Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet svært lite om forsterkeren, men Robert hadde nevnt denne til Nutcase da han var i kontakt med Robert sist. Og mente det var en god løsning for meg da jeg kjører så mange basser. Vet ellers at med DSP mister en endel gain på xtz ampene
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Er denne sub ampen tilgjengelig ennå ? Kjenner du til noen spec. ?

    Bruker selv en 4x10 HD, som funker veldig bra, men lurer litt på om bassen får en uheldig forsinkelse i og med at dette signalet AD-DA konverteres en ekstra gang for å kunne behandles i MiniDSP.

    Så lenge jeg bare kjører bass systemet digitalt, er det kun dette som kan tillegges delay, men det er jo allerede forsinket...

    Har du tenkt på dette, evt har en god løsning ?
    Delayen som induseres av ad-da konverteringen er det ikke noe å gjøre med om basselementet står i samme baffel som resten av elementene, jeg husker ikke hvor mange ms det er snakk om men det fungerer greit likevel, jeg hører ikke at det er et problem i mitt oppsett.
    Med bafler og basser hver for seg er det bare å flytte bassene nærmere lytteposisjon for å få timing 100% :)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Det var det jeg fryktet, så jeg vurderer sterkt å snekre sammen et par ekstra "stand alone" 18" basser.

    Jeg vil da ha muligheten til å plassere disse litt nærmere lytteposisjon, som du sier, og samtidig ha valget mellom å bare kjøre enkelt sett eller begge. Fordelene med 2 stk flyttbare 18" er kompensasjon for delayen i AD-DA konvertering i tillegg til at jeg med litt flaks, avhengig av plassering, kan klare å få en jevnere og bedre bassrespons i rommet ved at evt stående bølger kanselleres.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Dersom en bruker 4x10 e.l. også på diskant/mellomtone er vell delay intet problem!?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ad-da konvertering av hele høyttaleren for å få tidsdomenet på stell kun, er ikke å anbefale da bredbåndselementene og diskant tappes rett fra effektforsterkeren uten delefilter og spiller mest transparent slik. Dsp innført på mellomtone og diskant vil være en tilført egenlyd/filter-tap av kvalitet som vil ta Bastanis i feil retning i forhold til det som konseptet står for i seg selv.
    Derfor korrigeres bassen kun, hvis nødvendig.
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Godt nyttår! Vi klemmer igang det nye året med 2 ekstra PD186 18" :)
    Fikk rattet på plass bassen i går kveld noenlunde og kobla inn minidsp 2x4 balanced.
    Finishen på de nye kassene kommer senere, når det er vær til å stå ute å pusse og olje.
    Nå låter det virkelig bra:cool:
    Nice ogla!
    Noen grunn til at du har 'bass-sloten' mot hverandre som på bilde eller er det bare tilfeldig?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Lars:) Jeg tenkte bare å få samlet utløpet, det virker mere logisk slik jeg ser det men jeg vet ikke om det kan være like godt gjerne å sette de omvendt.
    Én ting er hvertfall sikkert og det er at 2 basselementer ekstra ble minst dobbelt så bra. Nå svinger det til og med av Kiss' lusne liveinnspillinger!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hvordan går det med det siste prosjektet ditt Lars?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm....kanskje jeg skal gjøre et nytt forsøk med 4 basser jeg også. Sist jeg prøvde ble det veldig boomy men det ble bare en hurtigtest
    uten særlig 'ratting' på sub-ampen.
    'Reference' bafflene er helt ferdig, de 4 subene er også ferdig men mangler finish som deg. Har bare ikke hatt 'ånden' over meg til å montere elementer.
    Mangler litt motivasjon til å fullføre for tiden, men det kommer vel :p
    BTW, har testet 'afterburner' og det er noe ved den som stemmer med det du beskrev.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Mitt oppsett med 4 basser når jeg ikke kjører dem gjennom dsp må jeg redusere gain en time hvertfall på potmeteret.
    Sett også kassene på linje. Hvis mulig på utsiden av baflene erfarer jeg da en plassering mellom forstyrrer perspektivet for mye.

    Til å begynne med plasserte jeg de nye kassene likt de andre, da bygger baffelen 36mm lengre ut og kassene havner nøyaktig på linje med de eksisterende. Med denne plasseringen hører jeg timingproblemer og løsningen ble å flytter nykomlingene frem slik at munningene flukter. Akkurat det avhenger nok av rom og plassering på HT og stol, hos meg som sitter ganske nærme og har bred HT plassering i forhold, er det avgjørende.

    Afterburneren er absolutt noe for seg, uten den hadde jeg ikke hatt en push pull forsterker, da hadde SET vært eneste veien å gå.
    Denne dingsen løfter lyden faktisk såpass:)

    edit:med reference plasserer du vel bassene oppå hverandre.. Med Atlas blir det som jeg beskrev over.
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Lørdags sesjonen er godt igang og leh-nerd 'skin-nerd fyller rommet med good vibes
    En liten unnskyldning for å legge ut et bilde
     

    Vedlegg

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja G, fire elementer fra reference nå :cool: Kanskje du kan overta mine......(?) Vel, jeg har ferdige baffler nå men ikke montert :(

    20151229_115125.jpg


    Og så var jeg på besøk hos naboen i jula...der har 'stereoen' trange kår....;)

    20151225_210438.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Huffda, der var det smått om pusterom..
    4 elementer fra reference ja. Tror jeg har nummeret ditt...
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ser ut som det er borte, har hatt trøbbel med iphone, sender du det på pm?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, skal teste først men blir for stort i det rommet de er tiltenkt nå....er i tenkeboksen om nytt rom eller ikke.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Baflene ser veldig bra ut:)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jo takk, det er 4 lag med voks/olje som gir en slags silkematt finish. Kunne godt tenkt meg å gi det ytterste laget med hvit pigmentering men det
    er vanskelig å få det jevnt/pent på større flater. Vil gjerne at treverket skal skinne i gjennom....

    20151229_115149.jpg
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Er denne sub ampen tilgjengelig ennå ? Kjenner du til noen spec. ?

    Bruker selv en 4x10 HD, som funker veldig bra, men lurer litt på om bassen får en uheldig forsinkelse i og med at dette signalet AD-DA konverteres en ekstra gang for å kunne behandles i MiniDSP.

    Så lenge jeg bare kjører bass systemet digitalt, er det kun dette som kan tillegges delay, men det er jo allerede forsinket...

    Har du tenkt på dette, evt har en god løsning ?
    Delayen som induseres av ad-da konverteringen er det ikke noe å gjøre med om basselementet står i samme baffel som resten av elementene, jeg husker ikke hvor mange ms det er snakk om men det fungerer greit likevel, jeg hører ikke at det er et problem i mitt oppsett.
    Med bafler og basser hver for seg er det bare å flytte bassene nærmere lytteposisjon for å få timing 100% :)


    Har funnet en løsning på "problemet"...

    Ved å benytte en DAC jeg hadde liggende, som faktisk både kan kjøre digital ut og analog ut samtidig som "router" til henholdsvis TEAC UD-501 (med coax) og MiniDSP (med Toslink), slipper jeg nå unna med en DA konvertering for bass og dipol.

    Jeg synes timingen i musikken ble forbedret og at systemet faktisk også ble mer behagelig å lytte til.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Er denne sub ampen tilgjengelig ennå ? Kjenner du til noen spec. ?

    Bruker selv en 4x10 HD, som funker veldig bra, men lurer litt på om bassen får en uheldig forsinkelse i og med at dette signalet AD-DA konverteres en ekstra gang for å kunne behandles i MiniDSP.

    Så lenge jeg bare kjører bass systemet digitalt, er det kun dette som kan tillegges delay, men det er jo allerede forsinket...

    Har du tenkt på dette, evt har en god løsning ?
    Delayen som induseres av ad-da konverteringen er det ikke noe å gjøre med om basselementet står i samme baffel som resten av elementene, jeg husker ikke hvor mange ms det er snakk om men det fungerer greit likevel, jeg hører ikke at det er et problem i mitt oppsett.
    Med bafler og basser hver for seg er det bare å flytte bassene nærmere lytteposisjon for å få timing 100% :)


    Har funnet en løsning på "problemet"...

    Ved å benytte en DAC jeg hadde liggende, som faktisk både kan kjøre digital ut og analog ut samtidig, som "router" til henholdsvis TEAC UD-501 (med coax) og MiniDSP (med Toslink), slipper jeg nå unna med en DA konvertering for bass og dipol.

    Jeg synes timingen i musikken ble forbedret og at systemet faktisk også ble mer behagelig å lytte til.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    via 4x10 blir lkevel en delay gjennom apparatet, vanskelig å si hvor mye man sparer. men sku tro bassfrekvenser er mye mindre kritisk enn mellom mellomtone og diskant. aktive eksterne subwoofere vil vel ha en viss delay av natur også?

    "Delay indeed depends on the type of filters and processing included on the path. No single answer to your question. However you should indeed expect from 1.5 to 2.5ms depending on your processing."
     
    Sist redigert:

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    via 4x10 blir lkevel en delay gjennom apparatet, vanskelig å si hvor mye man sparer. men sku tro bassfrekvenser er mye mindre kritisk enn mellom mellomtone og diskant.

    "Delay indeed depends on the type of filters and processing included on the path. No single answer to your question. However you should indeed expect from 1.5 to 2.5ms depending on your processing."

    Klar over det :), men jeg unngår likevel forsinkelsen som prosesseringen en ekstra AD-DA konvertering av bass-signalet medfører. Mener det står i bruksanvisningen til DAC-en at prosesseringsdelayen er opp til 9 ms i native (44.1)... I så fall bør det bli mindre "slap" og mer presisjon i gjengivelsen, høyttaleren sett under ett.
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Var en snarvisit innom galskapen hos duc999 idag. Subene imponerte meg og det hadde vært artig å hørt med mer effekt på de. Frontene imponerte nok ikke like mye selv om de spillte helt greit.

    Første møte med Bastanis og ble smule overasket over at det ikke var noe delefilter foruten på diskanten? For en som er uviten på Bastanis men hva er greia med det? Jeg innbilte meg at det kunne være en av årsakene til det som jeg ikke synes var så bra med frontene, litt mye og rotete mellomtone og litt lite trøkk i midbassen
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Var en snarvisit innom galskapen hos duc999 idag. Subene imponerte meg og det hadde vært artig å hørt med mer effekt på de. Frontene imponerte nok ikke like mye selv om de spillte helt greit.

    Første møte med Bastanis og ble smule overasket over at det ikke var noe delefilter foruten på diskanten? For en som er uviten på Bastanis men hva er greia med det? Jeg innbilte meg at det kunne være en av årsakene til det som jeg ikke synes var så bra med frontene, litt mye og rotete mellomtone og litt lite trøkk i midbassen
    Fikk også avlagt en, som alltid hyggelig, lynvisitt til duc-ern. Det er noe nivåjustering som må tunes for bass og diskant. Det påvirker tonalbalansen veldig, så det er ikke så godt å si hva som er for mye/lite av i mellomtonen enda. Det er også noe å gå på i forhold til plassering, som vil garantert rydde opp en del ift. de tingene du nevner som forbedringsområder. Etter mine ører er det mye uforløst potensiale som ligger der og lurer. Jeg er sikker på at dette kan blir veldig bra når eieren har fått nye bassforsterkere, gjort litt måling, finjustert plassering av høyttalerne ( og annet utstyr også :) ), osv.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det blir mere fokus på plassering, når de skal plasseres i det rommet de er ment å spille i. Så i mellomtiden blir de vel bare stående å spille for innspillingen sin del. Savner helt klart den luftige diskanten som er i B&W, men satser på at dette kommer
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Var en snarvisit innom galskapen hos duc999 idag. Subene imponerte meg og det hadde vært artig å hørt med mer effekt på de. Frontene imponerte nok ikke like mye selv om de spillte helt greit.

    Første møte med Bastanis og ble smule overasket over at det ikke var noe delefilter foruten på diskanten? For en som er uviten på Bastanis men hva er greia med det? Jeg innbilte meg at det kunne være en av årsakene til det som jeg ikke synes var så bra med frontene, litt mye og rotete mellomtone og litt lite trøkk i midbassen

    Galskapen????????
    Snakker du om :)
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kjekt hos duc999 . God kaffe fremskaffes på anmodning også??????. Forhastede konklusjoner basert på nåværende rom og plassering er ikke riktig. De kan ikke spille bra slik de er satt opp nå. Heller ikke i det rommet. For lite og trangt. For mye som er feil der nå til å dømme noe som helst. Tror flere enn meg er enige om den saken.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Galskap i rett/fullt format. Me likes!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg anser som galskap er at det får stå på stua :)
    Du har helt rett Leikis, og jeg er ikke sikker på om det får stå heller ;)
    Eget AV-rom er ønsket av fruen og på tegnebrettet.....
    Det der må jo være tidenes manøver - få kjerringa til å ønske seg at du har eget av-rom!
    Wow-du er herved helten min. Respekt!
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    [h=4]Audyn True Copper Max[/h] The 3rd Genaration of the Audyn True Copper, the Copper Cap max, combines the technology and advantages of the Audyn True Copper, Audyn Reference and the Audyn Plus in one component without compromise. Maximum copper. More copper is impossible.

    Also with the Audyn "True Copper Cap max" we keep to the technical truths. No contamination of the component with strange mixtures of various metals or fairylike oils.

    A Very high end capacitor should be absolutely neutral and should pass signals undistorted. The Audyn True Copper Cap does not have a seperate sound or sound picture. Absolutely exact, accurate and honest reproduction of the signals that enter.
    This capacitor is not an Equalizier, not pointed, not emphazised, not warmer, not fresher, not brighter, not deeper, not wider. It simply does what it should. Full OFC copper-foil-copper-polypropylene capacitor for exacting and high quality loudspeaker applications. No contamination by strange mixture of various metals and fairylike oils.

    20160210_213124_resized.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det er bare vakkert Lars:p
    Så er det vel litt innspilling før 15" slipper..

    Du kan og prøve med basskabinettene på utsiden av baflene, både mtp ideell plassering og estetikk hvis kona rynker på nesa av
    lydveggen;)
    Dette ble veldig bra!

    Det blir spennende med et lite inntrykk å lese om etterhvert!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn