BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips til forhandler av fresestål, samme tips som jeg fikk av calaf. Får se hva det blir til.
    Motek har også fresestål, skal jeg ha de til helga er det sikrest å handle på byen.
    Motek er og kjent for å selge kvalitet, festool fresestål de selger har jeg trua på. Erfaring med disse?
    Festool er meget bra!! Har noen stål derfra også.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut, det ble en notfres fra festool og et sett fra Motek som har en avrundingfres hvor radien stemmer med diameter på notfresen.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det påske og jeg benytter anledningen til å gjøre en liten test jeg lenge har hatt lyst til... tid for ommøblering på frontrekken min... alt ut og litt mindre inn.... Så får vi se :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har drevet med litt testing og kalibrering idag, Kommet til et punkt der målinger sier fasefeil, mens øret sier kjempe gøy og akkurat slik jeg har forventet at det skal låte... Hmm, hva skal man da stole på???
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg ville jobbet videre, helt til det stemmer både målemessig og i hode/ørene. Er det målinger med REW som sier fasefeil eller er det receiveren?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hadde kost meg gløgg i påsken å tatt opp tråden med kalibrering senere om jeg hadde følt behov. God påske!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville jobbet videre, helt til det stemmer både målemessig og i hode/ørene. Er det målinger med REW som sier fasefeil eller er det receiveren?
    Det er receiveren som klager.... Jeg bruker ikke REW, har et annet måleprogram, men når jeg ser på frekvens responsen er den så er den meget fin og overgangene i delingene er flate og fine. Snur jeg fasen får jeg noen problemområdet før og etter delingen... Skal teste litt videre med oppsettet slik det er nå og se om jeg kan komme meg ennå nærmere en varig løsning.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Klarer du ta opp en impulsrespons med det andre programmet? Dvs. kan det være noen hint der til hvorfor AVR klager?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hva var målet med ombyttingen?

    Gøyal løsning med krakkene til Beyma-diskanten :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva var målet med ombyttingen?

    Gøyal løsning med krakkene til Beyma-diskanten :)
    Utfordringen som er den fysiske størrelsen på kabinettene, noe som igjen gjør at det blir lite volum igjen bak lerretet til at bassportene til 15" får puste. Dette gjør at bassen på 15" ikke blir god nok...
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Du dropper 6x15" og en 18"... Det er ganske mye midbass-areal som går tapt der. Vil ikke resterende midbass måtte jobbe så mye hardere at vinningen går opp i spinningen?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du dropper 6x15" og en 18"... Det er ganske mye midbass-areal som går tapt der. Vil ikke resterende midbass måtte jobbe så mye hardere at vinningen går opp i spinningen?
    Helt enig med deg i den teorien, men så lenge høyttalerne ikke få nok luft til å "puste" så gjør man nesten bare vondt verre...Ikke ferdig med testing ennå, mye prøving og feiling gjenstår :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hva var målet med ombyttingen?

    Gøyal løsning med krakkene til Beyma-diskanten :)
    Utfordringen som er den fysiske størrelsen på kabinettene, noe som igjen gjør at det blir lite volum igjen bak lerretet til at bassportene til 15" får puste. Dette gjør at bassen på 15" ikke blir god nok...
    Har du forresten simulert kassene og elementene du har som trykkammer? For det er vel ytterpunktet du får hvis de absolutt ikke får puste? I praksis får noe midt i mellom siden noe luft slipper ut?

    Er du også redd for at selve elementene ikke får puste nok?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva var målet med ombyttingen?

    Gøyal løsning med krakkene til Beyma-diskanten :)
    Utfordringen som er den fysiske størrelsen på kabinettene, noe som igjen gjør at det blir lite volum igjen bak lerretet til at bassportene til 15" får puste. Dette gjør at bassen på 15" ikke blir god nok...
    Har du forresten simulert kassene og elementene du har som trykkammer? For det er vel ytterpunktet du får hvis de absolutt ikke får puste? I praksis får noe midt i mellom siden noe luft slipper ut?

    Er du også redd for at selve elementene ikke får puste nok?
    Både simulert og testet med å tette portene, mister alt av trykk og dynamikk fra dem under 70Hz... Det jeg opplever er at man får ikke nok fylde fra 60Hz og ned med at det blir så trangt bak lerretet og basstårnene gjør at høyttalerne nærmest står i hver sine små nisjer/kabinetter, disse er det veldig mye resonans inni og liten plass for å gjøre tiltak uten å ta bort så og ai alt av volum som er i dem...
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hva var målet med ombyttingen?

    Gøyal løsning med krakkene til Beyma-diskanten :)
    Utfordringen som er den fysiske størrelsen på kabinettene, noe som igjen gjør at det blir lite volum igjen bak lerretet til at bassportene til 15" får puste. Dette gjør at bassen på 15" ikke blir god nok...
    Har du forresten simulert kassene og elementene du har som trykkammer? For det er vel ytterpunktet du får hvis de absolutt ikke får puste? I praksis får noe midt i mellom siden noe luft slipper ut?

    Er du også redd for at selve elementene ikke får puste nok?
    Både simulert og testet med å tette portene, mister alt av trykk og dynamikk fra dem under 70Hz... Det jeg opplever er at man får ikke nok fylde fra 60Hz og ned med at det blir så trangt bak lerretet og basstårnene gjør at høyttalerne nærmest står i hver sine små nisjer/kabinetter, disse er det veldig mye resonans inni og liten plass for å gjøre tiltak uten å ta bort så og ai alt av volum som er i dem...
    Rett og slett bygd FOR stort.
    Det er jo ganske morsomt på sin måte.
    Ser (og høres) jo sinnsykt brutal ut den frontrekka der da :)

    Spennende å høre om du får lagd en annen løsning du synes er enda bedre.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    En løsning lik min med portene i front ville vel hjulpet elementene til å puste bedre? Litt jobb å bygge seks eller ni kabinetter til femtentommerne med åpninger i front, men dette kan du jo lett få til i påska, Bjørn Erik! ;)
    Må si at det er veldig greit og allsidig med ett kabinett til hvert element. Så kan du heller bruke krakkene til å sitte på, hehe...:p
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En løsning lik min med portene i front ville vel hjulpet elementene til å puste bedre? Litt jobb å bygge seks eller ni kabinetter til femtentommerne med åpninger i front, men dette kan du jo lett få til i påska, Bjørn Erik! ;)
    Må si at det er veldig greit og allsidig med ett kabinett til hvert element. Så kan du heller bruke krakkene til å sitte på, hehe...:p
    Jeg er i tenkeboksen for hva neste steg skal være, men slik oppsettet spiller nå er hva jeg har drømt om lenge. Så skal nok heller bruke litt til med Eq og se hva som skjer. Bruker idag ingen bånd til sub, 2 bånd på bass, 3 bånd på mellomtonen og et bånd på diskant, alle disse justeringene er under 3db... Jeg har idag presset systemet relativt hardt å være oppe i ca 120db uten at jeg vil si jeg har følt at 15" har hatt problemer på noen måte.

    Men det er en solid krakk jeg har bygget :)
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Hei Bjørn Erik.
    Hva har vært de største ulempene/utfordringene med oppsettet ditt slik det var som du mener nå har en bedre løsning på? Jeg ser at du skriver at du mister alt av dynamikk og fylde i lavere register. Når du kjører subbene så er vel ikke dette noe problem? Er det mest ved musikklytting uten subber du sliter mest?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bjørn Erik.
    Hva har vært de største ulempene/utfordringene med oppsettet ditt slik det var som du mener nå har en bedre løsning på? Jeg ser at du skriver at du mister alt av dynamikk og fylde i lavere register. Når du kjører subbene så er vel ikke dette noe problem? Er det mest ved musikklytting uten subber du sliter mest?
    Alt er bedre pr.dd med løsningen jeg har nå. Det hjelper ikke å la subben fylle på i bassen når resten av systemet sliter. Så bedre dynamikk, bedre oppløsning, jevnere frekvensrespons og et mye roligere lydbilde.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg fått kost meg med oppsette gjennom en lang påske og må si jeg smiler bare mer og mer. Jeg er selvsagt utrolig inhabil her, men synes anlegget nå spiller utrolig åpent og lekent. Jeg funderer på om jeg skal ta det videre og se om jeg kan få plass for 2stk 15" til LCR, eller om det får bli med den ene. Jeg kan ikke si at jeg har hørt noe nevneverdig at 15" har slitt noe under det jeg har testet så langt.
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Er det ikke deilig når man føler man har kommet et lite steg lenger? Hadde en fin stereosession i går med Itechen koblet på frontene. Noen steg er større enn andre men det er utrolig givende når man sitter der med gåsehud og koser seg.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg hadde slotporter i front som fungerte svært bra, også med høyttalerne kliss oppi bakvegg. Verd et forsøk med to kabinett bare for test? Er jo bygd på en kveld...
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke deilig når man føler man har kommet et lite steg lenger? Hadde en fin stereosession i går med Itechen koblet på frontene. Noen steg er større enn andre men det er utrolig givende når man sitter der med gåsehud og koser seg.
    Jo er en utrolig deilig følelse, bare nyte timer med musikk. Det å kunne kjenne musikken får et nytt liv med at alt sitter slik man ønsker.... men tror det er ennå mere å gå på...

    Jeg hadde slotporter i front som fungerte svært bra, også med høyttalerne kliss oppi bakvegg. Verd et forsøk med to kabinett bare for test? Er jo bygd på en kveld...
    Har tenkt på det!! Men slik jeg opplever oppsettet nå får jeg en utrolig bra drahjelp fra bakvegg for porten slik at den blir utrolig fyldig og fin. Blir nok å måtte bygge to kabinetter på sikt for test.
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Hører du mest på tokanals eller surroundmusikk? Siden jeg ikke har surround for tiden så har jeg fått en "rebirth" på tokanals. Er utrolig fett med Pink Floyd og lignende med gode innspillinger. Har en 4-seter sofa, men heldigvis har den loveseat i midten så det er faktisk helt ok å sitte midt mellom to seter i sweetspot. Sitter skjelden mer enn to timer uansett.
    Skal på messe på Fornebu 20-21. april. Hadde vært gøy å stikke innom, men tviler på at det blir tid.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hører du mest på tokanals eller surroundmusikk? Siden jeg ikke har surround for tiden så har jeg fått en "rebirth" på tokanals. Er utrolig fett med Pink Floyd og lignende med gode innspillinger. Har en 4-seter sofa, men heldigvis har den loveseat i midten så det er faktisk helt ok å sitte midt mellom to seter i sweetspot. Sitter skjelden mer enn to timer uansett.
    Skal på messe på Fornebu 20-21. april. Hadde vært gøy å stikke innom, men tviler på at det blir tid.
    Jeg hører endel stereo, men like mye konserter på Blu-Ray og noe film...

    Ser du at du kan få tid for et lite besøk her 20-21.april, si ifra så henter jeg deg der det passer.
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Har du koblet opp koaxene? Er egentlig mest spent på hvordan de låter før jeg selv kjøper. Skal se om jeg får lurt meg ut litt.. Når på døgnet er du hjemme da?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du koblet opp koaxene? Er egentlig mest spent på hvordan de låter før jeg selv kjøper. Skal se om jeg får lurt meg ut litt.. Når på døgnet er du hjemme da?
    Koaxene har jeg ikke i hus, de er nede i Kvinesdal. Er hjemme normalt etter 16:30-17:00 på dagen...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Hei BEF! Supert at du legger ut et sammendrag av byggetråden din her på HFS.

    Jeg har et spørsmål til deg: Ser du har et lydtransparent lerret som du antakelig har bygd selv. Har du noen bilder/beskrivelser på hvordan du bygde ramme og strammet og festet duken? Jeg har fått tak i en rull med lydransparent lerret og projektor fra AVshop. Det er muligheter for å kjøpe aluramme og ombyggingssett fra 16:9 til 2,35:1 (som er det jeg skal ha), men det er ganske så dyrt.

    Da jeg kjøpte lerretet kom det med målene 1,6 x 4 meter og det var med sju grå plastlister som duken skal festes i. I og med at jeg aldri har prøvd dette før og duken var hundedyr så spør jeg litt før jeg går i gang. Målet er å lage et 2,35-lerret på 3,0 meters bredde, ikke kurvet.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei BEF! Supert at du legger ut et sammendrag av byggetråden din her på HFS.

    Jeg har et spørsmål til deg: Ser du har et lydtransparent lerret som du antakelig har bygd selv. Har du noen bilder/beskrivelser på hvordan du bygde ramme og strammet og festet duken? Jeg har fått tak i en rull med lydransparent lerret og projektor fra AVshop. Det er muligheter for å kjøpe aluramme og ombyggingssett fra 16:9 til 2,35:1 (som er det jeg skal ha), men det er ganske så dyrt.

    Da jeg kjøpte lerretet kom det med målene 1,6 x 4 meter og det var med sju grå plastlister som duken skal festes i. I og med at jeg aldri har prøvd dette før og duken var hundedyr så spør jeg litt før jeg går i gang. Målet er å lage et 2,35-lerret på 3,0 meters bredde, ikke kurvet.
    Hei, så spørsmålet ditt inne på AVforum og helt glemt å svare, svarer deg her og nå :) Vis du går her i tråden og ser på innlegg 126, 131 og 149, så vil du se hvordan jeg har bygget min ramme. Den er tilpasset 2.35:1 og har en bredde på ca 330cm.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar! Fine bilder og kombinasjonen MDF og kryssfiner er smart. Husker du tykkelsen på materialene? Jeg må bestille og komme i gang nå.

    For øvrig artig å lese at du mener at du fikk et løft i lyden etter overgang til V5-duken. I den grad du får dempet noe pga at lyden skal gå gjennom duken: Er det i diskanten/toppen du hører dette best eller er det neglisjerbart? Jeg spør fordi jeg skal handle inn brukte høyttalere som så demonteres og bygges inn bak lerret, i nye (og grunnere) kasser med samme volum som opprinnelig. Blir å finne gode, rimelige gulvstående høyttalere baser på 5-6,5-tommere fra noen år tilbake. I den grad lerretet påvirker lyden kan det kanskje være lurt å tenke på dette når man leter.


    Skal se over bladhaugen om jeg finner igjen hjemme-hos-reportasjene, artig å lese om kinoer som er rimelig kompromissløse;)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snipp snapp snute, da var eventyret ute... Da er det offisielt, kinoen blir historie. Skal kjøre en demo til søndag og etter det vil den bli revet. Ann Kristin og jeg skal flytte å er på leting etter nytt hus, vil komme med mer info rundt det når ting begynner å dette helt på plass. En ting er sikkert, det blir ny kino i det huset :)

    Så det vil komme annonse på det meste av utstyret i kinoen de nærmeste dagene.

    Det har vært en kino som har gitt meg utrolig mye glede og vil benytte helgen til å se et par filmer til før rivingen går igang.....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Såpass ja... Ja da blir det jo store endringer fremover. Skal dere flytte langt eller ?
    Det blir veeldig spennende å følge veien deres videre , og håper dere finner et skikkelig bra "krypinn" med gode muligheter og potensiale til ny hjemmekino :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg vært kjøper på det huset tror jeg nesten jeg ville kjøpt kinoen i samme slengen:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    BEF;
    Legg ut huset med kjøp med eller uten kino - den må jo være et aktivum i en salgsprosess?
    BB
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Huff å huff.

    Håper dere finner noe med plass til en god kino. Kinoen til BEF var den første skikkelige hjemmekinoen jeg fikk oppleve. Det var en mektig opplevelse kan man si. Selv om det er en stund siden og en del er byttet ut siden den gang.

    Lykke til både med salg og med ny bolig. Og med salg av komponenter og høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn