Beste rene mellomtone 4"-6,5"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Sporet ikke denne tråden litt av nå? Beste mellomtone driver 4”-6,5” handlet tråden om😅
    Hva er dets om sporer av?
    Jeg har kommet med forslag fra en super 3.5" til kun 25.000kr per stykk og et par planar ribbon midrange / tweeters som er mer dedikert mellomtone enn en del av de forslagene som har blitt diskutert i denne tråden siden starten i 2015.

    Vi snakker jo om dedikerte mellomtoner her, ref uthevet tekst under. Jeg ville brukt de to ribbon elementene som mellomtoner med en dedikert diskant som @steinost allerede har.




    Moving on to Speakers, from a design and development perspective, Jørn Rune Kviserud (Tonalab of Norway) submitted a fascinating exploration of what should be the considerations for Designing a True Midrange Driver. In fact, he offers a 10-point list for the development of midrange drivers. "Many products on the market have met several of these points already, but it is important to note that many of them only work well when combined with other points on the list," Kviserud notes. "The mid frequencies in a multi-way speaker are often handled by a woofer. We are going to look at how one can trade the properties that makes a woofer usable as a woofer and instead end up with a more purpose-built midrange driver."


    "Kvisa" rir igjen!!

     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Når vi nå var på messa i Horten falt jeg for den klare og rene lyden det var i @The Shy sine mellomtoner.
    Hva annet kommer opp mot de som er mulig å få tak i til edrulige priser?
    Kunne godt tenkt meg å prøvd bånd drivere. En over og en under Mundorfen jeg har idag.
    kan strekke meg til 25 frognertiere for 4 stk.
    Satori MW13TX-8
    ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Når vi nå var på messa i Horten falt jeg for den klare og rene lyden det var i @The Shy sine mellomtoner.
    Hva annet kommer opp mot de som er mulig å få tak i til edrulige priser?
    Kunne godt tenkt meg å prøvd bånd drivere. En over og en under Mundorfen jeg har idag.
    kan strekke meg til 25 frognertiere for 4 stk.
    Purifi PTT6.5M08-NFA-01A
    ?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Utdrag fra test i HifiCompass. Litt større, men bør absolutt fremheves:
    1696276614163.png
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Bare synsing fra min side, Purifi har jo unektelig fantastiske data. Har ikke hørt noen av de, bruker ikke Rockport noe ala Satori carbon tro ? Seas har også tatt i bruk samme materiale ser det ut som.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Og- i hvilket arbeidsområde det måler bra.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Oppe i mitt hode, har jo ikke enda satt meg inn i alle parametere.
    Men tror denne er den beste.
    Høyest følsomhet og lavest masse.

    Skal brukes fra ca 500 til 3 k


    Kontra denne.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Ser unektelig interessant ut!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    2 eller 4 pr side med diskant i midten.
    Så er det vel det med lobing da.
    Største avstand senter senter mellom disse blir jo da ca 375 mm eller 550.
    4 eller da 2.
    20231003_124757[1].jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Oppe i mitt hode, har jo ikke enda satt meg inn i alle parametere.
    Men tror denne er den beste.
    Høyest følsomhet og lavest masse.

    Skal brukes fra ca 500 til 3 k


    Kontra denne.

    Jeg har begynt å stirre en del på den driveren der. MTM konfigurasjon ser absolutt lovende ut. Fryktelig bra data med tanke på forvrengning. Jeg har gått så langt at jeg har lagt den i handlekurven noen ganger, men har ikke kommet over målstreken.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Leker med tanke på denne også. Fra ca 500 og opp.
    4 pr side, uten å bruke Mundorf i diskanten.
    Faan ta att jeg har beggynt å tenke igjen :=)
    Ca 10 frognertiere.

    Det minner meg på at jeg har et par med Forsman D2-8 liggende på overskuddslageret. Den bruker den store BG 10" varianten i mellomtone. Får kanskje ta dem inn i varmen og lytte litt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det ikke det som er artig med diy ht.bygging , lav innstegsterskel og nesten ingen øvre kunnskapsgrense ?- alle skal få
    Ja, man lærer så lenge man prøver... Apropos det. Er det noen som har prøvd å bruke RC Zobel nettverk i MMTMM konfigurasjoner? Jeg ser for meg at det kan være hensiktsmessig for å dempe høyere frekvenser noe på øverste og nederste element, for å redusere interferens. Dette bør fungere til en hvis grad så lenge elementene har stigende impedans som funksjon av frekvens. Man må selvsagt ta med denne i beregningen når man lager resten av delefilteret.

    Erfaringer eller tanker?
    MMTMM.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Leker med tanke på denne også. Fra ca 500 og opp.
    4 pr side, uten å bruke Mundorf i diskanten.
    Faan ta att jeg har beggynt å tenke igjen :=)
    Ca 10 frognertiere.

    Du bør prøve å utstyre deg med et mer solid skjold mot godlyd. Kan sikkert kjøpes i en eller annen sjappe i by'en ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man lærer så lenge man prøver... Apropos det. Er det noen som har prøvd å bruke RC Zobel nettverk i MMTMM konfigurasjoner? Jeg ser for meg at det kan være hensiktsmessig for å dempe høyere frekvenser noe på øverste og nederste element, for å redusere interferens. Dette bør fungere til en hvis grad så lenge elementene har stigende impedans som funksjon av frekvens. Man må selvsagt ta med denne i beregningen når man lager resten av delefilteret.

    Erfaringer eller tanker?
    Vis vedlegget 957452
    Null erfaring. En eller to tanker. #1 Med en reell verdi på R så kan det bli vrient å få nok HF-demping på de ytre mellomtonene. Men uten R og stor nok C så blir impedansen vrien for LC filteret og summeringen av elementene blir bulkete og kanskje vanskelig å kontrollere. #2 det er kanskje enklere å gruppere mellomtoneelementene i hhv indre og ytre med egne delefiltere, og dele inn de ytre på en passende lav frekvens, f.eks. i nærheten av baffelstep.

    mvh
    KJ
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vi sporer litt av her, men det er likevel en smule relevant for å se hvordan flere mellomtoner kan kombineres for å få ønsket følsomhet og respons. Kanskje 4 rimelige kan værebedre enn en dyr osv. Svaret er vel som vanlig at 4 dyre er en god start… per kanal
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du bør prøve å utstyre deg med et mer solid skjold mot godlyd. Kan sikkert kjøpes i en eller annen sjappe i by'en ;)
    Ikke faan, må jo bli jakt.
    Tror ikke jeg går i vanlig sjappe i byen nei.
    Må jo prøve å komme ett skritt videre.
    Men hva er jo usikkert fortsatt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Vi sporer litt av her, men det er likevel en smule relevant for å se hvordan flere mellomtoner kan kombineres for å få ønsket følsomhet og respons. Kanskje 4 rimelige kan værebedre enn en dyr osv. Svaret er vel som vanlig at 4 dyre er en god start… per kanal
    En løsning jeg har brukt i 12 år. Har gjort jobben bra de, men var ikke de aller billigste
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt. Husk at det bare er differansen i prisen som må vurderes....
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Leker med tanke på denne også. Fra ca 500 og opp.
    4 pr side, uten å bruke Mundorf i diskanten.
    Faan ta att jeg har beggynt å tenke igjen :=)
    Ca 10 frognertiere.

    Det passet jo bra at Joseph Crowe la ut en hornløsning for GRS PT6825 i dag :p
    Men det ser ikke ut til kunne brukes stort under 500hz, helst delt høyere.
    Dvs dette egner seg ikke til mellomtonebruk.

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lagt inn en melding til Lars Risbo hos Purifi på facebook siden angående forskjell på IMD målinger utført på forskjellige frekvenser.
    Så lang har det kommer et par bra tilbakemeldinger.

    "Lars Risbo, Do you have IMD measurements at same frequencies for the PTT6.5X08-NAA-08 and PTT6.5M08-NAA-08 ?
    I'm trying to analyse the use of the X as a midrange vs the "midrange" M-version. The IMD figures (fig 10 and 11) in the two datasheets are not comparative. IMD with 30 and 255hz for the X-datasheet and 250hz and 2125hz for the M-datasheet. "


    Lars Risbo
    Good question! we would need to measure. I agree that it’s hard to compare when the frequencies are different. As the voice tone goes up in frequency the IMD will be more and more dominated by Doppler. Our intention was to pick two tones that are in the expected band of operation and that’s why the M version is tested at higher frequencies

    Mark Bushinski:
    One of the contributing factors of IMD is current and in the midrange frequencies the M would use less current for a given spl so I would expect the M to have lower midrange IMD. I've measured the 6.5X paper and 8.0X alum and they have a similar clean midrange IMD test in 300 and 800 hz three tone tests with the 8.0X doing better at 800hz. Lars Risbo can correct me but you might see a faster decay in the midrange with the M.

    Lars Risbo:
    Mark Bushinski yes good point with the lower current for the same spl
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sendte en mail til Purifi.
    Fikk dette svaret idag.
    Sendte ved bilde av kjelleren også så de i Danmark forstår hva vi driver med her oppe i nord :=)

    Hi Steinar,



    That is quite an impressive setup you have there!



    Ja, PTT6.5M08-NAA-08 vil være en rigtig god løsning. Den har ultra lav forvrængning og rigtig pæn frekvens response op til mininum 5K.



    Den begynder at bliver direktiv lige under 2kHz, så hvis du stor fokus på at have konstant direktivitet, så kan du også overveje vores 4in PTT4.0M08-NAC-03. Den har nærmest konstant direktivitet op til 4kHz. Dog er de selvfølgelig mindre følsomme grundet det mindre membran areal så du ville muligvis skulle bruge nogle flere for at få samme areal som med 6.5in udgaven.



    https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt4-0m08-nac-03-ptt4-0m08-nac-03-1860?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Den klarheten du savner i oppsettet nå, kan jo ligge der i det skjulte, og ville kommet fram bare du hadde sydd sammen det du har med Audiolense.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den klarheten du savner i oppsettet nå, kan jo ligge der i det skjulte, og ville kommet fram bare du hadde sydd sammen det du har med Audiolense.
    Hadde jo hver morro å prøvd.
    Men da må Steinar ha litt hjelp.
    Men husk de mellomtonene jeg har er jo ikke av den kostbare sorten 100,- stk
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hadde jo hver morro å prøvd.
    Men da må Steinar ha litt hjelp.
    Men husk de mellomtonene jeg har er jo ikke av den kostbare sorten 100,- stk
    Det som er irriterende er at de måler meget bra ved lave belastninger i området 200-3000/4000Hz. Det er ikke mange mellomtoner som slår dem der. Dermed er de meget kostnadseffektive i en line-array. 2.83V gir vel omkring 97dB på 1 meter (18-20 elementer litt avhengig av konfigurasjon) og 91dB på 4 meter med en høyttaler. Rimelig bra ned til 200hz.

    For øvrig er vel prisen nå omkring EUR 35 pr stk hvis du ikke får fatt i noen gjennom en "bulk order" på 2000stk.
    IMG_8233.png
    IMG_8234.png
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enig, mindre membranutslag, mindre varmegang i spolene ( dynamisk kompresjon) og jevnere magnetfelt gir i sum mindre forvrengning. Det er noe av linjekildens magi. Men lydbildet får en blooming- effekt pga avstandsdifferansen fra midterste driver og de på fløyene frem til lytteplass.
    Derfor tyr man til kompenseringer som f eks eks bue, shading og frekvensnedtrapping slik at du ikke ser inn i en diger tunell av en sangerinnes munn. Men, lydbildet kler jo ofte orkester og film.

    "Det er moro med ny klokke" sa en lærer i økonomi.. Vi kan jo ikke spille på de samme elementene i årevis :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Harmonisk forvrengning er som regel en forholdsvis lite hørbar forvrengningstype sammenliknet med mye annet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Harmonisk forvrengning er som regel en forholdsvis lite hørbar forvrengningstype sammenliknet med mye annet.
    Spesielt H2 er nok lite plagsomt, men man tar de dataene man har og fremdeler er det slik at "less is better". Det som er kjekt er at det etter hvert er flere gode nettsider som har måledata på en del elementer. Så slipper man å velge testkandidater bare basert på produsentens data.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn