Back to the 50 ies

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sander du må gjerne utdype hva du mente med å tilpasse impedansen...
    Jeg har feid igjennom ganske mange sider med rørdata
    På leting etter en dht med mu rundt 30 og en indre motstand som er fortreffelig for it kopling.
    Det nærmeste jeg har kommet hittil er 2 vt50 i parallell eller step up input 1:2 og parallell koplet 3a5.Det er ikke mitt førstevalg og bruke store trioder til å drive en liten.
    jeg ser ofte at 2 trinn fremholdes som overlegen tre trinn.
    Jeg kjøper ikke uten videre at det stemmer.




    Den oppgaven jeg har satt meg er å lage en all dht it koplet forsterker.siden jeg kommer til å lage flere forsterkere etter denne
    Tenker jeg at alternative topologier" are to be"
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Sander du må gjerne utdype hva du mente med å tilpasse impedansen...
    Jeg har feid igjennom ganske mange sider med rørdata
    På leting etter en dht med mu rundt 30 og en indre motstand som er fortreffelig for it kopling.
    Det nærmeste jeg har kommet hittil er 2 vt50 i parallell eller step up input 1:2 og parallell koplet 3a5.Det er ikke mitt førstevalg og bruke store trioder til å drive en liten.
    jeg ser ofte at 2 trinn fremholdes som overlegen tre trinn.
    Jeg kjøper ikke uten videre at det stemmer.




    Den oppgaven jeg har satt meg er å lage en all dht it koplet forsterker.siden jeg kommer til å lage flere forsterkere etter denne
    Tenker jeg at alternative topologier" are to be"
    Disse, dvs. 20A eller B vil gi deg mu på 20. EML-20A-20B-30A Data sheet. By Emission Labs.
    Det er ikke 30 gangen, men du kommer et stykke på vei. De passer vel Tango IT også.
    R
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    jeg ser ofte at 2 trinn fremholdes som overlegen tre trinn.
    Jeg kjøper ikke uten videre at det stemmer.
    Hear hear! God lyd er mer enn et spørsmål om antall trinn.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Svetlana SV572 var populære rør til audio da de var i produksjon. Mener det ligger noen på Vestfossen ( Motron ) . Som databladet viser kom de med mu på 3, 10, 30 og 160. Det siste det samme som 811 røret. Wavac hadde en kort periode en forsterkere med SV572-160 såvidt jeg husker. VH. Bernt
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Jeg har en 811A som varmt kan anbefales at bygge.
    Helt vidunderligt enkel og vellydende
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "LP2 ser interessant ut men jeg vet ikke om det lar seg skaffe. LP2: µ=15, rp=3900"

    lar seg skaffe.Billigton har og Langrex,siste 8£ billigere...
    LP2/CV1166 GEC | eBay
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    49-røret har jeg ikke sett før. Morsomt. Som batteriversjonen av 46. Denne tråden kan jo bli rene oppslagsverket for direkte oppvarmede rør. Supert!
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Litt artig å se at det som før i tiden omtrent ble redusert til en fotnote, i dag har fått fancy navn som "Enhanced triode mode" osv.
    Men tetroder i seg selv ble vel aldri noen stor suksess innen lineare kretser som audio jo er
    Håper han hadde tenkt å triodekoble røret. Er ikke 49 et "dual grid" rør?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Spennende tråd. Ser frem til fortsettelsen. Angående EML, så har jeg for ikke lenge siden kjøpt 300B mesh derfra. De lyder riktig godt. Mer luftige og utstrakte i begge ender end WE og kanskje litt søtere. JacMusic har veldig strenge krav for å gi garanti på rør. Ikke regulert filament psu som holder presis 5V (for 300B) og at glødespenningen er stabil etter maks 10 sek så vidt jeg husker, pluss selvfølgelig at de kjøres innenfor spec.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/021/0/00A.pdf

    "Men tetroder i seg selv ble vel aldri noen stor suksess innen lineare kretser som audio jo er. "

    Både KT66 og KT88 er tetroder.

    KT88 - Wikipedia, the free encyclopedia

    VH. Bernt
    Det er grunn til at KT ditt og datt har det navnet de har, altså KT. Dette er kinkless tetroder med et ekstra gitter i forhold til de opprinnelige tetrodene. På linje med beam tetroder.

    Å klassifisere begreper og felles forståelse kan vel gjøres på mange måter. En metode, som både er rimelig enkel og anerkjent, er å telle antall elementer mellom katode og anode.
    Trioden har ett element: styregitter.
    Tetroden har to: styregitter og gitter #2.
    Pentoden har tre: styregitter, skjermgitter (#2) og fanggitter.
    Beam Tetrode har på samme måte som pentoder tre elementer: styregitter, skjermgitter og et tredje element på samme potensial som fanggitter, som styrer elektronene til anoden.

    Felles for både pentoder og beam tetroder er at de ved hjelp at dette tredje elementet forbigår problemene som oppstår i en ren tetrode med ulinear overføringskarateristikk grunnet sekundæremisjon etc.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det ER et tankekors at gamle rør prøves i kretser de ikke ble laget for.det er vel en naturlig følge av at førstevalgene er vanskligere tilgjengelige. For meg ser 49 ut for å ha mange likhetstrekk med 46
    Og 46 er av flere kompetente nevnt som en vellydende sak.
    Jeg kjøpte noen av nygjerrighet de stod laglig til for hogg.
    Og trekker frem røret i håp om noen kan forklare motivasjonen for dual grid konstruksjonen.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Det ER et tankekors at gamle rør prøves i kretser de ikke ble laget for.det er vel en naturlig følge av at førstevalgene er vanskligere tilgjengelige. For meg ser 49 ut for å ha mange likhetstrekk med 46
    Og 46 er av flere kompetente nevnt som en vellydende sak.
    Jeg kjøpte noen av nygjerrighet de stod laglig til for hogg.
    Og trekker frem røret i håp om noen kan forklare motivasjonen for dual grid konstruksjonen.
    Motivasjonen var at ett rør kunne tjenestegjøre som driver, satt opp i kl. A og som triode, for å drive den samme rørtypen i kl. B push-pull.

    Dette gjorde det greiere med lagerhold osv.


    Roger
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    En plausibel forklaring, takk.

    Her er opt : Electraprint med solid silver secondaries.Kjøpt for en hyggelig penge av en kar som ikke kom til å bruke de.5k til 8 ohm @ 50ma

    Jeg har mailet litt med Jack Elliano og det viser seg at han har bygget flere amper med 50 opp igjennom årene.Han forteller at specs i databladet er svært konservative og myntet på drift hvor røret skal vare ...lenger enn lenge..
    Han mener at jeg bør kjøre opp strømmen adskillig 70 80 ma da kan det være at trafoen på bildet blir for snau og må brukes til noe annet ...skal teste dette etterhvert
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    livet er herlig dere.Da jeg hadde karret meg opp dit jeg tok det første bildet,røk metallstangen som låser skiskoen i bindingen,ruslet alene hjem og
    satte meg ned i sola og rigget et solpsu :cool:
    God påske alle sammen
    ps psu innspill hvor lav bør utgangsimpedansen være fra psu når rp i utgangsrøret er 1800 ohm.noen betraktninger rundt dette?
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dette skal jo bli et høstprosjekt, og når jeg kikker ut av vinduet ser jeg at jeg henger etter! hmm
    Det er forresten ikke riktig. Jeg har gjort noen rør evalueringer og også fått hjelp av Ale Moglia til å sortere.
    konklusjonene fremgår av vedlagte skjema.
    Når det gjelder psuet så bes det lest som en retningsskisse og en ilustrasjon av min nygjerrighet. Det er ikke sikkert at ampen blir slik.
    Jeg har feks ikke regnet på om ripple undertrykkelsen blir tilstrekkelig enda , og jeg har heller ikke reflektert over det irrasjonelle i å bruke disse kraftige triodene
    til å forsyne småfrøknene i forsterkeren...
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hvis vi starter øverst:
    Der har du 3 stk 0A2 i serie som mater hver sitt SV572. Det vil si at gitterforspenningen er ca 450 volt lavere enn anodepotensialet. Katodene er jordet. Du er også avhengig av at det går en viss strøm gjennom 0A2 for at den skal fyres opp, det vil i praksis si gitterstrøm i SV572.

    Opp til ca 450v skjer det ingenting i 0A2 eller SV572. Når høyspenningen passerer ca 450v (og 0A2 glimter til) ligger gitterspenningen på 0v i forhold til katoden og da går det etter boka 20-30mA gjennom SV572. Økes høyspenningen ytterligere 10% til 495v blir gitterforspenningen +45v og SV572 vil forsøke å dra et par hundre mA.

    Det er mulig jeg overser noe fundamentalt, men kretsen ser ut til å være en god oppskrift på blårøyk :)
    Kan du forklare med egne ord hvordan det er tenkt å virke?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg kommer til å følge denne tråden med interesse!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Psuet har to lr filtere. Der r ene er shuntrørene. Det er selvføgelig ikke jeg som har kommet på dette! A High Voltage No Resistor No Capacitor Power Supply

    Det første shuntrøret må tåle svingninger i nettspenningen. worst case er vel høy nettspenning og nullstrømtrekk av forsterkerkretsen. Da bestemmes strømmen gjennom shuntrøret av spenningen og motstanden summert fra trafo, likeretter og choke. Det er således vesentlig å regne riktig på dette. For liten motstand så tar det av.Det nøyaktige antallet og sammensetningen i vr rekken blir sikkert fastlagt etter prøving og feiling
    Det blir et puslespill å sette disse faktorene slik at blårøyken på Kolsås ikke synes på "øra"!
    Motivasjonen for å bruke 572b 160 er dels at det tåler en støyt dels at det har høy forsterkning (for rippelreduksjon) dels at det kan kjøres med positiv gitterspenning slik at en slipper å lage et eget supply til g1(katoden er jordet)

    Ved 30v positiv g1 ca går det omtrent 70 ma gjennom anoden og 11ma i g1 iflg Stephie. Min versjon blir nedskalert spenningsmessig. 50 skal ha maks 450 v ak.

    Om en ser fra lasten og inn i et std lc supply, er LC en parallell resonant krets, og ved resonans er forsyningens impedans fryktelig høy. Motivasjonen for et slikt psu som dette er da bla å unngå en eller to eller tre slike kretser
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Jeg forstår :)
    Siden du bruker drop-referanse (VR-rørene) så må komponentene i høyspenningen velges med omhu. Og er du i grenseland med for høy spenning kan du jo legge til en R i serie med likeretterrørene...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mens Schnuppa og hennes ansatte mesker seg med sjømat og champagne (sommeravslutning i gråværet på Kolsås)

    Har jeg vært forvist til , eller forfremmet til kjelleren. Der er det vin og jern og en planke og...

    Til høyre i bildet opt-tango i- og en ll it som skal få parallelkoplet primær og sekunder = pseudo anodechoke inntil videre (i mangel av en med rette spec). Opt og it'er pluss tilhørende rør må over på en egen planke. Det blir ikke plass .Ihvertfall ikke om jeg må utvide med et shuntrør til i hvert psu for å få rippelen lav nok. Dette er et sammensurium av ulike jern fra hyller og kasser- men sikkert mulig å gjøre en prøveoppkopling av kretsen med..
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Forfremmet tenker jeg :)
    Jeg er imponert over kunnskapene dine på rørfronten. Her snakker vi tannlege som ikke bare har det i kjeften....

    Skal forresten leke tannlege selv fremover. Nytt produkt som skal på det norske markedet nå, jeg har fiksa enerett: Proformic Strength Test - Preparation of Cables to Make Video (Short Version) - YouTube

    Dette kan helt sikkert brukes til masse moro innen DIY. Men du har vel sniki med deg noe hjem fra praksisen tenker jeg så for deg er ikke dette revolusjonerende tenker jeg he he.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Plankeforsterkere har noe andre forsterkere ikke har.
    Pass på når du tror du er ferdig og skal bygge det inn i et pent kabinett.
    Plutselig forsvinner noe av magien....

    :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    planken venter på et par choker som skulle ha kommet i juni. Det lå noen rør hos posten da vi kom hjem fra Hellas
    Ting var ofte større i gamle dager: ef 86 ved siden av 112a og 46
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Og noen ganger er større bedre:)
    Hellas turen var vel bestemt før sommeren ankom her?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kikker ut av vinduet og ser Skyer: jippi ! nå begynner sesongen. Jeg var en snartur oppom Vestfossen og hentet en kasse med rør og sokler i går.
    Venter stadig på noen custom choker som skulle ha vært her før sommeren. De er lovet sendt til uken. Jeg har bygget et nytt psu til B3 dac en min i mellomtiden. Forhåpentlig blir det liv på planken i løpet av 2-3 uker.
    Her er globe 50 572-160 og et 6ax4 gt som str referense
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Dette kan bli MEGET bra. Vi gleder oss til fortsettelsen.

    Mvh Vidar
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De pokkers chokene har fått seg en gedigen strafferunde hos Toll og Tull , først i Belgia og så i Norge. har brukt en måned og er enda ikke fremme.
    Og Jeg , jeg fikk en ekkel infeksjon som tok mesteparten av diytiden .
    Men det kom noen andre jern til prosjektet:
    custom vare fra Dave Slagle: opt er interstagetransformere og anodechoker ref skjemaet. Nå blir det en langhelg i Spania og så er jeg forhåpentlig i gang med å kople opp sakene.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    TOll=tull og rot av og til. Disse brukte over 6 uker fra Belgia. 4 jern 32 kg

    til venstre en opt til 13e1 ampen til høyre en choke input choke til samme, men den skal gjøre tjeneste i psu prøveoppkoplingen til 50 først.25H , 170 ma.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    chassiene til forsterkerkretsene er nesten ferdige, topplater fra frontpanelexpress kommer i posten over helgen. Filament regulatorene fra Rod Coleman blir montert innvendig heatsinks og godt med hull i topplaten får forhåpentlig varmen unna
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    chassiene til forsterkerkretsene er nesten ferdige, topplater fra frontpanelexpress kommer i posten over helgen. Filament regulatorene fra Rod Coleman blir montert innvendig heatsinks og godt med hull i topplaten får forhåpentlig varmen unna
    Fint design det der
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Imponert over dere som er proffe til dette :)
    Artig å følge med
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn