Underlag.. Mykt vs. Hardt

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Dette med underlag for platespillere finnes det mange tråder om allerede..
Jeg ønsker å finne ut med denne tråden mere konkret hvilket materiale man bør bruke i forhold til 'faste spillere' altså ikke de med flytende oppheng, men for all del bruk gjerne tråden til å dekke hele bredden av spillere, flytende eller ikke:)

Jeg har en Nottingham Analogue Studios Interspace, den har en plint i et hardt tremateriale og fire plastbein skrudd inn på gjengede tapper i hvert hjørne.
Selv om jeg vet at IKEA LACK bordplate er best anbefalt spillere med flytende/fjærende oppheng ville jeg prøve denne på Interspace'en. Et forsøk som kostet bare 29 kroner tross alt.

Resultatet var at gjengivelsen mistet autoritet og ble mere spinkel i lydbildet generelt.
Jeg har et trappeverksted lokalt som har laget HT fundamenter til meg før, og tenker om jeg skulle be dem om å skjære ut en tykk (40-50mm ca) plate lik størrelsen på spilleren i den hardeste (ask ?) eller mykeste (furu ?) tresorten for å videre underbygge spillerens autoritet.

Vil en hardere treplate for å doble på en måte spillerens allerede harde plint og masse være å foretrekke fremfor en mykere her, eller blir hardt (plinten) og mykt (plate av furu) en god kombinasjon?

Jeg tenker å bytte ut de gjengede tappene som er montert i plinten med spikes for å koble plint og underlagsplate sammen, for så å isolere under treplaten med sorbothaneføtter el lign som vt valhalla etc..

Racket er solid tech duo med sandfylte bein. Gulvet er betong + fliser, dødt.

Mvh
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg har min Nottingham på en glass vegghylle. Oppå glasshylla har jeg spikes med spissen opp, så en 22mm mdf plate som hviler på spissene til spikes også endelig platespilleren oppå der igjen på de originale gummiføttene. Funker veldig bra.

Mvh
Brian
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
hei,

Jeg har ikke mulighet for vegghylle da veggen av gips med 1/2 x 3" stendere blir i spinkleste laget til dette.
Jeg har ikke noe problem med vibrasjoner i gulvet forøvrig som forplanter seg, men ønsker bare å redusere vibrasjonene som oppstår i racket før de når spilleren. Så var det dette med hvilken klangkarakter de forskjellige underlagene vil gi sammen med spilleren.
En dynamisk, fyldig og `levende` lyd er det som foretrekkes:)
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
hei,
pga småbarn er anlegget nå godt beskyttet inne i et kjøkkenbenkeskap. på toppen står min NAS Interspace. Benken står på betong gulv, med faste føtter og er svært stabil. Derimot er det "vibrasjoner/svingninger" inne i skapet når musikk spilles. Merker det når man stikker hånda inn. Har ikke merket vibrasjoner i benkeplata, men gjorde et forsøk med å sette spilleren på tre Nordost pulsar points som igjen står oppå en BASE DVD platform. Platformen er ikke beregnet for spillerens vekt, men jeg synes dette ga en god effekt i forhold til roligere og mer detaljert lydbilde. Motoren synes jeg også ga en vis "dur" i spilleren, dette ble betraktelig bedre med BASE´n.
mvh
Knut
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Ja har sett på noen varianter av dempeplattformer og en som er spesielt interessant er pro ject ground it som ble testet i Fidelity med godt resultat. Den rimeligste i en rekke på 3 modeller lå tidligere på rett under 2 tusen, og nå ligger den på 3. Den er sikkert verdt det men det kan jo være rimeligere måter å gjøre det selv på med godt resultat tenker jeg....
Ingen butikker i Stavanger har inne slike plattformer untatt en (og plattformen er SSC, en annen type) som ikke driver med hjemlån så jeg får ikke testet i eget oppsett.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
I og med at jeg nettopp har fått tilsvarende spiller ble jeg litt revet med av denne tråden. Spesielt når de ulike forsøkene ga såpass klare utslag, dette var jeg ikke vant til fra mine tidligere flytende spillere som Michell SE, Orb og Sota Star. Jeg testet litt med fire kontra tre Pulsar points mellom spiller og BASE´n. Tre ga best definering i bassområde. Testet så med orginal beina med en gummi- /silikonkule under, og da forsvant effekten av BASE´n nesten helt (det er litt kjent, men måtte prøve). Et spørsmål jeg også lurer litt på om noen kan svare på: Hva er det egentlig vi demper? (vibrasjonene fra spilleren selv eller vibrasjoner fra racket)

Videre, har noen testet Nordost Sorte Koner under slike spillere?

I linken under har denne karen avdempet sin REGA RP6 på en DIY måte lignende BASE kan man si.

https://www.youtube.com/watch?v=BsucOZT-RFk

Er de noen med tilsvarende type spillere som har gjort tilsvarende eller annet? :)

mvh
Knut
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Hva med mykt og hardt? f.eks. ei relativt hard topplate oppå lag med gradvis mykere materialer. Mht resonansstruktur og demping så er kombinasjoner av materialer (kompositter) ofte bedre enn et homogent materiale.

mvh
KJ
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Simon Yorke Simon Yorke Designs uttalte engang at ca 1x1x1m blokk av sand-stein var et ideelt underlag...
(ulempen er at den vil veie godt over tonnet...)

Arne K
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg tror at tre bein på spilleren høres bedre ut fordi om de plasseres relativt i forhold til spillerens vektfordeling, får man en skikkelig kobling mot underlaget da det blir ganske lik vekt på alle bein.
Med fire bein kan et av dem for eksempel bære mindre vekt enn de andre, spesielt om spilleren ikke er 100% i vater og dermed få en mindre kontant kobling mot underlaget. Noen platespillerføtter har også demping og det vil gjelde enda mere her vil jeg tro da tre av dem kan komprimeres vesentlig mere enn den fjerde. Det vil jo gjelde med tre bein også om spilleren ikke er helt level, men i litt mindre grad enn med fire bein.
Når man har et anlegg man liker godt og har jobbet for å sette sammen gjerne over tid, er det viktig med de små tingene som det ikke kreves så mye ressurser for å få på plass hvis man bare vet hva som kan adresseres:)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Jeg tror at tre bein på spilleren høres bedre ut fordi om de plasseres relativt i forhold til spillerens vektfordeling, får man en skikkelig kobling mot underlaget da det blir ganske lik vekt på alle bein.
Med fire bein kan et av dem for eksempel bære mindre vekt enn de andre, spesielt om spilleren ikke er 100% i vater og dermed få en mindre kontant kobling mot underlaget. ...
3 punkter (bein) er fult ut tilstrekkelig for å definere et plan. Med fire punkter blir det i praksis mye vanskeligere, og det skal lite til for at det vakler. Det er som sådan ikke nødvendig med veldig lik vektfordeling mellom de tre punktene/beina så lenge massesentrum er godt innenfor trekanten og det ikke er for mye overheng utenfor treknaten.

mvh
KJ
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har prøvd ein del. Lack-hylla er eg ikkje fornøgd med, heller ikkje til LP 12, som var spelaren denne skulle gjere underverk for. Ein solid benk var mykje betre.

Høge rack er problematiske i alle dei rom eg har brukt til lyd, men akseptable når golvet har vore av betong, og i fyrste etasje. Likevel, høge rack lagar mykje rot i lydbildet på anna vis, iallfall dersom det står i midten, som det gjerne gjer.

Ei periode hadde eg ei sandkasse å leike i. Dette var eit møbel fylt med ca 100 liter sand, med tre motsette T-ar som eg vatra opp til underlag for spelaren. Det fungerte bra.

Prøvde med mange ulike bein som spelaren stod på. Soundcare er ok, men det avdempar ikkje mot underlaget, sjølv om bassen vert stramma opp. Gummiknottar av ymse slag er verd å eksperimentere med. Sykkelslange også. Pump opp halvveges, og legg eit underlag som kjem i vater. Nokre kløyver tennisballar m.m., men det har ikkje eg prøvd. gjorde ein gong forsøk på å sette på sprettballar i ei ramme, men fekk det ikkje stabilt. Gadd ikkje så mykje meir. Spelar rett på sandkasse funka bra, men var vanskeleg å justere.

Det syner seg at nokre spelarar er relativt fine på det. Rega, Technics og dei fleste andre med fast oppheng er påverkelege. Flytande oppheng lettar problemet litt, men slett ikkje alle. Det går fint an å provosere ein LP 12, til dømes.

Spelaren som ikkje bryr seg i det heile om underlaget, er dual 701. Ein god spelar, men noko opp i åra, og langt frå den kvaliteten som spelarar i 50 - 100 kkr-klassen kan klare. Likevel mykje for pengane.

Så fekk eg lyst til å prøve ei vegghylle. Kjøpte ei grei engelsk som kunne finvatrast, og oppdaga at det faktisk var betre enn sandkassa. Eg har prøvd nokre ulike vegghyller, og har kome til at prinsippet er det beste, uansett kva kvalitet hyllene er i. Men det er greitt å kunne justere desse, slik at ikkje det berre er spelaren du skrur på for å få alt i vater.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Er i gang med å teste dette med sandwichkonstruksjoner.
Har gått litt sakte fremover i sommer, men fremgangsmåten er slik.
Har kuttet 3 sponplater i passe str og skal utforske forskjellige substanser imellom disse sponplatene, samt underlaget under nederste plate.
Har begynt med bobleplast mellom 2 sponplater, og der er prosjektet foreløpig stoppet.
Bobleplast virker flott til dette bruket, men jeg regner med at boblene vil lekke luften etthvert, så det er en lite varig konstruksjon.
Vet flere her inne har forsøkt isopor imellom sponplater og det blir neste test. Skal forsøke isopor i flere tykkelser og lag ettehvert.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Mange gode tips og ideer her.. Jeg har ikke mulighet for vegghylle så løsningen må bli en oppå racket. Racket står mellom HT da det heller ikke blir en særlig god løsning i rommet på annet vis, men høyden på racket er bare 35cm ca..
I fidelity, hvilket nummer husker jeg ikke ble pro-jects 'ground it' dempeplattform testet og anbefalt stive spillere. Denne veier ca 12 kilo og er av et metallskall ytterst?(ikke sikkert det stemmer) og hvertfall fylt med granuler av en sort.

Denne er et alternativ da den er testet grundig slik at man har noe konkret å forholde seg til.

Et annet alternativ jeg funderer på i eget oppsett er å bruke en 40 mm tykk treplate, like stor som plinthen på spilleren og dempe mellom den og racket med vibrapods tilpasset den totale vekten. Oppå treplaten vil jeg eventuelt sette tre vibracones, under spilleren.
I tillegg til å kunne bli visuelt bra, er dette en løsning som kan bli bra både på å fjerne resonanser og samtidig oppnå en autoritær lyd iom den tunge treplaten?? (Lack for eksempel er og god til å redusere vibrasjoner men dens lette konstruksjon påvirket også lyden dithen hos meg).

Og hvis denne foreslåtte plattformen og vibrapod/cones virker interessant?, vil treplaten best være tilvirket i mykere eller hardere tre?
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takker for fine tips ja:) Hos meg vil vegghylle gå fint. Vil teste dette, og montere den med bolter i grunnmuren, fri for kontakt med utforing og panel. Får så forske litt videre på underlag.

I forslaget til olga ville jeg mene en treplate så tung og hard som mulig vil være best. Vekten på vibrapods/cones endres så til mykere jo høyere opp man kommer spilleren.

Ønsker alle en fin og god analog helg:)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Dempeplate fra SSC. Er det noen som har gjort seg erfaringer med denne?
Fås i et par størrelser i forhold til vekt. Selve platen er lett, med en form for demping som lett beskrevet i et utklipp fra Nettsiden.

``HighEnd underlag for tweaking av din hifi. Produsert i Tyskland. Varme anbefalinger fra alle respekterte hold. Banebrytende stringteknologi sørger for rett balanse mht vibrasjoner i hifi utstyr.´´
 

Vedlegg

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg tror prisippet bygger på at det er noen snorer enten internt i beina eller mellom dem inne inni platen som suspenjson.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Gjorde et lite oppsiktsvekkende funn igår.
Det er slik at platespilleren min WTC har ekstern motor. Denne motoren lager mer eller mindre resonanser i underlaget, litt avhengig av hva slags demping jeg driver og tester. Noen underlag virker så dårlig at motorduringen bærer helt ut i platespillerarmen.
Løsningen ble rørdempere. 4 små rørdempere under motor og 4 store rørdempere under platespiller, og ALLE resonanser fra motor er fullstendig borte.
Rørdemperne er av typen rød silikon, kjøpt på ebay for en liten håndfull mynter.

Hva dette betyr for lyden vet jeg ikke ennå, da det ble satt på ny pickup igår også, men galt kan det ikke bli.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Gjorde et lite oppsiktsvekkende funn igår.
4 små rørdempere under motor og 4 store rørdempere under platespiller, og ALLE resonanser fra motor er fullstendig borte.
Rørdemperne er av typen rød silikon, kjøpt på ebay for en liten håndfull mynter.

Hva dette betyr for lyden vet jeg ikke ennå, da det ble satt på ny pickup igår også, men galt kan det ikke bli.
Kunne du linket til disse ? :)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Interessant. Jeg endte også opp med mykt underlag, d.v.s. Først 4mm gummimatte på racket, under en 40mm eikefjøl. Så spilleren rett oppå der med noen små sorbothaneputer under de originale beina, putene klippet jeg ut av sykkelhåndtak kjøpt på Biltema da de originale siliconputene som skulle være der manglet.
Dette ga det beste overall resultatet over hele toneområdet i mitt tilfelle.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Edit: innså nettopp skranglepotensialet i mitt forslag.. bort med seg
 
Sist redigert:

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hei, skyter bare inn en liten DIY løsning som du kan teste ut. Jeg er bare en glad amatør når det gjelder platespillere og oppsett av disse. Jeg har også undret mye over underlaget til platespilleren min. Jeg bestemte meg for å gjøre en liten test av mykt kontra hardt underlag. For ordens skyld, spilleren min er en Philips GA212, og dermed med veldig fjerende oppheng. :)

Jeg forsøkte først med en 4 cm plate av eik. Denne fungerte helt greit, men la merke til at den lett fanget opp vibrasjoner fra gulvet. Så fant jeg frem et sitteunderlag av typen man har med seg på skogstur, satte spilleren oppå denne, og testet igjen. Lyden forandret seg ikke, men spilleren stod mere stødig, og var ikke så var for vibrasjoner / mekaninsk påvirkning. Dette kan jo være verdt å teste, da et slikt underlag koster ca kr. 10,- :)

Lykke til! :)

Mvh
Arnfinn T.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Mens jeg driver og spiller inn pickup prøver jeg ut litt underlag som kobler av fra underlaget.
Tester nå 2 sponplater brukt med rørdempere imellom, samt rørdemper under underste sponplate og rørdemper mellom platespiller og sponplate igjen. Dette fungerer utmerket. Helt tyst når jeg banker i benkeplata.
Disse rørdemperne er laget av silikon, så det er helt sikkert mange former for silikon som kan fungere som demping mot underlag.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har så langt, i min korte og begrensede tid som snurrer, funnet ut at vibrasjondempere fra Clas Ohlson er top, både mellom stativ, og høyttaler, og ikke minst under platespiller! Skjærer opp i for eksempel fire deler, en del under hver fot.

Link: Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson.
Var en svak motordur fra RPM 5'n i furu-racket mitt, og disse tok knekken på det drittet. Lyden ble i hvertfall ikke dårligere.

Anbefales.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Det såg i hvertfall utrolig pent ut :)
 
Topp Bunn