[b]Hva beviser en blindtest ?[/b]

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
lars_erik skrev:
Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Spøker du eller?
Mener du at dette befinner seg utenfor frekvensspekteret?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Nettopp. Har selv dCS, og har ingen problemer med å høre forskjell på de ulike filtrene.
Så mao. burde du altså også høre forskjell på kabler i en blindtest?
Kanskje - kanskje ikke.....

Antageligvis er det slik at det snevrer seg inn - fra det som "alle" kan høre forskjell på, f.eks. høyttalere - til det som bare de med flaggermusører antas å kunne høre forskjell på, f.eks. kabler. Så det kan godt hende at lars_erik hører forskjell på DCS-filtrene sine, men ikke på kabler. Eller at han hører forskjell på kabler også - hva vet vel jeg?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Jeg har og en cd- spiller der jeg kan velge mellom to ulike filtre ("Listen" og "Measure"), men bruker det filteret de anbefaler til vanlig bruk ("Listen") og har egentlig aldri brydd meg med å høre på det andre filteret. Vet ikke om jeg hadde hørt forskjell en gang i anlegget mitt, men det gidder jeg ikke å bry meg med.

Men KABELFORNEKTERNE, de skal på død og liv mene så mye om noe (kabler) som de høyst sannsynlig har liten praktisk erfaring med. De kommer aldri til å teste noen kabelsett som gjerne totalt i signalveien koster sekssifret beløp (slike som jeg har), og har da per definisjon ikke peiling på hva de uttaler seg om, likevel kommer de med disse placebopåstandene sine til stadighet.

Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen? Hvis de tror de kan påvirke hva jeg kan høre eller ikke høre med sine skriverier, så kan de spare seg bryet. ;D

V

vredensgnag

Gjest
el_mariachi skrev:
lars_erik skrev:
Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Spøker du eller?
Mener du at dette befinner seg utenfor frekvensspekteret?
Ville vært ganske tricky å bygge musikkinstrumenter dersom dette var vanskelig "målbart" - for ikke å si bygge to instrumenter som ga tilsvarende utlyd.
Innen man begynte med presise akustiske målinger var man prisgitt instrumentmakernes maler og hørsel - men etterhvert som man fikk presisjon i måling og analyse av samme, ble også instrumentene mer presise nettopp i disse områdene.

Sludderfaktoren er høy.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Kule-Trygve skrev:
Jeg har og en cd- spiller der jeg kan velge mellom to ulike filtre ("Listen" og "Measure"), men bruker det filteret de anbefaler til vanlig bruk ("Listen") og har egentlig aldri brydd meg med å høre på det andre filteret. Vet ikke om jeg hadde hørt forskjell en gang i anlegget mitt, men det gidder jeg ikke å bry meg med.

Men KABELFORNEKTERNE, de skal på død og liv mene så mye om noe (kabler) som de høyst sannsynlig har liten praktisk erfaring med. De kommer aldri til å teste noen kabelsett som gjerne totalt i signalveien koster sekssifret beløp (slike som jeg har), og har da per definisjon ikke peiling på hva de uttaler seg om, likevel kommer de med disse placebopåstandene sine til stadighet.

Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen? Hvis de tror de kan påvirke hva jeg kan høre eller ikke høre med sine skriverier, så kan de spare seg bryet. ;D
+1

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
For oss som hører forskjeller, vil det i overskuelig framtid være umulig å bevise dette for de som ikke hører forskjell. Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart. Den dagen kommer kanskje, men er ikke her enda.
Dette er da ikke noe problem. Broren min har et DCS-oppsett hvor han kan veksle mellom noe han kaller "Filter 1" og "Filter 2". Jeg klarer ikke å høre forskjell. Broren min, derimot - han hører forskjell. Systematisk og i blinde klarer han en treffprosent som er så overbevisende sammenlignet med myntkastmetoden, at det ikke er noen grunn til å betvile at HAN hører forskjell. Hvilket skulle bevises. Like lite som det er grunn til å betvile at JEG ikke hører forskjell. Jeg ligger nemlig temmelig nær 50-50 når broderen svitsjer. Jeg hører ikke forskjell selv om han sier at "nå svitsjer jeg!". Poenget er bare å gjøre det på en måte som utelukker at man vet hva man lytter til - og at man scorer så jevnt og sikkert over mange forsøk, at man ikke kunne ha oppnåd det samme resultatet med å prøve seg med myntkastmetoden.
Ja, nettopp, hvor for må noen alltid fortelle dei som hører forskjell at dei egentlig ikke gjør det, fordi dei selv ikke gjør det?

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
lovemusikk skrev:
Kule-Trygve skrev:

+1
-1

Hah! Den satt, tenker jeg :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Det var en gang to kabelfornektere som fikk et avkom som vokste opp til å bli en riktig audiofil med stort kabelbudsjett.
Faren ble spurt hvordan det gikk til at deres barn kunne utvikle seg i den retningen, og han svarte:
"Minus ganger minus gir pluss."

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
Sånn litt OT kanskje, er den noen her på Sentralen som kan vise til
repeterbare resultater vedr. blindtesting?
Selv er jeg rimelig håpløs på det området.

Hvor lenge må man trene på slik lytting før man
har resultater man kan stole på?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.
Banna bein; gullfiskene mine som bobler rundt i sin bolle ved platespilleren, reagerer på ulike typer musikk jeg spiller......
Og trompetmusikk liker de - ikke. Og jeg som har gitt dem navnene Tine og Timofei.....det er takken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kule-Trygve skrev:
Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen?
Det er nok ikke fullt så enkelt. Anta at jeg ikke hører forskjell på kabler - for det tror jeg ikke at jeg gjør - men at jeg gjerne kunne tenke meg å gjøre det - for det vil jeg gjerne. Før jeg gjør et dypdykk i lommeboken og setter meg i gjeld til langt oppover ørene for - som du sier - "å komme videre i hifi-verdenen", er det jo greit å vite om jeg i det hele tatt tilhører målgruppen som eventuelt kunne tenkes å ha nytte av å gå den veien du skisserer. Men når jeg ikke lenger hører gresshopper - enda jeg vitterlig vet at de er der (jeg har fortsatt øyne å se med) - er det også trolig at et slikt dypdykk i lommeboken vil være helt fånyttes for mitt vedkommende.

Det er altså litt nyttig for de aller fleste av oss å ha litt bedre forståelse for forutsetningene for de hørbare forskjellene som man hører om. Ikke godt nok anlegg? Vel - lett å løse, bare et spørsmål om penger. Ikke god nok hørsel? Tough luck - men på den annen side sparte jeg en haug med kroner på en unødvendig oppgradering. Det er også betryggende at de erfaringene man har vedrørende forskjeller man hører, er almengyldige og dokumentert gjennom seriøs testing. Lettere å ta fornuftige beslutninger også for en som ikke har de samme erfaringene.

Jeg betviler ikke et øyeblikk dine erfaringer - spørsmålet som jeg er opptatt av å få svar på er: Ligger det til rette for at dine positive erfaringer kan reproduseres hjemme hos meg? Eller er lytteerfaringene dine unike for deg, ditt lytterom og ditt anlegg?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
Kule-Trygve skrev:
Det er mulig at INGEN hadde hørt forskjell på de kablene de har prøvd på det utstyret de har. Hvorfor kan de ikke være fornøyd med at dette med kabler er noe de eventuelt får utforske senere når de får bedre råd og kommer litt videre i hifi- verdenen?
Det er nok ikke fullt så enkelt. Anta at jeg ikke hører forskjell på kabler - for det tror jeg ikke at jeg gjør - men at jeg gjerne kunne tenke meg å gjøre det - for det vil jeg gjerne. Før jeg gjør et dypdykk i lommeboken og setter meg i gjeld til langt oppover ørene for - som du sier - "å komme videre i hifi-verdenen", er det jo greit å vite om jeg i det hele tatt tilhører målgruppen som eventuelt kunne tenkes å ha nytte av å gå den veien du skisserer. Men når jeg ikke lenger hører gresshopper - enda jeg vitterlig vet at de er der (jeg har fortsatt øyne å se med) - er det også trolig at et slikt dypdykk i lommeboken vil være helt fånyttes for mitt vedkommende.

Det er altså litt nyttig for de aller fleste av oss å ha litt bedre forståelse for forutsetningene for de hørbare forskjellene som man hører om. Ikke godt nok anlegg? Vel - lett å løse, bare et spørsmål om penger. Ikke god nok hørsel? Tough luck - men på den annen side sparte jeg en haug med kroner på en unødvendig oppgradering. Det er også betryggende at de erfaringene man har vedrørende forskjeller man hører, er almengyldige og dokumentert gjennom seriøs testing. Lettere å ta fornuftige beslutninger også for en som ikke har de samme erfaringene.

Jeg betviler ikke et øyeblikk dine erfaringer - spørsmålet som jeg er opptatt av å få svar på er: Ligger det til rette for at dine positive erfaringer kan reproduseres hjemme hos meg? Eller er lytteerfaringene dine unike for deg, ditt lytterom og ditt anlegg?
Har lyst å svare litt der.
Det at en ikke kan høre gresshopper, fikk meg til å tenke på hvor heldig jeg er som hadde en far som "maste" om hørselvern før i tiden. Også fokuset på hørselvern på jobben i dag, alså HMS.
Så da er jeg usikker på om du i det hele vil oppleve noe forskjeller, da dei største forskjellene ligger på bytte av høyttalere og elekronikk som oftest.
Dette med kabler er jo mer "små" forskjeller i lyden.. som f.eks noen kabler er mer nøytral, noen legger mer trøkk i bassen eller svakere, eller mer ujamn lyd over frekvensene fra 20-20.000hz. (favoriserer enkelt områder, f.eks bass,mellomtone eller diskant)
Og noen er luftigere i diskanten og andre helt andre ting, osv..
Det er uansett bare småjusteringer av lyden, og kanskje blir dei klarere til høyere prissklasse en kommer i på komponentene.
Det gjenstår å prøve ut for meg nå, da nettopp kjøpt nytt anlegg. Skal testes.
Men hitil opplever jeg forskjeller ja..IKKE alltid forskjeller på diverse kabler, det er viktig å sei, men syns at der det er minst forskjell er på kabler i den rimligere skalaen. For meg er en rimligere skala under kr 1000 og jeg sitter selv med rca til 2000.
Bare en tanke fra meg som jeg tror mange er enig i.

V

vredensgnag

Gjest
Ingenting slår seende lytting. Det skal være sikkert og visst.

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
hmmmm ..... den var dyyyp ...... ;D

;) ;)
Vel, om vi setter en høy bygningskran i unnarennet på Holmenkollen og hekter fast Romøren til kabelen og svinger ham fra hoppkanten langt over og forbi tilskuerne borterst i bakken, kan vi alltids påstå at han har satt en uslåelig rekord. Vi kan prøve å sette ham ved bilen hans, som en bonus.

Skjønner meg ikke på folk som kjemper hardnakket mot å bruke kun ørene for å avgjøre forskjeller på hifi-komponenter.
Fordi utgangspunktet er fullstendig ulogisk blir også argumentene automatisk tåpelige, og tjener langt fra sin hensikt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
slowmotion skrev:

;) ;)
Vel, om vi setter en høy bygningskran i unnarennet på Holmenkollen og hekter fast Romøren til kabelen og svinger ham fra hoppkanten langt over og forbi tilskuerne borterst i bakken, kan vi alltids påstå at han har satt en uslåelig rekord. Vi kan prøve å sette ham ved bilen hans, som en bonus.

Skjønner meg ikke på folk som kjemper hardnakket mot å bruke kun ørene for å avgjøre forskjeller på hifi-komponenter.
Fordi utgangspunktet er fullstendig ulogisk blir også argumentene automatisk tåpelige, og tjener langt fra sin hensikt.
Hallo, jeg bruker da ikke kun ører, nå finnes det et par plasser her og på sentralen målemessig beviser på forskjeller på kabler, riktignok bare i db, men forskjeller der også. :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
vredensgnag skrev:
slowmotion skrev:

;) ;)

Hmmm....

Vel , jeg har lest at profesjonelle innen lyd bruker blindtester for å velge komponenter.
Greit nok.
De jobber med lyd hele dagen, hver dag.

Men for vanlige entusiaster?
Nei, det har jeg liten tro på.
Slik jeg ser det må dette øves opp, trenes på.
En helt annen måte å lytte på enn den vanlige musikkelsker bedriver...

...

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
jaja blir ikke enige denne gangen heller ;D ;)

Skal legge minsten jeg, så høre på musikk ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Lytteerfaringene mine er selvfølgelig unike, for det er neppe noen andre i hele verden som har min utstyrskombinasjon i kombinasjon med mitt lytterom. Men det er andre som har Sonus Faber, Accuphase, Edge, Ayre og RA- kabler som også er fornøyd.
Ulf-B man må nesten bare prøve seg frem. Søker du på navnet mitt, finner du sikkert en del kabelerfaringer jeg har skrevet om. Orker ikke gjenta meg selv enda en gang.

Jeg hadde lenge noen Tara Labs- kabler til noen få tusenlapper, som jeg kjøpte fordi jeg hadde lest at kabler var viktig. Brukte dem på et anlegg til 30-40 tusen, bestående av kvalitetskomponenter jeg kjøpte i 2003. Selv med mid- fi- utstyr, syntes jeg at jeg merket en aldri så liten forskjell på å gå fra feks Tara Labs kobberkabel- signalkabel til kr 1000 kjøpt i Trondheim i -94, til en Air 3 som kostet den nette sum av 3500. Denne kjøpte jeg ny i 2003, et par uker eller så etter jeg hadde kjøpt komponentene, og følte jeg riktig hadde skeiet ut på kabelfronten. Syntes med en gang lydbildet ble strammet opp med Air 3, men det var ikke noen natt-og dag- opplevelse, og jeg brød meg ikke om å bytte frem og tilbake for å finlytte etter forskjeller i etterkant.
Likeledes kjøpte jeg en singel-wire- Helix Tara Labs høyttalerkabel (kr 3000) til dette anlegget, da de ikke hadde biwiring- varianten inne. Jeg fikk gå tilbake i butikken og bytte denne i biwire- varianten, og fornemmet faktisk en oppstrammet bass, i tråd med teorien. Igjen, en for "svak" observasjon (nyanseforskjell) til at jeg regner forskjellen som sikker. Byttet heller ikke tilbake for å sjekke/ verifisere.

Etter jeg fikk meg en del dyrere utstyr, tenkte jeg at jeg skulle prøve å utforske dette med kabler litt grundigere. Ville helst ikke finne ut at kabler skulle ha så mye å si, for jeg ville jo gjerne unngå å bruke mer penger på ledninger om jeg kunne slippe. Og jeg hadde jo alt kabler jeg hadde betalt flere tusen for. På den annen side var jeg ikke helt fornøyd med lyden, jeg hadde vitterlig hørt bedre i hifi- forretninger (Helst Roald sin).

Så, jeg tok sjansen på å kjøpe en brukt Audioquest Volcano til 7500, fjerdedel av nypris. En solid investering bygget kun på håp..og denne gjorde store ting i anlegget. Det var ikke lenge da siden jeg hadde skaffet meg en Accuphase E- 550, og denne nye kabelen ga lydforbedring omtrent som skifte av forsterker hadde gjort. Og det var ikke bare litt mer bass eller diskant, det var detaljer, nærvær, holografi, virkelighetstrohet..fra da av har jeg vært på kabelkjøret, og har stadig oppgadert. Audioquest`en har jeg ennå liggende, kunne sikkert fått solgt den, men den er for god til å selges for 7000 eller så, føler jeg..selv om jeg ikke behøver den lengre. Kanskje den kan komme til bruk senere, men ikke i mitt hovedanlegg. Der har jeg nå enda bedre saker.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe kabler uhørt, men dersom man kan låne noen først og synes lydforbedringen er verdt prisen, er saken grei..

V

vredensgnag

Gjest
Her kommer, for eksempel, en blindtest til kort.
Dette firmaet selger små stykker sølvfolie som skal plasseres over ordet DISC på CDer og på 33 1/3 eller 45 på vinyl.
http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html

Folien er indusert med en permanent elektrisk lading i produksjonsprosessen. Som alle vet, så vil noe som spinner hurtig i nærheten av en lytter skape en interaksjon med gravitasjonsfeltet rundt denne - og dette påvirker lytteegenskapene negativt. Men når man setter denne folien på skiven kompenserer man for gravitasjonsoffset, og lytteren forblir upåvirket.

Lykke til.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Her kommer, for eksempel, en blindtest til kort.
Dette firmaet selger små stykker sølvfolie som skal plasseres over ordet DISC på CDer og på 33 1/3 eller 45 på vinyl.
http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html

Folien er indusert med en permanent elektrisk lading i produksjonsprosessen. Som alle vet, så vil noe som spinner hurtig i nærheten av en lytter skape en interaksjon med gravitasjonsfeltet rundt denne - og dette påvirker lytteegenskapene negativt. Men når man setter denne folien på skiven kompenserer man for gravitasjonsoffset, og lytteren forblir upåvirket.

Lykke til.
Herregud! Selv hadde jeg nok helst irritert meg over at sånne lapper nok kun skeper bittelitt (mer) ubalanse i platene.

De skal ha poeng for en god forretningsidé for å utnytte det at folk ikke skjønner at "vitenskapen" bak er meningsløs. Fantasien er det ingenting i veien med. den var mye bedre enn grønn tusj, f.eks.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Hehe, Peter Belt holder på enda :). Les gjerne de gratis audiotipsene hans også. Jeg bruker heretter alltid et stykke papir under ene foten når jeg lytter. 80g kopipapir i lyseblått gir best lyd.

Det eneste jeg greier å få ut av denne tråden ellers er at jeg observerer at de gamle kjepphestene fremdeles gjør nytte for seg. Kabelmotstanderne er fremdeles døvhørte og tilhengerne er lettlurte idioter. Kabeltrådene fremstår snart som tilværelsens faste og stabile fundament .....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trondmeg skrev:
Hehe, Peter Belt holder på enda :). Les gjerne de gratis audiotipsene hans også. Jeg bruker heretter alltid et stykke papir under ene foten når jeg lytter. 80g kopipapir i lyseblått gir best lyd.

Det eneste jeg greier å få ut av denne tråden ellers er at jeg observerer at de gamle kjepphestene fremdeles gjør nytte for seg. Kabelmotstanderne er fremdeles døvhørte og tilhengerne er lettlurte idioter. Kabeltrådene fremstår snart som tilværelsens faste og stabile fundament .....
Så enig , så enig... Disse debattene dras gjerne igang av noen som ikke har vært inne på HFS så lenge.. Vedkommende er gjerne ung, har vært på avforum før og er kabeltilhenger... Og de samme argumenterer imot , hver gang... De forsøker kanskje bare å " reddde" den stakkars unge kabel-troende, men det blir litt repetetivt i perioder dette... ;D

V

vredensgnag

Gjest
Er det Lovemusikk du beskriver? Du kjenner ham bedre enn hva jeg gjør.

Dette er ikke kabeldebatter - og sånn sett skjønner jeg heller ikke hvorfor Kule-Trygve må komme drassende med sine strekk. Lovemusikk spurte om blindtest, og da i forhold til hørselsevner. At kabeltilhengerne så ikke klarer å la være å forvandle det til en kabeldebatt får dere ta opp på neste laugsmøte.

Tilbake til Romøren svingende i en vaier, fra hoppkanten til langt forbi publikum bak Besserudtjernet.
Om man måler opp distansen han har forflyttet seg, så kan man påstå at han har hoppet så langt, men da ser man bort fra noe helt opplagt - vaieren han hang i under forflytningen.

Noe like opplagt ignoreres av de som mener man må praktisere seende lytting for å høre forskjell. Dersom man må vite hva man lytter til, for å kjenne igjen forskjellene, så har man ikke hørt forskjell - man har sett forskjell.
Og man kan komme med all verdens rare argumenter og påstander, men det står likevel ugjendrivelig fast at Romøren hang i en vaier; at lytteren kikket på merket, og deretter beskrev hva han hørte.

Egentlig veldig lite å diskutere. Akkurat slik man ville sett bort fra Romørens prestasjon i bakken, der han ble svingt rekordlangt av den høya krana - bør man også se bort fra lytteinntrykk som er avhengige av at man vet hva man lytter til, før man mener noe sikkert om det.

Om man virkelig vil ha forbedringer i anlegget altså, uansett om det er snakk om hopp eller hifi.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Er det Lovemusikk du beskriver? Du kjenner ham bedre enn hva jeg gjør.

Dette er ikke kabeldebatter - og sånn sett skjønner jeg heller ikke hvorfor Kule-Trygve må komme drassende med sine strekk. Lovemusikk spurte om blindtest, og da i forhold til hørselsevner. At kabeltilhengerne så ikke klarer å la være å forvandle det til en kabeldebatt får dere ta opp på neste laugsmøte.

Tilbake til Romøren svingende i en vaier, fra hoppkanten til langt forbi publikum bak Besserudtjernet.
Om man måler opp distansen han har forflyttet seg, så kan man påstå at han har hoppet så langt, men da ser man bort fra noe helt opplagt - vaieren han hang i under forflytningen.

Noe like opplagt ignoreres av de som mener man må praktisere seende lytting for å høre forskjell. Dersom man må vite hva man lytter til, for å kjenne igjen forskjellene, så har man ikke hørt forskjell - man har sett forskjell.
Og man kan komme med all verdens rare argumenter og påstander, men det står likevel ugjendrivelig fast at Romøren hang i en vaier; at lytteren kikket på merket, og deretter beskrev hva han hørte.

Egentlig veldig lite å diskutere. Akkurat slik man ville sett bort fra Romørens prestasjon i bakken, der han ble svingt rekordlangt av den høya krana - bør man også se bort fra lytteinntrykk som er avhengige av at man vet hva man lytter til, før man mener noe sikkert om det.

Om man virkelig vil ha forbedringer i anlegget, om det er snakk om hopp eller hifi, altså.
Mao burde en ikke mene noe som helst... ;D . Siden blindtester ikke fungerer tilfredstillende for den gemene hop , dvs vi greier ikke å høre noe forskjell over tid... Og da er det vel ikke mer å diskutere vedr forbedringer.. Det meste låter likt og all musikk er hermetiserte reproduskjoner uten sjel annet enn det et fjerne konsertminne kan vekke til live 8)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Poenget ditt var helt klart lenger oppe i tråden vredens, motstanderne av enkel logikk og blindtester er ignoranter og evneveike, men begynner ikke den hesten å bli tynnslitt nå? Ditt vidd og din forstand egner seg mye bedre i fakta- og kunnskapstråder.

V

vredensgnag

Gjest
Blindtester fungerer helt strålende, dersom man er villig til å akseptere resultatet -- men om man innbitt er innstilt på noe helt annet enn utfallet, så duger de selvsagt ikke.
Så får ulike trekke sine konklusjoner uten at dere skal komme med utsagn som "den gemene hop" eller "ignoranter og evneveike", o.a. Det er deres ord.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Blindtester fungerer helt glimrende, det er jeg overbevist om. Men jeg bryr meg ikke om de som fornekter dette. Ikke har jeg tenkt å forsøke å endre på det heller. Kunnskapsløshet gir også mangfold .....

Ps: hvem er "dere"?

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
Trondmeg skrev:
Poenget ditt var helt klart lenger oppe i tråden vredens, motstanderne av enkel logikk og blindtester er ignoranter og evneveike, men begynner ikke den hesten å bli tynnslitt nå? Ditt vidd og din forstand egner seg mye bedre i fakta- og kunnskapstråder.
Uenig. Disse diskusjonene er en studie i retorikk, og bør holdes vedlike :)

V

vredensgnag

Gjest
Trondmeg skrev:
Jeg la til ditt "ignoranter og evneveike" som jeg refererte til med o.a.
Da er det blitt helt klart hvem "dere" er.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
OAlex skrev:
Trondmeg skrev:
Uenig. Disse diskusjonene er en studie i retorikk, og bør holdes vedlike :)
Greit, det er også en del av mangfoldet :)
(personlig liker jeg best trådene der du bidrar med din rike kunnskap, men tillegg det min rastløse natur. Dette er neppe enkelt å verifisere med blindtest så det er bare subjektivt ;))

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Blindtester fungerer helt strålende, dersom man er villig til å akseptere resultatet -- men om man innbitt er innstilt på noe helt annet enn utfallet, så duger de selvsagt ikke.
Så får ulike trekke sine konklusjoner uten at dere skal komme med utsagn som "den gemene hop" o.a. Det er deres ord.

Hvorfor deltok ikke du i blindtesten til canales ? Du burde jo ha vært en særs god kandidat siden du ikke er "innbitt" , for å bruke dine ord ? Hva holdt deg tilbake ? Kledelig sjenanse ? 8)

Siden du VET at blindtester fungerer "strålende", hva ibefatter dette subjektive utrykket "strålende" for deg i denne sammenhengen ? Har du vært med på mange blindtester og fått resultater som du kan fortelle om ?

Selv har jeg bare vært med på et par. Og det var svært vanskelig å både høre forskjeller samt sette ord på dette. Men siden jeg muligens var "innbilt" og "innbitt" på forhånd ser jeg problematikken i en slik test for min del... ;D

K

Karl T.

Gjest
Dazed skrev:
Herregud! Selv hadde jeg nok helst irritert meg over at sånne lapper nok kun skeper bittelitt (mer) ubalanse i platene.

De skal ha poeng for en god forretningsidé for å utnytte det at folk ikke skjønner at "vitenskapen" bak er meningsløs. Fantasien er det ingenting i veien med. den var mye bedre enn grønn tusj, f.eks.
Kanskje du skulle prøve produktet før du uttaler deg? ( ;) ;D )
Vredensgnag har jo en fornuftig forklaring i innlegg #61 på hvordan folien virker.
mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
vredensgnag skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg foretrekker mitt dialektiske "dom", mye morsommere i bruk. For da hadde spørsmålet blitt "åkken æ dom?".

V

vredensgnag

Gjest
HCS skrev:
vredensgnag skrev:
Så får ulike trekke sine konklusjoner uten at dere skal komme med utsagn som "den gemene hop" o.a. Det er deres ord.

Hvorfor deltok ikke du i blindtesten til canales ? Du burde jo ha vært en særs god kandidat siden du ikke er "innbitt" , for å bruke dine ord ? Hva holdt deg tilbake ? Kledelig sjenanse ? 8)
Igjen dette merkelige spørsmålet, som viser man har misforstått testens funksjon. Jeg er fullstendig overbevist, etter mange og ulike forsøk på å oppleve det motsatte, om at kabler er 99.99% uvesentlige for uteffekt fra høyttaler, dersom de ikke er tullet med.

Det er opp til dem som hører store forskjeller å dokumentere disse, og totalt bortkastet å skulle sette meg i stolen for at jeg skal gjennomgå en slags omvendelse midt i menigheten. Jeg har vært med på mange lyttetester. Der det er forskjell, hører jeg dem meget godt - der det ikke er forskjeller, i mine ører, kaster jeg ikke bort mer tid.

Jeg var fullkomment innstilt på at Lavigne skulle sette Randi o.a. på plass. Han har verdens beste forutsetninger for å klare det. Da det ikke ble utfallet, ble mine egne erfaringer med kabler styrket.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karl T. skrev:
Kanskje du skulle prøve produktet før du uttaler deg? ( ;) ;D )
Kanskje, eller kanskje jeg heller stoler på min egen fornuft, og lar være i sikkerhet om at det bare er tull.

Karl T. skrev:
Vredensgnag har jo en fornuftig forklaring i innlegg #61 på hvordan folien virker.
Det han har der, er nok et sitat fra produktreklamen, som iofs. sikkert er korrekt nok isolert sett, men det vil uansett ikke påvirke lyden fra cd-avspillingen på noen måte. (Hvis ikke tapen gir nok ubalanse i plata til at laser-pickupen begynner å bomme på sporet, da.)

Jeg forsto innlegget til Vredensgnag som et eksempel på markedsføring etter kvasiteknisk-vitenskaplig tåkeprat-metoden. Tydeligvis virker det.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
vredensgnag skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg foretrekker mitt dialektiske "dom", mye morsommere i bruk. For da hadde spørsmålet blitt "åkken æ dom?".
Det betyr vel "de"/"dem", ikke "dere"?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Deltakerne i en blindtest må være de som hevder å høre forskjell. Ikke de som hevder å ikke gjøre det.

Topp Bunn