BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PlaceboKing

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2014
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Fantastisk mye arbeid som ligger i denne kinoen, ble sikkert superfin når den ble helt ferdig !

    Noen kommentarer:
    For at rommet skal være lydtett er det viktigste at det er lufttett, kipt med hensyn til ventilasjon, men slik er det. Det betyr at det hjelper lite med
    mange lag gips dersom du har nøkkelhull elller manglende tetting i dørkarmen, eller ikke tetter elektroboksene. Tommelfingerregel er at 1 cm2 på 10m2 flate gir 10 db dårligere demping. Skum er heller ikke egnet som god lydtetting fordi det er porøst materiale, som ved bevegelser vil løsne og skape sprekker. Silikon er flott.

    Når det gjelder bygningsplater er det slik at plater har to "lyd-hull". Koinsidens-frekvens som for 13mm gips ligger på ca 2kHz, og resonansfrekvensen som er vekten av platene og avhengig av dybden på hulrommet bak platene. Typisk under 100Hz. Ved å lime platene lager du i praksis kun en plate med en lav koinsidens-frekvens. Bedre ville være å bruke enten 9 og 13 mm gips, eller feks 12 mm OSB finer plater bak 13 mm gips, dermed får også skrufeste :-D

    Når det gjelder akustikken er det vanskelig og se hva som er gjort i dette rommet, med der er det også et par tommelfinger regler for å unngå de største problemene.
    Dette gjelder særlig når man har mulighet til å bygge rommet fra bunnen.

    Stående bølger: Disse får man ikke bort, men ved å gjøre rommets matematiske dimensjoner kompliserte kan man spre de utover mange frekvenser slik at man unngår tydelige "boomer". Et rom på feks: H 3 B 3 L 3 er ikke bra. Da vil de stående bølgene i ulike plan ligge på samme sted i rommet og forsterke enkeltfrekvenser, se denne side: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
    Gode romstørrelse: Room Sizing Tutorial | Acoustics, Audio and Video | University of Salford.

    Ekko, eller flutterekko kommer av helt parallelle flater. For å unngå det kan man bygge veggene/tak skrå i forholde til hverandre. Selvsagt kam man dempe dette
    etter at rommet er ferdig, men man får de ikke helt bort kun ved demping, The Basics - Room Acoustics.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk mye arbeid som ligger i denne kinoen, ble sikkert superfin når den ble helt ferdig !

    Noen kommentarer:
    For at rommet skal være lydtett er det viktigste at det er lufttett, kipt med hensyn til ventilasjon, men slik er det. Det betyr at det hjelper lite med
    mange lag gips dersom du har nøkkelhull elller manglende tetting i dørkarmen, eller ikke tetter elektroboksene. Tommelfingerregel er at 1 cm2 på 10m2 flate gir 10 db dårligere demping. Skum er heller ikke egnet som god lydtetting fordi det er porøst materiale, som ved bevegelser vil løsne og skape sprekker. Silikon er flott.

    Når det gjelder bygningsplater er det slik at plater har to "lyd-hull". Koinsidens-frekvens som for 13mm gips ligger på ca 2kHz, og resonansfrekvensen som er vekten av platene og avhengig av dybden på hulrommet bak platene. Typisk under 100Hz. Ved å lime platene lager du i praksis kun en plate med en lav koinsidens-frekvens. Bedre ville være å bruke enten 9 og 13 mm gips, eller feks 12 mm OSB finer plater bak 13 mm gips, dermed får også skrufeste :-D

    Når det gjelder akustikken er det vanskelig og se hva som er gjort i dette rommet, med der er det også et par tommelfinger regler for å unngå de største problemene.
    Dette gjelder særlig når man har mulighet til å bygge rommet fra bunnen.

    Stående bølger: Disse får man ikke bort, men ved å gjøre rommets matematiske dimensjoner kompliserte kan man spre de utover mange frekvenser slik at man unngår tydelige "boomer". Et rom på feks: H 3 B 3 L 3 er ikke bra. Da vil de stående bølgene i ulike plan ligge på samme sted i rommet og forsterke enkeltfrekvenser, se denne side: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
    Gode romstørrelse: Room Sizing Tutorial | Acoustics, Audio and Video | University of Salford.

    Ekko, eller flutterekko kommer av helt parallelle flater. For å unngå det kan man bygge veggene/tak skrå i forholde til hverandre. Selvsagt kam man dempe dette
    etter at rommet er ferdig, men man får de ikke helt bort kun ved demping, The Basics - Room Acoustics.
    Takk for hyggelige ord :) Forstår også du hadde et spesielt behov for å kommentere min tråd siden du opprette en bruker kun for det. Er enig i mye av det du skriver og jeg har på ingen måte skrevet at dette er en fasit, men det er hvordan det ble gjort hos meg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takker for en veldig spennende tråd....

    Har du skrevet noe sted om dimensjonene på rommet...?

    Mvh
    OMF
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått sparklet første lag på veggene. Startet byggingen av podiet, det blir 30cm høyt og det vil få trapp opp på hver side. Jeg blir å legge 30cm med Rockwool under hele podiet, for å unngå resonanser.










     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er en skisse over dimensjonene på rommet, slik det skal bli. Så lengden er 6,52, bredde 3,83 og høyde 2,23m.

    900x900px-LL-bddef723_BEFmlprom2.jpeg
     

    PlaceboKing

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2014
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Her er en skisse over dimensjonene på rommet, slik det skal bli. Så lengden er 6,52, bredde 3,83 og høyde 2,23m.
    Hmm var litt tilfeldig at jeg kom over dette forumet og kommenterte din tråd først.

    Testet dimensjonene dine i denne: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm og det ser jo veldig bra ut !
    Ser ut til å bli litt ekstra rundt 50Hz men tipper gipsvegger og den oppbygde "scenen" vil ta det meste av den.

    Ellers er jo nesten alltid problemer mellom 170 - 250 Hz. Dette vil nok dempes endel av lerret og evt hjørne demping.
    Blir spennende og se videre fremgang !
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har jobbet med downlight i taket. Det blir totalt 13 lys punkter i taket. Disse 13 punktene skal jeg dele opp i 2 eller 3 soner slik at man kan ha noe bakgrunns lys i kinoen. Hullene som er boret nå er 15,7cm store, selve downlighten vil bli montert på en plate som kommer under. Denne platen vil bli foret ned 3cm og det vil se ut som den svever i taket. Jeg må gjøre dette for å kunne skjule inspeksjonsluken til det elektriske anlegget som ligger i etasjen over.





     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde ikke tolmodighet til å vente til du ble ferdig med presentasjonen her på forumet, så jeg pløyde igjennom hele tråden på avforum.

    Kan trygt si at dere som ikke har fått det med dere så har dere virkelig en presentasjon i vente!! Bare å bøye seg i støvet for engasjementet og ikke minst alle de gjennomtenkte løsningene dine BEF.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke tolmodighet til å vente til du ble ferdig med presentasjonen her på forumet, så jeg pløyde igjennom hele tråden på avforum.

    Kan trygt si at dere som ikke har fått det med dere så har dere virkelig en presentasjon i vente!! Bare å bøye seg i støvet for engasjementet og ikke minst alle de gjennomtenkte løsningene dine BEF.
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har startet å se litt på de akustiske tiltakene og gjort litt kalkulasjoner rundt det. Jeg blir å gå for en løsning der jeg bruker både diffusjon og absorberende elementer. For å få det best mulig integrert til rommet vil jeg lage dette selv. Jeg vet jeg drar på meg mye jobb med det, men tror slutt resultatet blir så mye morsommere å ha i kinoen at det vil være verd den ekstra jobben. En liten illustrasjon for hvor mye jobb det er, er starten av prosjektet å lage 2835 slike :)



    Har fått sagd opp alle klossene til diffusorene som skal opp i taket. Alle klossene er så pusset på båndsliper, før de blir montert opp på en MDF plate som kan skrues opp i lektene som er i taket. De åpne firkantene man ser i diffusorene skal bli rom for down light.









     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Helt genialt med hjemmelagede diffusor-paneler!! De koster jo pinadø 3800kr pr stk de der. Hadde jeg ikke hatt 20 tommeltotter skulle jeg også funnet på noe slikt. Håper selv å komme i gang med kinoen når huset står klart i mai, men har sprengt noen (les alle) budsjett noe så innihe&¤#%te. Det er derfor bra at du har slike tips og triks i tråden din som kan redde et synkende skip ;).
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fint man kan være til inspirasjon :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått kappet opp de siste bitene, pusset og limt. Så nå er jeg ferdig med konstruksjonen til taket. Det er totalt 5 elementer, dele opp sidene i 2 deler.












    Diffusorene opp i taket for å se hvordan de tok seg ut, de skal lakkes sorte.






     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Fett prosjekt!

    Man blir jo nesten inspirert av disse diffusorene. Kan du si noe om hvor dype de er og hvor langt ned i frekvens de har effekt? Jeg er også nysgjerrig på hvordan du har valgt denne plasseringen. Gleder meg til fortsettelsen!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fett prosjekt!

    Man blir jo nesten inspirert av disse diffusorene. Kan du si noe om hvor dype de er og hvor langt ned i frekvens de har effekt? Jeg er også nysgjerrig på hvordan du har valgt denne plasseringen. Gleder meg til fortsettelsen!
    Jeg bruker en enkel diffusor kalkulator til å beregne mønstret. I en diffussor er det arealet på stavene som forteller hvor høyt opp i frekvens den går. Vanlig 48x48mm eller 2"x2", vil gå til 3580Hz. Så er det lengden på stavene som vil fortelle deg hvor langt ned i frekvens du går. For å gå ned til 750Hz er de lengste stavene 22,93cm, 500Hz 34,40cm, 400Hz 43cm, 300Hz 57,33cm. Så man ser lengden går drastisk opp jo lengre ned i frekvens man ønsker å komme.

    Under er en illustrasjon hvordan en beregning ser ut. Ønsker du å bygge selv kan man beregne det via denne kalkulatoren, http://www.mh-audio.nl/user/acoustic calculator.asp .

    02.02.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis de bagerste lyttere skal være hævet 50 cm over niveu, vil der være stor forskel på lyden imellem første og anden række!
    Der er en lyttehøjde, som er den optimale og jeg ville, hvis det havde været mig, nøjes med at hæve 5 - 10 cm. Jeg kan godt se, at det kan være et problem med at se billedet, men hvis man nu sidder forskudt.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis de bagerste lyttere skal være hævet 50 cm over niveu, vil der være stor forskel på lyden imellem første og anden række!
    Der er en lyttehøjde, som er den optimale og jeg ville, hvis det havde været mig, nøjes med at hæve 5 - 10 cm. Jeg kan godt se, at det kan være et problem med at se billedet, men hvis man nu sidder forskudt.
    Jeg vet ikke hva du baserer ditt utsagn på. Podiet som er bygget bak i rommet er hevet med 28cm, den tonale lydkvaliteten er ikke særlig stor forskjell på fra første til andre rad. Den største forskjellen ligger i fokus på lydbilde og der er det bare en plass som er god. Alle de andre plassene har god lyd og godt med effekter.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg bruker en enkel diffusor kalkulator til å beregne mønstret. I en diffussor er det arealet på stavene som forteller hvor høyt opp i frekvens den går. Vanlig 48x48mm eller 2"x2", vil gå til 3580Hz. Så er det lengden på stavene som vil fortelle deg hvor langt ned i frekvens du går. For å gå ned til 750Hz er de lengste stavene 22,93cm, 500Hz 34,40cm, 400Hz 43cm, 300Hz 57,33cm. Så man ser lengden går drastisk opp jo lengre ned i frekvens man ønsker å komme.

    Under er en illustrasjon hvordan en beregning ser ut. Ønsker du å bygge selv kan man beregne det via denne kalkulatoren, http://www.mh-audio.nl/user/acoustic calculator.asp .

    Vis vedlegget 240966
    Takker for info!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var det på tide med litt svart arbeid, i ordet rette forstand. Har grunnet alle veggene sorte, som er grunnfargen i tapeten som skal på veggene. Har tatt ned diffusorene i taket for å sprøyt male de. Jeg bruker en dekkbeis på dem, da denne ikke lager så lett renne merker som vanlig maling gjør. Den gir samtidig en finish som lager mer spill i diffusorene, har brukt to strøk.

    Først et bilde av hvordan diffusorene er festet i taket.













     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var det legging av Molton i taket. Her fikk jeg god hjelp av 2 fra AVforum, alkar og Landcruiser, for å holde Molton oppe mens jeg trakk den i taket. Etter Molton hengte jeg opp diffusorene som var ferdig malt.















     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var det tapetsering av kinoen, har kjøpt en tapet som heter Akoya.







     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått koblet opp noe av down lightene som skal være i diffusorene i taket.





     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis de bagerste lyttere skal være hævet 50 cm over niveu, vil der være stor forskel på lyden imellem første og anden række!
    Der er en lyttehøjde, som er den optimale og jeg ville, hvis det havde været mig, nøjes med at hæve 5 - 10 cm. Jeg kan godt se, at det kan være et problem med at se billedet, men hvis man nu sidder forskudt.
    Jeg vet ikke hva du baserer ditt utsagn på. Podiet som er bygget bak i rommet er hevet med 28cm, den tonale lydkvaliteten er ikke særlig stor forskjell på fra første til andre rad. Den største forskjellen ligger i fokus på lydbilde og der er det bare en plass som er god. Alle de andre plassene har god lyd og godt med effekter.
    Tipper han baserer utsagnet sitt på det optimale i forhold til lyden fra fronthøyttalerene og der bør diskanten som regel være i ørehøyde.
    Uansett, imponerende arbeid.
    Hva er årsaken til at du valgte å dette tak diffusorene der du gjorde?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er klar over problem stillingen med å sitte over diskant høyden. Var mer høyden han refererte til jeg ble paff over.

    Diffusorene er plassert for å ta refleksjoner som skjer bak lytteposisjon og problemer som ligger langs tak i forhold til vegg.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en liten stopp i byggingen for å teste frontene inne i kinoen. Få noen inntrykk av hvordan rommet er.




     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkerne i hus, en grei stabel med forsterkere :)



    Disse forsterkerne må si jeg er meget imponert. For å ikke bruke alt for mange ord for å beskrive det, så ble jeg meget positivt overasket over hvordan det spilte! Det spiller luftig, rolig, kontrollert, dynamisk og engasjerende.

    Har pakket ut alle forsterkerne for å se over dem :) På bildet mangler en I-T4000...



     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis de bagerste lyttere skal være hævet 50 cm over niveu, vil der være stor forskel på lyden imellem første og anden række!
    Der er en lyttehøjde, som er den optimale og jeg ville, hvis det havde været mig, nøjes med at hæve 5 - 10 cm. Jeg kan godt se, at det kan være et problem med at se billedet, men hvis man nu sidder forskudt.
    Jeg vet ikke hva du baserer ditt utsagn på. Podiet som er bygget bak i rommet er hevet med 28cm, den tonale lydkvaliteten er ikke særlig stor forskjell på fra første til andre rad. Den største forskjellen ligger i fokus på lydbilde og der er det bare en plass som er god. Alle de andre plassene har god lyd og godt med effekter.
    Tipper han baserer utsagnet sitt på det optimale i forhold til lyden fra fronthøyttalerene og der bør diskanten som regel være i ørehøyde.
    Uansett, imponerende arbeid.
    Hva er årsaken til at du valgte å dette tak diffusorene der du gjorde?
    Præcis det John.
    Jeg syntes, at det umiddelbart virkede voldsomt og jeg skønnede 50 cm. Jeg ville derfor bare gøre opmærksom på det, at det kunne være et problem. Men det er godt, hvis det ikke er det. Jeg mener det ville være ærgeligt, hvis man bygger et stort projekt, og ikke er opmærksom på en mindre detalje og ingen siger noget, før det er forsent. Jeg havde de bedste intensioner.
    Jeg lægger selv megen vægt på den helt rigtige placering af højtalere og lytteplacering.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår fortsatt ikke hvor du får de 50cm fra...
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    For meg ser det mer ut som en halv halv halv halv tress. skal ikke det tilsvare rundt 20 cm? Forøvrig en artig tråd å følge med på. Hvis jeg forstår deg rett er dette kinorommet oppe og går?- Så gjerne litt hyppigere updates er du snill!;-)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått tapet på den siste veggen og bygget rammeverket til den falske frontveggen. Har å montert opp akustikk rammer for frontveggen og sideveggen, disse vises dessverre ikke på bilde da de er trekk i sort Molton.






     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For meg ser det mer ut som en halv halv halv halv tress. skal ikke det tilsvare rundt 20 cm? Forøvrig en artig tråd å følge med på. Hvis jeg forstår deg rett er dette kinorommet oppe og går?- Så gjerne litt hyppigere updates er du snill!;-)
    Stemmer at kinoen er ferdig bygget og den har vært gjennom mange oppgraderinger allerede. Jeg har ikke hatt så mye tid i det siste til å være på nett, men skal prøve å få lagt ut litt mer info fortløpende framover nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nas

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok systemet skal ha et vist potensial til å spille høyt :) Var jeg som stoppet her og ikke systemet... Det ble brukt hørselvern under testen og det kjentes fysisk godt på kroppen det som kom ut av høyttalerne.





    Tok en ny test der jeg var litt tøffere med volumet :) Dette er Max måling, snittet ligger nok rundt 120-121db.

     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har regnet å sett mye på hvor stort lerret jeg kan ha i kinoen. For å få det visualisert bedre tok jeg å satte opp en bit med hvit molton som ble stiftet opp og brukt som test lerret. Bredden er 275cm og fungerte helt fin. Lerretet jeg vil gå for er 265cm.







     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sub prosjekt for kinoen. Under er utregningen av kasse designet, blir å bygge 2 kasser nå for testing i første omgang. Elementet som er valgt er, TC Sounds LMS-R 15".

    Kassen blir bygget 80x80x40, elementet vil bli plassert midt på fronten og porten skal vende bakover. Jeg blir å gå for en hylleport som vil være på hele kassens høyde og en bredde på 50mm.

















    Alle platene er limt og har "kjeks" for å holde seg på plass. Noen av platene er i tillegg skrud for bedre mekanisk montering.



    Her har bunden fått på bak og side vegg.



    Her er front/side vegg klar og veggene som skal bli bass porten. Alt klart for liming.



    Liming av bass porten.





    For 100% korrekt avstand hele veien i bass porten har jeg monter noen avstands stykker.



    Her er front og side vegg limt på.





    Jeg har laminert noen biter med gips innvendig i kabinettet for bedre demping av resonans. Her har jeg brukt DG-A2 limet, samme som jeg har brukt på veggene i kinoen min.



    Liming av toppplata.



    Så ganger vi prosessen med 2 og vips så har man 2 sub kasser. De skal få stå og herde over natta før jeg tar dem i bruk.

    Da er elementene på plass i kassen. Kassene er kommet inn i kinoen for test. Første inntrykket var posestivt!!



     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Center blir helt lik som frontene, 2 x 15" + båndhorn. Alle høyttalerne i front blir stående bak lerretet.



    Her kommer bilder av bygge prosessen.


    Alle delene skjært ut.






    Fresingen av de innvendige avstiverne.


    Her har jeg frest ut forsenkningen for 15".




    Hullene til 15" frest ut




    Frest forsenkningen og hullet for bånddiskanten.

    Her er ser dere hvordan jeg går fram når jeg lager en frese mal og hvordan jeg bruker den ved fresing. Denne malen er for bassportene bak på høyttaleren Ø19cm.











    Så er vi over på sammen settingen av kabinettet.



















    Da var det tid for å få på plass bass portene, det er 2 porter Ø19cm og en lengde på 25cm. Til monteringen har jeg brukt et kraftig montasje lim som jeg har smurt innvendig på MDF'en og utvendig på bass porten, så har jeg skutt inn små stifter rundt inne i hele bass porten slik at den fester seg. Etter innfesting har jeg lagt en fuge med montasje lim innvendig i kassen rundt bass porten.









    Alle kanter og hjørner på kassene er frest runde og demping av kabinettet er med 5cm Rockwool, på bilde ser det ut som det er demping mellom 15”, den er tatt bort. Elementene er blitt montert og den har fått sin plass i front rekken inne i kinoen.









     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var det på tide å få lerretet på plass. Lerretet er kurvet 16:9 på 265cm bredde.









    Laget rammene til frontveggen, som er blitt trukket med høyttaler frontstoff.





    Frontveggen med ferdige deksler.



    Da er lerretet spent opp og endelig bilde i kinoen.





     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et prosjekt som ikke lever idag i kinoen, men er bygget om. Legger det likevel ut slik at dere kan få være med på progresjonen i kinoen.

    Har fått tegnet og beregnet ferdig bak kanalene til kinoen. Jeg blir å bygge dem med samme type elmenter som er brukt i front rekka. Bass/mellomtone Beyma 15P80Nd og Bånd mellomtone/diskant Beyma TPL-150. Blir å bruke en 15" i hver av de 4 bakkanalene. Kassene vil få en liten vinkel ned, 87,6 grader, dette for å hjelpe litt på i forhold til refleksjoner. Bassen vil bli plassert øverst i kabinettet med båndet rett under og bass porten under det igjen. Kassen vil bli medium dempet.







    På disse kabinettene bruker jeg lim og skruer. Kabinettene vil ikke synes i kinoen så jeg har ikke vært så opptatt av designet på dem, jeg vil la høyttaler elementene ligge uten på kassen og ikke velles ned.













    De øverste klossene dere ser er kun for å få korrekt avstand på bassporten.












    Da er siste del av bygge prosessen av bak kanalene ferdig. De står nå til tørking, det som gjenstår da er å montere høyttaler terminal og sette inn elementene. Så regner med jeg har lyd i dem i løpe av morgen dagen :)

    Med at kassene er såpass grunne har jeg valgt å ha dempingen på front platen og ikke noe bak selve elementene. Blir mellomtonen litt ullen har jeg mulighet for å legge litt dempe ull inn bak elementene.












    Fikk trekt kabler til alle bak kanalene, samt lagt kabler fra front rekka og ut til teknisk del av kinoen. Trekkingen til bak kanalene gikk som er drøm :)






    ar montert opp de to siste bak kanalene, de vil det ikke komme lyd på ennå. Jeg mangler 1.stk TLP-150H til den ene av de, den kommer forhåpentligvis iløpe av en ukes tid. Har å tatt inn 3 stoler i kinoen for å få et litt bedre visuelt inntrykk av hvordan ting vil bli.



     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde til av rommet slik det ser ut fra bak sweetspot.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn