Møbler og underlag Avkobling, resonans, vibrasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Har flyttet anlegget opp på loftstua, og fant fort ut av at det er en del potensiale for forbedring her. Det er furugulv, skrudd på gulvspon som igjen hviler på bjelkelag i tre. Rommet er en del mindre enn stua nede, og ganske firkantet. Skal se litt på demping av rommet senere, men nå er det avkobling og vibrasjonsdemping som gjelder. Jeg har en tung stereobenk i tre, og (snart) gulvstående høyttalere. Etter litt "forskning" på nett, og noen samtaler med diverse forhandlere av tilbehør, har jeg foreløpig kommet til følgende: Setter stereobenken på spikes, med underlag som ikke er vibrasjonsdempende. Det vil gi best fundament for komponentene, spesielt for Rega vinylspilleren. Kan senere vurdere cones e.l. under CD, DAC, pre osv. Høyttalerne derimot får vibrasjonsdempende underlag, for å forhindre at resonanser/vibrasjoner forplanter seg i gulvet og videre til stereobenken. Jeg liker f.eks. Solid Tech sine "Feet of Concrete", men håper jeg kan finne noe litt rimeligere som gjør god nytte under høyttalerne. Er dette en fornuftig tilnærming? Vil gjerne høre om det er noen som har erfaringer eller synspunkter på temaet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    SD-puter funker fint bare pass på så vekt passer.
    Disse selges hos enkelte HIFI-butikker her i Norge også, men til mer enn dobbel pris.


    Jeg bruker sånne under høyttalerne og begge subbene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har meget bedre erfaringer med 6 cm tyk granitplade, som igen har 5 mm tyk filt under. Der bliver mere styr på bassen. SD føtter giver gummi bas. Granitplade giver mere attack.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har meget bedre erfaringer med 6 cm tyk granitplade, som igen har 5 mm tyk filt under. Der bliver mere styr på bassen. SD føtter giver gummi bas. Granitplade giver mere attack.
    Ved å bare bruke en granittplate så kobler du jo til, og ikke fra.
    Poenget med SD (og annen avkobling) er nettopp at bevegelsene "spises" opp i avkoblingen. En granittplate er solid masse som vil overføre frekvensene, altså helt motsatt av avkobling.

    I en del tilfeller er det sikkert hensiktsmessig å koble HT enda mer til konstruksjonen i rommet, men som oftest så er det mer hensiktsmessig å koble fra.
    Med trekonstruksjon i rommet så vil jeg tro avkobling er veien å gå.

    Men, ingen regel uten unntak. Og SD-putene er jo ganske så billige så det er lav risiko med å prøve :)
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Takk for svar!

    SD-puter funker fint bare pass på så vekt passer.
    Har sett på disse, absolutt verdt å prøve. Poenget er jo å forhindre spredning av vibrasjon.

    Har meget bedre erfaringer med 6 cm tyk granitplade, som igen har 5 mm tyk filt under. Der bliver mere styr på bassen. SD føtter giver gummi bas. Granitplade giver mere attack.
    Bruker du høyttaler med spikes rett på granittplaten, da, eller kabinettene rett nedpå?

    Jeg forestiller meg enten SD mellom gulv og høyttalerkabinett, eller evt SD under en plate/stein som høyttalere med spikes kan stå på. Men, som sagt, har ikke noe erfaring selv med dette...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har spikes med spidsen op mod kabinettet ved forsiden. SD er bløde så kabinettet får små bevægelser og dermed mindre præcis bas. Bagpå bare nogle små hårde fødder.
    Synes det virker rigtigt godt. Før spillede gulvet med.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er som kjent en viss prinsipiell forskjell mellom kobling og avkobling.

    For egen del ser jeg ikke poenget med spikes til annet enn å spidde et tykt gulvteppe dersom det er for ustabilt å la tingene bare ligge oppå gulvteppet. Spikes har en lei tendens til å resonere kraftig og udempet et sted i øvre mellomtonen rundt der øret er mest følsomt. Om det har hørbare konsekvenser og hva en syns som det varierer fra tilfelle til tilfelle, øre til øre, og hode til hode, og må ev prøves ut.

    For egen del foretrekker jeg avkobling til det som er elektromekanisk (platespiller og høyttaler). Jeg bruker tema isolator under høyttalerne, omtrent likt med SD-foten. Platesnurra (plinthen) står på noen maglev-føtter på ei 15 kg marmorplate som igjen står på tema isolator føtter mot stereobenken. Stereobenken har i seg selv ingen spesiell avkobling. [Edit Gulvet er flytende parkett på betong] Det som er viktig med avkobling er at den er lav nok i frekvens - to-tre-fire oktaver under nederste grensefrekvens og er dempet (så det ikke svinger vilt). Dernest dersom en har flere lag med avkobling bør det være en viss avstand mellom resonansfrekvensene og de må være dempet slik at det hele ikke «topper seg» og blir ustabilt.

    Det er ganske mange gamle tråder over temaet. Her er et utvalg:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/underlag-sub-dempeføtter-eller-spikes-dempeføtter.78992/

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    10.537
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    SD-puter funker fint bare pass på så vekt passer.
    Disse selges hos enkelte HIFI-butikker her i Norge også, men til mer enn dobbel pris.


    Jeg bruker sånne under høyttalerne og begge subbene.
    Kan også bestilles gjennom brlelectronics for rundt halv pris.. Har brukt disse på det meste av konstruksjonene vi har snekret sammen🤩
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er som kjent en viss prinsipiell forskjell mellom kobling og avkobling.

    For egen del ser jeg ikke poenget med spikes til annet enn å spidde et tykt gulvteppe dersom det er for ustabilt å la tingene bare ligge oppå gulvteppet. Spikes har en lei tendens til å resonere kraftig og udempet et sted i øvre mellomtonen rundt der øret er mest følsomt. Om det har hørbare konsekvenser og hva en syns som det varierer fra tilfelle til tilfelle, øre til øre, og hode til hode, og må ev prøves ut.

    For egen del foretrekker jeg avkobling til det som er elektromekanisk (platespiller og høyttaler). Jeg bruker tema isolator under høyttalerne, omtrent likt med SD-foten. Platesnurra (plinthen) står på noen maglev-føtter på ei 15 kg marmorplate som igjen står på tema isolator føtter mot stereobenken. Stereobenken har i seg selv ingen spesiell avkobling. [Edit Gulvet er flytende parkett på betong] Det som er viktig med avkobling er at den er lav nok i frekvens - to-tre-fire oktaver under nederste grensefrekvens og er dempet (så det ikke svinger vilt). Dernest dersom en har flere lag med avkobling bør det være en viss avstand mellom resonansfrekvensene og de må være dempet slik at det hele ikke «topper seg» og blir ustabilt.

    Det er ganske mange gamle tråder over temaet. Her er et utvalg:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/underlag-sub-dempeføtter-eller-spikes-dempeføtter.78992/

    mvh
    KJ
    Spændende det læser jeg selv jeg ikke umiddelbart har noget problem.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    @KJ : Mange takk for lenker, har lest til øyet ble stort og vått...😄 En hel del klokere også, mye god både teori og praktisk erfaring. Tydeligvis gode muligheter til å prøve seg frem litt, uten å bruke et statsbudsjett....
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er gode muligheter til å finne praktiske og rimelige løsninger som ikke koster et statsbudsjett ... jeg leser for tiden på biter av neste års budsjett og det er heller ikke denne gangen noen ordninger som er målrettet til hifi-entusiaster i nød ...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    På tide å starte en folkeaksjon... 😁
     
    • Haha
    Reaksjoner: KJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bor i et gammelt trehus med gulv som lett formidler vibrasjoner. Da er det myk avkobling som gjelder. Har prøvd spikes og «superspikes», men det gjorde ingen ting positivt for lyden. Nå har jeg Clas Ohlson dørstoppere under sub og rack (se signaturtåden), mens høyttalerne står på inline rulleskøytehjul i syntetisk gummi. Racket har flytende hylleplater som ligger på myke sorbothane-domes.

    Husk at alle underlag har en resonansfrekvens. Rundt den frekvensen forsterkes vibrasjonene, under slipper de rett gjennom, og over dempes de som av et første- eller andreordens lavpassfilter. En spike vil ha resonans et sted i audiobåndet. Det mest forutsigbare er å flytte resonansene godt under audiobåndet, slik at du får vibrasjonsisolasjon allerede fra 20 Hz og opp. Tommelfingerregelen for myke dingser under tunge ting er at gummidingsen skal være minst 15-20 mm tykk og såpass myk at den komprimeres 1,5-2 mm under tyngden av tingen som står oppå. Hvis det er oppfylt har du en resonansfrekvens på 12-15 Hz og demping fra 20 Hz og opp.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Det mest forutsigbare er å flytte resonansene godt under audiobåndet, slik at du får vibrasjonsisolasjon allerede fra 20 Hz og opp. Tommelfingerregelen for myke dingser under tunge ting er at gummidingsen skal være minst 15-20 mm tykk og komprimeres 1,5-2 mm under tyngden av tingen som står oppå. Hvis det er oppfylt har du en resonansfrekvens på 12-15 Hz og demping fra 20 Hz og opp.
    Lettere imponert over at du ikke blir lei av å repetere dette (y). Å se 8-10% forskjell på 20 mm under høyttaleren blir kanskje en utfordring, men godt øyemål, godt lys og briller holder kanskje. Ellers har jeg et skyvelær liggende :) . Faren med for mykt underlag er kanskje det som noen kaller "rekyl"? At man mister bassdefinisjon pga sideveis bevegelse av høyttaleren...
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er et potensielt problem. Det er hovedsaklig [EDIT tre] ting der. Først er det et spørsmål om høyttaleren er tung nok ift bevegelig basse i høyttalerelementet. Dernest er det et spørsmål om resonansfrekvensen i den myke avkoblingen er lav nok if høyttalerens resonansfrekvens. EDIT og ting tre som Drossel berører at bassavstemmingen i høyttaleren er tight nok (lav nok Q) til at det kan bli et hørbart problem.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har heller aldri hørt spikes gjøre noe som helst positivt og la dem bort for godt for 12-15 år siden. SD føtter var grunnen til det og siden har det blitt halvkuler og disker av sorbothane i forskjellig masse/mykhet alt etter vekt. Det har fungert helt fortreffelig på høyttalere og platespiller i to gamle trehus med litt svikt i gulvene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Lettere imponert over at du ikke blir lei av å repetere dette (y). Å se 8-10% forskjell på 20 mm under høyttaleren blir kanskje en utfordring, men godt øyemål, godt lys og briller holder kanskje. Ellers har jeg et skyvelær liggende :) . Faren med for mykt underlag er kanskje det som noen kaller "rekyl"? At man mister bassdefinisjon pga sideveis bevegelse av høyttaleren...
    Præcis men det kan man vel ikke høre med basreflex system.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Lettere imponert over at du ikke blir lei av å repetere dette (y). Å se 8-10% forskjell på 20 mm under høyttaleren blir kanskje en utfordring, men godt øyemål, godt lys og briller holder kanskje. Ellers har jeg et skyvelær liggende :) . Faren med for mykt underlag er kanskje det som noen kaller "rekyl"? At man mister bassdefinisjon pga sideveis bevegelse av høyttaleren...
    Det er derfor du bare kan købe vægt specificerede SD-Feets. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lettere imponert over at du ikke blir lei av å repetere dette (y). Å se 8-10% forskjell på 20 mm under høyttaleren blir kanskje en utfordring, men godt øyemål, godt lys og briller holder kanskje. Ellers har jeg et skyvelær liggende :) . Faren med for mykt underlag er kanskje det som noen kaller "rekyl"? At man mister bassdefinisjon pga sideveis bevegelse av høyttaleren...
    Har sett ht stå på luftslanger, her snakker vi om ht som kan stå å vaie som en full sjømann.
    De beveger seg ingen ting ved hardt pådrag i bassen. Så dette er kun en påstand og att mann tror att de gjør det.
    Noe de ikke gjør.
    Dette var ett tårn på 2 meter.
    Så jo mildt sagt farlig ut, men de var koblet helt fra eller så nærme det går an å få til.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Fortell det til Boenicke som har mykt fjæroppheng på høyttalerne sine;
    Kjente ikke til dette merket... Du verden, hele kabinettet er jo frest ut av en limtre-blokk! Må være rimelig resonansdødt.. Men jeg ser poenget, rekylproblematikken er i beste fall sterkt overdrevet :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Faren med for mykt underlag er kanskje det som noen kaller "rekyl"? At man mister bassdefinisjon pga sideveis bevegelse av høyttaleren...
    Det skjer ikke, etter min erfaring. Resonansfrekvensen jeg nevnte er den rett opp og ned som vil overføre mest energi til gulvet. Resonans i «vuggemodus» vil havne enda mye dypere og være godt dempet fra under 10 Hz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har ikke erfaring med så mye annet enn standard møbelknotter, men mulig jeg må innse at jeg trenger noe bedre avkobling til tårna. De veier vel 120-130kg og forplanter bassen rimelig greit rundt 75-80db, men jeg har aldri hørt basstårn helt uten at noe annet vibrerer .... Har man respons ned til 10hz og headroom til å spille godt over 100db helt ned dit og opp til 160hz så har vel ikke avkoblinga så mye å si uansett mtp forflyttet luftmengde .... Har samme problemet med kinosubba, selv om de ligger oppå 38 stk u-boats og 48*48 .... Mildt sagt løsrivelse fra huset er en følelse jeg har sittet med noen ganger, men vegger og tak beveger seg i takt med film/musikk uansett .... Dette vil vel ikke sd-føttene få orden på heller? :unsure:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har sett ht stå på luftslanger, her snakker vi om ht som kan stå å vaie som en full sjømann.
    De beveger seg ingen ting ved hardt pådrag i bassen. Så dette er kun en påstand og att mann tror att de gjør det.
    Noe de ikke gjør.
    Dette var ett tårn på 2 meter.
    Så jo mildt sagt farlig ut, men de var koblet helt fra eller så nærme det går an å få til.
    Veldig enig, Steinost! Men, bruk av andre «remedier» mener jeg like mye dreier seg om selve kabinettet som enten skal kobles til eller fra gulvet, et kabinett er alt fra skrangleverk til velkonstruert - forstå meg rett. Dessuten mener jeg kobling til harde/faste gulv endrer høyttalernes parametere innenfor øvelsen egenresonans.

    Reidar Persson (Response høyttalere), har eksempelvis alltid benyttet tre myke puter under, med samme effekt som Steinost viser til, at de med svakt fingertrykk kan beveges på som en full sjømann men under spilling står stille.

    Hehe, motsatt husker jeg fra de gamle danske HF275 byggesett høyttalerne med strikk opphengt diskant, der kunne man se diskanten vibrere frem og tilbake når man dro på litt - altså nær sagt mot sin hensikt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har du tregulv og problemer med platespiller bør du sette den på en hylle på veggen. Jeg har aldrig hatt problemer med dette, selv med tregulv. Med masse bass fra subwoofere er det sikkert et problem. Har Tema Isolator under espressomaskinen og bakre føtter av høyttalerne for å tilte de litt frem.
    Har aldrig brukt de utrolig fine spikes der kom med høyttalerne faktisk.
     
    Sist redigert:

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Har selv eldre hus med trebjelker og gulvspon med parkett oppå. I mange år slet jeg med knallhard mellomtone og ofte skingrete/skjærende og gjallende lyd. Brukte alltid Soundcare superspikes. Alt dette forsvant som dugg for solen da jeg startet med dempeputer. Kan også legge til at disse problemene heller ikke er tilstede når jeg plasserer dem rett på gulvet, men da blir det gjerne romlete bass og litt uklar mellomtone.

    Har selv høyttalere som er levert originalt med justerbare spikes, og har prøvd denne løsningen. Da kom problemene jeg først nevnte tilbake igjen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mine ører siger at højttalerne skal stå helt fast. Dermed de bedste transienter.

    Nøyaktig motsatt erfaring her, i tillegg til at myk avdemping strammer opp bassen og gjør den mer artikulert.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Variert utvalg. Tregulv for min del, både solid (tidligere) og litt sviktende (i dag), men også på betong hos andre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tror de variere fra hus til hus?
    Hos meg gav soundcare på høyttalerne ingen forvrengning oppover i frekvens.
    Og ja, jeg stoler på målingen min med REW før og etter.
    Jeg så bare en liten forbedring i bassen og litt oppover, ved at den dempet litt av toppene.

    Hørbart ble det mye bedre.

    Men prøv begge deler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg liker å la høyttalerne sveve i løse lufta, da overføres minst energi til gulvet, og resonansene i selve kabinettet blir mindre. I praksis kommer man ganske nær noe sånt ved å henge de opp i wire eller kjetting fra taket 😎
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har sett ht stå på luftslanger, her snakker vi om ht som kan stå å vaie som en full sjømann.
    De beveger seg ingen ting ved hardt pådrag i bassen. Så dette er kun en påstand og att mann tror att de gjør det.
    Noe de ikke gjør.
    Dette var ett tårn på 2 meter.
    Så jo mildt sagt farlig ut, men de var koblet helt fra eller så nærme det går an å få til.
    Jeg hadde en gang basstårn på 2,25 meter som sto på fire trillebårslanger - en i hvert hjørne. Det fungerte i praksis veldig bra, selv om det så scary ut......
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en gang basstårn på 2,25 meter som sto på fire trillebårslanger - en i hvert hjørne. Det fungerte i praksis veldig bra, selv om det så scary ut......
    Er egentlig eneste riktig. Handler om fysikk dette.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Veldig enig, Steinost! Men, bruk av andre «remedier» mener jeg like mye dreier seg om selve kabinettet som enten skal kobles til eller fra gulvet, et kabinett er alt fra skrangleverk til velkonstruert - forstå meg rett. Dessuten mener jeg kobling til harde/faste gulv endrer høyttalernes parametere innenfor øvelsen egenresonans.

    Reidar Persson (Response høyttalere), har eksempelvis alltid benyttet tre myke puter under, med samme effekt som Steinost viser til, at de med svakt fingertrykk kan beveges på som en full sjømann men under spilling står stille.

    Hehe, motsatt husker jeg fra de gamle danske HF275 byggesett høyttalerne med strikk opphengt diskant, der kunne man se diskanten vibrere frem og tilbake når man dro på litt - altså nær sagt mot sin hensikt.

    "Reidar Persson (Response høyttalere), har eksempelvis alltid benyttet tre myke puter under"

    Ja, for veldig mange år siden. I mange år er
    Spiral Groove føtter brukt både under gulvstående høyttalere og T.M.G. racket.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    "Reidar Persson (Response høyttalere), har eksempelvis alltid benyttet tre myke puter under"

    Ja, for veldig mange år siden. I mange år er
    Spiral Groove føtter brukt både under gulvstående høyttalere og T.M.G. racket.
    Plasseringen, prinsippet, er vel omtrent det samme fra Reidar vil jeg tro. Videreutviklet. Som det meste annet fra den mannen.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Takker for mye bra info! Godt å slippe å lære seg alt sammen "by doing" :) . Konklusjonen for høyttalerne rimer bra med det jeg hadde tenkt (se åpningsinnlegg). Vil bruke "myk" avkobling mot gulvet. Ser ut til at mine nye leveres med puter av noe slag, kanskje bare en gulvbeskytter:

    spike.JPG
    Pute.JPG


    Når det gjelder benken, ca 70-80kg inkl komponenter, blir det nok ikke spikes her heller. Får finne noe jeg kan tilpasse fotavtrykket til beina.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har meget god erfaring med Anzuz fødder med keramiske kugler imellem. Samt de tilsvarende fra 3D audio. Jeg har sammenlignet forskel på 3D audio's med 3 ringe contra 5. Tydelig forskel. Ansuz kan bygges højere, med løse keramiske kugler imellem to fødder. Så kommer man op på 6 lag.
    Jeg har dem under mange af mine apparater. Desværre ikke alle, da de er temmelig dyre. Jeg har dog købt en del som messetilbud.
    Jeg mangler under højttalerene, men det skal snart afprøves. Det er kompliceret på grund af mine højttaleres størrelse og fødder.
    Hvorfor virker de? Er det aluminiums skyld? Er det de keramiske kugler imellem hver ring?

    20210913_140514.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn