BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har startet på prosjekt podie igjen. For å få en penest mulig avslutting på søylene som skal være foran sidekanalene mine har jeg valgt å forlenge podiet med 35cm og lage en trapp løsning i midten av rommet. Trappen er laget løs med tanke på en subløsning i selve podiet.





    Da var teppet på plass :)





     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har hentet inn stolene til bakre rad. Så neste nå er å montere dem opp :)


    Er litt usikker på hvor mange jeg skulle ha på bakre rad.








    Da er stolene på plass, det ble 5 stykk på bakre rad. Nå trenger jeg bare X-antall porsjoner med arbeidslyst for å ta siste rest. Skal igang med det elektriske til rommet. Legge opp ny føringsvei for strømmen ned til kjelleren, dette er ikke en jobb jeg har sett fram til. Etter det er det listing av rommet. Når det er gjort blir jeg å kjøpe ny projektor :) Må ha en liten gulrot til seg selv :grin:









    Har laget deksler rundt bak kanalene, som dere ser på de siste bildene. Tanken er å ha en enkel ramme foran høyttalerne og trekke disse rammene med sort høyttaler fronttrekk.









     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var det tid for rack,19" rack til forsterkerne skal bygges. Skal bygge dem inn under trappen slik at de står skjult og plass for å kunne komme inn bak for kobling av dem.







    Ingen ting er så gøy som å se maling tørke :evil:



    Da var ventetiden over :) Slik ble det.





    Trenger også en stereo benk for resten av komponentene. Fant ut at en lav stereo benk ville romme mere og bli mindre ruvende utenfor kinoen. Den har mål 122x60, nede hylle har en høyde på 25cm og øvre på 20cm. Har lage utspringer for kabel gjennomføring mellom nedre og øvre hylle, samt at det er åpent mellom sidene i senter. Har montert hjul, slik at jeg kan rulle den ut for å komme til bak komponentene.

    Skal lage kabelføring inne i veggen for signal kabler bort mot forsterker racket.











     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått hentet meg to nye sub elementer som det skal bygges kasse til for test. Elementene som er hentet nå er Beyma 18SW1600Nd. Jeg skal lage en bygge tråd når jeg starter og bygge kassene til disse elementene, der jeg vil legge ut beregninger og størrelsen på kassen.

    Hadde med min lille assistent Jenny under utpakking :)







    Kassen er bassrefleks med en hylleport som er tunet til 18,5Hz..


















    Jeg har laget noen avstivninger inne i kassene, noe som gjør at kabinettene blir meget solide og stive.




    Startet med å frese nedsenkningen til elementet, freste ut hullet til elementet, limt frontplaten fast til kabinettet og frest ut åpningen til bass porten.














    Her kommer noen bilder av de ferdige Beyma subbene og hvordan det ser ut bak lerretet nå.

    Her ser man at TC Sounds subbene ligger nederst med Beyma sub på toppen.





     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått ordnet slik at det ikke er en hvit dør som vises innvendig i kinoen og flyttet komponentene inn i stereobenken utenfor kinoen. Det jeg har gjort med døren er at jeg har trekt en 19mm MDF plate med molton og limt denne med akustisk lim på dørene. Dette hjelper også veldig på lyd lekkasje via selve døren.


    Jeg driver også å jobber med akustikken,så er mye testing for tiden. Skal komme med bilder og info når ting begynner å falle på plass.


    Her er noen bilder fra hvordan ting ser ut nå.











     

    teinematen

    Medlem
    Ble medlem
    25.06.2013
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    imponerende selvbygging :) hvilke subber har du nå? kamerat som kjøpte 15" lmsene dine faktisk :) skal selv bygge 1 eller 2 med TC sound sine 18" LMS ultra
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    imponerende selvbygging :) hvilke subber har du nå? kamerat som kjøpte 15" lmsene dine faktisk :) skal selv bygge 1 eller 2 med TC sound sine 18" LMS ultra
    Jeg har en sub løsning med bruk av Beyma 18SW1600Nd, men bygget noen andre kasse. Kommer bygge bilder av disse kabinettene om ikke for mange innlegg :)

    Var det en kompis av deg som kjøpte de TC elementene, meget gode elementer det også. Passet bare ikke helt til mitt oppsett.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver bygging subber som skal stå bake i kinoen. Kassene er helt identiske i volum og tuning som front subbene. Så de er ikke fysisk små, størrelsen er 185x48x45cm og vil ha en tuning frekvens på 18,5Hz. Kassen er 85% ferdig, det neste som gjenstår nå er å legge inn litt demping og lime på topp platen.


    Her er noen bilder fra verkstedet, siste bilde har min faste arbeids kollega sneket seg med












    Har fått på plass de siste delene på subbene, så nå har jeg 2 tårn Jeg vet ikke om jeg har blitt preget i det siste av store høyttalere, for jeg synes ikke de var så store når jeg ble ferdig med dem.





    Da er subbene kommet på plass bak i kinoen.



     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ikke de minste subene jeg har sett :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klart for neste prosjekt til kinoen, akustiske tiltak. Jeg gjorde noen tester med skyline diffusorer i kinoen og de var såpass positivet at jeg velger å bygge det for bakveggen i rommet.

    Her er utregningen for de diffusorene jeg skal ha på bakveggen.



    Innkjøp av materialer, er ca 1000 klosser/staver som skal til for dette prosjektet, å kjøpt inn ca 270 meter med 2x2” eller 48x48mm.







    Det blir en del sagspon av og kutte opp alle klossene.



    Alle klossene ferdig slipt.





    Montering av klossene, er nesten som å bygge LEGO J





    Da har jeg blitt ferdig med å lime alle klossene til mine nye diffusorer. Litt tørketid igjen før jeg kan bære de inn i kinoen. Visuelt sett er jeg meget fornøyde med dem, så da krysser jeg fingrene for at de er like gode akustisk sett








    Da var diffusorene endelig på plass i kinoen! Det var ikke like lett å få dem inn, de var ikke bare tunge, de var også meget uhåndterlig når det kom til å stable dem på plass bak bakre rad. Når de først hadde kommet på plass og lyden kom på anlegget, kom et stort smil fram. JA det var dette jeg hadde ventet på, alt hang med engang mye bedre sammen, dynamikken var ennå mere overveldende, tonalt sett mye mere avslappet, ingen ting stakk seg fram og en mye større ro i lydbildet. Godt å høre at ting går den veien man ønsker








     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, gliser og leser! For en vanvittig innsats, moro å følge tråden! Har du nådd frem til dagens kino i tråden eller er det mer i vente?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det :) Er nok endel igjen før vi er helt i mål på hvordan ting er pr.dd.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Faktisk så er det tøft og se at hjemmekino byggerne grisedenger hififolket i bygging av lytterom....

    All mulig kudos for at du deler, inspirerende tråd !!!!

    Jan Robert
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er vanvitting inspirerende dette, og ett godt gjensyns. Bra tiltak å lage tråden på nytt - den originale på flere hundre sider blir litt oversiktelig.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige ord :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Første utgave av surround kanalene i kinoen fungerte ikke helt slik jeg ønsket. Da var det tilbake til tegnebordet og begynne på nytt.

    Dette er tegningen på ny bakkanal, den skal stå rett på subbene bak i kinoen og inn mellom diffusorene.



    De fleste er sikkert lei av bilder av MDF som limes sammen, så her er kort versjonen.






    På plass i kinoen, beklager litt dårlig bilde!




    Etter noe testing var konklusjonen at diskanten måtte heves, her er MK2 versjonen klar.




    Da var det tid for nye side kanaler, Her er beregningene på kabinettet.



    Slik ble de.



    Nye sidekanaler og bakkanaler på plass i kinoen. Her ser man også det at alle elementer står i samme høyde.







     
    Sist redigert:

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei, ser noe av bildene i tråden min er borte. Dette er nok pga. AVforum er ned og alle bilder er linket mot AVforum.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg i gang med å demontere rommet slik at jeg kan få gjort finishen på de siste tingene som er bygget. Jeg skal også få installert varmepumpe o kinoen.
    Slikt ser bakveggen ut før finish.



    Varmepumpe installert.



    Alle diffusorene er tatt ut fra kinoen og har nå blitt lakket, så nå er de sorte og pene. De forandret veldig utsende etter lakkering, man får en utrolig kul effekt stavene seg imellom. Nå skal jeg ha ut sub kassene etterhvert å få gjort finish på dem.







    Diffusorene ferdig lakket og klar for montering. Verdens beste arbeids kollega passer på :)

     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bakerste del av rommet skulle etter første plan ha absorbasjons plater i hjørnet. Denne planen ble som kjent endret og da må dem tapetseres litt mer.

    Et før og etter bilde





    Da har sub kassene bak i rommet fått finish. Jeg skal lage et deksel som skal dekke mellomrommet mellom subbene. Nå er det klart for å løfte på plass diffusorene.






    Da er diffusorene løftet på plass og bakkanalene har fått finish. Det skal et front deksel foran bakkanalene slik at ikke elementene vises. Dette vil bli gjort samtidig med at jeg lager deksel for sidekanalene.





    Har bygget side deksler i ytterkant av diffusorene.





    Da er deksler på toppen av diffusorene på plass.







    Da var stolene på plass igjen.



    Da har sidekanalene fått finish, gjenstår bare å lage deksel foran elementene.







     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Nice - "det er bare å bøye seg i hatten" BEF :)
    Flott med en fortløpende og oversiktlig bildekavalkade av denne meget omfattende byggeprosessen !
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bøyer meg i hatten her og! Søkke ta som det kommer sammen underveis!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Veldig hyggelig med tilbakemeldinger. Det var en lang prosess når jeg bygget kinoen og det dere har sett til nå er ca 1,5år med arbeid og testing.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.206
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er egentlig totalt uinteressert i hjemmekino, men sitter og gleder meg til hver gang du laster opp nye bilder :) Fantastisk å følge med på når noen går all in og resultatet blir så smakfullt og sikkert kvalitetsmessig strålende.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er egentlig totalt uinteressert i hjemmekino, men sitter og gleder meg til hver gang du laster opp nye bilder :) Fantastisk å følge med på når noen går all in og resultatet blir så smakfullt og sikkert kvalitetsmessig strålende.
    Veldig hyggelig å høre :)

    Da kan jeg informere deg om at kinoen bruker jeg like mye til å lytte i som jeg ser film. I perioder er det nok mer musikk og lytting enn det er film. Hifi har vært en hobby for meg siden jeg var 12-13 år, koser meg utrolig med store lyd opplevelser. Mange vil nok dømme oppsettet nord og ned når det gjelder hifi egenskaper, men har hatt mange her som ikke har klart å stoppe lyttingen pga. opplevelsen oppsettet gir.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg i gang med bygging av nye subber til å ha front av rommet. Disse subbene bygges etter erfaringene jeg høstet rundt de to Beyma 18” subbene jeg bygget litt tidligere i tråden, post #84. Er samme type element som skal benyttes, Beyma 18SW1600Nd. Jeg skal ha 6stk og de skal stables i 2 søyler. De skal stå ut mot siden mellom front og senter.

    Her er et bilde av sammen settingen av kabinettene og som alle ser, inConcert Miles er en relativ liten høyttaler



    Her er beregningene av kabinettet.






    Da var 6 kabinetter 50% ferdig












    Bilder av utfresning av bassport







    Kabinettet ferdig frest


    Med element på plass, illustrasjon med en 1,5liter Pepsi Max den fysisk størrelse av kabinettet





    Subbene monteres i kinoen.





     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Pokker.. er døgnene dine lenger enn mine?! Makan til fremgang :D. IMPONERENDE! :D. Nydelig syn!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Pokker.. er døgnene dine lenger enn mine?! Makan til fremgang :D. IMPONERENDE! :D. Nydelig syn!
    Kinoen er ferdig bygget, dette er hoved trekkene med byggingen av kinoen. Har en tråd på AVforum om byggingen og kopier inn her fra den tråden. Ikke postet noe om det prosjektet her før nå da det ikke har været noe god kategori for denne type prosjekt før nå.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    BEF
    Takk for en herlig "reise" - helt uforlignelig og jeg har aldri sett maken!
    Gratulerer og lenge må du leve!
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en kino av en annen verden, har vært der to ganger og drar gjerne igjen. Du burde prøve å få audiens:) BEF, kona og hunden er særdeles hyggelige:)

    BEF
    Takk for en herlig "reise" - helt uforlignelig og jeg har aldri sett maken!
    Gratulerer og lenge må du leve!
    BB
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe, husker sist vi var innom. Den snille hunden smakte litt...... på sjokoladekaka.Det var en heftig opplevelse (kinoen altså), og jeg drar gjerne igjen for å si det slik.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er dette vi kaller å dra galskapen helt ut.
    Det er da man finner ut hvor snill kone man har, i dette tilfellet er det ingen tvil om det.
    Gratulerer og takk for en fin reise i denne galskapen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke slutt enda osten, mere galskap i vente;)
     

    Doremi

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    39
    Antall liker
    11
    Utrolig bra, blir helt stum jeg.
    Er du håndverker av yrke?

    Roy
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger og skal hilse fra konemor til dere som har møtt henne. Hun er meget snill som lar meg få utfolde meg og gjøre det jeg har lyst til rundt denne hobbyen.

    For å ta dere med til nå tid i kinoen som er noen poster unna her i denne tråden, har jeg nede lerretet nå og driver med endel små justeringer. Når dette arbeidet er ferdig tenkte jeg å lage en åpen invitasjon igjen for en demo eller to. Dette har jeg hatt på AVforum, men skal legge det ut her også vis det er noen som skulle ha lyst å ta turen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sittet å kikket gjennom tråden og må bare ta av meg hatten av beundring :)
    Litt av et prosjekt du har gående.

    mvh
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig imponerende, BEF! Gratulerer med flott kino!

    Særlig arbeidet med diffusorene gav meg hakeslepp; det er jo et par-tre klosser å sage, montere, male. Ikke alle som hadde giddet sette i gang med noe slikt!

    Kaptein Ufattelig
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For meg har hele prosjektet vært en lang reise og jeg ønsket ikke å lage meg en kino eller hifi rom som skulle være ferdig på en helg. Så derfor har mye av tingene vært del prosjekter og jeg har tatt det steg for steg. Har jeg ikke blitt fornøyd med løsningen har jeg startet på nytt. Diffusorene var et prosjekt som kom igang etter jeg bygget noen diffusorer for Stig Erik Tangen og prøvde dem litt i kinoen før levering. Resultatet av den testen var så positivt at jeg gikk igang med eget prosjekt med diffusorer på bakveggen.

    Hvordan jeg vil beskrive lyden fra subbene, er jo et meget individuelt svar på og jeg er nok litt inhabil :) Jeg vil nok si på moderat volum og opp til 105db er de meget lik en stor dippolsub i sin lyd karakteristikk med stor fylde og god linearitet. Kommer man opp på høyre volum får man kasse karakteristikken mer fram, men de kan levere et voldsomt trykk og fylde uten at noe stikker seg ut. De integrerer seg også meget godt mot resten av oppsettet slik at du sitter aldri å føler du hører på subben i systemet på noe tidspunkt.

    Jeg bor i Bærum og takker igjen for hyggelige tilbake meldinger :) Å det vil komme mer galskap rundt prosjektet i tiden som kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn