Mat, drikke og røyk Baking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    IMG_3221.jpeg

IMG_3222.jpeg

Brownies på gang. Følger basisoppskriften til Valrhona. Den blir god. Hadde bare 260 gram valnøtter. Disse blir naturligvis ristet i ovnen først. Stekes på 150 grader til ferdig. En langpanne holder flere dager i fryseren.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.788
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Enkle rundstykker.
    1L mel
    0,5L vann
    7-8 gram salt
    20g fersk gjær.

Rør sammen i en bolle. Dekk til og sett til heving i kjøleskapet i 8 timer. Ta ut på melet bord, kutt til egnete stykker og stek på 240 grader.

image.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.856
    Så flinke folket er til å bake 😊

Selv er jeg ikke så avansert. Men så siste episode av «bakemesterskapet» på Nrk i går. Og det var jo alskens kreasjoner i kaker med mye alskens stuff i. Og alltid skal det etterspørres «crunch» i bakverket, noe jeg ikke alltid er så happy med.

Dommerne i mesterskapet sa til én av deltakerne; ei enkel kake, men svært god, noen ganger er det enkle det beste. Og der er jeg helt enig. Om sommeren når de norske jordbærene er på sitt aller beste, gi meg ei bløtkake med god sukkerbrødbunn, jordbærkrem-fyll i midten og fløtekrem på toppen, pyntet med masse friske jordbær….det er den beste kaka jeg får😍

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Må ha brød til i morgen.
    Samme som på søndag. Tre kroner per brød.

image.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Dette er vel det som kalles ciabatta.
    Du begynner med å røre ut gjæren i vann. Jeg jeg bruker ganske kaldt vann. Bland sammen i en vidbunnet bolle med en skje, slikkepott. Vent 15-30 minutter. Fukte hånden og fold deigen fra utsiden og over fire, fem ganger til du kommer deg rundt. Gjør dette fire, fem ganger med 20 min hviletid mellom hver gang. Når deigen har vokst nok, har du den ut på et godt melet bord. Jeg deler min deig i to deler. Folder den en siden over mot midten av brødet også den andre. Jeg klipper brødene med en saks. Kniv funker ikke på en så løs deig som ikke har hevet lenge.
    Legger det over på stekebrett. 240-250 grader over og undervarme. Skrur kanskje litt ned mot 220 etterhvert? Føl del frem. Bruk en form i bunn med kokende vann i for å gi fuktighet.
    Bilder kommer. image.jpg

Tredje fold. Deigen er sterkere og mer elastisk nå.
    IMG_3360.jpeg

20 min etter fjerde fold ser det slik ut.
    IMG_3362.jpeg

IMG_3363.jpeg

Bruker papir til disse baguettene. Det blir sikkert like bra med silikonmatter, men da trenger de et minutt eller to ekstra. Jeg har heller ikke proffe stekebrett eller fancy ovn.
    Har en Electrloux til 4999,-

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    En liten testbaking med sukkertang i brødet.
    Ble advart at tang kan bremse hevingen, men klarte ikke å se noe stor forskjell.
    Kun biga+surdeig. Ikke noe ekstra gjær.
    Har ikke smakt enda. 😉

IMG_8610.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Tang i brød er vel kun for spesielt interesserte.
    Det var litt meget «sjøsmak» og -lukt for min del.
    Mulig at doseringen jeg fikk anbefalt var litt høyt og at det kan fanges opp noe med et kraftigere type brød.
    Her brukte jeg noe loff-aktig.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Tang i brød er vel kun for spesielt interesserte.
    Det var litt meget «sjøsmak» og -lukt for min del.
    Mulig at doseringen jeg fikk anbefalt var litt høyt og at det kan fanges opp noe med et kraftigere type brød.
    Her brukte jeg noe loff-aktig.
    Spennende. Har laget og smakt tangsuppe men aldri i brød. Som du selv sier så krever det kanskje grovere deig. Kanskje med mye rug?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ja, enten rent rugbrød eller et fullkornsbrød av noe slag. Gjerne med høyt andel surdeig.
    Tangen var et meget fint pulver og jeg lurer på om det blir bedre nå det blir litt større flak. Ser kanskje bedre ut også.
    Den lokale saltprodusenten bruker sånne flak i saltet sitt. Må høre hvor de får tak i det.

Og noe mindre dosering selvsagt.

To bekjente var prøvekaniner og de sa at de likte det som en spennende variant. Smule usikker om de bare var høflige. 😉

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Update på tangbrød: Dag 3 - ingen lukt og heller ingen smak av tang lenger. Smaker som et vanlig brød med litt grønnfarge.
    Skal liksom øke holdbarheten, dvs motvirker muggveksten pga jodinnholdet, men et ordentlig surdeigsbrød holder seg i en uke på kjøkkenbenken gitt at den ikke ligger i varmen. Så ser ikke helt vitsen.
    Smaken og lukten er litt for voldsomt når brødet er helt ferskt (bakedag) for meg og sikkert mange.
    2 dager etter bakingen er det nesten borte.
    Tenkte egentlig å ha det i sortimentet - når en driver bakeri på en øy- men folk vil ja ikke ha brød som ikke er dagsferskt. Selv om et ordentlig surdeigsbrød smaker best fra dag 2 (bedre for magen også).

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Update på tangbrød: Dag 3 - ingen lukt og heller ingen smak av tang lenger. Smaker som et vanlig brød med litt grønnfarge.
    Skal liksom øke holdbarheten, dvs motvirker muggveksten pga jodinnholdet, men et ordentlig surdeigsbrød holder seg i en uke på kjøkkenbenken gitt at den ikke ligger i varmen. Så ser ikke helt vitsen.
    Smaken og lukten er litt for voldsomt når brødet er helt ferskt (bakedag) for meg og sikkert mange.
    2 dager etter bakingen er det nesten borte.
    Tenkte egentlig å ha det i sortimentet - når en driver bakeri på en øy- men folk vil ja ikke ha brød som ikke er dagsferskt. Selv om et ordentlig surdeigsbrød smaker best fra dag 2 (bedre for magen også).
    Kult prosjekt. Ganske spesielt men spennende. Som jeg skrev tidligere har jeg eksperimentert med tang også men ikke i bakst.
    Har aktivert en starter som jeg elter med resten i morgen tidlig. Må ta med meg deigen på jobb for å bake ut brød og ha dem i hevekurv til onsdagen på kjøl. Landbrød. Poster resultatet(om det blir bra da....)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Tangbrød forsøk #2

Fikk en annen type tang fra damene i nord som også er kuttet mye grovere.

Langt ikke så fiskete rett ut av ovnen. Mer subtilt i lukten og heller som en umami-type ettersmak.
    Dette tror jeg kan bli noe.

2-trinn surdeig av durumhvete, 15% sammalt rug.
    (kunne sikkert ha hevet litt til)

IMG_8684.jpeg
    IMG_8686.jpeg
    IMG_8683.jpeg
    IMG_8685.jpeg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Tangbrød forsøk #2

Fikk en annen type tang fra damene i nord som også er kuttet mye grovere.

Langt ikke så fiskete rett ut av ovnen. Mer subtilt i lukten og heller som en umami-type ettersmak.
    Dette tror jeg kan bli noe.

2-trinn surdeig av durumhvete, 15% sammalt rug.
    (kunne sikkert ha hevet litt til)

Vis vedlegget 1115079
    Vis vedlegget 1115080
    Vis vedlegget 1115081
    Vis vedlegget 1115082
    De ser fine ut, brødene du baker. Jeg har lyst på en skive.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Var på en tur på Rørosbakeriet en ukes tid siden.

Det er et ordentlig håndverksbakeri ser det ut som innvendig, og jeg tror at de kanskje baker alt eller det meste selv, men bakverket de solgte var generisk norsk bakverk som du også kunne ha kjøpt fra bakehyllen på Coopen over gata, el.

En del av baksten var jeg meget usikker på om det faktisk ikke kom fra Coopen/Goman over gata.

Skuffende kjedelig og ganske synd at det ikke går an å prøve å være litt mer spennende. Det koster ingenting- bare litt fantasi.
    Spesielt i Rørostraktene hvor de er ganske flink blitt med å promotere lokalprodusentene.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Send dem en mail. Kanskje det blir bedre i fremtiden?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn