg fast ved dette, men på den andre siden har ELMA-simulering gitt innsyn i hvit mye som kreves. Jeg fikk for ca 350 år siden med herr Idland (tidl Seas) på å lage en underhengt 15cm mellomtone. Jeg tilskrev den gangen avvikene til mine dreieferdigheter, men ser i dag at utslaget som følge av avvik i ID alene burde medført langt mindre avvik. Det jeg ser i dybdeanalyse er at man får dette avviket uansett med den designen vi brukte. Både asymmetri i mekanikken og lav fluxtetthet (langt unna metning) medførte dette. Den jobben jeg har gjort på feltsymmetri i gapet på coax mellomtonen viser hvor nøye man skal måtte analysere hver liten del av stålet for å få stålkontroll (pun intended) på feltet i luftgapet. Man får jo logisk nok ikke mer kontroll på feltet i luftgapet enn den kontrollen man kan på feltet i stålet rett før luftgapet. Det hjelper heller ikke å se etter tall som indikerer metning, fordi man kan ha 2,5T ett sted og 1,9T et annet. Man er fortsatt mettet, kan skryte av brutale 2,5T, og allikevel kan avviket være enormt.

    Verstingtilfellet er der en (ultra) high end produsent skrøt av både underhengt og metning, men metningen var ikke i nærheten av gapet, og det flere centimeter høye gapet tømmer all fluxen i nedre del av gapet og er praktisk talt ikke magnetisk i øvre del av gapet. Skulle vært interessant å se en måling av 2. Harmonisk der.

    På motorer uten metning kan man få betydelig grad av "field escape", der feltet enten samler seg der spolen er, eller der spolen ikke er. Dette slår kraftig ut på DC offset (nok en 3D parameter i ELMA). En god driver kan her ligge på 1-5%, men en stor del av de underhengte designene som har vært laget ligger på langt over 50%.

    Men fortsatt er underhengt fordelaktig. Har man tilstrekkelig kraftig felt betyr det at 100% av spolemassen til en hver tid genererer kraft. Dette gir et svært gunstig forhold mellom masse og kraft, med dertil høy virkningsgrad. Dette i sin tur gjør at feltet som settes opp av spolen er mange ganger lavere for et gitt lydtrykk enn en typisk overhenget motor. Dette senker avvikene til uhørte nivåer. Høy virkningsgrad reduserer også omsatt varme og dermed power compression.

    Det er med andre ord mange forutsetninger som må oppfylles før underhengt virkelig betaler seg, men når det er i orden betaler det seg også enormt.
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Er det noen som har erfaringer (skrivebordserfaring) med mellomtoner/basssmellomtoner fra SB Audience?

    NERO-6MRN150D

    Test i Audioxpress ser bra ut.

    Denne ser også bra ut: ROSSO--6MW150D (egentlig bass?)



    Prisene er ikke så ille på disse sammenlignet med mye annet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23


    Moving on to Speakers, from a design and development perspective, Jørn Rune Kviserud (Tonalab of Norway) submitted a fascinating exploration of what should be the considerations for Designing a True Midrange Driver. In fact, he offers a 10-point list for the development of midrange drivers. "Many products on the market have met several of these points already, but it is important to note that many of them only work well when combined with other points on the list," Kviserud notes. "The mid frequencies in a multi-way speaker are often handled by a woofer. We are going to look at how one can trade the properties that makes a woofer usable as a woofer and instead end up with a more purpose-built midrange driver."


    "Kvisa" rir igjen!!

    1690499152851.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når vi nå var på messa i Horten falt jeg for den klare og rene lyden det var i @The Shy sine mellomtoner.
    Hva annet kommer opp mot de som er mulig å få tak i til edrulige priser?
    Kunne godt tenkt meg å prøvd bånd drivere. En over og en under Mundorfen jeg har idag.
    kan strekke meg til 25 frognertiere for 4 stk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når vi nå var på messa i Horten falt jeg for den klare og rene lyden det var i @The Shy sine mellomtoner.
    Hva annet kommer opp mot de som er mulig å få tak i til edrulige priser?
    Kunne godt tenkt meg å prøvd bånd drivere. En over og en under Mundorfen jeg har idag.
    kan strekke meg til 25 frognertiere for 4 stk.
    Skal dele nedover ved ca 500-700hz og opp til 2 til 3 k.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Skal dele nedover ved ca 500-700hz og opp til 2 til 3 k.

    Nye Radian LM10N til 329USD per stk.

    https://radianaudio.com/products/lm...ribbon-transducer?_pos=2&_sid=146f8e57d&_ss=r


    GRS Planer PT5010 til 210 Euro stk.

     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sporet ikke denne tråden litt av nå? Beste mellomtone driver 4”-6,5” handlet tråden om😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn