bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er et par Klipsch RF, liksom. Grenser for hvor langt jeg vil dra det

    Tipper kondensatorer og nye effektmotstander vil få plass, og det trenger ikke bli så dyrt heller.

    Bytte spoler ser jeg vel ikke noe poeng i hvis man ikke kan øke tverrsnittet på tråden. 🙂

    Blir jo mest for se om det har noe å si, fordi det ser litt morsomt ut å prøve.

    Kan jeg forresten øke spenningen på en kondensator fra 100v til 400v, så lenge det er riktig kapasitans?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan bruke hvilken volt du vil, de blir bare større og større. Jeg brukte Solen polypropylen også, de er ikke så store som Mundorf M-Caps.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Er helt greit å bruke 400v ja. Jeg liker jantzen sin blå serie. Ok lyd og fornuftig størrelse på kondis. Spes hvis du vil bytte ut på eksisterende print.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar. 🙂 Må sjekke på PC-en senere hva jeg fant på nettet i går. Har en handlekurv full av greier der. 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Men altså Bambi. Du vil ikke bytte høyttalere for å få en annen lyd, men bytte komponenter i de du har til så like som mulig som de som sitter i slik at lyden blir nesten uforandret?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland


    Men altså Bambi. Du vil ikke bytte høyttalere for å få en annen lyd, men bytte komponenter i de du har til så like som mulig som de som sitter i slik at lyden blir nesten uforandret?
    Har jeg sagt at jeg ikke vil bytte høyttalere for å få en annen lyd?

    At jeg tenker på å bytte komponenter i disse er vel ikke så veldig rart? Det er uansett noe jeg har hatt lyst til å prøve en stund, skifte ut billige komponenter i delefilter o.l., for å se om det hever ytelsen til budsjetthøyttalere nevneverdig. Og siden disse er billige og låter bra-ish i utgangspunktet er det jo et greit utgangspunkt for litt tweaking, tenker jeg. Prøve og lære litt er tanken.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De er nok gode de der. Mulig litt stor i diameter til å passe inn på printet. Men her gjetter jeg bare 😊 Fin erfaring kan dette bli. Kan jo være greit å kartlegge hva delefilter komponenter har å si for lyden. Spes i en høytaler du nå begynner å kjenne lyden i 😊😊
    Ja, jeg må undersøke litt mer hvilken størrelse som passer rent fysisk, og eventuelt om jeg skal gidde å lage helt nye filtere. Aldri gjort det før, men virker som det skal være overkommelig å kopiere printbanene på baksiden av filteret med litt detektivarbeid. Hardwire på et stykke tre eller noe sånt, hvis jeg velger å gå så langt. :)

    Og hvis jeg først skal fikle litt så er det greit om det er reversibelt, og at det ikke er noe veldig dyrt jeg eventuelt ødelegger hvis noe går gæernt. ;P
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du bør selge høyttalerne originale, om du har tanker om å selge. Å skifte komponenter i filtret er delvis spild av tid og penger men har man lyst har man lyst.....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du bør selge høyttalerne originale, om du har tanker om å selge. Å skifte komponenter i filtret er delvis spild av tid og penger men har man lyst har man lyst.....
    De er uansett ikke verdt så veldig mye, så tenker at det er et fint lite prosjekt. Skal vel mye til at de faktisk blir ødelagt, så de kan være fine å ha i bakhånd som reserve innimellom. Ingen planer om å selge egentlig heller. Skal godt gjøres å få like engasjerende lyd til prisen jeg ga for dem, tror jeg.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Lag gjerne nye filter. Mange vil si at det ikke er noe å hente på det. Det kan nok hende det. Men du er uansett en erfaring rikere.
    Og terskelen for ett annet prosjekt lengre ned i veien er lavere. Kjøp ok deler til en fornuftig pris. som feks blå jantzen kondensatorer. Jantsen aircore spoler og superes motstander. God kvalitet til en passe mengde hundrelapper. Kos deg med å lodde det sammen å teste det i egen stue.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Lag gjerne nye filter. Mange vil si at det ikke er noe å hente på det. Det kan nok hende det. Men du er uansett en erfaring rikere.
    Og terskelen for ett annet prosjekt lengre ned i veien er lavere. Kjøp ok deler til en fornuftig pris. som feks blå jantzen kondensatorer. Jantsen aircore spoler og superes motstander. God kvalitet til en passe mengde hundrelapper. Kos deg med å lodde det sammen å teste det i egen stue.
    Omtrent akkurat noe sånt jeg tenker om dette selv. 👍

    Plutselig fått litt akutt biltrøbbel, så det blir nok hovedfokus aller først.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Biler er noe hærk. Men må jo ha de i orden ja.
    Prosjektet løper jo ikke fra deg 😊😊
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Merker jeg er litt lei bil, ja. Særlig siden man blir så avhengig, og ting fort kan bli dyrt når noe går galt. Mest av alt er jeg bare veldig sliten akkurat nå, og venter på å bli kjørt hjem etter å ha kjørt hjem fra Kristiansand tidligere i dag. Prøv fire timer i bil med en eks og en sliten seksåring. Dere hadde blitt gæerne. 😅
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Merker jeg er litt lei bil, ja. Særlig siden man blir så avhengig, og ting fort kan bli dyrt når noe går galt. Mest av alt er jeg bare veldig sliten akkurat nå, og venter på å bli kjørt hjem etter å ha kjørt hjem fra Kristiansand tidligere i dag. Prøv fire timer i bil med en eks og en sliten seksåring. Dere hadde blitt gæerne. 😅
    Hehe misunner deg ikke den turen nei. Blir godt å komme hjem å få satt på noe musikk da 🥳
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Endelig hjemme igjen, og fikk hentet et par nye cd'er som lå og ventet på meg hos DHL pick up point. En dusj først, og sette strøm på anlegget, så blir det å slappe av resten av dagen ja. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Alt i alt var det en fin tur, og det jeg sa om biltur og ekser og slitne seksåringer var selvsagt (nesten) bare tull. Jeg er glad vi klarer å gjøre ting sammen, tross alt. <3

    Hvis noen andre vurderer tur til Dyreparken vil jeg anbefale at man får med seg Jesper's Sirkus, Kaptein Sabeltann showet om kvelden, og togturen gjennom Klatrebakkeskogen med Hakkemus og Mikkel Rev. Vil si dette var en i overkant dyr langhelg, men må nesten litt motvillig innrømme at det var verdt det. Parken er helprofft lagt opp og drevet, og for barna er dette helt perfekt underholdning som de elsker. Foruten showene som man må kjøpe egne billetter til er det fortsatt såpass mye annet å gjøre at det vil være verdt det i seg selv. :)

    Sirkus Jesper var et lite sirkus med akrobater fra Ukraina, klovner, og slangemenneske og holdt overraskende høyt nivå gjennom hele forestillingen.
    7925E631-6DF5-4044-9ECE-3E80EEABAF8E.jpeg


    Sabeltann showet var temmelig heftig med pyroeffekter, dramatisk musikk, lyseffekter, og the works. Litt heseblesende 'norsk revvy' humor innimellom, men de mer actionfylte sekvensene gjorde opp for det. Vi hadde veldig bra plasser på andre rad midt foran, og det bakhodet man ser litt av i bildet her er faktisk selveste Terje Formoe som kom for å overvære forestillingen med noen han tydeligvis hadde invitert, og satte seg rett foran yours truly. Vi satt nærme nok til at man virkelig kjente varmen fra pyroshowet i ansiktet. :)
    9E8C4E75-F0FA-4FEF-B4EC-28573F3AF1AD.jpeg


    Selveste Mikkel Rev fra reisen gjennom Hucky Bucky forest. Dette var et tog med åpninger i sidene som stoppet på forskjellige steder, hvor det ble spilt ut de mest kjente scenene fra historien.
    5B04A0F3-261E-4B6E-9CFB-0BDC739E84C4.jpeg


    Tror jeg vil Dyreparken terningkast 5 for en god totalopplevelse. Hadde muligens blitt en soleklar sekser hvis de ikke hadde hatt måker som gjorde sitt fornødne på hodeplaggene til de besøkende.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke snublet over denne tråden før nå (kan være kjedelig med ferie :D ) men ser det var litt diskusjon angående verdi på DIY vs brukte høyttalere. Jeg er enig i at brukt er veien om en skal gå helt DIY, men ikke om man bygger noe som er ferdig tygd av andre med peiling. F eks Troels Gravesen.


    Her finner du komplette kit (uten kabinett) fra noen få tusenlapper og opp til latterlige summer. Myyye bra her. Kabinett kan du jo få noen andre til å lage, om du ikke vil selv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har ikke snublet over denne tråden før nå (kan være kjedelig med ferie :D ) men ser det var litt diskusjon angående verdi på DIY vs brukte høyttalere. Jeg er enig i at brukt er veien om en skal gå helt DIY, men ikke om man bygger noe som er ferdig tygd av andre med peiling. F eks Troels Gravesen.


    Her finner du komplette kit (uten kabinett) fra noen få tusenlapper og opp til latterlige summer. Myyye bra her. Kabinett kan du jo få noen andre til å lage, om du ikke vil selv.
    Takk for tips. Jeg syns DIY virker interessant, men tenker at det kanskje mest er for å lære noe isåfall. Men hvis ikke jeg vet at jeg kjøper noe som virkelig er bra, så syns jeg gjerne det kan være mye penger å "kaste bort" på noe som trolig er veldig vanskelig å få solgt igjen senere.

    Og det med å lage kabinetter er jo egentlig den største bøygen sånn jeg ser det. Ikke at jeg ikke vil, men heller at jeg verken er noe god til å snekre, eller har tilgang på verksted og utstyr som egner seg til å kappe plater, frese ut hull o.s.v. Blir vel kanskje fort ganske dyrt hvis man skal sette bort sånt arbeid støtt og stadig under en utprøvingsfase. :)

    Billig-Klipschene mine tenker jeg iallfall er et greit sted å starte. Og så lenge jeg ikke ødelegger dem som sagt, så er de fine å ha i bakhånd. Har en musikkinteressert seksåring også som kanskje begynner å bli gammel nok til å ha sitt eget lille anlegg om ikke så altfor lenge. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fant forresten en kalkulator for å regne ut koder fra kondensatorer. 336 er indeed 33 µf som jeg fikk hjelp med å finne ut av tidligere. :)

    J er forresten kode for toleransen, som var +/-5%.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bestilling sendt. Hadde egentlig lyst til å kjøpe spoler også, men tok til meg det med motstanden i dem, og at det kan være kritisk for hvordan systemet er tunet. Også har jeg ikke mulighet til å lodde dem ut og måle, så da får det eventuelt bli en annen gang. :)

    1658910641958.png


    Måtte også nøye meg med 5% effektmotstander, siden de bare hadde en igjen av 1% motstandene på 10 watt. Også ville jeg ikke bruke to stk. på 10 Ohm (som trolig ville vært innafor?), siden det hadde blitt vanskelig å få dem ned i hullet på kretskortet.

    Forresten ikke nødvendig å fortelle meg at jeg er teit som bruker så mye penger på deler til høyttalere som ikke er verdt noe, det skjønner jeg fint selv. ;P
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neida, er ikke teit fordi man ønsker å dyppe tåen i ukjente farvann. Kudos!

    Dog, jeg er usikker på hva man lærer med mindre man har muligheten til å måle resultatet på en skikkelig måte.
    Uten kontrollmålinger ender man gjerne opp med å tenke at enhver endring demonstrerer at komponentene er viktig da de påvirker lyden mens man i realiteten bare har endret frekvensresponsen som følge av andre verdier.

    Uansett, første steg ut i DIY tror jeg er et fornuftig steg for veien videre. Det senker nok terskelen for å teste både kits som feks Gravesen eller å skrible ned noe man selv kunne tenkt seg i stuen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Neida, er ikke teit fordi man ønsker å dyppe tåen i ukjente farvann. Kudos!

    Dog, jeg er usikker på hva man lærer med mindre man har muligheten til å måle resultatet på en skikkelig måte.
    Uten kontrollmålinger ender man gjerne opp med å tenke at enhver endring demonstrerer at komponentene er viktig da de påvirker lyden mens man i realiteten bare har endret frekvensresponsen som følge av andre verdier.

    Uansett, første steg ut i DIY tror jeg er et fornuftig steg for veien videre. Det senker nok terskelen for å teste både kits som feks Gravesen eller å skrible ned noe man selv kunne tenkt seg i stuen.
    Takk, jeg tar til meg din ros for min nyvunne status som audiopioneer. :)

    Nå er jeg ganske nøktern av meg, liker jeg iallfall å tro selv, nesten på grensen til at jeg føler jeg kanskje har negativ bias i mange tilfeller. Så jeg kommer ikke til å hoppe i taket fordi jeg er overbevist om mørkere bakgrunn og flere oktaver mer i bassen o.l., men reelle hørbare forbedringer er jo det jeg håper på å oppnå. Også har jeg heller ikke forandret verdiene på noen av komponentene, bare kjøpt dyrere og forhåpentligvis bedre kvalitet med samme verdier. :)

    Men ja. Jeg har tenkt tanken på at det kunne være interessant å måle lyden, særlig siden jeg selv oppfatter den som subjektivt sett ganske ok som den er også. Hadde vært moro å se hvordan realitene er VS. mine egne inntrykk. Får eventuelt bli senere, hvis jeg skulle få lyst til å investere i måleutstyr. Man trenger vel bare en mikrofon og software?

    Saken er jo at jeg egentlig "alltid" har hatt lyst til å prøve DIY, men har latt meg stoppe av det praktiske, mangel på kunnskap, og en slags anerkjennelse av at DIY ikke er en endestasjon like mye som en tilstand hvor man aldri har et ferdig system. Eller? :D
    Men jeg har veldig sympati for tanken om å bruke pengene der de teller, som på drivere og gode komponenter, og kabinetter uten så mange kompromisser. Problemet er bare at de store kommersielle produsentene har så mye kunnskap om å lage høyttalere, at det vel er ganske vanskelig å slå dem på deres egen hjemmebane.

    Uansett, dette er for moro skyld, og jeg gleder meg til å prøve det ut. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis DIY gir mersmak, kanskje et Troels Gravesen-kit fra Jantzen hadde vært noe? Finnes folk på bruket her med evner og utstyr til å ta kappingen av materialene. @t-roten har bygd et par selv og kan sikkert gi innspill.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20220727_123430.jpg

    Disse ligger ute på Finn.no til en meget fin pris.. her sparer du deg også for flere 10-talls arbeidstimer og støv.. finnes byggetråd på dem her inne
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis DIY gir mersmak, kanskje et Troels Gravesen-kit fra Jantzen hadde vært noe? Finnes folk på bruket her med evner og utstyr til å ta kappingen av materialene. @t-roten har bygd et par selv og kan sikkert gi innspill.
    Vi får se hvordan dette går først, tenker jeg. :D Jeg var inne og så på siden til Gravesen i går, men det var så mye forskjellig der at jeg ikke helt fikk noen oversikt.

    Er det de du bruker enda, eller har du byttet dem med noe annet? Bakdelen med å kjøpe kit føler jeg er at man gjerne ikke får hørt på dem før man kjøper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 836396
    Disse ligger ute på Finn.no til en meget fin pris.. her sparer du deg også for flere 10-talls arbeidstimer og støv.. finnes byggetråd på dem her inne
    Å kjøpe ferdigbygd DIY har liksom ikke den samme appellen som å bygge selv, med mindre det er noe helt spesielt føler jeg. Men takk for tips. :)

    Og det er også litt akilleshælen med DIY, at det kan være vanskelig å få solgt videre til en fornuftig pris? Jeg har ikke ubegrenset med penger, så må tenke litt sånn også.

    Edit: vet du hva tråden om de heter her inne? :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vi får se hvordan dette går først, tenker jeg. :D Jeg var inne og så på siden til Gravesen i går, men det var så mye forskjellig der at jeg ikke helt fikk noen oversikt.

    Er det de du bruker enda, eller har du byttet dem med noe annet? Bakdelen med å kjøpe kit føler jeg er at man gjerne ikke får hørt på dem før man kjøper.
    Jeg har gulvstående versjon av denne: http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm Men jeg bygde ikke selv, da. En møbelsnekker her i Polen som gjorde det. Jeg kjøpte dem på lykke og fromme og på bakgrunn av beskrivelsen til selger. Gravesen konstruerte dem for å være en "rimelig toveis", men de låter virkelig fint. Kan bare forestille meg hvor bra de som inselwind henviser til, låter, så sant Gravesen har en gjennomgående lydsignatur. Tror han heller mot det nøytrale generelt sett.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Ser fine ut de, der. :) Og hvis jeg først skulle gått DIY uten horn hadde jeg gjerne brukt noe med elementer fra SEAS.

    Men akkurat når jeg trodde at jeg begynte å skjønne hvordan delefilter funker, litt.... ble forvirret av skjemaene for filterne der. ;P

    Også er det litt sånn, hvillket kit skulle man egentlig valgt? Avfeier det ikke, men det får modne litt i bakhodet en stund mens jeg konsentrerer meg om det lille prosjektet jeg har satt i gang her nå først. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Også er det litt sånn, hvillket kit skulle man egentlig valgt?
    Gravesen selv svarer på mail. Jeg spurte om noen oppgraderinger av kondiser til mine, og han svarte på en lørdag kveld innen en time :) Han kan umulig fortelle deg hva du bør/skal velge, men kan sikkert gi en pekepinn. Fascinerende type.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Å kjøpe ferdigbygd DIY har liksom ikke den samme appellen som å bygge selv, med mindre det er noe helt spesielt føler jeg. Men takk for tips. :)

    Og det er også litt akilleshælen med DIY, at det kan være vanskelig å få solgt videre til en fornuftig pris? Jeg har ikke ubegrenset med penger, så må tenke litt sånn også.

    Edit: vet du hva tråden om de heter her inne? :)
    Ligger nå på "forsiden"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gravesen selv svarer på mail. Jeg spurte om noen oppgraderinger av kondiser til mine, og han svarte på en lørdag kveld innen en time :) Han kan umulig fortelle deg hva du bør/skal velge, men kan sikkert gi en pekepinn. Fascinerende type.
    Greit med bra kundekontakt, da føles det tryggere å eventuelt kjøpe noe derfra også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn