[b]Hva beviser en blindtest ?[/b]

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Var et dårlig link jeg linket til den andre der.. det så jeg da jeg las den ;)
Men snickers har flere her og på avforum om målbare forskjeller også i db, uten at db forteller noe annet en lydnivå forskjeller. Så finnes det noen linker her og der på målinger av kabler.

Men når en nekter da og så.. ::)
Så vidt jeg kan se, er det ingen som nekter for at det er målbare og hørbare forskjeller på kabler.

Målbare, jøss bevares, i både resistans, kapasitans, induktans, konduktans, tan delta, og hvilke egenskaper ved kabelen som man kan finne på å måle. Alle disse endrer seg mer eller mindre med signalfrekvens, så man kan more seg med å måle dem som funksjon av frekvens også, for å få med sånt som skin effekt som endrer resistansen litt og induktansen enda mindre. Det finnes til og med regnemodeller som knytter alle de egenskapene til hørbare fenomener som frekvensgang og fasedreining / group delay. Dessuten kan du måle de fenomenene direkte med enorm presisjon. Du kan forsåvidt måle ikkelineær forvrengning også, uten å finne noe slikt, unntatt hvis noen har vært så kreative at de har brukt magnetiske materialer i kabelen (som f eks Bybee gjør i filtrene sine). Da vil den tilføre målbare mengder ikkelineær forvrengning, men ellers er det bare lineær forvrengning av frekvens- og fasegang gjennom en kabel.

Det er også rimelig opplagt at dette er hørbart om forskjellene er store nok. Tenk deg et anlegg med 30 sekunder group delay ved 50 Hz. Da ville stortrommen begynt å slå et halvt minutt ut i sporet og fortsette like lenge etter at resten av musikken var slutt. Hørbart? Skulle mene det. Det er heller ikke noe problem å lage en "kabel" som fungerer som den reneste equalizeren, spesielt hvis man henger på en boks med et "korreksjonsnettverk" som Transparent og MIT gjør. Med mer normale konstruksjoner med mer og mer like egenskaper blir forskjellene mye mindre, etterhvert mindre enn hva de fleste av oss kan høre, og til slutt mindre enn noen av oss kan høre, selv om det fortsatt vil være enkelte målbare forskjeller hvis man bare bruker nøyaktig nok måleutstyr.

Så langt jeg kan forstå er vi enige om de to punktene, at det kan være både målbare og hørbare forskjeller. Rabalderet bryter ut når noen legger frem en helskrudd forklaring på de forskjellene vedkommende mener å høre, eller at noen mener at de minimale forskjellene som faktisk finnes er verdt et helt badekar fylt med penger.

Et eksempel på det første er alt tullpratet om "elektroner som kommer frem til forskjellig tid" (som i lovemusikks link). Regn på det, og du ser fort at når signalet går med 60-80 % av lysets hastighet er de eventuelle løpetidsforskjellene mellom ulike frekvenser så små at det ikke er en snøballs sjanse i helsike for at en menneskelig øre/hjerne-kombinasjon kan oppfatte det. En bassreflekshøyttaler har kanskje 30 millisekunder group delay ved 50 Hz. Hørbart? Tja, noen av oss velger å bygge lukkede kabinetter for å slippe den effekten, mens andre ser ut til å være godt fornøyd med bassreflekshøyttalerne sine. Gjennom en kabel får du kanskje 30 nanosekunder, altså 1/1000000 av forskjellen mellom en bassrefleks og lukket høyttaler. Hørbart? Ikke f.... Det er rett og slett ikke troverdig når noen påstår å høre enorme forskjeller i "rytme" mellom to kabler uten å innse at en en grad endring i lufttemperatur i bassrefleksrøret påvirker høyttalerne mer enn den løpetidsforskjellen mellom kablene. Kan hende at vedkommende oppfatter ett eller annet, men forklaringen er rent visvas. Og noen av oss føler gjerne trang til å korrigere sånt.

Vekselstrøm i kabel, enkel modell:

Tenk deg et sandkorn kilt inn mellom de to av kulene inne i kjeden. Hvor mye vil det forsinke signalet?

Et eksempel på det andre er når noen mener at kabler i hundretusenkronersklassen er verdt pengene. Vel, vedkommende må gjerne kaste bort pengene sine for meg, men du får faktisk fritt valg av både materialer og oppbygning allerede ved noen hundrelapper pr meter. Da er det mulig å gjøre en kabelstump så transparent som du måtte ønske på det prisnivået. Og noen av oss har vanskelig å forstå at det skulle være noen som helst fornuft i å betale 99600 kroner ekstra for en så svak eq-effekt at bare noen utvalgte få med spesielt sensible sanser er i stand til å høre den. Personlig har jeg allerede en digital EQ-mulighet i anlegget, og kan gjøre denslags fin-tuning mye mer effektivt ved et par tastetrykk.

Og så var det blindtestene oppi alt dette. En blindtest har bare en funksjon, å finne ut om testpanelet opplever en forskjell mellom testobjektene eller ikke. Hvis du setter sammen et testpanel av selverklærte superfølsomme audiofile, gjennomfører en blindtest mellom f eks to kabler, og resultatene ikke er til å skille fra tilfeldig gjetting, så er det ingen hørbar forskjell mellom de to kablene. Eventuelle opplevde forskjeller mellom dem ved seende lytting må da skyldes forskjellige andre effekter, f eks forventningen om at "dyrt låter bedre". Håndverket i dette er selvsagt å sette opp testen på en måte som besvarer det spørsmålet man forsøker å få svar på. Det blir ganske meningsløst å bruke årsmøtet i hørselshemmedes landsforening som testpanel hvis man forsøker å finne ut om audiofile foretrekker andre- eller tredjeordens forvrengningskarakteristikk i en effektforsterker. Såpass burde man da forstå, selv uten å ha noe universitetskurs i forsøksdesign.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
vredensgnag skrev:
lovemusikk skrev:
Men snickers har flere her og på avforum om målbare forskjeller også i db, uten at db forteller noe annet en lydnivå forskjeller. Så finnes det noen linker her og der på målinger av kabler.

Du misforstår - og du bør også lese gjennom linkene dine, og kanskje også ha forutsetninger for å vurdere hva som står der.

Kabler er forskjellige - i sammensetning, i oppbygning, i struktur, tykkelse, valsing, osv.
De måler også forskjellig, i mange tilfeller - men man kan også lage kabler med ulik sammensetning som måler likt.

Men så må du ta det til neste steg - hva skjer når man sender et musikksignal gjennom en kabel? Er det begrensninger i kabelens kapasitet i forhold til kravene som musikksignalet setter? Og vil ulike kabler forringe/forbedre et musikksignal så det er hørbart gjennom høyttalerne?

Først da er vi i dimensjonen som ditt åpningsinnlegg forsøker å berøre - nemlig hva vi kan eller ikke kan høre av forskjeller, når vi ikke vet hva vi lytter til.

Og da synes det å være slik at dersom det ikke er tullet med kablene, dersom det er rene strekk og i en OK dimensjon (ikke overdimensjonert, bare OK), så blir det ikke utslag på lyden. Og selv når de er tullet med, som i tilfellet Transparent Opus MM, så er det vanskelig å plukke ut disse mot et strekk som koster en ubetydelig brøkdel.

Det blir som å sende en klinkekule gjennom en tunnel - det er god klaring til alle vegger, og lite som hindrer den i å rulle på. Noe helt annet dersom den skal gjennom en trang hageslange som såvidt er større enn klinkekulen. Innen HiFi-forsøker man seg med påstanden om at det er skikkelig trange kår for de stakkars elektronene, og de trenger masse plass og fine metallkrystaller for å rulle på.

Alt man oppnår er å avsløre at man ikke vet det er vekselstrøm til ht, og at det er andre krav man bør være opptatt av enn det man innbiller seg stilles av "gjennomstrømning".
Sendes den klinkekulen din i en tunnell, vil den forandre retning når den treffer på et sangkorn.
pungtum.
Hehe...

Det er jo ikke sånn at de elektronene som går ut av forsterkereren er de samme elektronene som farer gjennom spolene i høyttaleren. Du kan heller se på det som at elektronene ligger i kø i tunnelen din, og at når de elektronene som kommer ut av forsterkeren kommer for nær de neste i køen, dyttes disse videre, som igjen fører til at de neste der igjen dyttes videre. Se på det som at en sverm av elektroner (= strømstyrken) dytter en annen sverm av elektroner et stykke videre. Disse i sin tur dytter neste sverm o.s.v. Mer som en slags bølgebevegelse. Når strømmen snur - og det gjør den jo ganske ofte ved f.eks. 20 kHz - dyttes elektronene tilsvarende den andre veien.
Du sier at signalet ikke vil komme frem da det dyttes tilsvarende tilbake ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
@ Lovemusikk

Tunnel, sandkorn og klinkekule. Du har enda ikke skjønt det. Bruk litt tid på oppgaven, tenk deg om.
Hehe..jaja.. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
OAlex skrev:
Kriteriene for å sende et signal med båndbredde begrenset til hørbare frekvenser velberget gjennom en ledning er vel godt kjent.

Jeg tok mastergraden på design av en antenne som skulle sende på 5.8GHz. På slike frekvenser kan man snakke om tap av signal gjennom ledningsbaner, men ikke pga urenheter i kobber. Typiske kilder til signaltap er refleksjoner pga impedansmismatch i terminering, og tap i dielektrikumet som omgir kobberet. Jeg kunne feks tenkt meg å lytte, gjerne blindt, til to like forsterkerdesign hvor den ene benytter standard FR4 laminat, mens den andre benytter et dyrere mikrobølgelaminat fra feks Rogers eller Arlon. Jeg tror Borberly Audio benyttet slike laminater i enkelte design.

Dette ble kanskje litt off topic i forhold til trådtittel.
Du.. kan det vere forklaringen på at noen hører forskjell på om en har vert å loddet inni en rørforsterker? Alså med en gang
loddingen er "ny" kontra noen timer med strøm på den?
Jeg har ikke tenkt på dette, men jeg skiftet noen kondensatorer i min rørforsterker, med nye og det var da en skarp diskant i begynnelsen som kom seg etter et par-tre timer. Trodde det kanskje var kondensatorene som var ny?

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
Asbjørns innlegg over holder et forbilledlig høyt signal/støy -forhold.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lovemusikk skrev:
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
vredensgnag skrev:
lovemusikk skrev:

Du misforstår - og du bør også lese gjennom linkene dine, og kanskje også ha forutsetninger for å vurdere hva som står der.

Kabler er forskjellige - i sammensetning, i oppbygning, i struktur, tykkelse, valsing, osv.
De måler også forskjellig, i mange tilfeller - men man kan også lage kabler med ulik sammensetning som måler likt.

Men så må du ta det til neste steg - hva skjer når man sender et musikksignal gjennom en kabel? Er det begrensninger i kabelens kapasitet i forhold til kravene som musikksignalet setter? Og vil ulike kabler forringe/forbedre et musikksignal så det er hørbart gjennom høyttalerne?

Først da er vi i dimensjonen som ditt åpningsinnlegg forsøker å berøre - nemlig hva vi kan eller ikke kan høre av forskjeller, når vi ikke vet hva vi lytter til.

Og da synes det å være slik at dersom det ikke er tullet med kablene, dersom det er rene strekk og i en OK dimensjon (ikke overdimensjonert, bare OK), så blir det ikke utslag på lyden. Og selv når de er tullet med, som i tilfellet Transparent Opus MM, så er det vanskelig å plukke ut disse mot et strekk som koster en ubetydelig brøkdel.

Det blir som å sende en klinkekule gjennom en tunnel - det er god klaring til alle vegger, og lite som hindrer den i å rulle på. Noe helt annet dersom den skal gjennom en trang hageslange som såvidt er større enn klinkekulen. Innen HiFi-forsøker man seg med påstanden om at det er skikkelig trange kår for de stakkars elektronene, og de trenger masse plass og fine metallkrystaller for å rulle på.

Alt man oppnår er å avsløre at man ikke vet det er vekselstrøm til ht, og at det er andre krav man bør være opptatt av enn det man innbiller seg stilles av "gjennomstrømning".
Sendes den klinkekulen din i en tunnell, vil den forandre retning når den treffer på et sangkorn.
pungtum.
Hehe...

Det er jo ikke sånn at de elektronene som går ut av forsterkereren er de samme elektronene som farer gjennom spolene i høyttaleren. Du kan heller se på det som at elektronene ligger i kø i tunnelen din, og at når de elektronene som kommer ut av forsterkeren kommer for nær de neste i køen, dyttes disse videre, som igjen fører til at de neste der igjen dyttes videre. Se på det som at en sverm av elektroner (= strømstyrken) dytter en annen sverm av elektroner et stykke videre. Disse i sin tur dytter neste sverm o.s.v. Mer som en slags bølgebevegelse. Når strømmen snur - og det gjør den jo ganske ofte ved f.eks. 20 kHz - dyttes elektronene tilsvarende den andre veien.
Signalet er i hele strømkretsen samtidig. Tenk på det som et langt tog som stadig skifter retning på et jernbanespor foran deg - velg det ut en vogn og følg med på den den. Da er den vognen signalet ditt. Signalet er jo frem-og-tilbake-bevegelsen. Velger du en annen vogn, får du samme signalet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Way off topic:

Det virker som forventningen om motdebattantenes argumentasjon farger en del av innleggene her. En liten analogi bare :)

Skal topicere nå :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:

Så vidt jeg kan se, er det ingen som nekter for at det er målbare og hørbare forskjeller på kabler.
:)

Alt du skrev er gammelt nytt og gammelt pensum.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
lovemusikk skrev:
OAlex skrev:
Kriteriene for å sende et signal med båndbredde begrenset til hørbare frekvenser velberget gjennom en ledning er vel godt kjent.

Jeg tok mastergraden på design av en antenne som skulle sende på 5.8GHz. På slike frekvenser kan man snakke om tap av signal gjennom ledningsbaner, men ikke pga urenheter i kobber. Typiske kilder til signaltap er refleksjoner pga impedansmismatch i terminering, og tap i dielektrikumet som omgir kobberet. Jeg kunne feks tenkt meg å lytte, gjerne blindt, til to like forsterkerdesign hvor den ene benytter standard FR4 laminat, mens den andre benytter et dyrere mikrobølgelaminat fra feks Rogers eller Arlon. Jeg tror Borberly Audio benyttet slike laminater i enkelte design.

Du.. kan det vere forklaringen på at noen hører forskjell på om en har vert å loddet inni en rørforsterker? Alså med en gang
Jeg har ikke tenkt på dette, men jeg skiftet noen kondensatorer i min rørforsterker, med nye og det var da en skarp diskant i begynnelsen som kom seg etter et par-tre timer. Trodde det kanskje var kondensatorene som var ny?
En dårlig lodding kan nok påvirke lyden negativt, samt lyde forskjellig fra onsdag til torsdag avhengig av temperatur, vibrasjon, og luftfuktighet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
vredensgnag skrev:
lovemusikk skrev:

pungtum.
Hehe...

Signalet er i hele strømkretsen samtidig. Tenk på det som et langt tog som stadig skifter retning på et jernbanespor foran deg - velg det ut en vogn og følg med på den den. Da er den vognen signalet ditt. Signalet er jo frem-og-tilbake-bevegelsen. Velger du en annen vogn, får du samme signalet.
velger jeg en anne vogn kan det vere forskjeller med vognen.. ene hjulet kan humpe f.eks ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
OAlex skrev:
lovemusikk skrev:
OAlex skrev:

En dårlig lodding kan nok påvirke lyden negativt, samt lyde forskjellig fra onsdag til torsdag avhengig av temperatur, vibrasjon, og luftfuktighet.
Joda, men når loddingen er "fersk" kan det da vere forskjell kontra når det er gått strøm i den noen timer?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Husker jeg rett så er elektronenes faktiske hastighet ca 1m pr time, men strømmen bryr seg ikke om det da det er kjedereaksjonen mellom elektronene som betyr noe. Litt topic igjen nå føler jeg :)

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
lovemusikk skrev:
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:

:)

Alt du skrev er gammelt nytt og gammelt pensum.
Men stadig like aktuellt. Asbjørns innlegg burde vært sticky i enhver kabeldebatt :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Hvor mye tror du jeg kan tjene på en maskin som bytter ut elektronene i høyttalerkabel og gjør den "som ny igjen"?

Trenger bare å sende likestrøm gjennom kabelen i mange nok sekunder til at elektronene ved den "drift velocity" som spenningen gir, har tid til å gå gjennom hele kabelen, og vips! "fresh kabel"!

Trenger bare bittelitt hjelp fra f.eks. reklamebyrået som Cardas eller Furutech bruker.

Jeg vedder på at det finnes et betydelig marked med kunder som ville betalt noen tusen for en slik maskin. Eller, for å få fornyet de gamle, slitte elektronene som gar stått og vibrert frem og tilbake i kabelen i mange år. Tenk; bare 1000Kr for å få helt friske elektroner i en kabel man betalte tusenvis for i 1997! (f.eks.)

Trenger ikke lyve heller. Maskinen gjør det den sier, og så fort jeg begynner å snakke om at kablene kan få nye elektroner, er det garantert kunder sominnbiller seg at de gamle elektronene ikke er like bra som da kabelen var ny!

Hadde jeg vært sleipere, hadde jeg pokker meg prøvd! ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.534
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
Derfor er det jo innlysende hvorfor man skal ha virkelig gode strømkabler den siste meteren.
Tenk deg så fornøyd og vellydende de elektronene er som får sitte i top-of-the-line-comfort vognen og vugge frem og tilbake. 8)
Hvis du har fått inn noen møkkaelektroner i denne vognen, for eksempel noen innrøyka gamle sæggiser som var forvillet seg fra røykekupeen, så bar vender du på støpselet i veggen til du er fornøyd.

Dæsken Ulf-B, ENDELIG noen som kom med forklaringen på det som før har vært mystisk. Tøft!
Både hvorfor det kan bety noe som helst å ha en meter hi-end kabel til sist på veien fra kraftselskapet og ikke minst hvorfor det er forskjell på å snu støpselet. En hel generasjon av kabelkranglere takker deg. ;D ;D
På en eller annen vanvittig måte kan vi muligens takke NSB for dette?

Selv er jeg egentlig med Absjørn her, men samtidig så opplever jeg forskjeller som jeg ikke tror er kun innbilning.
Som hobbyist opptatt av nytelse foran anlegget kan jeg tillate meg å gi fullstendig faen og kjøpe det utstyret som gir meg størst glede.
Har dog full forståelse for at mange vil vite eller sette to streker under.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
lovemusikk skrev:
...
Joda, men når loddingen er "fersk" kan det da vere forskjell kontra når det er gått strøm i den noen timer?
Hvorfor skulle det det? Hvis forbindelsen er riktig utført, med direkte kontakt kobber til kobber, skal det ikke skje noen endring etter få timer. Det finnes standarder for hvordan en lodding skal se ut, hvilken temperatur som skal benyttes, ol. Millitært utstyr har de strengeste krav til loddekvalitet, mens forbrukselektronikk har lavere.

V

vredensgnag

Gjest
Men HiFi har jo forlengst forlatt elektronenes gigantverden, og søkt seg inn i kvantefysikkens Lilliputtland. ;D

Mange audiofile ville sikkert fått lyttero om de skjønte at på dette nivået er et elektron et elektron. Det finnes ikke kobberelektroner og tinnelektroner - bare elektroner. Ulike grunnstoff har ulike kombinasjoner av protoner og elektroner, men i en elektronisk krets er alle elektroner forent i et stort fellesskap med samme målsetning. Så i tillegg til ikke å ha skjønt vekselstrømpoenget, har personen i Lovemusikks link heller ikke skjønt at et elektron er likt et annet. Dette er noen innsatsvillige jævler, som gjør presis slik de blir fortalt. Dermed er det ikke så farlig med disse bittesmå gradsulikhetene i renhet i kabelen - det blir bare salgspjatt, og som regel fremmet av selgere som ikke har skjønt hva en kabel gjør.

Sorry, Lovemusikk, men det blir altfor grunnt, det du kommer med, og derfor også umulig å ta det seriøst.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Electron_shell_029_Copper.svg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
OAlex skrev:
lovemusikk skrev:
...
Hvorfor skulle det det? Hvis forbindelsen er riktig utført, med direkte kontakt kobber til kobber, skal det ikke skje noen endring etter få timer. Det finnes standarder for hvordan en lodding skal se ut, hvilken temperatur som skal benyttes, ol. Millitært utstyr har de strengeste krav til loddekvalitet, mens forbrukselektronikk har lavere.
Joda, bare spør jeg. ;)

V

vredensgnag

Gjest
Til RoDas utsagn over, om at han er enig med Asbjørn, men har opplevd forskjeller som ikke kun kan være innbilning.

Ja - dette er mulig, men det er ikke sikkert det skyldtes kabelens egenskaper som signalbærer, men snarere dens evne til å stimulere hjernen til å gå inn i tilstanden der den legger all kritikk til side, og fokuserer på nytelse. Riktig valg av komponenter, i forhold til egne prioriteringer, kan få oss inn i denne tilstanden, og da opplever vi større nytelse enn når vi er i tvil om vi har prioritert rett.
Dette er en subjektiv dimensjon, og viktig. Men slike opplevelser er ikke nødvendigvis overførbare, og i tillegg avhengige av konsensus.

Se, for eksempel, på avsløringene i Loudness War tråden. Innspillinger som er skrytt inn i himmelen avsløres som ødelagte og brått har de ikke samme lyttenytelseseffekt som de hadde dagen før.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
Men HiFi har jo forlengst forlatt elektronenes gigantverden, og søkt seg inn i kvantefysikkens Lilliputtland. ;D

Mange audiofile ville sikkert fått lyttero om de skjønte at på dette nivået er et elektron et elektron. Det finnes ikke kobberelektroner og tinnelektroner - bare elektroner. Ulike grunnstoff har ulike kombinasjoner av protoner og elektroner, men i en elektronisk krets er alle elektroner forent i et stort fellesskap med samme målsetning. Så i tillegg til ikke å ha skjønt vekselstrømpoenget, har personen i Lovemusikks link heller ikke skjønt at et elektron er likt et annet. Dette er noen innsatsvillige jævler, som gjør presis slik de blir fortalt. Dermed er det ikke så farlig med disse bittesmå gradsulikhetene i renhet i kabelen - det blir bare salgspjatt, og som regel fremmet av selgere som ikke har skjønt hva en kabel gjør.

Sorry, Lovemusikk, men det blir altfor grunnt, det du kommer med, og derfor også umulig å ta det seriøst.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Electron_shell_029_Copper.svg
Helt iorden du.. ;)

Og så litt fakta???

http://www.forskningsradet.no/servl...ovedsidemal&cid=1226993577382&p=1226993562829

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Til RoDas utsagn over, om at han er enig med Asbjørn, men har opplevd forskjeller som ikke kun kan være innbilning.

Ja - dette er mulig, men det er ikke sikkert det skyldtes kabelens egenskaper som signalbærer, men snarere dens evne til å stimulere hjernen til å gå inn tilstanden der den legger all kritikk til side, og fokuserer på nytelse.
Skjerming av kabel kan vel ha en viss effekt i noen tilfeller?

V

vredensgnag

Gjest
Du bare tuller, Lovemusikk.

Kjøling med nitrogen er langt billigere enn med helium som brukes ved lavere temperaturer. De beste kobber- oksidene er superledere ved-130 °C, mens de mest vanlig brukte superledermaterialene ytrium-barium-oksider er superledende opp til -220 °C

V

vredensgnag

Gjest
Dazed skrev:
vredensgnag skrev:

Ja - dette er mulig, men det er ikke sikkert det skyldtes kabelens egenskaper som signalbærer, men snarere dens evne til å stimulere hjernen til å gå inn tilstanden der den legger all kritikk til side, og fokuserer på nytelse.
Skjerming av kabel kan vel ha en viss effekt i noen tilfeller?
Selvsagt, men vi har da rimelig godt styr på hva som skal til. Hele samfunnet har gjort seg utrolig sårbart for avvik i elektroniske kretser, og stor energi er lagt i å kunne forutse og styre hvordan de skal oppføre seg. Men innen HiFi, som tross alt ikke utfordrer kretser betydelig, blir det fullstendig umulig å få til noe som helst uten en masse hokus pokus.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
P

Parelius

Gjest
lovemusikk skrev:
Uansett skal jeg teste ut en mer seriøs kabel mot den billige kabelen jeg kjøpte fra USA,
som faktisk ser meget god ut, men som ikke gir meg noe ved å gå fra chord rca til denne xlr.
Hvilke synsinntrykk bør vi legge vekt på ved vurderingen av en kabels potensielle lydgjengivelsesegenskaper?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Parelius skrev:
lovemusikk skrev:
Uansett skal jeg teste ut en mer seriøs kabel mot den billige kabelen jeg kjøpte fra USA,
som faktisk ser meget god ut, men som ikke gir meg noe ved å gå fra chord rca til denne xlr.
Hvilke synsinntrykk bør vi legge vekt på ved vurderingen av en kabels potensielle lydgjengivelsesegenskaper?
De samme som brukes om en positiv fremtid.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:

Den billige, som ser mye dyrere ut:

http://www.kongarne.com/maforum/ind...f5e3199d74a03c8fe18715e8ec&start=40#msg_num_3

Den dyrere:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,89345.0.html

Blir spennende det. ;)
Kan jeg få foreslå at du lodder sammen, eller får loddet sammen, f.eks. litt slik:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa...tem=55-915-16&toc=20204&name=lan-kabel,_9463f

...og noen sånne:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-328-64&toc=18848
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-326-66&toc=18848

...Og tar det også med i sammenlikningen?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
vredensgnag skrev:
Ettersom det meste her er "way off" skal dere som er litt opptatt av kvantemekanikk få litt morsom lesing. Dette er Jørgen Karlsens teorier om tingenes sammenheng. Begynn her http://www.principlephysics.com/The-Birth-of-a-Theory.html og les resten hvis dere fatter interesse for dette. Jeg sier ikke at han har rett, men det er ingen ting som tilsier at han ikke har det. Det som er mest interessant er hvilke teorier og hvilken grunnleggende forståelse av verden som må forandres hvis han har rett, - altså ting vi har tatt for gitt fordi vitenskapen har fortalt oss det.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Heeei..kom til å tenke på en ting når en snakker om dyre høyttaler ledninger.

En 0,5m signalkabel skal sende et lite svakt signal 0,5 meter eller 50 cm og en bruker da f.eks sølv i den.
Så ta f.eks min chord, rca som koster kr 2000,- greit nok at den låter bedre enn en vandlig kobber.

En høyttalerledning skal transpotere mye mye mer strøm, enn den signalkabelen + at den har eit mye større tverrsnitt, f.eks 2x 2,5 kvadrat. alså 5 kvadrat kontra signalkabelens tja ca 0,5?

Skal en fylle den høyttalerkabelen med tilsvarende mengde sølv, for strømmengdene som skal transpoteres, så den blir lik signalkabelens kapasitet, så skjønner vel alle at dette blir sinnyke priser.
Sinnsykt dyrt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
vredensgnag skrev:
Ettersom det meste her er "way off" skal dere som er litt opptatt av kvantemekanikk få litt morsom lesing. Dette er Jørgen Karlsens teorier om tingenes sammenheng. Begynn her http://www.principlephysics.com/The-Birth-of-a-Theory.html og les resten hvis dere fatter interesse for dette. Jeg sier ikke at han har rett, men det er ingen ting som tilsier at han ikke har det. Det som er mest interessant er hvilke teorier og hvilken grunnleggende forståelse av verden som må forandres hvis han har rett, - altså ting vi har tatt for gitt fordi vitenskapen har fortalt oss det.
Det ser ut som om du definerer Karlsen og "forces by proxy" som noe annet enn "vitenskap", ettersom "vitenskapen" har fortalt oss noe annet enn det han hevder. Det kan du ha rett i. Det virker ikke så veldig imponerende på meg at noen spekulerer ihop en fysikkteori, setter opp en web-side og tar ut et varemerke (!) uten å ha publisert noe som helst i et anerkjent tidskrift med vanlige kvalitetskontroller. Det er såpass mange snodige kandidater til en "theory of everything" at det vil ikke være noe problem å få publisert en til, hvis bare matematikken holder vann. Det ser ikke ut til at dette er publisert noe annet sted enn som et egenpublisert (betalt?) vedlegg til Astronomi og på denne websiden. Det får meg til å bli ganske mistenksom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fads_and_Fallacies_in_the_Name_of_Science

V

vredensgnag

Gjest
lovemusikk skrev:
Skal en fylle den høyttalerkabelen med tilsvarende mengde sølv, for strømmengdene som skal transpoteres, så den blir lik signalkabelens kapasitet, så skjønner vel alle at dette blir sinnyke priser.
Sinnsykt dyrt.
Det ser ut som om du heller ikke har forstand på sølvprisen. Eller på last til en høyttaler.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Parelius skrev:
lovemusikk skrev:
Ja si det.. hadde jeg ikke vist prisene eller noe om disse, så ville det vel ført til at den billige kunne vert en favoritt med sitt utseende og gullforgylte kontakter.. og kanskje tykkere kabel også?

Men nå er så det så greit med meg, at pris spiller ingen rolle for meg, fordi at jeg er ærlig i min bedømming av kabler eller utstyr. Gidder ikke ha noe dyrt fordi det er dyrt vis jeg kan ha noe rimligere som spiller bedre eller likt.
Har dømt flere kabler tidliger (som koster mer) til å vere dårligere en min chord til 2000,-

Har også dømt elektronikk til å vere en stor skuff og oppskrytt som bare f.. også. :)

Men skal komme med min egen erfaring når jeg får denne kabelen over helgen igjen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:

Den billige, som ser mye dyrere ut:

http://www.kongarne.com/maforum/ind...f5e3199d74a03c8fe18715e8ec&start=40#msg_num_3

Den dyrere:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,89345.0.html

Blir spennende det. ;)
Kan jeg få foreslå at du lodder sammen, eller får loddet sammen, f.eks. litt slik:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa...tem=55-915-16&toc=20204&name=lan-kabel,_9463f

...og noen sånne:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-328-64&toc=18848
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-326-66&toc=18848

...Og tar det også med i sammenlikningen?
Allen-Bradley er jo kjent for god lyd da..vis poenget var at det ikke er forskjeller burde en vel finne noe ala europris sine høyttalerkabler. ;)

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Det ser ut som om du heller ikke har forstand på sølvprisen.
De er rimelig åpenbart, ja.

I det profesjonelle sølvmarkedet ligger prisen p.t på litt under 33 dollar pr. troy ounce. Det er en merkelig enhet, men det tilsvarer litt over 31 gram. Så sølv koster rundt 1060 dollar pr kilo eller ca 5800 kroner.

Edit: Regneleif.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Heeei..kom til å tenke på en ting når en snakker om dyre høyttaler ledninger.

En 0,5m signalkabel skal sende et lite svakt signal 0,5 meter eller 50 cm og en bruker da f.eks sølv i den.
Så ta f.eks min chord, rca som koster kr 2000,- greit nok at den låter bedre enn en vandlig kobber.

En høyttalerledning skal transpotere mye mye mer strøm, enn den signalkabelen + at den har eit mye større tverrsnitt, f.eks 2x 2,5 kvadrat. alså 5 kvadrat kontra signalkabelens tja ca 0,5?

Sinnsykt dyrt.
Nei. En kilo sølv koster i dag 1099 USD, ca 6 150 NOK. Sølv veier 10.5 gram pr cm3. Hvis du har en kabel med 5 mm2 tverrsnitt, så vil en meter av den være 5000 mm3. Det er det samme som 5 cm3, som veier 52.5 gram. Hvis vi koster på oss tre meter av den, husker både pluss- og minusleder, og at det er to kanaler, får vi 52.5 x 2 x 3 x 2 = 630 g sølv, som altså koster ca 0.630 x 6 150 = 3 500 kr, litt rundt regnet.

Det er ikke spesielt "sinnsykt dyrt", sammenlignet med hva folk faktisk tar seg betalt for hifi-kabler. Hvordan forklarer du de neste 206 495 kr for å komme opp i Nordost Odin-priser?

http://silverprice.org/silver-price-per-kilo.html
http://www.oslohificenter.no/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=16

V

vredensgnag

Gjest
Åh, Asbjørn, det kan jeg forklare meget lett - men det spørs hvor populær forklaringen er.

Tullekabler, tullemarkedsføring, tullepåstander og bruk av metaller som lyder imponerende, men som er irrelevante i forhold til oppgaven.

Og så skal det slenges inn linker om superledere i tillegg - i det minste får man en motvekt til varmen fra rørene.

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
Det er ikke spesielt "sinnsykt dyrt", sammenlignet med hva folk faktisk tar seg betalt for hifi-kabler. Hvordan forklarer du de neste 96 535 kr for å komme opp i Nordost-priser?
Edit: Avviket mellom min og din kilopris kommer av at jeg rundet av ganske grovt i spotprisen og enhetskonverteringen.

Og dersom råvareprisen var driveren skulle prisene på sluttproduktet blitt nesten firedoblet siden 2007, noe det jo ikke har blitt.

I den virkelige kabelverdenen, f.eks for Nexans, utgjør materialprisene rundt 70% av kostnadene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Åh, Asbjørn, det kan jeg forklare meget lett - men det spørs hvor populær forklaringen er.

Tullekabler, tullemarkedsføring, tullepåstander og bruk av metaller som lyder imponerende, men som er irrelevante i forhold til oppgaven.

Og så skal det slenges inn linker om superledere i tillegg - i det minste får man en motvekt til varmen fra rørene.
...og når det er umulig å høre noen som helst forskjell på tullekablene og Biltema-kvalitet uten å vite på forhånd hva som er hva, da er det selvsagt blindtest som metode det er noe galt med...

::)

Topp Bunn