Back to the 50 ies

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige komentarer,( er for øvrig langt ifra proff)
    Det går JÆ... sakte fremover. for lite diy tid dessverre. Men en kanal er omtrent ferdig koplet nå. Jeg kommer til å raske sammen noe foreløpig på psu fronten fordi det er spennende å fyre opp og få en smakebit av hvordan det låter. Her er et kjapt og stygt tegnet skjema over forsterkerdelen slik det er koplet nå.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    "Keep up the good work". Du ligger godt an til å få en av Norges desidert beste forsterkere (diy eller ikke diy). DHT i alle ledd er det som skal til. Gleder meg faktisk til å lese om lytteinntrykkene når du får den ferdig.

    Mvh Vidar
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    har stått på i hele kveld. bruker psuet fra 801a ampen, med en sideplanke som forer filementet på 112a. tribute autoformer .
    lyden er lovende, denne blir brukbar .
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    på kjøkkenøya i dagslys.
    Bestod bacontesten:cool:.

    et sparton meshplate.

    har ikke rukket å måle så mye, men den er ned 3db v 55 khz.

    ørevurderingen sier at Dave S lager gode jern , svært gode , dette ligger an til å bli den bestlydende ampen her hittil
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Ser flott ut! Kan du forresten forklare litt om forsterkerkretsen som du har brukt. Jeg skjønner f.eks. ikke helt hva som skjer under 46-røret. Får inngangsrøret spenninga fra katoden til driverrøret og hva er funksjonen til 50uF-kondensatoren?

    Mvh V
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Inngangsrør og driverrør er koplet som en DRD
    se her Electra-Print.com 45 DRD Amplifier

    10 k motstanden til jord under 46 sender den strømmen som ikke skal til 112a, til jord, i stedet for å bypasse denne motstanden med en cap til jord, er kondensatoren koplet til v2+. det kalles en ultrapath kopling. du finner lett info om dette ved å Google.
    46 og 112a er stablet i høyden dcr i anodechoken og r i trimpoten setter anodespenningen på 112a som er direktekoplet til g1 på 46.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Direct Reactance Drive. Veldig interessant dette. Forstår fortsatt lite, så her har jeg nok litt å lese meg opp på. Fant bl.a. en artikkel http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...g4HgDQ&usg=AFQjCNEzharkLUqCbcTfdjRrh0Bt9m1PgQ som beskriver hva som skjer. Om jeg noensinne kommer til å forstå det er en annen sak. Er det noen ulemper med dette designet slik du ser det eller er det "the holy grail"? Jeg kjører med anodechoke og kondensator mellom inngang og driver hos meg (VT-67 og 46), men rent umiddelbart så synes det forsyne meg som om dette er et bedre prinsipp. En slipper nå i hvertfall koblingskondensatoren. Har du sammenlignet DRD med LC og IT?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Om det er noen ulemper ? aldri noe gratis vet du, her er en link til en "artikkel som forsøker å utrede dette (Om den holder vet jeg ikke ) : Direct Reactance Drive Variantions

    Jeg har ikke sammenliknet 112a og 46 koplet ala drd med de samme rørene koplet annerledes.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    har begynnt å sjekke spetakkelet: lydmessig er det enighet blant de som har lyttet, om at denne har noe ved seg:cool:
    (trekk fra for ørevoks , gåstoler og velvilje som følge av servering fra vinkjelleren og standardkjøkkenet (grisematen Grelv måtte svelge forleden var forøvrig etmaximum low this year unnatak, men han får noe godt en annen gang)
    , og angjeldende amp stod på arbeidsbenken så han har ikke hørt den)

    her er 46driver blueglow
    og spektrumet fra anoden på inngangsrøret når utgangsrøret klipper... de to første trinnene gjør jobben..
     

    Vedlegg

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Morro at det ser ut til å låte når du har lagt så nitidig arbeide i det.
    Ikke at jeg var i tvil da...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Glødende 46 dual grid. Herlig. Fantastisk driverrør. Også globe da. Kan det bli bedre? Me thinks not.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tja mange bra rør da VB
    jeg har gjrt noen målinger
    v 1khz signal:
    0.58 %THD v 1W ut
    3,6% THD v 5,1w ut
    72,3 vac på g1 til 50 gir 5,5w @ 4,4%thd

    v 10 khz @ 5,4w ut 3,6%thd
    Kan være verdiene bedrer seg noe ved finjusteringer senere
    vedr drivertrinnet skal jeg verifisere hva det presterer , må bare finne frem Millets Interface og rigge om litt på måleoppsettet
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.384
    Ja, du har rett i det, men det som er så bra er at ST-varianten av 46-rørene (ikke globe) er rimelige i forhold til ytelsen. Jeg kjøpte 3 par fra Canada og betalte vel ikke mer enn kanskje 500 kroner. Jeg har ikke noe avansert måleutstyr og relativt lite erfaring så ble nødt til å basere meg på anbefalingene til Andy Evans. Det er litt - hva skal vi si - "frigjørende" å slippe og være redd for de økonomiske konsekvensene hvis noe skulle gå galt underveis i byggeprosessen. Kunne vel ha brukt russisk (4p1l), men det er jo litt mer sjarm med store rør. Så lenge rørene er direkte oppvarmet og har gode lydmessige og akseptable elektriske egenskaper så er jeg fornøyd. For å sitere tittelen til en kjent bok om den klassiske musikkutviklingen i det 20-århundre - "The Rest is Noise" (men det er vel her et oscilloskop kommer inn i bildet).
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Enig i at det er en god ting med prisen på 46 røret også 112a, om de noe dyrere globene låter bedre eller om det er myte finner jeg vel ut etter hvert.

    Jeg er usikker på hvordan jeg skal te meg for å måle prestasjonene til drivertrinnet, altså signalet inn på g1 til 50 røret. Om jeg tar ut 50 røret, skal så sekundæren på it termineres med et eller annet ?
    jeg ønsker å måle ved hvilket utsignal driver trinnet klipper, og seff også thd ved den utspenning utgangsrøret klipper
    Og jeg ønsker selvfølgelig å justere arbeidspunktene for 112a og 46 slik at forvrengningen blir lav.
    og når dette er gjort begynner arbeidet med no r no c psuet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå står de og spiller i stereo. Lite diy tid og en @#&%@ feil i den ene shunt regulatoren (som jeg har brukt mye tid på å feilsøke) og da jeg først fant den var det gjort på et øyeblikk....
    no r noc psu er neste på tapetet her
    og unnskyld det elendige bildet...
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette må jeg få høre på ved leilighet Vegard.
    Du må tåle litt trekk for dårlig bilde.
    De tåler mer lys disse :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Skal få tatt noen bedre bilder.De kjører med et vr rør som gir bias spenning akkurat nå sikkert ikke ideelt, men det kommer et sett regulatorer fra Rod coleman om en dag eller to
    Jeg hiver de gjerne i bilen
    Lenge siden jeg har vært både på Vestfossen og i Kongsberg
    Forøvrig er det åpent hus her når vi er hjemme!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Skulle ikke ha skrytt av bedre bilder. ble ikke i dag heller..
    etter en ikea strafferunde ( innsamling av glass og tallerkener til et stort rocka lag senere i vinter ( billigere enn papp: helt utrolig)
    var noen diy timer vel fortjent. Bildet viser valplassen for sammenlikning av opt'er
    de sorte på hodet bak ampene er Ellianos 5 k til 8 ohm med Solid silver secondaries.
    Oppå ampene står Slagles 8 k til 6,5 ohm ( disse ble spekket på et tidspunkt hvor jeg tenkte at de skulle drive bare 215 exc...) slik ht er konfigurert nå ser 50 nærmere 10 k gjennom disse opt ene. Litt som å sammenlikne epler og pærer. Allikevel: tydelig at disse har hver sin sound.
    begge trenger å surre adskillige timer lyden kommer antakelig til å endre seg noe. Liker begge settene egentlig. tror 10 k er i meste laget reflektert last dog.
    Godt ikke noen av viklerene ser at jeg har brukt utlagt tarm og sukkerbit for enkelt bytte mellom opt ene...
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    er nokså dmm selv.. krympet første barnebarn hos gode russiske venner i kveld: Det var Mer enn Mye ...
    gulfargen i øynene er sikker bare en transient lever velbehagsytring...

    rælet på bildet fyker til Kongsberg mandag. alltid hyggelig å besøke Audiomix, et par issues i ampene as is, medbringer noen problemsolvers hopefully to bee, men i en annen amp sammenheng.

    Forbedringspotensialet slik jeg ser det ligger nok mest på psu siden Det blir spennende å utforske fremover..
    Jeg har gjort noen enkle forsøk med andre filament supplies for utgangsrørene: lc lc
    Det dyttet lydbildet inn i tåkeheimen.. Nå skal det tilføyes at lyden av supravox 215 exc i det området de behersker, med disse ampene, banker mye av det jeg har hørt.
    Om noen foreslår en god og waf løsning for 400 exc + tad 4002/eller 4001 så er jeg nokså klar....( de ligger og slenger i kjelleren her ) På Supravoxene er Colemans regulatorer vesentlig bedre enn lc lc, kan hende ikke på et høyeffektivt hornoppsett
    Det er helt utrolig hvilken merinformasjon som følger med økende følsomhet (forutsatt adekvate drivere), derfor er det litt kjipt å pusle med amper på dette nivået, og evaluere på 95 ... følsomme saker...
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Som alltid trivelg å få Vegard på besøk.
    Og alltid spennende med det han har med seg.
    I går var det på størrelse med et flyttelass.
    Ikke noe "mainstream" her nei.
    I mine øyner gjør Vegar en fantastisk jobb med utradisjonelle rør og elektronikk.
    I ørene er det ikke dårlig heller. Gjenstår bare å luke ut noen småfeil og få fintunet det hele.
    Tror du glemte noen "Low End" power kabler:)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Bestandig trivelig å besøke Hans! og Nyttig/lærerikt!
    Små og små ... I strømforsyningen funksjonerer ikke ccs en før shuntrøret slik jeg trodde at den skulle. Passrøret overstyrer ccs en: Setter jeg arbeidspunktet slik at passsrøret trekker mer strøm enn ccs er innstilt for, ja så går det mer strøm. Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer.

    Videre så ruller ampen av for tidlig nedover. Anoden på inngangsrøret er ned 2,5 dB ved 10 hz og driverens anode er ned 7dB ved 10 hz.
    Kanskje er det forhold i psuet, kanskje i forsterkerdelen. Skal først utelukke at det er psuet ved å fore fra en annen forsyning. Skal legge ut et oppdatert skjema med spenninger etc.

    Mange takk til Hans for god hjelp og en fin kveld.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Kan du utelukke at det er OPT-en som ruller av?

    Stig og jeg har laget en bufferamp som kan drive utgangstrafoer, og da kan man se (f.eks gjennom audiotester) hvordan OPT-en oppfører seg nedover i frekvens. Si i fra om du vil låne den.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk, om jeg får behov for å låne den skal jeg hyle8)
    Jeg skal gjøre et par enkle tester først:
    -låne høyspent ifra et annet psu for å utelukke at det skjer noe rart i shuntregulatoren. Dr Hans og jeg er enige om at det er noe "råttent som foregår der"
    - klipse inn Elektraprints 5k: 8 ohms opt er og se hva som skjer med responsen
    -Sende en mail til D Slagle når jeg har målt litt mer og få litt mer info om jernvarene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg ville først brukt litt tid på å finne ut hva som er årsaken til at høyspentregulatoren er noe "svampaktig" ved lave frekvenser.
    Det fenomenet har vi vel ikke observert før?
    Selve regulatoren fikk vi nesten på skinner. CCS'en er jeg ikke sikker på om regulerer slik den skal.
    Lykke til:)

    Ut i fra det vi observerte ved lavere frekvenser (<100Hz) vil jeg tro du får en ganske stor negativ feedback og lavere gain i dette området.
    Spent på hva som kan være årsaken.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Ut i fra det vi observerte ved lavere frekvenser (<100Hz) vil jeg tro du får en ganske stor negativ feedback og lavere gain i dette området.
    Spent på hva som kan være årsaken."

    først koplet jeg inn opt en ifra elektraprint. Noenlunde samme resultat: ruller av som beskrevet ned mot 10 hz. Så koplet jeg ut regulatoren og foret ampen rett ifra ccs en.
    Da ble faktisk avrullingen større. Og så fikk jeg mld om innrykk av biffsultne gjester, så nå står de og spiller og jeg lager mat...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kan vel tenkes (jeg er sikker) at gjestene ikker merker noe til avrullingen når det værste hungeren er stilnet .......og tørsten slukket.
    Blir høyspenningen for høy for 50-røret dersom du forer det direkte fra filterkondensatorene og kobler bort regulatoren(e)?
    Hvis ikke, vil du nå se om det er strømforsyningen eller noe annet som er årsaken.
    Siden du har egen glødestrømforsyning kan du redusere høyspenningen med en Variac uten at det går ut over noe annet.
    Prøver bare å isolere bort mulige årsaker.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Mulig jeg har gått glipp av hvordan PSUene dine er nå, men med tanke på avrulling i bunn og slik jeg forstår den LR regulatoren din så gir slike endel høyere impedans i PSU enn ved konvensjonell LC eller regulator? Kan det tenkes at Ultrapath avkobling fungerer best med PSU som har betraktelig lavere impedans? Har du prøvd å leke med den kondisen eller kun LC power til driver? Eventuelt leke med verdien på ultrapath kondisen generelt...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vegard finner nok ut av dette.
    Pussig at avrullingen er i bunn. Fant aldri ut ved hvilken frekvens det "snudde". Ved konstant belastning (ikke signal) var det ikke noe rart å se.
    Det ble masse ripple med samme frekvens som signalet. Denne var ikke tilstede over de store Solen kondensatorene. Kun over regulatoren etterpå.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Prøver bare å isolere bort mulige årsaker"
    Godt forslag Enkelt å klipse lc inn etter lc, og med en passelig bleeder få v+ ned på ikke steke 50-nivå.

    "Mulig jeg har gått glipp av hvordan PSUene dine er nå"
    yepp har ikke kommet til lrlr enda dette er psuene fra 801a ampene: lc-ccs-shuntregualtor med erroramplifier.
    vedr ultrapath kondensatoreren: skal kople den fri og sette en stor cap til jord for å sjekke dette.
    "Vegard finner nok ut av dette" takk for tilliten.
    Besøket som for øvrig lager musikk i LA! likte røra godt!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg gjort noen målinger. Jeg brukte generatoren i spektrumanalysatoren som kilde.
    Hp 334a til å måle ac ut.

    Med ccs og shunt regulator innkoplet i psuet:
    setter nivåene slik at 1 khz er 0 dB på skalaen

    500 hz 0 dB
    100hz -0,2 dB
    50 hz -0,4 dB
    30hz -0,8 dB
    20 hz -1,8 dB
    15 hz - 3 dB
    10 hz - 6dB

    uten ccs og shunt, med lclc forsyning og en bleeder resistor .

    500 hz 0dB
    100 hz 0dB
    50 hz -0,1 dB
    30 hz -0,4 dB
    20 hz -1,2 dB
    15 hz -2,6 dB
    10 hz - 7 dB

    Hmm hvordan tolke dette?
    En 56uF cap over ultrapath capen på 56 uF endret ikke frekvensresponsen, ikke ventet heller: Hans og jeg satte 470 uF over den forrige uke, uten at det endret noe.

    Jeg observerer at CCS en ikke regulerer strømmen, og tenker at noe er blåst i de.
    Tilgjengelig "overskuddsspenning" før shuntregulatoren er for lav til at jeg kan bruke en motstand til å sette v in på shuntregulatoren stabilt nok.(tanken med ccs en var jo å hjelpe på dette)

    rippelet som Hans nevner fant vi ikke da vi sjekket disse psuene sammen med 801a forsterkerene. Det skyldes kanskje at det i 801a ampen satt 100uF over utgangen ifra shuntregulatoren ?
    Samtidig ønsker en vel ikke å ha denne kondensatoren der ?
    Det er ønskelig å bruke jerna fra Monolith i en redisignet forsyning.( no r no c forsyningen blir et eget projekt)
    Helst med en form for shuntregulering. Noen glupe forslag til løsning?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har pellt ut ccs en og jobbet litt med motstandene som setter de forskjellige spenningene i regulatoren. Ikke helt ferdig men nesten nå leverer psuet 145 ma @460 v, 85ma går til forsterkeren resten i shunten, og den er nesten i balanse, anodene på ecc83 ligger på 156 og 123v og g1 som skal være rundt null når regulatoren er helt i balanse er på - 0,3v. ganske nærme target mao.
    Ampen er ned -3db ved 14 hz. bildene er fra cap i psu før shuntregulatoren, anoden på shuntrøret ved 1 khz og 100 hz, (20 hz nesten samme str som 100 for øvrig).
    foreløpig forer shuntregulatoren v+ til 50, avkoplet med 100uF før v+ til driver/ingangsrør .
    Hvilke konklusjoner bør jeg trekke av disse funnene?
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er stadig usikker på hvilke konklusjoner jeg bør trekke av "funnene" på anoderøret til shuntregulatoren...

    Har puslet med litt annet så lenge


    Dagens ordtak er "you Can't Count on a Stupid" forkortet til CCS....

    Jeg burde ha husket følgende: det går generelt ikke å bruke en ccs som last for en pentode fordi det blir å seriekople to ccs er. Shuntrøret gjorde trissene til Pimm til slave i psuet.

    G Pimm løste det i og for seg:http://www.pimmlabs.com/web/drivers.htm

    Jeg derimot krøp til korset og sank så dypt at jeg satte 1µF foran l i psuet.Det jekket opp spenningen før shunt regulatoren drøyt 100V, Hva skal det være godt for?
    Jeg kan bruke en større dropmotstand før shuntrøret, Det er slik at om nettspenningen stiger så øker spenningen før dropmotstanden. Dette resulterer i økende strøm som regulatoren må svelge, fordi den holder v out konstant og utgangstrinnet trekker en rimelig konstant strøm . Er dropmotstanden for lav kan shuntrøret smelte ved øket nettspenning. Spørsmålet er hvor langt en skal gidde å sikre seg. om eventualiteten : nett opp 10v, ikke strømtrekk i utgangstrinnet skal dekkes blir motstanden ca 1 k ohm og c før L må økes til 1,5 µF. D droppes ca 140 v over motstanden og med strøm rund 160ma svir jeg av snaue 23w .Alt har sin pris... Hvor mye w bør dropmotstanden takle, bør jeg seriekople noen motstander tro ?

    Jeg kikket litt på filamentforsyningene mine. Bildet viser støymåling på katoden til utgangsrøret. Ingen tvil om at regulatorene til Rod C makes silence : 120µV ca!
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tiden flyr iløpet av våren sommeren bygget jeg to dht psu
    En rail for utg rør en for inngang/driver
    tre filamentrails og en neg bias forsyning
    alt chokeinput med egne psu trafoer til hver rail
    skissen viser kun de to v+ railene
    jeg er i ferd med å kople opp for å gjøre noen forsøk med " high gain" (nåja...) dht driverrør
    først med 841 senere kanskje eml 30a
    skissen er stygg sorry sitter i bilen og venter på en av soppene som
    har en privatist eksamen...
    Det meste er gjort ferdig (for engangsskyld)
    venter på topplaget fra schaeffer og de kommer i morgen
    tipper de er skrudd ferdig iløpet av neste uke
    jeg har stacket v+ railene og tenkte å bruke en 600 H anodechoke til 841.
    Trimpot blir kanskje litt i overkant siden maks motstand under g1 er 10k ... For cx-350. ?
    tanken var å gjøre kretsen så enkel som mulig
    Vekten ligger i psu ene
    Men jeg er ikke helt sikker på om dette vil funksjonene som tenkt om noen ser oppskrift fyrverkeri
    er det fint å få det påpekt
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Chokes og solen caps utgjør de siste lc leddene i de to psu railene
    den tredje choken er 600 H anodechoke for 841
    Platene med sokler koples til chassiet med vibrasjonsdempere

    gjenstår tre motstander og en kondensator
    Og litt spagetti rydding
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her et par dårlige bilder til
    demping av rørsokler ala T Mayer.
    frontpanelexpress laget delene , men jeg måtte kappe i småbiter selv
    og det ble ikke pent : godt det er innabords...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn