BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Flott lesning dette her! Grattis :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Grattis! Noen planer om å ta den helt ut på bildesiden også?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Dette oser det virkelig kompromissløshet av, samt masse mer :) Gratulerer med ferdigstillt konge hule :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige hilsner

    Grattis! Noen planer om å ta den helt ut på bildesiden også?
    Ja jeg hadde en tanke om det. Nå har jeg fått et lerret som er verdig en 4K projektor. Jeg hadde hørt noen rykter om at det var ventet noe nyheter rundt 4K i år, men de ser ut til å vente på seg. Så jeg blir å sitte litt på gjerde til med prosjektor valg.
     

    kyrjens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    144
    Antall liker
    9
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Morsom lesing. Fint å se at nordmenn gjør seg bemerket på internasjonale fora. Meget fortjent! Hadde vært moro å få oppleve denne kinoen.
     

    sand19

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Oi ser bra ut. du har bygd på miles også. ble det stor forskjell med ekstra mellomtone og bass?
    ser bare brutalt ut. :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Oi ser bra ut. du har bygd på miles også. ble det stor forskjell med ekstra mellomtone og bass?
    ser bare brutalt ut. :)
    Ja jeg har modifisert Miles med mellomtone og en 15" til. Det gir mye mer oppløsning i hele registre, med en ennå mer transparent mellomtone og mer oppløsthet i diskant område.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har vært stille i tråden her i det siste og det har ikke skjedd så mye i kinoen heller i det siste. Har endel ting på tegneblokken om dagen og stikkord for 2015 er Atmos med ombygging av surround kanaler.

    free-happy-new-year-2015.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Meget imponerende kino! Helt rått! Men, synes du ikke det er slitsomt med de stadige oppdateringe fra bransjen? Man blir jo aldri ferdig siden det hele tiden kommer noe nytt og fantastisk.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Meget imponerende kino! Helt rått! Men, synes du ikke det er slitsomt med de stadige oppdateringe fra bransjen? Man blir jo aldri ferdig siden det hele tiden kommer noe nytt og fantastisk.
    Takk for det :)

    For meg er det halve moroa at det skjer litt og man kan gjøre litt om og tenke nytt.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått nye rygger til stolene mine, så nå er komforten løftet endel på stolene. De nye ryggene har ennå bedre stopping og nakke støtten hjelper godt på i liggende modus


    Har å jobbet litt med akustikken i rommet igjen og bygget noen nye diffusorer som er bak i rommet på sideveggene. Bak diffosorne har jeg montert akustikk plate. Dette gav rommet et bra løft og har fått ennå mer åpenhet og klang i lydbilde. Holografien kommer dermed også mye bedre fram.

    Et bilde av de nye stol ryggene. Man ser de nye diffusorene i bakgrunnen.

    3J2A8701.jpg

     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Er disse diffusorene laget med et eller annet spesielt problem i tankene, eller er det bare en videreutvikling og testing av hva som fungerer i rommet?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes ikke fokus og størrelsen på rommet var god nok i sweetspot. Diffusorene med litt demping bak hjalp meget på dette. Jeg driver med litt testing i kinoen fortiden både hva angår akustikk, men også plassering av høyttalere/subber.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan har du gjort det i taket - har du "bare" diffusere, eller har du demping i første refleksjon? Hva anbefaler du?
    Jeg har bare diffusering i taket. Jeg har testet ut noe dempeplater i taket uten at det hadde noen større virkning. Min erfaring er at 30/70 med demping/diffusering er en god kombinasjon som gir fin klang og dynamikk i rommet.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Herregud BEF, du er helt rå. Hvordan jeg har klart å ikke få med meg denne drømmen av et rom kan jeg ikke forstå. Har sittet i over en time og skrålet meg gjennom ditt fantastiske verk og det har vært ren nytelse. Du går opp stier og viser vei for andre med samme drømmer. Skulle det være mulig for et demo besøk, så send meg en PM :rolleyes:
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Herregud BEF, du er helt rå. Hvordan jeg har klart å ikke få med meg denne drømmen av et rom kan jeg ikke forstå. Har sittet i over en time og skrålet meg gjennom ditt fantastiske verk og det har vært ren nytelse. Du går opp stier og viser vei for andre med samme drømmer. Skulle det være mulig for et demo besøk, så send meg en PM :rolleyes:
    Kanskje du kan begynne å åpne kinoen som attraksjon for A/V nomader fra det store utland;)
    Halv pris for lokale helter? Kan være gode penger i det......
    Takk for hyggelige ord!! Jeg har hatt flere demo treff hos meg, men en god stund siden sist. For meg er det en stor glede å kunne dele opplevelser i denne hobbyen og vis jeg da kan være til inspirasjon for andre er det jo ekstra hyggelig. Det er heller ikke noe problem å ta imot besøk en dag det skulle passe for oss begge jonas.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Si ifra Jonas, har vert der en gang før, og tar mer enn gjerne en tur til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker og bukker. Har hatt lysst på tårn siden jeg var hos Tom sist. Det hjalp svært lite med en tur til tralltrall og spiker'n i kista var når jeg fikk låne de jbl subbene. Samtidig som dama fant ut at vi ikke skal reise på ferie iår.

    Har kjøpt veldig mye de siste mnd men nå er konto tom. Har ikke engang penger til å kjøpe forsterker til å dra subbene... Så Thohaug er så snill å låner med en Itech.

    Glemmer ikke turen vi hadde ned til deg.

    Kanskje vi skulle ha tatt et treff med klubben. Er noen kino gutter blant oss.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Blir gjerne med til BEF om jeg for innpass, Rå kino!!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som jeg må åpne dørene her hjemme igjen for et kino treff :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Høres morsomt ut det. Jeg blir gjerne med på et slikt treff. Da får jeg hørt sammenligningen med mellomtone på miles mens jeg avventer leveransen på mine egne mellomtoner.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Høres morsomt ut det. Jeg blir gjerne med på et slikt treff. Da får jeg hørt sammenligningen med mellomtone på miles mens jeg avventer leveransen på mine egne mellomtoner.
    Du er selvsagt velkommen og vil være spennende å høre hva du mener og tenker om oppsettet mitt kontra ditt eget.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var innom AVshop igår å kjøpte meg 2stk Beyma 8cx300nd, så nå er det klart for å gå igang med prosjekt nye surround og atmos kanaler til kinoen.

    Skal lage meg noen prototyper for testing og utforsking på. I første omgang blir det nok aktiv deling på de, men driver å tegner på et passivt filter til dem. Det må testes ut og prøves. Er iallefall meget spent på dem og hva de kan levere.

    8cx300nd.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal dette kun benyttes på atmos, eller skal du bytte ut surround høyttalerne dine også? Er det noe spesiell grunn til at du gikk for 8 tommeren, og ikke bare klinte til med 12 eller 15 tommeren for å bevare dynamikken i surround? Skal selv bytte til noen 12 tommers coaxer fra beyma her hjemme. Har dog kun plass til en bakkanal. Har du testet hvordan det fungerer å bare ha en bakkanal i midten kontra 2 stk?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal dette kun benyttes på atmos, eller skal du bytte ut surround høyttalerne dine også? Er det noe spesiell grunn til at du gikk for 8 tommeren, og ikke bare klinte til med 12 eller 15 tommeren for å bevare dynamikken i surround? Skal selv bytte til noen 12 tommers coaxer fra beyma her hjemme. Har dog kun plass til en bakkanal. Har du testet hvordan det fungerer å bare ha en bakkanal i midten kontra 2 stk?
    Nei jeg tenker å benytte disse til både surround og atmos. Grunnen er å få en så helhetlig løsning på alle effekt kanaler, vurderer også da å benytte dobbelt opp med sidekanaler slik at 1 og 2 rad får sidekanal dekning like godt. Men som sagt, alt er på test stadie og hva endelig løsning blir vet bare framtiden :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har kommet meg igang med testing av elementene, Beyma 8cx300nd. Har startet med test i lukket kabinett på 22liter. Mine refleksjoner rundt det er at de spiller meget åpent, rent og har en flott oppløsning. På den negative siden ruller det fort av og har -3db på ca 200Hz, så det trenger endel Eq da for å få noe fylde nedover.

    Er nå igang med å bygge et bassrefleks kabinett, dette vil gi det løfte elementet trenger nedover i frekvens. Kabinettet jeg bygger vil har en tuning på 75Hz, noe som vil gi 75,8Hz, volum på kabinettet vil være ca 24liter.

    På bildene ser
    dere beregningen av bassrefleks kabinettet.

    Kasse.jpg


    Port.jpg


    Demping.jpg



    Frekvens grafen viser lukket kabinett som hvit og portet som blått.

    Frekvens x2.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har prototypen stått å spilt litt i kinoen. Første inntrykket er bra, den har fin fylde, god klangbalanse og er veldig dynamisk. Med at den kun går ned til 75-80Hz vil den nok oppleves mer tam enn hva den egentlig er.

    Som dere sikkert ser er kabinettet veldig grunt, kun 20cm, dette er for at jeg har en tanke om at man kan bruke 5-7-9-11 av disse til et oppsett i baffelvegg, med 1-2-4 subber til. Jeg har kjørt oppsettet i kinoen nå med sub også, å det spilte utrolig tøft.

    Her er noen bilder av prototypen, kabinettet klart til liming og man ser hvordan bassporten er.

    IMG_4151-.jpg


    IMG_4152-.jpg

    Høyttaleren på plass i kinoen.

    IMG_4160-.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er passivt filtret ferdig, så nå bærer det inn i kinoen for lytting og litt måling. Det har deling på 2,2Khz og er på 24db pr.okt., har dempet diskant delen med 6,5db.

    IMG_4164-.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lyttingen igår kveld ble en meget hyggelig opplevelse. Startet med å høre noen spor med aktiv deling, nå har elementene stått å spilt noen dager så de er ikke så "kvasse" og "harde" som ved de første lyttingene. Så koblet jeg opp det passive filtret, dette var en meget positiv opplevelse. Filtret passet høyttaleren meget godt, de spiller utrolig åpent, lekent, detaljert og meg stor kraft. Så lytte seansen ble fort til en 3-4 timer der måtte høre sang på sang og koste meg stort.

    Idag tenkte jeg å koble dem opp på min gamle Arcam AVR300 forsterker, for å se hvordan de oppfører seg med en normal forsterker, kontra Crown forsterkerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn